בננות - בלוגים / / אני משוגע את מטורפת
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

אני משוגע את מטורפת

 

ליודית ש.

 

כל הימים, כל החודשים, כל השנים איתו נעו על ציר ההתרגשות המטורפת, מה שלימים אלמד שהיא בסך הכול פרי של "אנשים שאוהבים יותר מדי", אנשים שחיו כילדים בבתים לא הכי מתפקדים, עם הרבה מהומות ומריבות והתרגשויות ורגשות אשמה, ולכן הם זקוקים תמיד להתרגשויות ענקיות ולשיאים רגשיים בתוך הקשר הרומנטי.

 

אם לא עשיתי לו סצינה כלשהי, הוא היה עושה לי סצינה. מישהו הרי חייב לנער קצת את השלווה המדומה של החיים. אם כעסתי משום מה על משהו, והחמצתי את פני, הוא היה לוקח את עצמו בהפגנתיות והולך לישון בחדר השני, פותח שם לעצמו את המיטה המתקפלת שבה ישן בנו הקטן כשהיה בא לבקר. ואז אני הייתי באה אחריו כמו כלבה יללנית ומתחננת שיחזור למיטה.

 

ובכיות. כל מיני הצגות של בכיות. והטחת האשמות. פעם אדם אמר: "את איתי בגלל שאני משוגע, זה ברור כשמש," ושלח אותי לפסיכולוג הטרללה שלו ד"ר רודי, כדי שאפסיק למרר לו את החיים ולנדנד לו עם הבכיות שלי. "גם ככה יש לי את עצמי על הראש," אמר. וידעתי שאני בטח מזכירה לו את אמו המנדנדת, שעולה לו על כל העצבים. פעם, כשהיא באה אלינו למרות שאמר לה במפורש לא לבוא, הוא יצא לחצר, העלה אותה בכוח על הלנדרובר, ולקח אותה הביתה לגבעתיים. האם גם אלי הוא יהיה יום אחד כה גס ואכזרי, שאלתי את עצמי?

 

ופעם אחרת, כשבכיתי ואמרתי שזאת "אהבה מטורפת האהבה שלנו", אמר אדם בקור: "לא נכון, זאת את המטורפת." ואני כל כך נעלבתי. ומצד שני, היה כאן תמיד גם סיפוק מזוכיסטי קטן על הטירוף שאנחנו מתבוססים בו. אם אנחנו מטורפים, זאת אומרת שאנחנו בחיים. אם יש לנו כוח למריבות, אז יש לנו גם כוח להתפייסויות המתוקות. יש משהו מתוק יותר מזה לזוג שאהבתו חיה תמיד רק בגבהים, במרומים, בקשתות, תמיד באיזה שיא של אהבה או מריבה?

 

ואולי הייתי צריכה לשמוע למה שאמר לי כשנפגשנו, ולברוח ממנו בריצת מרתון מהירה. "אני דפוק בראש," אמר בשפל קול, אחרי שכבר ליחכנו זה את זו מכל הכיוונים. נזכר להגיד לי אז, כשכבר לא יכולתי לעשות שום דבר נגדו.    

20 תגובות

  1. זה לא משנה מה הוא היה אומר, את כבר נדבקת בוירוס של אהבה והוא היה קשה מאוד. המילים שלו לא יכולות להעביר את זה.

  2. גיורא פישר

    נוגע ללב, במיוחד שלושת השורות האחרונות.

  3. מכירה את זה מקרוב לא מהצד שלי אלא מהצאצאית שלי תופעת "סוזנה הבוכיה" -אנחנו קוראות לזה.
    לחיות על הקצה זה קשה במיוחד כשנופלים משם.
    כתוב ברגישות נפלאה ,יעלי
    בעצבים חשופים, אבל כה נוגעים
    ומרטיטים

  4. שולמית אפפל

    כתיבה אמיצה לאהבה אמיצה, יעל.

  5. אהבה על טורים גבוהים, בלתי אפשרית, מכירה את הענין הזה שקוראים לך מטורפת, יכול להטריף…

  6. כשכבר לא יכולתי לעשות שום דבר נגדו – זה יופי של משפט.
    חזק וחודר.
    וחוץ מזה היה לו לנדרובר – גם די מושך.

    • איציק, למרות ההומור – כל משפט שלך נוטף שוביניזם גברי – למה שימצא חן בעיניך משפט כזה שנוטף כאב והכנעה? חזק וחודר הסבתא שלי, רק הראייה הגברית יכולה לראות משפט כזה כספרותי. יש בו יותר מדי אוזלת יד וכניעות, כאמור, מכדי שתוכל לעשות זאת ועוד לאהוב את הקטע של הלנדרובר.

    • איצקוביץ, לא רק לנדרובר, גם שני כלבי זאב גזעיים וקרחת של יול ברינר. חחחח. ממש קאובוי.

      אבל לא זה מה שמשך, אלא הטירוף כנראה. הטירוף שנדבק לטירוף. חולי אהבה זה נקרא.

      ולמי שביקר את דברי איצקוביץ. זה באמת משפט קשה, אבל אם הייתי כותבת אותו במסגרת טקסט ספרותי, בקונטקסט המתאים הוא היה מאוד חזק. כי בסך הכול החיים הם לא להיות פי.סי, נכון שזה מכאיב ומאוד לא פמיניסטי להיות בקשר כזה, אבל רבות מאיתנו מוצאות את עצמם בקשר כזה. זו המציאות, גם אם היא לא מחמיאה לדמות האישה המודרנית החזקה.

      מה גם, שראיתי גם הרבה גברים שחיים בקשר כזה. וגם אדם בן זוגי סבל כמוני. גם אני עיניתי אותו בחזרה. ככה זה הקשרים המעוותים האלה – עינוי הדדי. עד שלא מתבוססים בדם, לא נרגעים.

      לא נראה לי שניתן לבקר התנהגות כזו, או את הביטוי הספרותי שלה. אן אכתוב רומן כזה על אהבה סדו מזוכיסטית, אז גם תגיד/י שזה נוטף כאב בהכנעה? אנחנו סופרים, אנחנו מתארים את החיים, לא שופטים אותם. אני משדלת לעשות את זה גם בכתיבה הלא ספרותית שלי, כאן בבלוג. פשוט לספר.

  7. וואו, זה כל-כך מוכר מה שאת מספרת כאן.

    כמה זמן זה נמשך? אני נדבקתי באהבה מטורפת כזו (שהיא יותר טירוף מאהבה, זה ברור לי היום) למשך כשבעה חודשים (ועוד כמה שנים של און אנד אוף). את מספר נפלא על הדבר הזה, איך דווקא הטירוף והדרמה – שנראים כמו שיאי הרוע – הם הדבק של אהבה כזאת.

    • שבע שנים, רונן, שבע שנים. כמו יעקב שעבד את לאה. ואז הוא נפטר. אם לא היה נפטר, הטנגו המטורף היה בטח ממשיך ככה מי יודע עד מתי.

  8. שוב, יעלה, התמונות שאת מציירת, כאילו אני ציירתי אותן. רק שאצלי הוא עשה לי טובה ועזב אותי. ואמא שלי, באופן פטרוני למדי, זרקה את כל המכתבים ששלח לי אחר כך, בלי שאדע, בהם הוא כמובן התחנן שנחזור, וסיננה את שיחות הטלפון שלו… "אהממ… ניר? לא. לא . הוא לא התקשר… אבל את יודעת מי כן התקשר.." ואמא שלי היא האישה הכי מדהימה, מהממת, מופלאה, חנונה וחסודה וצדיקה, אין. אין דברים כאלה. אחת. אחת. אחת. ואני מנשקת לה את הרגליים על מה שעשתה.

    • ועוד דבר יעלה, אחרי כמה שעות אני חוזרת אלייך, נראה לי שיש משהו גדול בעובדה שחווית כזאת אהבה. לא כל אחד זוכה לה. לפעמים עוברים חיים שלמים על אדם בלי שהרגיש מה זה הדבר הזה, תוך הסתפקות בחלופות נוחות או בורגניות. ועל זה אני אומרת, הכל מכְּתוּב, אבל כדאי תמיד להוסיף כמה מילים משלנו.

      • זה נכון, איריס. זו היתה אהבת חיים. אבל אחרי שהוא מת, התרחקתי מסוג קשר כזה. זה מאוד שבר אותי בסופו של דבר, למרות שלא היה קשר אלים, כמו אצל אחותי. ונכון שיש משהו אכסתטי בלחיות בספרה רגשית גבוהה כזו, אבל המחיר כבד מאוד, במקביל.

  9. למה לא יכולת לעשות נגדו כלום? תמיד אפשר למצוא את כוחות הנפש. אם אני מבינה – היום את חיה לבד – אז כנראה שבכל זאת עשית משהו, לא?

    • אני ממליצה לך לקרוא את הבלוג של אחותי שולמית גלאור, כאן בבלוגיה. היא היתה בקשר באמת הרסני במשך עשר שנים, היתה אישה מוכה.

      תאמיני לי, מה שאני עברתי זה כלום. נשים מוכות עוברות דברים איומים שנים, ולא מסוגלות לעזוב. מדובר בעצם בבעיה נפשית, כמו שאמרתי, נשים, וגברים, שבאו מבית לא מתפקד רגשית, עם הרבה מריבות, נופלים לקשרים כאלה גם בבגרותם. נשים כאלה לא יכולות למצוא את כוחות הנפש.

      במקרה שלי, שנמשך שבע שנים, זה לפחות לא היה קשר אלים . אבל גם הרבה מריבות לא קל לצלוח נפשית.

      מכל מקום, בן זוגי מת כעבור שבע שנים. אחר כך היו לי עוד בני זוג, עם חלקם חייתי. לקשר כזה תובעני כבר לא נכנסתי. למרות שהוא באמת היה אהבת חיי, לטוב ולרע.

  10. אהבות מטורפות לרוב נוגעות ללב, אבל ההשפלה והיעדר החמלה שכרוכים בהן לא תמיד שומרים על כבוד האדם וחירותו, ושומר נפשו ירחק.

    • בהחלט. רק כמו שאני מסבירה לזו שמעל: לא תמיד קל להרחק. ומי שנכנס לזה, זה לא קורה לו סתם, זה בגלל המבנה הנפשי שלו.

  11. במקרה ממש הגעתי (אתנחתא מבדיקת מבחנים) ומצאתי שהקדשת לי.
    כנראה שהקדשת לאישה הנכונה, אני עוברת ייסורים בתקופה האחרונה, בדיוק מגמילה מקשר כזה. כל הזמן משננת לעצמי שהיול ברנר (שלי גם) נותן את מה שמסוגל לתת. המלכודת הראשונה של כולנו היא שאנחנו לא יכולים להציל את עצמנו מעצמנו, ומערכת היחסים תלויה באופי שלנו, וכך אנחנו יורים בעצמנו פעמיים. פעם בעצם קיום השריטה ופעם בעצם הריקושט שמפעילות השריטות.
    ואולי זה גם מאי, נולדנו באותו יום, ישנן אנשים שנועדו לחוות רגשות עזים. לחיות על טורים גבוהים. אני עם פקיד ביטוח לא הייתי מסתדרת, יסלחו לי פקידי הביטוח, ועם השרוטים שאני כביכול מסתדרת אני בסך הכל פוצעת את עצמי שוב ושוב.
    אבל יעלה, את צעירה, אל תוותרי על אהבה. יש לנו עוד המון שנים לחיות, שום דבר לא סגור.

    • ווי יודית, עם בחור שנולד באותו יום. שני מזל שור, זה קשה!! שיעבור בשלום העיקר. בכל אופן, אני לקשר כזה לא מוכנה להיכנס שוב. והקשרים שבאו אחר כך היו רגועים, אבל באמת פחות מעניינים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל