בננות - בלוגים / / על פנחס שדה – דברים שנישאו לזכרו
בוסתן הפירות
  • משה גנן

    נולדתי בבודפסט. השואה עברה עלי בגיטו. הוריי נספו במחנות. עליתי ארצה במסגרת עליית הנוער. הגעתי לקיבוץ חפצי בה בעמק יזרעאל. עם חברת הנוער עימה עליתי התגייסנו לפלמ"ח. אחרי הצבא עליתי לירושלים ללמוד. הייתי מורה. למדתי באוניברסיטה. תואריי: מ. א. בספרות עברית, ספרות כללית ובספרות גרמנית – שלש ספרויות שאחר 3X3=9 שנות לימוד אינני יודע בהם כדבעי, לצערי. באוניברסיטה מלמדים על, ולא את, הספרות. אני אלמן, עם שני ילדים, אחר הצבא, תלמידי אוניברסיטאות שונות, הבן בירושלים, הבת בבאר שבע. אני מפרסם שירים, סיפורים, מסות, ביקורות, תרגומים משומרית, מגרמנית מאנגלית ומהונגרית ( רק מה שמוצא חן בעיני ומתחשק לי לתרגם): לאחרונה גליתי את האפשרויות הנרחבות שבפרסום קיברנטי. דוא"ל: ganan1@bezeqint.net

על פנחס שדה – דברים שנישאו לזכרו

 

 

 לנעמי – הנה עוד מאמר על שדה, כפי שהבטחתי… (אנא הגיבי…)

 

 

 


 

על פנחס שדה

 

כל אחד מאיתנו  מספר את אשר היה לו עם שדה: שדה הווה חוויה אישית בחיי כול שהכירו  אותו הן אישית והן בשירתו. הוקרנוהו, אולי כי מאחורי הזרות, הקשיחות לפעמים עד אכזריות  הוא ידע להתקרב אל הבריות, לראות ללבבם, וזאת  מתוך חסד ורחמים, לא רק מתוך דין ואלה כמובן מעלות דתיות.  הוא היה ביסודו אדם דתי וזאת  לא  במובן הממסדי, כמובן, הוא לא היה חבר המפד"ל וכל כיו"ב; הוא עסק כל חייו בתכנים דתיים, ביצירה הדתית העברית החסידית, בתפילות ("ענני"), בר" נחמן, בבעש"ט, ברבי מקוצק: אך יותר מכך  ניכרות המגמות הדתיות בשירתו, בתכנים ומוטיבים  עליהם השתית  את שירתו. זו אינה מיוסדת על אדני המיסטיקה דווקא, או הקבלה, אלא במידה  והיא נושאת דבריה אל מכמני ומטמוני הנפש פנימה. הוא עצמו מצד מוצאו המשפחתי מצד אמו היה הרי קרוב לרנ"ק, לר" נחמן מקרוכמאל, אותו ענק רוח שכשדה  נולד בלמברג,  רכש את השכלתו בכוחות עצמו,  היה קרוב ללימודי הפילוסופיה ולהגות התיאולוגית וכיו"ב.  על הרנ"ק נאמר  כי הוא ראה בעיון הפילוסופי  הטהור  והמופשט את הכלי הנכון להשגת המציאות  לאמיתה.  זו מוגדרת בעקבות הגל  "הרוחני המוחלט". זה מה שעמד לנגד עיני שדה  לדעתי, וזה שהפך  לעיקר מוחלט בעיניו. ואמנם, בידוע כי הרוחני המוחלט  תואם לדעת הגל את מושג האלוהות. זה היה, בעיני שדה, כבעיני הרנ"ק,  הנושא הבלבדי הראוי של הידיעה האנושית. כאן נושקות הפילוסופיה  והשירה: הדת על פי  הרנ"ק   היא תפיסת המציאות  באמצעות דימויים.  וכן השירה: אף זו הרי דרכה  לתפוס את המציאות כך.

אכן שדה חי ופעל כל חייו בשדה הספרות, בה עצמה הוא ראה דת. פעילות דתית. "פעל", אמרתי, ואמנם הוא ראה עצמו ודיבר על עצמו כפועל בשדה הספרות. עם שהיה חי את חייו, את אהבותיו  הארציות והרוחניות בתי חרושת לא היו לו ועיסוקיו  הוגבלו לתחומיהרוח – הוא הפך את חייו לדימויים,  לחומר לאמנותו, לחומר של היופי שיצר. הוא היה אדם דתי כדברי מנחם בן כמובן לא במובן הכפייתי-יובשני-מצוותי דווקא כי אם   במובן של החוויה, ההשראה,  ההתגלות. כדברי אורי ברנשטין שדה ראה בהשראה  אפשרות של התגלות אלהית.  כעדות יהודית, אשתו, (בראיון עם ירון סחיש), גם ביחסיו עם בני אדם הוא ראה ללב הבריות, היה  clairvoyant., רואה ללב.

על כן  מצויים בני אדם  המבקשים 

"לִלְמֹד מִפִּיו לִשְׁאֹל עַל מַהוּת הַחַיִּים וְלִמְצֹא מַשְׁמָעוּת,

לְהִתְנַעֵר, בְּטֹהַר, מִשְּׁלִילַת הַחַיִּים".

ובשירתו הוא שזר את כל עולם  המושגים והחוויה הדתית: היה בתחום זה מעין אנציקלופדיסט, לא פסח על דבר: ולמעשה לא היה   בשירה הדתית, שהוא ידע להרחיב את תחומיה,  תופעה או נושא שהיה זר לו. גדולתו כי הוא הזדהה עם תכנים אלה , היה לאחד עימם: הוא כתב אותם מתוך עצמו. הוא כתב על  אדם ראשון ועל יעקב, משה, שבתאי צבי; כתב   על נופי א"י מראי המקרא אך הוא עצמו כמובן היה וביקר בהם; כתב גם קטעי ספרות בדמות מסות תיאולוגיות ועוד: עסק בהגות פילוסופית:  עסק בכל גילוי דתי,  בכל תחום, מבריאת העולם עד המלכים שמלכו בארץ אדום:

 

 חָמֵשׁ שׁוּרוֹת; רָאִיתִי בְּרֶדֶת הַזָּהָב

 

רָאִיתִי בְּרֶדֶת הַזָּהָב עַל הֶעָצִים לְבָרְכָם.

וּבַעֲלוֹת הַמַּיִם מֵהָאֲדָמָה לְהַשְׁקוֹתָם.

וְאֶת הַמַּעֲרָב רָאִיתִי בְּהַאֲדִימוֹ.

וַאֶשְׁמַע אֶת קוֹל עוֹפוֹת-הַלַּיְלָה בְּצֵאתָם.

וְרָאִיתִי   אֶת הָאֲדָמָה יָפָה בַּהַבְרָאָה.

 

כטשרניחובסקי  בשעתו שכתב על ברוך ממגנצא, כתב שדה על ר" אמנון ממגנצא: ועל קידוש ה":

 

נחש צפע, 21.1.91

 

לַיְלָה הוֹלֵךְ וְיוֹרֵד עַל הָעִיר, עַל הָרְחוֹבוֹת הַשּׁוֹמְמִים.

שְׁמֵי הַחֹרֶף הוֹלְכִים וַחֲשֵׁכִים.

הָעֵצִים מוּל חַלּוֹנִי נֶעֱטָפִים בַּאֲפֵלָה. צִפּוֹרִים, בְּקִנֵּיהֶן, נִרְדָּמוֹת.

 

קָרָאתִי פָּעַם, בְּמָקוֹם כָּלְשֶׁהוּ, כִּי בְּעָמְדוֹ לְרַגְלֵי הַפִּירָמִידוֹת, נָפּוֹלֵיאוֹן אַל חַיָּלָיו אָמָר:

אַרְבַּעַת אֲלָפִים שָׁנָה צוֹפִיּוּת בָּנוּ עַתָּה.  

בָּנוּ, עַתָּה, צוֹפֶה דְּבַר-מָה אַחֵר, נִשָּׂא יוֹתֵר מִפִּירָמִידוֹת.

בָּנוּ צוֹפוֹת עֵינֵי אֲבוֹתֵינוּ וְאִמְהוֹתֵינוּ,

עֵינַיִם אֵין סְפוֹר,  מִגֵּטָאוֹת וּרְמִיזָה וּמָגֵנְצָא, טוֹלֵדוֹ, נְמִירוֹב, קִישִׁינֶב,

וִילְנָה, וַרְשָׁה, טְרַבְּלִינְקָה.

וְעֵינֵיהֶם מָה אוֹמְרוֹת. עֵינֵיהֶם אוֹמְרוֹת:  בָּנִים שֶׁלָּנוּ, נְכָדִים, אַשְׁרֵיכֶם.

שֶׁאֵינְכֶם חוֹפְרִים קְבָרִים לְעַצְמְכֶם בַּשֶּׁלֶג, וְלֹא נִּשְׂרָפִים בְּכִבְשָׁנֵי אֵשׁ, כָּמוֹנוּ.

שֶׁאֵינְכֶם נִקְרָעִים בְּשִׁנֵּי כְּלָבִים, וְלֹא דְּקוּרִים בִּמְעִי אִמְּכֶם.

 שֶׁאֵינְכֶם אֹבְדֵי עֵצָה תַּחַת הַשָּׁמַיִם, כַּאֲשֶׁר הָיִינוּ.

 שֶׁבְּיֶדְכֶם הַכֹּחַ, וְאִתָּם יוֹשְׁבִים עַל אַדְמַתְכֶם.

אִתָּם הַנֶּחָמָה שֶׁלָּנוּ, עַד כַּמָּה שֶׁנֶּחָמָה כָּלְשֶׁהִי אֶפְשָׁרִית,

 

קשה אחר קריאת שיר, מה עוד שמיעת שיר מפיו כאילו חי עדנה עמנו[1]  לחזור אל חול הסקירה: וזאת מפאת הרוח המיוחדת, החגיגית משהו המרחפת על שירתו,  גָּוֶן קריאתו. כי הרי באשר נגע,  נפשו הייתה מאוחזת בשירה הדתית על תכניה, וזאת  בגיוון עד אין תכלה. בעוד אנשים התענינו בחייו הארציים הוא חי באותם מחוזות של שירה. אמנם הוא הקשיב לאדמה לצורך לקנות בערבים במחנה יהודה או השוק בתחנה המרכזית את אותם מעט צרכי אוכל שלהם הגוף נזקק כי האיש חי בצמצום כל חייו או לצרכי הגוף-והנשמה האחרים, האהבה שקשרה אותו אל האדמה, אך גם אל על –  נפשו ריחפה באותם עולמות של שירה שהיו עיקר חייו. דתיותו ניכרת   כאמור גם ברצינות בה הוא התייחס לחיים. רצינות אינה אומרת היעדר הומור. הומור כן, ליצנות לא. הוא שנא כל יחס  שאין בו משום ההתמסרות הדתית. ובכלל, דתי הוא רק מה שיש בו יחס רציני אל החיים.

בשיחתו ברדיו בקיץ 1993 שדה  ציטט מדברי טוקידידס בדבר  מהות היופי. לדברי היסטוריון-פילוסוף זה  ראוי לנו לאהוב יופי  שיש עמו פשטות.  באותה שיחה, בשם השירה הסינית, שדה   הילל את הקיצור: מי שכבר חייב, יש לו דחף פנימי לכתוב שירים, שיכתוב בקיצור. הוא שקל כל מילה מבחינת  היותה מתאימה למה שהיא מבקשת להביע, וגם מהבחינה אם אמנם חיונית היא.  יופי מקושט בעיניו היה יופי נחות.  וכך כתב עמוס קינן על שפת שירתו: "משהו תופס אותך בגרונך כבר מהשורה הראשונה, ולא מרפה ממך עד לשורה האחרונה. ואתה תמה, מה זה, מה זה לכתוב כך שגרונך נלפת ושאותה אחיזה בגרונך אינה מרפה ממך גם שעה ארוכה לאחר שקראת את השורה האחרונה.

 אני חושב על משוררים וסופרים, בני ימינו ומקומותינו, שאני מכיר. יש מהם ההוגים דברי חכמה, יש מהם היודעים להדהים  בשימוש הלשון ועשרה, או בלוליינות, או במבנים מתוחכמים  רבי תחבולות. אני חוצה אותם ואינם עוברים את קצות נעלי. ואל הגרון בוודאי לא יגיעו".

 קינן מייחס זאת לתכונה הבסיסית בשירת שדה, הוא החסד, ה-Compassion. (ידיעות, 1.1.1988), השיתוף בצער.

חשבתי לדבר על  תקופת התקבלותו בשירה העברית, שראשיתה במידה רבה  נעוצה  במאמריו שבעה או יותר של אהוד בן עזר: לו זכות ראשונים. זכור הסיפור שאסי דגני מספר, איך אהוד סבב באותן שנים (1965 )  את אולמות האוניברסיטה בין הסטודנטים מתפעל, מסביר, ממליץ   תוך התלהבות נעורים כנה וראשונית  על ספרו של שדה, החיים כמשל. רבים באו אחריו וכתבו על שדה, מוציאים  אותו מחשכת מבקריו ובעלי דבבו הראשונים,  שאנן, כנעני, שבייד ועוד. אלה שהתייחסו לתכניו האידיאיים,  אלה שלתכני כתיבתו, או אף  אלה שעיקר עניינם היה  ברכילויות, בִּסְפֶרַת הנשים בחייו, כאילו שדה היה גיתה, כאילו זה כל העניין בשדה והעניין הוא עניינים: אלה המשמיצים, האוהבים למצוא  ולבחוש בסחי  שהם רואים מלבם ושהם מוצאים לכאורה בזולת, ללא אותו ה- compassion, ללא רוח החיים וללא רחמים.

יש המוצאים עניין ברכילויות אלה עליו:  "הקורא יידע  כפי שלאה גולדברג כתבה ב"מולד" ו" 1951, על מרסל פרוסט "כי העיקר לנו בו הם ספריו": הַמּוֹנִים הַהֲמוֹנִיִּים הַמּוֹנִים את אהבותיו אין להם כלל צורך לקרוא בספריו: הרי הם מכירים את פנחס שדה בלעדי אלה.  ו"אמנם יש בני אדם שהם גדולים מספריהם", – כותבת לאה גולדברג (וכנראה על כן כדאי לעסוק בחייהם) , "אך אין זה אלא   משום שספריהם אינם ספרים".

אך זכורים המבקרים הראויים באמת, מנחם  בן ועמוס קינן ואורי ברנשטין,  להזכיר רק מתי מספר מהם, ומספרם איננו קטן  ואין כאן מקום לצטט מדבריהם מאירי העיניים. כ-300  מאמרים  לפחות נכתבו עליו, אוסף שבידי וזה לא מעט.

 

במקום  דברים רבים עוד שראוי ורצוי היה לומר על פנחס שדה, המשורר, הרשו נא לי לקרוא קטע משיר שיר פשוט למדי ולא מתוחכם כדבעי,  אולי  שכתבתי ביום השנה הראשונה בעלותנו לקברו של שדה:

 

כַּמָּה הוּא אָהַב גֶּשֶׁם. הָרִים בָּעֲרָפֶל.

וּמֵת בְּיוֹם גֶּשֶׁם וְנִקְבַּר בָּהָר.

וְגַם הַיּוֹם, הַגֶּשֶׁם מְכַבְּדוֹ לְרֶגַע, כִּבְשִׁיר לִשְׁפִּינוֹזָה, בְּעַרְפֶל הַבֹּקֶר, וּבָאַהֲבָה –  כָּתַב 

 כי הִנֵּה חַיֵּינוּ אַהֲבָה וְאַחֲרֵי כֵּןמָּוֶת.

 

הַחַיִּים וְאֵינוּתָם; אַךְ כֵּן, הַגֶּשֶׁם;

עוֹמֵד דֹּם עַד גְּמַר הַקַּדִּישׁ, בֵּין לְבֵין.

וְאוּלַי לְמַעַן שֶׁתְּחַלְחֵל אוֹת בְּאוֹת אַל בֵּין יָדָיו

הַמִּכְתָּב שֶׁהוֹתִיר אַחֲרָיו אַלְמוֹנִי שֶׁשָּׁפַךְ כָּאן אֶת לִבְבּוֹ

לִפְנֵי ר" פנחס זצוק"ל בֶּן חַיָּה, אִישׁ שָׂדֶה תנצב"ה

"הִנֵּה פֹּה עַל קִבְרוֹ, בִּהְיוֹתִי מְבֻדַּד וּבוֹדֵד אֲנִי כּוֹתֵב לוֹ מִכְתָּב זֶה,

שֶׁהָיִיתִי בָּעֶרֶב מְנַגֵּן בֵּינִי לְבֵינִי בַּגִּיטָרָה לְזִכְרוֹ וְעָלוּ בִּי הַדְּמָעוֹת,

וְרָצִיתִי לְהוֹדִיעוֹ כִּי נַפְשִׁי שׁוֹקַקָה מְאֹד, –  וכו" וכו" , מִכְתָּב אָרֹךְ מְאֹד

הַמְּחַלְחֵל בַּגֶּשֶׁם עַד אֵלָיו, בֵּין יָדָיו הַמּוּשָׁטוֹת; שֶׁיִּקְרָא וְיֵדַע: יֵשׁ שֶׁחָשׁ אֵלָיו קָרוֹב .

שדה בבית עגנון בערב מרתון שירה בהנחייתו

 

 

 

 קברו  על הר המנוחות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             


            [1] בערב הושמעה הקלטה בה שדה הקריא שיר זה

 

 

 

 

8 תגובות

  1. תודה רבה מעומק הלב, משה! כאמור, אין גבול לרעבוני לקרוא על ואת שדה. אני עכשיו עסוקה מאוד בעבודה, ולכן אני קוראת את "האגסים הצהובים" (פעם שניה) לאט לאט, אבל איזה יופי! ומאמריך מעשירים ומעמיקים את הקריאה מאוד. תודה רבה, משה. תמיד הרגשתי שהוא דתי, ועכשיו הסברת לי מדוע. אם יש בידך המכתב של האלמוני מבית הקברות, הייתי מאוד רוצה לקרוא את כולו. נראה שהוא ממש הטמיע את סגנונו של שדה במכתבו. ושאלה: מדוע נקבר בירושלים ולא בתל אביב, בה חי מרבית חייו?
    אגב, עוד לא הגעתי לגמור את המאמר על השטן, בגלל חוסר זמן משווע, אבל אגיע בבוא הזמן.
    תודה רבה על כל מאמריך המרתקים. נעמי

    • לגב" נעמי, שלום רב,
      ותודה.
      שדה היה גר בהרבה מקומות:נולד במגדיאל, אחר עבר עם הוריו לרח" בוגרשוב בת"א (על שפת הים: ומעניין שבחייו לא כתב על הים): בתל ליטוינסקי (ראי סיפורו לילדים "הגנב"), בקיבוץ שריד (שם מצא את הברית החדשה מתגולל): היה מורה בקב" כינרת, משם אשתו יעל: עבד קצת בבאר מנוחה ( אך אולי לא לפי סדר זה): גר בת"א, ברח" זמנהוף, בדירה ש"ירש" מיצחק אורפז: אינני בטוח שאני באמת מזכיר הכל שם הוא גר. בגיל 17 עלה לירושלים וגר על גג הבית ברח" ראשית חכמה 5, (יחד עם "אליושה"), ועוד. היה בצבא, לן בנוטרדם, עבד בדפוס "ששת", שם הוציא גם את "החיים כמשל" בפעם הראשונה. אז היה גר קרוב לבית הדפוס, באיזו סמטה קטנה ליד רחוב עזה. אחר כך היה גר גם ברמת גן, רח" יונתן, נדמה לי. ואמנם, כדבריך, עבר אחר כך לשכונת יד אליהו, שכונת התקווה, (סלמה) דרך ההגנה 138. ואחר כך בסוף עלה לגור בירושלים, ברח" שמואל הנגיד, ושם נפטר ועל כן הוא קבור בירושלים, וגם כיוון שהוא אהב את העיר הזאת ופעם כשפגשתיו אמר שהוא מחפש כאן דירה אבל היה מעדיף במקום זה לעסוק בפאראפסיכולוגיה. זו תשובתי – אף אם היא לוקה בלאקונות.

      מאחל לך קריאה נעימה בכל. מודה על הכל.
      יש עוד מאמרים, בבוא הזמן.
      מכתב האלמוני? יש לי באיזה מקום, או לפחות התייחסות אליו. אחפשו. בינתיים קבור. "אני יושב פה עם הגיטרה…" ואולי מוטב לא לגעת.

      נעמי, לא רק בגלל הרווחים הכלכליים הגדולים הצפויים לי מכך, אך הרשי נא לי בחום לנצל ולהציע לך להשיג ( בספריה, ממני ממש) את הספר שכתבתי על פנחס שדה. אבל כמובן לא "חייבת".
      משה

      • תודה רבה, משה. אני באמת רוצה לקנות את הספר. אבל כרגע אני לא בארץ. אהיה בארץ באוקטובר, ואז אקנה אותו. איך הכי טוב להשיג אותו?
        תודה, ואני מצפה לקרוא את עידו ועינם בקרוב. מה שכן, אני חושבת שייטב לכל קוראיך אם באמת קצת תאט את קצב הפוסטים. פשוט לא מספיקים לקרוא, וזה חבל. אולי באמת תעלה פוסט כל יומיים? יש ערך וטעם לצפייה למאמר טוב. תחשוב על זה. אנשים יצפו למאמר, במקום להרגיש "אוי, שוב לא אספיק לקרוא". קצת התאפקות מצדך לא תזיק, ואולי היא גם תאפשר לך קצת יותר תשומת לב לפרטים, כי עדיין יש במאמריך הרבה מאוד שגיאות כתיב וניקוד, שאני בטוחה שסיבתן חפזון. אז למה לא להאט קצת, לקרוא פעמיים, לתקן, ולתת לנו לייחל קצת למאמריך?
        ביום שאינך שם פוסט, תוכל לקרוא קצת בפוסטים של קוראיך. גם לזה יש ערך, לא?
        למשל, אשמח מאוד לשמוע את דעתך על מאמרי על פרומתאוס בשירים של קוסמן ומנדלשטם. חפש אותו בבלוג שלי "נעמי טפלוב". תודה רבה, נעמי

        • לגב" נעמי, שלום ותודה,

          1) אקרא.
          2) אאט. אמנם זה הכי קשה: משהוא מאיץ בי לפרסם, כל עוד יש לי, יום יום…אבל אנסה להבליג.
          3) הספר כדאי. לקנותו – אצלי. 60 ש"ח המחיר כל הזמן – אם יש עם זה בעיה, תודיעיני נא אולי.
          4) כמובן, מצטער מאד על השגיאות. אולי אני צריך מזכירה … כמה שלא אקרא, הן מתגנבות אל תוך הכתיבה.
          5) אני קורא קצת בבלוגים – פה ושם, כמובן. מסג, גבריאלה, שז, גלדמן, עוזר, מה לא. (אצל גלדמן ראיתי רק תמונות, למשל את נחל הירקון היפה ביום בו מצאו/רצחו את רוז
          ודברים הזדמנותיים אחרים. ועוד ועוד. גם אני די עסוק (בימים האלה בעריכה, למשל), ככה שזמני מוגבל לכל.
          אבל בס"ה אשמע בקולך הנבון מאד ותודה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למשה גנן