בננות - בלוגים / / מיסוד הזנות
הבלוג של טל
  • טל רבינוביץ'

    ילידת 1966, אימא לארנון, לאיתמר וליונתן, חיפאית, עצמאית, מרצה (בנושאי אלימות במשפחה ואלימות כלפי נשים), סופרת ("כלה ונחרצה" הוצאת ספרית-פועלים, "עורך הדין לשירותך" הוצאת ש"י - ספרות משפטית, "בנגורו הקנגורו" הוצאת דני ספרים (אזל), "מה אוכלים הדגים" הוצאת דני ספרים, "ניעור", הוצאת קרטוב),  מ.א בחינוך מיוחד, LLBבמשפטים. עורכת דין במקצועה. לפרטים נוספים הנכם מוזמנים לאתרי האישי: לאתר האישי

מיסוד הזנות

המאמר פורסם באתר חדשות מחלקה ראשונה:
http://www.news1.co.il/Archive/003-D-33172-00.html?tag=19-52-58

 

מיסוד הזנות ו-"דרך הביניים"

מאת: טל רבינוביץ"


מבוא

הדיון בסוגיית מיסוד הזנות נתפש בעיני רבים כדיון פמיניסטי העוסק בהגנה על זכויותיהן ועל מעמדן של נשים, במיוחד לאור התפישה כי נשים העוסקות בזנות הן הצד החלש ביחסים לא שוויוניים הכרוכים באלימות, בניצול, באונס ובהשפלה.

יש לדעת כי סוגיה זו קשורה בהכרח גם לדיון בזכויותיהם של הגברים, במיוחד עתה לאחר ההצעה מבית מדרשה של חברת הכנסת זהבה גלאון להוקיע את הלקוחות (הגברים) ולהעמידם לדין פלילי על שימוש בשירותי הזונות.


בהקשר זה, מעניינת במיוחד דרכו של הרמב"ם ("הנשר הגדול"), אשר לא נעלה על הדעת "להאשימו" בפמיניזם כלשהו. אף על פי כן, יש במשנתו תרומה לנושא, הן לאינטרסים של הנשים והן לאינטרסים של הגברים.


ההבחנות בין הזונות

בטרם ניגע במשנת היהודי החכם הזה, נבחן הבחנה מיותרת למדיי – הנעשית בין שתי קבוצות של זונות: אלו הבוחרות לעסוק ב"מקצוע" מרצונן החופשי והן פועלות כנשות עסקים עצמאיות, מקיימות משא ומתן עם לקוחותיהן, בוחרות לקוחות בקפידה ושולטות בתנאי עבודתן, ואלו הנסחרות בשוק בתנאי עבדות של ממש, מנוצלות על ידי סרסורים, חשופות לאלימות, לאונס, להשפלה ולסיכון חיים.


לכאורה, תרומתה של הבחנה זו היא בעיקר בהבהרה ובהמחשה, כי לא כל עבודה בזנות היא סחר בנשים, ולא כל סחר ביחסי מין – מחייב השפלה וניצול. ואולם, כפי שנראה בהמשך – הבחנה זו אינה מקדמת נשים (זונות), אלא רק נותנת בהן סימנים במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב – מעודדת את הזנות.


נוסיף ונציין כי גם ההבחנה בין: "נשים שבחרו בזנות", לבין: "נשים אשר הזנות נבחרה עבורן" – היא הבחנה מיותרת, כמו גם ההבחנה בין: "נשים העוסקות בזנות לשם חיים על לחם ומים", לבין אלו: "המבקשות להוסיף את היין והקוויאר לתפריט חייהן”.


כאמור, למרבה הצער, הבחנות אלו ואחרות תורמות דווקא לעליית תדמיתה של הזנות כמקצוע ונותנות לתעשייה לגיטימיות מוסרית והכשר, כל עוד הזנות המתקיימת אגב מימוש זכויות יסוד, כגון: הזכות לחופש העיסוק, הזכות לחופש הבחירה, הזכות לריבונות על הגוף והזכות להתקשר בחוזים.


ואולם, שכרן של הבחנות אלו יוצא בהפסדן: למעשה אין כל תרומה להבחנה בין "זונת צמרת" לבין "זונת רחוב מסוממת”, בין "נערת ליווי" לבין "זונה לייט”;


האינטרס החברתי צריך לגנות את תופעת הזנות הן משיקולים אישיים והן משיקולים חברתיים קהילתיים חינוכיים וערכיים.


לאמור, זכות האישה להחליט מה היא עושה בגופה אינה יכולה לבוא כהצדקה לעיסוק בזנות – גם לא להצדעה לה. העיסוק בזנות הוא אמנם עתיק, אך מעולם לא נתפש כמכובד.


סחר האישה בחלקים האינטימיים של גופה הנעשה למטרת סיפוק היצר המיני של "המזמין" הקונה לו "זכות" להשתמש בגופה של הזונה תמורת אתנן כלשהו – מגעיל ומלכלך את נפשה של הזונה (הספקית) באופן שלא יורד במים ובסבון במקלחת – לעולם.


בניגוד לאורזת הקרמבו במפעל החנוק, לתופרת במרתף החשוך, למלצרית בבית הקפה, למורה בבית הספר, לעורכת הדין הצעירה ולמנהלת הבנק השאפתנית – כל אלו הן נשים העוסקות במקצוען לשם פרנסה שכבוד בצידה – הרי שהזונה עוסקת במקצוע בזוי, מלוכלך ומסוכן, המטמא את נפשה ומכתים את דמותה.


לא במקרה לא יימצא גבר אשר יתגאה בעיסוקה של אשתו כזונה, לא יקום ההורה אשר ישוויץ בבתו הזונה, ולא יישמע הילד שיגלה לבני כיתתו כי אמו – זונה.


"איגוד הזונות הישראלי"

יתרה מכך, באם תתקבל ההצעה ה"נאורה" כביכול למסד את הזנות, היינו: להפכה לחוקית, הרי שיחד עם תנאים סניטריים, היגיינה ופיקוח רפואי צמוד בבית הזונות, אנו נמצא את עצמנו עומדים בתחילתו של תהליך בלתי הפיך אשר בשם ערכים ליברליים כגון "חופש העיסוק”, "זכות הבחירה החופשית”, "כוחות השוק", "רצון הפרט" ו"חופש החוזים" – יביא להקמת גוף שייקרא "איגוד הזונות הישראלי”, או "הסתדרות הזונות הציונית" אשר ידאג לזכויות הזונות ולמעמדן המקצועי.


בקצב זה, לא מן הנמנע כי יוחלט ליתן לזונות השתלמויות רענון כנגד שחיקה אשר יוכרו כגמול לצורך השתלמות, ואילו המאמצים להעלאת תדמית המקצוע והכרתו כמקצוע לכל דבר יביאו לפתיחת מכללות להכשרת זונות אשר יספקו תואר אקדמי בתחום + רישיון עבודה שיעוגן בדרישות של עמידה במבחני לשכה לאחר שנת התמחות, כמובן

 

בהמשך, כתוצאה מביקוש הולך וגדל למקצוע, תקום בארץ "לשכת הזונות הישראלית שליד אגודת הסופרים העבריים" אשר וודאי תזכה ללובי רחב בכנסת ואף תציע להאריך את תקופת ההתמחות של הזונות בעוד שמונה חודשים לפחות, שהרי ככל שיהיו יותר זונות בשוק כך תפחת רמת המקצועיות וכך תידרדר רמת השירות – דבר שלא עלינו, יביא לנזק תדמיתי למקצוע ולפגיעה בלקוחות.


לכן, קצת על דרך ההומור וקצת על דרך ההקצנה, נראה כיצד הגישה הנותנת סימנים בזונות וממצבת אותן אגב כך בסולם ערכים של 0 עד 100 (למשל: זונת רחוב = 0%, זונת צמרת = 100%) – היא למעשה גישה מסוכנת לחברה.


הרמב"ם ודרך הביניים

טוען הרמב"ם כי האדם צריך להיאבק כל חייו ביצרו, ביצרו הגדול לקניין, ביצרו הגדול לאוכל, וגם ביצרו הגדול למין. מתוך עמדתו כי תרגול מעשים רעים יוצר תכונות נפש שליליות וכי תרגול מעשים טובים יוצר תכונות נפש טובות, מכוון הרמב”ם את האדם לכבוש את יצרו ולנהוג ב"דרך הביניים" – דרך התנהגות הממתנת והמעצבת את אישיותו של האדם. לענייננו, לא להתנזר ממין מצד אחד, ולא להשתעבד לו או להפריז בו מן הצד השני.


הרמב"ם רואה בהתנהגות ובמעשה כמעצבי הסטרוקטורה הנפשית. גישה אופטימית ומעשית זו המכוונת אל "טרינינג" של הנפש, מקבלת את חידודו של פרופ" ישעיהו ליבוביץ המצטט את מאמר חז"ל על "אדם שעשה עבירה וחזר ושנה בה, וכיוון ששנה בה – נעשית לו היתר"; היינו, בהתנהגותו השלילית איבד האדם את התחושה שהדבר אסור, והדבר נעשה לו מותר.

זו הסכנה שבעיסוק בזנות.


להבהיר, הרמב"ם מודע לנטייתו הטבעית של האדם ליהנות עד כמה שאפשר, ולכן הוא מבקש לעצב התנהגות ולא לשנות כוונה! הרמב"ם מבין כי חיי המין של האדם מושפעים מנטייתו הגדולה לשקוע בזימה ובניאוף ולכן הוא אומר כי כדי למנוע את השקיעה וההיסחפות אחר נטייה זו, באה התורה עם איסורים שונים – אשר לעצמם – אין להם טעם, אלא רק תכלית והיא: לעצב התנהגות אישית, להבדיל מלעצב אמונות ודעות.

דיני הטבילה, דיני הנידה, דיני הכשרות וכו" – אינם בעלי תכלית אמונית דתית, אלא שתכליתם היא התנהגותית: העמידה באיסורים היא סוג של "טריינינג" המשפר את האדם ודואג לו כי יישאר תחום בגבולות ובאיזון, בניגוד לבעלי החיים.


לגבי בעילת הזונה (“הקדשה") – אין איסור לשכב עם קדשה אך: לא תהיה קדשה מבנות ישראל, והכהן לא ייקח לאישה קדשה. איסור זה נובע מהסכנה שבשקיעה בזימה ובזנות. להבהיר, התורה מרשה לאדם את המין אך היא דואגת להציב לו גבולות מחשש להיטנפות ולהסתאבות.


מתן הכשר מוסדי לזנות הוא כניעה ליצר המין ולוויתור על "דרך הביניים" המציעה שליטה ביצרים. מיסוד הזנות יביא לפריחת המקצוע, שכן למין תמיד היה ותמיד יהיה ביקוש.


ריאליטי כמשל

להמחשת הדבר נבדוק מה קרה לנו בשנים האחרונות מאז הכנסנו לחיינו את תכניות הריאליטי. בבסיס קיומן נמצא את יצר המציצנות, את יצר הרכילות ואת יצר הגאווה והיהירות… נצבע אותם בצהוב.


קצת לידם נמצא את יצר המין ויצר הנהנתנות… נצבע אותם בכחול.


על בסיס צהוב-כחול זה טופחו וטפחו תכניות הריאליטי אשר משנה לשנה הלכו וגדלו הן בשעות המסך, הן ברייטינג והן בצבען הצהוב והכחול. (לפני כשבוע, בטרם התחלתי בהרצאה בפני קהל מוזמנים, לקחה אותי הצידה מארגנת הערב וביקשה בעדינות כי מראש אקצר בהרצאתי בשל שעת ההקרנה של "האח הגדול" וכוונת חלק נכבד מקהל השומעים לעזוב את האולם כדי להספיק להגיע הביתה לשעת השידור).


הדבר חמור במיוחד, כי טיפוח יצר המציצנות בא על חשבון טיפוח החשיבה, טיפוח היצירה, טיפוח העידון ועוד.


סיכום

מיסוד הזנות הוא דבר שאינו עולה בקנה אחד עם "דרך הביניים" החכמה של הרמב"ם. נהפוך הוא, על ידי מיסוד הזנות תצעד הזנות בדרך תכניות הריאליטי ותצעיד איתה חלק רחב ונכבד מהחברה.


האמירה בדבר חיי הנצח של הזנות או היותה מוצא יחיד לגברים הסובלים ממחסור ממין אינה יכולה להצדיק את הזנות. לכל היותר היא יכולה להסבירה, לתאר את מקורותיה, להניח תשתית לסיבות קיומה… אך מכאן ועד ראיית הזנות כעיסוק או כמקצוע לגיטימי שיש לעודד – המרחק עוד רב ותיטיב החברה לו תעשה כל שלאל ידה כדי שהמרחק הזה ילך ויגדל.

 

7 תגובות

  1. טל , ישר כח על מאמרך
    ל"מסד" את הזנות זה לתת הכשר לפשע.
    למה לא למסד את הרצח והגנבה גם אלו מקצועות עתיקים למדי.
    הניסיון למסד את הזנות בהולנד הוכח ככשלון.

  2. גברת נכבדת, את חוששת שתוקם

    "לשכת הזונות הישראלית שליד אגודת הסופרים העבריים" ?!

    חשבתי שזה כבר קיים.

  3. טל, סצנת הזנות מלאה בניצול ואלימות. מיסוד הזנות בא להגן על העוסקות בכך, ונוסה בהצלחה. אולי כדאי לשים קץ לניצול גברים באמצעות מיניותם ואולי להפך, אבל כדאי בכל מקרה לבדוק עובדות:

    האמנם "העיסוק בזנות הוא אמנם עתיק, אך מעולם לא נתפש כמכובד"?
    הדבאדאסיס בהודו, ההטיירות ביוון והגיישות ביפן היו משכילות יותר מנשים רגילות ומכובדות בהחלט.

    יש להעיר גם שקדשה אינה זונה, אלא כוהנת העוסקת במין פולחני.

    "סחר האישה בחלקים האינטימיים של גופה הנעשה למטרת סיפוק היצר המיני של "המזמין" הקונה לו "זכות" להשתמש בגופה של הזונה תמורת אתנן כלשהו – מגעיל ומלכלך את נפשה של הזונה (הספקית) באופן שלא יורד במים ובסבון במקלחת – לעולם".
    איך את יודעת? המפי תמר או מפי רחב? מה שאת מתארת יכול לקרות גם בנישואין לשם ביטחון כלכלי, אבל כלל לא הכרחי.
    אריסטו התחתן עם הטיירה, ואם חייהם הצטיינו במשהו, הרי זה באהבת אמת.

    • אמיר, רק בחודש שעבר מאדאם של בית זונות באוסטרליה, בה הזנות ממוסדת, הואשמה בבית דין בסדרת באשמות בשל יחס מבעית לבנות שעובדות אצלה: כלאה אותן, גרמה להן לעבוד 20 שעות ביום וכו". והיא לא היחידה. ראיתי סרטי דוקו משם, הניצול זהה למה שכאן, שאצלנו זה לא חוקי. חוקי לא חוקי, מנצלים נשים. זו האמת המרה.

      • זה אומר שלא היה שם די פיקוח ממשלתי.
        פושעים כמוה יהיו תמיד בכל תחום עסקי.

  4. יישר כח גדול על המאמר.

    רוב הזונות הן לצערינו מכורות לסמים קשים שממנות את הסיאוב הזה בגופן.

    אני גם נחמד מיסוד הסמים שני הדברים נכשלו בהולנד.

© כל הזכויות שמורות לטל רבינוביץ'