בננות - בלוגים / / בדרך הביתה, פנינה אליאני שורוק, ספר חדש בהוצאת עמדה
רן יגיל

בדרך הביתה, פנינה אליאני שורוק, ספר חדש בהוצאת עמדה

ורד הקטנה והוריה עולים ארצה מקזבּלנקה שבמרוקו בשנות השישים ומתיישבים בעיירת סְפר בצפון. ההתמודדות של כל אחד מבני המשפחה עם המציאות החדשה והשונה כל כך מכל מה שהכירו, מאתגרת וקשה. בעוד ורד קולטת את השפה, מתערה בחיי החברה והלימודים בקלילות ובסקרנות יַלדית, ההורים ניצבים חסרי אונים בפני מִמסד אטום, בירוקרטיה מסורבלת ומנטליות צברית בלתי מפוענחת. עד מהרה מתהפכות היוצרות ו-ורד מוצאת עצמה בתפקיד המבוגר האחראי. היא רצה עם הוריה ממשרד למשרד להסביר, לתווך ולתרגם עבורם את השפה ואת ההוויה החדשה.

 

בין לבין היא נפתלת באהבה כפולה ומתלבטת בין טובי, בן משפחה שיועדה לו משחר ילדותה בהתאם למנהג משם, לבין גלעד, בן קיבוץ, צבר – מכאן. במי תבחר? העלילה מתפתלת בין סבא למדן ומתון, לבוש גלבייה מסורתית; לבין גלעד, המורה הקיבּוצניק במכנסיים הקצרים עם הכיסים המבצבצים. חדש מול ישן וגשר על נחל, ביניהם.

 

הספר "בדרך הביתה", המהלך על התפר שבין ממואר לנובלה, משלב יסודות פואטיים בפרוזה, מציאות ביוגרפית ובדיון, ומחבר ארס פואטיקה לאקטואליה החוצָה זמן ומקום ומצמיחה את ורד אל עבר המציאות הישראלית-הצברית הנכספת.

 

פנינה אליאני שורוק, ילידת קזבלנקה, 1953, עלתה ארצה ב-1961 וגדלה בקריית-שמונה. לאחר שירות צבאי משמעותי סיימה תואר ראשון ושני בלימודי ספרות עברית, ספרות משווה ולימודים לתעודת הוראה באוניברסיטת בר-אילן. היא עסקה בחינוך ובהוראה, הנחיית מורים וכתיבת תוכניות לימודים. הייתה יו"ר סניף הרצליה של הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו. ממקימת תא סופרי הרצליה. הוציאה לאור עד כה שבעה ספרי שירה. ספר שיריה הראשון: "אישה קשובה", הוצאת סיני, 1989; ספרה השביעי "כורכת חיים לכיכר לחם", הוצאת עמדה, 2021.

 

ציור עטיפה: סיקו הולצברג

 

בדרך הביתה, פנינה אליאני שורוק, עורכת: תלמה פרויד, ציור עטיפה: סיקו הולצברג, עימוד ועיצוב: יגאל ארקין – רפידוגרף בע"מ, עמדה, 179 עמודים, 74 שקלים.

את הספר ניתן לרכוש בחנויות הספרים וברשתות, וכן אצל המחברת ואצל המו"ל רן יגיל

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרן יגיל