בננות - בלוגים / / בחור אשכנזי חם ופשוט
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

בחור אשכנזי חם ופשוט

 

אולי אני צינית, אולי לא רומנטית, אבל אף פעם לא האמנתי שאנחנו "מאבדות כל יום בחור יפה ברחוב", בעיקר בגלל שאני לא מאמינה שאנחנו מפסידים/ת משהו, כל דבר שהוא, כי אני מאמינה שמה שצריך להיות הוא שיהיה. ואולי אני בעצם סתם פטליסטית…

ואני לא מאמינה שאנחנו מאבדים מישהו, כי רק מי שמתאים לנו, ואנחנו לו (מטורלל הולך טוב מאוד עם מטורללת, יודית ש. דארלינג, אשכנזי או מזרחי), נתחבר איפשהו, מתי שהוא. טוב, זו הייתה סתם הקדמה לסיפור "תחנת האוטובוס" הבא, המצחיק, ואולי בעצם הכי עצוב שקרה לי.

 

ולא, לא עם "בחור מזרחי חם ופשוט" כמו כאן (מה זה בכלל בחור מזרחי חם ופשוט?), אלא עם בחור אשכנזי חם ופשוט. כה פשוט, שבאמת לא האמנתי שישנם אנשים כאלה, וזה גרם לי לתהות על הבועה שבה אני חיה, שאין לה דבר וחצי דבר עם מה שקורה ביתר חלקי הארץ.

 

הייתי בת 22, כבר עמוק ברומן המטורף והסוער ורב התהפוכות שלי עם אדם, אהובי ז"ל. עמדתי בתחנת אוטובוס ליד בית ציוני אמריקה, נסערת מהמריבה האחרונה שלנו. כל כך שקועה הייתי בעצמי, שלקח לי זמן להבחין במכונית שנעצרה לידי. מכונית יפה, אמריקאית. והבחור שבתוכה היה בהיר ובלונדיני. לא "פרְךְ מזרחי" כמו שחשבתי שמתאים לו לצאת ממכונית אמריקאית גדולה. נו, עוד דעות קדומות מתנפצות. 

 

הבחור הבהיר והיפה, בעל העיניים הכחולות ושיער הקמה, הציע לי לבוא לשתות משהו. לפעמים אני אימפולסיבית (או שפעם הייתי), ואמרתי כן, והלכנו לשבת בבר "שופטים" הסמוך.

 

מהר מהר התברר לי שהבחור האשכנזי הבהיר שמו קַלמָן, אולי רומני או פולני, לא זוכרת, שהוא נהג משאית סמי-טריילר על קו גוש דן-אילת, שהוא גר בבת ים (עוד דעה קדומה נופצה לה), שלמד רק בבית ספר מקצועי וגם אותו לא סיים, ושהוא גם קצת "סימפל מיינד" כזה, לא בצורה אהבלית מגעילה, אלא בצורה מתוקה ומכמירת לב. בנאדם כל כך פשוט הוא היה, שלא האמנתי שמייצרים כאלה. וכל כך תמים, ובעל דעות כה מיושנות כמו משנות החמישים, וזה בראשית שנות השמונים הסוערות, שעדיין פעמו מההתרגשות האכסטטית המינית של שנות השבעים שבאו לפניהן.

 

תיניתי לפניו את צרותיי עם אדם, סיפרתי לו שאדם מבוגר ממני בחמש עשרה שנים, והוא – התחלחל. אמר שלא הייתי צריכה "לתת לו לשכב איתי, כי גברים רק יודעים לנצל", והתנהג בסוג של אבירות תמוהה, מגוננת ומיושנת, שחשבתי שאולי בבת ים היא עוד קיימת, אבל מה לה ולתל אביב הפושעת.

 

באמת, היה משהו כה נוגע ללב בדאגה שלו אלי ואל יחסי עם "הגבר המבוגר הנצלן", והוא באמת האמין שצעירים בגילנו לא צריכים לקיים יחסי מין עד החתונה, ושצריך להתארס בהסכמת ההורים, ולערוך חתונה כדין באולם, וכדומה. הפשטות שלו היתה כה מוזרה לי, כאילו נלקחה מעולם אחר. הנה לך כל הדעות הקדומות מתנפצות לך בבת אחת, חשבתי לי: יש בחורים אשכנזים ששמם קלמן שגרים בבית ים, לא מלומדים, מבית עני, שעובדים כנהגי משאית, והם פשוטים וחמים, תמימים וחפים מפוזות, כמו מה שנדמה לנו על "גברים מזרחיים".

 

מעניין מה קרה לאותו קלמן, שניסה לשכנע אותי לעזוב את אדם "כי הוא לא טוב בשבילי, ולמצוא בחור טוב שיתחתן איתי". בטח התחתן, בטח יש לו חמישה ילדים, אולי כבר התגרש, ומעניין אם הוא עדיין נהג משאית או ש"התקדם בחיים". אשכנזים או מזרחים, משכילים או לא משכילים  – אני אנשים פשוטים ולא מורכבים, תמימים וילדותיים כמוהו, לא פגשתי מעולם, לא לפני הקלמן הזה ולא אחריו.

 

12 תגובות

  1. קלמן הוא נשמה טובה שנקרתה בדרכך
    ידיד קוסמי ,כך אני מכנה אותו, שהיה לו מסר להעביר לך שיש אולי סוג של טוהר לא נגוע בעולם, או אולי לנפץ לך כמה דעות קדומות על מזרחיות או אשכנזיות ולהראות שביקום אין קטלוגיזציות או חלוקות שכאלו -כולנו נשמות בגוף פיזי(בטח יקומו עלי כמה ציניקנים כאן ולא אכפת לי)
    שום מפגש אינו מקרי ,יעלה, כך אני מאמינה ולא התבדתי מתוך סקירת בדיעבד של חיי. לחיי הקלמנים באשר הם שם !!!

    • ואת היית אז רכה וענוגה רק פתחת את עפעפיך אל העולם….

      • חחח חנה, כבר לא הייתי רכה וענוגה… אני חוששת. החיים בעיר הגדולה מזמנים הרבה דברים כבר בגיל מאוד צעיר. לכן המפגש הזה היה בעיני כה הזוי, כאילו מעולם אחר.

  2. יעלה, קלמן שלך אולי משל היה, אבל היו בשנים ההן לא מעט אשכנזים "פשוטים", קשי יום, עובדי מפעלים ומוסכים. פגשתי בהם כשעבדתי בעצמי בבניין ובמפעלים.
    כל הסטריאוטיפים האלה די מייגעים, לא?

    • אבל אמיר, הרי הרשימה באה להגיד בין השיטין בדיוק את זה, שכל הסטירויאטיפים אינם קיימים. אין דבר כזה "מזרחי פשוט" או "אשכנזי פשןט". קיוותי שלפחות אתה תבין, למרות שעל פי רוב חלק מהקוראים כאן מעולם לא תופסים את האירוניה החבויה בכתיבה שלי.

  3. אהבתי — את הסיפור, הכנות, המילים שבחרת.

  4. יעלה, יש מכל הסוגים, אלא מה.
    ומשוגע מוצא משוגעת וההיפך, וכשהם לא מתאימים מתחילות הצרות, ויש כל כך הרבה צרות בין גברים לנשים שזה נורא.
    רוב חברי כבר גרושים.
    אבל למה שלא יהיו אשכנזים 'פשוטים'?

    • אבל זהו בדיוק, יודית, מה שרציתי לומר כאן שאין "מזרחים פשוטים" ואין "אשכנזים פשוטים". יש אנשים. נקודה. וכולנו מטורפים. ורק הקלמן הזה היה שמורת טבע מוזרה. כי כל השאר, ולא משנה מה מהם ומי הם, כולנו נעשינו כה מתוחכמים ומסובכים בעולם ההולך ומסתבך. התמימות פסה מהעולם. אין עוד אנשים כמו אותו קלמן. וגם אז כנראה בקושי היו.

  5. קוראת בבננות

    אכן תמיהה משונה למדי, שמצביעה על תפיסות מיושנות בנוסח הקלמן שלך, שאת כאילו מסתכלת עליו מהצד. אשכנזים רבים הגיעו מעיירות ומכפרים, ולא כולם בהכרח דוקטורים ופרופסורים. מה כל כך מוזר כאן.

  6. הטקסט הזה נכתב כמו במחווה לטולסטוי. חלק מהטקסטים בבלוג שלך, "יעל ישראל עושה אהבה", כאלה. בייחוד לחכמת החיים ב"מותו של איואן איליץ' וספורים אחרים". משהו בפשטות ההרהור הבטוח בעצמו.

    אממ…או שלא

  7. אני הכרתי לא מעט כאלה בשכונות ילדותי: גבעת עליה ובת ים– תלוי באילו מעגלים נעים, הפגישה איתו היתה פריצת המהלך הרגיל של חייך. לא פעם בסבך של חיי האמנות, אני מתגעגעת לפשטות הזאת ותקופות שלמות מנסה לחיות על פיה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל