בננות - בלוגים / / צדקה תציל ממוות
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

צדקה תציל ממוות

בעקבות חנה טואג

 


לפעמים היינו חוזרים מהחנות של אבא שלי דרך אלנבי, ורק שם היינו לוקחים קו ארבע לבן יהודה. לפעמים זה היה דרך השוק, ואז הטיול היה משמח וטעים וריחני. אם ביום שישי בצהריים, אז היינו קונים לימונדה טבעית מהזקן שהיה לו כד ענקי של לימונדה עם גושי קרח, ואם ביום רגיל, בערב, בחודשי הקיץ, כשהיינו נשלחות לאבא לחנות, אז היינו קונים קוקה קולה בקיוסק באלנבי.

 

לא אהבתי את אלנבי. גם היום, גם אז. תמיד היו שם קבצנים, שעם השנים התגלגלו והיו להומלסים. אני ואבא היינו הולכים באלנבי, ידי בידו הגדולה והחמה תמיד, חורף כקיץ, וזה היה המקום הכי בטוח בעולם.

 

עד שהיינו רואים קבצן.

 

לימים, כשקראתי את "מיכאל שלי", הסצינה בה בנם של חנה ומיכאל נבהל באוטובוס מנכה מלחמה שכל פניו עיסת בשר, הזכירה לי את הבהלה שלי מהקבצנים. את אי הנוחות, הסלידה. למה סלדתי מהם? מה הם עשו לי? והעיקר, למה אבא שלי שלח אותי תמיד לשים בכף ידם או בקופסה שלידם את הלירות שנתן להם כנדבה? למה ביקש ללמד אותי לתת צדקה בדרך ישירה כזו, מביכה כזו?

 

מאז ועד היום אני נבוכה ואפילו טיפה נבהלת כשאיזה הומלס מבקש ממני: "יש לך שקל אולי?" אותה מבוכה של ילדה בת שמונה, שאולי פחדה שתידבק מהעני במחלת העניות, בכיעור, בזקנה, בצחנה. כולם נראו לי ככה: זקנים, מצחינים, מכוערים. לא יכולתי לראות את הצדקה במעשי אבי, רק את ההיבט המבעית שבכל פרשת הנדבות הזו ברחובות תל אביב.

 

"לכי יעל," היה שם בכפי חצי לירה, "לכי תני לו," ומזרז אותי, קצת דוחף אותי, לא כי רצה להבהיל, אני יודעת, רצה ללמד אותי ערך חשוב, לתרום לנצרכים, לראות שגם הם קיימים בעולם והלוא "צדקה תציל ממוות", כפי שהאמין. ולא ידע שאותי זה מבהיל, מרחיק, מנכר.

 

לימים, בנעוריי, חשבתי שכל הקבצנים והמשוגעים של תל אביב נדבקים אלי, אולי כי "אשר יגורתי בא לי". נערה הייתי, ואני ואחותי הלכנו בקינג" "גורג, שקית פיצוחים בידה של כל אחת מאיתנו, ודווקא אלי נדבקה קבצנית זקנה, ובוודאי גם משוגעת. היא ניגשה ישר אלי וביקשה את השקית שלי. נתתי לה. הייתי בהלם, אבל נתתי לה. כמו שלימים נתתי בקבוק מים לסאדו זקן בהודו, כי הוא ביקש ממני.

 

ומאז כל מיני אנשים מבקשים ממני כל מיני דברים ברחוב: נדבה או עזרה, או זקנות שבמשך השנים ביקשו ממני לעזור להן להעלות סלים הביתה מהסופר. ואני, כמו אותה בת שבע, שמונה, תשע, עדיין מבועתת מעט, נבוכה. נותנת, כי מבקשים. לאלה שסתם שוכבים על הרצפה אני אפילו לא מסוגלת לתת, בשל טראומת הילדות ההיא, כשאבי היה שולח אותי לתת נדבה לעניים.

 

רצה ללמד אותי ערך, אבי, ויצא שחולל מהפכה מוזרה בנפשי הילדית, שעד היום לא באה אל תיקונה. עד סוף ימיו האמין שצדקה תציל ממוות. אז, כבר לא היה לו את מי לשלוח לקבצן כדי לתת את הנדבה, אז היה נותן בעצמו. פעם חשבתי שאולי הוא בעצמו נבעת מהקבצנים, ואולי בגלל זה שלח אותנו הילדים לתת להם נדבה…

 

 

19 תגובות

  1. יעל, מוזר אצלי היה הפוך. לפעמים היינו באים לתל-אביב מבת-ים בדרך כלל לרופא שיניים. ואני שכבר הכרתי את סצינת הקבצנים ליד בית הכנסת הגדול הייתי מבקשת שיפרטו לי, עוד בבית, את דמי השבוע שלי, כדי שיהיה קצת לכל אחד.

  2. אותי לימדו שנותנים ושותקים
    וככלל, המדינה , שיש לה(ויש) צריכה לתת לנצרכים.

    בגדול נראה שככל שגדלה גאוות הנותנים בנתינתם הרבה, גדלה המצוקה.
    לצדקה יש הרבה אבות שפשפוש במעשיהם ילמד שהם אחראים ישירים ללא מעט עוני.
    אניבמקומך היתי מסירה את הקשקוש הירוד הזה.

    • תגידי יה אטומה, קראנו את אותו הפוסט?יעל חושפת כאן מרגשות ילדותה באומץ רב, דבר שחולל בה טראומה, ומנסה להבין מזה על עצמה באופן פרטי ואישי. ואת מדברת על קשקוש. לכי, לכי תמחקי את עצמך מהמין האנושי. כמה אטום וטיפש אפשר להיות. לכי תלמדי לקרוא טקסט.

  3. היי יעל
    זה ככה, כמו שכתבת מטלטל ליראות אנשים מסכנים… גם אני נבוכה…
    קראתי מאמר בעיתון שלתת צדקה… עושה אנשים מאושרים
    להתראות טובה

  4. יעלה
    יש אנשים הנותנים צדקה מתוך יוהרה או עליונות ואז הנתינה שלהם יותר מזיקה מאשר מועילה. אם אין חמלה אמיתית (איך יודעים?- יודעים בפנים, הלב בוכה כל כך…) עדיף לא לתת.
    חמלה אמיתית באה בהרבה צורות. יש כאלה שנותנים צדקה לחתולים למשל. לצמחיה גוועת. יש כאלה הנותנים צדקה במחשבה טובה על מישהו. ויש כאלה הנותנים בסתר, אפילו מסתירים מפני עצמם שהם נותנים, כדי לא להזין את האגו, כדי לא ליצור יוהרה.
    יעלה, "בננות" שלך (וכמובן החתולים) זה הצדקה הכי יפה בעולם!!!

    • איך כולנו ארוגים באותם הזכרונות, אבל בוורסיות ובניואנסים שונים! כולנו נגזרת של נשמה אחת גדולה, נרצה או לא נרצה עובדה, כל הזכרונות הדומים האלה. לכל אחד סיפור על קבצן משלו .מדי שישי אחותי ואני היינו הולכות לרחוב אחר להביא צלחת עם אוכל לשבת למיה ולבנה פראגי ,לפני שבוע חזרתי לעיר מולדתי לחפש את ביתה של מיה, לא מצאתי שכחתי שעברו אולי 40 שנה מאז, מי חי כל כך הרבה שנים ,אבל הזכרונות הם חסרי גיל כמו הנשמה

  5. נראה לי שאי אפשר ללמד "ערכים"; כפייה של ערכים מסוג זה היא רק מקור לתסביכים.

    • תסביכים ומחלות!

    • מלמדים ערכים על דרך הדוגמא האישית זה הכי אפקטיבי ,מצד שני אם לא נלמד ערכים ,איך תהיה לילד בחירה אישית עדיף שיגיע מתוך לא לשמה , לשמה ,מאשר שלעולם לא יגיע לא?

  6. צדקה תציל מרגשות אשמה.
    ויש אומרים: צדקה היא השקעה טובה בעו"ש של העולם הבא.

    לא ממש בא לי להיכנס לתיאטרון הגועל של הקבצנים, אבל אין קשר בין זה לבין עזרה לזקנות להעלות סלים כבדים.

  7. גם אותי לימדו בדרך הזאת והיום אני נותנת.

    אם את רואה קבצן קטוע שני רגלים לא תתני כי זה דוחה?

    אני ראיתי כזה בתחנת הרכבת .

    עוני הוא בהחלט מפגע אסתטטי והבנאדם צריך להתגבר על הגועל ולתת .
    מי שאין לו חמלה אומרים לו, צדקה תציל ממוות , כדי שיתן.

    צריך גם לתת מעשר ולמהדרים חומש , אז נותנים?

    מי שנותן שיצביע.

  8. עיניים מסתכלות, ורואות סלקטבית. את מספרת על טראומה…אספר לך נוסטלגיה.
    באלנבי ביליתי ארבע שנים מחיי, כי הוא היה על הדרך לתיכון שבו למדתי, והיה שותף לכל שנות נערותי הלחוצות, שזורות חרדות הלימודים והמבחנים ומלאות תאווה, והעיניים שלי לא שבעו אותו; מעבר לקבצנים העלובים – אותם ראיתי כביליד אין של החברה,תמיד היו, תמיד יהיו, חלקם אומללים של ממש וחלקם מתחזים (אפילו הייתה כתבה על קבצן מסויים שהיה שוכב דרך קבע סמוך לחנות מצקין שבביתו נתגלו שקים עצומים של מטבעות בסכום אגדי) היו חלונות ראווה מדהימים, עם שמלות וחפצי נוי מפתים, עם מגפי ג"אמס ופרווה, עם תיקי עור, ספרים, עתיקות, עטים יקרים, גלנטריות, חנויות גלידה ונקניקיות … דופק החיים בתל -אביב. עד היום יש לי חיבה אליו, למרות שהוא אינו כבר אותו רחוב בכלל!!!

  9. מעניין. יש לי פוסט בנושא שכתבתי ולא העלתי משום מה… אולי אעשה זאת…

    • אותי חינכו בבית שכשמישהו פושט אליך יד אל תסרבי לה, וזה הביא אותי למצבי אבסורד,

  10. כבר אמרתי לך שאני מת על אבא שלך!

  11. היטב לתאר בכנות ומעיני ילדה את המפגש הזה

  12. פוסט יפה וכנה. כל הכבוד על האומץ לדבר על רגשות הקשורים בנושא.

  13. יפה, רגיש וחכם. גם נורא עצוב בעצם. חיי ילדה קטנה בכפתו הגדולה של אביה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל