בננות - בלוגים / / שמחת התרנגולת (ואיך זה קשור ליום הזיכרון)
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

שמחת התרנגולת (ואיך זה קשור ליום הזיכרון)

 

בשבוע השני של מלחמת לבנון השנייה נשמעה צריחת תרנגולת מלמטה. זה היה מוקדם בבוקר, לפני שהלכתי לישון. חשבתי שאני מדמיינת מרוב עייפות.

 

אבל כן, זו הייתה תרנגולת! יפהפייה, חומה אפורה עם נקודת כהות. מדהימה. חכמה. נהדרת ממש.

 

מאז היא גרה למטה בגינה, בשיח עבות במיוחד ליד מגרש החניה. הכי היא אוהבת לאכול לחם, ותתפלאו, דווקא כל מיני דגנים יוקרתיים כמו קינואה וקווקר היא לא סובלת. לא מתאימה לשכונה היאפית בכלל.

 

כתבתי עליה די הרבה בבלוגי, תוך כדי המלחמה ואחריה. בלעדיה, הכול היה עצוב יותר. דווקא קיומה ההזוי בשכונה תל אביבית וקרקוריה כל בוקר, ריככו מעט את התקופה האיומה של המלחמה.

 

ולא ידעתי מניין היא באה. חשדתי בדרי הוילות ליד, שמא איזה ילד מפונק ביקש מהוריו לקנות לו קוריצה כמו ב"ארץ נהדרת", וכשנמאסה עליו זרק אותה.

 

רציתי להחזיר אותה לבעליה, אבל לא ידעתי מניין ברחה או נזרקה.

 

השבוע הזדמנתי לווטרינר שלי, ומה הסתבר?

 

היא ברחה מ"בית הלוחם", שנמצא קרוב מאוד לביתי. יש שם אדם שמגדל תרנגולות מיוחסות ויקרות ערך, מכל מיני זנים נדירים, ומשפחות שבאות לבית הלוחם יכולות ליהנות מהם.

 

איכשהו, הכול התחבר לי. במלחמת לבנון השנייה ברחה תרנגולת מ"בית הלוחם", המקום אליו מגיעים נכי השכונה כדי להתעמל או לשחות, ועכשיו, ביום הזיכרון והעצמאות הזה, אני מקווה שהיא תוחזר לקולקציית התרנגולות שמשובבות את נפש הבאים.

 

מחר, ביום בעצמאות, יהיה הטקס המסורתי במקום. מכוניות הנכים ובני משפחותיהם ימלאו את הרחובות ליד, ואנחנו נשמע את הדי הטקס עד לבתינו. פעם בשנה חוגגים הנכים באווירה מרוממת.

 

ומה בשאר הימים?

 

אני גרה בשכונה בה רבים הם נכי צה"ל. עיוורים, נכים וכאלה שהם גם עיוורים וגם נכים. לפעמים אחד מהם עולה לאוטובוס עם כלב הנחייה שלו. הם מסתובבים רבות בשכונה עם כלביהם. לפעמים, נהגי המוניות מסרבים להעלות אותם, שמא הכלב ילכלך את הריפוד. ויש לי ידיד עיוור, נכה מלחמת לבנון הראשונה. הרבה אני שומעת ממנו על מצב הנכים בארץ, ועל הצרות שמעוללת להם מחלקת השיקום של משרד הביטחון.

 

אני מביטה בו, בידידי, אני מביטה בנכים האחרים ממלחמות ישראל שמסתובבים בשכונה, ומשהו בהבעת פניהם מראה לי שכולם עדיין בהלם קרב.

 

אני זוכרת את נפגעי המלחמות יום יום. אין לי דרך אחרת. הם עדות חיה כאן בשכונה. מזכירים לי את הנפגעים האמיתיים של המלחמות. את אלה שהרבה מאוד נסגר עבורם, ונפשם נפגעה לתמיד. ואני לא שוכחת אותם אף פעם.  

 

 

 

13 תגובות

  1. מיכל ברגמן

    יפה כתבת. כשהיינו בצבא נפל עוקב מים על רגל של אחד שהכרנועוד מביה"ס. הרגל לא נקטעה אבל היא במצב רע מאוד. הבחור שולח את ילדיו לבית הספר של הילדים שלי.
    הוא כמעט ולא חונה בחניית נכים של ביה"ס – משאיר אותה לטובת נכים קשים יותר (וילדה נכה). מי שלא מכיר את ספורו כמעט ולא יודע שהוא נכה.
    חניית הנכים תפוסה כל בוקר ע"י הורים שלא רוצים שהילד ירטב, שלא יתקשה, שממהרים לעבודה וזה ממש רק לרגע.
    היתה תקופה שקיימנו שם משמרת – איחלנו לחונים שלעולם לא יזקקו לחניה הזו.
    ומשרד הביטחון זה בכלל גועל נפש.

    • למיכל וליעל, כי יש עיוורים וזה לא בא להם מהמלחמה, סתם קהות ראיה…

      • יעל ישראל

        להנה, אכן גם עיוורים מלידה סובלים קשה ולא ראויין לפחות אמפטיה, אבל הם לא קיבלו את זה בגלל כל מיני מלחמות מיותרות על פי רוב. ידידי העיוור קיבל זאת סתם, בגלל פשלות טכניות בטנק שלו. איך חיים עם ההרגשה שסתם אתם עיוור? שמאז גיל 18 אתה לא רואה בגלל "המדינה"? ושמחלקת השיקום מענה אותך על כל דבר קטן שאתה זקוק לו?

  2. יעל, תרנגולת לכפרות מאוד שייכת ליום הזה, לצערי רוב הגברים בארץ, במידה כזו או אחרת, הלומי קרבות. משרד הביטחון לא מחבק אותם כמו נכים אחרים, דבר שכואב לי כבר שנים…

  3. יעל גלוברמן

    איזו התחלה הזויה לתפארת…

    הכל נכון והכל חשוב, בעיקר מה שכתבת על מצב הנכים ועל משרד הבטחון שגורם לחלק מהם להיות גם הלומי שלום. מביש ומכאיב.

    ועם זאת, אני לא מצליחה להפסיק לנחש ולדמיין איך התרנגולת השכונתית הזאת שרדה במזרח-תיכון של חתולים…
    🙂

    • יעל ישראל

      יעל, לא תאמיני, אבל החתולות מתות עליה. באות איתי עד השיח אחרי שאני מאכילה אותן, כדי שאאכיל גם אותה. וגר זאב עם כבש ממש. אחרית הימים.

  4. שירי רבר

    היי יעל,

    אני לא צוחקת אבל נראה לי שראיתי את התרנגולת ההיא. זה מראה כל כך נדיר לראות תרנגולת בתל אביב, ככה שאני זוכרת.

    בקשר לנכים, בדיוק דיברתי על זה עם משפחתי. אחד מקרוביי לקה בהלם קרב לאחר מלחמת לבנון השנייה. לא מספיק המלחמות, אבל האנשים שסובלים באמת הם אלה שנותרים עם צלקות מהמלחמה וקרוביהם של הנפגעים והחללים. חבל.

  5. חיילים נלחמים מען המדינה, ואחר-כך נלחמים למען זכויותיהם כנכים. המערכת כולה מעוותת, מגוחכת ואני מעיזה לומר גם חסרת לב, החל מהשיקום ועד לנהגי מוניות שמסרבים לעלות כלב הנחייה במכונית, שמא ילכלך את הריפוד של הוולוו.
    לא יאומן!!!

  6. כתיבתך משובבת נפש יעל.

  7. על התרנגולת, שברחה מבית הלוחם, ובאה לקרקר כל המלחמה, אפשר ממש לכתוב שיר.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל