בננות - בלוגים / / משהו מיוחד – שנית (הראשון נמחק עקב טעות טכנית)
בוסתן הפירות
  • משה גנן

    נולדתי בבודפסט. השואה עברה עלי בגיטו. הוריי נספו במחנות. עליתי ארצה במסגרת עליית הנוער. הגעתי לקיבוץ חפצי בה בעמק יזרעאל. עם חברת הנוער עימה עליתי התגייסנו לפלמ"ח. אחרי הצבא עליתי לירושלים ללמוד. הייתי מורה. למדתי באוניברסיטה. תואריי: מ. א. בספרות עברית, ספרות כללית ובספרות גרמנית – שלש ספרויות שאחר 3X3=9 שנות לימוד אינני יודע בהם כדבעי, לצערי. באוניברסיטה מלמדים על, ולא את, הספרות. אני אלמן, עם שני ילדים, אחר הצבא, תלמידי אוניברסיטאות שונות, הבן בירושלים, הבת בבאר שבע. אני מפרסם שירים, סיפורים, מסות, ביקורות, תרגומים משומרית, מגרמנית מאנגלית ומהונגרית ( רק מה שמוצא חן בעיני ומתחשק לי לתרגם): לאחרונה גליתי את האפשרויות הנרחבות שבפרסום קיברנטי. דוא"ל: ganan1@bezeqint.net

משהו מיוחד – שנית (הראשון נמחק עקב טעות טכנית)

 

 

1996 – הונגריה, אגם ונציה.

 

9.7.1995

 

טיול זה ערכתי כמובן לבד.  היה לי בכך צורך נפשי. הטיול היה כרוך גם בהתנסות מיוחדת במינה.  היתה זו תקופת השתתפותי  בייעוץ. קשה לי להחליט  איך לכתבו על כך – האם כאילו לעצמי, האם כאילו לזר שאיננו יכול לדעת בדיוק  על מה אני מדבר. אם אכתוב  לזר, אצטרך לכתוב על דברים שהינם ידועים לי יָדֹעַ היטב. אם אכתוב לעצמי – וזה הטוב מכל –  לפחות לא אשאר זר לעצמי.

טיול זה – בחלקו השני – כלל גם ביולי של כמה ימים עם דודתי – עליהם לא אדווח.  בחלקו הראשון הטיול כלל ימים שבליתי בסדנת ייעוץ – עליהם כדאי לדווח. זה עולם   אחר, בתכלית השינוי, ולעיתים תכופות חשבתי כיצד ניתן  לתארו באופן אובייקטיבי – כעין מתן דין וחשבון לעצמי על כל מוצאותיו ומבואותיו של חוויה זו, שהינה מורכבת, פרטית מאד, לא בקלות נפתחת.

ונציה זו היא עיירה לא מעניינת, על שפת אגם לא עמוק, מלוכלך למדי. כל הסדנה הזו  נערכה במקום עלוב – מחנה קיץ של נערים, כנראה, עם מקלחות   מוזנחות, ברזים בלי מים, בצריפוני עץ   בלויים ולא מושכי תיאבון להתרחץ בהם.  המקלחת בה התרחצנו לבסוף היה קטן,  פרימיטיבי למדי, – טוב אולי לנערים במחנה קיץ מדרגה ז' –  ונוסף לכל גם סגור והיה צריך  לבקש כל פעם את המפתחות. מי האגם, כאמור, דלוחים ומלוכלכים, והחוף חסר כל מתקן נופש ראוי.

המגורים  – צריפים , חדרים קטנים,  שנים בחדר,  – אינני זוכר עם מי לנתי, ואולי  יצא לי ללון, לבסוף, לבד.

הסדנה, חוץ מכשהיינו בחוץ, נערכה באולם גדול.  אמריקאי ערך אותה.  כמובן, יש בכך רבותא – אמריקאי בא אל ארץ  שהייתה קומוניסטית ומעבירה סדנה – ועוד איזו סדנה, סדנה המבקשת לפעול על הנפש. הוא מעביר סדנה המטפלת בעניינים שבנפש האדם. לא בענייני ייצור והגברת התפוקה וחובות האדם למשטר הסוציאלסטי והישגי הטכניקה ההונגרית או הסוציאליסטית אלא סדנה הפונה לענייניו הפנימיים, הפרטיים, הנסתרים מעיניו של כל אדם זר.

כמובן, לא היה לי קל. אני משתתף בסיאנסים של  קבוצה זו ( נקרא נא לה "קבוצת הייעוץ", ולשם אין תוכן ממשי ומובן: שהרי הכל שומעים את דברי הזולת הכמוסים ביותר!!! אך איש איננו מתערב בחיי זולתו, איננו יועץ, שומע ולא מגיב אלא באמפתיה בלבד):  אך לבוא  ולהשתתף בסדנה כזו – בארץ כבר היה לי לא אחת חלק בכגון דא – להשתתף בסדנה הנערכת בהונגריה,  לא בין יהודים,  אלא בין בני עם זר לי בנשמה, ההונגרים, אולי צאצאי צאצאיהם של אנטישמים, שונאי יהודים,  אנשי צלב החץ, צאצאי אנשים שרדפו את היהודים בפועל, או לפחות לא הרימו קולם בעת הרדיפות, אולי עזרו ואולי רק נהנו מרכוש המגורשים שנותרו בדירותיהם הריקות.  לבוא לכאן – דרש ממני החלטה לא קלה: ואם באתי, לא באתי מתוך סליחה, – אולי מהתעלמות  מהעבר, אולי כמשקל נגד לאווירת הקבוצה בה שררה קבלה ואהבה מראש.   אולי רציתי לראות עד כמה האווירה בהונגריה השתנתה, אולי להתבסם מעט מהתרבות ההונגרית לפניי ולפנים,  להכיר את האדם ההונגרי, הנוער ההונגרי,  קרוב יותר למהותו.

היו בסדנה – זו הייתה סדנה בינלאומית – אנשים מכל אירופה ( ואמריקה, כאמור). היו אוסטרים, הולנדים, רומנים, איטלקים, וכמובן הונגרים, ומה עוד. היה שיתוף פעולה בינלאומי. נזכרתי לוונג'יקו,  Vanjicu)) שבארץ ישבתי איתה – היא הייתה מניגריה. כולם מקבלים את כולם – גם בעניין זה כבר לקחתי חלק, התנסיתי  ועמדתי בניסיון – היכול אני לקבל עתה, אחר כל כך הרבה שנים, מפחים, שנאות שצמחו ואינן מרפות מהלב –     נציגי ארץ בה נרדפתי ושהרגה את הוריי: עמדה בשערים ועלצה בצאת היהודיים ברחובות, מובלים אל גירוש, אל ארץ זרה, אל  הקרמטוריום. –  ואמנם היו לי חוויות אחדות בתחום. בסדנה הייתה התחשבות הדדית והשנאה ההדדית לא הרימה ראשה.

לא הייתי מהארץ לבד – היו נעמי ובארי ואסתי, – אבל כמובן אין טעם לבלות את הזמן איתם כאשר כל כך הרבה אנשים מעניינים אחרים נמצאים שכדאי להכירם.

קבוצות כאלה משמשות כמובן כר להיכרויות, ככל שהן לא תהיינה ארעיות, לפריצת גדרות הבדידות החברתית או הנפשית של המשתתפים,   סדנא לתרגול  פריצת  הזרות המשתררת באופן טבעי בין אנשים בחברה מקרית וארעית, שנפגשים על פי רוב רק פעם אחת, או פעמיים בחיים. המשתתפים חווים חוויות  – לעתים מלבבות יותר, ולעתים פחות.  אנשים יושבים במליאה – לפעמים על כיסאות, על פי רוב על הארץ, על מזרונים הפרושים לנוחיות הקהל,  – המזרונים קדושים, הם אביזר חשוב לקיום חיי הקבוצה בנוחות. אנשים יושבים, או שרועים עליהם ומקשיבים לדברי המנחה.  ואמנם, זהו עולם זר ומוזר. אך ניתן לתאר שקיימות עוד תנועות להטבת חייהם הפנימיים של בני האדם, תנועות שלעיתים זיקה להן למתקני עולם, למטיפים ומתרגלים שוויון המינים והגילים והעמים והצבעים  ומבקשים לתקן את הבדלי המעמד ולהכיר בזכויות הכושים והנשים  והנידחים למיניהם בחברה.  ומה לא.  מקבלים אפילו יהודים ומכבדים אותם, אפילו את מסורותיהם.

כל הסובלים והמתקשים לארגן סביבם את חייהם  באים למרחוק ומצטרפים לקבוצה. האדם מחפש דרך וגאולה  באשר ימצא. על כך  הענין מבוסס. כל דיכפין ייתי וייאכול – כל הבא לקבוצה ברוך הבא. ימצא מזור.

ימצא גם אוזן קשבת. על כך העניין מבוסס – הכל מקשיבים באהדה. הכל מקשיבים זה לזה. הכל יכולים להשמיע את פנים צרותיהם, כאבם מהעבר ומההווה .

אינני זוכר בכמה סדנאות השתתפתי ובכמה "שיחות אישיות" (Sessions בלעז). מספרים כי ממציא  השיטה  מ Seattle-  מצא פעם בבית החורשת שם הוא עבד איש שבכה. הוא התיישב לידו ושאלו מה. האיש  התפרץ ונשפך ממנו מה הביאו לבכייה. מכאן  למד האיש, ושמו היה  Harvey Jackins, עד כמה אנשים זקוקים לאוזן קשבת.  הוא ייסד קבוצה של אנשים שמטרתם היתה, או מנהגם היה להקשיב זה לזה. הוא קבע  תקנון של חלוקת זמן שוויונית ואוהדת, והקבוצה שהוא ייסד יצאה לדרך. היא התפשטה בארה"ב ובאירופה, ועוד כובשת שטחים.

בעצמי הצטרפתי לקבוצה בעיתות משבר.   היה לי שבר בחיי נישואים, בעבודה, בתחום היצירה, בבריאות ומה לא. הייתי אבוד. לא היה לי אל מי לפנות ולשפוך את מְרֵרָתִי.  רק מצאתי אנשים שלא אהבו שיבלבלו להם את המוח – לכל אדם די צרות משלו מכדי שיקשיב לצרות של אחרים.  על פי רוב דחו אותי  בקש. אין זמן,  בעצמם רצו לספר, לא הקשיבו לך. לי לא היו חברים בעבודה,   ומקום העבודה שכולו מכוון לתכלית עלה לי על העצבים. כידוע במקום עבודה אינך נחשב אדם, אלא עובד. ואתה אובד.  אין בך צורך כאדם מסוים, אלא בתור ממלא פונקציה.

עמדתי בתום יום העבודה בשער וניסיתי לחזור אל עצמי ולהתאושש.

מקום כזה, אותו מצאתי באמצעות חבר לעבודה בכל זאת, שנטווה סביבו מין צרה בעבודה כמו שנטווה סביבי –  מקום כזה בא לי כנס משמים. אינני יודע מה היה עולה בחלקי לולא   גאלו אותי חברי קבוצה כזו מבדידותי.

 ואמנם הקבוצה לא הייתה אחדותית או מתמידה – אך הייתה בה קבלה, ולו לשעתה, ובזה היה לי אז די. – רק עם הימים גליתי שכמו רוב המצאות אנוש ורוב המוסדות האנושים גם בזו יש חורים וסתירות.

לסדנה כזו, אם כן, נסעתי להונגריה. 

אם נערכו סדנאות דומות בארצות נכר שונות – אינני זוכר עתה: מכל מקום, תמהני על  אלה שבאו מארצות בהן לא דיברו הונגרית. מן הסתם סמכו על  כי יסתדרו בשפה הבינלאומית – האנגלית: וכך היה. ואולי גם אני הייתי יכול להסתדר בארץ אחרת ובסדנה אחרת – אבל  לא הייתי הרי מנוי על סדנאות בכל חלקי תבל, לזו שבהונגריה נסעתי  מן הסתם גם מפאת הסקרנות.

ישבו אפוא האנשים באולם הגדול, שלאורך קירותיו היו  מסודרים המזרונים ( או אמצע האולם), או בחדרים קטנים, בקבוצות קטנות, או בשלשות או שנים שנים והנעימו זה לזה את השעות בסיפוריהם.  – ארוחות הצהרים נערכו  בחדר האוכל, וגם ארוחות אלה שימשו כמובן למפגשים חברתיים. סדר היום היה עמוס,  הקבוצות מאורגנות לפי בחירה אישית מראש,  הארוחות שימשו אם כן למפגשים יותר ארעיים  ואינפורמליים, לשיחה מעין חופשית, אחרת לא היו מזדמנות.  כוונתי למפגשים  שלא היו מתארעים אחרת, אך היו רצויים: למשל, אם אדם ביקש להכיר מישהו שעורר את תשומת לבו, שרצה להכיר ולהחליף אתו מילה, – זו הייתה הזדמנות, לנסות לגשת, לתפוס מקום לידו  ליד השולחן, לשאול אותו מי מה הוא  – סליחה, רציתי לשאול ולדעת.  האנשים היו נפנים זה אל זה ברצון –  מה שאיננו אומר כי כל ניסיון-היכרות כזו עלה תמיד יפה. היו אנשים  עסוקים בשלהם, אנשים שנוצר סביבם חוג יועצים ורעים שלא ביקשו להוסיף ולהכיר אנשים נוספים.

מפליאה אותי החזרה בתשובה של העמים שרדפו  אצלם את היהודים. פסלים, כתובות, מוזיאונים לשואה – בהונגריה  בארמון המלוכה תערוכה: בגרמניה: אך כמובן גם בניו יורק ובדניה ועוד.  גם בסדנה זו היתה רהביליטציה מלאה של היהודים נתבקשתי לארגן קבלת שבת  – וזאת בהתחשב בכך שבאנו מארץ ישראל (והיינו יהודים כמובן: מלבד אישה אחת,  שבמהרה התחברה עם בארי, אינני זוכר אם נכחו בסדנה יהודים אחרים, מהונגריה ושלא מארץ ישראל).  הדלקנו נרות,  – בייעוץ יש התנגדות טוטלית לשימוש ביין, ובארי לא היה מוכן לברך על מיץ… בסוף בירך על יין, שהופיע מאי –אן, אבל לקהל חילקנו מיץ.  אנדרש ההונגרי נשא  דברים על חשיבות השבת גם במסורת הנוצרית (הוא היה כמובן נוצרי. אמנם אצלם השבת ביום א'),   האישה בירכה על החלה, ובסוף שרנו כולנו, אסתי ונעמי והאחרים  "לכה דודי" ועוד שירי שבת.    היה מוצלח, מגוון, מהיר, קצר, מאורגן באופן קומפקטי – מהנה , והתקבל בעין יפה על ידי הציבור שהתאסף באולם, שם ישבו כולם כמנהגם על הרצפה. רק אנחנו העמדנו לצורך הטקס שולחן קטן לפני ומול הקהל. הנה ייצגנו את ישראל ואת היהדות בצורה הנאותה ביותר האפשרית.

מנחה הסדנה,  ושמו דן ניקרסון – דן הזמין את הקבוצה הישראלית לאכול עימו על שולחנו, והחלפנו דעים.

מתי כל זה היה? נדמה – איבדתי, כרגיל, את חשבון הזמנים – ב- 1996. אני זוכר פנים – את קרבת העמים – ישבתי עם  הולנדיות והולנדים,    ( אני זוכר בחורה גדולת ממדים, אבל כמובן לא כל מה שדיברנו, דיברתי, – אלה  בדרך כלל חוויות מעמיקות, שנבלעות בתודה!) זוכר בחור אוסטרי,   – זוכר חוויות קרבה וגם ריחוק –  קשה להתעורר.

הרבה תהיתי מדוע איני יכול לכתוב על עושר החוויות שבמפגשים אלה. כל אדם וסודו, כל אדם ועולמן, שאתה אמור לרדת לעומקו תוך מפגש קצר.  אינך אמור – כל שאתה מתבקש  להיות הוא " להיות שם", להיות שם עבורו, עבור הזולת: והמעניין שאין אתה קרוא לבקר את שותפך לשיחה: אתה מקבל אותו ללא תנאי וסייג ( אם כי  לכל גבולות: אתה שותק, מתנתק מכל הבעת דעה שלילית, אפילו בתוכך – ובכל זאת אני זוכר שלא תמיד היה נוח:  כשלראשונה ישבתי עם גרמניה – בארץ –  תמהתי על עצמי: מה לי ולה, לצאצאית של עם רצחני? אבל הבחורה היתה  לא ממש רצחנית – נאלצתי להודות.. ופעם אחת ישבתי בסדנה אפילו עם מי שהיה בלבו – ואחר כך גם בפועל – רוצח: מי שטיילתי  – לפני כן – עם אשתו שבהריון,  התפעלתי יחד עימה מהריונה,  – אישה זרה, אלא שבסדנה הכל קרובים זה לזה (לאותה שעה): על מה שוחחתי איתה? על הריונה, כמובן – ושאלתי מה עם אבי התינוק וכו'. על כך היא לא ניאותה להרחיב את הדיבור, זה נשאר ענין שבתחומה. אבל עתה – התברר – ישבתי , ערב אחד, עם האב – לא בנוח. יש  חושים פנימיים, אתה חש את הזולת, אתה אמור לקבל כל אדם – אך הפעם לא היה הדבר נוח לי.  ניצלתי תירוץ כלשהו – אולי  יד טובה גאלתני מחברתו – קמתי באמצע המפגש הפרטי והצטרפתי לזוג כלשהו – היו דברים כאלה. לא יודע מה היה איתו שם אחר כך אז –  הבנתי את מעשיי רק אחר שהוא רצח את בתו.  – זו חברה מאד פתוחה, בלא כל התחייבויות הדדיות, חברה שחבריה מגיעים לקרבה רבה מאד  – אך ורק לשעת המפגש, שכל מגע ומשא חברתי, כלכלי,  או אחר  הוא בניגוד לתקנות החברתיות שמקשרות ביניהם: אדרבא, טובה עליך חברתם היום, אבל בעוד שנה, במפגש ארצי אחר, לא תזכור  אפילו את שמם, לא את מה שהיה לך איתם, ולא תשב עימם שוב – צריך להחליף ולא לקשור  קשרי יוצרי תלות בזולת.

עולם מוזר. האם אפרסם?

מה כבר לא פרסמתי? הנה נסיון…

 

 

 

 

 

 התגובות מהפרסום שנמחק:

 

 

 

26/08/2010 14:46

מאת: משה גנן

הגב' לוסי, תודה שאת משתפת. (שנינו משתפים) כל אחד והמאכלים המתאימים לו. כל אחד מאיתנו מקור ממנו לבו ניזון. לא בכל אני יכול להסכים איתך. מדוע ואיך? ואלה הערותיי… לא צריך אנרגיה. לא צריך להתאמץ. בא לך, להתחבר, לדבר, – טוב. לא בא לך לא לדבר ולא לשמוע ולא… אז לא. את שם, (הנחה מוקדמת)… אבל אין את חייבת לעשות כלום. יכולה למשל לשבת תחת עץ ולספור ציפורים עוברות, אם זה מה שבא לך, לנבוע מהשקט הפנימי, לבהות באוויר – האמיני, בחברה טובה כזו איש לא צריך לרוץ אחרייך ולשואל אותך מה לך ואם את צריכה משהו, כן, צריכה – שיעזבו אותך בשקט. אין את חייבת לדבר גם – אין כל חובות חברתיות: אין חובת דייווח: אם בא לך, ספרי את העולה על דעתך ומתבקש להתפרק, ( אחת הסיסמאות במקום הוא לפרוק). איש לא אמור "לייעץ" לך מה לעשות במקרה הנדון ( שאת אולי מעלה), והכל יכולים לדחוף את עצותיהם – את יודעת לאן. ( מן הסתם על כן זה נקרא ייעוץ"…) בתוך הגילוי המוחלט ( כפי שמקובל עליך) יש שמירה מוחלטת על הפרטיות. לומדים זאת בקבוצת יסודות – אבל כאן כרגע זאת לא שעת לימודי יסודות הייעוץ. בכל אופן, לי זה נתן הרבה. וכבר כתבתי שהיו גם אכזבות, לעתים די קשות. מתברר שבני אדם בכל מקום ותנאי ובכל מיני נסיבות הם רק בני אדם – דורשי טוב, פגועים, מחפשי דרך, מבקשים לצאת מבדידותם ולקבל אישור חברתי. לדעתי זו היתה המעלה הגדולה ביותר –לפחות לדידי – של הקבוצה – שהעניקה תמיכה, אישרה את היות השני בן אדם וכו' . – והיו רגעי שיבה אל המציאות – למשל, מה את הולכת היום לבשל לארוחת הצבריים?

מחיקת התגובה של משה גנן

 

 

26/08/2010 01:10

מאת: לוסי

כל הסדנאות והמפגשים מהסוג הזה, לטעמי כמו אקמול. אין בהם שום דבר עמוק, מפרא, מאזן או משלים.אז בשביל מה…? לא הבנתי את הקטע של זו בהריון, שאח"כ דיברת עם בן זוגה שרצח את הבת שלו? מאוד אהבתי ולוקחת איתי "לכל בעולם מקום"

מחיקת התגובה של לוסי

 

 

26/08/2010 05:40

מאת: משה גנן

ללוסי, תודה על ההתייחסות. ( חששתי שאין נכנס פה מלבד ש. י. גס הרוח). לי הסדנאות האלה נתנו הרבה. אמנם, היו מלוות גם אכזבות – אז למדתי שכך העולם, קשרים אישיים (אפילו ארעיים כאלה, אבל שהם מתבססים על בנין מעמיק) יכולים לתת הרבה, גם לקחת, לתגמל, ולאכזב.. כן, במסגרת המפגשים החופשיים האלה (שמתלווים רק לאילוץ שלעתים אין פרטנר אחר, אבל מי שיש מצפה ממך במפגיע להתחבר – אם אין לו אחר, אז אתך: כמובן אתה יכול לסרב, – זה לא תמיד נוח: בקיצור, כל מקום והתנאים שלו) במסגרת זו יצא לי לשבת ו"לשוחח" עם מי שבסדנה קודמת יצא לי לטייל עם אשתו שבהריון. היה לנו מפגש נעים, (עם האישה), שהיתה גאה מאד על הריונה. השתתפתי איתה בחוויית להיות בעלת בטן בולטת: כאילו עורבתי בדבר: (לא אחת אני מתמלא התפעלות מההיוצרות הנראית-לעין הזו של חיים).וכן, אחר כך, בפעם אחרת, לשבת במקרה דוקא עם בעלה, שכמסופר נרתעתי מיד מאישיותו כפי שהרגשתי אותה טלפתית-מעין: ברחתי מהמפגש הזה – ולא מפגשים רבים הביאוני לצעד דרסטי כזה. ברחתי באלגנטיות, כזכורני. אחר כך, חודשיים- שלשה אחרי זה, בערך, נודע כי רצח את בתו (המקרה היה מפורסם ונכתב עליו גם בעיתונים). במפגשים אלה אינך יודע את מי אתה עתיד לפגוש – רק שכאן אתה בא במגע קרוב יותר איתם – עם הנבונים, חכמים, נעימים, זרים, אפילו מתנכרים וכאלה שאינם באמת שייכים לחבורה ואינם יודעים את חוקיה. תודה על ההתייחסות.

מחיקת התגובה של משה גנן

 

 

26/08/2010 12:42

מאת: לוסי

משה, תודה על תשובתך. קודם כל מתקנת טעות בהודעה הקודמת שלי: מפרה, ולא מפרא…כמובן. תחושת הבטן שלך ביחס לאותו אדם, מדהים! ובכל זאת, מוסיפה לגבי המפגשים האלה (שאני מכירה, פה ושם השתתפתי), האנרגיה שנדרשת ממני כדי להתחבר, לשתף, לזרום, גדולה מהתועלת, בחשבון הכללי. ואם יש תחושה של יצאתי עם משהו, זה מתפוגג ומתבטל מהר מאוד. אבל אני יודעת, בהחלט מבינה שיש מי שזה מתאים להם, מוסיף וכו'

מחיקת התגובה של לוסי

  

 

 

 

18 תגובות

  1. כנראה טעות טכנית

    ייתכן ולחצת מבלי משים על כפתור תגובות- נמזה קורה לפעמים. לא יד נעלמה- טעות טכנית שלך משה

    תודה

  2. הרשימה מבולבלת, כרונולוגית ועניינית, או שהיא מפורטת מדי בעניינים שוליים או שהיא סתומה מדי בעניינים אקוטיים, ולא ברור מה רוצה כותבה – מדוע הוא לא אומר בפשטות, ועל פי רצף הגיוני מתפתח, את אשר על לבו? (יש ונציה, ויש בולגריה, ואולי ורנה?)הולך סחור סחור, מתפתל, מתחיל ונסוג, בורח לעניין אחר וחוזר לעניין שהתחיל בו עשר שורות קודם, ומסיים במקוטע. יש מושג שנקרא עריכה, ותפקידו להקל על הקורא הרציני שמוכן להקדיש מזמנו לקריאה. ברור שהנושא רגיש ואינטימי, אבל אם חשיפה, שהיא תעשה ביום בהיר ולא אביך.

    • התגובה לא חתומה. אני משער שהיא של שי. י.
      באשר אינה חתומה, אינה ראויה לתגובה.
      תקוותי שכל המומוסין אנונימוסין האלה לא יוכלו עוד מעט לשחק לנו על העצבים להנאתם.
      התגובה גם מצד עצמה היא טפשית ומגלה (כאילו צריך לכך גילוי מיוחד) בורות: כדי להגיב צריך לדעת קרוא וכתוב. אין בטקסט שלי שום בולגריה ושום ורנה, והמגיב מלבו רואה. מגיב אצלי על חזיונות לבו, – ולפי רמתו.
      ובכלל – התרשמות רעה לא תמיד הנושא עליו מגיבים גורם, אלא אישיותו ותכונותיו של המגיב.
      ראוי שיעיין בתגובות אחרות לבלוג זה וילמד מהם תשומת לב לערכים ואנושיות.
      חוץ מזה, כמה שבור האיש, מתיימר ללמד אותנו לכתוב. מבקש שנכתוב לו על רמת בית הספר העממי בו הוא כנראה למד. גם בתגובותיו האחרות – שכבר מחקתי – עמדתי על יומרתו זו- ללמד אותנו לכתוב. הוא יודע איך צריך לכתוב. הוא מדבר ex cathedra.
      כיון שאינני לפי רמתו, אולי יואיל מעתה לא לבקר אצלי. עדיף בכל. וסליחה שנפגשנו. אינני לפי רמתו, כאמור, ואינני מבין מדוע הוא חייב לבזבז את זמנו המעט דוקא עלי. כדבריו – "זהו נושא רגיש ואינטימי" ( תודה שהוא מכיר בזה), אבל דוקא לכן לא כל פיל מתבקש אל תוך חנות זו של חרסינה.
      וכבר כתבתי שיש תגובות על רמה גבוהה בהרבה משלו. אותן אני חובק אל לבי – ותודה להן.

      • זאת תגובה לא לפרסום. תחושתי שאתה מבלבל
        בן שני אנשים. אני לא הגבתי אצלך ולא
        מתכוון יותר. אני גם לא מבקר יותר אצלך.
        ואני לא מכיר את שורש יהודה. אמת, למדתי
        בבית הספר יסודי, אבל יש לי גם Ph.D

  3. הי משה, נהניתי לקרוא, וכמה יפה תארת את העניין הזה של קבלת השונה ממך לצד החששות מהאנשים שבעברם עמדו שותקים מול התקיימות השואה נגד עיניהם. מוכר לי הדבר מתקופה שבה הייתי בגרמניה (חלק טיול של אחרי הצבא) שם התנגשו אצלי הישיבה באוטובוס והקימה לזקן מול הזקן הגרמני ששאלתי את עצמי מי זה האיש הזה ולמה אני קמה? פגישות של דינמיקה חברתית אני מאוד אוהבת באופן אישי כי גיליתי שכשנמצאים בקבוצה לא מוכרת מאוד קל להפתח ולשתף ויוצאת מזה קבוצה מאוד מגובשת. מה שמצחיק באמת שלמרות החיבור העמוק שנוצר כי כולם נפתחים, לא נשארים מזה קשרים כי כנראה קשה להמשיך להיות בקשר עם אנשים שיודעים עליך הכל ממה שקורה אצלך בפנים. אולי אחרים נשארים בקשר, כי אני זוכרת שדווקא ניסו ליצור איתי קשר כי אהבו להתחבר אלי, אבל בשבילי זה היה מקום להתחבר אל עצמי ואחר כך ללכת ולחזור להיות אדם פרטי שמה שבפנים אינו נחלת הפרט החיצוני. משהו שאם אני חושבת על זה, זה קצת כמו הקשר שלי עם הבלוגיה.
    בהחלט משהו מיוחד ותודה על השיתוף.

  4. סיגל,
    איך אגיד, אִם כתבת את התגובה הזו כדי שאווכח שאת גדולה, עמלת לשווא, משום שאני יודע ואינני יכול אלא להיווכח בכך תמיד מחדש, – וזה לא צחוק: את נדירה, ממש. כל דבריך בפז לא יסולאון. בכל את קולעת. את מעמיקה ראות לנפש האדם, ולסיטואציה המתוארת. לא אחזור על דברים שכתבת כדי להוכיח זאת – מעצמו נותן.
    תודה. את כמו נפש אחות לי בדבר, אחת שמבינה טוב את שקורה. אין לי יותר מלים – אני נכנע ומשתחווה. ( אני נשמע כמי שעושה עצמו, אך את יודעת טוב שלא, שאני מתכוון לכל מילה, ויותר מזה).

    • תודה משה יקר, לי אתה נשמע בדיוק כמו שאתה כותב ולעולם ומעולם לא כאחד שעושה את עצמו.
      בטוחה שתקבל גם תגובות העונדות את שמי ולא תהיינה הן אני, אבל יודעת כבר לזהות מי מיטיב לסמוך על תחושותיו, ולדעת להבחין ביניהן.

  5. מויחל טויבס. (מה זה, הבטחה, או איום?)
    אין לי חלק ב- Ph. D. שעבורו בולגריה, כולל ורנה היא בהונגריה. שקודם ילמד מעט גיאוגרפיה.
    מויחל גם על לימודי החינם בספרות, וכל מה שעוד מלמדת התגובה הזו.
    סליחה שנפגשנו.

  6. כל הכבוד על תגובתך אצל לשם. יישר כוח!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למשה גנן