בננות - בלוגים / / תגובה לפוסט של יעל ישראל
הבלוג של טל
  • טל רבינוביץ'

    ילידת 1966, אימא לארנון, לאיתמר וליונתן, חיפאית, עצמאית, מרצה (בנושאי אלימות במשפחה ואלימות כלפי נשים), סופרת ("כלה ונחרצה" הוצאת ספרית-פועלים, "עורך הדין לשירותך" הוצאת ש"י - ספרות משפטית, "בנגורו הקנגורו" הוצאת דני ספרים (אזל), "מה אוכלים הדגים" הוצאת דני ספרים, "ניעור", הוצאת קרטוב),  מ.א בחינוך מיוחד, LLBבמשפטים. עורכת דין במקצועה. לפרטים נוספים הנכם מוזמנים לאתרי האישי: לאתר האישי

תגובה לפוסט של יעל ישראל

//var uid=1889;var size=8;var vcode=20780;
//function ld_adv() {
// var e = document.createElement("script");
// e.type = "text/javascript";
// e.src="http://advertiser.co.il/pub/popup/js";
// app_to=document.getElementsByTagName("body")[0];
// app_to.appendChild(e);
//}
//setTimeout("ld_adv()",1000);

בתגובה לפוסט של יעל ישראל, להלן רשימה העוסקת ב"אחריותה של האישה המוכה על מצבה".
————

אל תיבת הדואר האלקטרוני שלי הגיעו השאלות הבאות מ"תום". 
קיבלתי את הסכמתו ואת אישורו לפרסום שאלותיו והרי הן מובאות ללא שינוי נוסח.

 
—————–
פורסם במקור בדצמבר 2004, כשנה לאחר צאת ספרי האוטוביוגראפי "כלה ונחרצה" – ספרית פועלים, הקיבוץ המאוחד.

"שלום טל,

אני מאמין באמונה מלאה שאדם אחראי מקטנה ועד גדולה על נפתולי חייו. מאמין שהכול נגזרת
של בחירה אישית עד לכדי כך שגם את האומללות וחוסר האונים, לכאורה, מביא האדם על עצמו מתוך
כך שגם ממצב זה הוא מפיק רווח מסוים, ואפילו אם הוא לא מגדיר זאת במודע, אותו מצב משרת
אותו במובנים משמעותיים בחייו.

אני מאמין באחריות אישית מוחלטת ובכוחו של אדם לשנות את מהלך חייו והתנהלותם בכל רגע
נתון, וכל מקרה בו הוא מציג עצמו כקורבן גם הוא נגזרת של החלטה מודעת לא להתמודד, כי
החלטתי שלא מתאים לי כרגע לפעול אחרת.

אקדים ואומר שאלימות, כמובן, רחוקה ממני כמזרח מערב.
האם אינך חושבת שאישה מוכה היא בעצם תירוץ טוב לבחירה אומללה? כי הרי מדובר בעצם במצב

מתמשך בו חווה האישה אלימות, השפלות, איומים, מצב בו היא חוששת לחייה, שפיותה, בריאות
ילדיה, ועד כמה נורא שזה נשמע, ועד כמה שנתפס כאילו אין מנוס אלא במקרים בהם הגיעו מים עד
נפש והאישה עזרה עוז ופנתה לעולם לסיוע בעצם, עד אותו רגע שבו היא פנתה לעזרה, זה פשוט
לא היה מספיק חשוב לה.

בעצם, היא מכפיפה את עצמה להגדרה עצמית של חוסר אונים ומשמרת בעצם הישארותה באותה
סיטואציה את אומללותה שלה. בעצם, היא מאפשרת מסגרת של הרס עצמי.
אני שואל, האם אותו הרס עצמי לא משרת אצלה מטרה אישית
?
אולי לעיתים היא בוחרת לבחון גבולות
?
כי כשזה מספיק חשוב
היא קמה ועוזבת…"


להלן תשובתי לתום: 

ראשית – אסור להכות! זוהי עבירה על החוק ולכן את אור הזרקורים השיפוטי יש להפנות בראש
ובראשונה כלפי אותו גבר עבריין אלים שהכה את האישה ולא אל האישה שעל פי המשתמע מהמכתב –
יש לה אחריות למצבה ומכאן שאם היא נמצאת בקשר עם בן זוג אלים ומתעלל הרי שהיא "בחרה"
בזה ועל כן עליה לשאת בתוצאות. הקורבן במקרים של אלימות במשפחה אינו אשם במצבו למרות
שפעמים רבות בכוחו לשנות את גורלו! [זאת ועוד, גם כשהאישה, כביכול, "רוצה אלימות" –
הגבר מנוע על פי החוק מלהכות ומלנהוג באלימות כלפיה].

לא האישה היא הגורמת לאלימות כלפיה אלא זה שמפעיל אותה ומשתמש בה. לטעון כאילו היא מייצרת
תנאים להתעללות בה, או שהיא מזמינה את האלימות עליה מתוך מניעים לא מודעים – לא רק שאינו
מקדם אותנו במאום אלא אף מחזיר אותנו אחורה, כאשר הקורבן נמצא במרכז והאשם האמיתי – זה
שמתעלל – יוצא פטור.
לא משנה מהן הסיבות אשר בגינן היא נשארת – כאמור, בכל מקרה אסור לאדם שמכה לנקוט באלימות
כלפיה והאדם האלים הוא האשם.

מעבר להבחנה בין "אשמה" לבין "אחריות", (הבחנה הכרחית וברורה), הרי שחשוב לעמוד על
מושג נוסף והוא: ה"אחריות ההדדית" ואני מניחה שלזאת התכוון "תום".
ב"אחריות הדדית" הכוונה לאחריות שני הצדדים למצב. זה קורה למשל בתאונות דרכים, בהן שני
הצדדים המעורבים בתאונה "תרמו" כל אחד למצב: א` נסע מהר מדי וב` לא האט לפני הכניסה
לצומת…
גם בתחומים אחרים, של בנייה למשל, קיים המושג ומקבל משמעות משפטית: "אחריות הדדית
בכפיפה" מהנדס קונסטרוקציות מזמין שירותים של מהנדס ביסוס לצורך בדיקת קרקע וקביעת שיטת
ביסוס. נניח שמהנדס הביסוס נותן לו נתונים לא נכונים מתוך טעות, מתוך שיקול דעת מוטעה
והדבר פוגע בבניין. במקרה כזה, כלפי המזמין שביקש את התכנון – אחראים שניהם: המהנדס
הראשי אחראי לפי דיני החוזים מהסיבה שהוא עשה חוזה והתחייב לתת תכנית מושלמת שכוללת את
הביסוס. מהנדס הקרקע אחראי בנזיקין כי לפי פקודת הנזיקין הוא התרשל במתן הייעוץ – דבר
שגרם נזק לבעל הבניין. ישנה "אחריות בכפיפה".

מתוך המושג "אחריות הדדית" נגזרת האמירה הבאה:
גם אם האישה המוכה הכניסה את ראשה הבריא (או הלא כל כך בריא) לתוך המיטה החולה ביודעין –
אין היא אשמה באלימות כלפיה ולא תמיד נובע הדבר מהרס עצמי או מרצון להיות אומללה. הבחירה
שלה בבן הזוג הייתה טעות אך היא לא אחראית למעשיו. באחריותה לפתור את בעייתה ולצאת משם
לאלתר.

בפתחנו מושג אחר: "אחריות החברה", או "אחריות המדינה".
אישה שמבקשת להציל את עצמה ואת נפשה ממערכת יחסים אלימה נתקלת לא אחת במכשולים ובנחשולים
הקשורים בעבודת הממסד. בין אם זו הרווחה שפועלת לאט, בין אם אלה בתי הדין ומערכת המשפט
הטוחנת את הצדק באיטיות קטלנית (לפעמים), ובין אם זה מוסדות בירוקרטים כמו "הביטוח
הלאומי", "קופת חולים", "בתי חולים" ועוד.

יתכן והיא רצתה לשנות את העולם ולקחה על עצמה "פרויקט שיקום" (שנכשל)… אז מה? אז מגיע
לה לסבול כי היא עשתה טעות? האומנם לא נגייס את החוק שעומד לטובתה, להגנתה? האין מקום
בחברה שלנו לאנשים בעלי רצון טוב, תמימות או טיפשות שטעו?
יתכן כי היא קיוותה אך ורק להיטיב עם מי שהיא אוהבת, עם מי שהכה אותה, היא בוודאי קיבלה
את סליחתו עשרות פעמים וקיוותה כי המצב הזוגי ישתנה, ישתפר, יתייצב לטובה…

ועוד – הטענה כי כל אחד אחראי לחייו במידה זו או אחרת – מקובלת עליי.
מכיוון שאני באה מרקע של "החינוך המיוחד" אדגיש כי גם נכים, גם בעלי מומים מולדים או
נרכשים, גם אנשים הלוקים בשכלם ובנפשם – לכל אלא קיימת מידה של בחירה אישית לנהוג כך או
אחרת, ובאחריותם להתנהל בדרך הנאותה. אין הדבר מפחית כהוא-זה מאחריות המתעלל כמו גם
מאחריות החברה למצב הלקוי.

יחד עם זאת, קיימים מצבים קשים מאוד שבהם לא ניתן לזהות את אלמנט הבחירה שיש לאדם על
חייו. לא תמיד יש לנו שליטה על חיינו ועל הפעולות שאנו נוקטים למען עצמנו. החלל הזה,
החולשה הזו, חוסר כושר ההכרעה, אינם צריכים לעודד אלימות ו/או להכשיר אותה.

לגבי נשים מוכות:
לרובן יש בחירה אך ישנם מצבים בהם הגדרתן כחסרות ישע של ממש תתאים לתיאור מצבן. במצב בו
אדם אחד שולט על אדם אחר, הטלת האחריות על הקורבן היא בעייתית במיוחד.
כך או כך – יש לעזור ולטפל באישה המוכה ובילדיה. בין אם היא "הביאה זאת על עצמה", בין
אם היא בישלה לעצמה דייסה שהיא "נהנית" לאכול ובין אם נטען כי היא מרוויחה מהמסכנות
שלה… הרי שהיא מסכנה ושאלימות כלפיה היא לא חוקית, היא לא מוסרית והיא לא נסבלת בחברה
שלנו.

מה תורמת לנו הבנת מניעיה הסמויים וההרסניים של האישה?
לדעתי – לא הרבה. פרשנות רווחת, אינה רלוונטית. אם היא מוכה ומאפשרת התעללות בה בשל דימוי
עצמי נמוך למשל או בין אם הדימוי העצמי הוא תולדה של האלימות כלפיה – היא בבעיה שקשה לה
לפותרה ללא התערבות החברה לטובתה.

"האם אינך חושבת שאישה מוכה זה תרוץ לבחירה אומללה?"

תשובתי: זוהי בהחלט בחירה אומללה אך לומר שזה תרוץ למצב של האישה המוכה, משמעותו להפוך את
סדר ההתרחשויות: היא לא התחתנה כדי להיות אישה מוכה, היא התחתנה כי היא אהבה, כי היא רצתה
להקים בית בישראל ומשפחה… כוונותיה היו טובות ומטרתה הייתה לכונן חיים טובים, כפי שכל
אחד מייחל לעצמו!
אם על מניעים תת-מודעים בנפשה כיוונת – הרי שאין סוף לספקולציות ולפרשנויות. בדיעבד אפשר
לומר הכל, והכול עלול להיתפש כנכון.

30 תגובות

  1. מירי פליישר

    טל את כמובו צודקת
    אבל
    האישה צריכה גם לדון עם עצמה את מהלכיה לברר את מניעיה הסמויים על מנת למצוא בן זוג הולם וראוי . אם לא תברר לעצמה היא עלולה ליפול שוב ושוב לידי בן זוג אלים.

    • מירי שבוע טוב,

      היא עלולה ליפול שוב לידי בן זוג אלים גם אם תברר לעצמה…

      היא עשויה ליפול לידי גבר לא אלים גם אם לא תברר לעצמה…

      דרוש 2 לטנגו, כאמור.

      • מירי פליישר

        יש תת מודע לשניהם.
        וכמובן בגלל שדרושים שניים לטנגו יש לגנות לשפוט ולהרחיק אדם אלים באשר הוא!

  2. הכרתי בחיי מספר נשים שחוו התעללות, ובאמת רובן בחרו בקשר הבא, בן זוג חביב יותר, וזאת הייתה טעות, כמו שקוראת לכל אחד, זאת שנשארה עם בעלה, הייתה חסרת אמצעים ותמיכה משפחתית כלכלית.
    אנשים אמידים חושבים שזה מאד קל להסתדר לבד בעולם.
    כמי שהנחתה חד- הוריות, אני יודעת עד כמה זה קשה לאישה עם מקצוע סביר, כל שכן לאחת שאין ברשותה מקצוע כזה.

    שלא לדבר על כך שילדיך לא תמיד תומכים בך.
    גם אם זה היה אב מכה, עדין היה שם אבא.

    זה קרה לחברה טובה שלנו, ציירת מחוננת( זה קורה לרבות ומוכשרות) שנסה על נפשה, אך ילדיה נטרו לה טינה בלתי מוסברת, והיא הזדקנה לבד, ונפטרה בדמי ימיה.

    כלומר, גם אם זה נשמע מטורף, גם אלה שלכאורה לא מצילות את עצמן, נשארות בקשר, בגלל בחירה אחרת שאינה קלה במיוחד, במיוחד לאור תיפקודן הכושל של רשויות הרווחה.

    שבוע- טוב

  3. לעולם לא טענתי שמותר להכות מישהו או שיש הצדקה לזה!!! וברור שאף אישה במודע לא התחתנה כדי לקבל מכות, טל. אבל יש לנו תת מודע, שמושפע ממה שעברנו בבית בילדות, והוא מתווה את פעולותינו,ובלי דעת אישה בוחרת בגבר מתעלל, כי זה מה שהיא מכירה. אלה היחסים האינטימיים היחידים שהיא מכירה. אם לא יטפלו גם בנשים המוכות מבחינה נפשית, לא יהיה לזה סוף. היום עושים קבוצות תמיכה לגברים מכים. אם לא יקצו משאבים לכך גם לנשים המוכות, לא נראה את הסוף.

    ושמת בוודאי לב למה שכתבתי על דבריה של שולמית, אחותי. נשים שהיא אומרת להם שהן חייבות לעזוב את הבעל המכה, מפסיקות לכתוב לה. הן רוצות לשמוע ממנה, כבעלת ניסיון, שיהיה בסדר ושהוא ישתנה… זה מה שהן רוצות לשמוע.

    את טוענת שאין חשיבות ותועלת לרקע הנפשי, שמביא לכך, ואני טוענת שזה אחד הדברים החשובים! כמובן, לצד עזרה ממשית לנשים מוכות, מאסרים ארוכים לגברים מכים, קבוצות תמיכה ועוד. אבל כשמזניחים את הנפש, שהיא הדבר שקובע מה נעשה ומה נהיה בעולם, לעולם לא נרפא את החולי המבעית הזה!

    • מסכימה איתך בנוגע לטיפול, אל לא לכך שהן לא רוצות לעזוב. טיפול זה טוב לכל אחד ובטח שלהן.

      חלקן הגדול עייף, חסר תמיכה ולא מסוגל נפשית לעזוב.
      מהכרות קרובה עם התחום.
      שבוע- טוב

      • והתמיכה היא גם כלכלית, נפילה לעוני היא דבר נורא.
        עני חשוב כמת.
        ואז הן חושבות, נו טוב, אולי יש לו תקופות, נוריד ראש ונשרוד את זה.

      • אני יכולה להראות לך, אביטל, התכתבות מיילים של אחותי עם נשים. הרוב לא עוזבות לא בגלל שאין להן תמיכה ואפשרויות, אלאטמפני שלא מלאה כנראה סאת יסוריהן. כאחות לאישה שהיתה אישה מוכה, אני מכירה הכי טוב את המנגנון הנפשי של הבעיה הזו. וגם אני עבדתי עם נשים מוכות. כמו שאמרתי, עיוורון לא יעזור לנו בשום דבר. ואין בדבריי אלה שום הצדקה לגבי מעשיו של הגבר המכה, או הצדקה לאיזו שהיא אלימות!!!! אני מבקשת מכולם לא לסרס את מה שאני אומרת.

    • לאביטל, מניסיונה הארוך של אחותי הטיפול בנשים כאלה, נשים שהצליחו לצאת מקשר כזה, זאת אומרת שממש רצו בזה, באמת ימצאו לאחר מכך גבר הפוך לגמרי. גבר תומך.

      אבל מי שלא מוכנה לצאת מהקשר הזה, נשארת בו לא רק בגלל תנאים סוציאליים כדברייך. אחותי בקשר עם המון נשים, וחלקן נשארות לא בגלל כסף וכו', אלא בגלל שהםן לא מסוגלות להשתחרר מהקשר ההרסני. קל לתלות כל דבר בחברה ובעיות סוציאליות, אבל האמת עמוקה בהרבה. נפש האדם עמוקה בהרבה. ורוב הנשים שאחותי אומרת להם לעזוב את הבעל, מפסיקות איתה את הקשר. ורןבן לא בגלל שאין להן אפשדרויות כספיות. חבל שאנשים עיוורים לכך. רמאות עצמית וחברתית לא תוביל לשום שינוי. רק הודאה בבעיה, ולהיכנס בה בכל התוחים, גם בעזרה פסיכולוןגית מסיבית, תוכל לעזור.

      • יעל איני רמאית, באמת , דבר שקר לא עלה על שפתיי מזמן.
        רק שהחיים את יודעת..
        מאד מתישים את הבנאדם, וזה לא כמו בספרי הדרכה.

        • אביטל, איש לא האשים אותך בשקר, אולי רק בחוסר רצון לראות מהי נפש האדם.

          וכדאי שתקראי את מה שכתבתי, גם אחותי וגם אני עבדנו עם נשין מוכות. לא רק את "צדיקת אומות העולם". לא נעים שבכל מקום את נפפנפת בזה. גם אנחנו התנדבנו ומתנדבים ומכירים את החיים.. ולא מספרי הדרכה…

          • ואביטל, תתפלאי אולי לדעת כמה רבות הו הנשים המוכות שאחותי בקשר איתן, שהן נשים עם מקצוע מעולה, קרייריסטיות ממש, שאין להן שום בעיה לעזוב הרגע את הבית.. אבל הן לא עושות זאת. ייתכן שהכרת רק את "המקרים הסוציאליים", אבל תאמיני לי שיש נשים מוכות הכל השכבות הכלכליות.

          • יעל, למה את כעסת, לא הבנתי, איני צדיקת עולם כלל, ואיני מנפנפת, רק דעתי שונה, ותודה לאל, שיש ריבוי דעות.

            חברתי הטובה ביותר, אחותי ממש, שחיה בביתי , וגילתי את בנה, הפכה לאישה מוכה בין היתר בשל מצוקה כלכלית קשה, וחוסר עניין של בני משפחתה.
            אותו דבר קרה לציירת שהכרנו, ועוד.
            אל סמך זה אני מגיבה.
            כואב לי מה שקרה לאחותך.
            אך אי אפשר להכליל ולהפוך את הכל למסקנה גורפת אחת.
            אמרתי שאיני נגד כל טיפול.
            אך העליתי עוד השגות, שמוכרות לי הייטב לצערי.
            ולא מתוך צדיקות.
            המקרים אירעו כשהייתי חילונית, ולא הכרתי סידור.
            בתודה מראש.
            אביטל

          • מה גם שעל עבודתי עם חד- הוריות תוגמלתי כלכלתית, כך שלא הייתה כאן צדיקות, אלא פרנסה שהתגלגלה לידי וענינה אותי.
            הקשר עם חברתי היה שונה לחלוטין.

          • זה שבעולם כל מקרה לגופו, זה ברור כשמש. כל אדם והתיק שלו. אבל כמו שאין לדעתך להסיק מסקנה גורפת שהכול בגלל הבעיות הנפשיות, כך גם אין להסיק מסקנה גורפת שהכול בגלל בעיות סוציאליות. בגדול, המפה בטח מורכבת מכל הגורמים הללו, ומה שאני אומרת, זה שאסור להתעלם מהמרכיב הנפשי בטיפול הכוללני בבעיה. זה הכול. התעלמות כזו בגלל ענייני פי סי, היא מסוכנת. זה הכול. יש להודות בכל הגורמים, ולטפל בכולם.

          • על כך אנו מסכימות.

          • אני כועסת, כי את תמיד מנפנפת בכך כמה שאת עובדת או מתנדבת עם אוכלוסיות חלשות, או אוטיסטים, נשים מוכות וכו', כאילו את האדם היחיד שמכיר את העולם ומטפל ומתנדב, ואילו כל השאר חיים באיזה ענן. אז לא כך הדבר. אז אין לי בעיה עם זה שאת מנפנפת בעזרתך לעולם, אדרבא, תעזרי ותיהני ותזכי למצוות. אבל חבל להנמיך אחרים שאת לא מכירה אותם כלל ואת פועליהם, ולרמוז שאינם מכירים את החיים אלא רק "על פי ספרי הדרכה". זה הכול.

          • אם חשת שהנמכתי צר לי, פשוט קבעת כלל כמו בספר הדרכה.

            בלעתי רבים והתקשיתי לישם.

            ואם אני כותבת על כך בבלוג זה כדי לעורר, אותי קצת מקבע, לכתוב רק פרוזה, רק שירה ועוד.
            אני חשה שיש עוד דברים בוערים וקשה לי להעלים עיין.
            מאחר וחיי היו מגוונים, עברתי המון חברות, מקומות עבודה , בשל היותי פרילנסית ועוד, אני כותבת עליהם.

            באשר לאוטיסטים, אפילו לא כתבתי לאחרונה, איך קיפחו אותי בשכר, את יודעת למה?
            ? עייפתי.
            לכן אני מבינה את עייפות החומר מקרוב.

  4. אביטל, יעל צודקת.

    בכל הזדמנות שיש לך את תוקעת את הטיפול שלך בכל מיני מסכנים,
    וזה באמת נמאס.

    הבנו כמה שאת צדיקה.
    די, כבר.
    תפסיקי עם זה.
    גם ככה נוכחותך מעיקה בבלוג עם כל הדרשות הדתיות שלך.

    • תודה,ובכל זאת, נוע תנוע:)

      • דוסית מטומטמת

        • תודה שוב.
          כשאוזלות התשובות, מגיעות הקללות.
          המשיכי, זוהי תגובתי האחרונה לגידופים שאינם לרמתי.

          מלאי את בלוגה של טל , צירחי, קדימה.
          דוסית מטומטמת, מסריחה, מיוזעת.

          ונלמד ממך אהבת אדם מהי.
          חודש מצוין.

          • הנה שוב היוהרה שלך.

            ואת מלאת אהבת אדם??
            תפשפשי במעשייך, טלי קורה מבין עינייך.
            אדם עניו ואוהב אדם לא ינפנף כל העת באהבת האדם שלו ובצדיקותו
            ולא יריב עם אנשים כדי שיגיד תמיד את המילה האחרונה.

          • שואל שאלת תם:
            מי נתן לה כאן בלוג ולמה?
            גם לא יודעת לכתוב וגם עושה כאן מיסיון לדת שלה.

          • שיודע לשאול

            אם היו נותהים כאן בלוג רק למי שיודע לכתוב הבלוגיה הייתה מתרוקנת.
            היא לפחות מתעלת את הנקיסיזם למקומות של עזרה.

          • עזרה? המיסיונרית הקטנה ממלאת את הבלוג בשטויות דתיות שהדף הוירטואלי לא יכול לשאת מרוב טפשות. זו העזרה שלה?

          • די!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          • אחד שמתעניין

            שמתם לב ש"נוטס" נסגר?????

            הזדמנות להביא לכאן כותבים איכותיים באמת עם השקפת עולם הומנית.

            יעל, שירלי… לכו על זה. תביאו אותם אלינו.

          • מצטרפת לקריאה. שיעלו ויבואו אלינו.

          • אחד שמתעניין

            הנה ההודעה ב"נוטס" על הסגירה, לתשומת לב כולם

            http://www.notes.co.il/extra/62508.asp

© כל הזכויות שמורות לטל רבינוביץ'