בננות - בלוגים / / עוד מנת שכחה
ואף על פי כן כתוב אכתוב
  • קרן קוך

    אני עדיין מתלמדת בעולם הוירטואלי הזה. מנסה לברר מה אני רוצה להגיד על עצמי, ומה לא, ולמה בכלל להגיד משהו. אבל צריך להתחיל מהיכנשהו, אז אתחיל מהמקום: חזרתי לתל אביב אחרי שנות אור שלא הייתי כאן, ואני עדיין חוזרת וחוזרת, עד שאמצא את מה שמצאתי מחוץ לה. בעיקר היה זה המרחק. ומהמקום לזמן: בגיל ארבע התחלתי לכתוב, ושלושים שנה אחרי זה יצא ספר שירי הראשון "אי-אהבה". הייתי זקוקה להרבה זמן, הסחות דעת ודרכים נפתלות כדי למצוא את האומץ להכניס את הדפים האנונימיים למעטפה ולשלוח להוצאה. שלחתי. והספר יצא  בסדרת ריתמוס, הוצאת הקיבוץ המאוחד. לשמחתי הוא זכה בפרס שרת החינוך לספר ביכורים 2005 והשתתף מטעם אגוד הסופרים בפסטיבל השירה הבי"נ במקדוניה. אח"כ פורסמו שירים שלי בכתבי העת הליקון, עלי שיח וגג.   למדתי משחק וגם שיחקתי, זכיתי לשנות חסד בקבוצת התיאטרון של דודי מעיין בצפון הרחוק. בדרך כתבתי שני מחזות "תמונות" (פסט' ת' קצר בצוותא 2003) ו"מי ששואל נשאר" (פרויקט עצמאי בת' תמונע 2004), עכשיו אני עובדת על מחזה נוסף.   לפרנסתי אני מלמדת תיאטרון במגמת המשחק בביה"ס הדמוקרטי חדרה, (אם מותר לקרוא לזה פרנסה), המסגרת היחידה שבה שרדתי כמורה, ואני נהנית עד כלות נשמתי מכל רגע. עובדת כדרמטורגית בת' הבימה, וכן מנהלת אמנותית של מרכז תרבות קטן ומקסים ברחובות בשם "בית מיכל". מה עוד? הנחיות של אירועי ספרות בבית ביאליק, עריכה אמנותית של ערבי ספרות בהליקון, הנחיית סדנאות כתיבה.   ובתוך כל המהומה הזו, מנסה לעשות את האהוב ביותר,לכתוב.   

עוד מנת שכחה

 

שֶׁפֶךְ הַיָּם חָזָק בְּאָזְנַי

נִשְׁפַּךְ אֶל צַעֲקַת חֲתוּלִים מסוּיֶטֶת

מִלְחֶמֶת הִשָּׂרְדוּת בַּחֲצַר בֵּיתִי בֵּין שְׁנֵי נְמֵרִים מוּסְוִים

אַף אֲנִי, מוּסְוֵית,

תופּים זָרִים הוֹלְמִים בְּאָזְנַי,

לֹא יָדַעְתִּי מֶה הָיָה לִי

רָחַקְתִּי עַד כְּדֵי שִׁכְחָה

לֹא יָדַע אִישׁ אוֹתִי לֹא יָדַעְתִּי אֲנִי אֶת עַצְמִי

יוֹנִים מְפַרְפְּרוֹת כְּנָפַיִם חֲזָקוֹת בְּצַמֶּרֶת רָאשִׁי

מְטִילוֹת בי חִרְיוֹנֵי אֵימָתָן

אֲנִי דּוֹרֶכֶת בָּהֶם כְּמוֹ לֹא הָיוּ

כְּמוֹ לֹא הָיִיתִי

כְּמוֹ אֵינֶנִּי כָּעֵת.

הַהַכָּרָה הוֹלֶכֶת וּמִתְרַחֶקֶת מִמֶּנִּי נִשְׁפֶּכֶת לַים,

לֹא כָּךְ אֲנִי טוֹעֶנֶת כְּנֶגְדָּהּ לֹא כָּךְ הִיא צוֹוַחַת בְּאָזְנַי

תופִּים תופִּים וַאֲנִי

רוֹקַחַת לְעַצְמִי עוֹד מְנַת שִׁכְחָה ליוֹם אחד

וְדַי.

בְּשֶׁפֶךְ הַיָּם מְצִיצָה לְאָחוֹר

נִמְרֵי הַזְּמַן מִתְכַּתְּשִׁים, שׂוֹרְטִים אֶת הַצְּוָחָה הַמִּתְקָרֶבֶת,

דּוֹלְקִים בָּעֵץ הַמִּתְנַשֵּׂא

וּמַרְקִיב בְּתוֹכִי.

 

 

9 תגובות

  1. היי קרן
    השיר עשוי מהרבה שכבות כמו צייר שמורך שוב ושוב כדי לעבות ולהעמיק את התחושה
    זה הכח של השיר
    עבר אלי.
    להתראות טובה

    • זה נפלא טובה איך אפשר לומר משהו שלקוח מעולם אחר לגמרי כמו ציור והוא יהיה רלוונטי ומדויק למילה
      תודה על הדימוי וההתבוננות
      קרן

      • אורה ניזר

        שיר חזק, מעביר את הכאב שוב ושוב בדמויים שונים, ונראה לי שהשורות האחרונות מבטאות בתמציתיות את הבחישה הפנימית עד תום.

        נִמְרֵי הַזְּמַן מִתְכַּתְּשִׁים, שׂוֹרְטִים אֶת הַצְּוָחָה הַמִּתְקָרֶבֶת,

        דּוֹלְקִים בָּעֵץ הַמִּתְנַשֵּׂא

        וּמַרְקִיב בְּתוֹכִי.

        • תודה לך אורה
          ומתי יהיה סוף לבחישות הפנימיות?

          • אורה ניזר

            אני חושבת שיש דברים שאין להם סוף רק בסוף.

          • ובכל זאת נוהגים וחולמים כאילו יהיה להם סוף

          • אורה ניזר

            כן, כמו קפיצה מעל משוכות, ושוב בסיבוב מחכה לנו עוד אחת, והרי המתח הזה יוצר בנו את היצירה, מצד אחד, מצד שני כדאי לותר, להרפות מעצמנו את… כדי סוף סוף לחיות בלי שליטה, יאלה, יהיה מה שיהיה, וגמזו לטובה..

          • הי אורה
            אם הייתי יכולה לכתוב כמו מתוך תרגול פלדנקרייז, המשוכות נהיות מיותרות, המתח נרפה, ורק מלים קלות נוזלות לדף, אבל כמו שאמרת,"הרי המתח הזה יוצר בנו את היצירה"…

          • אני קורא את שירייך, קרן, משתאה, מתכווץ בכסאי מעת לעת ולא מצליח להבין אם הדבר הזה שמתייסר בתוכך אמיתי או שזו מיסטיפיקציה של המנלכוליה. אנא הביני, את כה יפה וכה חכמה שלא בא לי לחמול אותך, אלא, בפשטות, לגלגל אתך שיחה ולהביט בך לא בתיווך השיר. אולי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לקרן קוך