בננות - בלוגים / / עם סגירת 'הנסיך הקטן'
אוקיינוס
  • חגית גרוסמן

    נולדתי בשנת 1976 בעיר אחת לצד הים התיכון. בנעוריי עזבתי והלכתי מעירי. בבגרותי שבתי אליה. אינני רואה את כחול הים מחלוני או שומעת את רחשיו. יותר מכל אני רוצה עכשיו להפליג, לשבת בתא נידח, לשתות כוס יין, להצית סיגריה ולכתוב. ספריי: 2007 - תשעה שירים לשמואל, הוצאת פלונית 2010 - לויתני האפר, הוצאת קשב לשירה

עם סגירת 'הנסיך הקטן'

שלמה קראוס האמין בי ובשיריי כמו שאמי שמחה בשיריי הראשונים ורציתי לשוב ולהאיר את עיניה. אז כתבתי. שלמה קראוס היה אוסף את שיריי ומוציא אותם מחושך לאור. בכתב העת אורבניה שהפך להוצאת פלונית. העובדה שמאוחר יותר הוציא לאור גם את הרקוויאם לאבי, אינה מובנת מאליה. עבורי זהו נס. והידיעה שעל העטיפה מתנוססת תמונת אבי, זהו נס נוסף.
בזכות העטיפה הזאת, בתי יכולה לראות את סבה (שאותו מעולם לא הכירה) מונח על מדף ספרים בחנות או בספריה, על מדף בבית של חברה. סבא שלה כעת מתחבא בכל מיני מקומות מעניינים בעולם.
שלמה הוציא לאור את ספר שיריי לאבי, הוא ערך את הספר בידיו, ובידיה של אשתו היפהפייה הנבונה והפלאית, ריקי בליך. במשך זמן תמונת אבי שהתה בביתם. על השולחן בסלון, לצד חלקי הספר, ששלמה עיצב והדביק והידק וסגר. ספרי 'פלונית' הם מלאכת ידו. קראוס הוא אמן – ספר, משורר.
בזכותו זכיתי לקטוף את האהבה שנוצקה לתוך השירים. לאסוף אותה גם מחוץ לספר, מידי אנשים חיים שהרגישו את האהבה שבשירים.

עבורי הנסיך הקטן הוא מקום שיש בו בימה, שפעם אחת קראתי בה את השיר 'סוד' מתוך 'תשעה שירים לשמואל' והצלחתי לחצות את הבניינים ולעלות ולטפס בספרות העליונות.
עבורי 'פלונית' קשורה לנסיך הקטן בקשר עמוק שקשור בעיקר לשירה, אשר תוסיף לראות אור.
על הבימה הזאת, בין העצים, נישאו שלמה וריקי.
על הבימה הזאת צריך תמיד להרים את הראש למעלה ולפנות לעננים.

6 תגובות

  1. שחר-מריו מרדכי

    אמרתי פעם לשלמה שהגילוי של "תשעה שירים לשמואל" יזָּקף לזכותו עוד שנים הרבה.

    נוגע ה"רקוויאם" לנסיך הקטן. אמנם לא הייתי מיושביו הקבועים, אבל מהפעמים הספורות שישבתי שם, אני מבין את סוד הקסם של המקום, ומבין את העצב של מוקיריו. ובכלל, כל בית קפה-ספרייה מהלך קסם. נחכה לפתיחה המחודשת בנחלת בנימין, נכון?

    • חגית גרוסמן

      טוב לדעת שגם אתה חיית לילה וקולך נשמע לפתע מתוך החושך והשתיקה, זה נפלא לשמוע אותך, שחר. תודה רבה על הדברים החמים. היו לי שני עותקים מתולדות העתיד והענקתי אחד מהם לאיש שלעולם אינו קורא שירים וכעת הוא קורא ושמח בספר מאוד ואוהב שירה.

  2. מרגש מה שכתבת. אבל…סוגרים את "הנסיך הקטן"?!מצאתי שם דברים נהדרים. וואו זה עצוב…סגרו את "אמילי" גם…

    • חגית גרוסמן

      כן לוסי סוגרים את הנסיך. לא האמנתי ולא חלמתי שזה יקרה. אבל אולי יקרה משהו אחר. מעניין לא פחות.

  3. כמו ששחר אמר בתגובתו למעלה …

    נותר לי רק להוסיף
    "והנסיך הקטן הוסיף:
    "אבל העיניים עוורות, יש לחפש בעזרת הלב…"
    "בלילה אתה תביט אל הכוכבים.
    במקום בו אני חי הכל מאד קטן, לכן אינני יכול להראות לך היכן נמצא הכוכב שלי, אבל טוב שכך. הכוכב שלי יהיה בשבילך כמו כל הכוכבים האחרים, ולכן תאהב להתבונן ברקיע… כל הכוכבים יהיו ידידך.
    ומלבד זה, אני עומד להעניק לך מתנה…"
    והוא שוב הצטחק.
    "אה, נסיך קטן, נסיך יקר. אני אוהב לשמוע את צחוקך."
    "אכן זו תהיה מתנתי. זה יהיה כמו המים…"
    "למה כוונתך?"
    "לבני האדם יש כוכבים", הוא ענה, "והם כוכבים שונים לאנשים שונים. יש אנשים שהם סיירים, ובשבילם הכוכבים הם מורי דרך. לאחרים הכוכבים אינם אלא מאוֹרוֹת קטנים. לַמלומדים הכוכבים הם חידות שיש לפתור. לאיש העסקים הם היו עושר.
    אבל כל הכוכבים האלה שותקים. לך, לך לבדך, יהיו כוכבים שאין לשום אדם אחר…
    באחד מן הכוכבים האלה נמצא ביתי, ושם אהיה צוחק. לכן כאשר תתבונן בשמים, יהיה זה כאילו כל הכוכבים צוחקים… לך, רק לך לבדך, יהיו כוכבים שיודעים לצחוק!"
    והוא צחק עוד פעם.
    "וכאשר צערך ישכך (כי הזמן משכיח כל צער) אתה תשמח שהכרת אותי, אתה תרצה לצחוק איתי שוב, ולכן תפתח מדי פעם את חלונך לשם שעשוע… ומכריך בוודאי יתפלאו לשמוע אותך צוחק אל עבר השמים! אז תאמר להם: 'כן, הכוכבים תמיד גורמים לי לצחוק!' והם יחשבו שיצאת מדעתך.
    זה יהיה תעלול נבזי מצידי לעולל לך… זה יהיה כאילו במקום הכוכבים הענקתי לך המוני פעמונים קטנים צוחקים…"
    .

    • חגית גרוסמן

      אבנר איש יקר ואהוב עוררת בי חשק וכוונות רציניות לקרוא את הספר הזה היום לבתי. תודה רבה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחגית גרוסמן