בננות - בלוגים / / עוד פוסט ישן – המבקר
מיכל ב.
  • מיכל ברגמן

    בת 38. גרה במודיעין. בת יחידה בבית של שלושה בנים  ובעל. למדתי היסטוריה, תולדות האומנות וחינוך יהודי. מאיירת, מכבסת, עובדת, מקנחת אפים, מומחית בהכנת פתיתים, שובתת בכל שבת, משתדלת לשמור מצוות, נפרדת מהאורתודוכסיה לאט אך לא בצער, רצה לצייר בין לבין. http://www.bananot.co.il/articles/1220 http://ein-hod.israel.net/guest/bergman/index.html

עוד פוסט ישן – המבקר

 
 
 

המבקר
25/02/2008 00:07:56
 
 
הכרתי את הביקורות שלו עוד לפני שהתחלתי לעבוד במערכת בלילות. קראתי אותו והחמיצות שלו עברה אלי מכל הסבר על תולדות האופרטה, מכל פיסקה על אסכולות בתיאטרון השחור.
מלומד – תמיד. מעניין – לרוב. ברור – לפעמים. קטלני – תמיד.
בשנה השלישית ללימודים, כשרני ואני כבר היינו נשואים, התחלתי לעבוד בתור מזכירת לילה במערכת. הביקורות שלו הגיעו תמיד בזמן. בכותרת הוא כתב את שמו ואת הכותרת המומלצת, וקובץ מצורף. שום דבר יוצא דופן.
לילה אחד, כשאני מקלידה תשובה , אומר מישהו מאחורי בקול שקט: "הנה הביקורת שלי. שלחתי גם במייל".
המבקר עמד מאחורי ובידו תקליטור. מגולח מדי, בריח סבוני מדי. ולידו כלב גדול מדי , שחור מדי. כלב שהיה מפחיד אפילו את ד"ר דוליטל. עם הזמן למדתי שהכלב דווקא סימפטי.
הדבר הבולט ביותר היה ההבעה שלו. המבקר חש מיאוס מקיומם של יצורי אנוש, מהוולגאריות השולטת בכל, מהיעדר הבנה ומהימצאותם של רגשות כגון שימחה או נדיבות. כל אלה העלו בו קבס. על פניו הייתה הבעה המשלבת אדם הסובל מעצירות כרונית, אחד שנאלץ לסלק במו ידיו גוויית עכבר מת מתחת מיטתו וכזה שבגדיו כובסו בביוב והוא חייב לאכול בננה מעלת עובש ובשר רימה.
חברים למערכת סיפרו שהמבקר נתפס לשיגעון הבריאות ומאז הוא מרבה לשוטט בלילות ובשל כך הוא פוקד אותנו. היו שטענו שעסקי הבריאות הם הסחת דעת מיצירתו האלמותית שטרם יצאה לאור וספק, לאחר שמונה שנות המתנה, אם אי פעם תזכה להיכרך ולהישלח לחנויות.
בתוך כל הלחץ של העבודה תמיד קראתי את הביקורות שלו. הן מעולם לא צוטטו בפרסומות שטוענות: "הביקורות מהללות…". אפילו רבע משפט שיוצא מהקשרו לא ניתן היה לגזור מדבריו.  הדבר שהעלה את חמתו לגבהים בלתי נשלטים היה תשואות הקהל.
ברגע שיצא הקהל מגדרו הייתה תוקפת אותו תחושת גועל והוא הקפיד לתת לה ביטוי בכתב:
"הקהל שגדש את האולם הריע ליצירתו החדשה של פ. נאות, אך היה זה עוד ביטוי מדאיג לתרבות המונים שהשתלטה אף על הקהל המוגדר כאנין טעם – הגדרה שיאה לקהל זה כפי שיאה התואר "פרוזאיקן" למתעשר החדש של מולייר. ניכר כי כוונת האומן (אם ניתן להגדיר זאת כך, אחרי ככלות הכול בימינו גם סנדלר הוא "אומן מעצב בעור") – היא להחניף לקהל ולזכות באותן תשואות גלדיאטוריות הרעבות למוזהב ולסנטימנטלי עד להביך".
כך שברגע שראה היוצר את המבקר באולם, וברגע שהחלו מחיאות כפיים סוערות, הבין האומן שאחת דינו.
עד שהגיעה ארצה הלהקה של אלווין איילי.
שנים חלמתי לראות את הלהקה הזו. ועכשיו שהם כבר פה לא היה לנו, לשני הסטודנטים התפרנים, מאיפה לגרד שני כרטיסים.
החלטנו שנקדים את יום ההולדת שלי בשלושה חודשים. ביקשנו מההורים לשתף פעולה: להקדים ולשלוח מתנה צנועה. מההורים שלי הגיעה מעטפה דרך אחד העובדים של אבא. בפנים כתב אבא: "מקווים שהכול בסדר. יום הולדת שמח לך". וזה הכול.
במערכת הצליחו להשיג לנו כרטיסים מוזלים. צפינו במופע במשקפות. הרגשתי שאני רוקדת איתם. שהאולם רוקד.שזו מתנת יום הולדת שלא שוכחים.
למחרת בלילה הגיע המייל שלו.
כרגיל שאט נפש מהקהל שנהנה, מהקיטשיות, מהיעדר האמירה, מהאפקטים שמכסים על מסחריות טהורה. כרגיל אלגיה לאלווין איילי הצעיר וכמיהה לריקוד רזה, של רקדנים לבושי סמרטוטי ספונג"ה מכים בתופי פח וזועקים הברות לא ברורות תוך שהם תולשים את שערות ראשם.
שיניתי את הטקסט שלו. כתבתי כמה נפלאה היא הכוראוגרפיה, כמה מקורי השילוב בין מוסיקה ידועה לבין הלהקה. כמה נהדר הוא הרקדן הראשי וכמה מרגשת התפאורה. הוספתי כמה מילות הלל משלי. המבקר אהב את התאורה וגם אני. אבל החלטתי לבקר בחריפות את התאורה ולהשוות אותה לתאורה הנהדרת של להקת "הדבור" המחתרתית מווינה – להקה שהמצאתי באותו הרגע. גם התאורן הגאון שלהם, סודו בוראו מסנגל – גם הוא נולד באותו הלילה.
והכי גרוע –  החמאתי לקהל על טוב טעמו.
המבקר לא קרא את הביקורת. הוא סלד גם מהעיתון שבו כתב.
כמה מעריצים הפנו את תשומת לבו ואחד אף העלה אליו את גזיר העיתון.
באחד הלילות שלאחר מכן העורך קרא אותי אליו. ביקש שאסגור את הדלת.
נתן לי מעטפה גדולה,חתומה, וביקש שאפתח ואקרא.
היה לי קר. ההשפלה הרעידה אותי אבל קראתי:
"לאחר ארבעה עשר חודשים של עבודה מסורה ברצוננו להודות לך על תרומתך יוצאת הדופן למערכת העיתון. אנו שמחים לבשר לך על העלאה בשכרך, בסך 8 ₪ נוספים לכל שעת עבודה. בתודה – העורך וכו" וכו"".
בפנים הייתה קלטת אודיו של אלווין איילי.
 
 
 

המבקר
25/02/2008 00:22
אמיר אור
האתרשלי
אוי איזה הפי אנד לא צפוי מיכל! ואיזה יופי. קראתי מרותק בציפיה לסוףהנורא… תודה!
והדמות הזו כל כך אופיינית, מין עקרב רעיל ומשבית שמחות מקצועי. נשאר רק לשאול על מה ולמה, ואיך זה שמקשיבים ליצורים כאלה.
יש לי מחשבה לגבי איךזה עובד – ב"הקורא עונה ליצירה"
http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=2638&blogID=182
וביחסלשאלה מניין זה בא – כדאי מאוד לקרוא את "השוטה" של צ"כוב. מאחורי כל זה שוכן חוסרערך גדול.

הגיבולאמיר אור
 
המבקר
25/02/2008 07:21
מיכל ברגמן
תודה אמיר. אתה כ"F נדיב. קראתי את הפוסט ואקרא שוב. לגבי צ"כוב לאזכור לי סיפור זה – אקרא.

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 00:28
יעל ישראל
מצוין מצוין. אני חייבת שנולי תקרא, היא תמות על זה. ואגב, זה מתקשרגם למה שדפנה כתבה, על הרצון בביקורת.

אוי, כמה כאלה פגשתי בחיי, כמה. פרצופי טוכעס, אוי. היה אחד שלא סבלתי באופן מיוחד, העיף אותי מהחבר מבקרים שלו, עיתון הארץ כמובן. טוב, אין לי עצירות אני, זה ברור. חייביפ עצירות כרונית במקצועהזה.


הגיבול יעל ישראל
 
המבקר
25/02/2008 07:21
מיכל ברגמן
יעל אין כמוך. ידעתי שתאהבי. ברשת שוקן בוחרים אותם על פי הבעיותבתחום העיכול.

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 00:47
יניב ברנר
טקסט ראשון שלך שאני קורא, מאוד יפה, נהניתי

הגיבוליניב ברנר
 
המבקר
25/02/2008 07:22
מיכל ברגמן
תודה יניב. יופי שבאת.

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 01:55
שלי חן
מעולה! זה מומצא?

הגיבולשלי חן
 
המבקר לשלי
25/02/2008 07:24
מיכל ברגמן
תודה שלי. כן זה מומצא – לפני שנים היינו בבית הורי קוראים את ביקורותהתרבות ב"העיר" וצוחקים. היה שם מישהו שקטל כל דבר ושנא את הקהל שנהנה. לא זוכרתאפילו את שמו. הוא ההשראה לסיפורונצי"ק.

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 08:41
שירה ארד
האתר שלי
מיכל – קראו לו אמיר אוריין… ואם אני לא טועה יש לו פה בלוג. 🙂

הגיבולשירה ארד
 
המבקר
25/02/2008 08:58
מיכל ברגמן
הי שירה
אני לא חושבת שזה היה אמיר אוריין (פאדיחה כבר אמרנו?). עדכמה שאני זוכרת זה היה בחור מאוד צעיר.


הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 09:01
שירה ארד
האתר שלי
הוא היה בחור צעיר פעם….:))))

ואל תדאגי – לא פאדיחה בכלל!!! עד כמה שאני מכירה אותו יש לו חוש הומור


הגיבולשירה ארד
 
המבקר
25/02/2008 09:01
מיכל ברגמן
אני מקוה שירה. בכל אופן הוא רק ההשראה הרי הוא לא היחיד…))))

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 09:03
שירה ארד
האתר שלי
אני חושבת שהם מאד נחוצים!
ודווקא חסר אחד כזה בשנים האחרונות. ביחוד בתחום התיאטרון

הגיבולשירה ארד
 
המבקר
25/02/2008 09:09
מיכל ברגמן
בקורת מצדי יכולה להיות גרועה. רק המינון. המינון! שנה שעברה הייתיבמופע שהוגדר "ריבר דאנס הספרדי". אז את מבינה שלא עמד שם צועני מבוגר לבוש שחוריםולא רקדו שם פלמנקו קלאסי שאני מאוד אוהבת. ברור שזה SHOW. והז"אנר הזה כשהוא רעהוא הכי גרוע. כשהוא טוב הוא מהנה וזו היומרה שלו.
איזה קטילות. בכלל בליקשר.
מבקר צריך לדעת שלא מעניין אותנו כל מה שהוא יודע. שיש הגיון לומר משהוענייני, גם אם מושחז. שאם זה תמיד רע אז מאבדים אמון. ומסחרי יכול להיות טוב בהגדרהשלו את עצמו ובלבד שזו כוונתו.

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 10:35
שירה ארד
האתר שלי
מסכימה איתך באופן עקרוני. אני מתכוונת לתחום התיאטרון, שם רובהמבקרים חסרים את החדות שהייתה לאוריין הנ"ל

הגיבולשירה ארד
 
המבקר
25/02/2008 06:27
מיכל, זה נפלא.
תיארת כל כך יפה את האיסוף שקל-לשקל, את המאמץלהגיע להופעה
וכמובן דמותו של המבקר.

הסוף מפתיע, כמובן.

למהבעצם עיתונים מחזיקים טיפוסים כאלה?


הגיבולהדס
 
המבקר
25/02/2008 06:54
אורה ניזר
מיכל, הצחקת אותי, מוכר לי המבקר הזה , גם הקולגות שלו, נפוחיהחשיבות, אגב לאחר שנים יוצא האויר משרלנותם, ולרוב הם מכים על חטא שחטאו, לפעמיםהם מתפרקים לאחר שאיזה שחקן יורד מהבמה ומכניס להם מכות,
הסוף מפתיע, מקורי, מצחיק ושמח. ממש נהנתי.

הגיבולאורה ניזר
 
המבקר
25/02/2008 07:25
מיכל ברגמן
למה? כי אין לנו מסורת של תרבות. הרי היו מבקרי תרבות שהפכו לקלאסיק. אצלנו זו תרבות הנהיגה בכביש. אני מעדיפה מאצו" רגיל. לא מתחזה.
הסוף טוב – נוזה היתרון של הכתיבה על המציאות!

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 08:09
אורה ניזר
מה זה מאצ"ו רגיל? כל מאצ"ו הוא מתחזה, לא?

הגיבולאורה ניזר
 
המבקר
25/02/2008 08:59
מיכל ברגמן
מאצ"ו רגיל זה מאצ"ו שאין לו יומרות להיות עדין נפש, אנין , סובלניונאור. הוא מאצ"ו וזהו. כאן הפער בין היומרה לבין המציאות

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 08:12
מה לחשוב שזה ספור אמיתי? את אמיצה אין לי מילים, אני לא הייתימעיזה… גם היום כשאני אוהבת להלחם… זה גדול לשנות מציאות, לגעת בה.
הספורהלך עשה לי את הבוקר
להתראות טובה

הגיבולtova
 
המבקר
25/02/2008 09:00
מיכל ברגמן
תודה רבה טובה ולי.
אמיצה? לא בטוחה. הסיפור לא אמיתי הוא כנראהפנטזיה של לא מעטים.

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 08:37
איזה יופי של סיפור, קראתי בהנאה.

הגיבוללי
 
המבקר
25/02/2008 08:58
למיכל, הערת הגהה קטנה… אלא אם זה היה מכוון כמובן – לאחר ארבעה עשרחודשים – ולא -לאחר ארבע עשר….

הגיבולתגובה זו
 
המבקר
25/02/2008 08:59
מיכל ברגמן
תודה אתקן.

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 10:02
מבקרים כאלה לא חסרים במערכות העיתונים, ולא רק בתחומי האמנות. ליתמיד נדמה שהם עושים את זה בעיקר כדי להוכיח לעצמם שהם יותר טובים. הכי קל ככה – לאצריך להצטיין באמת, מספיק להוכיח שכל השאר נחותים. וחוץ מזה הסגנון הזה מאד מקובלעל חוגים מסויימים בין קוראי העיתונים. זה קצת כמו ללכת לחזות בהוצאה להורג, רק שזהכביכול יותר מעודן.
הטיפול שלך בתופעה הוא משובב נפש. נחמד מאד. נהניתי.

הגיבולעדה
 
המבקר
25/02/2008 10:24
מיכל ברגמן
את צודקת עדה. די לשמוע את החברים של רפי רשף בבוקר בגלי צה"ל זחוחיםמעצמם, נפוחים , אומרים דבר והיפוכו, חולקים זה על זה בניואנסים דקים.
היוםשמעתי בנסיעה – האם השרשרת האנושית מעזה תיגרר לאלימות? את התשובות שלהם כל אחדיכול היה לומר – יכול להיות שכן, אולי לא, אי אפשר לצפות מה יעשה כל נער. באמת תודהרבה. הם צפויים עד מבוכה.
הקהל מורגל לבשר גלאדיאטור טרי. אפשר לשנות את זה אםרוצים, ולא רוצים.

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 10:53
יעל צפריר
האתר שלי
איזה סיום מפתיע ומרנין. כמעט גרם לי לחוש רחמים על המבקר, שהיצירהשלו היא בסך הכל תבנית קבועה, חסרת חיים ומשמעות, נוטפת רעל. איזה כיף לחגוג עםסיום כזה.

הגיבוליעל צפריר
 
המבקר
25/02/2008 12:06
מיכל ברגמן
תודה יעל. גם אני חשה קצת רחמים על המסכן כמו על כל אחד שכלוא בכלאשבנה לעצמו.

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 12:16
איציק אביב
האתר שלי
יופי.

הגיבולאיציק אביב
 
המבקר
25/02/2008 12:46
מיכל ברגמן
תודה איציק, לכבוד לי.

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 13:04
נפלא. אהבתי. הסוף בהחלט מפתיע, לא צפוי..כמו החיים. (:


הגיבולתרצה ספקטור
 
המבקר
25/02/2008 13:15
אביטל מהבלוג
האתר שלי
הרעיון כאן מאד מקורי וכמובן גם הכתיבה. נחמד שאת הולכת עם הצד המפתיעשבך לכל מיני מקומות.

הגיבולאביטל מהבלוג
 
המבקר
25/02/2008 13:47
מיכל ברגמן
תודה אביטל ותרצה.

הגיבולמיכל ברגמן
 
המבקר
25/02/2008 14:28
רונית בר-לביא

גדול !!

כמה צחקתי.


הגיבולרונית בר-לביא
 
המבקר
25/02/2008 20:06
נהנתי. תודה. א.

הגיבולתגובה זו
 
המבקר
25/02/2008 20:21
עדנה גור אריה
ריתקת אותי בסיפור שלך, והסוף המפתיע והלא צפוי,, יופי.
אגב, אניהכרתי מבקר כזה. הוא עדיין ממשיך לקטול. אולי הוא זקוק לעורכת כמוך?

הגיבולעדנה גור אריה
 
המבקר
25/02/2008 20:25
מיכל ברגמן
תודה רוניתי, א" המסתורי/ת ועדנה.
עדנה
אני מסכימה עם אמיר. זהכנראה ממלא איזה צורך נפשי ואני לא יכולה לעזור בזה
אולי הוא צריך להוציאלאור משהו משלו ולספוג ביקורות מהסוג שהוא נותן. ואולי פרקטולוג יכול לעזור.

הגיבולמיכל ברגמן
 
© כל הזכויות שמורות למיכל ברגמן
 


var banid=910;var textid=352;var sitename="bananot";var pid=205;
 

 
 

6 תגובות

  1. כיף לקרוא שוב את המבט הזה אל נפש המבקר שאינו בא לבקר אצל אף אחד.
    רלבנטי כתמיד – והמדרון של ביקורת הספרות מבטיח לנו תמיד תהומות חדשים. לעיתים קרובות מדי אתה שואל את עצמך אם המבקר צבוע או סתם טיפש (ולא פעם טיפש מלומד ז"רגון).

  2. אותה הנאה גם בקריאה השנייה.

    • מיכל ברגמן

      תודה אמיר ואיציק.
      אמיר – לפעמים הוא טיפש צבוע ולפעמים אדם כוחני. צביעות וכוחנות – תכונות "נפלאות".

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למיכל ברגמן