בננות - בלוגים / / בית משוגעים קטן בצפון תל אביב (פרק 2)
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

בית משוגעים קטן בצפון תל אביב (פרק 2)

 

 אני ממשיכה בסדרת המאמרים על אחותי חולת הנפש, הלוקה בסכיזופרניה, ובהשפעתה על חיי. זה הפרק השני.

שנות השבעים היו אולי השנים הכי קשות בחיי. והייתי בסך הכול ילדה ואחר כך נערה. הם הטביעו עלי חותם שאולי כיוון את כל חיי, ואין ספק שמה שקרה בהם קשור הדוקות להחלטתי לא להביא ילדים לעולם.

שומעים על הרבה "בתי גיהינום", אבל יש בתי גיהינום ויש בתי גיהינום. הבית שלנו היה בית גיהינום לא מפני שהרביצו בו או התעללו, אלא מפני שהוריי התעלמו בשיטתיות מכך שבן משפחה חריג, חולה נפש, רצוי שלא יחיה עם המשפחה, שכן אז גם המעט טוב שיש בה נהרס כליל.

 

הייתי בת עשר וחצי כשבת אחותי נולדה. אחרי שנתיים וחצי של נישואים מגוחכים, שלא היו נישואים שכן אחותי נכת הנפש לא הבינה בכלל מה היא עושה בהם ולא תיפקדה כרעיה, נולדה התינוקת. כבר על ההתחלה גרמה לה אחותי נזק בל ישוער כשרחצה אותה באמצע חודש פברואר, בחצות, בלי תנור חימום. התינוקת בת החודש וחצי קיבלה דלקת ריאות קשה, ובמשך קרוב לחצי שנה הייתה מאושפזת. בבית החולים נדבקה בעוד כל מיני נגיפים, והאמת, כמעט הייתה שכיב מרע.

 

היינו באים לבית החולים ורואים צרור פעוט וחיוור כמת, עם דקירות של מחטים בזרועות הזעירות. בתור ילדה בת 11 זה עשה עלי רושם מבעית שלא אשכח לעולם. לעולם לעולם לא אשכח את התינוקת הזעירה שהגיעה למצב הזה רק בגלל שאימה בכלל לא רצתה אותה, וייתכן אפילו שבאופן לא מודע רצתה להביא למותה.

 

מקץ אותה חצי שנה איומה, כשהבנו שהתינוקת נגמרת לנו מול העיניים, החליטה אימא שלי, שמשום מה הצטיינה דווקא במצבי חירום, להוציא אותה מבית החולים בניגוד לדעת הרופאים. בתוך זמן קצר היא הצליחה להחזיר את התינוקת לחיים, הוורוד פרח בלחייה והיא העלתה במשקל. סוף סוף זכתה לאהבה שתינוקת זקוקה לה כל כך, כי כולנו נרתמנו לטפל בה.

 

אבל הוריי, או בעצם אבי, עדיין לא הבינו שאסור שאמה המופרעת תגדל אותה. פשוט אסור. זה כמו גזר דין מוות. ושוב, אחרי שהיא החלימה, הם שלחו את התינוקת לגור עם אביה ואמה, ושוב ראיתי את הזוועות ואת ההזנחה שהתחוללה שם.

 

שוב היינו הולכת אני ואמי אל ביתה של אחותי נכת הנפש, ובתור ילדה בת 11 וחצי נגלו לפני מראות זוועה של הזנחה. האם הצעירה הייתה יושבת בסלון, שומעת רדיו, שרה בקולי קולות וכותבת את מילות השירים, או מכינה לעצמה סלט אבוקדו טעים, והתינוקת הייתה שוכבת רעבה ומלוכלכת במיטה, עייפה מרוב בכי. השעה הייתה חצות היום, והתינוקת שכבה באפיסת כוחות, מיובשת, מורעבת, נטושה.

 

בתקופה הזו רבו מעשי הנוכלות של גיסי, ולאבי נמאס ממנו. הנישואים הרי לא היו נישואים, ואבי הבין סוף סוף שאין מה להתעקש עליהם. היו לו קשרים ברבנות, אז הוא סידר גט מזורז, ובתמורה שילם לבחור כמה חובות. סוף סוף הוא היה מחוץ לחיינו.

 

אבל המצב רק החמיר במקום להסתדר. אחותי ובתה באו לגור איתנו. הקטנה הייתה כבת שנה. שמו להן מיטות בחדרי. כשהקטנה הייתה בוכה בלילה, אימה מעולם לא קמה אליה. מי שקם למענה היה אבי, אבל בדרך כלל זו הייתי אני שקמתי למענה. כל כך אהבתי אותה, ולא יכולתי לראות את הזנחת אמה. הייתי בת 12 והפכתי לאימא קטנה בלית ברירה. מצד שני, אהבתי לילדה נתנה לי כוח לשמש לה כאם. ומצד שלישי, איך אפשר ללמוד ככה כשקמים לפעוטה בלילה? איך אפשר ללכת לבית ספר?

 

אחותי נכת הנפש מעולם לא הייתה אם. אינני יודעת מה הרגישה כלפי הילדה, אולי שהיא מין אחות קטנה שלה. היא הייתה רבה איתה על ממתקים, על עיפרון, על דף נייר, כמו שתי תינוקות, רק שהתינוקת הגדולה ילדה את התינוקת הקטנה.

 

והמצב רק הלך והחריף. יחסי הסימביוזה של אימי עם אחותי נכת הנפש החמירו מאוד באותן שנים. הן תמיד היו בסימביוזה, ולמעשה עד היום, כשאימי הדמנטית כבר בקושי מבינה משהו, היא חושבת ודואגת בעיקר לבתה הזו, אותה מצצה עד תום ביחסים האיומים האלה.

 

המריבות ביניהן היו יומיומיות וקולניות כל כך, שלפעמים כשהייתי נכנסת לרחוב שלנו, מרחק  200 מטר מהבית, כבר הייתי שומעת אותן צועקות ומתקוטטות. כמה פעמים זה הגיע למכות, ואני נאלצתי להפריד ביניהן. היום אני מבינה שכעסה של אחותי נכת הנפש על אימי היה כה רב, שהיא החזירה לה בוודאי על המכות שקיבלה ממנה בילדותה.

 

בכלל, כל דבר בהתנהגותה של אחותי כמו נועד לענות אותנו, ומהבחינה הזו צדק אבי שקרא לה "מקל חובלים" וראה בה צלב משפחתי. מאחר שמחלתה היא לדעתי תוצאה של הסימביוזה האיומה עם אימי, שתמיד השתמשה בה כבפח זבל נפשי, היא נקמה באימי ובנו בהתנהגותה הבלתי נסבלת. או שהייתה יושבת על הרצפה ובוכה ומטיחה את ראשה בקיר, או שהייתה נאבקת באמי מאבקים שלא ייאמנו ממש. לפעמים השנאה ביניהן הייתה כה גדולה, שממש אי אפשר היה לראות את זה.

 

וזה לא היה הכול. עם זה עוד יכולתי לחיות, אומנם בקושי, אבל יכולתי. הדבר שאיתו לא יכולתי לחיות הוא ההשפעה של כל זה על התינוקת. מאחר שאיש לא פרש עליה את חסותו (אימי הייתה עסוקה כל הזמן עם אחותי), אני הפכתי לאימה של התינוקת, וכבר בגיל הפעוט של 12-13 חשתי אחריות לגורלה. לא יכולתי לראות כיצד כשאימי ואחותי רבות וצורחות ככה, התינוקת פורצת בבכי קורע אוזניים.

וגם זה לא היה הכול. אחותי הייתה יוצאת עם כל מיני גברים ומזדיינת בלי הבחנה, ואת כל מעלליה סיפרה בפרוטרוט, עם תיאורים גרפיים, לתינוקת בת השנתיים, שלוש, ארבע. וזה הרס אותי. זה פשוט הרס אותי.

 

שעות, שעות הייתי יושבת במטבח עם אבא שלי וצועקת עליו, מטיפה לו מוסר, דורשת ממנו שיוציא את אחותי מהבית, שיגאל את הקטנה מהסבל הזה, שירחם עליה, שזה לא מגיע לה לגדול ככה בבית המשוגעים המטורף ביותר עלי אדמות.

 

אבל אבי היה יושב שם בפנים אפורות ושותק. אני, נערה מתבגרת, הייתי מטיפה מוסר לאבי הזקן. זה לא שהוא לא ריחם על הקטנה, או עלי, או עלינו. כבר סיפרתי רבות על אבי שהיה האדם הכי רחמן שהכרתי בימי חיי. אלא שהוא ריחם מאוד גם על אחותי נכת הנפש. הוא לא היה מסוגל לנהוג כמו דודי, אח אמי, שאישפז את בנו חולה הסכיזופרניה בבית חולים לחולי נפש אי שם בסוף שנות השישים, שם הכו אותו והתעללו בו. הוא טען שהוא לא מסוגל לעשות לה את זה. 

 

מה נגיד על הורים שנוהגים שלא בהיגיון? אמי לא רצתה לתת לאחותי ללכת כי לא רצתה לוותר עליה כפח זבל רגשי (תמיד הייתה מאשימה אותה, מעליבה אותה, יורדת עליה), ואבי הרחמן לא היה מסוגל להיפרד מבתו ולשלוח אותה למקום שראה בו, ודי בצדק למעשה, גיהינום עלי אדמות, כי באותן שנים בתי החולים לחולי נפש היו איומים בהרבה מאשר בימינו.

 

וכך חיינו בבית המשוגעים הקטן שלנו בצפון תל אביב במשך חמש שנים. עד שבא "הכושי" ואחותי הלכה איתו.

 

 

בפרק הבא: אשפוזה של אחותי ולידת האחיין השחור שלי.

 

לפרק הקודם: לחיות עם בן משפחה חולה נפש.

 

 

 

 

31 תגובות

  1. יעל, זה חיים או ספרות?!

    • סבינה, זה 100% חיים. זו סדרת מאמרים שהתחלתי בשבוע הבא, ואמשיך בשבועות הקרובים. הכול אמת, לצערי הרב. אני מאמינה שדברים כאלה צריכים להישמע, כי אם נהיה מודעים להם כחברה ופרטים, אולי ניתן יהיה למנוע דברים כאלה בעתיד. אולי.

  2. לפעמים, יעל, העולם הוא מקום מחורבן לגמרי.

  3. טובה גרטנר

    היי יעל
    את כרגיל גם סופרת, וזה כל כך סיפרותי, אבל זה צובט הזיכרון שלך, החכמה שלך לפענח את המקרה.
    יקירתי את האלה הגדולה
    להחזיק את החיים- הנשמה של סובביך.
    לא במקרה גם פה את סוג של מנהלת, דואגת ונותנת הרגשה טובה.
    פעם אמרתי לך שאת מיוחדת, עכשיו אומר פשוט
    את מיוחדת במינך.
    שלך באהבה טובה

  4. שולמית אפפל

    יעל יעל, אני על קצות האצבעות כשאני קוראת אותך.

  5. זה נכון מה שאת אומרת על בתי חולים לחולי נפש, היום אם יש כסף רצוי לאשפז בפרטי. הסבל של התינוקת איום, לא מזמן ניסיתי להציל עוד תינוקת כזאת, שאימה לסבית מטורפת שיחסיה עם בת זוגה ,מזויעים ולכן הזניחה אותה קשות.

    אמרו לי שפנו לרווחה וזה מטופל ואולי כדאי שאשוב ואברר.
    חזקי ואימצי.
    אני מחבקת גם את התינוקת הסובלת ליבי איתה.
    שבת- שלום.

  6. איריס קובליו

    ענת, יפה כתבת, מסכימה עם כל מילה.
    יעלה, מרגש אומץ ליבך ויכולתך לכתוב בכזו אמיתיות

  7. יעל,
    כמו תמיד, מרתק לקרוא אותך , ומבהיל.
    אולי צריך להוציא מתישהו את סדרת המאמרים הזו כספר; זה אמיתי כל-כך וחשוב.

  8. רות בלומרט

    יעל, הדברים מצמררים. המופלא, הנס הוא שאת הופכת רע לטוב, מראה שניתן להתגבר על כל ביוגרפיה ומציאות, כמעט, ולעשות זאת בחן ובהבנה, כמעט בסליחה.אני בטוחה שאת אפילו אוהבת את משפחתך ואחותך האומללה ולא רק מטפלת בהם כמיטב יכולתך.
    יישר כוח. את כמו הנסיכה הטווה קש לזהב, קשה לחיים שיש להם ובהם משמעות, לקח לסובבים אותך, זרים וקרובים כאחד.

  9. עצובים וקשים חייך וחיי שולמית. מקווה שהעתיד יאיר לכן פנים.
    היטבת לתאר את הסבל והכאב בכתיבה אמיצה ומרגשת !

  10. יעל,מצמרר, ואני מדמיינת את הילדה ,את, חיה בבית הזה ופורשת חסות על התינוקת, ואני רוצה לחבק ולחזק את הילדה הזו שבתוכך, ובוכה

  11. ענת, לא הענשנו את עצמנו, להפך, עשינו מצווה לעוד כמה ילדים מסכנים שלמזלם לא באו לעולם הזוועתי הזה. מנקודת הראות שלי, יש מעט מאוד אנשים בעולם הזה שראויים להביא ילדים.
    וממילא גידלתי את בת אחותי, והייתי מעורבת מאוד בגידול עוד שני בני אחי, כי גם להם הייתי מעין אימא. אז את תענוגות האימהות חוויתי. לא חייבים להביא ילד כדי לחוות את זה. יש בעולם הרבה ילדים (לאימוץ) או חיות שצריכים הורים.
    כתבתי על כל זה מאמר ארוך שצריך לצאת באנתולגיה שערך בועז גאון לעם עובד. ייצא השנה אני מקווה. שם אני מסבירה את התיאוריה שלי. אני מאמינה שבעתיד הורות לא תהיה עניין אוטומטי, יהיו בתי ספר להורות, יינתנו רשיונות להורות ועוד. וזה לא נאצי בעיניי, זה מתחייב מהמציאות הקשה. את יודעת למה העולם דפוק? כי הורים דופקים ילדים. בזה זה מתחיל ונגמר. ולא צריך להיות חולה נפש רסמי כדי להרוס ילדים. אני רואה את ההרס הזה כמעט בכל בית, שלא לומר בכל בית.

    • ואיך יקבעו מי ראוי להיות הורים? כמו שמחליטים מי ראוי להוציא ספר? אנשים שלא יקבלו רישיון להוליד ילדים יצטרכו לעזוב את הארץ, או ללדת בבית ולהחביא את הילדים? או אולי יחסלו אותם ואת הילדים שלהם?

      זאת הצרה כשנכנסים להלך רוח פסימי ושלילי כמו שלך, שבסופו של דבר גורמים יותר עוול מטוב.

      אני מאד שמחה שנולדת, ולדעתי לו היו לך ילדים הם היו די שמחים שהם נולדו, וחבל שלקחת את הכאב האישי למקומות שאסור להגיע אליהם.

      • ענת, זו מגוחך להגיד למי שהחליט בלב שלם שלא להביא ילדים, שהוא טועה, וחבל שלא הביא. אם אני שלמה עם כך, אז אני בוודאי צודקת, ולא מי שרואה את הדברים מבחוץ.

        אשר להשקפה הפסימית, כן, זו אני, מודה. אלא שאני, אחרי כל מה שראיתי, ולא רק במשפחתי, הגעתי למסקנה חותכת שהקלות בה אנשים מביאים ילדים היא פשע, לא פחות מכך. אני יודעת שדעתי הקיצונית היא במיעוט, בעיקר כאן בארץ, אבל דווקא בארה"ב נשמעות יותר דעות כמו שלי. אני מאמינה שהן יחלחלו בבוא היום לזרם המרכזי. איך לבצע את "תכנון הילודה" הזה, זה עניין שיהיה צריך להעמיק בו. אבל אני מאמינה שהוא יבוא. מאה, מאתיים שנה, הוא יבוא. אל תשכחי גם את התפוצצות האוכלוסין. דברים כאלה באים כי צריך אותם.

        • אם לא מתאים לך ילדים, אז לא מתאים לך ילדים, אבל אם את רוצה להטיף לאנשים אחרים לא להביא ילדים, או להרחיק לכת מאד ולאסור על אנשים אחרים להביא ילדים – אז את הופכת מבן אדם שהחליט החלטה אישית לבן אדם שפוגע באחרים, וזה אין לך זכות לעשות.

          בדיוק כמו שאת החלטת בגלל ילדותך לא להוליד ילדים, אחי ואני דוקא רצינו לגדל ילדים ולהיות הורים יותר חמים ואוהבים מההורים שלנו, ואני מקוה שהצלחנו בזה, לפחות במידה מסוימת.

          ומכיון שאני אכן חושבת, כמו שכתבת בעצמך בפוסט הבא, שיש לך הרבה קוראים והרבה השפעה על אנשים, אני חושבת שבעניין הזה שהוא כל כך מהותי בחיים, צריך להתנגד לעמדה שלך, כי היא מובילה למקום לא טוב. ואני לא מתכוונת במובן החברתי והלאומי, אלא דוקא במובן הפרטי, כאדם שההורות היא מקור האשר הכי גדול שלו, אני לא יכולה לקבל את העמדה שלך מבחינה רגשית. יש בה משהו נורא דטרמיניסטי, כאילו יש איזה גורל שאי אפשר לשנות. אבל להיות הורים טובים זה עניין של רצון והשתדלות, ולא עניין קבוע מראש. אם רוצים להיות הורים טובים ועובדים קשה בשביל זה אז מצליחים, אולי לא במאה אחוז אבל בהרבה.

          • נראה לי שלקחת את הדברים של יעל למקום אחר…

            • זה לא מקום אחר, זה אותו מקום. הרי יעל לא כותבת רק בשביל לשפוך את הלב, אלא יש לה שורה תחתונה, ואני לא מסכימה עם השורה התחתונה הזו, מאד לא מסכימה. זה שהיתה לה ילדות נוראה זה לא אומר שום דבר לא על היכולת שלה להיות אמא, ולא על היכולת של אנשים אחרים להיות הורים, ולא על הורות וילדות בכלל. זה מקרה פרטי נורא ולא דבר שצריך להכליל ממנו על כל העולם.

              • תגידי ענת, לא הגזמת? את תקבעי מה היכולת שלי כאימא? אינך סומכת על עצמי שאני יודעת מהן יכולותי והשהגעתי להחלטה הזו בדעה צלולה? את תצטערי שאני בחרתי לא להיות אימא??????? האם יש כאן מקרה של "על ראש הגנב בוער הכובע"? אני מקווה בשבילך ובשביל ילדייך שלא. מכל מקום, אני חושבת שחצית קווים אדומים בתגובות שלך אצלי. זכותי המלאה להביע דעות חריגות בבלוןגי, כפי שלך זכות כזו. היית שמחה לו שירלי היתה מגרשת אותך כי את אומרת דברים שלא נעימים לאוזן הכלל? בחיי, איפה את חיה, בימי הביניים? ותסלחי לי על הטון החריף, אבל את התחלת בו. פשוט חצים קווים אדומים. מה, האשמתי אותך אישית שאת אימא גרועה? לא, נכון? אז מה את רוצה מחיי ומדעותי? בחיי שהגזמת.

          • זו בעיה שלך ענת, אולי זה דבריי לוחצים אצלך על איזה רגישויות.

            בכל אופן, זו דעתי ואני מאמינה שעלי להביע אותה. על כל אדם להביע את דעתו, אם יש לו כזו. וכשאני אומרת אומרת שצריך להפסיק עם "הילודה האוטומטית", זה לא מכניס ישר לאיזה עולם נאצי, זה אומר לגבש עולם טוב יותר למען האנשים שבו. זה שאדם "רוצה ילדים", לא אומר שהוא יכול להיות הורה מספיק טוב, או אפילו סביר. אני מניחה שגם הוריה של רוז פיזם רצו ילדים, וגם יתר האימהות שרצחו לאחרונה את ילדיהן. מה תגידי על זה? והם את באמת חושבת שזה מקרים ספורדיים? את רוצה שאספר לך עוד זוועות, ולא מתוך משפחתי? לגבי אמירתך: "אם רוצים להיות הורים טובים ועובדים קשה בשביל זה אז מצליחים, אולי לא במאה אחוז אבל בהרבה", היא מנסיוני אמירה חסרת כיסוי. אני מכירה המון כוונות טובות בדרך לגיהינום.

            ןדווקא משום שקוראים אותי, יש לי חובה ככותבת וכאדם מצפוני להפיץ את דעתי. לא חייבים להסכים איתה, אבל מחובתי כאדם מצפוני להביע אותה, למען כל הקורבנות של העתיד.

            • ועוד דבר, ענת, לדוגמה סדרת הכתבות שלי נגד ילודה אוטומטית שעשיתי ב"רשימות" לפני כשנתיים, היא שהביאה אלי את בועז גאון, עורך אתולוגית המאמרים על החיים המודרניים, שכבר ערוכה סופית, ואני מקווה שסוף סוף תצא ב"עם עובד". אז כנראה שהדעות שלי לא כאלה חריגות ו"מטורפות" אחרי הכול. כנראה שיש קשב והסכמה איתן. מישהו צריך להביע גם דעות "חריגות" שאינן מקובלות על המיין סטרים. ותןודה לאל שעוד נותניןם לנו להביע אוצתן.

              ובאמת ענת, ממך לא הייתי מצפה ל"סתימת פיות הזו". הרי את עצמך כותבת דברים קונטוורסליים שאינם מקובלים על המיין סטרים, ואת כועסת כשמבקשים להשתיקך. ובצדק. לא מן הדין שתתני את החופש הזה גם לאחרים? הנה, איריס חפץ חושבת שצריך להשתיק אותך. והנה, את חושבת שצריך להשתיק אותי. זנה נראה לך הגיוני?

              • יעל, מה את מתווכחת עם ענת פרי הפכיכופטית הפארנואידית? היא אימא חמה וטובה! הצחיקה אותי. אני מרחמת על ילדיה. צדקת כשכתבת "על ראש הגנב בוער הכובע".

                זאת ועוד, העיוורון שלה פולש לעוד תחומים. לה מותר להכפיש ישראלים ולקרוא להם נאצים, אבל לאחרים אסור להביע דעה.

                ולמה באמת לא מחקתם לה את הבלוג?

          • טוב, אני רואה שהתחילו כל מיני תגובות נזעמות והכפשות מטעם "איריס חפץ", כמו בכל פעם שמישהו רואה "קרב תרנגולות". אז כנראה שאני אמחק בקרוב את הכול.

            מכל מקום, ענת, עוד משהו שרציתי להוסיף. אין כאן שום עניין של "דטרמיניזם או גורל". אני אינני אדם דטרמיניסט. אם הייתי אדם דטמיניסט, לא הייתי חושבת שניתן לשנות, אבל אני כותבת, כי אני מאמינה שניתן לצריך לשנות.

            אם כן, לא דטרמינזם, אלא תודעה, כשהתודעה דפוקה, צריך לעשות משהו. אי אפשר לתת לאנשים להתרבות רק כי בא להם מטעמים ביולוגיים וכו'. יש לבדוק כשירות הורית, למשל. יש לתכנן בתי ספר להורים. יש ללמד הורות כבר מראשית בית הספר. יש לתת לאנשים שלא באמת רוצים ילדים לבצע את רצונם, ולא ללחוץ עליהן כחברה או כמשפחה להביא ילדים, ויש אלפי דרכים לשלוט בילודה מטורפת והרסנית כזו. שאני אספר לך על כל הילדים האומללים בעולם? כשאני חושבת על "חירות הפרט ללדת" מול "ילדים אומלללים", ילדים אומללים מקבלים אצלי עדיפןת.

            טוב, כאמור, בקרוב, ממילא אמחק את התכתובת הזו, כי לאור תגובת הנאצה שקיבלת כאן ענת בטח יגיעו עוד, ולא לזה התכוונו כאן בבננות.

  12. מה, החיים הם שחור ולבן, יוד?

    אבי היה איש מאוד עני בילדותו, ולמד לחיות בצניעות, ולימד את זה אותנו, למרות שכעבור שנים עשה חיל בעסקיו ודי התעשר. ובכל זאת המשיך לחיות בצניעות, ואני למדתי את דרכיו. לא מוכרחים להיות נובורישים, גם אם גרים בצפון. גם היום אני צפונית, ואפילו מאןד (גרה בשכונה המושמצת רמת אביב ג' – אבי קנה אותה כמובן, כמו שקנה דירות לכל ילדיו), ובכל זאת אני חיה בצניעות, אין לי אוטו, אין לי מזגן, אין לי סלולרי אפילו.

    אתה (או את?) יודע איך אבי קנה דירות לכולנו, ארבעה ילדים? בכך שלא בזבז על שטויות. במקום זה קנה נדל"ן, וטוב שכך. הבעיה של הרבה "עניים" היא לא רק שהם לא מרוויחים, אלא שהם מבזבזים על שטויות. חסכון הפך אצלנו למילת גנאי. אני יודעת שיכעסו על דבריי אלה, יגידו שעניים הם עניים כי לא נותנין להם צ'אנס להתעשר, ואני גם לא מאשימה אותם. אבל כיום אנשים חיים מעבר להכנסתם. לא היית מוצא את הדור של הוריי חי על אוברדרפט, ואני משתדלת לחיות כך גם. ממה שיש לי. לא מעבר למה שיש לי.

  13. רונית בר-לביא

    יעלה,
    עברנו דברים לחלוטין שונים,
    אבל לא בעוצמות.
    היה נורא ואיום.

    בית המשוגעים שנמצאים בו בילדות ממשיך לצעק לך באוזניים כל החיים,
    הטיפול הפסיכולוגי, התראפיות השונות,
    פיתוח המודעות
    והניסיונות האינסופיים ללמוד לאהוב את עצמנו,
    יכולים לעזור, המון,
    אבל הנכות היא כל כךךךךךךךךך גדולה,
    שאולי לא צריך לצפות שהכל יתוקן במאה אחוז.

    אני מלמדת את עצמי גם להרפות מהציפיות הענקיות שלי מעצמי.

    הציפיות בעיקר להצליח למצוא בן זוג ולקיים מערכת יחסים סבירה.
    אולי אני לא יכולה.
    הקלקול היה כל כך גדול ונורא,
    אז איך אפשר בכלל לצפות לכך ?
    מה אנחנו, אלוהים ?

    אז אנחנו לא נכים ב 100%.
    אצלי זה משתנה,
    אבל היום אני מרגישה שהבראתי בלפחות חצי-שלושת רבעי …
    וזה המון, המון !!!
    מדובר על ויה דלורוזה שעברתי מאז גיל 20 בכדי לטפל בעצמי, וזה משתלם מאד מאד.

    אבל זה לא שהחיים נעשים שמחים וקלים.
    הכל מאד קשה ודי עצוב.

    אין ניתוק ממה שעברנו בילדות,
    יש אולי רק סידור הרהיטים ואיוורור המחסן העבש והמסוייט ההוא,
    לפעמים כשיש כוח לכך.

    והמון המון המון המון אהבה וחום ומגע.

    אגב,
    שמעתי סיפור אמיתי על פסיכיאטר אחד שהתחתן עם אשה חולת נפש לחלוטין, ששום טיפול או תרופה לא עזרו איתה.

    הוא התאהב בה והם התחתנו,
    הוא היה מחזיק אותה כמה שעות ביום בזרועותיו,
    נתן לה בלי סוף חום ואהבה ותשומת לב,
    והיא……… נרפאה !!!

    היא נרפאה "רק" בשל אהבתו אליה,
    ובשל ההחזקה שלו אותה שעות ביום כמו תינוקת.
    הוא הצליח להשלים עבורה את מה שהילדות החסירה.

    אולי חומר למחשבה.

    • חחחח רוניתה, נשמע לי קצת מפוקפק הפסיכלוג הזה… נשמע קצת כמו שיטת "המשפחה המורחבת" המופקפקת של ד"ר רודי.

      • רונית בר-לביא

        נשמע לך מפוקפק חולת נפש ששום אשפוז וכדור וטיפול הלם לא עזר לה,
        שחחיה וחיי הסובבים אותה היו נוראיים,
        אבל אהבה אמיתית ומכילה כן הצליחה לרפא אותה ?

        זה לא היה הפסיכיאטר שלה.
        זה היה רופא פסיכיאטר שפגש את אותה אשה בלי קשר והם התאהבו ונישאו.

        זה מקרה מדהים ואמיתי שאדם נרפא "רק" בשל אהבה.

        אני חושבת שהבעיה בעולם שלנו כיום,
        שאנשים מאמינים יותר במחלות ורופאים ותרופות מאשר באהבה.

        ולא "אהבה" במובן הג'ון לנוני שלה …

        • אה, אם זה לא הפסיכולוג שלה, כבר נשמע יותר טוב. כי קשר רומנטי ומיני בין מטופל ומטפל נראה לי מתכון לאסון.

          מה שכן, לד"ר רודי יש באחד מספריו מאמר על מטופל שלו, שהוא ממש נתן בשבילו הכול, והבחור באמת עלה על דרך המלך ונראה שהחלים. כעבור כמה שנים רודי פגש אותו, והבחור חזר למצבו הגרוע.

          עכשיו, בזוגיות זה משהו אחר. מה שכן, אני חוששת שהאישה הזו אולי פיתחה תלות בבעלה, ואז גם כאן יכולים לצוץ פסיכוזות. מה יקר אם הוא יעזוב אותה נניח. או יבגוד בה?ואם היא טט? הרי בן זוג לא נועד להיות תחליף אימא. זה גם בלתי מתקבל על הדעת לבקש דבר כזה, זה גם ההפך ממה שצריך להיות בזוגיות: שזה שיוון, לא בעל שהוא אבא ואימא לאישה ילדה.

          תשמעי, הייתי שמחה לפגוש אותם. וכיף לשמוע על דברים טובים. מה לעשות שאני חדשנית מטבעי, ולא מצפה הרבה מנפש האדם. תמידג אחפש את המניעים הנסתרים של הבעל הזה למשל, להיות "האימא" של אשתו.

          • התכוונתי, מה אם היא תתמוטט כאימה/בעלה, יעזוב אותה?

            • רונית בר-לביא

              זה בסדר להיות ביקורתיים.
              אנחנו מחפשים את האמת ולא סיפורי אלף לילה ולילה.

              ואני לא יודעת אם השיפור האדיר שהושג היה everlasting,
              אבל היא הבריאה והגיעה למצב שבו מעולם לא היתה !!

              זה בעיני המון וזו הוכחה לחשיבות של החומרים הטבעיים שלנו בריפוי.

              יש באמת הרבה מקרים של ריפוי זמני,
              ושאחרי כברת זמן האדם שוב נופל לחוליים קודמים שלו.

              מה נגיד ?

              יכול להיות שמחלה היא עניין גבוה יותר מאשר נפש,
              מן דפוסים של נשמה שבאה בכדי ללמוד משהו.
              אז האדם ייתכן ויצליח "להבריא" בתקופה מסויימת, אבל התיקון הזה לא יהיה מספיק בסופו של דבר לנשמה,
              שתיאלץ אותו להתמודד שוב עם אותו מבחן.

              השקפה שלי.

              אני רואה מחלות, נמצאת קרוב מאד לאדם מאד מאד מאד בעייתי ושמקשה את חיי עד מאד. אדם שהכביד את חיי מרגע לידתי ועד היום, באופן שמסובך מידי להסביר.

              ואני רואה שם משהו שהוא בכלל לא מחלה.
              יש שם נורמליות מדהימה, עם זאת יש שם נשמה שצריכה לעבור דרך ייסורים בכדי להשתחרר.
              (ולהעביר את כל סביבותיה ייסורים עד שהם יבינו משהו).

          • רונית בר-לביא

            יעלה,

            לגבי קשרים זוגיים,
            אני לא חושבת שחובה שהם יהיו "שיוויוניים" בכדי שהם יהיו טובים ובונים.

            אני לא הייתי רוצה בנזוג שיטפל בי,
            כלומר בפנטזיה אולי כן, אבל במציאות זה לא יעבוד. אני רוצה גבר שהוא בנזוג ולא אחות סיעודית.

            אבל:
            קשר זוגי נבנה מתוך התאמה של שני אנשים, חוסר משלים חוסר, או מילוי, איך שרוצים להסתכל על זה.

            ייתכן ופסיכיאטר כמו ההוא אכן זקוק לקטע של לטפל בבת זוגו, בדיוק כמו שהיא זקוקה לו,
            זה לא חייב להיות מניע נסתר שלו.

            להיפך בעיני, הקשר אמיתי רק אם שניהם נתרמים ממה שקורה ביניהם,
            גם אם זה נראה שריטה למביט מהצד.

            לפעמים אני שואלת את עצמי, אם הכל בסדר ואתה מרגיש מדהים עם עצמך, למה שבכלל תרצה להתחבר עם בן זוג,
            מלבד עניין הסקס ?

            לכן בעיני לפחות, החיבור הזוגי יכול לנבוע ממיליוני סוגי חיבורים שלרוב אין להם שום קשר לשיוויון או למילה "זוגיות".

            וככה את רואה ברחוב הולכים זוגות זוגות,
            איש עם אמא שלו, אשה עם אבא שלה,
            איש עם אבא ואמא שלו …
            אשה עם האחות החסרה שלה,
            תינוק עם התינוק שחסר לו,
            ילד עם 3 הורים חסרים,
            וכולי… כיד הדימיון הביזאר.

            תיבת נוח ממש …

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל