צוּרָה*
כָּל מְבֻקָּשׁוֹ הָיָה צוּרָה
לְעִתִּים נִרְאֲתָה לוֹ בִּנְעָרִים
לְעִתִּים נִגְלְתָה בְּצִיּוּרִים
בִּשְׁבָרִים עַתִּיקִים אוֹ בְּשִׁירִים
וּלְעִתִּים אֲפִלּוּ בִּצְפַרְדֵּעִים אוֹ צִפּוֹרִים
כְּלוֹמַר צוּרָה חַיָּה וּפוֹעֶמֶת
גַּם אִם הָיְתָה מִטִּבְעָהּ הַצָּרָה מְצַמְצֶמֶת
כְּלוֹמַר כָּזֹאת הַנִּשְׁקֶפֶת אֶל הַנִּצְחִי
כְּפַנְתֵּר רוֹשֵׁף-שָׁחֹר אוֹ כַּד לְאֵפֶר
אוֹ כִּקְפִיצָתוֹ שֶׁל לוּלְיָן בִּגְבָהֵי הָאֲוִיר
הוּא בִּקֵּשׁ אַחַר צוּרָתוֹ
כְּבוֹרֵחַ מֵחֹסֶר צוּרָה
הוּא בִּקֵּשׁ אַחַר צוּרָתוֹ
בְּאֹרַח נוֹאָשׁ וְנוֹרָא
הוּא בִּקֵּשׁ אַחַר צוּרָה
הַנֶּעֱרֶצֶת עַל כָּל רוֹאֶיהָ
כִּי הוֹרָיו מוֹלִידַיו
רָצוּ בְּצוּרָתוֹ הַנֶּעֱרֶצֶת
כִּי אֶת צוּרַת הוֹרָיו
שָׁבְרוּ קְצִינֵי רֶצַח מְמֹרָקִים
שֶׁרָצְחוּ אֲפִלּוּ אֶת אֱלֹהֵיהֶם
אַךְ אָבִיו וְאִמּוֹ עַצְמָם
שֶׁכֹּה רָצוּ בְּצוּרָתוֹ הַנֶּעֱרֶצֶת
תָּמִיד כִּרְסְמוּ אֶת צוּרָתוֹ
כָּל-כָּךְ רָעֲבוּ לְצוּרָתוֹ
וְכָךְ הָיְתָה צוּרָתוֹ אֲכוּלָה וּמְקוּלָלָה
וּרְעָבוֹ לְצוּרָה שְׁלֵמָה לֹא יָדַע שֹׂבַע אוֹ הַקַּלָּה
וְהָיְתָה צוּרָתוֹ אָרְחוֹ וְרִבְעוֹ
וּבִקּוּשׁ הַצּוּרָה הָיָה לְצוּרָתוֹ
וְצוּרָתוֹ הָיְתָה אֱלֹהָיו
אַךְ אִם נַעֲנָה לוֹ אֱלֹהָיו
וְצוּרָתוֹ נִמְצְאָה נוֹגַהַת וּמְנַגֶּנֶת
חָשׁ עַצְמוֹ לָכוּד בָּצַר וּבַמְּבֻצָּר
וּפָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים
שֶׁאֵין לָהֶם צֶלֶם אוֹ מַסֵּכָה
אֱלֹהי חֶסֶר
שֶׁחֶסְרוֹנוֹ הוּא מְקוֹר הַצּוּרוֹת
שֶׁחֶסְרוֹנוֹ הוא מָקוֹר לְכָל חֶסֶר, לְכָל הַחֶסֶר
אֱלֹהִים שֶׁל תֹּהוּ וּבִלְבּוּל
אַיִן אֵין-סוֹף
וּמֵהָאַיִן בִּקֵּשׁ לָצוּד אֶת צוּרָתוֹ
וְרֶשֶׁת פָּרַשׂ בַּתֹּהוּ
*מתוך "שיר הלב", הוצאת הקיבוץ המאוחד 2004
מענין.
אני אוהב איך נשירים שלך מתנגנים סביב
ישות שכמו חוזרת על עצמה ובכך מעצימה.
הוּא בִּקֵּשׁ אַחַר צוּרָתוֹ
כְּבוֹרֵחַ מֵחֹסֶר צוּרָה
שתי שורות שמאוד דיברו אליי.
אהבתי את האידאל האפלטוני שפורש רשת ולעולם בלתי מושג, גם כשנדמה שאפשר להשיג צורה. הכמיהה ורשת מעל התוהו חשובות לא פחות מהצורה הרצויה, בודאי מזו המושגת.
מיכל, תודה על הקריאה המעמיקה.
איציק אני מרגיש מתגובתך שנהנית והדבר משמח אותי.
חזק ביותר ומקסים.
בעולמנו שכל מהותו היא תיקון,
מה ש"מושלם" הוא חולה, לדעתי.
רק עם החסר יש מה לעשות,
עם צורה פגומה או היעדר צורה.
והאלוהים הוא אלוהי החסר, אולי לכן הוא נעדר צורה,
ואם איננו רוצים להיות עובדי אלילים,
נסכים לעבוד את החסר הזה,
ונאהב ונטפח אותו,
ובאורח פרדוקסלי הוא ייעשה פחות ופחות חסר, אבל לעולם לא מושלם,
לא בעולם הזה.
הכלאה בין הגלדמניות הנאוקלאסי ,ובין יונה וולך צורות.
אכן, רונית, באין,בחסר ובתוהו, שם נובטות הצורות המתחלפות עוד ועוד. התיקון הוא הליך מתמיד. כשהדברים מתפרקים נוצר דבר מה חדש.
שיר טרגי, בעיני.
גם בעיני טראגי, ומאוד מאוד יפה ומכמיר לב. ומהמשפט הזה הרג אותי:
כָּל-כָּךְ רָעֲבוּ לְצוּרָתוֹ
וְכָךְ הָיְתָה צוּרָתוֹ אֲכוּלָה וּמְקוּלָלָה
אני לוקחת אותו איתי.
יש בזה יסוד טראגי. לוא נשאר המשורר תקוע בדיאלקטיקה שהשיר מתאר בלי מודעות – זה כבר היה טראגי ממש.