בננות - בלוגים / / האם אתם יודעים לאן אתם שולחים את ההורים שלכם?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

האם אתם יודעים לאן אתם שולחים את ההורים שלכם?

 

 כבר סיפרתי לא אחת על מצבה של אמי, מאז אותה שרשרת אירועים מוחיים שהיא עברה לפני כשנתיים, דרך השיקום בבית החולים "רעות", ואז כיצד הידרדר מצבה במחלקה הסיעודית בבית האבות בשנה האחרונה – פיזית, מנטלית וקוגניטיבית.

אבל לפני שנה, כשהוצאנו אותה מבית החולים השיקומי, אחרי שהיא הייתה כמעט משותקת כליל והם עשו איתה נפלאות, הבאנו אותה לבית האבות הסיעודי במצב די טוב. נכון שהיא מרותקת לכיסא גלגלים וצריך לעשות למענה הכול, ונכון שהיא מאובחנת כסובלת משיטיון (דמנציה), אבל בסך הכול מצבה היה אז די טוב. רוב הזמן היא דיברה לעניין, הייתה ערנית, הביעה עניין בסובב אותה, רצתה לאכול. בקיצור, הביעה עניין בחיים.

 

ואז, במהלך השנה הזו, מספטמבר שעבר, היא הלכה והידרדרה במהירות מוזרה בבית האבות. רוב הזמן ישבה עם ראש מושפל, חצי רדומה, גם בשעות היום. דיברה לא לעניין, ובחודשים האחרונים כבר כמעט לא דיברה ולא השתתפה בפעילויות שיש בבית האבות. והפסיקה לרצות לאכול כמעט לגמרי.

 

חשבנו שזה טבעי. שבמצבה מידרדר בגלל אותם אירועים מוחיים ויתר מחלותיה. חשבנו שאולי היא בדיכאון. מה כבר יכולנו לחשוב? אז חשבנו שאולי אם נעביר אותה לבית אבות עם אנשים מהעדה שלה, תורכים ובולגרים דוברי לאדינו, היא תתעודד קצת, כי בבית האבות שבו הייתה במשך השנה יש בעיקר רוסים.

 

אז עשינו הכול והעברנו אותה לבית האבות רקנטי בקריית מטלון. היא שם שלושה שבועות, וראו איזה פלא, פתאום היא חזרה להיות אותה אישה שיצאה מהשיקום לפני שנה: ערנית, מדברת לעניין רוב הזמן, בעלת תיאבון בריא, משתתפת בכל הפעילויות. קודם היא הייתה זומבי, מת חי, וכבר ייחלנו למותה מרוב הסבל שסבלה, ופתאום היא פורחת לה.

 

בבית האבות הקודם היא ישבה כל היום כמו גוש, ראשה מורכן, עיניה מעורפלות, מבולבלת מאוד ונוטה להירדם בקלות, ופתאום: פצצת אנרגיה!

 

ואז התחלנו לחשוד. מה אם סיממו אותה בבית האבות הקודם בכל מיני גלולות שינה והרגעה שעליהם לא דווח לנו? מה אם זו הייתה הסיבה למצב הכבוי שלה? איך ייתכן שבבית האבות החדש היא פורחת מחדש?

 

ולא, מסתבר שזה לא בגלל הלאדינו. בסוף היא לא מדברת שם עם הזקנות האחרות. וזה גם לא המעבר למקום חדש. זה משהו אחר. אנחנו די בטוחים שלמען שקט תעשייתי, בבית האבות הקודם מסממים בגלולות הרגעה או שינה את הזקנים, כדי שלא יטרידו ולא יטריחו את הצוות.

 

מובן שזו רק השערה, ואין לנו דרך להוכיח אותה. אין דרך להוכיח טיפול רשלני ואולי אף זדוני בבתי אבות, ולכן אני נמנעת מציון שמו של בית האבות הזה בפתח תקווה (אבל מי שרוצה לדעת את שמו, מוזמן לפנות אלי). אלא שלאחרונה עוד מטופלת בבית האבות הקודם, כמעט נחנקה כאשר הכניסו לה כדורים לגרון, כנראה בכוח, ועכשיו היא שוכבת בבית חולים עם פגיעה מוחית, גוססת, בין חיים למוות.

 

אני יודעת שאובייקטיבית זה נראה כאילו אנחנו בני משפחה דאגנים וחששניים, ושזה טבעי להיות קצת פרנואידים. אבל לא, זה לא רק מפרנואידיות: הרי איננו יודעים למי אנחנו מוסרים את בני המשפחה שלנו לטיפול. באותו בית אבות קודם, אני למשל חשדתי כבר מזמן שיש אלימות כלפי הקשישים, כי פעם אחת אימא שלי נחבלה מאוד, והם טענו שנפלה. לנו זה לא נראה ככה, אבל הרי אין דרך לבדוק, לאמת או להאשים. אי אפשר לשים מצלמות וידיאו בבית אבות. הזקנים הם לגמרי בידי הצוות. ומי יודע איך נוהג הצוות הזה כלפי הקשישים שבטיפולם? אז פשוט העברנו אותה משם.

 

בקיצור, מה שאני רוצה לומר, זה שמי שיש לו בן משפחה קשיש בבית אבות או חוסה במוסד כלשהו, צריך לבדוק את המצב במקום ואת מצב החוסה או הקשיש בשבע עיניים. הרי לא ייתכן שקשישה שהלכה ודעכה במהירות במשך שנה, פתאום פורחת לחיים, ונעשית מאוד ערנית כמה ימים אחרי שהיא מגיעה לבית אבות חדש, נכון?

 

מאז שאנחנו בכל הקטע של בתי אבות, גילינו שיש מאות ואולי אלפי בתי אבות בארץ,  ולא צריך להתעצל, אלא לחפש, לבדוק, להעביר את הקשיש לבית אבות אחר אם יש חשד קל שבקלים לגבי בית האבות בו הוא נמצא. להיות קשובים לכל שינוי בו. הנה, אנחנו האמנו שאימא שלנו פשוט דועכת לקראת מותה. ופתאום מסתבר שבכלל לא. שכנראה סיממו אותה כל הזמן. לא מחריד?

 

 

30 תגובות

  1. מחריד

    ולא רק בבתי אבות – גם בבתי חולים לחולי נפש מסממים הרבה יותר מהדרוש, ומתנכלים לקרובי משפחה ששואלים שאלות

    וצריך לא לוותר אלא לבדוק לבדוק לבדוק

    • ובבתי החולים????
      בכיתה י" התנדבתי במחלקה פנימית בתל השומר.
      עזרתי להאכיל זקנים שאיש לא האכיל (הם אכלו. רק בגלל טוב ליבם של קרובי משפחה של חולים חארים שריחמו עליהם. ואיזו בת שירות לאומי או אחות שנזכרה שצריך להשאיר אותם בחיים).
      נכנסתי לחדר קטן. היה אז קור כלבים (אחותי התחתנה באותם הימים כך שאני זוכרת היטב את התאריך ואת מזג האוויר).
      אמנם במחלקה חיממו באופן מוגזם אבל זה לא הצדיק את מה שראיתי-
      זקנה שוכבת על מיטה. עירומה כביום היוולדה. לא מכוסה ואינה מסוגלת לכסות את עצמה.
      אני הקטנה ניגשתי לאחות שאמרה שהיא יודעת. עוד מעט ילבישו אותה (הייתי בהלם. שום דבר לא הכין אותי למצב הזה. היום כבר הייתי פותחת פה, אבל אז הייתי בשוק מוחלט).
      כחצי שעה מאוחר יותר בזמן שהאחיות ישבו ופטפטו בנחת על כוס תה, האחות הממונה על המשמרת זקרה לאחת האחיות שבזמנה החופשי תלביש את ההיא מחדר מס"….
      שום דבר לא בוער.

      • זה זמן מה אני שוקלת לצייד את אימי
        בת השבעים ושתיים, החולה ודוויה
        במצלמה נסתרת, ולתעד את מסכת ההשפלות שהיא עוברת במקומות שונים.

        סיפור קשה, מיכל, קשים מאוד חוסר האונים
        וקשיות הלב, בעיני אכזריות, מנגד.

        • בהחלט, אבל איך עושים את זה? הרי אי אפשר להסתיר מצלמות בבתי אבות וכו", וגם לא בגוף החולה. זה ממש בעייתי.

  2. יעל
    זה נורא, וחשד כזה ראוי שייחקר
    אפשר גם אפשר לבדוק את המקום
    באמצעות כתבים ומצלמות סמויות
    ההתאוששות והשינוי שחלו באמך
    הם העדות הטובה ביותר לכך שהמקום נורא
    שאינו מכבד את האדם, וגרוע מכך אף פוגע בו.
    כמה טוב שאמך עברה למקום אחר
    והיא שוב חיונית ומתקשרת.

  3. יעלה, גם אמי נמצאת בבית רקנאטי, פורחת לחלוטין. אין לי ספק שאנחנו לא יודעים, כל מי שתלוי באחר, והכי גרוע במוסד, אני לא מקנאה בו.
    הרי כל הזמן מתפרסמות ידיעות בעיתונים על גורלם של נכים, מפגרים, קשישים, שחוסים במוסדות.
    אחותי גלתה למשל שבבית אבות מאוד מאוד יוקרתי ברמת השרון, חמותה לא קבלה את הטיפול הרפואי לו היתה זקוקה. זה בית אבות מהיקרים בארץ, כך שאי אפשר לדעת מה עושים עם ההורים שלנו גם במקומות שבהם נשלם הכי הרבה כסף.
    אז אני אזהה אותך לפי התלתולים בפעם הבאה שאלך לאמי?

    • יעלה, קראתי אתמול את "אני ואימא בבית המשוגעות", ב"עקלקלות", סיפור חזק מאוד.
      האימפקט שלו עלי כפול, הצטלבו בו פרטים אוטוביוגרפיים מחייך, כאלה שדברת עליהם, כמו הילדות של האם ברחביה והדוד הסוטה, והצטלבו פרטים כה רבים מילדותי. התרבות, האספניולית העסיסית ששבצת, וכל מני ביטויים קטנים שרק מי שמכיר את התרבות הזאת יכול ממש להבין את הנימה. ועכשיו אני מגלה ששתי האימהות שלנו באותו בית אבות.
      שנה טובה ומתוקה שתהיה לך.

      • את "בנות גדלתי ורוממתי והן פשעו בי" חשבתי שרק אבי היה אומר.. והוא נפטר בגיל 77 לפני עשרים שנה. אנחנו ארבע אחיות, תמיד תהיתי למה אין: בנים גדלתי ורוממתי והם פשעו בי.
        איך תפסת את כל זה בפינצטה ובנית דמות ייחודית ומובהקת.

        • חחחחח, אז אביך בן דורו של אבי, אם היה חי, היה היום בן 95, ולכן הם אמרו ככה, אביך ואבי, כנראה משהו שאמרו אז. אגב, זה אבי היה אומר, ולא אימי. והמשפט המקורי הוא מהתנ"ך והוא מדבר דווקא על בנים. מעניין.

          ותודה יקירתי.

      • תודה יודיתקה, שנה טובה ומתוקה ונהדרת והרבה הצלחה ספרותית!

    • וואו יודית, איזה עולם זעיר, אה? חחחח. ואם תראי שתי מתולתלות, זה אני ואחותי. אנחנו תמיד באות ביחד.

      אגב, גם בית האבות הקודם היה באותה רמת מחיר של רקנטי, ז"א, די יקר ומאוד יפה ומפואר, ובכל זאת התנהגו שום ככה.

      הבנתי שטיפול מעולה יש דווקא בבית רבקה בפ"ת, ששם אומנם מבנה ישן ולא נראה משהו, אבל מאוד מסורים לקשישים.

  4. אוי יעל כמה זה נורא. אולי כדאי להעביר את הפוסט ליעל דיין או כלבותק וכו". אנחנו עצמנו התקנו לא מזמן מצלמות בדירת הוריי — לא מוסתרות אבל מצלמות בכל זאת — שהרי הכוונה להרתיע ולע לטפוס על חם.

  5. יעל,
    מאד צאר לי על אמך.
    אף על פי כן עברי נא על ה טקסט!!! יש בו דברים שמקומם לא יכירם – כגון "כמעט נחנקה כאשר הכניסו לנו…" או "כנראה סיממנו אותה כל הזמן" – מי סימם? למי הכניסו? לא לך הכניסו, נקווה, ולא אותך סיממו! ( די צרה שלאמך).

    בידך לתקן, שלא יתבלבלו בינך לבין המטופלת.

    משה

    • אוי משה משה, נגעת בנקודה כאובה. מאוד קשה לי להגיה את עצמי, אני לא תמיד שמה לב לטעויות. אין דבר, אם מעירים, אני מתקנת.

  6. נורא, כל הכבוד על הערנות שלכם והאכפתיות.

    יש הרבה זקנים שדועכים בבתי אבות מרוב צער, מחלה של המאה ועשרים , אולי הכי טוב לטפל בהם כמו פעם בבית, אך אנו והם כבר לא רגילים לזה( אימי נראה לי תתנגד).טוב ששמת לב.
    גמר חתימה טובה!

  7. את אינך טועה יעל!!!
    לנו קרה אותו הדבר עם אמא שלי ועוד יותר חמור. אין לי כח כעת לפרט.
    אבל המסקנה מעוררת אימים:
    יש לנו חברה רשעה מאוד,
    יש לנו אנשים שיפעלו למען הרבה דברים – יתנו לחיות לחיות [מי?] ולבני אדם למות.
    יש לנו חברה שהתקינות הפוליטית שלה מרכיבה משקפיים שחורות כדי שתוכל לעוות את מושגי הנאורות, את מושגי היסוד :
    האויר, המים, האור, היהודים, הערבים, הכאב, האושר.

    היחס המביש לזקן אצלינו הוא חלק מהותי של שנאת הערכים היהודיים.

    • יוסף, חבל שאתה לא כותב על זה פוסט. ככל שיהיה יותר דיווחים ברשת על מקרים כאלה, אולי אנשים ייזהרו ויהיו יותר קשובים. אל תשכח שגוגל הוא זה שמביא את הדברים שלנוו לידיעת הציבור וזה נורא חשוב .

  8. יעל, אשרי אימך שיש לה בת כמוך. שדואגת וחרדה ומעורבת וחומלת. זה לא מובן מאיליו וזה הדבר שהכי ראוי להערכה.

  9. הסיפור הזה מדיף ריח רע. צריך לבדוק אם שאר דיירי בית האבות, שכניך לחדר ולחדר האוכל, היו אפאתיים כך?

    • יעלי אני מאמינה לכל חשד שלכם. ככה היה עם אמא שלי שיכלה להגיע למאה ועשרים, וסממו אותה בפרוש סממו.
      אני שמחה לשמוע שאמא שלך מתאוששת. וזה נפלא שאתם ערנים. לגבנו כשאנחנו התתעוררנו היה מאוחר מדי. אני גם חשבתי בזמנו שאני סתם פרנואידית. וכמו שלבנה אומרת צריך לבדודק לגבי הדיירים האחרים האם גם הם בהתדרדרות מתמיהה.
      ולגביך, את בת למופת ואחות למופת. וכל הכבוד לך שאת עומדת בקשיים האלה, ועוד באופטימיות. ישר כוח. חבוקים. אמירה

    • כן, הרוב שם כאלה, אבל זו מחלקה סיעודית עם מקרים קשים, אז חשבנו שכנראה זה טבעי.
      ואילו ברקנטי גם בסיעודית אנשים הרבה יותר פעילים ועירניים. את זה הבנו רק בדיעבד.

  10. יעל, טוב את עושה שאת מעלה את הדברים באופן כה אישי ובמילים כה ברורות.
    יודעת בדיוק על מה את מדברת. ברבים מן המקרים אף אחד לא באמת מתעניין במה שקורה לזקנים האומללים האלה והם דועכים שם שכואב הלב, מזלה של אמך שיש מי שער למצבה ודואג לשפר אותו.
    שתהיה שנה של שמחה גם לאמך

  11. יעל.
    איום ונורא שיש מקומות כאלה. אתם משפחה חמה תומכת ודואגת. וכמה טוב שהצלחתם להעביר את אימכם לבית אבות אחר. מאחלת לה בריאות טובה ושנה טובה.

  12. כואב הלב וטוב שהעברתם בזמן, חשוב באמת בידי מי אני מפקידים את היקרים לנו, צריך המון רגישות ותשומת לב ולא להסתפק בזה שהם כבר לא עול עלינו ממש, מאחלת לאימך ולך ימים יפים!

  13. נורא. טוב שמישהו שם לב.

  14. אוי, אוי, זה איום ונורא!
    לחשוב על הזמן הארוך שבו היא הייתה במקום ההוא בעת שהייתה יכולה להיות ערנית וליהנות, גם במצב שבו היא נמצאת. חבל על כל רגע בחיים

  15. את הבלוגרית הכי שווה ומעניינת בארץ.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל