בננות - בלוגים / / טקס התה של שלוש הגרציות
חנה טואג
  • חנה טואג

           סופרת. ספרי הראשון " עלים של חסה" ראה אור בשנת 2004 בהוצאת כרמל. סיפורי ומאמרי פורסמו בכתבי עת ספרותיים כמו "מאזניים ,ו"עיתון 77 "ובאתרי האינטרנט סיפורי "עלים של חסה "זכה בפרס כתיבה בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ "2001 ונכלל באנתולוגיה "טעם החיים " בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל   ובאנתולוגית סיפורים שתורגמו לספרדית  Un Solo Dios" בעריכת  ירון אביטוב  הרומן שלי "לאורה"   ראה אור בהוצאת מודן בנובמבר  2009 וזכה במקום הראשון בפרס קוגל לספרות יפה  2011 ספרי השלישי " הרובע הקטן" אבן חושן אוגוסט 2015 ספרי הרביעי "אהבה מסותרת" יראה אור כותבת גם שירה שירי התפרסמו במדורים הספרותיים בעיתונות הכתובה ובכתבי עת ספרותיים ובאתרי אינטרנט                                                                                                                                                          

טקס התה של שלוש הגרציות

 

 

 

 

 

 

 

 

טקס התה של שלוש  הגרציות

 

כל כך מוזר להיזכר דווקא בטקס תה בחום ההביל והמחניק  של יולי , כשכל מה שאתה רוצה זה לטבול בצוננים מכף רגל ועד ראש.

אבל לזיכרון מסתבר דרכים משונות להתגנב אלינו ככה מאחור ולהגיד את עצמו ,כמו במשחק מחבואים. אתה לרגע עומד, ראשך חפון  בשתי ידיך וסופר, ועוד לפני שאמרת אחת שתיים שלוש ג'ק רובינסון, הוא מופיע. די בריח , מגע, מילה,משב, תנועה ,מבט ,אמבט,חיוך או חיכוך, והוא כבר שם רענן כמו שתיל וחמקמק כמו לטאה . אתה אוחז בו ונדמה לך שכולו שלך,אבל במהרה מתברר לך, שנותרת רק עם  זנבו המפרפר…

כמה טרח מרסל פרוסט המסכן לשחזר את טעמה של עוגת המדלן של יום א" בבית דודתו, אך לשווא, יש מליון עוגיות מדלן  מפתות  בחלונות הראווה של בתי המאפה, ואף לא אחת דומה  למקור, ככה זה , רק פעם אחת טועמים  אורגינל … אחר כך  הולכים אחורה כמו סרטנים בעקבות הזמן האבוד בניסיון לאחוז בזנב הזיכרון החמקמק. מתגעגעים .

אז למה נזכרתי  דווקא בתה בעיצומו של חום יולי?

די היה בהזמנה קטנה במייל ,  כדי להרתיח מחדש את  כוס התה שלי בתוספת  קוביית סוכר(מי חשב אז על דיאטה או כולסטרול)

הזמנה לטקס תה יפני בעין הוד ,בתוספת הדגמה של לבישת קימונו והסבר על הבית היפני המסורתי ומוסיקה מדיטטיבית ברקע  וזן בודוהיזם ואמנויות יפניות אחרות. די בהזמנה חביבה זו במייל שלי כדי שיתעורר הזיכרון הפרטי שלי ויגיד את עצמו, בלי טקס לבישת הקימונו ,בלי אמנויות  אנינות אחרות, בלי הסבר על נפלאות הבית היפני ,רק טקס תה פשוט של שלוש אחיות עבות בשר, שלוש גרציות כבדות ,שאחת מהן הייתה האמא שלי.

טקס פשוט כמו ספונג'ה וכביסה ידנית על קרש ומקרר עם קרח בלי חשמל ,פשוט כמו נעלי בית  ו"עשית כלים" במטבח ,שאין בו ארונות ,אבל יש וילון פרחוני , שמסתיר את כל הפיילות. ולא קראו לזה עוני רק חיים .טקס תה לובי למהדרין, שהכוכבים הראשיים שלו חוץ משלוש הגרציות הכבודות או שמא הכבדות הם: גרגירי תה שחורים וריחניים (חס וחלילה שקיות) בוטנים, קוביות סוכר, קומקום  כרסתני וזרבוביתי מאלומיניום ,ומלכת האירוע -פתיליה מעשנת, שעליה רתח הנוזל הכהה במשך שעות.

 על שטיחים צבעוניים ישבו שלוש  הגרציות :סטיר,רוזליה וקמילה ומסביבם הטף, המחכה בעיניים כלות לתוצר המבעבע. בינתיים הן מגלגלות   ביניהן  את חדשות השבט השבועיות: מי מת,מי חלה, מי התגרש, מי נבהל, מי שתה מי אכל ,מי  עזב , מי גנב   "אללה יוסטור" הן אומרות יחד בסנכרון ווקלי מדויק, ומזיזות את הררי ישבניהן  מצד לצד למצוא תנוחה מתאימה.

לאחר שרתח הקומקום, זעק ושרק שבע פעמים לפחות ,הגיע תור הבוטנים, הילדים היו שותפים בקילוף ובחילוץ , לקול הוראותיהן של הגרציות : "לא לשבור ! לא לאכול! תשחקו בינתיים עם הקליפות." הבוטנים פיצפצו ופיזזו  על מחבת האלומיניום, עד שאחת הגרציות אמרה: "זהו!" הקפיצה אותם פעם או פעמיים על המחבת כמו אומלט ,ואחר כך  שפכה אותם לתוך שמלתה הרחבה, ושפשפה אותם זה בזה ,עד שנפרד המוץ מהבר והתעופף לו  בחלל החדר .

 זו הייתה שעתם המתוקה של התינוקות, שהוקסמו מהקליפות המרחפות באוויר כנוצות ,וניסו לתפוס אותם .אני הייתי  מתבוננת מהצד בשמלה המופשלת של דודתי, מציצה לתוך תחתוני הבד הגסים שלה ,שיכולים היו להכיל קסרקטין  שלם… וצוחקת ,וכך בין פרץ צחוק אחד למשנהו  מתרחש לו הנס המתוק ,סוף- סוף התה ,אלוהים כמה תה!  

הגרציה השנייה נוטלת את הקומקום הכרסתני מגביהה אותו למעלה ושופכת לתוך  כוסות זכוכית קטנות עבות  קרקעית את הנוזל השחור- השחור הזה.

הגרציה השלישית חופנת בטנים משמלתה המופשלת של אחותה ומוסיפה לתוך הכוסות  לפי הסדר: קודם הגדולים ואחר כך הקטנים  א…ח  כמה רציתי  אז להיות גדולה!

 אבל הסתפקתי בינתיים בחלוקת הסוכר,  אסור יותר מקובייה אחת, ומי שוויתר- יותר טוב.

קטנות היו הכוסות, שבהן נמזג התה השחור וספורים היו הבוטנים  שבתוכו, אני זוכרת במדויק כל בוטן ובוטן,  את סימני הכוויות החומות משני צידיהם כשהיטגנו על האש , את  טעמם  הדייסתי המתקתק בפה ,את החיכוך הקל עם החיך , את הסוכר הנימוח  לאט -לאט מתערבב עם מרירות  גרגירי התה השחורים  ,ואת הקנאה בעצלים  שסיימו אחרונים.

מאז ימי ילדותי לא שתיתי את התה הזה, ואני בטוחה ,שאם אוזמן לטקס תה לובי ,לעולם לא אוכל לשחזר את האורגינל.    

צריך בשביל זה אולי פתיליה מעשנת, שלוש גרציות כבדות או שמא כבודות  ,בוטנים וקוביות סוכר ויותר מכל את עצמך, כפי שהיית אז תמים ופתוח אל העולם.

 אז מה נשאר?

זנב  זיכרון  חמקמק  במשחק המחבואים , שעוד לפני שאתה  סופר אחת שתיים שלוש ג'ק רובינסון   הוא  אומר את עצמו ומיד נעלם. זה מה שנשאר.  

 לפעמים גם זה יותר מידי… 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

74 תגובות

  1. אורה ניזר

    הו איזה זיכרון, ממש כמו המאדלן, וכתוב ניפלא , בעדנה, ראיתי את הגרציות אפילו טעם הבוטנים והתה בא בפי. כשהייתי הפעם בפריז גיסי קנה לכבודי את המאדלן,כל פעם כשהוא או אנחנו שם הוא דואג שיהיה לי מדלן לקפה. חמוד.

  2. סבינה מסג

    חנה, תענוג! כתוב היטב ומשובב נפש. כתיבה כזו חשובה. זהו שימור של עולם הולך ונעלם.

    לי זה מזכיר גם את הרומנים של שכונת ילדותי, וגם את חמותי העיראקית וקרובותיה.

    לא תאמיני, רוב היום אני יושבת עם הרגליים במים ומידי פעם או נכנסת לשחות או שופכת על עצמי מים כדי להיות מסוגלת לחשוב, בחוץ, בחם של עמק הירדן.

    • תודה ,סבינה, סיימתי כתיבתו של רומן המעוגן כולו בנוף ילדותה של אמי ,לא תאמיני איזה עולמות גיליתי במסע הזה , אכן חשוב לשמר עולמות שהולכים ונעלמים , שפעם פשוט לא ידענו להעריך

  3. משה יצחקי

    הו, הו תעתועי זכרון וקסמם, מהו אותו מגע ש קסם הפותח את הזיכרון כפרח מדברי סגור שטיפת מים העירה אותו מתרדמתו. כתוב יפה ועדין

    • תודה משה, אכן לפעמים אנחנו כמו פרח מדברי סגור הנחוץ לטיפונת מים ,כדי שיתעורר – יפה ורגיש הדימוי שלך

  4. חשבתי יפני בהתחלה – ממש טקס תה :)))

    • נטיתזה של טקס יפני אולי אפילו פרודיה שלו מחוספס כמו זוג "נעלי בוט" (ככה אמא שלי הייתה אומרת)חומים אבל אמיתי וחי, אמיר,פעם בשבוע חובה

      • אנטיתזה כמובן(תיקון טעות בתגובה הקודמת)

        • הומור, אין ספק לחנה יש הומור מיוחד קראתי והתגלגלתי מצחוק, בחום יולי המהביל הכנסת רוח קרירה וזיכרון מלוח מתוק.לא צריך לנסוע רחוק לחפש, יש כל-כך הרבה בזיכרון. מצפה לסיפורון הבא.רונית

      • חנה נהניתי לקרוא את הסיפור.ראשית הזדהתי עם החום הכבד שחשת בשעה שנזכרת בסיפור ,ושנית טקס שתיית התה הזכיר לי נשכחות מבית אמי ה פולניה דוקא.המשיכי בכתיבתך הקסומה.

        • תודה רונית ושרה, פעם כשהיינו ילדים היינו מלאים התפעלות ,היום מה נותר ,אם לא להתבונן על העבר במעט הומור ובסלחנות

          • מיכל ברגמן

            כתוב נפלא – חי ומחוייך ומתרפק . הזדהיתי מאוד עם הרעיון שהשחזור כה קשה כי אנחנו כבר איננו פתוחים אל העולם…

          • תודה מיכל היקרה, הלוואי והיינו נשארים תמימים כמו הילד עם הפרח בציור שלך

  5. תאור טקס התה מרנין, כבר מזמן שמעתי ששותים תה עם בוטנים וניסיתי לדמיין איך מתחבר טעם התה לבוטנים.

  6. סיפור יפה ורגיש. מצפה בקוצר רוח לסיפור הבא

  7. היי…
    הסיפור ממש יפה, מהחיים!
    טקס התה הוא זיכרון תמים וחמים.
    עושה לי חשק לשתות תה עם קוביית סוכר- כי מי סופר את המשקל….?!
    מחכה לעוד סיפורים כאלה…

  8. שלום שלום לך חנה
    נכנסתי רק בשבילך את יודעת?
    גם הסיפור הזה כמו קודמיו מאוד נחמד
    פעם היה טקס תה , היום זה טקס פלייסטיישן, לפחות אצלי, סוגרים את כל החלונות ,כדי שיהיה חושך, מדליקים מזגן, מזמינים חברים ויושבים מול הטלוויזיה, אולי לא עם גרציות אבל עדיין.. אולי בזה אני אזכר מתישהו באיזה יום קיץ או אפילו בחורף.

    • תודה רגב היקר אני שמחה שאתה נהנה מהבלוג שלי תגובותיך מחממות את הלב

  9. טקס התה של שלוש הגרציות מזכיר לי את הבית
    אולי עכשיו אחרי שקראתי , זה יתן לי מוטיבציה ואני סוף סוף אלך לבקר את סבתא שלי

    • אין כמו סבתא ,תמר, שם כל הטעמים כל הריחות, כל השרשים ,רוצי לביקור אצל סבתא ,ותני לה חיבוק גדול גם בשמי

  10. "טקסים" כאלה התקיימו אצל שכניי, רק לא ידעתי על המקום שבו תפסו הבוטנים בסיפור, ולא את טעמו השחור של הנוזל, אותו שתו בישיבה משוכלת רגליים על כסאות נמוכים ועם חרוזים בין האצבעות, ואת הכוסות הקטנות ראיתי שנים לאחר מכן על מגש נחושת אצל מגיש בשוק, (וגם בטורקיה); ונכון, הכל אפשר להחזיר, חוץ מהיותנו פתוחים ותמימים עם העולם.

    • תודה על התגובה, לבנה, הטקס הזה מזכיר טקס תה בדווי רק בלי הבוטנים ,הבוטנים יחודיים לעדה הלובית, תודה לך ולדרור על ההשראה לכתיבת הסיפור, את רואה לבנה במצב מדיטטיבי, כמו שלימדת אותנו אפשר לחוש את העולם וכל טעמיו, אפילו העבר הופך נוכח ,מפליא בככותו…

      • התגובה למעלה מיועדת למורה למדיטציה שלי שהגיבה לי במייל הפרטי ,אם זאת לבנה שלנו מהאתר אז תודה וחיבוק ,לבנה יקרה

        • אכן הזיכרון הוא דבר מופלא. שחזור העבר בדרך כלל מאכזב, אשרי מי שביכולתו לשחזרו בכתיבה ועל כך תבורכי.המשיכי בכתיבתך.

          • תודה, מרים, הזכרון בד"כ סלקטיבי או שזוכרים את הרע או שזוכרים את הטוב ,אני משתדלת (זה לא אומר שאני מצליחה) לזכור את הטוב

  11. יש טעמים שאי אפשר לשחזר ממרחק השנים. דרך אגב, מבחינה ביולוגית בלוטות הטעם של ילדים יותר מפותחות, כך שבבגרות הטעם של האוכל שאכלנו בילדות הופך לזיכרון רחוק.

    סיפור מאוד יפה, נוסטלגי. מחזיר אותי לטעמי הילדות שלי.

    • אכן כן ,כרמית ,תודה שביקרת .

      • תמי פולנדר

        חנה את רגישה מאוד ונוסטלגית. מזכירה לי כשהבנות שלי אומרות אמא הכנתי היום את סלט תפוחי האדמה שלך אבל לא יצא טעים כמו אצלך או תבשילים אחרים שמזכירים לי שאמרתי את אותם המילים לאמא שלי. החומרים אותם חומרים אך הטעם שונה.אני מרגישה שאת כותבת מהלב. המשיכי כך
        תמי

  12. איזו סצינה נפלאה, חנה, ומסופרת כל כך יפה. התענגתי על תיאורייך. גרציות כבודות ונהדרות. מזמין סיפור קולנועי.

    • תודה על הביקור, סמדר, אף אני מתענגת על כתיבתך ועבודותיך המקוריות -יש לך קול יחודי מאד

  13. חנה, כמה נהניתי. כמו קובית סוכר על הלשון. והחזרת אותי לבית ילדותי. אמנם זה היה קצת אחרת (קפה שחור ולא תה ויש דברים שלא מדברים עליהם ליד הילדים. למשל אצלנו מבחינה רשמית לא מתגרשים:)) אבל האללה יסטור מוכר וגם דודות כבדות משקל. לצערי, כשאני חושבת על מה יזכרו ילדיי מבחינת האוכל, הם כנראה ידלגו על דור (אני נזכרת בבדיחה שאמרה פעם אגי משעול אם אינני טועה על זה ש-מה, ילדיה יתגעגעו לשימורי תירס??)

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה טואג