בננות - בלוגים / / מחשבות על הכיסא הריק
יהונדב פרלמן
  • יהונדב פרלמן

    משורר ואיש תיאטרון.  יליד קבוצת יבנה 1960 תנועת הקיבוץ הדתי בוגר לימודי משחק בבית צבי תואר ראשון  בתיאטרון עיוני באוניברסיטה וגם תואר שני מורה לתיאטרון  לפרנסתי.   ספרי: * אלישבע כובשת את שער ברנדנבורג, עמדה, 1996. שירים. * טנגו עם זקף קטן, סצנה/עמדה, עורכת: תרזה בירון, 1999, שירים. * ריקוד השמיניות, ספריית הפועלים, מאיירת: הלה חבקין, עורכת: מירה מאיר, 2004  ספר לילדים. * על פי הדיבור, כרמל, עורך: רן יגיל, שירים 2007.

מחשבות על הכיסא הריק

מחשבות על הכיסא הריק


השיר שהכניס ידידנו המשורר יוסף עוזר למטענו עם צאת השבת כמו בא וליווה את מחשבותי על הכסא הריק. אלא שהכיסא הריק שאני מדבר בו איננו כיסאו הנטוש של מוכר פרחים בשבת, בעיר זו או אחרת, אלא כיסא הניצב מול הים, או יותר נכון, שריד של כיסא שניצב מול הים. 
מדובר בפסל הכיסא שהוצב על אחד מצוקי הכורכר במבואותיה הדרומיים של עיר מגוריי – חיפה. 

אותו פסל, היה תחילה פסל תלת מימדי. כלומר, לא כיסא רגיל במידותיו ולא כיסא כלל אלא מסגרת של כיסא בלבד, ללא הריפוד והמשענת. מסגרת של כסא גדל מימדים שהוצבה מול הים כמו קוראת לכל הממהרים על הכביש לנטוש לשעה קלה את הגה המכונית ולעלות, לשבת ולהתבונן בים יחד עם אותו ענק אלמוני שמביט בים במשך כל שעות היממה.  

ומדוע קרא הפסל לנוסעים בכביש להתבונן בים ? 
כאן אני נזכר באבחנה ששמעתי פעם מדורון נשר, הסופר והתסריטאי, בזמן לימודי בבית צבי. 
הוא היטיב לתאר את האנשים שעומדים מול הים ומדברים. 
"מעיפים רפליקות" – כך נדמה לי שאמר. 
לכאורה – רק עם הים יוכלו לשוחח. כמו אותו עגלון בן דמות היגון מסיפורו של צ'כוב.

ובחזרה לפסל.
הפסל הנפלא לא שרד ימים רבים. 
כוחו היה כה גדול עד שאנשים רבים לא עמדו בפיתוי ורצו להנציח את עצמם לצידו של אותו ענק דמיוני על הכיסא. 
ולאחר שסיימו להנציח את עצמם התמלאו זעם על אופציית ההתבוננות שהציע להם אותו ענק ושברו וניתצו את הפסל לרסיסים. (כמדומני). 

או ייתכן, והרשויות, משראו את העליה לרגל למרומי הצוק מעל הכביש המהיר, פנו אל האומן (שבעוונותי – באמת בעוונותי – אינני יודע את שמו) ודרשו מממנו להסיר את הפסל. 

ובכל מקרה – התוצאה – כמו שקורה פעמים רבות במציאות – נמצאה פשרה:
הפסל התלת  מימדי הוסר ובמקומו הוצב פסל חדש: חתך אורך של מסגרת כיסא. 
כך, מחד, לא יוכלו האנשים עצמם לשבת (ממש) על הפסל, אך מאידך, לאותו ענק דנידיני היושב מול הים יישמר מקומו בכותל מערב. 

ובכן. אנחנו מתקרבים לסוף הסיפור. וסוף הסיפור, כמו סופם של סיפורים רבים יש בו מעלות ויש בו חסרונות. 
הפסל אמנם ניצל. 
ניצל ממעשי הונדליזם, ניצל מגניזה מוחלטת עקב הוראות רשויות הבטחון הממונות על הכבישים המהירים. 
ניצלו גם כל אותם אנשים שרצו לחבור לשעה קלה לאותו ענק אי-נראה וסיכנו בתוך כך את חייהם בטיפוס על כיסא שהיה מיועד לענקים ולא לגמדים קטנים כמונו. 
אך מצד שני, הפתרון שנמצא – חתך האורך החד מימדי – העביר את הפסל למרחב המופשט. ושם, במרחב המופשט, הרעיונות מחוללים והמסמנים מתרחקים במהירות האור מהאובייקטים אותם הם אמורים לסמן. 
שם כבר מטשטשים קווי המתאר של אותו ענק מסתורי שקודם לכן, עת ישב על הכיסא התלת מימדי, אפילו אם היה בלתי נראה – עבורנו – הגמדים על הכביש, היה כולו, כמונו, בשר ודם.

18 תגובות

  1. מירי פליישר

    על המסמנים מול המקור כתבתי בפוסטי האחרון. יפה כתבת והעלית זוית אחרת למחשבה . הכסא שהיה בעצמו מסמן של כסא ענקים הפך למסומן שנשמר רק אצלינו הנוסעים בכביש הזה למחוז לידתם-חיפה ואחרים כמובן. לאחרונה נודע לי שפסל רציני ביצע את המקורי, שווה לעקוב אחר היוצרים.
    העלית אצלי מחשבות כפירה במסמן והמסומן שעלו כבר במאה ה20. האם שווה לעקוב אחר המקור או להיות עם התחליף ולזרום? רק מחשבות כי הנפש נוטה להאחז.

    • ציפי
      חזרתי מביקור בבלוג שלך, מהתמונה היפה של חלונך.
      עניין הפער בין המסמן והמסומן מעסיק אותי לא מעט, גם בשל קשיים בהם אני נתקל בהחזקת החוט של המחשבה המופשטת של החשביה הפוסט-פוסטית למיניה.

    • מירי,
      העלים הירוקים הניבטים מחלונך  קוראים לנו
      לצאת מבעד לחלונות המחשבים והחיים הוירטואליים
      אל הטבע האמיתי

  2. חני ליבנה

    אני תמיד מביטה בו ומדמיינת את עצמי יושבת שם צופה לים, נדמה לי תמיד שרק אני רואה אותו, מעולם לא שמעתי מישהו מדבר עליו, עכשיו החזרת לי את התמונה לראש, מרגיע

    • חני. אני חושב שאין מישהו שעבר שם אי פעם והפסל הזה לא עורר בו את אותה תגובה בדיוק. זה סוד עוצמתו, או נכון יותר – זה היה סוד עוצמתו.

  3. לא רק שכתבת יפה, גם פתרת לי את תעלומת הכסא של פאתי חיפה מדרום. עכשיו אני יודע איך עוללו לו זאת.

    • תודה שחר-מריו על הביקור והתגובה אבל כפי שכתבתי בפוסט גופו: כל הנרטיב שטוויתי הוא בגדר הנחה בלבד. . . .

      • מיכל ,חיפה.

        הפסל שיצר את הכסא יתכן והתכוון לפסל כסא מופשט
        את כסא הכבוד האלוהי הצופה בנו בני האדם
        דוקא מול הים ומעל לכביש המהיר.
        הכסא ריק כי נועד רק לבלתי נראה,הבורא והשופט
        ואנו בדמיוננו צריכים להכיל את המייטיב ולהאמין
        שאם משגיחים עלינו ממרומי הצוק,
        אנחנו נשתדל להיטיב את דרכינו.
        לא ניסע בכביש במהירות אסורה שתסכן את חיינו.
        סתם התפרעתי בדמיונות, אבל גם חשבתי שחסר לנו
        מנהיג אנושי בשיעור קומה רוחני ולאו דוקא נפיל
        שיהיה ראוי לכסא כזה. לכן הכסא ריק….

        • מיכל. נוו, איך שכחתי אותו, יתברך שמו. . . .אולי זה הוא באמת.

© כל הזכויות שמורות ליהונדב פרלמן