בננות - בלוגים / / דעה חשובה – שמחת עניות מאת מרב מיכאלי היום בהארץ
אוקיינוס
  • חגית גרוסמן

    נולדתי בשנת 1976 בעיר אחת לצד הים התיכון. בנעוריי עזבתי והלכתי מעירי. בבגרותי שבתי אליה. אינני רואה את כחול הים מחלוני או שומעת את רחשיו. יותר מכל אני רוצה עכשיו להפליג, לשבת בתא נידח, לשתות כוס יין, להצית סיגריה ולכתוב. ספריי: 2007 - תשעה שירים לשמואל, הוצאת פלונית 2010 - לויתני האפר, הוצאת קשב לשירה

דעה חשובה – שמחת עניות מאת מרב מיכאלי היום בהארץ

 

 

 


מרב מיכאלי | שמחת עניות

 
אז אחרי שהתקשורת גמרה להתפעל מההתקדמות העצומה ביחס לנשים, לנוכח נכונותו של בית המשפט העליון להכיר בהוצאות על טיפול בילדים לצורכי מס, והתעלמה מכך שמדובר בהכרה שהיא חלק מזערי מההוצאה הנדרשת – אפשר עכשיו לומר את האמת: מדובר בשמחת עניות, עניות מאוד.

מעבר לעובדה המוסכמת על התומכות ועל המתנגדים כאחת, שגם ההכרה הזאת עדיין רחוקה מלפתור את בעיית אפלייתן של נשים בשוק העבודה – הדיון סביב הפסיקה חושף עד כמה מדובר פה בדיכוי נשים באופן העמוק ביותר, ובאי-רצון מוחלט של בעלי הכוח לשנות אותו. להיפך, בעלי הכוח מעוניינים בכך שלנשים יהיה קשה לצאת לעבוד והן תמשכנה למלא את "תפקידיהן המסורתיים" בבית, בחינם.

הדיון הזה מתנהל בשוליים, משום שנשים נמצאות בשוליים, ועדיין אין הכרה בערך הכלכלי הרב של עבודתן. זו הסיבה לכך שגברים ומוסדות יכולים להיתמם ולהגדיר הוצאות על טיפול בילדים כ"הוצאה פרטית".

החברה מושתתת על עבודת נשים – הכוללת את גידול הילדים – הנעשית עדיין לגמרי בחינם. בכל פעם שעולה הצעה המנסה לשנות את המצב הזה, ולו במעט, קמה צעקה גדולה שאין כסף לזה. אבל למדינת ישראל, האובססיווית ממש לגבי ילודה, יש הרבה כסף כדי לממן טיפולי הפריה עד גיל 45 ללא הגבלה במספר הניסיונות, הילדים או רצפת הגיל. זאת ועוד, המערכת דואגת לשווק כל העת את האימהות בתור האושר הכי גדול בעולם, זכות וחוויה שאין גדולות ממנה.

אמהות היא אולי אושר גדול, אבל היא גם עבדות, לא פחות מזה. היא שעבוד מתמיד לסיפוק צורכיהם של אנשים אחרים, שאותם מגדלים להיות חיילים ועובדים – או לחלופין אלה שתלדנה חיילים ועובדים חדשים – לתועלת המדינה והחברה. איפה פה בדיוק העניין הפרטי?

והנושא הלגיטימי לדיון הוא רק "הוצאות טיפול בילדים"; אין בכלל מצב שידונו בהוצאות הטיפול בבית. כלומר, גם אנחנו מקבלות בהכנעה את העובדה שניקיון, כביסה, בישול וקניות הן עבודות שאנחנו אמורות לעשות בחינם. זאת אף שהשירותים הללו עולים כסף אם, לא עלינו, לא האשה עושה אותם בחינם. לא בחינם, תאמרו, שהרי הגבר מביא את הכסף ו"מממן" אותה. מה שמחזיר אותנו למרכיב הקניין בנישואים בישראל ולהשוואה בין אשה נשואה לזונה. כסף תמורת שירותים, כולל שירותי גוף. כשקובעים כי ההוצאות על גידול וטיפול בילדים הן "פרטיות", אומרים בעצם "כל אדם רשאי לעבוד. אם רצה ילדים – אדרבה, זכותו. למה שנכיר לו בזה לצורכי המס?" בכך חושפים את העובדה שהמערכת רוצה להשאיר על כנם את הנישואים והמשפחה כמסגרות שנועדו בראש וראשונה לארגן לגברים נשים שתדאגנה לכל צורכיהם, בחינם. כולל גידול ילדיהם.

ישראל ידועה באחוז הגבוה של מתנדבים באוכלוסייתה. רבות מהם הן נשים. נשים רגילות לעשות עבודה שאין בצדה שכר ואין הכרה בערכה הכלכלי. גברים, לעומת זאת, לא עושים עבודה בלי כסף. הגיע הזמן שעבודות הבית והילדים יפסיקו להיות "שקופות" ויתחלקו – על ערכן הכלכלי – בין נשים לבין גברים לבין המדינה שהם חיים בה ומפרנסים אותה.

 

 

 

18 תגובות

  1. שולמית אפפל

    מסכימה עם כל מילה

    • חגית גרוסמן

      גם אני שלומית, סוף סוף מישהי כתבה את מה שאנו חייבות לצעוק!!

  2. שלום חגית,

    אני חושבת שיש לזה משנה-תוקף לגבי אמנים בכלל ואולי אומניות בפרט… למעשה כל העבודה היצירתית של משוררים או אמנים, שלעתים ממש מקדישים לה את חייהם ועל כל פנים את מיטב זמנם ומרצם, מלכתחילה נעשית בחינם; וזה מה שמסביר לעתים שאנחנו מוצאים משוררים ואמנים במצוקה כלכלית (שגוררת גם מצוקה נפשית) לעתים קשה.

    המודל הסקנדינבי המתגמל משוררים וסופרים הוא כנראה המודל האידיאלי עבורנו, אבל בסקנדינביה בכלל יש עושר שאולי אין לנו פה וגם מנטליות אחרת שאין לנו כאן.

    ועד אז בהחלט יש צורך למצוא איזונים בין היצירה לפרנסה.

    • לגבריאלה. מה הוא המודל הסקנדינבי?

      • בסקנדינביה משוררים ואמנים מקבלים מענק / שכר חודשי *קבוע* מהמדינה, מן הסתם על פי קריטריונים כלשהם שהיא קובעת – מה שמאפשר להם להתמסר ליצירה ומבטיח להם איזה מינימום של קיום בכבוד.
        זה מה ששמעתי.

        • לגבריאלה.
          מעניין לפי אילו קריטריונים קובעים מי אמן ומי לא. מי הם הקובעים?
          יש עם זה הרבה בעיות.
          ומי שמקבל תמיכה מחויב באיזו תפוקה?.
          אני מבין שאת לא יודעת ,אני רק מנסה לחשוב על כל הבעיות סביב הנושא הזה.

  3. חגית גרוסמן

    הדיון סביב הפסיקה חושף עד כמה מדובר פה בדיכוי נשים באופן העמוק ביותר, ובאי-רצון מוחלט של בעלי הכוח לשנות אותו. להיפך, בעלי הכוח מעוניינים בכך שלנשים יהיה קשה לצאת לעבוד והן תמשכנה למלא את "תפקידיהן המסורתיים" בבית, בחינם.

    זה מה שמרתיח אותי
    בעלי הכוח אינם בעלות הכוח
    כמה בעלות כוח יש בממשלה לעומת בעלי הכוח?
    כמה נוח זה לתקוע את האישה בבית ולא לנסות להקל עליה?
    כמה קל זה כשמנקים בשבילך.
    מה גם שלבעלי הכוח יש משרתים.
    אנשים, העולם בסכנה!!!

  4. מסכימה עם המאמר , כל מילה בסלע
    כל משפט בשניים
    אבל אין לבטל את ההשגים הבלתי רגילים שהשיגו נשים ועוד ישיגו

  5. מצטערת לקלקל את ההסכמה מקיר לקיר וזו איננה הפעם הראשונה שאני כדמות וירטאלית מביעה את דעתי וכבר בעבר חטפתי על הראש מבנות קהילה, אבל רוצה לשתף בדעתי, גם אם היא נשמעת לרוב הנשים נוראית. ( בפוסט של רונית, לאחר שהגבתי, ענת פרי החליטה שאני גבר מתחזה… ואני כל כך אישה).
    מה אומרת הכתבה? שלנו הנשים מגיע לקבל כסף על הטיפול בילדים שלנו? על שאנחנו מספקות "שירות" לבעלים שלנו, על שאנחנו מנקות את הבית שלנו? ועל שעושות את הכביסה של המשפחה שלנו? אנחנו בסך הכל צריכות להזכר מהי אהבה. את כל מטלות הבית שלי תמיד עשיתי באהבה. טיפלתי בילדיי באהבה. כיבסתי את בגדיהם וקיפלתי בהסנפה וליטוף. כשלא היו לי מים חמים קילחתי אותם באהבה ענקית עם סירים מורתחים על הגז. שמישהו יתן לי כסף לתיקון הדוד? מה פתאום? זו האחריות שלי והבעיות שלי והדרך שלי היא לא לצעוק "שתו לי, אכלו לי, מגיע לי".
    האושר נמצא בדברים האלה. גידול ילדים הוא לא קל אבל הוא שווה יותר מכסף, ולא הייתי עושה את זה לעולם בשביל לקבל תמורה מעבר למה שאני כבר מקבלת…אושר ואהבה עצומים! היום יש חילופי תפקידים וגברים מוכנים להיות עקרי בית. אני מבינה אותם אבל התפקיד הזה תפוס מבחינתי!
    אז קשה לנו? חושבת שמאז שהתחילו לחפש שוויון, די אכלנו אותה הנשים. כשהיה איזון זה כשכולם היו שלמים בתפקיד שלהם, הייתה הרבה יותר שלווה גם אם לא קל. לא קל זה לא דבר כל כך מפחיד. שוויון מלא שמטשטש זהות ויוצר מצב שמצפים מאיתנו הנשים להיות פתאום גברים זה מה שמפחיד אותי.
    לסיום אסייג בדבריי את הנושאים שכן צריך לטפל בהם לדעתי בנושא מעמד האישה, וזה רק במקום שבו אישה היא צל בבית, מפוחדת, סובלת מאלימות, בעלה "עושה לה" ילדים בלי לשאול אותה והיא חייבת לטפל באיזה תשעה עשרה ילדים, שזה, לא שפוי בעיניי ושום כסף בעולם לא יהפוך את זה לשפוי.
    אשתף עוד, שמכיוון שהייתי בעלת עסק עצמאי, אני יכולה לומר ולעדכן את מי שלא יודעת, שלנו הנשים יש הקלה מדהימה במס הכנסה. (אהוד פדרמן יכול אולי לאשר, בכל אופן זה מה שאני הבנתי מרואה החשבון שלי). גבר שמרוויח נטו בשנה מאה אלף ש"ח משלם למס הכנסה שלושים אלף ש"ח. אישה שמרוויחה בשנה מאה אלף ש"ח נטו, משלמת רק אלפיים ש"ח למס הכנסה. הנה סיבה לגברים לרצות להיות נשים. לא מוצאת סיבה לרצות להיות כמותם.
    אני מתה על גברים, אבל לא הייתי רוצה להתחלף איתם, ולא הייתי רוצה להיות שווה להם בכל, וגם לא הייתי נותנת להם ללדת במקומי ולוותר על החוויה הזאת, לא זאת ולא אחרות.

    • מירי פליישר

      סיגל לא שכר. הכרה מבחינת המס. הכרה. ראייה.לא מובן מאליו למרות האהבה שעליה אין ויכוח. לא הגיע הזמן לראות שאמא עושה משהו בשביל המשפחה?שעשייתה של האישה שווה לעשייה של הגברים? את לא רואה את הניצול של ההורמונים הנשיים והנטייה הטבעית להגן על הקן?
      כולו הכרה מבחינת המס והוצאות . עוד קצת שויון . לא יזיק. אפילו יועיל. אנחנו לא שקופות!

      • מירי, הנושא הזה של המיסים צריך לדעתי להיות כנושא של הקלה במס נקודה. הארצות הברית שכירות או משכנתא נחשבים למוכרים במס. בגדים (לאו דווקא בגדי עבודה) נחשבים למוכרים במס. מטפלת , מנקה (לא היו לי אין לי מושג אבל הגיוני לי שהיו מוכרות לצרכי מס), כל אלו שיוכרו במס וכבר המצב ישתפר אבל לא חושבת שזה ממש משנה אצל מי זה יוכר. אצל אבא חד הורי זה יוכר מנהסתם אצלו ואצל אמא חדהורית זה יוכר אצלה בין זוג הורים שיוכר באיזשהו צד ועדיין לא הצלחתי להבין מה פתאום שישלמו לי על מתנות חיי? (עבודות בית, גידול ילדים, זאת הנאה. ואם לא נהנים לא עושים…אלוהים, רק לחשוב שאנשים יתחילו ללדת ילדים בשביל כסף, גם ככה זה היה כשהביטוח הלאומי היה גבוה למרובות ילדים, חברה שלי ממש פתחה עסק שנקרא: ללדת, ויש לה יותר ילדים ממה שהיא יכולה לגדל, וזה בעיניי נוראי).

    • רונית בר-לביא

      סיגל, אני ברצינות לא יודעת על מה את מדברת לגבי מס הכנסה.
      מאיפה הבאת שגבר ישלם 30,000 שקל מתוך 100,000 ואשה 2000 ? הזוי !!!

      אני רשומה כעוסקת פטורה, בפועל כמעט מובטלת והם מקפידים לעשוק כל רבע שקל שאני רושמת, הרבה הרבה יותר ממה שמותר, כולל ביטוח לאומי, אני מדברת על מאות שקלים בחודש, שאני צריכה אחר כך לבקש בחזרה, באלפי מסמכים והתכתבויות.

      אז מאיפה המיתוס ?

      • השאלה רונית מי זה הם? יש מס הכנסה ויש ביטוח לאומי. לדעתי ביטוח לאומי חותך בבשר חי של כל גבר ואישה ואת זה אינני מבינה, כי בסוף החיים עדיין כל מה שאקבל מהם זה בסך הכל איזה 1600 ש"ח לחודש וקיבלו ממני הון!!! בעוד שמס הכנסה זה בדיוק כמו שכתבתי לך ותבדקי. עצמאית פטורה לא משלמת מס הכנסה בכלל. כעצמאית פטורה את פטורה ממס מכיוון שהכנסתך השנתית ברוטו לא מגיעה לשישים אלף ש"ח (המספר לא מדוייק כי סגרתי את התיק לפני כארבע שנים ויש לי קורים בזכרון).

        • סיגל סליחה, אבל את פשוט מדברת שטויות.
          עצמאית פטורה -פטורה ממעמ בלבד, אבל משלמת מס הכנסה. הרבה מס הכנסה.
          כל הנתונים שסיפקת לגבי מס הכנסה שגויים לחלוטין. את טועה ומטעה אחרים וזה מסוכן.
          בנוסף, כל מה שכתבת על האושר בגידול ילדים ועבודות בית, תסלחי לי, אבל אלה פשוט דיבורים של אישה מפונקת. אני עובדת עם נשים חד הוריות שבקושי מצליחות להביא הביתה אוכל לילדים שלהן. בלי ההטבות וההקלות לנשים (שהן גם ככה מאד מצומצמות ומעליבות) הנשים הללו יגיעו למצב של רעב.
          בבקשה תחשבי קצת לפני שאת כותבת.

          • מקבלת אליענה שיתכן שאינני מדייקת ואכן הזמנתי את אהוד פדרמן לפוסט לצורך הבהרה נוספת אבל אני זוכרת במדויק את האלפיים מול שלושים האלף שמשלמים מיסים על מאה אלף ונראה מה הוא יאיר. ואני יקירתי ממש לא אישה מפונקת וכאן יכולתי לומר שאת מדברת שטויות כשאת מנסה להגדיר אותי אבל אני מבינה אותך שאת פשוט לא מכירה אותי ואני יכולה להיות אישה מפונקת גם בלי אוכל במקרר כי כבר למדתי להכין מהבסיס של האוכל ארוחות לילדיי והם למדו שאנחנו לא כמו כל אלה שיש להם אבל לנו יש דברים אחרים שאינם נמדדים בכסף. ואני יודעת מה זה ללכת לישון ולחשב מה נמצא לילדים שלי בבטן ואם הייתי בכיינית הייתי שומעת אותי בוכה כאן בכל פוסט אבל אני פשוט אישה חזקה, מציאותית ואוהבת את מעמדה ומצבה הכלכלי הדפוק כי זה מה שיש ואני מסוגלת לראות הרבה יותר ממפונקות ולחוות הרבה יותר ממפונקות ולהיות מאושרת הרבה יותר ממפונקות ובכך עושרי ואיתו אנשים לא בדיוק מסתדרים כי הוא לא עשוי מכסף או מזהב הוא פשוט נוצץ באופן שלא כולם מבינים ולכן אני מחבקת ומבינה וזה בסדר. מבחינת החברה דווקא יש לי חיים קשים ואף אחד לא מבין איך אני שורדת אבל עובדה אני אפילו נהנית מהמותרות הזה שיש לי אינטרנט ומי מהאנשים כאן חושב שזה מותרות? מי מהנשים כאן חושבת שזה מותרות? לכולכן זה מובן מאיליו. לי ולילדיי זה לא. לא זה ולא גג ולא אוכל. לא משנה אם הייתי גבר או אישה, אלו הם חיי ואני אוהבת אותם ואני לא מתבכיינת ומבקשת שיתנו לי, שיעשו לי, שמגיע לי וכלום. לעצמאים הייתי מבקשת תקופת הסתגלות למצב של חוסר תעסוקה אבל שוב למה להפריד בין גברים לבין נשים? למי קל במצב הכלכלי הזה של המשק? במקרה במקרה אני סיגל שמתפנקת רק על אור של שמש וחיוך של ילדים…למה זה לא בסדר בעינייך?

          • רונית בר-לביא

            סחטיין, סיגל, לגבי ה"מתפנקת על אור של שמש וחיוך של ילדים". יש לך יכולת נדירה לשמוח בדברים הקטנים (גם לי), ולכן קשה לנו בחברה.

            מבחינת דעותייך המעט שוביניסטיות, גם לי הן לא נוחות, אבל אני מכבדת אותן.

            אני חושבת שגברים רכלנים באותה מידה, ושלא בא לי לחכות להם שיחזרו מהצייד, ושלא צריך "להתכופף" בשבילם 🙂
            וכולי,

            המקומות היחידים שבהם אני מרשה חוסר "שיוויון" הם… את יודעת.

  6. מבחינתי זה מאמר מבלבל.
    אם יש משהו חיובי זה טיפולי הפוריות , היום קראתי שאנו מקוצצים בכל.
    אז לפחות זה.
    אין לי עניין להתחלק עם בעלי שווה בשווה, עבודה בחוץ מתישה אותי וכשאני חוזרת אני כמוהו אדישה לילדים למרות שאני כן מתאמצת לעבוד.
    אך לא להשתגע.

    הייתי רוצה שיכירו בהוצאות של אישה עובדת כמו, מטפלת, גנים , עוזרת .

    אני לא חושבת שכל מי שיש לה משפחה ענקית אומללה.
    כי רובן גודלו בתוך משפחה כזאת ויש להן הרגלי שליטה, ארגון ותכנון מפתיעים.

    אישה יולדת אינה אומללה.

    אך המדינה צריכה להכיר בה.
    מה שקורה בפועל זה שאין להן קצבת לידה נורמאלית , קצבאות הילדים מקוצצות , חופשת הלידה מגוחכת באורכה, ועוד.

    אך ממה שקראתי היום הולך להיות רק יותר גרוע.
    וכולנו נשים וגברים כדאי שנצא לרחובות.

    דרך אחרת.
    אין.

  7. אהוד פדרמן

    נראה לי קצת מוגזם לשפוך על הענין את כל תסכולי אפליית הנשים כמו שעושה מירב מיכאלי בכתבתה. עקרונית הדרישה צודקת באותם מקרים ששני בני הזוג עובדים ואין מסגרת ממומנת על ידי המדינה לשמירה על ילד/ילדים בגילאים
    0 עד 5 בזמן ששניהם נמצאים בעבודה
    (או במשפחה חד הורית – נמצא בעבודה ההורה שאצלו חי הילד) . מעשית הענין קשה ליישום והוא פתח להונאות ותשלומים פיקטיביים לקרובי משפחה בגבולות השכר הפטור ממס. לדעתי, ניתן ליישם שיטת נקודות זיכוי ממס נוספות למשפחות שממלאות את כל הקריטריונים ואז יתברר שהשד של פגיעה בתקציב המדינה אינו נורא שכן אחד הקריטריונים צריך שיהיה הוכחת תשלום. מה שיכניס למעגל המדוּוָחים ומשלמי המיסים את המטפלות והמטפלים שמקבלים היום "שחור". שכן אחד הכללים של התרת ניכוי הוצאה הוא זיהוי שם המקבל.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחגית גרוסמן