בננות - בלוגים / / סחר בנשים וסחר במשפט
הבלוג של טל
  • טל רבינוביץ'

    ילידת 1966, אימא לארנון, לאיתמר וליונתן, חיפאית, עצמאית, מרצה (בנושאי אלימות במשפחה ואלימות כלפי נשים), סופרת ("כלה ונחרצה" הוצאת ספרית-פועלים, "עורך הדין לשירותך" הוצאת ש"י - ספרות משפטית, "בנגורו הקנגורו" הוצאת דני ספרים (אזל), "מה אוכלים הדגים" הוצאת דני ספרים, "ניעור", הוצאת קרטוב),  מ.א בחינוך מיוחד, LLBבמשפטים. עורכת דין במקצועה. לפרטים נוספים הנכם מוזמנים לאתרי האישי: לאתר האישי

סחר בנשים וסחר במשפט

 

המאמר פורסם היום בטורי האישי בפורטל לשוויון זכויות ולצדק חברתי
http://www.bsh.co.il/ShowArticle2logic.asp?ArticleId=3322&CategoryId=114

 
סחר בנשים וסחר במשפט
 
 
נושא עסקאות הטיעון, הוא נושא שמעסיק אותי מזה זמן רב, עוד מהימים בהם הייתי אני עצמי קורבן לגבר אלים (מי שהיה בעלי), עוד מהזמן שבו ישבתי במקלט לנשים מוכות עם שלושת בניי הקטנים, עוד מהזמן שראיתי עד כמה המדינה שלי אותה אני כה אוהבת, הולכת לקראת הפושעים שלה על חשבון קורבנותיה – באמצעות מנגנון אכיפה חלש, באמצעות מנגנון חוקתי מעוול, ובאמצעות מנגנון סעד ורווחה המנציח חולשה ומעודד פשיעה…
 
בהיותי אישה חזקה שהבינה בדרך הקשה על בשרה מה נכון לעשות, הבנתי כבר אז כי להימלט מבעל אלים היה הדבר הנכון. בנוסף, היה עליי להימלט גם מהתערבותה של המדינה בענייניי – ובהקדם האפשרי.
 
כל עוד מטרתי הראשונה הייתה לשקם את חיי – נדרשתי למעשה להיפטר מציפורני הרשויות ומ"טיפולן" בי ובילדיי. עיקר חששי היה ממנגנון שיתוף הפעולה שבין הרווחה לבין בית המשפט. כל זאת תואר בהרחבה בספרי האוטוביוגראפי "כלה ונחרצה" (ספרית פועלים הקיבוץ המאוחד), ולא כאן המקום לפרט.
 
גם את הצדק, מטרתי השנייה, השגתי באמצעות אותו רעיון של "הימלטות מהרשויות". עם העובדות אין להתווכח: את הצדק השגתי רחוק מאוד מהזירה המשפטית ורחוק מעיניהם של העובדים הסוציאליים.
 
כך או כך, כתבתי רבות על עסקאות הטיעון, הן בספריי והן במאמרים פובליציסטיים. לכאורה, אמרתי את כל שהיה לי לומר, נימקתי כל שהיה לי לנמק, טענתי מפה ומשם ואין מה לחדש…
 
אלא שידיעה אשר קראתי זה עתה, בדבר החלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב לחייב גבר שסחר בנשים לפצותן בסך של 100,000 ₪ עוררה מחדש את סוגיית עסקאות הטיעון.
 
מסתבר כי אותו סוחר נשים הורשע בפלילים במסגרת "עסקת טיעון" עם המדינה. אינני מכירה את נסיבותיה של אותה "עסקה", אך עצם הרשעתו בפלילים והמאסר המצחיק שנגזר עליו בפועל (שנתיים מתוכן לבטח ינוכה שליש), סללה בפני שתי הנשים שהיו קורבנותיו את הדרך לתבוע אותו בתביעה אזרחית שבו הן התובעות, הן ולא המדינה, הן המקבלות מעמד של צד בבית המשפט, הן הטוענות באמצעות עו"ד, הן ולא המדינה.
 
האינטרסים שלהן ולא של המדינה הובאו בחשבון ובעקיפין – הן יצרו מצב שגם אינטרס המדינה, בבחינת אינטרס של שאר הקורבנות ושל הקורבנות הפוטנציאליים – בא לידי ביטוי ומיצוי.
 
וכך, בעוד שהמדינה קצבה (שורש: ק.צ.ב) את עונשו של סוחר הנשים במסגרת "עסקת הטיעון" וגזרה עליו קנס מגוחך בסך 15,000 ₪ לכל אחת מהנשים, הרי שבמסגרת תביעתן האזרחית של הנשים – נגזר עליו לשלם פיצויים על סך 100,000 ₪ – לשתיהן.
 
כך, במסגרת תביעה אזרחית, פרטית, כשהמדינה אינה צד בעניין, הצליחו הנשים לממש זכויותיהן טוב יותר מאשר במסגרת התערבותה של המדינה.
 
נכון, לו לא הייתה המדינה מגיעה ל"עסקת הטיעון" וסוחר הנשים לא היה מורשע בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, הבאת אדם לידי עיסוק בזנות, וסרסרות למעשי-זנות – התביעה האזרחית לא הייתה יכולה להסתמך על ההרשעה ולא הייתה נסללת דרך מלך זו לאותן נשים לתביעה במסגרת ההליך הפרטי/האזרחי.
 
המסקנות יכולות להיות מעודדות ומתסכלות כאחד – תלוי כמובן בנקודת המבט.
עדיין אני סבורה כי השימוש הרחב שעושה המדינה בעסקאות טיעון הוא לרעת הציבור, ועדיין אני סבורה כי מדינת ישראל הופכת את עצמה ל"גן עדן" לפושעים – בין היתר בשימוש המופרז שהיא עושה בעסקאות הטיעון, אולם במסגרת מורכבות העניין (שלא נידונה כאן) ראוי לחדד דברים מספר:
 
פרשה זו יכולה ללמדנו, ובעיקר את הקורבנות, עד כמה חשוב לא להיכנע, לא להתרפס ולא לוותר למי שפגע בנו.
 
במילים אחרות, לא מומלץ להסתפק ולסמוך על "הטיפול העדין" של המדינה בפושעיה ובאסיריה, באלה ההופכים לפרויקט השיקום שלה עוד בטרם מישהו בכלל העיף מבט על שיקום קורבנותיהם.
 
עוד חשוב לקורבנות להבין כי מיצוי זכויות הוא הרבה מעבר לעניין של הישרדות גרידא, וכי בכוחה של הזירה המשפטית, אם היא מנוהלת נכון – להביא לכדי ניצחון.
על חשיבותו של הניצחון אין צורך להכביר במילים, במיוחד לא כלפי מי שהיה קורבן.
 
זאת ועוד, אם כבר יצא הגבר האלים בזול ממעשיו הנפשעים בעזרת עסקת טיעון, אז לפחות ראוי שהעונש שלו יושלם באמצעות ההליך האזרחי, אשר כפועל יוצא ממנו מקבל(ת) הקורבן פיצוי חלקי/סמלי לנזקו/ה.
 

 

2 תגובות

  1. היי טלי, דעתי כדעתך. אכן, רק התביעה האזרחית תסייע ותעבוד, הלכה למעשה, היכן שהמדינה מתרשלת ביודעין ובסמכות. גם הסיפוק הערכי לקורבנות האלה, הרמת הכבוד שנרמס בידי הממסד – חשוב לאין-ערוך. ואסור לוותר. ברומן הקצר שלי "סדומאל" (הקיבוץ המאוחד 2001) היכן שהגיבורה הקורבן נאלצת לנקום במתעללים בה בגלל נרפות הממסד – "נשפטת" משהדבר מתגלה. אלא שאז גם רפש עסקאות הטיעון, או עסקאות המצפון הממסדיות – מתגלה ברבים, לבושת המערכת. אני מבינה שאת פועלת וכותבת בנושא על רקע ניסיון אישי קשה. אחפש ספרך. יישר כוח.

  2. מאמר חשוב, תודה!

© כל הזכויות שמורות לטל רבינוביץ'