בננות - בלוגים / / תחנת "תשחורת"
הכרטסת
  • nekuda

    שמי נקודא זינגר . נולדתי בשנת 1960 בעיר שלגים נובוסיבירסק, בסיביר הרחוקה. למרות זאת שמי הפרטי אינו שם רוסי או יפני, אלא ארמי-תנ"כי, שמופיע בספרי עזרא ונחמיה. למדתי תורת התיאטרון ותולדותיו במכון לתיאטרון, מוסיקה וקולנוע בלנינגרד, והיא סנקט-פטרבורג היום, ועבדתי בתיאטרון אופרה בעיר הולדתי כמעצב במה. בדרך לישראל ביליתי כשלוש שנים בריגה, בירת לטביה, וכיהנתי כ"אומן לטבי עממי". בשנת 1988 סוף-סוף התישבתי בירושלים.

תחנת "תשחורת"

מי שלא עבר את תחנת ""תשחורת", מותר לו לא להאמין בקיומה, ויש כאלה שאינם מאמינים אפילו בקיום המלה "תשחורת". אבל בני-האלמוות הם עדי ראיה לכך שהתחנה אכן נמצאת בקו הנסיעה "נובוסיבירסק – בֶּרְדְסְק", ולא מדובר במרה שחורה, אלא להפך, בשחר נעורים, לכן אין שחר לחששות של שחרי הבהירות. ואין שום דבר מעניין בתחנת "תשחורת", אין בה מה לעשות, ואף אחד מאתנו מעולם לא ירד כאן מהרכבת. מה שכחנו פה? דממה ושממה.

אבל היינו פעם בני תשחורת, למרות שהקורא הישראלי העכשווי לא יבין במה מדובר. היינו פעם תמימים כל-כך, שבפשטות חיִינו את חיֵינו הנצחיים, בלי להתעמק לא בנצח ולא באלמוות על כל סגולותיהם החולפות. איה היא היום התמימות הילדותית הזאת,  האמונה הטהורה בקיום המציאות, כפי שהיא ניתנת לנו לחישה ולחוויה? אולי רק בסרטי הילדים ובהצגות התיאטרון שבשחר ימינו

 בחור ישראלי אחד בסניף של "איסתא" שברחוב יואל סלומון רוצה לעשות את עצמו גדול לפני הבנות, ותוקע אצבע בהרי אַלְטָאִי על מפת העולם השלישי, שתלויה שם כמו כתובת על הקיר, ואומר: "זה לא צחוק, הגעתי עד קַזַכַּסְטָן!" ועל מה אצביע אני, במה אתקע אצבעתי אני, אחד שאיבד את לוקוס-דומיני וביזבז את לוגוס-הומיני? האמנם היא קיימת על המפה, נובוסיבירסק, עיר הולדתי? אין נקודת ישוב כזאת, ומעולם לא היתה. היא ריאלית אפילו פחות מתחנת  "תשחורת" – פיקציה נטו, פרי דמיוני הפרוע בהשפעת החמסין.

8 תגובות

  1. אתה מתגעגע? זה מאד לירי.

  2. חוה פנחס כהן

    ניקודא יקר, ביום ירושלמי הזוי שכזה נוביסיבירסק היא מקום קונקרטי כמו המילה שנושאת אותה על אותיותיה

  3. נפלא. קנית את ליבי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל