בננות - בלוגים / / הנה האשרה שנית – היא אם ישוע. (אבל מה לנו ולנצרות? לנו יש שכינה ומטרונה).
בוסתן הפירות
  • משה גנן

    נולדתי בבודפסט. השואה עברה עלי בגיטו. הוריי נספו במחנות. עליתי ארצה במסגרת עליית הנוער. הגעתי לקיבוץ חפצי בה בעמק יזרעאל. עם חברת הנוער עימה עליתי התגייסנו לפלמ"ח. אחרי הצבא עליתי לירושלים ללמוד. הייתי מורה. למדתי באוניברסיטה. תואריי: מ. א. בספרות עברית, ספרות כללית ובספרות גרמנית – שלש ספרויות שאחר 3X3=9 שנות לימוד אינני יודע בהם כדבעי, לצערי. באוניברסיטה מלמדים על, ולא את, הספרות. אני אלמן, עם שני ילדים, אחר הצבא, תלמידי אוניברסיטאות שונות, הבן בירושלים, הבת בבאר שבע. אני מפרסם שירים, סיפורים, מסות, ביקורות, תרגומים משומרית, מגרמנית מאנגלית ומהונגרית ( רק מה שמוצא חן בעיני ומתחשק לי לתרגם): לאחרונה גליתי את האפשרויות הנרחבות שבפרסום קיברנטי. דוא"ל: ganan1@bezeqint.net

הנה האשרה שנית – היא אם ישוע. (אבל מה לנו ולנצרות? לנו יש שכינה ומטרונה).

 

 

 

 הנהו שנית – חבל לי עליו כי עבדתי עליו כמה ימים ( אולי  רואים בביבליוגרפיה). מחקתיו בטעות כחומר מטריד, אך זיקתו בלעדיתאלי ואל יצר המחקר  והסקרנות והרצון לדעת  שבי: כי מחקרים אלה צומחים איכשהו מתוכי  ולא הולכים בעקבות אף אחד ולא באמת  נחוצה להם נקודת משען או הצתה  חיצונית. והמבקש לשפוט אם התיזה שהמאמר מציג ( מקורותיה בדתות המזרח הקדום של דמות אם ישוע) מחדש או לא ואם המאמר כתוב באופן די מדעי או לא,  או אם  נפש הקורא נוקעת מהיותו אקדמי יותר מדי או פחות מדי –  דעתו מסולאת בפז ואין בלתה. או המוצא במאמר אי-דיוקים  – גם זה שרי לו, רק שלא יתברר שהוא הטועה כמו שכבר קרה במקרה אחד קודם לפחות ( רק אין לטעות בעלים).

 

הָאֲשֵׁרָה.

 

לאחרונה התרבו העוסקים בדמות אשרה.

המחקר התעורר בעקבות מציאת כדים מצוירים ב- 1975  בכונתילת עג"רוד,  מבצר-פונדק דרכים-מקדש מעט בדרך מעזה לאילת. שנחפר בידי הארכיאולוג  זאב משל (וראה משל) [1] על אחד הכדים  נמצאה כתובת מפורסמת – בליווי ציורים –המזכירה את אשרה. בסמוך לשם יהוה [2]. כתובת נוספת הדומה נתגלתה בתענך.

מי  היא אשרה זו, המוזכרת, אגב,  במקרא 40 פעמים?

היא מופיעה לראשונה, על פי ,Day   בכתובת  אכדית,  שם היא מוכרת בתור אלה אמורית, אשת האל אמורו. (Amurru)

המקום הבא  בו פוגשים אותה – בתור אלת ים, שותפת לענת ולבעל בהריגת התנין הגדול, (הוא תיהמאת בתיאולוגיה השומרית), וכן  בתור אלת פריון  ובתור אלה-אם, ועוד, הוא באוגרית (נתגלה ב-1929),  אך שִׁמְעָהּ הגיע לכל ארצות המזרח התיכון,  ל-Ebla, למצרים, לאלפנטינה ( הוא ייב), שם לחיילים העברים בשרות פרעה היו איזה  עסקים איתה ( אבל הם עבדו לה"). ועוד.  

היא מזוהה  עם דמויות נשים שונות בפנתיאון האלות, גם נפרדת מהן:  עם ענת, עשתורת, אישתר, אתירת[3], וגם עם  "אשת חיל" של משלי (Ackerman, JNES) 31.10  ועם חוה אמנו,  (אל כך עוד נשוב). אשרה היא  עץ חיים, כאמור, וגם החכמה כך: משלי  3.18 . שורת נשים-אלות אחרות יש הטוענים לזהותן או לקרבתן זו  לזו ולאשרה,  ויש המדגישים ייחוד.   

לדברי Steve A. Wiggins "אשרה היא אישה  כשרונית מאד. יש לה  אין סוף "ייצוגים": היא אלת עץ, 

ובתור כזו היא מזוהית עם האלון,   (oak)  ארז (tamarisk, tamarix),  התמר,  הדקל,  האלה, (1984 Lamaire, Basor), השקמה  (,Sycamore על פי  Hestrin) [4] ועוד. כיון שכך, היא מזוהה עם "עץ החיים", המביאנו אל השקד (וראה Yarden, The tree of light)) ( וראה Taylor, Joan, “The Ashera, the Menora and the Sacred Tree”).

עץ החיים 


 

 

 

היא אשת אריות (גם עריות), ובתור כזאת היא מזוהה עם  Qedeshet, אלה מצרית.

 

 היא  אֵלָה – נחש: ((Wilson. לכן הוציא המלך   חזקיה את הנחושתן מהמקדש בשעתו[5][5]. היא   היתה אלה-אם, ([6][6]Patai Day,)  וחוקרים אומרים כי ב"מלכת השמים" שבירמיהו   אליה הכוונה[7][7].  החוקרים מתווכחים על דמותה במקרא. לפי אחדים כוונת הכתוב במילה "אשרה" לאלה עצמה (“Ashera”), או לכלי פולחן הַמְּסַמְּלָהּ ((ashera: ( וראה יחזקאל ח 3 ו-5):  יש אומרים הכוונה  במילה למקדש, לעץ  "נטוע" במקומו, דהיינו מוצב במקומו מהיותו מעצמו גדוע.  ויש האומרים עץ  חי נותן פריו. ואמנם, על פי מסכת עררובין המדובר הוא בעץ פרי של ממש:  תלמוד בבלי מסכת עירובין דף עט/ב  "סבי דפומבדיתא אמרינהו דאיתמר: [זקני פומבדיתא אומרים: ] איזו היא אשירה סתם? אמר רב: כל שמשרתי עובדי גילולין שומרין ואין טועמין מפירותיה. ושמואל אמר כגון דאמרי הני לשיכרא תמרי דשתו ליה ביום חגם [כגון זה שאמרו עליו: תמרים אלה הם לשיכר. ששתו ביום חגם.]…. קדושת עץ האשרה מתבררת על פי שאין כהני אשרה אוכלים מהפרי – ובני ישראל לא כל שכן, שהרי עץ עכו"ם – טמא.

 עץ זה, חי או מת, ניטע בחצר המקדש. המלכים חזקיהו, יאשיהו, אסא  ועוד ציוו להכריתה, לגדעה, לשרפה באש, והם אמנם עשו כן ופיזרו את האפר בנחל קדרון.  עם זאת, יחזקאל, בעלותו לביקור  מבבל לירושלים, ראה אותו בחצר בית המקדש. –   הִכְרִיתוּהָ,  והיא שבה וחיה ותפסה את מקומה באמונה הישראלית מחדש.  גם כאשר היא הורדה "סופית למחתרת, ", עם תיקוני הדת של עזרא ושוב גולי בבל ארצה,  היא המשיכה לרחוש בלב הבריות – בעיקר בלב הנשים, מן הסתם, שידעו להזדהות איתה,  כמו בתחילה, שעבדו לה, שארגו לה כבימי מלכי יהודה  בתים   (בתים=בגדים", מלכים ב"  23.4: "וַיְצַו הַמֶּלֶךְ אֶת חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְאֶת כֹּהֲנֵי הַמִּשְׁנֶה וְאֶת שֹׁמְרֵי הַסַּף לְהוֹצִיא מֵהֵיכַל יְהֹוָה אֵת כָּל הַכֵּלִים הָעֲשׂוּיִם לַבַּעַל וְלָאֲשֵׁרָה וּלְכֹל צְבָא הַשָּׁמָיִם וַיִּשְׂרְפֵם מִחוּץ לִירוּשָׁלַם בְּשַׁדְמוֹת קִדְרוֹן וְנָשָׂא אֶת עֲפָרָם בֵּית אֵל: (ה) וְהִשְׁבִּית אֶת הַכְּמָרִים אֲשֶׁר נָתְנוּ מַלְכֵי יְהוּדָה וַיְקַטֵּר בַּבָּמוֹת בְּעָרֵי יְהוּדָה וּמְסִבֵּי יְרוּשָׁלָם וְאֶת הַמְקַטְּרִים לַבַּעַל לַשֶּׁמֶשׁ וְלַיָּרֵחַ וְלַמַּזָּלוֹת וּלְכֹל צְבָא הַשָּׁמָיִם: (ו) וַיֹּצֵא אֶת הָאֲשֵׁרָה מִבֵּית יְהֹוָה מִחוּץ לִירוּשָׁלַם אֶל נַחַל קִדְרוֹן וַיִּשְׂרֹף אֹתָהּ בְּנַחַל קִדְרוֹן וַיָּדֶק לְעָפָר וַיַּשְׁלֵךְ אֶת עֲפָרָהּ עַל קֶבֶר בְּנֵי הָעָם:(ז) וַיִּתֹּץ אֶת בָּתֵּי הַקְּדֵשִׁים אֲשֶׁר בְּבֵית יְהֹוָה אֲשֶׁר הַנָּשִׁים אֹרְגוֹת שָׁם בָּתִּים לָאֲשֵׁרָה"):   כי  היא היתה זו שהחזירה להן את ערכן בעיני עצמן בעולם מצ"ואיסטי גברי עברי מיזוגיני  מדכא נשים, משפיל אותן ונוטל זכויותיהן. דמות האשרה הוסיפה  אפוא לפעול ולהיות נערצת בקרב הנשים במחשכים. היא שהולידה עם הזמן  והביאה  פירות בדמות נשים בתר-מקראיות נערצות. אפשר שמעט שארית הפליטה שלא גורשו לבבל המשיכו להעריצה: על כל פנים הנשים הן שנפשן נקשרה באשרה והוסיפו לעבוד לה.

אך נעזוב נא את הנשים ונשוב   לדמות האלה אשרה: שהרי אף אם כטענת חוקרים עץ הייתה  וסמל בלבד לאשרה, הרי מאחוריה עמדה דמות אלה-אישה ממש ( אקרמן, (Worship.  ואמנם, דרגתה היתה גבוהה לא רק בעיני נשים – לפחות כך עד גלות בבל, ואולי בעיקר במאה ה-7-8 לפני הספירה, התקופה אליה מיוחסת כתובת כונתילה וכתובת א-קום.  .(Khirbet el-Qom)בשני מקומות אלה מצאו כאמור כתובת (בכונתילה גם ציור). עיקר הכתובת הוא כי מר  X מברך את מר  Yב- "ברכת יהוה ואשרתו".  ובמקור כתוב:  "אמר א…ה כ.אמר.ליהל..וליועשה.ן…ברכת.אתכם.ליהוה.שמרן.ולאשרתה": = אמר X אמור ליהל..וליועשה: בירכתי אתכם  לה" שומרון ולאשרתו". קיימות כמה כתובות בלשון זו, ולא נביא את כולן. Dever, Lemaire))

מכאן שליהוה יש אשרה. שאלת החוקרים הייתה רק מי  או מה היא אשרה זו.  היו שטענו כי המדובר בחפץ פולחני: פסיל עץ מגולף.   אין "אשרה" כאן שם פרטי של אלה, שהרי אין בעברית אפשרות ליידע שם פרטי: לא ייאמר "*יְהוֹנָתָנוֹ", *שָׁאוּלוֹ או דָּוִידוֹ" וכיו"ב.  אחרים מצאו כי הדבר ייתכן: גם בפניקית מצוי הבטוי ""אני ענתו ואשרתו" –  והטענה נפסלה. גם הטוענים כי  הכוונה לפסיל,  הבינו כי מאחורי הסמל עומד תמיד המסומל, (Binger) ואי אפשר לבטלו כעפרה דארעה אחת ולתמיד. (וראה ויינפלד, גילולה, אקרמן, Day  ועוד). הנשבע נשבע באל ולא  בחפץ. הפסיל רק סמל והמשתחווה לו  סוגד למסומל.

והנה הציור בכונתילת עג"רוד: 

 

 

החוקרים מרבים לנתח ולפרש את התמונה:  פרחיה בק (Beck)  מתארת אותה  לפרטיה, אחרים מפרשים אותה. יש מי שלדעתו הציור מתאר שתי אלוהויות מצריות  בשם Bess: אך יש השואלים מדוע עלינו להניח כי תחת כתובת המדברת על יהוה ואשרתו מצויר דווקא האל המצרי   – ?Bess יש הטוענים כי דמות האישה המנגנת היא אשרה. בתמונה בוודאי ניכרת השפעה מצרית, אך ויינפלד מצביע על האמונה שהיתה נפוצה בשומרון ובממלכה הצפונית  בישראל באל בדמות עגל: ואמנם, לפחות לדמות השמאלית בתמונה פני עגל.  מדענים מציינים כי למנגנת   עיגולים קטנים על החזה, לסמן כי היא אישה. עיגולים כאלה גם לדמות המרכזית, שהיא קטנה מהשמאלית, עומדת איתו שלובת זרוע וכתר על ראשה. יש הטוענים כי לא בהכרח יש קשר בין הציור לכתובת (ברכת יהוה ואשרתו), ויש הטוענים כי אין טעם בהפרדה. הדמות המרכזית היא קטנה מהשמאלית, והיא עומדת עם השמאלית שלובת זרוע.  בעוד שלראש הגבר קרניים של שור, בראש האישה כתר – כתר המזכיר לנו, ולו מרחוק, את ירושלים של זהב,  מתנת ר" עקיבא לרחל אשתו. אך ההשוואה אולי רחוקה, ונדחית – תכשיטנים  המכירים את ההיסטוריה של תכשיטי המזרח יעידו.
   
   
 
  התכשיט הוכן מסתמא  כדוגמת ערים בצורות סימלו ודאי את נאמנות האישה או את בתוליותה.

 

עניין אחר הנראה מוכר הוא המנגנת היושבת  בימין התמונה. מנגן נראה להיות ציוד הכרחי  של מלכים, גם לשאול היה מנגן.  זה סמל סטאטוס וצורך חיוני בהנהגת העולם.

את המופיע בין רגלי הגבר כבין רגלי האישה והנראה אבר מין גברי מסבירים כזנב העגל – לא סימן מינם אלא סימן  היותם אלוהויות עגליות, שנערצו, על פי וויינפלד  בצפון ישראל בעיקר, בעוד שביהודה עבדו לאל בלתי נראה. עדין על פי וויינפד,  אלוהות זו  עגלית זו, עליה מתריע הושע ( הושע 8.5:  זָנַח עֶגְלֵךְ *שֹׁמְרון),  עורכי המקרא   מסיבות הקשורות עמם, בעיקר פוליטיות – ביקשו למחוק.  גם את אשרה ביקשו למחוק, ועל ]פי ויינפלד מאחורי המלים "אשמת שומרןו| מסתתר תיקון סוםםרים: בראשונה נכתב: אשרת שומרון ( כבכתובת כונתיל עג"רוד).   חוקרים מעלים את הסברה כי ב- עמוס 8.14, המלים "הַנִּשְׁבָּעִים בְּאַשְׁמַת *שֹׁמְרוֹן",      נכתבו תחת הטקסט שהיה כתוב שם קודם –  " אשרת שומרון" (כמו בכתובת על הכד בכונתילה).  ועוד כיו"ב. כן כותב Friedman, ומזכיר כי משחקי מלים  לביזוי המתכנה בשם נפוצים במקרא ( מפיבשת, אישבושת: מחלון, כליון: ), או בשם "בעל זבוב, אלוהות פניקית כביכול, ששמו המקורי היה בעל זבול ( בעל הרקיע).

מקומה של אשרה לצד יהוה אם כן מובטח. היא רעייתו, משתתפת עימו בבריאה, היא אם ילדיו האלים. יהוה הוא "קונה שמים וארץ", ("קונה"  – מילה זו פירושה יוצר, ובני אדם גם הם "נקנים" בידי האל: כך אלקנה, שהאל יצר אותו:  כך כבר קין עצמו, אבי כל יוצר  כלי, כמו במקרהו של תובל קין,   בראשית 4.22 : "תּוּבַל   קַיִן,  לֹטֵשׁ כָּל חֹרֵשׁ נְחשֶׁת":  ועוד.  בכתבי אוגרית אשרה היא ‘qynt  ’קניינית’ (יוצררת, יולדת ילדים שיצרה),  שותפת לאל בבריאה. היא עץ החיים המצוירת כשמבין רגליה צומח עץ.  גם חוה  מקושרת עם עניני עצים, עצי חיים.   מה אם כן עם חוה שנזכרה לעיל, חוה המזוהה על ידי מדענים אחדים עם אשרה?  ובכן, העניין במשפט שאמרה: "קניתי איש את יהוה. יצרתי איש עם ה".  ניתן לפרש – בעזרת ה" ילדה נולד אפשר גם לפרש שהיא  רעיית האל, וחיד הם יוצרים ילדים. המשפט מוכיח למאמינים בכך שהיא אשרתו.

  Women and the Worship”…etc.)  " :  . ( Ackerman

 

לסיכום:

 

 המבקרים –  כל אחד וגישתו, עומק ידיעותיו, דייקנותו, היקף ראייתו:  his ingenuity  לזווג ולמזג ולהפריד ולהבחין  בין דברים. האם אשרה היא Athirta,  עשתורת, האם היא נשואה  לאל אמורי או לבעל או לאל או ליהוה – או אולי לאדם ראשון…? האם היא פסל עץ, תא תפילה, חורשה,  עץ נטוע, עץ=פסיל  מוצב לקרקע, האם היא סמל האלה או האלה עצמה? הכל ישפטו הרי לבסוף על פי נטיית ליבם.  אך לנו חשוב לעקוב אחר התפתחות דמות זו, שהיתה חשובה בתיאולוגיה היהודית, על ענפיה.  כי לית מאן דפלג – אף כי רוב החוקרים אינם כותבים עליה – כי אשרה הפכה למריה, אם ישו: אם אל, טהורה ונקייה מסיגי מין ארציים.  הביאה להפיכה רוחנית . היא אם הרחמים ( כמו כבר בפניקיה, בכנען, באוגרית): היא שמרה על קוי אופי שהיו ראויים בעיני מאמיניה, בעיקר נשים[8][8]  בשיר "שלג"

 של אחד הנוצרים שבין סופרי ישראל, פנחס שדה, המלווים את ישוע בדרכו האחרונה הן הנשים: אלישבע, מרים המגדלית, מרי אם ישוע ( פנחס שדה, אל שתי נערות נכבדות, עמ" 51).

 

"רק נשים הולכות אחריו, נשים לבנות בשמלות של שלג:

מרים המגדלית האוהבת אותו,  הלך ובכה בדמעות של שלג,

ומרים אמו,  ומרים של יעקב, ומרים אחרת, ומרים של שלג.

 

הנשים הגדילו דמות זו, זרה ביסודה לישראל,  שאולה מאוצר התרבות של המזרח הקדום והפכוה לסמל מרכזי  בדת הנצרות, על חשבון דמות האל-הגבר. –גם בדמות השכינה, אף היא  דמות  הרחמים,  המופיעה כעזר-כנגדו של האל, כמו גם ובתור  רעיית האלהים בדמות מטרונה  המצויה במדרשים בכל כך הרבה אגדות גם.


 ביבליוגרפיה

מס"

שנת הופעה

עמ"

כ"ע

Title

מיקום

מחבר

 

1.                       

1993

385ff

Journal of Biblical Literature  112-113

The Queen-mother and the cult  in Ancient Israel

p. 31

Ackerman, Sh.

2.                       

2006

189ff

Confronting the Past

Women and the Worship of Jahweh in Ancient Israel

p/40

Ackerman, Susan

3.                       

2008

p. 7

JNES 67/1

Ash., a Canaanite Mother-Goddess of Spinning

p/13

Ackerman, Susanne

4.                       

1982

29ff

Tel Aviv 9

The Drawings of from Horvath Teman (=Kuntillat Ajrud)

 

Beck, Pirchia

5.                       

2001

 

Sheffield Academic Press

Only one God: Monotheism in Ancient Israel  and the veneration of …Ash

p.7

Becking, Bob

6.                       

1985

 

JNES 44/1

The Cult of Ash./Elat at Sidon

p.25

Betlyon, J.  W.

7.                       

1937

 

Journal of the OT Supplement Series 232

Ash. Goddesses in Israel + OT

p.5

Binger,  Tilde

8.                       

1999

421ff

VT 49.3

Ambivalence toward Balaam

p/2

Binger,  Tilde,

9.                       

1982

p. 63

BASOR 246

A Note on the Inscription in Kuntillat Ajrud

p/14

Chase, Debra,

10.                    

1986

385ff

Journal of Biblical Literature.

Ashera in the Hebrew Bible and NW  Sem. Lit.

p.36

Day, John

11.                    

1999

9ff

 Eretz-Israel 26

Archeology and the Ancient Israelite Cult: How the Kh. el-Qom and Kuntillet Ajrud ‘Ash.’ texts  have changed the picture

 

Dever G. William

12.                    

 

 

William  B.Erdman Publishuing Co.

Did God have a wife? (Arch.& rel. in ANccient Israel

p/ 16

Dever, William

13.                    

2008

55ff

BAR 34.2

A Temple built for two: did Jahwe share a Throne w. his consort Ash.?

p/ 16

Dever, William

14.                    

1984

p. 21

BASOR 255

Ashera, consort of J.?

p.4

Dever, William

15.                    

2001

p.115

Only one God

Sheffield Academic Press

El, the God of Israel

p.7

Dijkstra, Meindert

16.                    

1999

313ff

VT 44.3

“Jahweh and his Ashera”: The goddess or her symbol?

 

Emerton, J. A.

17.                    

1987

 

Biblical Archeologist 50/4

Jahweh of Samaria & his Ash.

p.24

Freedman, Noel

18.                    

 

 

Cambridge Univ. Press

The Cult of Ashera in Ancient Israel- evidence for a Hebrew goddess

p/22

Hadley, Judith

19.                    

2002

 

 Women in Judaism 3.1

The Cult of Ashera in Ancient Israel- evidence for a Hebrew goddess

p/22

p/26

Hadley, Judith

 

(Fontaine Carol, Recension)

20.                    

 

 

 JNES 63.4

The Cult of Ashera in Ancient Israel- evidence for a Hebrew goddess

p/22

 

p/26

Hadley, Judith

(Dennis Pardee

Recension)

21.                    

1996

 p. 209

Orientalia 65

 Ashera or Asherata?

p/2

Hess, Richard

22.                    

1991

50ff

BAR 17.5

Understanding Ashera

p/15

Hestrin, Ruth

23.                    

1977

 

Levant 9

A Study of Palestinian Iron Age Clay Figurines – Cave 1

p/14

Holland, T.A.

24.                    

1983

 

The Catholic Biblical Quarterly 45.1

The Contribution of Archeology to Biblical Studies

p.24

King, P. J.

25.                    

1988

97ff

Ugarith Forschungen 20

Aschera als Himmelskönnigin in Jerusalem

 

Koch, K.

26.                    

10984

42

BAR 10/6

Who or What was Yahweh’s Ashera?

 

Lemaire, Andre

27.                    

1998

15ff

VT 48/1

Shaddai as a  goddess

p/28

Lutzki, Harriet

28.                    

1997

 

Journal of the OT, Supplement Series  232

Goddesses in Israel and in the Old Testament (OT):.

p/2

Lutzki, Harriet

29.                    

1978

 

Israel Museum, C atalogue 175

Kuntillat Agrud etc.

p/27

Meshel, Zeev

30.                    

1979

27

BASOR 235

Graffiti & dedications

p/14

Naveh, J.

31.                    

1989

p.584

Review Biblique

Ash. & the  Cult of of J. in Israel

p/3

p/9

Olyan, Saul

32.                    

1994

109ff

VT 44/1

Short notes: A new type of Ash. figurine?

p/30

Othniel, Margalith

33.                    

1990

p.36ff

Jewishj folklore and Anthropology

The Hebrew Goddess

 

Patai, Raphael

34.                    

1965

 

JNES 24

The Goddess Ashera

p/17

Patai, Raphael

35.                    

1943

 

American Oriental Series 24.

Palestine Figurines etc.

p/0

Pritchard, J.B.

36.                    

1965

 

Journal for the Study of the OT66

The Ashera, the Menora and the Sacred Tree

p/11

Taylor, E. Joan

37.                    

1994

52-61

Biblical Archeology 20.3

Was Jahweh Worshiped as the sun?

p.35

Taylor, Glen

38.                    

1991

384ff

Ugarith Forschungen 23

The Myth of Ash.: Lion Lady & Serpent Goddess

 

Wiggins, Steve A.

39.                    

2001

 

Univ. Press of America

The Serpent Symbol  in Ancient N.East: Nahash and Ash.

p/10

Wilson, Leslie

40.                    

1987

185ff

Aula Orientals 5

Who killed the Dragon?

p/42

Wyatt N.

41.                    

1971

 

Cornell Univ. Press

The tree of light: A s tudy of the Menorah

 

Yarden, L.

42.                    

1978

280ff

 שנתון למקרא ולחקר המזרח הקדום ג"

 יומן פרסומים – קונתיל אג"רוד וכו"

p/39

ויינפלד משה

43.                    

1980

130ff

 שנתון למקרא ולחקר המזרח הקדום ד"

ליהוה שמרנ וךאשרתה

p.34

ויינפלד משה 

 

קיצורים:

Ash.=Ashera

BAR= Biblical Archeologial Review

J .= ה"

OT= Old Testament

P=page

Lit.= Litarature



 


[1]  המאמרים  עליהם  הדברים נשענים מסומנים בשם מחבריהם בסוגריים. פרטים מלאים על המאמר – בביבליוגרפיה (מסודרת על פי א-ב שמות המחברים).

[2] כיון שמגמת מאמר זה היא מדעית, נשתמש בשם המקובל במחקר  (יהוה Yahweh=).  

[3] Wilson: “Ashera, Ishtar and Ashtarte were already interchangeable in the 14th Ct.”.

[4] ב-LXX היא מופיעה כבר כחורשה,  שלמה: Alsos,  Alsos  ,  וב– Vulgata .” lucus”, “grove”.

[5][5]   וראה  מלכים 2.18:  "חִזְקִיָּה בֶן אָחָז מֶלֶךְ יְהוּדָה …   הֵסִיר אֶת הַבָּמוֹת וְשִׁבַּר אֶת הַמַּצֵּבֹת וְכָרַת אֶת הָאֲשֵׁרָה וכִּתַּת  נְחַשׁ  הַנְּחֹשֶׁת  אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה כִּי עַד הַיָּמִים הָהֵמָּה הָיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ וַיִּקְרָא לוֹ נְחֻשְׁתן. (Betlyion) .

אם יהויכין ( מלכים 2 24.8 ) נקראה נחושתא, מן הסתם על שם אשרה.    בֶּן שְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה שָׁנָה  יְהוֹיָכִין  בְּמָלְכוֹ … וְשֵׁם אִמּוֹ נְחֻשְׁתָּא בַת אֶלְנָתָן (Ackerman, The Queen Mother).

[6][6] “Ashera was a motherly goddess…It was almost inevitable that the cult of this great Canaanite mother-goddess who was venerated also in many other parts of the ancient Near East should penetrate the Hebrew religion as well”. (Patai, p. 39)

[7][7]   ירמיה 7.17:   הַאֵינְךָ רֹאֶה מָה הֵמָּה עֹשִׂים בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחֻצוֹת יְרוּשָׁלָם: (יח) הַבָּנִים מְלַקְּטִים עֵצִים וְהָאָבוֹת מְבַעֲרִים אֶת הָאֵשׁ וְהַנָּשִׁים לָשׁוֹת בָּצֵק לַעֲשׂוֹת כַּוָּנִים לִמְלֶכֶת *הַשָּׁמַיִם* וְהַסֵּךְ נְסָכִים לֵאלֹהִים אֲחֵרִים לְמַעַן הַכְעִסֵנִי?

[8][8] פן חשוב בעבודת אל, או אלה, לצורך זה, הוא  הסגידה לה, שפרושו הזדהות עם הערכים שהיא מייצגת.  פן זה של ההזדהות מצאה את ביטוייה העליון, למשל, ב-Unio Mystica שבמיסטיציזם.

איזה ערכים סימלה עבור העובד לה  אשרה?

היא סימלה אמהות,  רחמים,  משהו מהמהות הרוחנית העליונה.  כתגובה לזרמים נחותים שליוו את קיומה  האמונה בה החלה אט אט להתרחק מהגשמי.  אין בדמותה התייחסויות מיניות.יש התעלמות מאלמנט ההולדה: נשאר רק אלמנט הלידה והבשורה – עד שנדמה כי כאן הוציאו את הגבר  מכלל פעולה,  השמיטו את  האבר השלישי מהמשולש המשפחתי .  הוא הועלה לדרגה הרוחנית העליונה.  מאידך הוא הפך לאימבציל, חדל כוח גברא בדמות יוסף הנגר, אביו החורג של ישוע.

אם בדת היהודית הפטריארכאלית העלימו את  תפקיד האישה ומחקו את דמותה כמלכת השמים וכו", הרי שבנצרות  דמות אשרה שוב   עלתה  מהמחתרת,  בעוד תפקיד האב הלך ונעלם: נותרו רק האם ובנה.

 

 

 

 

 

3 תגובות

  1. משה, זהו סיכום נאה של דמות האלה וסברות החוקרים בעניינה, וטוב שהשבת אותו. לא הייתה סיבה למחוק.

    אשר לנצרות, מרים זכתה בה לעדנה דורות לאחר מות ישוע, ולא בישראל דווקא. ברקע האלהתה היו אלות שמיים (כלומר, לא אלות פריון ומיניות) כדוגמת איזיס שדתה נפוצה מאוד במרחב ההלניסטי; אך דמותה ספחה גם תכונות של אלות אמהות, כדמטר, קיבלה ואחרות.
    גם שלוש המריָם בברית החדשה (היו שלוש) מתקשרות לאלה המשולשת – התגלמות טרום-אינדיבידואלית של האלה ביוון, אסיה הקטנה ועוד (ורוברט גרייבס ב"האלה הלבנה" מטפל בה בהרחבה לשיטתו).

  2. הנחבא אל הכלים

    האם לא נכון לומר
    שבכל דמות נשית "קדושה" אפשר לראות את כל הסממנים המגדריים שהתרבות האנושית בכל העולם העניקה לנשים?
    כלומר, אין צורך לחפש השתלשלויות או קשרים (שלעתים ברורים ולעתים מופרכים)אלא לחזור לתיאור הידוע: קדשה(זו שנקב-בה) או קדושה(האם).

  3. לא הבנתי כלום. אתה הבנת משהו?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למשה גנן