בננות - בלוגים / / פטרייטת מצויה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

פטרייטת מצויה

 

למזלי, בשכונה שלי לא מגלים פטריוטיזם מעיק, וביום העצמאות יש יותר דירות בלי דגל שמשתלשל ממרפסתן כמו איבר מדולדל שגמר את הקריירה, מאשר מרפסות שמציגות גאון לאומי מגוחך שמזדקר באמצעות סמלים ודגלים.

אבל בשכונה שממול הבית שלי, מעבר לגינה הציבורית הקטנה, הגאון הלאומי נדחק בכוח לפה. זוהי שכונת וילות מנומנמת ויקרה, שמזכירה מאוד את השכונה הסמלית ונטולת השם ברומן של מיכל זמיר, "מתקנים ואטרקציות".

 

שכונה שמאפיינת בוִיש אחד את כל הסימפטומים הלאומיים שלנו. התחילה כשכונה צפונית נטולת ייחוס, שנתנה מגרשים בזול לאנשי קבע, שכיום גמרה בתור שכונה של מתעשרים חדשים, שלבתיהם אני קוראת "בתי שימוש", על שום התוספות הבלתי אפשריות של קרמיקות וחרסינות שהם תוקעים על כל קיר פנוי.

 

חשבתי ששם אראה איזו שינוי בפטרייטת הארץ-ישראלית-המצויה, אבל אתמול כשצעדתי מהאוטובוס הביתה דרך הרחוב הראשי של השכונה הזו, נוכחתי לראות שכמעט כולם הניפו דגל: גם יוצאי ההגנה הקשישים שהקימו את השב"כ והמוסד, שווילותיהן מאופקות כנזירים אנגליקניים לעומת הפינפונים הבלתי אפשריים של בתי העשירים החדשים, וגם "בתי השימוש" של הנובורישים. 

 

לגבי ותיקי השכונה אני יכולה להבין. הרמת קומה לאומית פעם בשנה יאה להתיישבות הישנה. לפעמים אני רואה את הקשישים הללו, מקימי המדינה וצבאה, עובדים מעט בגינה, ורידי רגליהם מתפקעות מגודש ואודם עולה בלחייהם המדולדלות, אבל ידם מחזיקה בגאון במעדר והשרירים עודם מפיקים שירה. ונשותיהם בשמלות המיושנות שיוצאות לגינה בשעות הערב עם קנקן לימונדה, להשקות את הבעל הגיבור.

 

יש בזה משהו, באותה אחווה וגאווה ייחודית האופיינית לאותו דור קורס ונעלם. איזה חן מקליש ומנוון מעט, שיש בו עדיין אותות סמויים של אותה חלוציות בת שישים ואחת.

 

אלא שבכל פעם שאני עושה את כברת הדרך הזו בת חמש הדקות מהאוטובוס לביתי, אני נוכחת בעוד רבע דונם, עוד חצי דונם שהפכו לבור פעור והשלט "סכנה, כאן בונים" מתנוסס ממנו בגאון.

 

עוד גיבור קשיש של צבא-ההגנה-לישראל הלך לעולמו, אני מציינת לעצמי, וילדיו מכרו את החצי דונם לעוד מתעשר חדש, ובקרוב יצוץ שם עוד "בית שימוש" עם אובר-קרמיקה, ובלילות שבת או בחגים יישמעו מהבתים הללו זמרים מזרחיים שבעלי הבית שוכרים במיוחד לחאפלות בגינותיהם, שפעם היו של החלוצים ההם עם הבלורית שעכשיו הפכה שיבה, ששתלו בה גרניום ועצי חושחש, שסק, לימון וגויאבות.

 

מתוך ארבעים או חמישים הווילות שיש ברחוב הדי ארוך הזה, שבעים אחוז הם כבר "בתי שימוש". עוד אחד נפל חלל, אני מציינת לעצמי בשקט בעודי עוברת שם ומנסה לקלוט בו זמנית אם אחד העצים בבתי הוותיקים הישיר מפירותיו הטעימים, ואפשר לחמוס כמה מההפקר שנפל על הארץ. ואילו אצל אלה, החדשים מ"בתי השימוש", יש רק עצי נוי בגינה, שום שריד לפרקטיות השפויה והצנועה של הדור הישן.

 

ולא שאני מהללת את אותו דור ישן וצבאי, את יפי הבלורית והשכם, ולעומת זאת מדברת סרה בדור החדש, רובו מעולי המזרח שהתעשרו, שכבשו את הדונמים של הזקנים שמתו. אין לי העדפה עדתית או התנשאות כלשהי (אולי חוץ מהגינוי האישי שלי נגד החפלות המזרחיות שהורסות לי את האוזן), שהלוא אני בעצמי בת למזרחי שהתעשר למדי.

 

ובכל זאת, ויסלחו לי כל אנשי המזרח על הדברים הללו: צר לי מעט על ההבדל התרבותי בין בניהם של הייקים והפולנים שאיכלסו את השכונה בעבר, לבין הדיירים החדשים, אותם קבלני עפר ובעלי רשתות שיווק שהתעשרו, ויפה שהתעשרו, למה לא, בכבוד, אבל משום בה בבואם לגור בשכונה צפונית שקטה וסולידית הם לא לומדים דבר מתרבות האיפוק, ההסתפקות במועט, הצניעות שאפיינה את התושבים הקודמים, וכן, אני יודעת, יגידו לי שהזמנים השתנו. ובכל זאת, למה למלא את הכתלים בחרסינות? למה לעקור את עצי הפרי המעטירים? למה להרעיש? למה לכער את הנוף עם המפלצות הארכיטקטוניות המופרכות שלהם, שהופכות את השכונה המנומנמת לסניף של ערב הסעודית?

 

ולא חבל על השטח? בשכונה קטנה ויקרה כל כך, שבה כל דונם עולה כמחיר הארץ כולה, בשביל מה צריך לבנות וילת ענק על מגרש של שלושה דונם??? הרי יכלו לבנות שם שלושה בנייני דירות שהיו מאכלסים טונות של משפחות. ומי צריך בית על שני דונם, אני שואלת את עצמי, הלוא צריך שעות כדי לרוץ מהצד האחד לצד השני. אולי בעל הבית אוהב לרדוף אחרי הפיליפינית לפני שהוא אונס אותה, ואולי אשתו חושדת בה שגנבה כבש אורגינל של קדישמן מהקיר, ורודפת אחריה עם נעל של ג'ימי צ'ו.

 

ובכל זאת, מה שמאחד בין הדיירים החדשים והדיירים הישנים הוא הדגלים שהתנוססו השבוע בגאון מכל מעקה (אצל הזקנים בעלי הווילות הצנועות שנבנו בשנות החמישים), או מהגג של הקומה השנייה (כמו בקוטג'ים של העשירים החדשים). מעניין אם המתעשרים נדבקו מהוותיקים, אני שואלת את עצמי. הלוא פטרייטת כזו כבר אינה נפוצה בשכונות עבר הירקון זה כבר. היאפים של בנייני הפאר ובעליהם של רכבי הארבע על ארבע נזהרים ממנה כמו מאש, ואלה שגרים בשוליים הישנים יותר, כמוני, מעולם לא גילו ראוותנות בשום תחום.

 

אז הנה דבר שחיבר השבוע בין קשישי ההגנה והמוסד לדורותיהם, לבין קבלני העפר ובעלי רשתות השיווק הזולות של ימינו – דגל אחד צנוע עד אימה בצבעיו המדכדכים ובחומרת קוויו.    

 

35 תגובות

  1. יעל.פרשת כאן מפה,מפת-שולחן חברתית מדויקת.
    תופעה כמו שתיארת קיימת גם בשכונות ותיקות בפתח תקווה מכורת ילדותי ובחיפה בכרמל מגורי.
    העצים, עצי הפרי הם עדים אילמים
    לחילופי הסגנון התרבותי הדמוגרפי העדתי
    לזמירות ששינו זרם סגנון גוון ותדר
    לחולצה הכחולה מכותנה של אתא ולדגל הלאומי 
    שהחליפו את סוג הבד למבריק וסינטטי תוצרת סין
    אמא שלי ששמה יעל,היא בת עמק יזרעאל ועדיין מתגעגעת למושב ילדותה,ובגינה המשותפת של בנין הדירות בשרון המלאבסי תמיד מטפחת שתילים וצמחים כדי להיות קרובה לריח האדמה וצבעיה
    בעונות השנה.

    • יעל ישראל

      מיכל, כן, נכון, עניין העצים ממש מחלחל אצלי ואני תמיד שמה לזה לב, ונדמה שזה ממה סימפטום לאומי, מין מאפיין למה שקורה בארץ.

      • פטרייטת אפשר להבין כפטריה וכפטריוטיות
        האם דו המשמעות משולבת?

  2. את כותבת נפלא.

    • יעל ישראל

      תודה.

      • יעל,
        כתיבתך והתאורים המיוחדים היא פשוט תענוג צרוף. תודה!
        וחוץ מזה, וולגריות ובהמיזם רעשני אינו יחודי לעדה זו או אחרת כפי שכתבו לפני. סיירי בכל מיני ישובים קהילתיים המאוכלסים על ידי מיטב צאצאי מלח הארץ וכמעט על טהרת האשכנזיות. תמצאי שם יצירות "אוונגארד" פלצניות בנות 8, 9, ו 10 חדרים, וחרסינות כמובן, אבל יעני, "בטוב טעם"… עאלק. אגב, גם "סגפנות" מינימליסטית יכולה להיות ביטוי לפוזה פלצנית אליטיסטית ומתנשאת, שמקוממת לא פחות מוולגאריות רעשנית.

  3. פעם ראשונה שקראתי קטע מוצלח באמת שלך.
    תמשיכי כך (ולא עוד פוסטים של רכילות ביצתית.)

    • יעל ישראל

      זו אמורה להיות מחמאה? השם ישמור ממחמאות כאלה.
      ואגב, כנראה שאת/ת לא קורא אצלי קבוע, כי אחוז "הביצה הרכילותית" אצלי אינו עולה על עשרה אחוזים, כל השאר רשימות אישיות על חיי ועל חיי בני משפחתי, וקשה לומר שיש לחיי האישיים קשר לרכילות הביצתית.

    • לילה בן טוב

      זה לגמרי לא נכון.
      ככול שאני קוראת פה קורה לי ההפך בקשר לכתיבתה.
      אני תוהה איך כדמות מוכרת שכביכול צפוי שתעורב בדיבורים רכילותיים היא מצליחה לשמור גובה ואצילות נפש ובעיקר לספר סיפורי חיים ולקפל ביקורת חברתית חשובה בתוך סיפורים יפים מאוד.
      אני אוהבת אותה.
      אני שונאת את מי שקורא לה יעלה ויעלילה וכל מני שמות שמחדמדים אותה לרמות בלתי נסבלות של דבק סוכרי.

      אני לא מגיבה פה אבל קוראת פה הרבה
      וקשה לי לראות למה הדיבור הזה בא כנגדה.
      מה עוד שהיא ערכה את המילון המגניב של ע. נולי הלכשעצמה מגניבה.
      אשה מבריקה.
      גם בסיפור הזה נהנתי בטירוף מהדיוק בתאורים.
      כתבו על זה לפניה אבל לא כתבו על זה כמוה וזה כל היופי.

  4. טובה גרטנר

    יעל היקרה
    מקסים הדקיות שאת רואה,
    לפעמים דברים בלתי צפויים מחברים
    להתראות
    טובה

    • מיכל ברגמן

      ההורים שלי גרים בקרית אונו שהיתה בילדותי כפר קטן ומנומנם – היו עוד משקים קטנים של הייקים שהקימו את הישוב וגם מי שהיתה לו וילה היא הייתה צנועה ומאופקת.
      גם שם מחליפים את האיפוק בתי שימוש שסביבם יערות טרופיים (קטנים בדרך כלל. את רוב השטח תופסים המון חדרים שאף אחד לא צריך) וכלבי אימה.
      רוב הנובו רישים אשכנזים לגמרי – חוסר הטעם והראוותנות הם לא עניין של עדה.
      הם עניין של זמן .
      גם לי כואב הלב על עצי הפרי הוותיקים שנעקרים ובמקומם בא איזה דקל מאינדנזיה וסביבו פרחים שמסודרים כמו תסרוקת של פודל. כואב הלב.

  5. כתוב טוב , אהבתי:)

  6. אמיר אור

    יעלה, כל מה שנתאר הוא כאן עוד דקה ועוד דקה של ימי פומפי האחרונים. אותו דגל שסימל משאת נפש, שאיפה לעולם וחברה טובים יותר, ודרך של צמיחה הוא שהפך לעלה התאנה של משולל האידיאלים, האגואיסט ואף המושחת והפושע. כולנו מאוחדים תחת דגל אחד, אבל חבל שהתולעת לא נפלה רחוק מהתפוח.

    • רות בלומרט

      יעל יקרה,
      כל השכונות משתנות עם השנים. אני מתהלכת בחיפה עיר הולדתי, והכל נכרי.
      בצפת, ברחוב שבו התגוררתי עם סבתי החליפו את המספרים!!! זוגי באי זוגי וכך בני משפחתי שבאו מרחוק לראות היכן עברה ילדותי, צלמו את הבית [המשופץ] שמצדו האחר של הרחוב. בתי הכנסת האשכנזים והספרדים ששרדו מתקופת הקבלה מלאים אמריקאים שיכולים להרשות לעצמם לקנות "אריסטטוקרטיה יהודית בפרוטות
      ועתה הםמשתלטים על בית הקברות, שבו אין לזהות היכן קבורים סבי וסבתי זל, שמדי קיץ נהגנו לפקוד.
      כל הארץ היא פרויקט בניה סר טעם.
      חרסינה היא רק סימפטום אחד. הספרים מחליקים מעליה לטובת קישוטים שלא ידעו אבותינו.
      הרס ללא הפסקה של מה שהיה צנוע ומידתי.
      מה פלא שנמל התעופה גדוש נוסעים התרים אחר אתרים שלא נטמאו, אותנטיים יותר, ולא גם זרים ועוינים.
      בכל פעם שאני מנסה לכתוב על סבתי שגידלה אותי, עיני מתכסות בדמעות.
      איך אפשר לתאר אמת והיות שלם עם עצמו במלים השחוקות. טוב, אספר אנקדוטה, ברשותך יעל, ביום ששי אחד 48\9 הקיבה לקול ישראל בערבית ואז שמעה שרצחו את המלך עבדללה בהר הבית. והיא, שלא ידעה קרוא וכתוב אמרה, הוא רצה לעשות שלום ולא נתנו לו. מעכשיו יהיה קשה.
      טוב, חרסינה אינה פסיפס אמנותי. והדגל אינו מעלה או מוריד כשהוא מוקף חומות וכלבים נובחים.
      ככה זה בכל הארץ.כמה חבל.

  7. רק הפריע לי קצת התיאור של מיהם אותם דיירים חדשים, שהרי צריך לחשוב על היד שדחתה אותם לאורך שנים, ממוסדות השכלה ומעוד מקומות, כדי להבין מה קורה היום. לא?

  8. תַּלְמָה פרויד

    כתוב נהדר ומצליף, יעל, בדרכך הכנה.
    מבט אנתרופולוגי חד ועם או בלי משים יצאה לך גם רשימה אדריכלית לתפארת. אני רצה להפנות תשומת לב מקורביי מן הברנג'ה האדריכלית (לרבות עיתונאי האדריכלות).

  9. רונית בר-לביא

    :))
    זה קטע קומי בעיני.

  10. יעל, מזמן לא קראתי דברי הבל וגזענות מהסוג הזה. כל התייחסות ביקורתית נוספת רק תשרת את הבורות וחוסר ההבנה שלך וזה ממש לא מגיע לך. אני קורא לכל חברותיי וחבריי ב'בננות': נטלי, אליענה, מיכה ומירי להוקיע את הפוסט ההזוי הזה.

    • יעל יקרה
      את יודעת שאני מתה עלייך, אבל דווקא בגלל זה אני לא יכולה שלא לומר לך עד כמה הקטע הזה צרם לי ואפילו הכאיב לי.
      אותן דור ישן אשכנזי, הנוהג באיפוק ובצניעות שעליו את מדברת, הוא בדיוק אותו דור שגבריו חמסו ועשקו את הפלסטינים שישבו כאן בארץ הזאת. אותו דור שטבח בהם, גירש אותם מבתיהם, בזז את הבתים שהתרוקנו. אותו דור שהחריב לחלוטין את התרבות שלהם- שהיא גם התרבות של רבים מאיתנו. אותו דור שיצר היררכיה של תרבויות. אותו דור שבשנות החמישים דיכא באכזריות את כל מי שהיה שונה ממנו, מי שהגיע ממקום אחר ותרבות אחרת. אין לי שום סנטימנטים לדור הזה.
      כן, ברור שזו הכללה גסה. כמובן שהיו ביניהם את האידיאליסטים הטהורים שבנו את הארץ הזו, וכמו כל הכללה אני עושה כאן עוול, ואני לא רוצה לעשות עוול, אבל אני כן רוצה לומר את האמת. וזו האמת- או לכל הפחות חלק משמעותי של האמת שלא נאמר כבר שנים.
      ובפוסט הזה, גם את יוצרת היררכיה תרבותית. כלל לא מפליא אותי שמי שדוכאו פה במשך עשרות שנים, מכריזים על קיומם כאן באמצעות וילות גדולות ומנקרות עין. מי שזהותו נשללה ממנו, מנסה לקיים לעצמו זהות, לפעמים מנסה בכוח, וכי איזו ברירה יש?
      ואני הייתי רוצה ללכת ברחובות ולשמוע מוזיקה מזרחית ומוזיקה ערבית בוקעת מהבתים, כי המוזיקה הזו מבטאת חלק ממי שאני. חלק שנגזל ממני בתוך תרבות עריצה שאומרת לי שחלקים ממני הם נחותים וראוי שאצניע אותם.
      את עניין הדגלים אני דווקא מבינה. גם אותי הם מרגיזים. וכואב לי שאותם אנשים שהמדינה הזו לקחה מהם כל כך הרבה, מרגישים כל כך חייבים לה ונאמנים לה. גם זה חלק מהדיכוי.

      • לא להכללות

        מדוע את מדברת בהכללות אליענה?
        יש מזרחיים רבים שהצליחו לבסס מעמדם
        גם מבלי להיות אומללים ולהאשים כל הזמן את האשכנזים בקיפוח ובהתנשאות.
        קחי כדוגמא אחת מתוך רבים את אבא של יעל שהצליח בגדול.
        כל הכללה מזיקה, מעצבנת, ושיקרית.
        באותה מידה אפשר להגיד שאם אבא של יעל הצליח, הרבה מאוד "אשכנזים" רעבו ללחם וחיו בדירות קטנות ועלובות בגללו,
        נו באמת.

        • פולניה שלי

          עד מתי מותר להתבכיין על עוול? עד כמה שמרגישים צורך. למשל הורי, לא מפסיקים לנטור לגרמנים עד היום. לא שוכחים לרגע.
          וילד שלא נתנו לו מה שנתנו לאחיו, עד מתי עומדת לו זכות הטינה?
          מישהו מכריז כאן על חנינה כללית לסבל המזרחי?

          • תתייחס/י לפוסט של יעל ישראל, שכתוב נפלא.
            מה כל הזמן הקיפוח והקאפוח עם
            הסבל?
            ממתי הסבל שמור רק למזרחים?
            קנית אותו בהיפרשוק?

      • את טועה אליענה. החלק הזה של האמת (???) נאמר כל הזמן – הוא מזומרר במחלקות לסוציולוגיה, פילוסופיה שממומנות מכספי הכובש הציוני האכזרי. אפשר לומר שהקול על הנרטיב הציוני המדכא והבוזז הוא הקול המרכזי. על הישות הציונית הרומסת כל זהות אחרת. לפלסתינים שישבו כאן (ועוד לא היו סגורים על זה שהם פלסתינים. טוב שהיה המופתי לארגן להם איזו זהות לאומית עסיסית, שלווה ושוחרת שלום) וקיבלו עליהם בענווה את חוקי המשחק של האו"ם מוסיפים את המזרחים – שכולם כידוע הגיעו לכאן בגלל מניפולציה ציונית זדונית – והרי היה כל כך טוב בעיראק בזמן הפארהוד. בלוב במחנות העבודה. במצרים, במרוקו – היה תענוג – כולם היו נורא עשירים ומוצלחים (רק במזרח אירופה היו עניים ובורים – ושם גם היתה שנאת ישראל – אבל בעולם המוסלמי? – היה גן עדן).
        להגיד שקיבלו את יוצאי המזרח במאור פנים – זה יהיה שקר גס.
        להגיד שהקול הנפגע מיעוטני מקופח נרטיבי לא נשמע – זה אומר שמזמן לא ביקרת באוניברסיטאות.
        להגיד שאנשי האוניברסיטה יודעים מה שהם מדברים – בטח שהם יודעים. טוב לקידום, להזמנות מחו"ל, כולם נונקונפורמיסטים מאותו סוג שפועה את אותם קלישאות שחלקם רבע אמת (שזה גרוע משקר) וחלקם הסתה מתלהמת מהסוג שאת מצליחה להנפיק בכל פעם שאת לא רוצה לפגוע ולא רוצה להכליל ובכל זאת מצליחה גם להסית וגם להכליל בצורה הכי גסה שאפשר.

  11. חשתי את הגעגוע שלך, יעל. את יודעת שאני מאוד אוהבת לקרוא אותך . אני גם מאוד מתחברת למה שאת כותבת בדרך כלל- אך לצערי הרב הפוסט הזה באמת חוטא ברמיזות גזעניות
    מאוד לא אהבתי שכתבת
    -אולי בעל הבית אוהב לרדוף אחרי הפיליפינית לפני שהוא אונס אותה, ואולי אשתו חושדת בה שגנבה כבש אורגינל של קדישמן מהקיר, ורודפת אחריה עם נעל של ג'ימי צ'ו.-
    צורם ביותר ץ אפילו יותר מהרעש של החפלות של הערבים מג'לג'וליה שגרים לידי.

    • אנשים הזויים קבעו שהפוסט חוטא ברמיזות גזעניות….
      אבל הם הזויים לכן חוטאים בראייה עקומה של טקסט מצויין שלא רק שלא חוטא בשום צורה, הוא אפילו אומר את האמת על האוכלוסיה הישראלית הבהמית המצויה.

  12. תענוג לקרוא אותך.

  13. אחרי קריאה קשה נוספת, אני עדיין תוהה מה בדיוק אפשר לומר על הפוסט הזה – מרגיז? מקומם? גזעני? נראה לי שיותר מהכל, הוא פשוט מעציב ועצוב.

    עצוב, כי אישה שמעצימה את נשיותה, באופן שיכול להתפרש כפמינסטי, אמורה להבין דבר או שניים על יחסי כוח, ועל סטראוטיפים ודעות קדומות, וכמה כאב ואומללות זה גרם לנו הנשים. וכמה כאב ואומללות בדיוק זה גורם גם למזרחיות ומזרחים בישראל שסובלים מהפעלה דומה של כוח ודעות קדומות עליהם.
    עצוב כי הכותבת "מתוודה" על היותה מזרחית דור שני, אבל באותה נשימה ממש מבדלת את עצמה מהקבוצה "הזו" ועושה שימוש במזרחיות שלה אך בכדי להשפיל וללעוג.
    עצוב כי פוסט שמבקש לבקר את הציונות והפטריוטות הישראלית המוגזמת (ובצדק רב) עושה זאת דווקא תוך שימוש באותם סמלים פטריוטים ידועים לשמצה – מיתוס הגבר הצבר יפה הבלורית והתואר, שבא להפריח את השממה שכל אותן מזרחיות ומזרחים מחרבים עכשיו. ביקורת על לאומיות אמורה לנבוע מאותו גרעין פמינסטי – של הבנה של יחסי כוח בין זהויות, של התנגדות לשימוש בכוח הזה (הגברי או הלאומי) באופן שמכאיב ופוגע בזהות אחרת. והנה, מה שנעשה כאן הוא פסאודו-ביקורות ללאומיות תוך שימוש במוטיבים גזעניים שנמצאים בבסיסה (מערב-מזרח, אשכנז-מזרחי, לבן-ערבי)ותוך חיזוק האתוס הלאומי הלבן באותה נשימה ממש.

    תהיתי אם להגיב ולאשרר באותה נשימה את הפוסט הזה. אבל אי אפשר שלא.
    הקלות הבלתי נסבלת בה יכולה מאן דהיא בעלאק-ביקורת-פמינסטית-מושחזת לחגוג שוב פעם, לרגל יום העצמאות, את כול אותם סטראוטיפים בזויים של הישראלי המזרחי המכוער, זה שביתו הוא "בית שימוש", והוא שומע מוזיקה קולנית ומחרישת אוזניים, אל מול האשכנזי הישן והטוב, שבנה במו ידיו את הארץ (והוא בלבד כמובן – בגבריותו, בלובנו, ובלי שום מילה על הפלסטיניות/ים שהיו כאן קודם לפניו, והנשים והמזרחים שהגיעו לכאן) – המיתוס הזה שנחגג כל שנה מחדש, מחייב התייחסות.

    אבל מעבר לגזענות הבוטה שהוצגה כאן, לפחות היית מתאמצת קצת ו"מעגנת" אותה בקרקע המציאות. כי מה לעשות, שגם בישראל שנת 2010, הנובורישים (וגם העשירים הישנים כמובן) הם עדיין ברובם אשכנזיות ואשכנזים שבעים, שחוגגים בראוותנות וקולניות כעניין שבשגרה (ובעזרתו האדיבה של רני רהב וחבר מרעיו), ומי שרחוקה מהם מרחק שנות אור, רעש וכסף, הם אותם מזרחיות ומזרחיים שתקועים עדיין בישוב השממה ו"הגנה על המולדת" בישוביי ספר ופריפריה.

  14. נטלי ברוך

    היי יעלוש!
    קראתי את הפוסט ולא האמנתי למראה עיניי, איפה כל השיחות שניהלנו בקרליבך ושונצינו על מזרחים, יחד עם אליענה? דבר אחד זה לא לאהוב מוזיקה מזרחית (למה?) אבל דבר שני הוא להלעיז על אוכלוסייה שלמה. כלום הפנמת את הדיכוי?
    למה מזרחים שהתעשרו? למה את לא כותבת על מזרחים שהגיעו עשירים ונהיו פה עניים? קחי את המשפחה שלי ובוודאי יש עוד משפחות, שהגיעו מבית מרווח וגדול למעברת שכונת שיכון הסלע בראשל"צ. אני מפנה אותך לספרו של פרופ' שלמה סבירסקי 'לא נחשלים אלא מנוחשלים', הוא כותב על מזרחים שהפכו לעניים בישראל, הכל מעוגן בסטטיסטיקות ומחקרים.
    בכל הפוסט שלך האליטה יוצאת מלח הארץ והשאר אספסוף.

    • המשפחות של כולנו, כל ילידי הארץ, משפחות שהגיעו מליטא מוורשה מרוסיה הלבנה כולן הגיעו לכאן ולא היה מה לאכול . כולן היו עניות, כל האשכנזים חיו בלי גרוש ועבדו אדמה ובבניין וסללו כבישים, והקימו נמליםף, כולם חיו
      מהיד לפה.

      רבותיי, מה זה קשור לגזענות מה שיעל כתבה? מה זה קשור לגזענות אם יעל כותבת על אנשים טובים שגרו בשכונה והזדקנו יפה ומתארת אותם יפים, מה מרגיז אותכם בזה?

      מה זה קשור לגזענות שקנו לידם נובורישים בתים מצופים בקי'טש
      ועושים רעש בלי להתחשב באחרים?
      זאת מנטליות רעה, מה זה קשור לגזענות?

      תעשו הפרדות רבותיי.
      כולם היו עניים פה בישראל, אנשים מסרו את חייהם במלחמות, אשכנזים ומזרחיים, גם התחתנו ביחד, בנו משפחות, תעשו הפרדות רבותיי בדברים.

      הסבל הוא לא בלעדי, לא נחלת המזרחיים
      ולא האשכנזים, לכל אחד סבל אחר, כל אחד עם הבעיות שלו.

  15. יעל ישראל

    תגובה בעניין "הגזענות שלי" למי שמעוניין:

    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=11083&blogID=23

    ואגב, מה עניין שמיטה להר סיני? בזה שאני מציירת צד יפה של האשכנזים הזקנים הללו, אז אני שוכחת את חלקם בפשלות של ניהול הארץ הזו? איזה הגיון עקום זה?

    ואף אחד לא האשים את המזרחים העשירים ב"אונס פיליניות", הכוונה למתעשרים בחדשים באשר הם, מזרחים ואשכנזים בלבד, כולם באותה סירה בניצול העובדים הזרים.

    וגימל, תתחילו ללמוד לקרוא טקסים ולקרוא אירוניה בין השורות. זו לא רשימה מתפייטת ונוסטלגית, אלא רשימה אירונית מאוד לגבי כולם בארץ הזו.

    • הי יעל
      הבאת לי את הסעיף מהצד הפלסטיני יהודי שלי. ולא בגלל שאני אוהב "מוסיקה מזרחית". אני שונא פופ. לא אכפת לי אם זה איל גולן או חווה אלברשטין. הכל פופ. פופ של מזרחיים, פופ של אשכנזיים. זבל שהגשם ישטוף.
      הסיוט של חיי הוא שכן שישמיע גבעטרון ונעמי שמר. אתאבד או אמכור את הדירה…
      ולגבי השכנים. אני מתנצל בשמם שבאו. שחשבו שמישהו באמת מתכוון להתייחס אליהם כשותפים לפרויקט הציוני. הם הרי הובאו – רק הצעירים – כדי להחליף את הערבים בעבודות הכפיים הקשות. אף אחד לא תיכנן שיתעשרו מעמל כפיהם ותבונת שכלם ויקנו את בתי "מקימי הארץ" – מדירי המזרחיים -אלה שעל המניה שלהם חתום הפרויקט המדהים של הפיכת יהודים בני ארצות האסלאם – תרבותיים ומכובדים ומחונכים ושורשיים ביהדותם – למה שחלקם לצערי היום: אנשים שבורי תרבות, רדופי תחושת הסתר ואשם, שיכולים להיחשב בני תרבות רק אם יקחו על עצמם את תרבותם של כובשיהם התרבותיים, אונסי תרבותם, מפרקי משפחותיהם ומוחקי זהותם – האשכנזיים – מלח הארץ – אלה שבנו את הארץ והקימו חומות בין המזרחיים לבני תרבותם הערבים והפכו את אלה לשונאיהם הגמורים של אלה. השתכנזותם תשמש בתור כרטיס כניסה לחברה הישראלית המשוכנזת.
      מבחינתי, אם רק כדי להראות סולידריות – אני מוכן להתחיל לשמוע רק פופ מזרחי. ועדיין אולי אום כל תום ופריד אל אטרש – ששמעו סבי וסבתי – עדיפים.
      ורציתי באותה הזדמנות להתנצל בשם אחי בני עדות המזרח בפניכם אדוני הארץ האשכנזיים לדורותיכם: סליחה שבאנו. חבל לא נשארנו בקרב אחינו הערבים – מי שהעריכו אותנו וחיו איתנו כמו אחים ולא כמו אחים חורגים.
      ועוד משהו – למען הסר ספק – משפחתי הפלסטינית יהודית היתה כאן לפני כולכם, אז אם לא מתאים לכם, אולי תקחו את הפספורט הפולני, שסידרתם לעצמכם לאחרונה, ותחזרו למי שהיטיב לטפל בכם. אני בטוח שליום השואה יהיה שם משמעות עמוקה יותר. ובקצרה כוס אוחתכם כולכום.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל