בננות - בלוגים / / דיבוק דבק צא!
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

דיבוק דבק צא!

נו, אתם רואים? אני לא יכולה להתנתק מכם. מכורה. מורעלת.

 

ואת הפוסט ההוא כבר הורדתי, פחות מעשרים וארבע שעות מעלייתו, כי כולם כבר בטח קראו. אז בא הסוף לזה.

 

ופשוט הייתי חייבת לדבר קצת על ביקורת, ועל איך לתת ביקורת, ועל מחמאות ופרגון, ועל קהילה, ועל קהילה של יוצרים, ועל אנושיות בכלל.

 

אני לא יודעת כמה פעמים שמעתי מאנשים וקראתי כאן שלא אחת דביק אצלנו, שאנחנו מרעיפים מחמאות ומחבקים זה את זה יותר מדי, ושזה חונק יצירתיות, והופך קהילת יוצרים לבית גיל הזהב או לחוג ריפוי בעיסוק.

 

אז אישית, אותי חיבוק דווקא מפרה ומעודד וגורם לפרץ של יצירה. הפריה הדדית קיימת בעיני דווקא במקום שבו יש מתיקות רחמית. טוב, לפחות אצלי זה ככה. ייתכן שישנם אנשים שפועלים דווקא כשדופקים להם על הראש. אינני יכולה להתווכח עם סוג אחר של אישיות וצרכים רגשיים.

 

שנית, לא פעם מאשימים דיאלוג "דביק" שכזה בשקריות. אצלי לפחות, זה מעולם לא שקרי. מי שמכיר את ה"נפלא!" ו"מקסים!" שלי, יודע שאני כותבת את זה כי ממש אהבתי ונהניתי. אם אינני אוהבת משהו, אני מעדיפה לצאת מהפוסט ולא להשאיר עקבות. יש כאן אנשים שאני אוהבת, ולא בא לי לפגוע בהם, גם אם במקרה לא אהבתי. (אגב, אל תבינו מזה שכל מי שאני לא מגיבה לו, אז לא אהבתי. פעמים רבות פשוט אין לי זמן ואז אני לא נכנסת לשום פוסטים, או נכנסת רק לאלה החביבים עלי באופן מיוחד. לגיטימי, לא? אני לא חיה באתר, למרות שישנם אנשים שנדמה להם שכך הוא הדבר. לפעמים אני לא נכנסת במשך כמה ימים, ובדרך כלל אני נכנסת לא יותר מפעם ביום, לזמן קצר, ככה לרפרף על פוסטים, ובדרך כלל אני גם לא קוראת תגובות – צריך גם לעבוד בחיים.).

 

בכל אופן, זו תרבות הדיון שלי: שאני מגיבה רק אם הנושא מעניין אותי, או מציינת על יצירה שאהבתי אותה. לא מכבירה במילים, כי אין לי הרבה זמן. ומעולם לא כתבתי תגובה מעליבה לאיש. שוב, כזו אני. אבל מי אמר שרצוי וצריך לנהוג ככה?

 

אז זהו, שאני כן מאמינה בזה כדרך התנהלות בעולם, ובעולם הוירטואלי על אחת כמה וכמה. שמעתי כאן המון טענות שבגלל הדביקות אי אפשר להשמיע ביקורת של ממש על יצירה.

 
וכאן אני שואלת: מהי ביקורת של ממש? להעליב זה ביקורת של ממש? להשתמש במילים פוגעניות זה "ביקורת עם שיניים"? מי קבע?

 

שימו לב שביקורת ספרותית בעיתונות מיועדת בעצם לקורא, לא לסופר. מטרת הרשימה לגרום לקורא הנאה, קטרזיס ועניין, חוץ מאשר לתת לו כלים לפענוח היצירה ולהכרות ראשונית עמה. 

 

במשך השנים הרבות שלי בביקורת (קולנוע וספרות), אכן צלבתי לא מעט קולנוענים וסופרים, אבל תמיד ראיתי זאת כחלק מאותה תרבות עיתונאית: אחרי הכול אני כותבת לקורא, שרוצה מידע וקצת שעשוע לשוני ונהנה לקרוא קצת חרפות משעשעות ושנונות, ככה זה, אין מה לעשות. אין למה שאני כותבת דבר עם היוצר. 

תאמינו לי, כמבקרת, מעולם לא השליתי את עצמי שהביקורת שלי "תאיר את עיני היוצר", גם אם היא מפרגנת, וכמבוקרת על אחת כמה וכמה. ואני בכלל לא מדברת על המבקרים שקטלו את ספריי ולדעתי לא הבינו מילה ובספק אם קראו יותר מחמישים עמודים, אלא על אלה שאהבו. תאמינו לי, לא למדתי מאומה מהביקורת שלהם, כי היא חסרת משמעות.

 

אני חוזרת על זה שוב: ביקורות עיתונאית מיועדת לעיני הקורא בלבד. המבוקר יכול להיעלב, או להשמין מנחת, אבל התובנות זניחות מבחינתו. (אגב, כבר כמה פעמים שדפנה שחורי ואני דנו בזה בפוסטים, והבטחתי שיום אחד אפרסם את גילוי הדעת שלי לגבי אפסותה של הביקורת, ואעשה זאת בוודאי באחד הימים.)

 

אבל כרגע אני חוזרת שוב לביקורת שלפני, ליצירה לפני שפורסמה בדפוס. מה משמעותה של ביקורות לכתב יד, או ליצירה טרייה שהועלתה זה עתה בבלוג?

 

כאן אכן ישנה משמעות לביקורת, כי ניתן לתקן. אבל מהי "ביקורת פרודוקטיבית", כמו שאומרים? יש דבר כזה? ואני טוענת שיש, ואין לה דבר וחצי דבר על חרפות וגידופים ולקבוע בשרירותיות שיצירה היא "חרא ואפס וזבל ובנאלית ומטומטמת ופרימטיבית ובזויה".

 

אביא כמה דוגמאות מחיי הארוכים והמפרכים כסופרת. על כתב היד של ספרי השני "רואות מכאן את כל העולם", אמרה לי חברתי הוותיקה, המשוררת, המבקרת והעורכת תמר משמר (שאני מקווה שתפתח כאן בלוג בקרוב), שלא ברור אם זה ספר לבני נוער או ספר למבוגרים על ילדות. זה הספיק לי, הכמה מילים נבונות ומדויקות האלה שלה, והאיר לי כיצד עלי לשכתב את הספר כדי לעשות אותו טוב ונכון יותר.  אם היו אומרים לי: "תשמעי, זה ספר חרא ואינפנטילי," בספק אם זה היה עוזר לי לשפר את כתב היד.

 

ואני כבר לא מדברת על הביקורת הבונה והמשמעותית שמתרחשת בין סופר ועורך, אותה אני מכירה משני הכיוונים. בלי זה הרי לא הייתה קיימת ספרות שוות ערך. כי אין סופר שלא צריך עורך, ולו רק לליטוש, שלפעמים מסתבר כקריטי ממש.

 

ואביא עוד דוגמה. לספרי השלישי "סוף סוף רומן", אמר לי עורך מסוים שהוא "זבל, ושאגנוז אותו". מובן שלא עלה בדעתי לעשות כן, וכעבור זמן קצר הספר התקבל בארבע הוצאות טובות, מהם בחרתי באלי הירש ודני דאור מ"חרגול" כדי שיוציאו אותו.

 

אז מה זה אומר? האם זה לא אומר בעצם שלהגיד "חרא" זה סובייקטיבי לגמרי, ורק גורם חרא בלב ליוצר? מה פרודוקטיבי כל כך בביקורת מעליבה ובוטה? ומה חוסם ולא יצירתי בביקורת נעימה ומפרגנת שמפנה זרקור בעדינות לפגמיה של היצירה? מה כל כך משתק וחונק וחוסם בזה? שוב, מי שמעייניי היצירה נפתחים אצלו רק מקורנס שבע טון על הראש, בכבוד. אבל מההתרשמות שלי, רוב היוצרים זקוקים דווקא להגנה ולטיפוח.

 

עכשיו, כולנו יודעים שחלק מהתגובות המעליבות והפוגעניות על יצירות באות מפי טרולים או סתם מעוברי אורח שאוהבים לזרוע מהומה ולמוטט מקום, כפי שקרה לאחרונה. לגביהם אי אפשר לעשות דבר. אנשים מקנאים ורוצים להוציא תוקפנות ורעל, ובלוגייה עם בני אנוש עם מקום אידיאלי לשם לכך.

 

השאלה היא למה בלוגרים רבים בינינו מעלים לא אחת את השאלה הזו, וטוענים כמה דביק פה. ולא פעם צצים כאן בלוגרים שמעוניינים לשנות את השיח הרגוע כאן, בטענה שפרגון הוא צביעות ושקר, ושאי אפשר לצמוח כיוצר בלי ביקורת קשה וחדה. ושוב, באמת? מה זה ביקורת קשה וחדה? שיגידו לי "את חרא"? 

 

אני יודעת שרבים כאן מסכימים איתי לגמרי לגבי ביקורת בונה, שפויה, נעימה ופרודוקטיבית. אני לא כותבת את הפוסט הזה למען המזדהים, אלא למען אלה המתלוננים תמיד כמה דביק כאן, כמה מפרגנים כאן יתר על המידה, אלה שנורא מתפלאים שאנשים נעלבים כאשר פוגעים בהם.

 

אני גם יודעת שישנם הטוענים שזה פשוט סגנון שונה של ביקורת והתנסחות, יש אנשים תוקפניים יותר, יש נעימים יותר – ואני טוענת: בולשיט! כולנו יודעים יפה-יפה מתי אנחנו פוגעים, ואנחנו עושים זאת במטרה לפגוע. ומדוע אנחנו יודעים שאנחנו פוגעים? כי פוגעים גם בנו. אז גם מי שלא רואה ממטר את האחר יודע מתי הוא פוגע. עמוק בפנים הוא יודע.

 

ושוב אני אומרת: אדרבה, תנו ביקורת. מי שמסוגל ויודע ויש לו כוח וזמן לתת ביקורת בונה ליצירה, מה רע. זה נהדר בעיני. אני מאוד מאוד מעריכה ביקורת בונה. לפעמים ברגע הראשון אנחנו מתמרדים למשמעה, אבל ברגע השני, כשאנחנו מבינים מה אמרו לנו, יוצאים מזה לפעמים אחלה דברים. אתם זוכרים מה אמרו על עגנון, שהביא את יצירותיו לליטוש מקסימלי. שהיה יושב עם ידיד או עורך, והידיד היה מעיר הערה בונה, ועגנון היה נכנס לחדר וחוזר כעבור חצי שעה עם טקסט מתוקן ומלוטש.

 

 

אני מציעה (ועכשיו אני סתם בלוגרית כאן, לא "מנהלת") לא לבטל במחי יד את ההרמוניה הנינוחה והנעימה במטע הבננות. יש החושדים בכך, בעינם הצרה, כשאננות מפוהקת של בית אבות. מקום בו אדי החיבוקים מעלים רקב. ולא היה. ממבטי הלא תמיד מתמיד (בגלל קוצר הזמן) אך המאוד בוחן ודקדקני על הבלוגיה, אני רואה הרבה הרבה דברים מעניינים שהתפתחו פה, מבחינה יצירתית.

 

טוב, זהו. אני יודעת שרובכם המכריע מחזיק בדעות האלה שלי, ובגלל זה אתם כאן, כי זה מתאים לכם.

אני רק מקווה שאצליח לשכנע אנשים שאינם מחזיקים בדעה הזו, שיש הרבה כוח בתרבות דיון שקטה, מנומסת והגונה.

 

 

23 תגובות

  1. יעלה(אפשר?),מסכים עמך בכל מה שציינת כאן.(אוף,איזה בעסה,ואני דווקא מחפשת אויבים רשעים)
    קיצר,לא אפרט כאן את כל דעותי על ביקורת,פירגון,דבק,.
    גם אני מאמין בקירבה,בהתקרבות,בטבעיות,והמון רגש,כן,מה יש,רגשות חזקים זה מרגש.
    אגב "על המשמר",אני עוד זוכר אותך
    (לא מהגימנסיה) מהבקרים שהיינו אנו,החקלאים,(היו ימים)מתיישבים לסלט ישראלי כדבעי בחדר האוכל בקיבוץ וישר הייתי עט על "על המשמר,לציונות-סוציאליזם-אחוות-עמים",פותח את מדור הקולנוע,לראות את סקירותייך יעל.
    בכלל,מתגעגע לעיתון הזה.אבא שלי ז"ל
    היה אחראי לחלוקתו לתאי הדואר במשך איזה מיליון שנה.הוא היה לחם חוקינו.

    בקשר לביקורת,למדתי כאן ממירי פליישר
    איך ליצור ולקבל ביקורת צנועה,חכמה,
    אמיתית,כנה,ישירה,מתחשבת,אנושית.
    בעיקר חכמה.ורוחנית.
    (נראה לי שעוד מעט מירי תתחיל לשנוא אותי מרוב תשבוחות…).
    את חזקה יעלה,וקולית,מגניבה,תוכלי
    עכשיו להתחיל להנות מהבלוגריאדה הזו!
    איזה כיף.
    אגב,מה יש לכולם נגד טרולים? הם מהיצורים היותר-חמודים שאני מכיר…
    מכירה את עטיפת התקליט של מתי כספי
    "בובה מתי" עם הטרול המדליק?
    חזקי ואמצי ואל תחתי.

    • מירי פליישר

      יואב עכשיו לשנות את המנטרה
      יעל ישראל את הכי
      יעל ישראל את הכי
      give me a break

  2. את הפוסט הזה בבקשה אל תורידי

  3. חנוך גיסר

    "דביק אצלנו".

    מה פתאום, יעל?
    בכלל בכלל לא.

    1.) המקום הזה הרבה פחות פלצני ממקומות אחרים.
    2.) ביקורות שמתפרסמות כאן הן ביקורות לגופה של היצירה
    ולא לגופו/ה של היוצר/ת.

  4. יעל
    המשפט הכי שאני לוקחת מימך היום, שביקורת היא לקורא… זה גדול,
    פה אנחנו הסופרים…
    שוב כל כך סידרת לי את המחשבות בעינין
    להתראות טובה

  5. יופי שחזרת, יעלה! עכשיו תישארי!

  6. דנו בנושא הזה לא פעם.

    אני רק אוסיף שכשאני קוראת חומר אני קוראת חומר וממש לא מעניין אותי מי הבנאדם שעומד מאחוריו.

    אני קוראת סופרים מכל העולם ומכל מה שיש בארץ ועם חלקם איני מסכימה אך איכותם כסופרים היא שקובעת עבורי ועל פיה אני שופטת אותם וכך לדעתי צריך להתנהל עולם ספרותי.

  7. יעל.
    כמו תמיד, תענוג לקרוא את מה שאת כותבת.

    שמחה שחזרת !

  8. אני כל כך מבינה אותך. הרבה פעמים האשימו אותי שאני מפרגנת מדי בביקורות מוזיקה שלי. נראה לי ש"פרגון" הפך להיות מילה גסה.

    התגובות פה בבלוגים מלטפות ומחממות וזה כיף לקבל אותן. כפי שאמרת, אם לא אוהבים, לא כותבים הערה. אין כאן צביעות. בדר"כ מגיבים או כותבים על מה שכן אוהבים.

    די, גם ככה האמנות גוססת כאן, אז למה להרוס אותה עם ביקורת שבכלל לא בונה. שמישהו כותב "חרא של אלבום" זו דעה אישית ולא ביקורת בונה. וחבל שהקהל יקשיב לו.

  9. מירי פליישר

    יקירתי את עושה לי אחלה חרדת נטישה. בננות בלוגס לא עלה לי את יכולה רק לנחש מה הכל עבר בראשי
    וגם
    חשבתי לי שאת בסך הכל עיצבת את הסגנון פה ולא הצלחתי לדמיין לעצמי את הבלוגייה בלעדייך . כמו ספגטי בולונז בלי בשר :)הבן שלי מכין בדיוק ואני שמחה שאחרים נכנסים למטבח ואני ליד המחשב. שמחה שהילדים מתפקדים כמו גדולים . סליחה לא כמו ,מתפקדים פועלים יוצרים וחזקים בלי שאני מבשלת להם בולונז.
    ככה חשבתי שאת צריכה להרגיש איזה מטע לתפארת.
    שבת שלום יעלה יקרה

  10. הי יעלה, "אני מאמין" נפלא ויפה, ואמיתי כל כך – כמו שאת, ו"סגירה" מכובדת של הקושי שנוצר כאן בשבוע האחרון.
    לגבי תודתך אלי – פרט לכך שאני מסמיקה – תודה לך, שמחה כל כך שיכולתי להיות שם בשבילך ושממרחק הזמן את תופסת כך הדברים. לא הייתי ערה לזה עד כה, מרגשני. תמר

  11. מה שיש בבלוג זה חוסר הררכייה מרענן. צעירים ומבוגרים, מבוססים ומתחילים בדיון אחד על עצם הדבר.

  12. זה נכון שביקורת יכולה להביא תועלת לפעמים (בעיקר ביקורת של מורה לגבי עבודות התלמיד שלו, או, נניח, במה שקשור לעבודת עריכה), אבל צריך לדעת איך ומתי ולפני איזה קהל לתת אותה כך שתהיה בונה ולא הרסנית. כי התוצאה ברוב המקרים היא הרסנית.
    בעניין ביקורות סרטים וספרים שמופיעות בעיתונים: אני גם לא חושבת שהיא בשביל הסופרים וכו" (וטוב היה לו היו יכולים להתעלם ממנה לגמרי), ואני גם לא יודעת כמה היא מועילה לקוראים: לא טוב בעיני שהיא מאכילה אותם בכפית ונותנת להם דעה מוכנה מראש (והמבקר לא בהכרח ולא תמיד מבין בעניין יותר מהקורא), ובעיקר לא טובה בעיני תרומתה של ביקורת פוגענית ו"צולבת" לסגנון המצטהב וההיסטרי שממלא את העיתונות ממילא. נדמה לפעמים שהביקורת, במיוחד זו ה"שנונה" והפוגענית, קיימת בעיקר בשביל העיתון: הקוראים אוהבים את החגיגה ה"צולבת", אז העיתון מספק להם את מה שהם רוצים.

  13. יעלה, טוב שכתבת את דברי הטעם האלה, אם כי אני כבר לפני כמה זמן התחלתי להרגיש שאין טעם להשיב לטענות האלה נגד ה"דביקות" משום שבדרך כלל יש להן סב-טקסט, כנראה של רצון לפגוע כפי שאמרת. אני לא חשה שהן טענות אמיתיות ורציניות (לא שאין מקום להביע עמדה כזאת; פשוט ברוב המקרים שנתקלתי בה זה לא היה ענייני).

  14. יעלה, מסכימה עם סבינה ואסתי. הן לקחו לי את המילים מהאצבעות… קראתי כבר בבקר, והעתקתי לתקייה של הדברים החשובים, שנגעו ללבי ביושרם.
    תודה.
    איריס

  15. ורד לוי-ברזילי

    יעלה, את יודעת, פעם, לפני הרבה הרבה שנים…
    באתי אל עורך עיתון העיר ( אחד, יואל אסתרון), הראיתי לו משהו נורא יפה ולירי שכתבתי על נוה צדק ואמרתי שאני רוצה להיות עיתונאית!
    הוא קרא באלכסון, זרק את זה לפח מול עיני ואמר :"מה זה צריך להביע הקשקוש הזה? תגידי, מאיפה ירדת, מהירח? את תהיי עיתונאית? את ? ושילח אותי עם דמעות בעיניים החוצה.
    לעניות דעתי, אלמלא עברתי מחנה אימונים מקדים בבית, ואילולא פיתחתי חמרים עמידים ( רק בנוגע לשאלה מה אני אמורה לעשות בעולם ) יש להניח שהייתי נעשית כל דבר אחר חוץ מכותבת.
    טוב, אז זה לא הצליח לו.
    אבל.
    זאת עובדה שעשרים וחמש שנים אחרי, אני זוכרת בבהירות שאין למעלה ממנה, מה האיש הזה אמר לי, מילה במילה, מה הוא לבש, את הבעת פניו הרעה ואת האינטונציה שליוותה כל אות.
    ולא אשכח…!
    ורד

  16. הי יעל
    אני כבר מזמן לא מעורה בחיי הבלוגיה. כתבתי על זה בפוסט הרשום תחת שם האתר שלי ותיכף אכתוב על זה בעזרת השם (אל תשאלי אותי מי זה) פוסט חדש.
    הבלוגיה שלנו היא באמת נחמדה מאד, במלוא מובן המילה. לפעמים, אפילו יותר מידי. קשה כאן להגיד למישהו שלא אהבנו, או שיש בעיה בעבודה. יש כאן הרבה נעלבים ובתוכם, איך לא – אני.
    אני חושב יעלה, שהבלוגיה שאת ייסדת עוברת משבר גיל התבגרות. זה לא סתם שהאמא התפטרה מתפקידה. קשה עם מתבגרים. אני עובד איתם כמורה. אבל לדעתי זה מצוין. הבלוגיה מתחצ"קנת ומתבגרת ובסוף יהיה אפשר כאן לשפר אחד את השני ולא רק לפרגן. אני לא מתכוון לשחזר את לשונה של מירי שחם או אחרים שלעיתים היה נדמה כי הם נהנים לפגוע, אבל קצת ביקורת יכולה לעזור לכולנו.

  17. אני אוהבת לקרוא הרבה אמירות שלך מהקרביים ומההתנסות האישית, כשהפופיק שלך מדבר אני מצדיעה לו.

  18. דפנה שחורי

    יעלה

    לא למחוק את הפוסט
    אין לי זמן כרגע לקרוא אבל אני רוצה לקרוא ולהגיב

    ובינתיים אצטט קורצוויל:"ומי יגן על הקוראים"??? ככה אמר כשנשאל מדוע אינו מרחם על הסופרים

  19. איך אני אוהב אותך!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל