בננות - בלוגים / / ומה עם קול המחאה שלנו?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

ומה עם קול המחאה שלנו?

 

 

הפתיעו אותי מאוד תגובות אחדות בסדרת הרשימות שהתחלתי לפרסם לפני שבוע על אחותי נכת הנפש. היו שכתבו שאני "קרציה שרוצה לעשות רייטניג צהוב." (איזה רייטיינג? 200 האנשים שקוראים אותי? מה אני, ידיעות אחרונות?). היו שחשו אי נוחות והביעו זאת בקולניות, וחלק רצו "ספרות", רצו "עידון", כדוגמת התגובה הזו: אבל אני קצת הרגשתי לא נעים לקרוא. חוויות חיים איומות וקשות, אבל עובד חזק על ממד המציצנות ואקסביציוניזם. הרגשתי שפתחו לי תיקים אישיים סוציאליים. היה חסר לי הספרותי שבעניין. חבל.

 

ואותי מעניין: האם גם בווידוי על השואה ירצה הקורא שיעדנו לו, שייתנו לו ספרות? האם גם כאן, כשיכתוב הניצול על חוויותיו, יגידו לו "מציצנות ואקסביציוניזם"? רבק, זה לא ספרות כאן, זה לא פיקציה, זה חיים. זה אמת, ולאמת אין גבולות. כשכותבים טקסט תיעודי, אין מה לעשות הנחות לקוראים. אין לעגל פינות, אין לעדן, אין לצנזר. אם רוצים לחשוף את האמת, צריך לכתוב אותה ללא כחל וסרק, ומי שקשה לו, לא חייב לקרוא. שייצא מהבלוג, שיעבור דף בעיתון, שיזרוק את הספר לפח.

 

מדהים אותי שאנשים לא רוצים לשמוע את האמת. שמבקשים מאדם שנותן עדות שיצנזר ויעדן, כי לנו לא נעים לקרוא. אני רואה בזה סממן נוראי של חברה אסקפיסטית שלא רוצה לשמוע על דברים רעים, כי זה מזעזע את בטנה העדינה. אני רואה בזה סממן של חברה בורגנית ושבעה שרואה רק את עצמה, ולא מעונינת לשמוע על הסחי והרוע בחברה, על דברים שנכתבים בתקווה שאולי אם נדע את הדברים הקשים האלה, אם נשמע את הווידויים, אם נתייחס אליהם ברצינות, אולי אולי נוכל לתקן משהו.

 

בטח שפתחתי תיק סוציאלי. בטח. אחרת מה אני עושה כאן? האם אני כאן כדי לשעשע את הקורא האנין? לא. אני כאן, בבלוג, כדי לכתוב על דברים חשובים שאנשים צריכים לדעת עליהם. הלוואי ויותר אנשים היו כותבים בבלוגיהם חשיפות חשובות, הגם שהן יושבות כמו פרונקל על גבם של אניני הטעם. לא נעים, אז מסיבים פנים, או, שומו שמיים, מתלוננים לך שלא עידנת את הכתוב בקוסמטיקה לשונית. שלא ייפית את הטקסט בטריקים ספרותיים.

 

אחרי שקראתי את הספר של שי גולדן "הבן הטוב", לפחות בחלקו הראשון, חשתי שמול טקסט וידויי לא יכול לעמוד שום דבר. כשכותבים את האמת הכואבת, די בה. לא צריך יותר שום דבר. הדברים מדברים בעד עצמם. וחשוב מכך, חייבים להשמיע אותם, למרות שרבים לא רוצים לשמוע.

 

הייתי רוצה שיתרבו הבלוגים שבהם נשים מוכות מספרות על מה שאירע להן, שנשים וגברים שנאנסו בהווה ובילדות יספרו על כך, שמי שהיו ילדים מוכים ידברו על זה, שניצולי שואה שעדיין יכולים לתקתק על המקלדת ישימו את סיפוריהם בלי כחל ושרק בבלוג, ובקיצור, שכל מי שיש לו סיפור אוטוביוגרפי חשוב לספר, שיספר לנו אותו, שנשמע, שנפתח עיניים, שנצא מהאדישות שלנו, וכתוצאה מכך שננסה לתקן את עצמנו כחברה וכפרטים.

 

במדינה שבה אחוז ההצבעה מגיע לשישים וחמישה אחוזים בקושי, במדינה שבה 34% מהצעירים בכלל לא מתכוונים להצביע, תופעת האסקפיזם היא כבר לא סתם עניין סתמי, היא פשע. חוסר הרצון האנוכי לא לדעת מצרות הזולת, כי זה מגעיל אותנו, מחריד אותנו, הוא פשע. התעלמות היא פשע. אי השמעת קול מחאה היא פשע. אי עשייה היא פשע. 

 

אם הגעלתי מישהו, אם זעזעתי מישהו, אני שמחה. בדיוק את זה התכוונתי לעשות: לפתוח לדיון ציבורי ולידיעת הציבור את מצבם של חולי הנפש. אנחנו זורקים אותם מאחורי חומות בתי החולים וחושבים שהכול בסדר, אנחנו מפקירים אותם ואת בני משפחותיהם, ופעם בשנה, כשיש איזה אירוע התרמה או אירוע אחר של "אנוש", אנחנו נזכרים בהם ומנענעים את הראש בצער.

 

וכך גם לגבי כל הצער והאומללות בעולם: מחלות, מלחמות, אונס, רצח, התעללות במשפחה ועוד ועוד. במשך הכמה שבועות חיפוש של גופת רוז פיזם כל המדינה הייתה על הרגליים, אבל את הילדים שחווים את האלימות יום יום איש לא מכיר ואיש גם לא רוצה להכיר ואיש לא יעזור. אנחנו אומה של אנשים שנדים בראשם.

 

הפכנו אומת סדום ועמורה, לא אכפת לנו מכלום, אנחנו גונבים מבני עמנו, אנחנו מתעלמים מעניי עירנו, מהזקנים, מהנכים, מהילדים, מהחולים נפשית ופיזית, מהסובלים, אנחנו רוצים במות האויבים שלנו.

 

כבר כמה שנים שאני מרגישה שאינני שייכת יותר למין האנושי. אני לא רוצה להיות שייכת אליו. אני לא רוצה להיות שייכת למין שרק רוצה את השקט הקטן שלו, את הנוחות שלו, שייפו לו את החיים. שפעם בשנה פותח את הכיס באיזה "שירותרום" אידיוטי. שאם קמה איזו עמותת עזרה לזולת, מהר מאוד היא נסגרת מחוסר תמיכה או מידרדרת למוסד סחטנות.

 

כן, אני יודעת שאני אומרת דברים בנאליים שאין להם תיקון, או כמו שטוענים כאן נגדי כמה מגיבנים, "אני לא מציעה שום הצעה קונקרטית, אז בשביל מה אני פותחת את הפה". וכאשר במלחמה אני ועוד כמה בלוגרים העזנו למחות נגד המלחמה, מיד פתחו עלינו פה ג'ורה, שאלוהים ישמור.

 

זו המדינה שהפכנו להיות: אנחנו שלושת הקופים שלא רוצים לשמוע, לא רוצים לראות, לא רוצים לדבר. זה מתחיל בכך שרוצים שתסתמי אם הפה אם את כותבת דברים שמזעזעים את "ליבו המעודן של הציבור", ומסתיים בכך שאם את מעזה להגיד משהו נגד הקונצנזוס של מדינת הימין שהפכנו להיות, קוראים לך זונה של ערבים. 

 

וחבל. כל כך חבל. כי אם באינטרנט עיסקנן, אם יש משהו טוב במדיום הזה, שרובו הבל ורעות רוח, הוא דווקא העדויות שאפשר לפרסם במרחב הסייברספייסי הזה, שיגיעו לכל מקום. דווקא היכולת הזו להשמיע קול קטן, שמגיע הרבה יותר רחוק מכפי שאנחנו משערים.

 

דווקא כאן, ברשת, זה המקום להשמיע את המחאה הקטנה שלנו, את האג'נדה שלנו, את מה שיש לנו להגיד. בכמעט שלוש שנים של בלוגריזם הבנתי שלמה שאני כותבת יש השפעה איטית, אבל מחלחלת ומשמעותית. מאמרים שכתבתי מתגלגלים ברשת, ואנשים שזקוקים להם מגיעים אליהם ונעזרים בהם. והדבר אמור בעיקר לגבי המאמרים שלי על נושאים לא ספרותיים, כגון על ניסיוני עם התרופות נוגדות הדיכאון והחרדה, על ניסיוני בסמים ועל מחלת הנפש של אחותי. בדיוק ברשימות הווידוייות האלה, הקשות לקריאה, "המציצניות", אנשים נעזרים ונאחזים.

 

אני רואה בזה מין שירות לציבור, וזו לא מגלומניה לחשוב כך. ניתנה לי מתת הכתיבה, ואני מאמינה שעלי להשתמש בה בכך שאכתוב רשימות ומאמרים שיוכלו לעזור לזולת, בין אם בעצה או נחמה או העלאת המודעות לנושא שעליו אני כותבת.

 

מעניין, אבל כבר ב"רשימות" נחשדתי כאקסביציוניסטית וכמחוללת מהומות שרוצה רק רייטינג, בשעה שלקחתי לי כמשימה את סגנון החשיפה האישית כדי להגיע ללב הקורא ולהציע לו את מה שיש לי לומר, ולשמחתי זה מגיע לאוזניים הנכונות. אם אנשים מחליטים לקחת תרופות נוגדות דיכאון וחרדה בזכות הרשימות שלי בנושא, אני רואה הזה תרומה אישית קטנה שלי לזולת. אם אנשים קוראים את מאמריי נגד "ילודה אוטומטית", ומתחילים להרהר בנושא ולהבין שלא חייבים להביא ילדים רק כי זה מה שהחברה מצפה, זה התמורה שלי. ועוד ועוד. יש לי המון דוגמאות לקשב של הקורא המזדמן, ודווקא לא של הקורא הקבוע, אל המאמרים שלי בנושאים שונים. תזכרו שגוגל מביא אלינו קוראים על פי נושאים, כך שאין דרך קלה יותר להגיע לקהלים שונים, ולאו דווקא אל אלה שהם קוראי בלוגים קבועים. 

 

למען אמת, את עיקר הכתיבה המשמעותית שלי כאן, או את זו שאני מייחסת לה משמעות וחשיבות, אינני כותבת למען הקהילה הקטנה שלנו, למרות שאני שמחה שקוראים אותי, אלא למען כל מי שמזדמן אל המאמרים במשך הזמן. זה "הארד קור" של הקוראים. אלה הקוראים שמגיעים אליי כי מה שאני כותבת יכול לעזור להם במשהו. 

 

אני יודעת שאנחנו כאן בבלוג מעודן של יוצרים, מה גם שאני עצמי "אשמה" בכך, כי זה היה רעיון שלי לעשות בלוג של סופרים ומשוררים. אבל גם לסופרים ומשוררים יש מה להגיד, וגם אנחנו, בעיקר אנחנו שיודעים להתנסח, שהמילה היא החרב שלנו, חייבים להשמיע את הקול שלנו בעניינים חברתיים ופוליטיים. מה זאת אומרת חייבים? אף אחד לא חייב כלום, כמובן. אבל אותי מצער שקהילה כמו שלנו, שיכולה לחולל רעש אם תביע את קולה בענייני השעה, לא עושה זאת ומעדיפה להתחפר בספירות העדנדנות של הספרות והשירה.

 

ושוב, אין כל רע בכך, זה פשוט שאני מאמינה שיש לנו מה להגיד, יש לנו דרכים להגיד את זה, אבל רובנו נמנעים מכך, גם מפני שהתגובות האלימות משתיקות אותנו.

 

בראשית המלחמה היו כאן כמה בלוגריות שהתחילו לדבר נגד המלחמה, ומיד הושתקו באלימות, ולא התחשק להן לריב, אז הן סתמו את הפה. וזה כל כך חבל. כי יש לנו כוח גדול בידיים, גם אם רובנו עדיין לא קולטים את זה. יש לנו כלי שתפוצתו גדולה ומשמעותית יותר מכל הרעש שעושים כלי התקשורת הגדולים. ולמה? בזכות חיי המדף של הטקסטים ברשת ומידת תפוצתם.

 

לדוגמה, דוגמה קטנה, ובכל זאת:  לפני כשנתיים אימי הייתה מאושפזת כמה פעמים באיכילוב במשך תקופה של כמה חודשים. בכל פעם שנזקקו לכיסא גלגלים, לא היה כזה במתחם. שאלנו, והתברר מן החולים האחרים שזו רעה חולה בבית החולים איכילוב. כתבתי על כך פוסט ב"רשימות" שהופץ בתפוצת שיא לכל מיני אתרים אחרים, והייתה לו תהודה רבה ברשת. כעבור חצי שנה שוב אושפזה אימי. הפעם היו כיסאות גלגלים למכביר. האם זה קשור לפוסט שלי? אני מאמינה שכן.

 

כל מי שהוא בלוגר רציני, שכותב על בעיות חשובות וגם מיטיב להתבטא, צריך להבין שיש לנו ביד כלי משמעותי מאוד שיכול להביא לשינויים. בלוגרים הם בעצם עיתונאי שטח עצמאיים. זה כוח בכלל לא קטן, והלוואי ויותר בלוגרים היו מבינים את זה, ובעיקר כאן ב"בננות".

מה, אין לנו דעות? אין לנו חיים? רק דברי שירה וספרות רוצים  הקוראים שנשמיע? שננעים להם את החיים? מי קבע? מה עם קול המחאה שלנו? לאן הוא נעלם?

 

יש כאן כזה מצבור של כוח כתיבה וחשיבה, אז לא חבל לא להשתמש בו גם למטרות חברתיות ולעזרת הציבור?

 

 

16 תגובות

  1. יעל, זה פשוט משהו אחר לחלוטין. אולי צריך לציין קטגוריות, שתדע מה אתה מתחיל לקרוא ולהתכונן בהתאם.

    • רעיון טוב סבינה ואולי כדאי לאמץ אותו, אבל לא על זה הרשימה. אני מדברת על משהו עקרוני, וגם לא עלי ספציפי, אלא על האפשרות של כולנו להשמיע קולנו בדברים "לא נעימים".

      מה גם שעצם הציפייה של הקוראים בבואם לבלוגיית "סופרים ומשוררים" שישמיעו להם רק דברי ספרות ושירה היא מגוחכת. מה, אין לנו חיים? אין לנו דעות? למה שנצטמצם רק לספרות?

      ראיתי כתבה על כך שכבר אין שירת מחאה בארץ. זהו, שאנשי הספר והאמנות הפסיקו למחות. נגמרה המחאה.

      • שלום יעל
        כמו שציינתי פעמים מספר אני רואה חשיבות רבה במאמריך החשופים עד כאב על משפחתך. זה ז'אנר חדש מכיוון שהרגילו אותנו שמילה כתובה= ספרות=אמנות=עידון. לאנשים קשה לראות מראות קשים ואפשר להבין אותם שהרי רובם סוחבים על גבם פצעים משלהם ולא תמיד יש להם כוח לשאת על גבם את פצעי האחר.
        ז'אנר הבלוג פתח עולם חדש ,בין היתר את האפשרות להגיב.
        מי שמטיח דברים קשים בציבור או בפרטים בכתיבתו, צריך לקחת בחשבון (שהרי זו הייתה מטרתו) שיהיו מגיבים שיעלו תהיות וטענות לגבי הדברים שהעלה. כרמת הביקורת והכעס שהוא מביא יש סכוי שתהיה עצמת תגובת הנגד.

      • בדברייך נשמעה גם ביקורת נגד אנשי האומנות ושחדלה המחאה בישראל.
        נסיון בן מאות שנים הוכיח שיצירות אמנות שנכתבו "בדם ואש והמיית הלב" כתגובה מידית למאורע ספציפי הן לרוב חסרות ערך אומנותי , פלקטיות ואין בהן מורכבות אומנותית רגשית, ואנושית.
        יצירות אלה לעתים קרובות מגכיחות את היוצר ואת אומנותו.

  2. שולמית אפפל

    יעל את צודקת!
    גם אני נפלתי לבור הלירי סטרילי!
    אבל בבלוג אחר כבלוגרית מתחילה "שפכתי" את משפחתי החוצה ועכשיו אני נחה… זה כל כך סחט אותי אך תהליך הכתיבה שם היה חלק מהריפוי והשיבה לכתיבה. את עושה כאן עבודה חשובה וגם מי שלא כותב תגובה ליבו מגיב תגובה. אני מקווה

  3. את צודקת לגמרי, יעל.
    זה המקום לשפוך בלי כחל וסרק את הכאב בנוסף לשמחה, את המחאה בנוסף להסכמה, את הכיעור בנוסף ליופי.
    שתי תוספות:
    1.) אין צורך להוסיף קטגוריות. זה יעקר את מימד
    ההפתעה שבקריאה. למה צריך להתכונן?
    2.) לכתיבה מה"בטן" יש תפקיד אפילו בבנייה של
    בועה אסקפיסטית אישית (שאינני שולל באופן
    גורף את חשיבותה).

  4. איריס קובליו

    יעלה, אני קוראת את רשימותיך לא מסקרנות אלא כי אני אוהבת את כתיבתך והתוכן חשוב ביותר! את עושה עבודה מצויינת.
    ואגב, החלוקה לקטגוריות לא עובדת בעיני בבננות, זה היופי של המקום: חופש, הפתעה, גיוון ומקום לביטוי אישי בלי להתחשב.
    תודה יעלה שאת כותבת.
    ואגב, הלוואי והיה לי האומץ לכתוב על הניתוח של גרא, על הפאשלה האיומה שעשו, על הרשלנות הרפואית שאף אחד לא לוקח עליה אחריות, על הטאטוא של זה, על זה שאדם בריא הפך למטוגן (עם כוויות דרגה 2) ויכולת התפקוד שלו ירדה משמעותית באשמת בית חולים אסותא

    וסיחה שתפסתי עליך טרמפ, כנראה איתךאני מרגישה בנוח

  5. מירי פליישר

    יעל תודה
    כבר זמן מה אני מרגישה בכלל שאני יושבת מידי על הגדר בכל מצב.
    העלית חומר חשוב למחשבה.
    רגע לפני הבחירות…

  6. משורר שאכפת לו

    שלום יעל. חזרתי אבל בשם בדוי בבקשה, כדי שהדיון יישאר ולא ייהפך לאישי. מי שיודע – יודע ומי שלא – שלא יידע.

    את לא צודקת כשאת כותבת שאין יותר שירת מחאה ומסתמכת קרוב לוודאי על רשימתו של אלי הירש על האנתולוגיה "לצאת", שפורסמה ב"ידיעות אחרונות", במוסף לתרבות וספרות שם. יש. פשוט אבד הקשב.

    אמנם "לצאת" נערכה בחיפזון, היא חד מימדית ומכילה פלקטים רבים שלא התעלו למדרגות שירה, אבל יש בה גם שירי מחאה נפלאים (נחסוך מקוראיך את הדוגמאות להפעם) וחשיבותה קיימת בעיני מעצם הוצאתה לאור. חשובים ממנה הם ספרי השירה שמכילים שירת מחאה פוליטית נפלאה, אבל ציבור הקוראים כל כך התנוון, בשל אלף ואחת סיבות, עד שנדמה לו שהיא נמוגה. במקום להסתמך על המבקרים אני מציע לך פשוט לקרוא לפני שאת נחפזת להכליל. קראי למשל את "מות מטע האגס" של ינאי ישראלי או את "אינה דדה" ליעקב ביטון או את שירו היפיפה של ערן צלגוב על ירושלים וכן הלאה והלאה עוד עשרות דוגמאות חשובות ובעלות משקל, ותיווכחי בכך בעצמך.

    מההיכרות האישית הקצרה והשטחית בינינו, אין לי ספק שתקראי. את נפלאה בעיני ועצם פועלך כסופרת ובלוגרית מדופלמת הוא מעורר השראה בעבורי.

    כל טוב ורק בריאות, ממני.

  7. יעל, את כל כך צודקת, כשצריך וידוי כותבים וידוי כשצריך אישי כותבים אישי, אז מה לעטוף את זה במטאפורות ובהרחקה, אז זה יהיה טוב? אני קוראת נאמנה שלך והנושאים שאת מעלה חשובים מאוד, אגב, קניתי את "הבן הטוב אחרי מה שכתבת, כתיבה חזקה מאוד, בעיקר באמת בחלק הראשון, הזדהיתי, כעסתי, וכל מה שטקסט חזק עושה לך.

  8. יעל את עושה עבודה חשובה ומשמעותית
    לכי בכוחך זה

  9. יעל. אני יכולה לענות באריכות על מה שכתבת, אבל אסתפק בזה.
    את עשר !!!

    • כתיבתך אמיצה יעל ודורשת מהקורא להתבונן נכוחה במציאות שאינה תמיד נעימה .האישי הוא גם האונברסלי

  10. זה נכון, הבלוג מעניק קול וזה אומר כוח מסויים לפחות והזדמנות להנהיג איתו דברים טובים ותיקון עולם.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל