בננות - בלוגים / / הביוגרפית המשפחתית
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

הביוגרפית המשפחתית

 

אומרים שלכל ילד במשפחה יש תפקיד, לרעה או לטובה. אצלנו, אני קיבלתי את תפקיד הביוגרפית המשפחתית. נדמה שהתפקיד הזה הוטל עלי כבר עם לידתי. ואז, אפילו לא ידעו שעוד תצא ממני סופרת.

אבל כנראה שייעדו אותי להיות זו שתזכור ותתעד את המשפחה לעד, כמו שאחי ואחותי הם המטפלים והביצועיסטים של המשפחה, ואחותי נכת הנפש היא הכבשה השחורה. אז עלי הטילו לזכור את קורות המשפחה, לחיות תמיד את הרגשות של כולם, ולספר אותם.

 

לפעמים אני מרגישה כמו תהילות, אחד הגיבורים בספרו המופלא של בוריס ויאן, "חרש הלבבות", שבני הכפר שולחים אותו לדוג נבלות בפיו כדי לנקות אותם מחטאיהם. אני, כמו תהילות, נושאת את הרגשות הקשים של בני המשפחה ומזדהה איתם תמיד. ובדרך כלל זה קשה ומעיק מאוד. תפקיד שלא ביקשתי, אבל נתפר עלי עוד לפני שהבנתי למה ומדוע. 

 

זה התחיל כשהייתי נערה, והזמנים היו קשים בבית – אחות חולת נפש, בתה הקטנה, מתח וקושי רב בתוך הבית – ואני זו שנאלצתי להיות מעין הורה של ההורים שלי, שהלכו לאיבוד בכל הטירוף ואיבדו שליטה.

 

באותם שנים לא רק שנשאתי את הרגשות המשפחתיים, הייתי גם זו שראתה אותם כדי לזכור אותם ולתעד אותם. אחותי השנייה ואחי היו הצבא ואחר כך פנו לחייהם, ואני הקטנה נשארתי בבית והייתי עדה לכאוס המשפחתי עם האחות נכת הנפש. בעצם, רק אני הייתי עדה לימים הקשים האלה שהיו בבתינו. 

 

ואולי בעצם נהייתי הביוגרפית והמתעדת המשפחתית עוד הרבה לפני, כשתמיד סיפרו לי דברים, אפילו כשהייתי קטנה, ונהייתי מעין כותל לסיפורים המשפחתיים המטורפים. כאילו מישהו ידע או כיוון אותי להיות המתעדת המשפחתית כבר אז.

 

גם אימי וגם אבי תמיד סיפרו לי על עצמם, וישנם דברים שסיפרו רק לי ולא לילדים האחרים. אולי הייתי מקשיבה טובה. אולי חשו ביטחון לספר לי. אולי כבר אז הייתי מין סופרת שמקשיבה כל הזמן, מקשיבה וזוכרת.

 

היום, מי שרוצה לדעת משהו על המשפחה, כולל תאריכים ואירועים, צריך לשאול אותי. אני היחידה שהיתה עדה לחלק מהדברים שקרו אצלנו, ואני היחידה שזוכרת הכול ונוצרת הכול, ולפעמים גם כותבת את זה.

 

לימים, כשסיפוריי ראו אור ואחר כך ספריי, הוריי כמו קיבלו את משאלתם: שתהיה להם מתעדת משפחתית מקצועית. והם התנפלו עלי ביתר שאת עם הסיפורים שלהם, ושוב, לפעמים היו אלה סודות שסופרו רק לי. ואני יודעת שהם סיפרו לי כי באיזה שהוא מקום רצו שאתעד את הדברים האלה בכתב, שאתן להם חיים אחרי מותם.

 

אני היחידה במשפחה שאימי כתבה לה מכתב, ובו סיפרה את קורות התעללות המינית שעברה בילדותה. אני היחידה שאחותי הגדולה, נכת הנפש, סיפרה לה שעברה אונס בצעירותה, לטענתה על ידי שני שוטרים שביקשה את עזרתם. 

לא רק סיפורי זיכרונות יפים ופרקי נוסטלגיה סיפרו לו הוריי, גם הרבה מהכאב שלהם. ואני כאן כמו עדה לסיפורים שלהם, נושאת מין תפקיד מוזר וקשה של מתעדת משפחתית, נושאת הרגשות המשפחתית. סוג של עול שאי אפשר לברוח ממנו, ומצד שני, אולי בעצם אינני רוצה לברוח.

 

12 תגובות

  1. כנראה שזה המחיר של יעודך. נשיאת הכאב המשפחתי אך גם הידע והמאורעות. המחיר הוא כבד. אני בטוחה שאינך חייבת לשאת את הכאב הזה וכדאי לך למצוא דרך להשתחרר מזה. כנראה שהכתיבה היא הדרך.

  2. מירי פליישר

    יעלית ואני מתפלאת איך הצלחת אחרי כל זה לשמור על הומור.
    ייתכן שהתפקיד נתן לך גם תחושה של ייחוד והיות אהובה שהם יסוד מחזק באישיות. ייתכן שהתפקיד נטל ממך יותר מידי,אבל, האמנות באשר היא במילא נוטלת כוחות , למרות שאנחנו עושים זאת באהבה ובמסירות. כן יש לך תפקיד חשוב ביותר. תעוד נאמן ופרטני של המשפחה הןא שליחות עבורם אבל גם כל המשפחות האחרות. כל אחד יימצא את עצמו. אני כבר מצאתי את עצמי אצלך.

  3. יעלה, לכתיבה גם ערך מרפא, ולרוב לא רק עבור הכותב אלא עבור קבוצה השותפה למקום ולדברים.
    חייב לומר שאפילו אזכור יכול להיתפס כהנצחה ומצבה ספרותית, ולעורר התרגשות ותחושת משמעות אצל הנפשות הפועלות.

  4. אפשר לראו זאת גם כך:
    קיבלת (ולא רק ביום ההולדת) שני מפתחות, האחד למחסן רחב ידיים של מראות והתנסויות, השני של מלגזה צהובה נטענת לבד. את כבר בחרת להתיישב על הריפוד הרך שלה ולהוציא את החומרים מן הימ"חים של התת-מודע אל דפי הספרים שלך, אל המסכים של הבננות והבננצ'יקים, אל התודעה. ועל כך: תודה.

  5. איריס אליה

    יעלה יקרה, אני מרגישה איך אט אט נקשרים החוטים ביננו. יש לנו כבר לא מעט חוטים מאותו סוג, בצבעים דומים…
    שלך, אני מרגישה, יותר ארוכים ונכחים. אני רק מתחילה למצוא את הקצוות שלהם, ואצלי, אני חוששת, הם עדיין נוחים להיפרם.
    מאד מזדהה עם מה שכתבת.

    • רות בלומרט

      במשפחתך, יעל, חשו בכוחותיך להכיל ולרפא, ולכן פנו אליך. ואת מילאת את התפקיד בכל גיל במסירות מרשימה. בכל כתיבתך אני חשה בכוח שבו ניחנת וביושר עם עצמך המאפשר לך להמשיך ולעזור למשפחה ומן הסתם גם לחברות ואחרים. לומדים ממך התנהלות במסלולים קשים מן הילדות… משהו.

      • ווי חברים וחברות, איזה דברים יפים כתבתם לי. תןדה תודה תודה, לכל אחד ואחת מכם. ריגשתם אותי מאוד!!!!

  6. אני מזדהה מאד עם דברייך, אם כי אין לי דברים קשים לספר כמו אצלך אבל עדיין…. מעניין לבדוק כמה סופרים הם הצעירים במשפחה?

  7. מאוד מרגש מה שכתבת. לי נראה שאת החזקת את דגל השפיות, והקשר עם המציאות. נטל כבד על כתפי ילדה.
    את כנראה יודעת להקשיב ומי שמספר יודע ומרגיש שדבריו נרשמים ולא מושלכים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל