בננות - בלוגים / / אהבה משוגעת או אהבה של משוגעת?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

אהבה משוגעת או אהבה של משוגעת?

 

לא מזמן ראיתי סרט צרפתי מצוין בשם "אנה מ." על בחורה שסובלת מארוטומניה. אני חושבת שכל הסרטים שאני זוכרת על הנושא הזה עוסקים בנשים. המזוכיזם קבור עמוק בלב של הארוטומניות האלה, ומזנק כשהן מדמיינות מאהב פוטנציאלי.

 

לא פעם שאלתי את עצמי למה נטפלים כאן רק לנשים. מה, אין גברים ארוטומניים? למה תמיד רואים בסרטים נשים שמדמיינות שמישהו אוהב אותן? גם בתוכניות דוקומנטריות על ארוטומניה מאזכרים בעיקר את הנשים האלה ששורטות את המכונית של "האהוב" הסרבן, או שוחטות לו את הכלב (שלא לומר מרתיחות לו את הארנבת).

 

אני לא אוהבת את ההכללות האלה, אבל כשאני מנסה לזכור גבר שהכרתי שלוקה בארוטומניה אינני נזכרת באיש. לעומת זאת הכרתי כמה נשים שסבלו מארוטומניה קלה. אומנם הן לא ממש ירדו לחייו של מושא האהבה כמו בסרט "אנה מ.", כשהגיבורה מתחילה לפגוע באנשים הקרובים אליו, אבל אותן בחורות שהכרתי לקו בדמיונות שווא לגבי כל גבר שחלף בחייהן.

 

והבעיה מתחילה אפילו קודם, בנטייה הנשית לדמיין כל גבר כחתן פוטנציאלי. הייתה לי חברה אחת שכל גבר שפגשה בדייט אחד ויחיד כבר דמיינה אותו על הספה עם הנכדים בעוד ארבעים וחמש שנים.

 

זה היה הורג אותי לדבר איתה אחרי כל דייט כזה. הייתי מסבירה לה שוב ושוב שאין לה מה לצפות מדייט אחד, וכלום לא היה עוזר. היא כבר הייתה מדמיינת שמשות וירחים לה ולו בחיי זוגיות נפלאים.

 

זה כלל כמובן חוסר יכולת לקבל "לא" מהצד השני. פעם היא הכריחה אותי לברר עם בחור שהכרתי לה מדוע הוא לא מתקשר אליה אחרי שנפגשו. שעות ישבה וחפרה לי במוח על הפגישה האחת שהייתה להם. יתקשר או לא יתקשר שוב?

 

ולא שאינני מכירה על בשרי את ה"יתקשר או לא יתקשר" הזה, אבל לא באובססיביות, ולא על כל מכנס שעובר בסביבה. אני יכולה להבין את זה אם מתאהבים נואשות, אבל בכל גבר? איכשהו נדמה שהנשים הארוטומניות כאילו "מתאהבות" בכל גבר שהן פוגשות לחמש דקות. ובכל אחד הן תולות תקווה ומדמיינות דמיונות ובונות מגדלים באוויר וחתונות קונפטי.

 

אז לא כולן מתחילות לעקוב אחר מושא האהבה, שלרוב לא רואה אותן ממטר, ורובן לא מתחילות במסע נקם מטורף, אבל הן יכולות לשקוע שבועות וחודשים  במרדף פנימי מסויט אחרי הבחור. המרדף הוא ממש פנימי. הגבר לא יודע עליו דבר וחצי דבר.

 

הכרתי בחורה שעבדה כסייעת לרופא שיניים, והיתה בטוחה שרופא השניים מאוהב בה. בכל דבר שעשה או אמר ראתה סימנים, כל שמץ של חיבה פורשן להצעת נישואים מתקרבת. כאילו שהנשים האלה לא מסוגלות לעשות הפרדה בין חיבה אנושית למשיכה רומנטית סקסואלית. כאילו שעולם המושגים הפנימי שלהן מבולבל כל כך, עד שכל דבר קטן, כל זוטא, בונה עולם תפוח שמשייט לו בדמיון שלהן.

 

ושוב אני שואלת למה זה כולל בעיקר נשים. אני מניחה שיש על כך לא מעט פרשנויות פסיכולוגיות שאפשר לקרוא. ובכל זאת, למה נשים הן אלה שסובלות יותר מגברים מאהבות דמיוניות? ולמה יותר נשים מגברים נמצאות במערכות יחסים פוגעניות, וממשיכות לחשוב ש"אבל הוא אוהב אותי"? האם זה משהו שמאפיין את הפסיכיקה הנשית בלבד? כי נכון שזה קצת מעצבן ששמים עלינו הנשים תוויות, מצד שני, זה נכון שיותר נשים מגברים סובלות מדמיונות שווא רומנטיים כאלה, ומהינעלות על גבר מסוים שלפעמים אפילו לא מכיר אותן, ומאהבות מטורפות והרסניות.   

 

פעם אמרתי לאהובי אדם ז"ל שהאהבה שלנו היא אהבה משוגעת, והוא צחק ואמר: "לא, זו את המשוגעת."

אולי נידונו להיות משוגעות מאהבה.

 

12 תגובות

  1. אהוד פדרמן

    יעל, העלית נושא מאוד מעניין.
    קודם כל בשל בורותי, הלכתי למילון ומצאתי שארוטומניה היא 'הֶמיון-אהבים' – שם רומנטי לחלוטין. וההמשך רומנטי הרבה פחות : נהייה מופרזת אחר הרפתקות אהבים ומיניות; תשוקה מינית חולנית שאינה באה על סיפוקה; ויש אבחנה מושָׂגית בין גברים הלוקים בהמיון-אהבים הנקרא סאטיריאסיס לבין נשים שאצלן זה נקרא, נימפומאניה.
    ואכן, בהמשך למה שכתבת, מי שמע על גבר שלקה בסאטיריאסיס ?

    אני מעלה כאן הסבר ביולוגי אבולוציוני (שפיתחה בין השאר עדה למפרט) להבדל בין גברים לנשים בענין הלקות בהמיון- אהבים במובן שאת העלית, של התאהבות משוגעת חד-צדדית בבן זוג מסוים.
    כדי להתרבות בצורה האפקטיבית ביותר גבר צריך לפזר את זרעו אצל כמה שיותר נשים ולכן הוא אינו בררן גדול, כמו שאומרים. אישה צריכה למצוא לעצמה את הגבר המוצלח ביותר גנטית כדי להביא לעולם את הילד בעל הסיכויים הטובים ביותר לשרוד, לכן היא נוטה יותר לארוטומניה, כלומר התאהבות או משיכה אינסטינקטיבית משוגעת לגבר מסוים שמשהו בגופו משדר ישירות אל גופה, בלי לערב את המוח בתהליך.

    ואכן הסרט המפורסם שדן בנושא בכיכובם של שרון סטון ( זוכרים את האין תחתונים ופישוק הרגליים לפני החוקרים) ומייקל דגלס נקרא 'אינסטינקט בסיס'

    אגב המונח ההפוך לארוטומניה הוא ארוטופוביה המוגדר במילון : בַּעַת-משגל; דחילת-עגבים; אימת-המיניות.

    • יש תופעה אצלנו הגברים נפוצה, הרבה יותר גרועה, הטרדה מינית.

    • לא מבין את ההסבר הביולוגי אבוציונאלי שלך. אם אשה אמורה להתחבר לזכר המשובח האחד, האלפא, אז היא אמורה לדחות את רוב הגברים, ולמעשה, להמצא במצב של דחיה מתמדת, שמישהו עדיף ביולוגית תמיד יופיע; לעומת זאת הגברים שמעוניינים להתיז את זרעם לכל עבר, ללא אבחנה רבה, דווקא הם אמורים, לגישתך, להיות אלו שמתאהבים ללא אבחנה וסאטיריאסיס היה אז מונח נפוץ.
      אשר לי, אני סבור שהעיניין נפשי: נשים נוטות להתאהב בקלות ולחשוד בכך שאחרים מתאהבים בהן בקלות, על שום אהבתן העצמית המפותחת; נשים הן נרקסיסטיות.
      רק לכסנו מבט אל מחברת של תלמידת ביה"ס יסודי, תיכון או אקדמיה ותראו כמה פעמים, מסתלסל ומוקף לבבות ושאר קישוטים הן רושמות את שמן, כחריטת שם אהוב על גזע עץ

    • שלום אהוד,
      אני מוצאת את הגישה של עדה למפרט מבלבלת, מאחר ובספרה "נפש עירומה" היא מתארת את הגברים כמתאהבים הגדולים, עם כל הדרמות וכן', הנדונים לכך בשל היותם נתונים לרמות גבוהות יותר של הורמונים (ראה פרק 13).
      הנשים "מחוסנות" עקב היותן מומחיות אבולוציוניות לאהבת ילדיהן.כשקראתי את זה, חשבתי עד כמה אינטואיטיבית זה לא מדויק. אינני מדענית אך זה לא מתאים להכרותי עם העולם. זה גם הסבר שמגמתו הפוכה להסבר שהבאת, גם הוא של עדה למפרט. נראה שהאבולוציה בעצמה לא החליטה על כיוון ברור….

  2. יעלה תיארת פה כמה מחלות שונות:

    אהֶבֶת אלימה

    חתֶנֶת מצויה

    אהֶבת סדרתית

    אהֶבֶת תעתועים (כשמדמיינת שמתאהבים בה)

    כמובן אפשר לסבול גם מכל שילוב אפשרי של המחלות הנ"ל…
    לכל אלה יש לדעתי גם גרסאות גבריות, אבל לא רק הביולוגיה, אלא גם הסוציאליזציה של נשים הרבה יותר תובענית ותורמת שמץ של נרדפות מנטלית בכל מה שקשור לזוגיות. למרות זאת נדמה ליש שבסך הכל יש בחברה המערבית יותר ויותר נשים חופשיות יחסית ביחסן לעצמן בהקשר של יחסים.

    • אני חושבת שפלובר תאר את "הבובריזם" הזה ב"מאדאם בוברי" אמנם היא לא הייתה אלימה אך התאהבה נואשות במאהבים הקיקיוניים שלה, עד שזה הוביל למותה ובמותה התפכחה- השוטה הצוחק בסוף הרומן מבטא את ההתפכחות האירונית שלה נשים צריכות להרגיש קצת מהשכל ולא לתת ללב את ההגמוניה המלאה ( הידעת שרחם נגזר מהמילה היסטריה?) צדק אדם ,אבל רב המרחק בין הרצוי למצוי כולנו לפעמים חוטאות בזה.

  3. אם זה אכן נכון שיותר נשים מגברים נקלעים למצב הזה אז לדעתי הסיבה לכך כי החברה-תרבות אומרות להן כי ללא בן-זוג הן לא שוות.

  4. יוסי וקסמן

    אוי זה גדול. אולי אני ארוטומן?
    בכל יום אני מאבד בחור יפה ברכבת…
    ארוטומניה… איזו מלה משגעת… בא לי לכתוב ספר מסביב למלה הזו…. איףףףףף…

    • מיכל ברגמן

      בתיכון למדה אתי אחת כזאת – ואז בתמימותי התפלאתי איך כ"כ הרבה בחורים מתחילים איתה ב-10 דקות שהיא הולכת מהבית לביה"ס, הבנתי שמשהו לא בסדר אבל לא ידעתי בדיוק להגדיר.
      זו פעם ראשונה שאני נחשפת לתופעה הזו – מעניין. גילוי חדש.

  5. אני אוהבת את הרשימות שלך. את אחלה כותבת.

  6. לא יודעת יעל, יש לא מעט סטוקרים גברים, לא?
    הנטייה הנשית להתעסק יותר בסימנים של אוהב/לא אוהב היא אולי בגלל החִברוּת שמכוון אותנו להיות פסיביות ולא לבדוק את העניין באופן ישיר.
    ולא הכרתי את אדם ואת הקשר שלכם, אבל אני בטוחה שאם הייתה לכם אהבה מטורפת, היה לו חלק בזה. הרבה פעמים בתוך מערכת (זוג, משפחה, מקום עבודה) צד אחד הוא זה שמפגין את הסימפטומים אבל הטירוף הוא מערכתי :).

    • לי, חחחח , בטח שאדם היה משוגע…. יותר ממני (ובגלל זה התאהבתי בו כנראה…).

      אני אישית לא הכרתי סטולקרים, וגם חברות שלי לא. ובסרטים יש מעט מאוד, לעומת המון נשים, וגם בסרטים הדוקומנטריים נוטים להראות נשים ארוטומניות. מעניין אם יש יותר נשים כאלה מגברים, או שגם זה עיוות היסטורי. מעניין לבדוק לעומק.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל