בננות - בלוגים / / חנה טואג: לאורה
בוסתן הפירות
  • משה גנן

    נולדתי בבודפסט. השואה עברה עלי בגיטו. הוריי נספו במחנות. עליתי ארצה במסגרת עליית הנוער. הגעתי לקיבוץ חפצי בה בעמק יזרעאל. עם חברת הנוער עימה עליתי התגייסנו לפלמ"ח. אחרי הצבא עליתי לירושלים ללמוד. הייתי מורה. למדתי באוניברסיטה. תואריי: מ. א. בספרות עברית, ספרות כללית ובספרות גרמנית – שלש ספרויות שאחר 3X3=9 שנות לימוד אינני יודע בהם כדבעי, לצערי. באוניברסיטה מלמדים על, ולא את, הספרות. אני אלמן, עם שני ילדים, אחר הצבא, תלמידי אוניברסיטאות שונות, הבן בירושלים, הבת בבאר שבע. אני מפרסם שירים, סיפורים, מסות, ביקורות, תרגומים משומרית, מגרמנית מאנגלית ומהונגרית ( רק מה שמוצא חן בעיני ומתחשק לי לתרגם): לאחרונה גליתי את האפשרויות הנרחבות שבפרסום קיברנטי. דוא"ל: ganan1@bezeqint.net

חנה טואג: לאורה

 

 

אחר התלבטויות לא מעט העליתי בכמה שורות התרשמות דלה למדי, לטעמי, מספרה העשיר  מאד של חנה. 
וכבר אחרים כתבו עליה – ועשו זאת  בצורה מלאת רגש יותר ממני. – אף על פי כן יהיו נא מעט שורות אלה שרות מה ואות תודה והכרה על ההיכרות עם הספר.

מ. ג.

חנה טואג: לאורה

 

כתיבתה של חנה טואג נוגעת בשורשי הנפש והאמת הפנימית ברגישות שאינה גולשת לרגשנות, בפשטות שאינה מוותרת על עומק, בזרימה שאינה פוסחת על נימי הכאב ומדגישה שגם מהכאב נולד משהו, לפעמים שמחה.   ("ספרים חדשים", נובמבר 2009).

 

בנופי הדיונות המזמרות של לוב, שבהן הרוח מנגן שירים בחול, מתעוררת אהבתה האסורה של לאורה ללורנצו, החייל מאיטליה. (רן יגיל, NRG,   30/12/2009 )

    

הסיפור הוא אולי סיפור בנאלי אך מסופר בכישרון רב וברגישות עצומה. התיאורים בסיפור מלאי צבע ואין בהם כדי להלאות את הקורא.

 

לאורה הוא ספר עדין, מקסים ומרגש, שקושר את הקוראים לגיבורה שלו בחיבה עזה (ניוזלטר הארץ,  עלית קרפ).

 

הספר בנוי כמו אגדה..   "לאורה" הוא ספר בשל ומורכב, הניחן באיכויות ספרותיות מתוחכמות…היכולות לא רק להלך קסם על הקורא, אלא גם לשכנעו בכישרונה הגדול של [חנה] טואג  (מעריב, NRG, 23.5.2010)

 

 

אחד הספרים היפים, המיוחדים במינם שקראתי לאחרונה הוא ספרה של חנה טואג: לאורה.  בספר נפגשים עולמות: יהדות לוב, במגעה עם הערבים ועם הנצרות  המופיעה בדמות חיילי רומא,  הצבא האיטלקי של מוסוליני בטרם מלחמת העולם השנייה.   כמעט קשה למנות את כל רובדי החיים, הטבע, הנוף, האדם  השזורים אל תוך   מסכת הספר.  האירועים מתרחשים על רקע נוף לוב, הים והמדבר, שכונת היהודים בעיירת מיסורטה: אך העין הצופיה של גיבורת הספר מבקרת גם בשכונת יושבי המערות, אי שם במדבר.  קרובי המשפחה  חיים בעיר הגדולה טריפולי,  אנשים אמידים, מבוססים כלכלית:   משם הם גחים מעת לעת לרגל אירועים משפחתיים. כל זה קורה  על רקע חיי משפחה  יהודית עמלנית:  האם, העושה בעקבות מות האב במלאכתו, סוחרת עם יושבי הכפרים הערבים, מכבסת לחיילים האיטלקים, תופרת    אישה קשת יום, המפרנסת את ארבעת ילדיה, מנואל, רפאל, יוסיף, ולאורה  – שאין עולה חיוך על פניה,  עניה מרודה החיה  באיבה מתמדת עם העולם ובמיוחד עם בתה, שהרתה לאב לא ידוע לה, מחוץ לנישואין.

הקהילה היהודית של לוב מוצגת באמצעות הסב, המעורה במקרא ובזוהר ובכל מכמני התרבות של ישראל, – ועם זאת  הוא  לא מן הטיפוסים הלמדנים אלא  נציג הפן ההומניסטי של היהדות, השואב את כוחו לא מן הפן הרשמי והמלומד, הנוקשה של היהדות אלא מכוחו הרוחני של המקרא: ובפיו רק עידוד ונחמה לסובלים,  גב חזק  לתועים בדרכי החיים. דרכו היהדות מאירה,  והנה היא כולה אור – בעוד הסב עצמו, אדם עיוור, כאילו אף על פי כן רואה: הוא  סגי נהור.

לאורה היא נערה בת חמש עשרה,  שלא לומדה, אך אורה פנימי: דרך תודעתה נמסרים לנו תכני הספר, במעין מונולוג בו היא מודיעתנו את כל שהיא רואה, חווה, עושה, מרגישה, חושבת: דרכה אנו באים להכיר את  עולמה,  את מנהגי היהדות, את יחסי הקרובים ביניהם, את יחסי הקהילה עם הערבים, הבדואים המוצגים בספר כרצחניים ותאבי בצע, מעין  יצורים שמחוץ לחוק,  החיים בשולי היישוב המאורגן ומוסדר וחיים על גופו משוד ורציחות.  אם הם פן אחד לעולם הערבי, הרי פן אחר מתגלה בשכנים של משפחת בן עטר, הוא משפחת לאורה: יחסים טובים שוררים בין השכנים, המשפחה היהודית והמשפחה הערבית שכנתה.  – ודרך תודעתה  אנו עומדים גם על מצב היהדות בעולם. אנו עדים גם לניצני כניסת האיטלקיים למלחמה על צד הגרמנים. הספר מצייר פנורמה רחבה של קשרים – כשבמרכזם התודעה הרגישה – ולא מעט פרימיטיבית – של לאורה, על חוסר  הבנתה המוחלט בעניני העולם, (שואלת איפה היא אירופה), מודעותה היפה, והמטושטשת,  התמימה באופן מוחלט עד כי טרם למדה אף לשנוא. כל הזר לרוחה מוצא אל מחוץ לתחום הכרתה – כולה מרוכזת רק בטוב, באהבתה ללרונצו, שאף הוא איננו מוצא ביטוי אלא באופן סמלי בלבד:  באהבתה לכביסתו, לבגדים שלבש.  היא  מרוכזת בדברים שהיא אוהבת – בסבתה, אחיה, אביה המת. – נוף נפש והכרה  כה עשיר שאין ניתן לערוך מצאי על כל אשר כלול בהם.

הספר מעבירנו בנופי  חיזור, קרבה, אהבה: הריון, געגועים, שכחה ונטישה: נעורים, התבגרות, מחלה , לידה ומות.  אין שטח חיים בו הספר איננו נוגע: תוך סיפור מסגרת פשוט,  מקום בספר לכל גילויי החיים. האם קשת היום המתאכזרת לבתה – תפקיד רב כאן לכבוד המשפחה המופר שעל מזבחה עולות  הנפשות – הסב המנחם ומאזן את הרוע שבספר: הבן הגדול  – מנואל – – בן 12 – המוצא דרכים  לעשות עצמו מועיל ומתחיל ולו במעט לתרום לפרנסת   המשפחה, והילד הקטן, רפאלי,  שהוא כאור קטן באפילה הממלאת לא אחת את הספר, – למרות האור הרב הזוהר מדברי לאורה המספרת.  כי אין בלבה על החייל שזְנָחָהּ  – באהבה וגעגועים רבים היא זוכרת אותו ואין במעשיו דבר שיקלקל את שלמות ותמימות אהבתה אליו.  – ובספר  רשומים כל מעשי האדם – עולמם של סוחרים, של דייגים, של רוכלים היוצאים עם מרכולתם למדבר, אל הכפרים הרחוקים, תוך סכנת נפשות, והולכים דרך מדברות שממה שם אורבים להם בני בלייעל ונוטלים חייהם למרות היותם מפרנסי  יחיד של משפחתם.

זה ספר שנכתב תוך הכרת האדם, החיים, בעדינות רבה. עם זאת, אין הספר מסתיר פניו מפני  תמונות מציאות ריאליסטיות מאד, – על  מות האב וגופו המונח גלוי במדבר ימים אחדים, והקורה לגוף במצבים כאלה. הוא מתאר ללא כחל וסרק את סימני הזקנה החלים בזקן, הנזקק לידיה האוהבות של לאורה להלבישו, לרחצו, להחליף בגדיו הצואים. סימני הזקנה הפושטים וניוון הגוף במיוחד תופסים את הלב ומעוררים רחמים.   הנה מה אדם  של רוח הופך להיות – גוף מתנוון וחסר כוח לטפל בעצמו. הספר איננו מצייר את החיים עלי אדמות כגן עדן צח ונקי מרבב.

חנה טואג יודעת לצייר  את מציאות החיים, ועם זאת אין חסרים בספר רגעי פיוט, רגעים ליריים –  בהקשיבה לחולות המנגנים על שפת הים,  עם  התייחדה  עם הטבע,  או עת שבתה עם אהוב לבה, החייל האיטלקי על חולות החוף, ושקט,  שלוה  ואמונה הדדית רבה אופפים אותם.

ואמנם, אין החייל שנקלע  לארץ רחוקה מעירו, פירנצה, אחד הריקים והפוחזים – נפשו נפש אמן, שלבו נתון לעולם האמנות, עולם הציור.  בלאורה הוא מוצא  נפש קרובה, שבחיקה הוא יכול לצקת  את דברי בדידותו. למלא את החסר לו  בערגתו לקרבה, לנפש אדם.

ושוב, וכאמור – אין בשורות אלה כדי למצות את הספר, שנכתב בכישרון מבורך, בהבנת האדם, בכובד ראש,  הכרת הנושא, העם, המקום, הנפשות הפועלות – אך גם דרכי הפרוזה שעולות כאן לדרגה גבוהה שאינה על פי רוב מצויה בספרותנו.

 

 

 

 

 

 

40 תגובות

  1. איזו הפתעה, משה!!!
    תודה על קריאתך הרגישה בלאורה שלי, אין מתנה יפה מזו לשנה החדשה ולחתונת בני היקר ולשבת החתן שלו היום
    תודה לך ושבת טובה ומועדים לשמחה
    מעריכה מוקירה את דבריך
    חנה

  2. קראתי את לאורה בנשימה עצורה. חנה סופרת נפלאה ואישה נפלאה.

    • לצערי, התגובה שמעל זו נכתבה בשמי אך אינה שלי. לצערי, כבר שנים רבות לא קראתי שום ספר בנשימה עצורה כי נשמתי עמוסה ביותר ואינה יכולה להתיר לעצמה להיסחף בשום ספר. לאורה כן מלווה אותי זמן מה בקריאה בו, ומעלה בי ניחוחות וטעמים של הווי ארץ וגיבורים שלא ידעתים אלא הודות למכחולה המיוחד רב הסיבים של חנה טואג. מה שכן, כיוון שאדם הוא כספר הפתוח לא אחת בשבילי ואני יכולה לקרוא בו באחת – חנה היא אכן אדם נפלא גם בעיני, ומי שכתב את התגובה בשמי זיהה בדייקנות את שבי כלפי חנה כמעט מיומי הראשון במטע.

      • מ. גנן - לענת לויט

        מפליא – מוזר – מדוע אין אנשים כותבים בשמם – אבל במקרה זה לא היה היזק: ובאשר דבריו עולים בקנה אחד עם מה שלדברייך בעצמך היית כותבת – אינני מוחק אותו. שייהנה – אם כי כאמור מוזר במה בני אדם משקיעים מרץ וזמן, לכתוב בשם מישהו אחר, ואפילו אם כותבים דברים טובים בשם מישהו אחר.

  3. תַּלְמה פרויד

    מסכימה עם כל הנאמר. אני בימים אלה מבלה עם 'לאורה' ואכן, מרשים. ההתרחשות, הצבעוניות, האווירה. חנה אישה מקסימה וסופרת מוכשרת.
    ובהזדמנות זו: חג שמח לבננות הנשארות בארץ וגם לנוסעות לחו"ל. אני כנראה מתעופפת בשבוע הבא לשבוע. כל טוב ושימרו לי על המולדת. מקווה עם השיבה לבלות יותר במטע וגם להגיב יותר לחברים היקרים. להתראות, להתראות!!

  4. תודה לכל המגיבות עד כה (וכן להלן).
    הלוואי וכל יום (טוב, לא להגזים) יהיה פוסט כזה שניתן יהיה להגיב עליו, לכתוב עליו, ותגובות בהתאם, על היצירה ועל התגובות עליה: אז יהיו חיינו פורים ושמחים וכיף.
    תלמה, נסיעה טובה. בקרוב אנחנו. תביאי מחו"ל רוח טובה.

  5. הי משה,
    מקווה שקראת את תגובתי לך אצל אמיר אור, בנוסף כמו שתראה החלטתי לכתוב ולא רק בסופי שבוע ואף אחד ושום דבר לא יסגרו לי יותר את זכותי להגיב במקומות שבהם אני רצויה.
    אז אני גם כאן כמובן.
    בבלוג החכם והעדין שלך.
    קראתי את התרשמותך מהספר וכמה שאני מתקשה בקריאת ספרים וכמה שאני מתחמקת מהתמודדות עם משהו שקרה לי בעקבות קריאה, נראה לי שאין לחי ברירה כי אני פשוט חייבת לעצמי לקרוא כמה ספרים עליהם למדתי וקראתי בבננות. הראשון שיצר את הגירוי הוא אכן הספר הזה של חנה, לאורה והאחרון הוא הספר שאולי עוד לא יצא של איריס "מכתוב", אז נראה לי שלא רחוק היום שבו אכנס לחנות ספרים עם רשימה ארוכה של ספרים ואתחיל סוף סוף להתמודד עם המעצורים שלי, וזה יהיה בזכות הבננות והחברים שכאן.
    שנה טובה לך משה, וחג סוכות שמח.

    • סיגלי – באיזה פוסט שלו: (אולי קראתי, אבל הזכירי נא ואעיין).
      בכל מקרה, הזדרזי נא לקנות את הספר – בטרם יאזל ותצטרכי לחכות להוצאה שניה…
      שנה טובה לך וחג שמח. תמיד שמחים לקרוא את דבריך – אפילו אם הם אינם חלק משיחה ארוכה כאורך הגלות עם אמיר.

      • הי משה, כתבתי בפוסט: "כמה אוהב אני"
        אבל הנה העתקתי את התגובה גם לכאן:

        כמה אוהב אני / ותגובת אהבה גם ממני 18/09/2010 22:19
        סש"סשית מחליפה לסיגל:)))
        הי משה גנן ואמיר, נעים לי לקרוא את ההתכתבות ביניכם להזכר בענת פרי שהייתה ההתקלות הראשונה שלי בהתקפות מצד אנשים חרדתיים,

        http://www.notes.co.il/extra/48122.asp

        (ולחברים חיצוניים שהזמנתי לקרוא הוספתי קישור הבהרה לגבי עם מי יצא לי להתמודד:) בעצת חברים ומתוך תחושת גועל מסויימת לקחתי מרחק ונהייתי סש"סשית.
        אבל זהו, לא רואה סיבה לא לחזור להגיב בפול קיטור כמו שאני אוהבת ואיפה שאני אוהבת. מי שאני מפריעה לו שיפתח לכבודי פוסט או יחלום עלי בלילה… ואם אפשר לבקש עיניים כחולות ופוני מצויין:)
        עכשיו עם מערכת סינון התגובות כל מי שצריך הגנה מפניי יכול לחסום אותי לתגובות. אני נחסמת פעם אחת ואומרת בחיוך שלום ותודה.
        אישה מדהימה אחת בקהילה אחרת ששמעה על מה שקורה כאן הייתה מוכנה להתערב איתי שאותם אנשים שהתחילו בטיפטופים נגדי ואחר כך ברדיפות, הם אנשים שלא פניתי אל יצירותיהם כי לא התחברתי. מדהים כמה שהיא צדקה ואולי עכשיו הכל יותר ברור לי. לחלק שנסחף אחריהם לתוך שתיקה מסיבות של 'ליתר ביטחון' אני סולחת. לימדו אותי בקהילה ההיא להבין שכך בנויה חברה ואין בה קונסנזוס על מאום. הציעו לי מה שברור לי מאי עולם, שאם יש כאלה שאני נהנית להגיב אצלם פשוט להמשיך בדרכי, ומי שיפריע לו שיתמודד!
        אז כך עושה. כך אעשה וכך יהיה.
        ביומיום השוטף אתייחס כדרכי ליצירות, אבל בשום פנים ואופן לא אבליג כשאני נתקלת ברוע מכוון כלפיי או כלפי מי שאני מעריכה. ולמה? כי כזו אני. בוירטואליה. בחיים. אחת אני.
        שנה נפלאה לכולנו כאן.
        והמון יצירה ומשחקים וכל דבר ממלא ונפלא שניתן לעשות בכתב.
        באהבה טובה,
        סיגל.

        • סיגל,
          מוצא חן בעניי הביטוי שמצאת לפרי הבאושים הזה ("חרדתיים").
          ועדין אינני יודע באיזה מסגרת , כתגובה לאיזה בלוג של אמיר פרסמת את זה.
          לא ירדתי לסוף הבנת המעשה שלך עם האישה הזאת, שהיתה אפיזודה חולפת, אם כי לא נעימה, בחיי האתר הזה. ( תהיתי אבל מה עלה בגורלה – האם התאבדה, או מסתכסכת עכשיו עם אנשים באתר אחר).

          מה שאני מבין וחשוב לי בתגובתך ( אולי לא העלאת זכרה של פרוורטומניאקית נאלחה) הוא כל מה שכתבת על דרכך בבלוג: כה לחי!! אני כידוע לך מעריך את תגובותיך ואת עזרתך. היי ברוכה ועלי והצליחי בכל שאת שמה לך למשימה. יימחקו נא זדים מדרכך, ואפילו אם הם מחשיבים עצמם עלית בעלית.

          • הי משה, זאת תגובה שהעתקתי מהפוסט הזה:

            http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=182&itemID=17845&PHPSESSID=e2232c516e2ff5c5cc543d54cdee803d#post17845

            ומה שהיה לי עם האישה הזאת, זה שהיא זו שהתחילה את השמועה שאני לא אישה, ואחר כך המשיכה עם הידיעה המוחלטת של המוח ההזוי שלה שאני בעצם אמיר מתחזה, ובכך היא יצרה ספק לגבי אמיתותי ולגבי יושרו של אמיר, בעיניי אלו שתי עברות על בני אדם, שבגינן היא זאת שלא נמצאת כאן היום…ומאז… קפצו על העגלה הזאת עוד כמה, והם בעניין של להמשיך להחשיד ולהמשיך להאשים ולהמשיך להעליל.
            רק לאחרונה תפסתי את ה"קטע" והבנתי שיש ברירה: לקבל את המצב או להמשיך במשחק החשדות של החרדתיים.
            יצאתי מהמשחק.
            תודה לאל עוד יש לי חיים ולא אבזבזם על מחלות של אחרים.
            לכך, יש רופאים:)
            ועכשיו מוטב שתעביר את מערכת הסינון למצב
            ה י כ ו ן :)))

            וכן, העיקר שאני כאן, קוראת ומגיבה, ונהנית המון.

          • סיגלי,
            היתקלותי איתה ארעה לפני שנתיים, אולי? – היתה חוויה מזוויעה עד גמירא.
            כבר הצענו לשירלי (קיבלה) להנהיג מערכת סינון, וגם מערכת זיהוי: היה אולי רצוי לבקשה להנהיג מערכת בדיקה פסיכופאטית לבאי הבלוג – כגון לצייר קו ישר על הרצפה: המסוגל ללכת לאורכו יתקבל. מי שסוטה, תרתי משמע, יורכב על טיל.

            תודה על אזכור הפרסום אליו התכוונת. עתה קראתיו.
            ברוך ה' שגם הענת הזו אינה פה היום.
            המשיכי נא להיות את, והמשיכי לחיות, לכתוב, להגיב ולהיות לעזר למי שבא לך. רבים הרעים, שהם כסרפד קוצים עלי אורח, ואת תעברי ביניהם זכה ו – מאומה בל יגע בך, בעיקר לא הרעים האלה.
            ברכות לשנה החדשה – מ. ג.

          • זוכרת את ההתקלות משה, זה היה באותה תקופה שבה היא רדפה אחריך ואחרי אמיר ובגלל שהיה נראה לה שאני אמיר… אז גם אחריי:)
            אבל לא נורא. זאת הייתה הפעם הראשונה שבה נתקלתי ברדיפה ואחריה נתקלתי בעוד כמה והייתה אחת שאפילו הפתיעה אותי כיוון שהיא באה מצד בחורה שדווקא חשבתי עליה רק טוב. ואז הבנתי (בזכות קהילה אחרת שבה סיפרתי על קורותיי ואנשים מהצד יכולים לפעמים לראות מה שכאן לא רואים) שכמו במציאות, יש אנשים שרואים ומעריכים אותך על מה ומי שאתה, ויש אנשים שלא משנה מה תאמר או מה תעשה, תמיד תהיינה להם סיבות ותירוצים לנסות להרע לך, ואז נזכרתי שבמציאות אני יודעת יפה מאוד להפריד בין מי שאני לבין הבעיות האישיות שלהם, וכך עשיתי גם בבלוגיה, ובסופו של הנושא יצאתי רק מחוזקת ושמחת לב.

  6. מאד מתחברת לביקורת הזאת, משה יקר, רגישה ועשירה ולוכדת רגעים קטנים וגדולים של חסד ואמונה, בדיוק כמו הספר הנפלא הזה. תודה ויישר כוח. ומזל טוב לחנה. ונסיעה טובה טובה לתלמוש.

    • תודה למי שטרח והגיב כל הפירגון הזה
      אינו מובן מאליו
      מועדים לשמחה ונסיעה טובה לנוסעים
      ואיריס יקירה נתראה אינשאללה בלי נדר בהשקה של אורה
      ומשה תודה
      חנה טואג

  7. לסיגלי-
    אותו כתם בושה ששמה היה פרי נעלמה מכבר מהאופק – וטוב עשתה שכן. באמת תהיתי אם מישהו זוֹכְרָהּ, – אפשר כי היתה לי חשובה עדותם. עתה – בעיקר למקרא דברי אמיר בנדון – נרגעתי כבר –: הבה נשכח ולא נזכיר אותה עוד, על כל פנים שלא לצורך (לבל יחזור אלינו העבר, כי השוכח את העבר יזכה לפגשה שוב בעתיד).
    משה

    • מאמר יפה משה
      כדאי לא לקלקל את חווית הקריאת בספר "לאורה"
      בזכרונות העבר
      זה לא רלוונטי לפוסט
      חבל

      • לורד –
        צודקת. – וראי מה כתבתי לאחרונה לסיגל. גמרנו כבר את הנושא הכאוב – ויש נושאים שמחים יותר מהענת הזו.
        ולוואי וירבו אלה שקוראים וקראו את הספר – זה ספר מעמיק וכתוב לעילא.
        מ.

  8. קראתי את לאורה, התרגשתי עם הילדה המדהימה הזאת, כאבתי איתה. מערכת היחסים שלה עם סבא והחלקים שמספרים על ההתדרדרות שלו עד מותו כל כך נוגעים בלב!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למשה גנן