בננות - בלוגים / / הרהור על חבצלת
מסתובבת לאט
  • ענת לוין

    כותבת. גם ב-www.anatut.wordpress.com

הרהור על חבצלת

הרהור על חבצלת

אישה מתמסרת בלב ובגוף ומוסרת מילים נואשות לגבר, שהוא גם סופר ומשורר מפורסם, שחייו האישיים אפופי הילה מסתורית. "היית עדין אליי איך שנגעת בי. אתה טוב מאוד. ואני עוד לא למדתי להיות טובה. אני מצטערת…אני מבינה שיעברו אולי שנים עד שאוכל, ואני מקווה שאוכל, לתת, להיות טובה, להיות ראויה ומתמסרת לאדם כמוך" (עמוד 9), כותבת אישה צעירה, כמעט נערה בת עשרים, בבדידות חדרה, מתוך ציפייה שהד קולה הצלול יפגוש את הד הקול האחר.

*

שלוש שנים כתבה חבצלת חבשוש מאות מכתבים לפנחס שדה, שבחר לפרסם עשרים ואחד מתוכם בספר צנום זה, שהפך, לאחר צאתו לאור לרב מכר, אך הותיר את הכותבת הצעירה חשופה ושבורת לב. בשפה ישירה ונועזת, כמעט נטולת ניקוד, כאילו סערה מתחוללת בתוכה, שאי אפשר לעצור, כתבה חבצלת את אהבתה לפנחס, את הסבל שמסבה לה האהבה, את האושר, את החיפוש המתמיד אחר דרך בחיים ואחר משמעותם. "אם יפתחו את הלב שלך לעומתי ואני אכנס לשם ויסגרו אחריי אני אהיה בכל העולם" (עמוד 31) כתבה לו ונסעה לאיבוד בתוך אהבתה כמו בתוך חבל ארץ לא נודע.

*

במרץ 1973, זמן לא רב לאחר צאת הספר ושלושה חודשים לפני שנולדתי, קנתה אישה אחת את הספר לחברתה ובכתב יד עגול ומסודר, כתבה בעמוד הראשון הקדשה "לשמחה!/ כמה אביבים חלפו?/ זאת לא אדע/ אולם הצלחה בעתיד/ רק זאת אוכל לייחל/ טובה". עשרים שנה מאוחר יותר, ביולי 1993, כתב לי אהוב אחד, שקנה את הספר בחנות לספרים משומשים, והעניק לי אותו מתנה ליום הולדתי העשרים, "כמה אביבים חלפו?/ זאת לא אדע/ אולם לאהבתך בעתיד/ רק לזאת אוכל לייחל". הוא קנה את הספר לא בגלל חבצלת, אלא בשל פנחס, כי ידע שגם אני, שנים רבות אחרי חבצלת, נשביתי בקסמי הטקסטים שלו ובגיל 16, אחרי שקראתי את "החיים כמשל", רציתי לנסוע אליו לירושלים ולהגיד לו. להגיד מה? כל דבר, כי הרגשתי כמו שהרגישה חבצלת כשכתבה לו: "מה יש בתוכך? מה עושה אותך יקר כל כך/ מה עושה אותך ענקי/ כמו אל/ פעם הלכתי ברחוב וראיתי את העצים מעליי/ ופתחתי את הידיים הרגשתי שאני שותה מהעלים מהרוח/ מהכוכבים וחשבתי שאני עפה רחוק רחוק מחייכת/ היית בנסיעה אז" (עמוד 16).

*

ואחרי הקריאה בספר, רציתי להגיד גם לה דבר-מה, אבל כשקיבלתי את הספר, חבצלת לא הייתה בין החיים כבר תשע שנים, ב-84' היא קפצה מגג ביתה ברחוב יונה הנביא בתל אביב, אולי לרגע עוד חיבק אותה אוויר נובמבר הקריר ואחר כך נפלה ונשברה על אספלט המדרכה. "אני חושבת שאנחנו חיים בתקופה שבה קשה לאנשים כמוני" (עמוד 9), כתבה, ולא ידעה שכל תקופה קשה לאנשים כמוה, ולנשים כמוה, עדינות עם עט וכנפיים פצועות או בלי כנפיים, פרועות במעשים, במחשבות.

*

 והמשכתי לשאת את המילים שלה זמן רב, גם אחרי ששככה הערצתי את פנחס שדה, נשאתי אותה בתוך תיקים, במזוודות נסעה איתי רחוק חבצלת, וכל העור החשוף שלה והיא, שלא נקראה משוררת על אף כשרונה הנדיר, ולמרות ששנתיים אחרי מותה הוציא דודה, בהוצאה פרטית, את ספר השירה "שירת חבצלת", לימדה אותי איך להישאר בתוך הדיבור הפשוט, איך לא לפחד בתוך תהום הרגש.

*

אישה אוהבת אהבה גדולה, נואשת, גבר שאינו אוהב אותה, ואינו רואה אותה, שפוגע בה בנפש ובגוף, והיא הולכת ואובדת בתוך כל החדרים ובתוך מסדרונות אהבתה, והיא כותבת לו "אי אפשר להרוג אותי אפילו בתותחים עכשיו. אני לא ניתנת להריגה אני כמעט ואיננה. אני כל כך פנחס" (עמוד 30). "אני כל כך רוצה שתאהב את האהבה שלי פשוט וגם בלי שאני קורעת את השמיים אני פשוטה ושתרגיש מה שאני מרגישה בגוף שלי בידיים שלי בכל העור הוא כהה אבל הוא מרגיש בהיר מאוד. לרגעים זהב" (עמוד 25), היא מציירת שוב ושוב במילים את גוף האהבה המרהיב, הטוטאלי שלה, וגם אם לעיתים נדמה שאינה ערה לאובססיביות הרגש שלה, לרגעים היא מביטה על עצמה מבחוץ ותוהה, כמו במכתב מפברואר 1971, בו היא שואלת ועונה בו זמנית: "מה יספרו עליי? זאת הייתה הרואה בסדק גמדים ואיש וציפור" (עמוד 55).

*

לא מזמן נזכרתי שביום שפנחס שדה מת, רצתי כל הדרך מבית הוריי לבית של אותו אהוב, זה שעכשיו הוא כבר זר. זה היה כמה חודשים אחרי שנפרדנו, אבל חשבתי שאיש מלבדו לא יבין את צערי, ועליתי במעלית לקומה השלישית, ודפקתי בדלת כמטורפת, והוא פתח את הדלת בלי חולצה, ומאחוריו ראיתי צל נערה שחמק למעמקי חדר ואמרתי לו, בוכה: "פנחס מת, אמרו ברדיו", ולמחרת, נסעתי בוכה להלוויה בירושלים לבד, עם "החיים כמשל" זרוק בתיק לצד ה"התמסרות" של חבצלת. כמה אביבים חלפו מאז? הרבה. חבצלת איננה ופנחס אינו, ונעוריי אינם, אבל עכשיו, יום שישי, הקיץ כבר מוכן לפרוץ, ואני חושבת עליה, שהיו בתוכה גמדים ואנשים וציפורים ומילים וכל האהבה הייתה בתוכה, ונשפכה לה, מוקדמת או מאוחרת מידיי. וכל הצער והשמחה. והזהב.

התמסרות/21 מכתבים לפנחס שדה/ חבצלת/ הוצאת צ'ריקובר (1973) 

 

56 תגובות

  1. שובר לב

  2. איזו יופי של רשימה, ענתי! נהניתי לקרוא.
    גם הזדהיתי עם רגשותייך כלפי הדמויות הפועלות.
    אכן הייתה זו אהבה עיוורת, טרגית…

  3. מרתק וכל כך כל כך עצוב, ענת

  4. "בחצי היום תצעק האדמה קול גדול… ענן תשוקות לוהט יחלוף בחלל העולם/ ירעיד בתולי הנערות/ ואת שדי הנשים המזקינות ידרוך כמיתרים…השיכר יקציף…והיין יחמר בטרם בציר ענבים בכרם; כמו עלמה אשר תקיץ בלא עת, כי חלמה אהבה// ולעת בואי יהיו המים רועדים בנהר, והדגים במים/ והנשמה בתוך הגו/ וכל העולם רועד ומצפה ככלה בליל חופה/ אלא שאני אינני בא לקחת". (פנחס שדה).

    ענת, התמסרתי לכתיבה שלך על חבצלת ולצוהר שפתחת אל חבצלת דרך ציטוטיה חדורי העוצמה (גם בשל ההקשר שהענקת להם והחוויה האישית שלך כגיבורה משנית באהבה לפנחס שדה, וכמה נוגעת הסצנה, שבה הודעת לאהוב לשעבר על מותו של שדה).

    "…העצים לבלבו בירוק
    והשמש הלכה והשחירה
    וככל שאהבתי אותך היא השחירה יותר
    רחוקה נכונה לזינוק
    כמו זן מסוים של פנתר (באמת רק פנתר היא הזכירה)
    ואז באנו העירה חבצלת אותי הכירה ובבוקר אותי העירה
    ובכל זאת אהבתי אותך…." (דוד אבידן).

    • תודה שחר יקר. בכל פעם שאני קוראת טקסט של שדה, אני מבינה את הכוח שהיה לו על אנשים, הוא שם עצמו נביא ומבשר בפתח. וזה נשמע לי מעט אנכרוניסטי ומלא פאתוס היום, אבל עדיין, זה מעורר אצלי את הזכרונות מאז.

  5. חגית גרוסמן

    רשימה נהדרת

    • אוהבת את המילה שלך "ממואר", מתארת בדיוק את הכתוב. תודה רבה גיורא.

  6. מה אגיד…איזו הזדהות! יפה מכל יופי.

  7. שולמית אפפל

    ענת יקרה, חתיכת כאב!
    כתיבה צלולה ונהדרת.

    • שולמית הנהדרת, שמחה שקראת ואהבת (את יודעת שאני היא אחת ממעריצותייך באתר "רשימות"?, לא הכרתי את הכתיבה שלך עד לאחרונה, פתאום נפתח לי חלון מלא רוח, לפעמים פרצים, לפעמים מלטפת, תמיד מעוררת לחשוב, לכתוב).

  8. יהונדב פרלמן

    ענת. ריגשת אותי מאוד מאוד.
    הרשימה שלך מחזירה אותי – כמו גם, אני מניח, רבים מאנשי העט בארץ – למפגש שלהם עם פנחס שדה שהוא חלק מימי נערותם או בחרותם. "נאום הכלב המת" ו"כפות רגלייך לבנות כשושנים של מוות" והציטוטים מהברית החדשה ומהלדרלין ומאוחר יותר "מותו של אבימלך ועלייתו השמיימה בזרועות אמו". אלא שסיפורה של חבצלת נדחק לשוליים בכל הסיפור הזה. מודה ומתוודה שלא קראתי את שיריה של חבצלת למרות שהספר עבר תחת ידי מספר פעמים."חבצלת" – רק השם זועק. תודה שוב.

  9. חני ליבנה

    נפלא ענת, ואני הייתי אז כבר נערה אהבתי אהבת נפש את שירי פנחס שדה וספוריו ואחר כך הזדהיתי עם חבצלת מאוד, עוררת בי נשכחות

  10. איריס קובליו

    ענת, כתיבתך נוגעת, כאילו את בעצמך חבצלת. הומאז' מאד מאד יפה

    • תודה, איריס. לשמחתי, אני לא חבצלת, היה לי, בדרך כלל, קצת יותר מזל באהבה…אבל אני מרגישה שאני מבינה אותה, זה נכון.

  11. קורא ותיק

    כש"התמסרות" ראה אור, הייתי נער שקרא שוב ושוב את ספריו של פנחס שדה והוקסם עד סימום, כמעט.
    קראתי בעיתון הארץ שהספר בחנויות, נסעתי בשלושה אוטובוסים לחנות (מנוחתה עדן) של ספרית פועלים ברחוב אלנבי, קניתי וחזרתי הביתה בשלושה אוטובוסים.
    התחלתי וסיימתי את קריאת הספר תוך הנסיעה. כעסתי על פנחס שדה, על חוצפתו, על אכזריותו, על האגוצנטריות שלו, על הגשמיות שלו ונגמלתי ממנו באחת. ספריו עדיין על המדף הגבוה והבלתי נגיש בספרייתי, ליד ספריו של אליל נעורים נשכח אחר: הרמן הסה.
    כה טוב להתבגר ולפתח טעם טוב וחוש ביקורת.
    וחבצלת – ליבי ליבי עליה.

    • קורא ותיק ואנונימי ספר לנו איזה גיורא אתה

      • זה מאד מחמיא לי. אבל זה לא אני. ולו מהסיבה שאצלנו לא קראו את עיתון "הארץ" ,אלא את "דבר".

      • קורא ותיק

        אני לא גיורא ושמי אפילו לא מתחיל באות גימל.
        אני לא בטוח ששמי יאמר לך משהו, זה גם אינו חשוב.

        קורא ותיק ותיק.

    • זה מצחיק – אנחנו מין כת כזאת, לא מי יודע מה סודית, של נגמלי פנחס שדה. תודה על התגובה הכנה והרגישה.

  12. ענת, יפה שרשרת המחשבות שלך על האהבה ועל הספרות. לא נעים לספר על המרחק בין האדם לסופר, לפחות במקרה של שדה, אבל מה שיותר מרתק בתופעה הזו היא חבצלת ומה שעברה עליה. התקדשות או התקרבנות? היטמעות או אהבה במובן הבוגר של המלה? קשה לדעת, ואולי הגבולות די מיטשטשים פה.

    • תודה, אמיר. אכן קשה לדעת, וכפי שכתבתי בתגובתי לסיגל, אני מסכימה איתך שזה מורכב ואנחנו רק אוספים פירורים מאוחרים מהסיפור שקרה במציאות. אני חושבת שהיא אהבה אותו, שהייתה צעירה מאוד ולכן גם חלשה למדיי, שלא היה לה במה להאחז, במיוחד לא בו, שנדמה כי אהב בעיקר את עצמו ומאוד. ככה אני רואה אותה, אישה שניסתה להאחז (בגוף, ביד, בקיר, בכיסא, בחלון, במשהו, בכל דבר)ולא היה במה.אבל אולי, ויכול מאוד להיות, שאני טועה לחלוטין. ובתוך כל הנסיונות להסביר את הביוגרפיות, צריך, בעיקר, לזכור את הטקסטים (שלה/שלו), שנשארו לדבר במקומם.

  13. יקירתי, הכתיבה שלך מהממת אותי , משאירה אותי ללא מילים.

  14. עוברת אורח

    עוררת בי הזדהות. גם אני נסעתי ללווייתו, לפני כמעט 20 שנה… . הסיפור של חבצלת, כמו גם מה שכתבת על עצמך, כמו גם תגובות אחדות, הזכירו לי את הבלבול של הנעורים, את נטייתנו (של רבים בגיל הזה), להעריץ, לאהוב את כלות הנפש, בלי גבולות, בלי דעת, להפוך עצמנו בקלות לקרבנות, של משהו, מישהו, גדול מאיתנו, שהופך לאוביקט של איזושי כמיהה עלומה. ראשית הקיץ, שלהי האביב, עונת הכמיהות.

  15. אהוד פדרמן

    אהבה אובססיבית היא בדרך כלל בת זוג נאמנה של המוות

  16. הי ענת, לא הכרתי את הסיפור וקראתי בגמיעה אחת. בגינו, יש לי הרהור משלי, על מה שנקרא אהבה, ומאפשרים לו להחוות עד הקצה, עד שממש אפשר לקפוץ אל המוות בגללו.
    ומה יש לו לאדם לעשות עם אהבה כל כך גדולה? ואיפה גבול האחריות שלו על שלום נפשה של אישה שמתאהבת עד לקצות אצבעותיה? והתאבדות זו מהי? הרצון להוכיח לעצמה שזו אהבת אמת? מאמינה שאם מתים בגללה זו לא אהבה, זה משהו חולה שמופרש במוח ומתעתע את האדם באמרו לו: "מה שאתה חש זה אהבה ועכשיו אין טעם לחייך בלעדיה".
    אלו חבצלת ופנחס שדה, אבל יש סיפורים קטנים על אלמוניים, שהמילים היחידות שנותרו כתובות הן מכתבי התאבדות מלאי הזדהות עם מחלה, שטעות באבחון הובילה אותם לחשוב שהכל בגלל האהבה. עצוב.

    • הי סיגל, תודה שקראת. אני חושבת שהעניינים העדינים והפחות עדינים שמתרחשים בתוך החדרים, נסתרים מאיתנו. אנחנו רק פרשנים מאוחרים. כלומר, אני לא יודעת אם חבצלת הייתה חולה או האם האהבה/אובססיה שלה עשתה אותה כזו. מה שאני יודעת הוא שהמכתבים שלה עמוסי אהבה וכמיהה לחיים משותפים, יומיומיים עם פנחס, וחיפוש אחר המקום שלה עצמה בתוך האהבה ובתוך העולם החיצון. ולתהייתך בנוגע לאחריות של פנחס – אני חושבת שהעוול הכי גדול שלו כלפי חבצלת היה עצם פרסום המכתבים שלה. אני מניחה שהעמידה באור הלוהט של עיניי הציבור הייתה לה קשה מאוד.
      בקצרה, נדמה לי שקטונתי…

  17. תַּלְמָה פרויד

    כתוב נהדר ומזכיר לי כמה כעסתי אז על פנחס שדה בגלל חבצלת ובגלל דברים שאמר בראיון.

    • אני מבינה – גם אצלי חל שינוי וריחוק ביחסי לשדה, אף על פי, שאני מייחסת את זה גם להתבגרות שלי, לזה שנחשפתי למחוזות שירה אחרים, שקסמו לי יותר.

  18. ענת עוררת בי התרגשות וזכרונות סוערים מאד.
    כתבת נהדר !

  19. ענת, מה גרם לך להיזכר עכשו בחבצלת? יצא ספר?

    הרשימה כתובה נהדר. גם אני אהבתי ואוהבת את שירי פנחס שדה. לא אהבתי את ספור חבצלת ולא התעניינתי בזמנו. אבל עכשו בתיווך שלך היא נשמעת ממש משוררת! ועוד יותר מזה, היא נשמעת כמו האוהבות הטרגיות עליהן מדבר רילקה באלגיות דואינו.

    הוא מחשיב את האוהבות האקסטטיות שאין משיבים להן אהבה ובכל זאת ואולי בגלל זה, הן הר געש של אינסיביות! הוא חושב שזה נקרא לחיות בגדול.

    • בפברואר מלאו חמישים שנה לפרסום "החיים כמשל", זה צויין בעיתונות והופק ערב מחווה לפנחס שדה בירושלים, וזה החזיר לי את פנחס שדה וחבצלת, וחשבתי עליהם בערך חודשיים ובפסח, כתבתי את זה. ולא יצא מחדש הספר, אני מקווה שייצא יום אחד…תודה, סבינה.

  20. אורלי עסיס

    עשית לי חשק עז לקרוא אבל כששאלתי בחנות ספרים- לא היה..
    איפה אפשר להשיג?

    • היי חמודה, לצערי, הספר אזל בהוצאה, תנסי בחנויות יד שנייה או שתבואי לבקר אותי ואת בן דודך ותוכלי לקרוא בספר כאוות נפשך (אני גם עושה קפה קר מעולה…). נשיקה, ממני.

  21. חני שטרנברג

    ענת, אהבתי מאוד את מה שכתבת ואת איך שכתבת. מאוד יפה בעיניי שהזכרת את חבצלת ואת ספריה, והאופן שבו עשית זאת.
    אני זוכרת את מה שחשתי כשספרה יצא – שנעשה לה עוול. ולא רק על ידי פנחס שדה, אלא גם על ידי אותם אנשים שהתייחסו לקשר שלה עם פנחס שדה במקום לכתיבתה.
    ולראייה מה שסיפרת על ספר שיריה. בעיניי היחס הזה קשור גם לרוח התקופה.
    מהציטוטים שהבאת ניכר שמדובר במשוררת מיוחדת במינה.
    התרגשתי במיוחד מהשורות שבהן תיארת את השפעתה עלייך.
    אני חושבת שעשית ברשימה הזאת שלך צעד חשוב לתיקון העוול.
    תודה לך.

    • היי חני,
      מעניין אם פרסום המכתבים נעשה בהסכמתה… אולי כן, אבל היא הייתה אז בחורה מאוד צעירה, מה גם מסונוורת ונתונה להשפעתו של שדה. כך שאולי בכל מקרה יש פה ניצול לרעה של בחורה צעירה ומאוהבת נואשות בשירות המגלומניה של שדה. יהי זכרה ברוך!

      • חני שטרנברג

        גבריאלה,
        אני משערת שהוא שכנע אותה לפרסם את המכתבים, וכמו שאת אומרת זה כנראה לא היה קשה במיוחד: היא הרי היתה לגמרי מסונוורת ממנו והעריצה אותו הן כסופר וכן כאדם.
        מה שמפריע לי זה שהוא לא עמד מאחוריה ככותבת, ואם עמד מאחוריה עשה זאת בקול ענות חלושה.
        כי אם הוא העריך אותה ככותבת למה הוא לא סייע לה להוציא לאור את ספר שיריה כפי שנהג לגבי מכתביה?
        ולמה כפי שכותבת ענת "לא נקראה משוררת על אף כשרונה הנדיר"?
        הפרשה הזאת מעלה שאלות רבות שמן הראוי לשאול אותן, וטוב מאוד עשתה ענת שהעלתה אותן.

  22. איזו רשימה נפלאה, מכל הרגש.
    קראתי את המכתבים של חבצלת, קראתי את החיים כמשל, הייתי פעם בהצגה שהוא כתב על אבימלך, הוא ישב על ידי במקרה, הייתי צעירה מאוד, הוא אמר איזה משפט מנומס, התייחסתי אליו כאל אדם ערכי מאוד, גם אז וגם אחר כך לא הבנתי למה כולם היו מאוהבות בו, עם כל הכבוד לכתביו הוא היה רחוק מלהיות גבר חלומות.

    • ענת
      תודה שהזכרת את חבצלת.
      הספר שלה " התמסרות" השפיע עלי מאוד.

      ענת
      את כותבת בבהירות וברגישות מיוחדת ועמוקה

      תהל(רן)

      • בסערת הרגשות על חבצלת (שהיכרתי היטב את בת דודתה) נשכח, שהיתה עוד אשה צעירה שאיבדה את עצמה לדעת בעטיו של פנחס שדה.

      • הי תהל, אני זוכרת אותך רוקדת בפסטיבל עכו, הייתי ממש נערה אז, גם את היית, זה היה מזמן, ואת הופעת על הדשא, שרת ודיברת ורקדת, ישבנו שתי מיואשות, מהופנטות ממך. תודה רבה שכתבת לי, מקווה שאת עדיין רוקדת ויוצרת, ענת

        • ענת
          התרגשתי מהזכרון שלך.
          כן אני עדין רוקדת ויוצרת
          זה הלחם והמים שלי
          ולפעמים פרוסת החלה.

          חלפו המון שנים מעכו
          ואולי שתנו כבר לא אותן נערות עם זר של יאוש על הראש.
          אולי
          היי ברוכה
          תהל

  23. אני זוכרת את האהבה הגדולה המיוסרת של חבצלת כולם דיברו בה. אני עצמי הייתי אז נערה
    כמה מרגשת כתיבתך, ענת ,כל כך נגעת בי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לוין