בננות - בלוגים / / במת אורח: במה לפנייה של יאיר לפיד
הבלוג של עדנה שמש
  • עדנה שמש

    סופרת, מתרגמת, מבקרת ספרים בעיתון הארץ ועורכת עצמאית מחברת הספרים: אמסטל (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2007) דיונות החול של פריז (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2013) הוטל מלטה (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2015) לכי, רצפי את הים (הקיבוץ המאוחד 2018) מרצה בארץ ובחו"ל Edna Shemesh is the Author of: Amstel, stories, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2007 The Sand Dunes of Paris, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2013 Hotel Malta, Hakibbutz Hameuchad Publishres, 2015 Edna Shemesh is a translator, editor and literary reviewer at Haaretz daily Gives Lectures in Israel and abroad about the influence her being second generation to holocaust survivors has had on her life and writing

במת אורח: במה לפנייה של יאיר לפיד

בקשת עזרה

 

מאת יאיר לפיד

 

זוהי פניה לעזרה.

אנחנו זקוקים לעזרתכם.

אבל אולי כדאי להתחיל במי זה "אנחנו":

מאז ספטמבר אני מלמד תקשורת בכיתה י"א בתיכון טכנולוגי נעמ"ת יפו. קוראים לזה מרכז חינוך של "הזדמנות אחרונה", כי כל התלמידים נפלטו ממסגרות אחרות. יש בכיתה שלי ישראלים ותיקים, יוצאי חבר העמים, ילדי עובדים זרים, ערבים, חובשי כיפה, בעלי תיקים פליליים, בעלי הפרעות קשב וריכוז, כמעט כולם ממשפחות מצוקה.

"משפחות מצוקה" הוא ביטוי מכובס לזה שהם עניים. היה לנו ויכוח גדול אם מותר בכלל להגיד "עניים". הם העדיפו בהתחלה "מעוטי יכולת". קלי, שיושבת בשורה ראשונה ויש לה ציפורניים בעשרים  צבעים זוהרים, הציעה "מוגבלים תקציבית", וזה הצחיק אותנו. אני טענתי שמותר להגיד עניים, מפני שלהיות עני זו לא בושה, והם הרי לא עשו שום דבר רע. אנחנו עוד מתווכחים על זה. 

אז איך הם?

הם נהדרים.

החל מהשבוע השני של שנת הלימודים אני מלמד אותם רק לפי מערכי-שיעור של שנה ב' באוניברסיטה. הם קולטים את זה לא פחות מהר מכל סטודנט. אין לי מושג איך המערכת הצליחה להחמיץ אותם, או למה, ואני גם לא שואל. לכל אחד יש את הסיפור שלו.

לפני חודש וחצי התחלנו לדבר על השואה. הם היו שקטים וסקרנים, והיה ברור שהנושא מעסיק אותם. מישהו הזכיר את המסעות לפולין. שאלתי אם מישהו מהם מתכונן לנסוע. הם הסתכלו עלי כאילו נפלתי מהירח. אולי באמת נפלתי. "אי אפשר", אמר אסף, "זה עולה ששת אלפים שקל".

ואיך אתם מרגישים עם זה? שאלתי.

הם שתקו.

"זה לא בסדר", אמרה פתאום קלי.

מה לא בסדר?

זה נפתח לאט, בקושי, אבל ברגע שזה נפתח אי אפשר היה לעצור אותם. לא יכול להיות, הם אמרו לי, שאפילו זכרון השואה הפך להיות עניין רק לעשירים. מה הם חושבים לעצמם? שבגלל שאנחנו מיפו אז לא אכפת לנו? שרק הילדים מסביון צריכים לשיר את "התקווה" באושוויץ? שאם אנחנו עניים אז אותנו לא צריך ללמד על זה? 

כשהם כועסים הם כן אומרים "עניים".

חשבתי, ולא אמרתי להם, שאולי הם יבינו את זה אפילו טוב יותר מאחרים. באושוויץ היו רק עניים.

אז מה אתם הולכים לעשות? שאלתי.

"כלום", אמר אביב, "מה אפשר לעשות"?

בטח שיש מה לעשות, אמרתי, אבל אם תתייחסו אל עצמכם כאל אזרחים סוג ב', גם העולם יתייחס אליכם ככה. אם אתם חושבים שזה לא בסדר, תעשו משהו בעניין.

הם חשבו על זה לא מעט כנראה. שבוע אחר כך הם אמרו לי שהם רוצים לכתוב מכתב לשר החינוך. הם רוצים להסביר לו שהם רוצים לנסוע לפולין כמו כל הילדים האחרים. אמרתי שזה נשמע לי רעיון טוב. "אז תעזור לנו לכתוב את המכתב", אמר סשה.

הוא גומר ללמוד כל יום באחת, עובד עד אמצע הלילה כדי לעזור למשפחה שלו, ואז בא שוב לבית הספר. אין לי מושג איך הוא עומד בזה.

 ישבו וכתבו את המכתב. היו להם לא מעט ויכוחים, והם לא היו בטוחים שזה יצא בסדר. "לא מדובר פה על טיול שנתי", הם כתבו, "אנחנו מדברים פה על המורשת שלנו, שנמנעת מאתנו, רק כי אין לנו כסף לממן אותה".

הם שלחו את המכתב לפני יותר מחודש. חיכו שהמזכירה תצא רגע, הקלידו אותו על המחשב של בית ספר, ושלחו אותו ללשכת השר. אני יודע שהמכתב הגיע לכתובת הנכונה, מפני שאני זה שהשיג להם אותה, ואני מקווה שמנחם המנהל לא יכעס עלי בגלל זה.

הם שלחו את זה מהר, לפני שיתפסו אותם, ואז חזרו לכיתה, גאים וקצת מבוהלים, ובעיקר הם הרגישו שבפעם הראשונה בחייהם הם החליטו לא לעמוד מן הצד. בפעם הראשונה בחייהם הם החליטו שהם אדונים לגורלם, והם לא מוכנים שיתעלמו מהם רק בגלל שהם גרים ביפו והם עניים. בפעם הראשונה בחייהם הם החליטו שהם מוכנים לתת אמון במדינה, ולהאמין שהיא רואה בהם בני אדם טובים לא פחות מכל אחד אחר.

ואף אחד לא ענה.

אני לא מדבר על תשובה שלילית. פשוט לא טרחו לענות להם. כל אלפי האנשים האלה, שיושבים במשרד החינוך, וכנראה יש להם דברים כל כך חשובים לעשות שבמשך יותר מחודש אף אחד מהם לא מצא חמש דקות פנויות כדי לשלוח תשובה ל-37 ילדים מיפו שרק רוצים להצטרף למסע שאת מטרתו הגדיר משרד החינוך בעצמו, על דף רשמי של משרד החינוך, כ"חיזוק השייכות הלאומית והזיקה להיסטוריה ולמורשת".

116,000 תלמידים יצאו לפולין בחמש השנים האחרונות. מהעשירונים העליונים יוצאים פי שלושה תלמידים מאשר בעשירונים התחתונים. בעשירון של יפו ד' אף אחד לא יוצא. הם היו הראשונים שניסו, אבל אף אחד לא ענה להם.

איך הם הגיבו?

הם היו הרוסים.

כשרע להם הם חוזרים לכעוס. אני חושב שהם כעסו עלי. על התמימות שלי, על זה שגררתי אותם להרפתקה הזו שבסופה שוב העליבו אותם. לא הצלחתי להתווכח איתם, בעצם לא ניסיתי, מפני שהם צודקים.

אלא שאז קרה נס קטן. אני לא יודע איך הוא קרה, או מה הם אמרו אחד לשני, אבל הם החליטו לא לוותר. הילדים האלה, שכל חייהם אמרו להם שהם בשולי החברה הישראלית, החליטו לנסות לדבר איתה ישירות. הילה מצאה אתר באינטרנט שבו אפשר לפרסם עצומות, והם כתבו עצומה ופרסמו אותה. "בואו נגיע למאה-אלף חתימות", הם כתבו שם, "כדי שבמשרד החינוך יראו אותנו".

ביום שני השבוע היו לעצומה 728 חתימות.

אז אנחנו זקוקים לעזרתכם.

רק תחתמו.

הכנסו ישירות לאתר  http://www.atzuma.co.il/poland  או שתכנסו לטור הזה, שמתפרסם היום באופן חד פעמי גם ב-ynet, לכו לקישור בסוף הדף, ותחתמו על העצומה שכותרתה "גם אנחנו רוצים לצאת למסע לפולין". ואם אתם יכולים, דברו גם עם החברים שלכם בפייסבוק או בחיים האמיתיים, ותבקשו גם מהם לחתום.

כדי שיראו אותם.

20 תגובות

  1. מרגש מאוד, עדנה.
    תודה.

  2. אני מתנגד לעצם הנסיעה לפולין, ואין זה חשוב מי הנוסע.
    העלייה לרגל אל גיא ההריגה אינה על פי רוחי.

  3. לתמי ולשואלים אחרים:
    למרות היותי חילוני גמור אני מבין את איסור שהייתם של כוהנים במחיצתם של מתים. יש בהלכה הזאת קריאה לטהרה גמורה. כך יחסי לפולין. הנסיעה אל מקום טומאה עלולה לטמא.
    אולם יש גם צד מעשי ויומיומי יותר. הרבה נוסעים כיום מסמנים את הנסיעה לפולין כ"אייטם" במפת הדרכים, וזה כבר לא רציני.
    כמו כן אינני מבין מדוע אנחנו צריכים לפרנס את ענף התיירות הפולני.
    את הנימוק האחרון אפשר למצוא בדבריו של יאיר לפיד עצמו: הנסיעה נהפכה למקור הפלייה בין ילדים בעלי יכולת לבין ילדים שאינם בעלי יכולת.

    • גיורא, אני רואה רוחות, גם של מתים. לפעמים יש להם דברים חכמים להגיד…גם ללויים אסור לשהות במחיצת מתים. אבל הם בכל מקום ממילא…:))
      לא חלמתי שזה יהיה הטיעון..
      הפולחן של הנסיעה לפולין כטקס "בגרות" שיבטית- נראה לי פסול.
      כאילו זה מבחן אומץ..ולמעשה המון ילדים חוזרים שבורים מהמסע.

      מה שמרגש במכתב היה, באמת, היוזמה והרצון של הילדים לתבוע את זכותם לשיוויון מצד מערכת החינוך הממלכתי.

      • תמי,
        את צודקת.
        את שני ילדי הראשונים לא הסכמתי לשלוח לפולין (השלישי רק בכיתה יוד) – לכן הסיבה להבאת דבריו של לפיד היא הרצון לשיוויון. וההערכה ליוזמה. מי שלא רוצה לנסוע שלא ייסע – אבל מי שכן מעוניין – שלא תחסם דרכו בגלל העלויות הגבוהות. אם המדינה חושבת שהנסיעות האלה כל כך חשובות (על התנגדותי להן – בהזדמנות אחרת) אז שתשלם או לפחות תסבסד את אלה שידם אינה משגת.

      • לתמי,
        סך-כל טיעונינו מסתכם לתוצאה אחת.

      • מירי פליישר

        ראיתי ילדים שבורים מהמסע או לחילופין פיתחו עור של פיל

  4. מירי פליישר

    חתמתי והתרגשתי. יופי שפרסמת!

  5. הי עדנה, מרגש לקרוא מורה שמתאמץ למען תלמידיו אבל אני נגד המסע הזה בכלל. המחיר לא הגיוני בעיניי במיוחד אם אני אמא לשלושה מתבגרים והייתי שמחה לו היה נמנע ממני הצורך להיות האמא הרעה שמסרבת לילדיה לסכום של 18000 ש"ח. אני בעד לבטל את המסע הזה בכלל ואם יש לכך עצומה אני חותמת ראשונה.לדעתי, אנחנו ההורים לא צריכים לממן גם את המורים והמדריכים והשד יודע מה הכלול במחיר. אינני יודעת מה עושים הורים ללא יכולות שגורמים לילדיהם לחוש בושה, ילדיי לא מקבלים כל מה שיש לאחרים ואני מלמדת אותם להסתכל על מה שכן יש, ושלשאוף זה נפלא, אבל לא הכל בחיים מתגשם.
    מסע לפולין זה הדבר האחרון שמטריד אותי שלא יהיה לילדיי או לתלמידיו של יאיר לפיד. אדרבא שישיג להם את הכסף, אך שיתן להם בחירה בין המסע לבין ארוחה חמה לכל ילד לכל השנה, ונראה במה הם יבחרו.

  6. רונית בר-לביא

    חתמתי.

    מטרה מעולה, ונראה שהולך להם עם העצומה לפחות.

  7. עצם הדיון כאן חשוב לדעתי…

  8. גם אני בבעיה עם עצם הנסיעה.
    מה שרוצים לומר, תראו אנחנו כאן אחרי השואה.
    כשבעצם יהודים סבלו מפרוגרומים אלפיים שנה. ובלעדיהם היינו כמו הסינים היום, לפחות מספרית.

    כך שכל הגלות הייתה שואה אחת גדולה. ועם ישראל ניצל תודות לאמונה. עם אחר כבר היה נכחד.

    מה שקורה זה שכאילו הקמנו מדינה על גבי שרופי הכבשנים. והם הלגיטימציה להיותנו פה. בטא אחמידנג'ד וטוען שלא היה ולא נברא. ואחריו קמים עוד קולות. ואנחנו צורחים לא נכון, לא נכון.הייתה שואה!

    מיטב בנינו נוסעים לשם לטקס מחזק .כאילו זה מה שבאמת אמור לחזק את השורש כאן? מה עם מה שקדם? ומה עם הלפיד המוביל, אמונה!

    בנוסף, אני גם חושבת כמו סיגל. זה עומס כלכלי מיותר. מי יקבל הנחה( באם העצומה תעבור את כל הפרוצדורות) הנזקקים באמת שפושטים יד לשמיכה בחורף. אולם יש משלמי משכנתאות רצוצים שבקושי גומרים חודש, הם לא יעמדו בקריטריונים. ימנעו מילדהם את הנסיעה ויצאו קרחים מכאן ומכאן.

  9. גיורא פישר

    מכל עבר אני מקבל את העצומה שיאיר לפיד מפיץ למען אותם תלמידים ניזקקים כדי שגם הם יוכלו לחוות את "המסע לפולין".
    אני מרגיש רע מאד עם מעשהו של יאיר לפיד ,הסלבריטי שבא להראות לנו"איך מלמדים" ולספר לנו על תרומתו הנפלאה לתלמידים חלשים.
    מנהל בית הספר שבו אני מלמד יצר קשר עם גביר התורם כספים לטובת תלמידים המתקשים לממן את המסע לפולין. יאיר לפיד יכול היה לנצל את קשריו ולהשיג לתלמידיו את הכסף הנדרש.
    אבל אם היה עושה זאת, מי היה יודע על פועלו למען התלמידים החלשים, ובעזרת תפוצת המייל האין סופית כולם יודעים על יאיר לפיד הפעיל החברתי הידוע.
    איזו פרסומת בחירות נפלאה בחינם הוא מייצר לעצמו.

    • גיורא,
      יאיר לפיד לא צריך אותי בתור סניגור שלו, אבל הרשה לי לחלוק על דבריך, בכל זאת.
      אני חושבת שאין צורך בציניות הזאת שאתה מפגין בתגובתך. מכולם, עושה רושם שלפיד לא זקוק ליחסי ציבור. הוא לא ממש צריך ללמד תלמידים באזור מצוקה כדי לקבל נקודות זכות. אני התרשמתי שהוא עושה את זה מתוך רצון כן ואמיתי, לתרום מזמנו ומיכולותיו.
      ולעניין התרומה מאיזה "גביר" כלשונך – אתה מפספס את העיקר. במקום להביא תרומה לתלמידים כאלה – עדיף לאין ערוך אם הם יכולים לעשות משהו למען עצמם. תחושת הערך שלהם תיראה אחרת לגמרי אם הם יצליחו בכך – ואני מאחלת להם הצלחה מקרב לב, זו גם הסיבה שפרסמתי את דבר הפנייה.
      עדנה

      • גיורא פישר

        שלום עדנה
        לפיד זקוק לפרסומת הזאת מכיוון שהוא מתכוון להכנס לפוליטיקה. איזו פרסומת יותר טובה יש מאשר תפוצת העצומה המפוצצת אותי מכל עבר.
        יש הרבה יוהרה בדבריו על האפקט המדהים שהצליח להשיג עם תלמידיו.
        נראה אותו מלמד ומגיש אותם לבגרות על החומר ב"אזרחות" לא ב"איך להיות סלבריטי".
        ובקשר למסע לפולין, העניין מסובך ביותר. קודם כל צריך להחליט החלטה ממשלתית שכל נער ונערה צריכים לנסוע לשם.
        יש על כך ויכוח ציבורי גדול. אני למשל לגמרי לא משוכנע שצריך לנסוע.
        כל זמן שאין החלטה כזו- כל בית ספר יפעיל את קשריו. מי יותר מתאים מיאיר לפיד לנצל את הקשרים שקשר עם גבירי האומה וישיג תרומות לשם כך.
        וכמובן, כדרכם של צדיקים לא יפרסם את מעשיו בעיתונות הארצית ובמייל.

  10. גם אני חושבת שהנסיעות לפולין הם תעשיה מתועבת.
    ילדים מסיימים תיכון פה בארץ בלי שהיו בירושלים או בנחל עמוד, אבל לאושוויץ חייבים לנסוע ! – מדינה מטורפת עם סדרי עדיפויות מטורפים

  11. לא צריך להיות עיתונאי מיומן כדי לזהות טקסט של כתבת תדמית. כלומר, טקסט פירסומי שלכאורה מתנהג כמו כתבה או מאמר. מן הסתם, המוצר המקודם כאן הוא יאיר לפיד. אין ספק שגם אמא תרזה, הנקייה מכל ציניות, אם היתה קוראת את הדבר הזה, היתה מצטלבת וממלמלת: שקר, זיוף, אחיזת עיניים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעדנה שמש