בננות - בלוגים / / אדון מה שמו
חנה טואג
  • חנה טואג

           סופרת. ספרי הראשון " עלים של חסה" ראה אור בשנת 2004 בהוצאת כרמל. סיפורי ומאמרי פורסמו בכתבי עת ספרותיים כמו "מאזניים ,ו"עיתון 77 "ובאתרי האינטרנט סיפורי "עלים של חסה "זכה בפרס כתיבה בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ "2001 ונכלל באנתולוגיה "טעם החיים " בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל   ובאנתולוגית סיפורים שתורגמו לספרדית  Un Solo Dios" בעריכת  ירון אביטוב  הרומן שלי "לאורה"   ראה אור בהוצאת מודן בנובמבר  2009 וזכה במקום הראשון בפרס קוגל לספרות יפה  2011 ספרי השלישי " הרובע הקטן" אבן חושן אוגוסט 2015 ספרי הרביעי "אהבה מסותרת" יראה אור כותבת גם שירה שירי התפרסמו במדורים הספרותיים בעיתונות הכתובה ובכתבי עת ספרותיים ובאתרי אינטרנט                                                                                                                                                          

אדון מה שמו

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מתוך "פסטורלה עירונית" – קצרצרים מהעיר הגדולה( הראשון בסדרה "הגברת טיפ טופ")

 

   אדון מה שמו

 

מה שמו היה איש רגיל לחלוטין,לא רזה מדי לא שמן מדי, לא גבוה מדי לא נמוך מדי,לא כהה מדי לא בהיר מדי בקיצור – לא מדי.

הוא היה מאותם אנשים,  שאתה פוגש ומיד שוכח, אנשים  החולפים על ידך בלי להותיר סימן . מאלה, שמתחשק לצייר להם פרצוף בתוך הפרצוף.

אם הייתה לו צמה הייתה הולכת איתך לאורך כל הדרך, אבל אין  לו, ולגבי הדרך , לא בטוח… לו היה ברוך ג"מילי ,היה מן הסתם מנציח את עצמו על הרי ירושלים, אבל הוא לא.

אנשים לא זכרו את שמו ולכן קראו לו "מה שמו"  ולפעמים: "איך קוראים לו" , "וזה עם החולצה המשובצת" למרות שגיוון מדי פעם את המשבצות, ורענן את הצבעים.

בהתחלה ניסה להלחם: הלך עם תג זיהוי זרחני על דש בגדו, מצהיר על זהותו הנעלבת ממרומי חולצתו, באמצע המשבצת האחרונה ,  בשולי האוזן המקופלת של הצווארון.  אבל האנשים התעצלו לקרוא באותיות, במיוחד קצרי הרואי. 
 הוא לא  מבין  למה הם נתקפים במחלות פתאומיות על ידו:

אלצהיימר  נעורים, למשל , ואמנזיה לסוגיה: וורבלית וויזואלית ואינטלקטואלית ומזל שאין אנלית …ומיני זיקפות מוזרות  כמו: " זה  עומד לי על קצה הלשון"( או הקלשון)  

ושלפוחית מילים רגיזה  של  "ברח לי השם…"   

באמת שלא הבין.

לבסוף הסכין. התרגל. אמנם  התאפק שלא לענות ,כשקראו לו ירחמיאל ,זרובבל, שמעון או יחזקאל,  מנסים לנחש שלא להעליב ,אבל עם "מה שמו" לא טרח אפילו, אז שיהיה.  
אולי התרגל  ,אבל לא וויתר ,שם זה לא דבר של מה בכך, אפילו חרק יש לו שם, היה בוכה לעצמו. הוא עצמו זכר בקלות שמות מסובכים של צמחים כמו : חלמית נחלמת וחלמונית עולצת ואורנית  לוהבת  ואיביסקוס הינדי ולוגוסטרום  פקינזי וקקטוס רודזי.     

 והם? אפילו שם  בן שלוש אותיות  לא זוכרים . אפילו לאקקי   אקקייביץ היה מסכים, רק שיזכרו.

וכך במסגרת מלחמתו הקיומית על שמו ,עשה לו מנהג קבוע לבקר בבתי קפה  אלה שהשירות בהם הוא עצמי.היה יושב לו על הכיסא המרופד ,לאחר שהזמין את המנה העיקרית והקינוחים המתוקים,  מבטו דרוך פנימה , ואוזניו כרויות. כך ישב כרבע שעה מדי יום ביומו בשעות הערב, לאחר שסיים עבודתו, והמתין .

חמש דקות חולפות להן כנצח. הוא אינו מתבונן באנשים להסיח את מחשבותיו, אפילו נערות יפות העוברות עלי ידו, אינן מעניינות אותו .קטעי שיחות מזמזמים  סביבו וממתיקים סוד, והוא אינו שומע. לכוד בבועה שכולה אוזן.

עוד חמש דקות חולפות הוא שולף סיגריה, אף שאינו מעשן  ומפריח עיגולי עשן אפרפרים .המסך מתעבה סביבו, אבל האוזן כרויה מתמיד . כמו לב.

 ואז  מבעד למסך האנשים וזמזום הקולות וטיפוף העקבות  וצקצוק הלשונות  וקרקוש המזלגות והצלחות ,מגיח צליל מוכר מהדלפק,  אות -אות הוא מגיע אל האוזן  הדרוכה,  כל אות  רחוצה וחדשה כמו בפעם הראשונה.

ואל האות מצטרפת עוד אות ועוד אות – שלוש חגיגיות ויפות .

מישהו אמר אותו.

הוא קם מהכסא  זוקף את קומתו  ,מפזר את הדוק האפרפר, שעטף אותו  לפני דקה והולך.

"מה לעשות עם האמבורגר והסלט והאלתית המעושנת ומרק הבית וטורט הגבינה וסופלה השוקולד והבייגל הבלגי וגלידת הסורבה" שואלת המלצרית

מה לעשות איתם הא?    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

44 תגובות

  1. שוב סיפור קצרצר של חנה מלא הומור ,יש כל-כך הרבה אדונים מה שמם שמסתובבים שקופים וגברות טיפ וטופ.
    הדמויות הללו הן אנחנו ואתם וכולנו בעולם מנוכר. חנה תודה שאת נוגעת כל-כך בכל הנימים.

    • תודה, רונית ,אכן העולם מלא בשקופים הם לא קיימים רק ביצירות של גוגול וצ"כוב מסתבר

    • חנה, טקסט והעיר הגדולה? צחקתי וגם לא. לא מאחל למר מה-שמו את גברת טיפ-טופ אלא אם כן היא עברה מטמורפוזה טיפולוגית.

      • יפה משחק המילים שלך ,אמיר, האמת זה עבר לי בראש ,זה מעין קונטרה לסקס והעיר הגדולה ודמויותיה מדושנות העונג…

  2. מתגלגל יופי בקריאה.

  3. גלדמן מוטי

    התמטיקה הזאת, חנה, העוסקת בשם האמיתי או הסמוי העסיקה אותי לא פעם בשיריי. אהבתי כאן במיוחד את ההקשבה הפרדוכסאלית העושה את האיש לחרש, כי כל קשבו נתון לשמו.אגב,בספר החתולים של אליוט יש שיר מקסים על האופן בו נותנים לחתול שם. תהני מהשיר הזה מאוד, להערכתי.

    • תודה ,מוטי, החכמתי מתגובתך ,אכן אקרא. אשמח אם תעלה בבלוג שלך כמה משיריך העוסקים בנושא

      • אורה ניזר

        חנה, אפשר לומר על סיפור טוב ועצוב נהנתי?! הסוף מפתיע , לא ציפיתי לתגובה בזו של הברנש בעל שלוש האותיות,. מה שטוב הוא שלפחות הוא זכה לשמוע את מה שכל כך השתוקק לשמוע. וזה מזכיר לי סיפור ילדות ושמו " תתחדש" רק שבו אין פואנטה הוא חסר הומור, וסוחט דמעות. פעם סיפרו לילדים סיפורים נוראיים.

        • תודה ,אורה, נכון הסבתות היו מומחיות בסיפורי אימה מצמררים, אני זוכרת את הסיוטים שהיו לי מזה כילדה אבל כשמתבגרים מגלים, שיש במציאות סיפורים יותר קשים , ושהמציאות נוראה לעיתים מכל דמיון

  4. חנה היקרה
    סיפור מקסים, תמיד בבית קפה ארומה כשקוראים לי בשמי, אני חושבת הנה אני מפורסמת, קוראים בשמי, שמי נישא, וככה אני ממציאה את הספור, את נתת לו מקום ומסגרת מעולים.
    להתראות טובה

    • תודה ,טובה, היקרה הרעיון לסיפור באמת עלה בארומה,כששמעתי את השמות של האנשים ברמקול חשבתי, שזה עושה טוב לבודדים ,שסוף סוף מישהו רואה אותם ואפילו קורא בשמם ,אכן אסוציאציה משותפת

  5. כל כך אהבתי את הסיפור שלך, הוא כל כך רגיש, יש לי הרבה רגשות עבור אדון מה שמו המסכן ,גברת טיפ טופ שלא שוחכת שום דבר בטח הייתה זוכרת את שמו. אולי תשדכי בינהם??
    יש לי גם שאלה..
    יכול להיות שאדון מה שמו מרגיש ככה שלא זוכרים אותו והוא לא חשוב ולכן הוא גורר יחס כזה מסביבתו? יכול להיות שאם היה משנה את הגישה אז היחס של הסביבה היה משתנה כלפיו?
    מחכה לתשובה
    אדווה

  6. סיפור מקסים. עכשיו אולי יכולה להבין למה בעלי חנויות מכנים את חנויותיהם: יפה, ראובן, הקיוסק של משה וכד", הם היו פעם כנראה אדון מה שמו.

  7. את כותבת כל כך יפה… מזכיר לי קטע של אריק פרום על "האיש הקטן שהיה לו הכל. כלום לא חסר לו, מלבד איזו אהבה קטנה, עניין קטן, אושר קטן, טעם קטן לחייו הקטנים"

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה טואג