חנה טואג
  • חנה טואג

           סופרת. ספרי הראשון " עלים של חסה" ראה אור בשנת 2004 בהוצאת כרמל. סיפורי ומאמרי פורסמו בכתבי עת ספרותיים כמו "מאזניים ,ו"עיתון 77 "ובאתרי האינטרנט סיפורי "עלים של חסה "זכה בפרס כתיבה בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ "2001 ונכלל באנתולוגיה "טעם החיים " בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל   ובאנתולוגית סיפורים שתורגמו לספרדית  Un Solo Dios" בעריכת  ירון אביטוב  הרומן שלי "לאורה"   ראה אור בהוצאת מודן בנובמבר  2009 וזכה במקום הראשון בפרס קוגל לספרות יפה  2011 ספרי השלישי " הרובע הקטן" אבן חושן אוגוסט 2015 ספרי הרביעי "אהבה מסותרת" יראה אור כותבת גם שירה שירי התפרסמו במדורים הספרותיים בעיתונות הכתובה ובכתבי עת ספרותיים ובאתרי אינטרנט                                                                                                                                                          

דבש

 

 

   מתוך קצרצרים  מהעיר הגדולה   

                                

                                 דבש

 

הגינה הקטנה בחצר היא החיים שלו, אף שהחיים שלו לא האירו לו פנים כמוה. לב וסכרת באותה השנה .אני אדם מתוק ולבבי , תודי, אבל היא לא הודתה .

לא מתוק ולא לבבי, רק מר. אלוהים נתן  לו כל כך הרבה סוכר ,אבל שכח לבחוש,  חשבה, ומיד הכתה  על חטא .

הייתה מציצה מהמטבח בטקס היומי שערך בסלון דירתם יחד עם שלושת  חבריו הקבועים :ערכת הבדיקה , האצבע  המדוקרת  ואנחת הכאב  שאחריה: "לא יורד המניאק הזה ,מה כבר אכלתי?!"

היא לא רוצה להזכיר לו את הגלידה מאתמול והוופל בלגי משלשום וטורט הגבינה והמעמול  מלפני שעתיים והבוטנים המסוכרים והפול מלפני יומיים, אם היא תזכיר, הוא יאשים  אותה בשיתוף פעולה עם האויב , יצביע על האבטיח המסתתר לו בפינה מתחת לשולחן זה שבוע  , ויגיד: "זה  לא סוס  טרויאני זה, שאת  מחביאה בכוונה, בשביל להרוג אותי! "

היא לא תענה , רק תזכיר לו בליבה, שאת האויב ,הוא  מאוד אוהב לבקר פעם בשבוע לפחות ,במסעדה שבמרכז העיר, אז שיהיה לו לבריאות ,המשת"פ זה הוא. והבית שלה זה לא אורווה.

אבל כשבדק את אצבעותיו נכמר ליבה .אצבעותיו ארוכות ועדינות שקופות כמעט, והוא היה ממשש את העור בכריות ומסביב לציפורניים ואת הקווים בכפות הידיים, אולי נוסף איזה סימן חדש בקו החיים שלו, אולי סדק  טרי,או פצע סמוי.

 באיזה  רוך הוא מורח  עליהן את המשחה המיוחדת. איפה התחבא הרוך הזה כל השנים, ואיזה אצבעות, ממש סוכר. הייתה  אומרת לעצמה בפינה שבמטבח.

ככה הוא נוגע גם בפרחים שלו.היא רואה. ערוגות ססגוניות של פרחים מקשטות את גינתם הקטנה, "שהיא גינתו": פטוניות ושושנים, בגוניות וגרניום , צבעונים בעונה ונוריות בעונה ונרקיסים בעונה ,פקעות פקעות , מבשילות להן בשקט בתוך האדמה , והוא מקשיב לנשימתן , כפי שלא הקשיב לאיש ,אפילו לה.

התחננה לפיסת אדמה משלה.   

אמרה לו: "עשבי מרפא אתה יודע :מרווה  ,לואיזה ,נענע    לענה ,רוזמרין "   

 אמר לה : " לא רוצה  קופת חולים אצלי בגינה , לא  רוזמרין ולא עוזראין "     

 ויתרה לו, אבל על "מלכת הלילה" ממש נלחמה .הריח שלה הטריף אותה. ריח כבד ומשכר ,שהסתנן אליה בלילות מגינת השכנים בקצה הרחוב.לפעמים הייתה נודדת בעקבות הריח , לראות  איפה ניגר הדבש .  

 למדה את שם הצמח ואת כתובת המשתלה, והציבה אותו יום אחד  בגינתם , שהיא גינתו ,כעובדה דבשית מוגמרת .    

 "יערת הדבש, תכיר "אמרה 

"אז ככה את רוצה , הא?! או תרופות, או סוכר  אצלי בגינה , הא ? אין לך משהו אחר ,הא? "    

 לאחר שצעק ,רתח ונאנח , הסכים , אבל עם תנאי: "רק אחת! ושָמה בפינה "

הסכים ולא הסכים. ראתה אותו מתעלל בענפים הרכים של המלכה הלילית , מאשים אותה בהתפשטות יתר ובהסגת גבול, ושתקה. היא יודעת,  מה שיגזום היום יצמח פרא מחר, ככה זה בטבע.  בינתיים התנחמה בריח הדבשי הסמיך , הזולף כל לילה  על  חלונה,  וממתיק לה את החלומות .

והוא בשלו.אינו מרפה. גוזם ורוטן, רוטן וגוזם ,מנסה לקצץ כל  ציץ קטן לפני שיצוץ, וככל שגזם יותר ,כך הלכה  ועבתה יותר. במיוחד כעס על הפרחים : לבנים כאלה ונימוחים למגע, נשירים    ומלכלכים .חכמים בלילה .       

 והיא כל בקר בדקה מחדש, אם המלכה שלה עוד נושמת , אמנם נהדפה  לשוליים  המסכנה ,יחד עם כל הקקטוסים , ועליה נפולים וחבולים , אבל בלילה, מי יכול לעצור אותה,  מלכה ! גם אם יגייס נגדה את כל    גדודי הפטוניות , הגרניום והבגוניות שלו, לא יוכל לה.

  בסוף ננצח, מלכתי , עוד תראי,אני עם הסבלנות, ואת עם הבושם.

 לילה אחד התעוררה לקול רחש מוזר ,ריח כבד ומתקתק מילא את  חלל החדר,  כמו  נפערה בו פתאום כוורת  גדולה  המגירה דבש . מבעד לחלון הפתוח ראתה אותו רוכן על המלכה, מקרב את ראשו ופניו אל ההינומה הלבנה והמבושמת שלה,  שותה מלוא ריאותיו את ניחוחה הלילי ואומר:

"ואני חשבתי,שהיא לא מבינה כלום,הפוסטמה , כלום…

 דבש,אלוהים ,דבש ! " 

   

   

 

 

   

 

 

 

88 תגובות

  1. כל-כך עצוב ועם זאת יש שוב הומור וציניות.
    הכל דבש? לא, ממש לא!!!!!!!!!!

    • ברור רונית , זוכרת מהיכן רדה שמשון את הדבש ?מנבלת הארי, לפעמים מעז יוצא מתוק

  2. חנה, נהניתי מאוד. דבש ניגר בטעם מר. איך את מצליחה לערבב את המריר עם המתוק ואת העדין והרך עם הקשה.

    • תודה מירה , כמו בחיים הכל בא מעורבב , הטראגי גר על יד הגרוטסקי והקומי על יד הפאתטי ,אין דבש נקי!

      • ודווקא דבש הוא המאכל הטבעי היחיד שאינו מתקלקל. אין צורף בחומרים משמרים או שאר מרעין בישין. חייקים ופטריות מדירים רגליהם ממנו. מתוק. מתוק מידיי.

        • זאת האירוניה מירה ,בטבע הוא בא נקי ובמקבילה המטאפורית שלו, החיים הוא בא עם העוקץ

  3. מצטרפת לקודמי בהחלט!

  4. כמו המשך של האופרה, בשינוי תפאורה, חנה. מתי הם יירגעו?:) מלחמת המינים לעד לא תחדל?
    אבל היערה – מי שהריח בטבע honeysuckle
    יודע שהיא סם משכר. המתורבתת רק רמז.

    • לא ירגעו, אמיר, עד שלא יבינו שהם חלק משלם , פניו הכפולים של גוף אחד כמו שמתואר ב"משתה" של אפלטון

      • חושבת שזה עניין של גברים נשים?
        הנפרדות, החיתוך הראשון, הוא בטרם כל מין, אני חושב. הגוף הוא רק מטפורה לעניין הזה.

        • לפי תפיסת הקבלה ,אמיר, הפרוד הוא רק אשליה ,נדמה לנו שאנו בפרוד בעקבות השבירה הגדולה ,החטא הקדמון שגרש אותנו מהשלמות הגן עדנית ונתץ את נשמת האדם הקדמון השלמה לשברים וחלקיקי אור מהם נבראו הנשמות שלנו. לכאורה הן חשות פרוד, אך למעשה הן חלק מנשמת אדם הקדמון ,בגמר תיקון יתחברו נשמות אלו לנשמה אחת גדולה ,הפרוד הוא אשליה שהמציאות הזאת יוצרת ,כך גם בין זכר ונקבה לפי הקבלה הנקבה היא הנוקבא ,המלכות והוא הזכר הזעיר אנפין היא המקבלת כי חשה חסר (נוקבא-חסר )והוא הנותן, שני היסודות האלה צריכים להבין ששלמותם באחדותם

          • מסכים עם הרישא – זהו חבל הטבור שממשיך לכאוב לנו (ואגב הרעיון של אדם קדמאה בעצם הגיע מן הגנוסטיקה)
            אבל הגוף, אני חושב, הוא רק מטפורה, גוף גברי או נשי – לנפש אין מין.
            ומעניין ויפה שבחרת בדבש הפעם – סמל טעון הרבה יותר מאופרה…

          • לא אופרה אלא תאטרון ,ולגבי הדבש שמעתי ממוטי שהוא אוט.. טו עומד להעלם מן הכוורת , מן הסתם יהפוך אז למושא רחוק, נחשק ולא מושג של מאווים וחלומות , אפרופו דבש, יונה וולך עושה במוטיב הזה שימוש מעניין בשירה "יונתן" שם הדם הופך לקינוח "קצת דם לקינוח הדבש" מבהיל. אני קרובה יותר לתפיסתה של רחל הכותבת על המחיר הרב שצריך לשלם עבור מעט הדבש הטעום. אכן טעון יותר מהתאטרון, אף שאני פריקית של תאטרון

  5. מתוק-מר, אנושי, והשפה כרגיל מתגלגלת לה עם הסיפור יוצרת את קצבו.

    • תודה, איציק ,זו שפה חדשה שסיגלתי בקצרצרים, שונה מהכתיבה בסיפורי האחרים, זה סוג של הרפתקה בשבילי והאמת, די משעשעת

  6. אני מאוהבת בהומור שלך. איזו מתנה אלוהית. אנושית.

  7. משה יצחקי

    חנה,
    הייתי עד לשיחה כזו, ממש:
    אמרה לו: "עשבי מרפא אתה יודע :מרווה ,לואיזה ,נענע לענה ,רוזמרין "
    אמר לה : " לא רוצה קופת חולים אצלי בגינה , לא רוזמרין ולא עוזראין".
    "תגלגלתי מצחוק. לוכדת יפה רגעים ודמויות. מה עם איזה דמות גברית שאיננה כל כך אהבלית:)
    השאלה רטורית.

    • דמות האהבל או האהבלית מוקצנות כאן כדי לעורר צחוק והומור , אגב אם עקבת לא רק הדמות הגברית מוצגת בגיחוכה בקצרצרים אלה, אלא גם דמויות נשיות כגון ה"מציצנית" ו"גברת טיפ טופ" אני אוהבת ללכוד רגעים טראגי קומיים בחיים הם הכי מעניינים

  8. והוא היה ממשש את העור בכריות ומסביב לציפורניים ואת הקווים בכפות הידיים, אולי נוסף איזה סימן חדש בקו החיים שלו, אולי סדק טרי,או פצע סמוי.

    איזה רגע יפה זה.

    • הערותיך ,חגית, רגישות כיאה למשוררת :צדה מילים יפות ,מסמנת משפטים ,קשובה , אוהבת את הקריאה שלך

  9. חגית גרוסמן

    תשמעי, הסיפור הזה מקסים. עוטף בניחוחות מציפים ומכאיבים. באמת כל הכבוד! בראבו. יש עוד?

    • תודה, חגית ,יקרה אני מסגלת לי ביום יום את דמות המתבוננת, ויש בחיים סיטואציות מצחיקות, שבא לך או לצלם אותן או לכתוב עליהן, היית פעם באגף הבשר בסופר, ראית איך נראים שם המוכרים ,חותכים , מבתרים ,קוצצים עם הכובעים המצחיקים שלהם ,הרי זה חומר לסיפור שלם, ובתור לרופא קופת חולים היית, הרי זה מגלגל מצחוק. בקיצור אם מאמצים את העמדה המתבוננת , המציאות היא ממש מכרה זהב

  10. תודה, חני, יקרה, אכן רגעי חסד שהטבע יודע לתת ,הריח של היערה מציף את כל הרחוב, לילות הייתי הולכת בעקבות הריח כמו שיכורה

  11. כתיבתך מיוחדת ומקורית הומור עצוב שזור בה עוקבת אחר כתיבתך מחכה לבאים

  12. חנה כמו בסיפור כך בחיים הכל שזור ושלוב .המר בא עם המתוק הרעא עם הטוב.כתיבתך היא תמונות מהחיים .להתראות בקצרצר הבא.שרה

  13. גלדמן מוטי

    חנה,הסיפור מעניין ומקורי על המתיקות המרירות והסכרת ועל אפשרות לעבור למתיקות רוחנית-ריחנית.וגם על הגן הקטן כמקום הצמיחה האחרון כשהגוף כבר התקלקל . יפה יפה.

    אתמול אגב, ראיתי תוכנית מפחידה בערוץ הגיאוגרפיה על דבורים ודבש. בארה"ב נעלמו שליש מהדבורים מהכוורות. סימן למחלה חמורה. הדבר קרה גם במקומות אחרים בעולם. חוקרים את המחלה וייתכן שכבר נמצא הווירוס. אם המצב יימשך יעלמו הפירות וגידולים אחרים שהדבורים מאביקות, ובוודאי הדבש.בסין באזור המגדל אגסים נעלמו כל הדבורים והם בינתיים מאביקים ידנית. מצמרר. סוף העולם.

    • תודה מוטי היקר תגובתך מחממת את ליבי אנרגיות טובות הן הדבש של החיים והן הבסיס לצמיחה ,ובאשר לדבורים, הן פשוט נדבקו מהרוע והקלקול האנושי שהרי ידוע לפי חכמת הקבלה ,שכל העולמות כולם מצויים בו באדם: דומם ,צומח ,חי ומדבר. הצליח לתקן את עצמו ואת האגואיזם הנצלני והרע שלו-הצליח לתקן את כל העולמות לא הצליח -כל העולמות פגומים. מופרעותו וקלקולו מדביקים את כל סביבתו ולא תעזור כאן שום תנועה של ירוקים ,זה רק טיפול קוסמטי ולא מהותי.שבת שלום מוטי

  14. יש משהו מייאש במערכת היחסים הנרגנת הזו, והדבש לא רק שאינו מביא מרפא, הוא לענה. אם בעיניו היא נשארת בסוף פוסטמה, הגינה הזו על ריחותיה ופרחיה היא אחיזת עיניים לשניהם, ובעיקר לה שאינה קוראת מספיק את המפה.

    • יש אנשים ,לבנה, שלא יודעים להודות ברגשותיהם, קשה להם להגיד מילות ההערכה או אהבה ,זה סוג של נכות והאיש הזה גם כשהוא מודה בצדקתה הוא עושה זאת בחצי פה מתוך הרגל, ולגבי האשה היא דווקא יודעת את נפש "בהמתה " יודעת שתוכל לו בסבלנותה , היא קוראת את המפה נכונה ערה לניואנסים של רגשותיה ,ובכל זאת ממשיכה בשביל מתוך הרגל או מחויבות או אפילו אהבה משונה לבעל החולה, הטרחן והנרגן שלה. זוהי מערכת יחסים סמביוטית לא שחור לבן

  15. שוב, זה השילוב בין הטרגי לקומי שמקסים אותי כל פעם מחדש בסיפורים שלך; יש משהו על גבול הקריקטורי בדמויות וזה פשוט מקסים… אני כל-כך נהנית ומחכה כבר לספר.

    את כותבת דבש…

    • תודה ,כרמית ,היקרה ומה עם הכתיבה שלך ?מלבד הסיפורים באתר בננות יש חדשים (הביקור אצל הסבתא בעמוד הבית ממש יפה )כדאי שגם את תערכי להוצאת ספר יש מספיק סיפורים

  16. סיפור מיוחד , דבש בטעם נענע ועוד , מרקחת שלמה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה טואג