בננות - בלוגים / / המכתב לאב של פרנץ קפקא
קרא
  • מרדכי גלדמן

    מרדכי גלדמן הוא יליד מינכן (1946), בנם של פליטי שואה מפולין, שעלו לישראל ב 1949. למד באוניברסיטה בר-אילן ספרות עולם (לתואר ראשון) ופסיכולוגיה קלינית (לתואר שני). עוסק בפסיכותרפיה בגישה אקלקטית, שבסיסה פסיכואנליטי. ספרי שיריו:" זמן הים וזמן היבשה" ( הוצאת שוקן, 1970); "ציפור" (הוצאת סימן קריאה, 1975); "חלון" ( הוצאת סימן קריאה, 1980); "66-83, שירים" ( הוצאת סימן קריאה, 1983); "מילאנו" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988); "עין" (הוצאת סימן קריאה, הספרייה החדשה, 1993); "ספר שאל" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1997); "זמן" - פואמה מלווה בתחריטיו של משה גרשוני ( הראל מדפיסים, 1997). "שירי האבל" עם הדפסי משי של פסח סלבוסקי (הראל מדפיסים, 2000)."הו קירי יקירי" (הוצאת קשב לשירה, 2000) "שיר הלב" (הקיבוץ המאוחד 2004 ). ספרי עיון: "מראה אפלה" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1995) "ספרות ופסיכואנליזה" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998) "אוכל אש, שותה אש"(הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002) "העצמי האמיתי ועצמי האמת" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2006) "ויהי במראת הכסף" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007). מפרסם דרך קבע בעיתונים ובמגזינים("שיחות", "אלפיים", "שבו") מסות ומאמרים המתייחסים לאומנויות ולפסיכואנליזה. שימש כמבקר האמנות של "הארץ". שיריו תורגמו לשפות רבות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית, יוונית, פולנית, קרואטית, סינית, רוסית, ערבית. פרסים: פרס חומסקי לשירה (1983), פרס ראש הממשלה (1996), פרס ברנר (1998), פרס עמיחי (2005)פרס ביאליק למפעל חיים בשירה (2010). ייצג את ישראל כמשורר בביאנלה לשירה בליאז', בלגיה (1995) וב"עונת התרבות הישראלית בצרפת" (1998). אצר תערוכות :"מפלס פרטי" (ציור, פיסול, מיצב, צילום) גלריה שרה קונפורטי, 1992; "ייחוד" ( ציור פיגורטיווי), אגודת הציירים ת"א, 1994; "חולון-בת ים (6 צלמים), אגודת הציירים ת"א, 1999. ציוריה של הלן ברמן, אגודת הציירים 2003. תערוכת יחיד לפסח סלבוסקי, ביתן האמנים 2005."גן עצמאות – גן פתוח", ביתן האמנים 2007 הציג בתערוכות קבוצתיות: "משולש ידידותי" עם פסח סלבוסקי ומיה כהן לוי (ציורים ותצלומים), גלריית בי"ס לאמנות קלישר (1998); "מותי א'", (תצלומים) עם גדי דגון, גלריה פאר (1998) . "על גדות הירקון", (תצלומים) מוזיאון תל אביב לאמנות, 2005. הוראה והרצאות: סדנאות רבות לכתיבת שירה; סמינריון למ"א על ספרות ופסיכואנליזה באוניברסיטת באר- שבע (2003); סדרת הרצאות במכון ואן ליר על שקספיר כפסיכואנליטיקן (2004) ועל הרוחני בחיי יום יום מפרספקטיבה פסיכואנאליטית (2005).

המכתב לאב של פרנץ קפקא

                       המכתב לאב   – קפקא כפסיכואנליטיקאי                                 

 

פרויד ניגש לטקסטים ספרותיים בגישה מתנשאת,  מתוך הנחת יסוד שהסופר איננו מבין את  הדחפים והמבנים הלא מודעים שכוננו את היצירה. הוא נהג בסופר כאילו הוא מטופל שיצירתו היא הסימפטום הנוירוטי שלו. גישתו השתרשה, ובמשך שנים רבות נגשו פסיכואנליטיקאים לספרות בצורה דומה. עם הזמן, פרשנויות כאלה הותקפו מכיוונים שונים, וכיום לא מעט פסיכואנליטיקאים ייגשו לספרות בצניעות נאותה, מתוך נכונות להניח לטקסט ללמד אותם ידע חדש על הנפש, צדדים סמויים של החוויה האנושית ואולי אפילו תיאוריה פסיכואנליטית חדשה. מכתבו של קפקא לאביו – שיצא באחרונה בתרגום חדש של אילנה המרמן – איננו טקסט ספרותי אלא  בעיקר טקסט פסיכולוגי-פסיכואנליטי מובהק (גם אם אינו משתמש במושגים פסיכואנליטיים), ויש בו כדי ללמד על גודל המודעות שעשויה להיות נחלתו של סופר גדול ממעלתו. מכתב זה הוא מסמך מרתק ביותר של אנליזה עצמית מהפרספקטיווה של "פסיכולוגית העצמי" – אחד הזרמים הפוסט פרוידיאניים שיש לו נאמנים רבים בארץ ובעולם. קפקא מתאר בו במודעות מדהימה איך הרס אביו את חווית העצמיות שלו.

 

בעבר ניסחתי את העצמי הגרעיני כנקודת ראות . אדם שגודל ברגישות נאותה חווה את עצמו כנקודת ראות ייחודית שהינה בעלת סוביקטיוויות חושנית, רגשית ותוכנית מקורית. גידול ברגישות נאותה מאפשר לחושניות ולרגש הייחודיים, לנטיות לב , לדמיונות, חלומות וחוויות, שהם פרטיים מטבעם, לקבוע את התנהגותו של הסובייקט ואת התגבשותו  כאישיות. לעומת זאת, גידול ברגישות פגומה מארגן את הסובייקט בדפוסים זרים לו, המטשטשים אותו כנקודת ראות. דפוסים זרים אלה עשויים להיות חובות הסתגלותיים שנכפים על הילד בנוקשות יתירה, או הסובייקטיביות של הורה אגוצנטרי ועריץ שאין לו עניין כלל ועיקר בסובייקטיוויות של הילד.

 

על הרס הסובייקט כנקודת ראות על ידי נקודת ראות אחרת – נקודת הראות האגוצנטרית והעריצה של האב – מדבר מכתבו של קפקא לאביו. המכתב גם מדבר על התוצאות הנפשיות הקשות של ההרס הזה.

 

אביו של קפקא הציב את עצמו מול קפקא, ובעצם מול העולם כולו, כנקודת ראות בלעדית וטוטאלית, תוך ביטולם של כל אדם וכל השקפה שלא הלמו את שלו. כל סטייה מהשקפותיו עוררה בו זעם איתנים והוא היה מבטל אותה מכל וכל ואפילו מחרפה ומגדפה. הוא נהג גסות רוח מדהימה בכל גילוי נפשי אוטונומי של בנו, ובמקביל אף לימד אותו שכל רעיון שהתהווה בעולם ואינו הולם את רעיונותיו הוא איוולת מגונה:"היה לך אמון בלתי מוגבל בצדקת דעותיך…. מכורסתך משלת על העולם….. דעתך היתה נכונה, כל דעה אחרת היתה מוטרפת, מופרכת, "משוגֶע", לא נורמלית. והביטחון העצמי שלך היה כה גדול, שגם בלי להיות עקבי הוספת להיות צודק. לפעמים אף קרה שבעניין כלשהו לא היתה לך שום דעה ולכן לא היה ספק כלל שכל הדעות האפשריות בנוגע לעניין הזה, כולן עד אחת מוטעות. יכולת למשל לגדף את הצ"כים, אח"כ את הגרמנים, אח"כ את היהודים, ולא רק בנקודה זאת או אחרת כי אם מכל הבחינות, ולבסוף לא נשאר עוד שום אדם מלבדך. נהיית בעיניי חידתי כמו כל הרודנים, שצדקתם מעוגנת לא בחשיבתם, כי אם בהם עצמם." ע" 15-16.

 

כך נהג גם בבנו: "די היה שמשהו שימח את הלב, מילא את הנפש, די היה לבוא הביתה ולספר על זה, והתשובה לא איחרה לבוא – אנחה אירונית, נענוע ראש, נקישה באצבע על השולחן:"כבר ראיתי בחיי דברים יפים יותר"". ע" 16-17  האב זלזל בכל חוויותיו של בנו וביטלן. הוא אף הרחיק לכת בשלילתו כשפסל בגידופים והשמצות לא רק מחשבות וחוויות אלא אפילו כל אדם – גבר או אישה – שפרנץ התרועע עמם . הוא כמו תבע בכוח אדיר ובקנאות אלימה להיות האדם המשמעותי היחידי בעולמו – מעין התביעה המונותאיסטית "לא יהיו לך אלוהים אחרים על פניי".

 

התוצאה של מפעלו ההרסני של האב היתה חוויה עזה ומושרשת היטב של עצמי שלילי,  ואשם הנוטה לשיתוק ולשתיקה. האב הממשי, ועם הזמן האב המופנם, שימרו את החוויה הזאת. שליליותו של העצמי הזה היתה כפולה : שלילה אחת נבעה מהשקפתו המופנמת של האב על בנו. ואילו השניה נבעה מהפנמת דמותו של האב שנתפס על ידי הבן כדמות שלילית ביותר, בעיקר בגלל יחסו הגס והאלים כלפי אחרים. יחס זה העצים את רגשי האשמה של הבן לאין שיעור. הוא חש שעליו לפצות כמיטב יכולתו, באורח כמעט נלוז, את כל אלה שנפלו קרבן לזעפו המשפיל של האב. התוצאה של שליליות עמוקה כל כך בתפיסת העצמי פירושה היה הטלת ספק בכל הישג ממשי. שהרי לא ייתכן שאדם כה שלילי ישיג הישג ממשי כלשהו, וספק זה גבר ככל שההישג היה משמעותי וומופלא יותר.  עוצמתה העריצה של נקודת הראות של האב גם הטילה צל מאיין על כל דבר במציאות, וגרסאות  של ארועי  המציאות שנבעו מנקודות ראות אחרות תמיד נחתרו על ידי צל של שלילה ומשמעותן השתבשה או נהפכה על פיה.

 

האופן שבו קפקא מתאר את יחסיו עם אביו מסביר צדדים רבים ביצירתו ובחווית-התשתית הקפקאית שהיא פסימית, לבירינטית ומייחסת לסמכויות-על קוואזי-מטאפיסיות עריצות ושחיתות. אבל יחסיו עם אביו אינם מסבירים כלל ועיקר כיצד יכול היה להפוך לאחד הסופרים החשובים בכל הזמנים. ניתן לאפיין את ההישג העיקרי של יצירתו בעיקר במה שלכאורה נפגם אצלו על ידי אביו בצורה קשה במיוחד – כינונה של נקודת ראות יצירתית מקורית להפליא ורבת עוצמה בסוגסטיוויות שלה. מי שקרא ביצירתו של קפקא הבן לא ישכחנה לעולם, והשפעתה על ספרות המאה ה-20 ממש עצומה. מנגד לאב שחיסל את קפקא כנקודת ראות,   יצר הוא נקודת ראות שהיא חזון קודר בעל מימדים אישיים, חברתיים ומטאפיסיים,  וחשיבותו אוניברסאלית.  בקרב הגדול והקשה בין נקודות הראות, ניצח קפקא ת אביו "בגדול" למרות שבאורח אימננטי לגמרי, ביקש סמוך למותו שישרפו את כל כתביו שעדיין ניתן היה לשורפם. האם מרמז לנו המכתב על מקורה של היכולת הזאת? משאלתו של קפקא לקיים את עצמו כנקודת ראות יצירתית ובעלת חירות התבטאותית  מובנת לגמרי מתוך מאבקו באב המדכא והמשפיל, אך הכוח הנפשי לעשות זאת עדיין טעון הסבר.

 

נראה שההסבר המבוקש מצוי ביחסיו של פרנץ עם אמו. תיאורטיקנים של העצמי תולים את היצירתיות בין השאר  בהזדמנות שניתנת לילד לבטא דחפים הרסניים כלפי אם מיטיבה וחזקה ואמו של קפקא אכן אפשרה זאת. מהמכתב עולה כי היא זאת שספגה את אלימותם של הילדים כלפי אביהם, שאי אפשר היה לבטא כלפיו ישירות שום כעס ובוודאי לא כעס עז. היא הכילה את כעסיהם של הילדים באורך רוח רב, למרות שבסופו של דבר תמיד צידדה בעמדתו של האב והצדיקה אותו, דבר שמנע את המרידה בו. עם זאת, למרות כפיפותה המוחלטת לאב היא אהבה את פרנץ במסירות ובהיענות. כושר ההיענות וההכלה שלה היו מיוחדים במינם , כאילו היתה היפוך אנטיפודי של האב .

 

לבסוף ראוי לציין כי למרות שהמכתב לאב מסביר צדדים רבים באישיות של קפקא וביצירתו ואפילו את יצירתיותו דבר מכריע אחד אין הוא מלמד: את האיכות המיוחדת במינה של כתיבתו. אפשר להבין מהניתוח העצמי של קפקא מוטיבים רבים ביצירתו ואת אווירתה האופיינית, אבל אי אפשר  להבין ממנו את האיכות הספרותית החד פעמית, הגאונית, של כתיבתו. דומה כי איכות זאת אין לה כלל הסבר פסיכולוגי והיא מתקיימת בממד אחר. הסברים פסיכולוגיים הם סיבתיים מטבעם  ואילו האיכות הספרותית מתהווה כמין נס באזור של חירות גדולה, מעבר לסיבתיות.

 

 

 

 

פרנץ קפקא (2007), היונה שעל הגג,מגרמנית: אילנה המרמן,עם עובד

 

34 תגובות

  1. תודה מוטי על תובנות רבות .

  2. תודה על מאמר מענין.

    וסתם מחשבה..
    אולי צריך להודות לאביו של קפקא על עריצותו?
    ועד כמה שזה נורא, אולי קפקא עצמו היה מודה לו על כך במובנים מסוימים..

    • האב הזה גרם לקפקא חווית קיום נוראה נפשית וגופנית. עם זאת, במכתב, קפקא נוהג באביו עדינות מפליאה ונקודת המוצא של המכתב היא האפשרות שהאב יבין
      את אשר עולל ויינחם על כך. אבל זוהי שיחה עם האב המופנם. לא היה שום סיכוי שהאב הקונקרטי יבין לבסוף.

  3. כן, הזדמנות לדוןבאבא שיצר את קפקא…
    למרות שיש לי הרגשה למרות מה שקראתי שקפקא הוא דמות שניגזרה מעצמה, אני יודעת שאין כזה דבר, מצד שני לאבא הזה באותה מידה היה יכול לצאת סתם בן דיכאוני.
    להתראות טובה

    • אולי באמת הנקודה המעניינת פה היא הצורך לרצות.
      אפילו אדם מהחומר הזה הרגיש צורך לקבל אישור והכרה מאבא שלו. עד שלא יקבל אותה הכרה, לא ממש יהיה מרוצה מעצמו. כלומר – ייצר כל חייו בתחושה שהכול חסר תכלית. כי הרי לא חשוב מה יעשה… אבא שלו לא יפרגן לו (גם בדמיונו של קפקא יהיה במלחמה עם האב).

      אולי השעה קצת מבלבלת אותי..

      • אחת השאלות שאתה מעלה, באופן ישיר או עקיף,הו מהו הכוח המניע את היצירה של אדם שחי תחת דיקטטורה? מנין הוא שואב את הכוח להיות בקול היחודי שלו? ואולי מדוע אדם אחר ישאר בלי הכוח הזה וכל יצירתו תהייה פנימית בלי כוח לצאת? אני חושבת שאמא של קאפקא היתה סבילה, פסיבית, לא אם מגנה, אולי כמו שאמרת מכילה ובעיקר שותקת.

      • לא נראה לי שהשעה מבלבלת אותך. גם להערכתי הרצון להשיג את הסכמת האב היה אחד המניעים לכתיבת המכתב.

    • טובה , נראה לי ששכחת או שאינך יודעת, שהסיפורים של קפקא נסובים לא פעם על דמויות או רשויות אבהיות מאיימות ושרירותיות. כמו שכתבתי, דמות האב של קפקא מסבירה הרבה דברים ביצירתו, אבל גאונותו נשארת ללא הסבר.

  4. חכם וקולע. המשולש המשפחתי קורע ובונה את היצירתיות – איך מכל זאת מתפרצת איכות ספרותית של ממש?! זהו באמת פלא גדול מחוץ לחוק

  5. תודה רבה על הטקסט.
    מרתק

  6. מוטי, תודה
    משובח ביותר
    העתקתי לי לחומרים שאני שומרת…

    יש לי בשבילך מתנה, שורה של דלמור שוורץ
    COME STAND AT MY POINT OF VIEW
    מעולה, לא?

    יש רק נקודה אחת שאני לא יודעת אם צריך להרחיב, והרחבת
    הנקודה שיחסי הילד עם הוריו לא מסבירים "את האיכות הספרותית החד פעמית, הגאונית, של כתיבתו"
    גאונות אי אפשר להסביר בפסיכולוגיה – כפי שאי אפשר למצוא סיבות לכל כישרון שהוא

    וגאונות היא כישרון בעצמה אדירה, שחורגת מהסקאלה
    וולטאז" גבוה בצורה לא-נורמלית (…) של כישרון

    אני חושבת שאפשר לכתוב על זה, אבל אולי לא הייתי מסיימת בנקודה הזאת שהיא ברורה מאליה, כמעט הפינאלה המתבקש

    יחי ההבדל בין אישיות וכישרון!
    היעל

    • היעל – המשפט של דלמור שוורץ הוא אכן מתנה .תודות וברכת שבוע טוב.

      • המכתב של קפקא לאביו מעציב תמיד. אולי כי בי יש גם איזו כמיהה להכרה, למרות שלמשחתי לא באתי ממכבש רגשי איום שכזה. אולי כי זהו כמיהה אניברסאלית ואולי כי נפשו הגאונית של קפקא נאלצה לעבור מכבש שכזה.
        תודה שהבאת אותו לפה – הוא ללא ספק בין יצירות האבהות החשובות והנוגעות אל הלב.

        • המסקנה, מיכל, בכל זאת אופטימית. כישרון גדול קשה מאוד להרוס. גם אבא של מוצרט, שהיה די נורא בדרכו, לא הצליח לסרס את גדולתו של הבן. אבא של מוצרט קיבל, כנראה, ייצוג דרמטי ומוסיקלי בקומנדטורה הלוקח את דון ג"ובאני בסיום האופרה לשאול.

  7. מוטי תודה שהבאת את זה. זה מרתק. אני רצה לקרוא את הספר.

    ואגב, במה שאמרת בתחילה, שפסיכולוגים נוטים לראות את היצירה כסימפטום הניורוטי ולנתח את האדם לפיה, אני חייבת לספר רכילות עצמית קטנה. בשנת 82 הלכתי לטיפול במכון רודי. מסייה רודי "בכבודו ובעצמו" קבע לי שני מטפלים, מטפל ומטפלת. המטפל, שעדיין חי ולא אנקוב בשמו, שמע שאני כותבת, ישר רצה לקרוא סיפורים, וישר ניסה לפענח אותי לפיהם. אני זוכרת שזה נורא עיצבן אותי. היה בזה משהו מאוד מתנשא. מהר מאוד עזבתי את המכון הזה, וגם לדבר הזה היה חלק בכך.

    כעבור עוד כמה שנים הגעתי לפסיכולוגית יונגיאנית, וכאן רק פירשנו את החלומות שלי, תודה לאל, לא את היצירה.

    • יעל. ימים קשים היו לפסיכולוגיה. אבל רודי וחבר מטפליו, שגם אני בעוונותיי נמניתי אליהם משך כשבע שנים, לא היו הגרועים ביותר. מהספר תהני, להערכתי, גם בגלל סיפורים קצרים וקטעים שתורגמו על ידי המרמן לראשונה
      לעברית. כמה מהקטעים האלה השאירו אותי הלום והם בלתי נשכחים.

      • אז גם אתה היית בימים העליזים ההם? שמעתי שהיו הרבה חוויות במכון….

        • יעל. החוויות היו יכולות לשמש סדרת טלוויזיה הזויה לגמרי ומאוד סקסית.
          כמה אפיזודות:אחד המטפלים שנהג להכות את אשת בקביעות, התחיל לאגור בביתו נשק חם. מטפל אחר לקח לו לבת זוג מטופלת שלו, שבעלה גם הוא היה מטופל שלו באותו זמן. קבוצת גברים טיפולית קיימה מסיבה בערום מלא עם בנות זוגם ואורחים. בלגן אתי, נפשי ובין אישי
          בחסותו של האב הגדול שהיה אישיות גבולית ביותר וכריזמטית במיוחד.עם זאת היתה שם גם השקעה איכפתית מאוד ודי מקצועית – לפי מגבלות המודעות של אותם ימים – בטיפוליהם של פציינטים קשים במיוחד שכבר ניסו הכל.

          • כן, שמעתי רבות על כל ההילולות, על הטיפולים הקבוצתיים. רבים מחבריי היו שם בטיפול. חברה היתה בטיפול אצל רודי הזקן בעצמו, ובכל שבוע הוא היה אומר לה: "נו, איזה מטפל טוב אני, אה?" והיא היתה צריכה לאשר לו כמה הוא טוב. טוב, זה היה בשלהי ימיו כמטפל.
            אבל שמעתי רבות מחברים מבוגרים יותר, כולל מבן זוגי ז"ל, על הימים הממש פרועים של במכון בשנות השבעים. הוא המסכן, בן זוגי, כנראה רודי חשב שהוא כל כך מופרע, הדביקו לו שלושה מטפלים!!
            אבל היה גם חבר של בן זוגי, שחקן תפרן, שרודי טיפל בו בחינם. כך שהבנתי שבאותם ימים רודי באמת ניסה לתת את נפשו למטופלים.

            מעניין מה שההתנסות הזו נשארה בך כמטפל. אולי תכתוב על זה פעם. כי הבנתי שהטיפול אצל רודי היה מאוד לא שגרתי.

          • להערכתי לא נשאר בראשי שריד מגישתו של רודי לטיפול.התנקיתי ממנו. הייתי מסווג את עצמי כפסיכולוג עצמי (ויניקוט, קוהוט) עם נטיות לגישה בינאישית פתוחה ודמוקרטית
            כפי שנוהגים הפסיכולוגים ההתייחסותיים(מיטצ"ל). עם זאת אני מקפיד על גבולות ואתיקה. לעתים בגלל שטבעי לי להיות במצב מדיטאטיבי אני מתקרב לגישתו של ביון לטיפול, שציפה שהמטפל יגיע לשיחה בלי תשוקה ובלי זיכרון…המדהים ביותר ביחס לרודי לדעתי הוא שהקטגוריה "אישיות נרקיסית" לא הייתה קיימת לגביו…

          • נראה שיש כאן המשך הדיון באבות…

          • אם הייתי כותב על הקטע הזה של חיי זה היה נראה רומן חניכה היסטרי. המשורר הפסיכולוג המתוסבך והסוטה נקלע לבית הספר הכי לא נכון והכי זר לטבעו הפנימי ביותר. אבל הוא מתאבד לתוך ההוראה הרצחנית בחיפושיו הנואשים אחרי אב וידע, ומתוך פחד גדול מצפונות עתידו.

          • אוהו, איזה דיון בדמות אב! האב שכולם העריצו. אב נרקיססטי ללא ספק. בטח חוויה לא קלה להיות מטפל צעיר בצל האב הרוחני הזה.

            ולחשוב שגם הבן שלו היה מטפל. מעניין מה הוא בטח עבר.

            אז אתה מהויניקוטים והקוהוטים. תורה מרתקת, קראתי אחדים מספריהם (לא מהתנדבות, הקראתי אותם לידיד, פסיכולוג עיוור, וכך השכלתי בעצמי).

          • מתחשק להמשיך לדבר איתך על העניינים שצצו, אבל המשבצות לתגובות קטנות, ותכנים רבים גואים במוח, כמו ים סוער בתחריטים של הוקוסיי. אז אתאפק. אמי ספרה על דוד שלה שכשהיה מאוד רעב תמיד דחה קצת את הארוחה…

          • אם כך אז נצטרך ללכת לאיזו ארוחה…

          • מוטי אני עדה אתה נקי מהשפעות רודי. עשית דרך ארוכה . כשהייתי צריכה להחליט מי יטפל בי אחרי המכון , בחרתי בך גם בזכות עזיבתך וגם בזכות עצמך. עזרת לי רבות ואני אסירת תודה

          • תודה למטופלת האלמונית. מחמם את הלב בחורף הקר הזה.

          • יעל – ארוחה? בשמחה! נדבר בשבוע הבא. השבוע עמוס יותר מהרגיל. לא מיהרתי להענות פשוט כי הייתי בשיעור יוגה.

          • בשמחה. נתאם לנו. כיף שיש מטופלים שמודים לך.

  8. איריס אליה כהן

    תודה רבה, זה היה מרתק. האם כתבת עוד על קפקא?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למרדכי גלדמן