בננות - בלוגים / / חדשה במעין ?
אני והעיר הקדושה
  • רונית בר-לביא

    חוזה השכירות שלי מצביע על כך שאני מתגוררת כרגע בירושלים. זה אומר שחם לי בקיץ אבל נסבל, שאני מוצאת את עצמי חלק ממיעוט קיצוני ומסוכן שהולך ונכחד בעיר הזו, שאני מעדיפה שקט כפרי ופסטורלי על פני צפיפות ורעש של עיר, שאין לי יותר מושג ממקומות חדשים לבילוי בעיר הזו, כי הפסקתי לחלוטין לצאת בה, ושבאופן כללי אני עדיין מעדיפה כאן על פני שם, אולי כי שם יותר פיח ויותר לחות ויותר רעש וצפיפות ולחץ, ונכון שגם הרבה יותר בנים שהם סינגלים ושווים לכאורה וכל זה, אבל כשיש הרבה ממילא לא מוצאים, אז מה רע לי פה בינתיים עם כל הנזירים המורמוניים,  הנוצרים-אוהדי-ישראל, המשיחיים למיניהם מכל קצוות תבל, ונציגי העיתונות-העוכרת-ישראל מכל אירופה רבתי ?? אחרי הכל, כשאת יורדת לך בכפכפים לקנות לחמנייה ושוקו בפיצוציה בתל אביב, איזה מיזוג אתני  כבר נכון לך ? מקסימום פועל רומני דלוח לרפואה. אבל בירושלים, כל גיחת סרק לרחוב מניבה מיזוג גלויות שלם שמהווה עילה לועידת פסגה אזורית לפחות. אז מי אני שאוותר על כובד אחריות שכזה, שלא להזכיר, על ההנאה המשונה שבזכות לגור במקום הדומה ביותר לעזה, בתחומי הקו הירוק ?? ובכן, לא אני. לא ולא. על כך ועוד, בטורים הבאים.

חדשה במעין ?

 

(נכתב לפני שנה, אין להיבהל, כרגע עדיין לא סוף הקיץ החביב אלא רק אמצעו המנחם)

סוף הקיץ זה דבר עצוב.
טוב, אצלי גם סוף החורף וסוף הסתיו וסוף אביב.
אפשר לקצר ולומר, שאני לא אוהבת חילופי עונות.
עד שהצלחתי להסתגל לעונה, ללמוד לחבב את מנהגה עימי, לאמץ אל חיקי את אורחותיה,
מצב רוחה, מאכליה, היא, ללא שום התראה מראש או צל של סנטימנט, נוטשת.
ומילא נוטשת, מורישה לי במקומה, עונה אחרת, אליה צריך מחדש להתרגל.
 
הקיץ בירושלים ידוע כקריר ונעים, את זאת יודע כל ירושלמי מתחיל.
אני אישית את אזור המרכז מחרימה החל מיוני ועד אוקטובר.
אז מה נשאר לנו ?
ירושלים ומדבר וצפון.
בצפון מלחמה, במדבר מקובל לחשוב שחם מידיי (לא מתווכחת עם דעות נחרצות).
עם מה נשארנו ? ירושלים וסביבותיה.
כך קורה שאחת לשבוע-שבועיים קצים אני וחבריי בעיסוקים הביתיים-משרדיים המשמימים שלנו,
ושמים פעמינו אל הירוק ירוק הזה שמחוץ לעיר,
זה שידוע גם בשמו השכיח יותר "טבע".
 
השילוב של ירוק-ירוק עם הצורך במים קפואים ומיד והיעדרו של ים בירושלים, מוביל אותנו
אוטומטית למקום שנקודת הימצאו המשוערת עברה מפה לאוזן בשיטת הטלפון השבור.
כשאנחנו מגיעים לשביל המשוער בואך הטרסה המשוערת שלמעשה נהרסה ביישור הטרקטור
המשוער האחרון, עובדת קיומנו עצמה הופכת אף היא להיות סוג של השערה פרועה.
על כן, המצאנו לנו קיצור דרך מדויק יותר מכל הסבר שהוא להגעה אל מעיין:
סימן הישבן העירום.
 
כן, כן, לא השביל או הטרסה או ציוץ הציפורים או ריח התאנה יובילוך נכחה אל המקום,
אלא הישבן הראשון שתשזוף עינך, הוא הקובע:
כאן יש מעיין, והוא כל כך שווה שרק אנשים שווים ואוהבי טבע שמבינים ערכה של רחצה עירומה מהו,
מכירים אותו.
כל כך נחרץ הוא הסימן, כה ודאי, שראוי לקבוע שלט או תמרור שיקל על המציאה, לאמור:
(_!_) ראית ישבן? כאן יש מעיין.
 
סביב כל מעיין ראוי לשמו באזור, מתקבצים להם אנשים וכללי התנהגות מסוימים שאופייניים לאותו מעיין.
מעיין שווה ייחשב ככזה אם ורק אם: יש בו מעט מאד אנשים, לא הרבה יודעים עליו,
האנשים שממש לכלכו ואשכרה מצאו אותו, מדברים חלש, מתנהגים כלא נראים, מתבאסים כהלכה אך
בשקט כשעוד אנשים מלבדם מגיעים, אבל באופן כללי משדרים אווירת נחמדות כללית ובלתי מזיקות
כלפי משתמשיו האחרים של המעיין,
בבחינת "אם גם אתם הצלחתם למצוא אותו, על אף כל ההתקלות, וואללה אולי יש על מה לדבר".
 
באווירת חופש קלילה זו של אחרי יום עבודה או סופה של שבת בואך תחילת שבוע,
היית מצפה להלך רוח שובבי, להיעדרן של מסגרות מחייבות או כללי עשה ואל תעשה מסועפים,
אך לא כך כשמדובר במעיינות אזורנו. לא לא.
רק נסה להפוך את הרחשוש החברי והנעים לדיבור קצת יותר צפוף ודציבלי, ותראה איך כל החיוכים
הנעימים מהמטיילים המאופקים הופכים ארשת עצבנית, רוטנת דבר מה שאף פעם לא תצליח לשמוע.
נסה לרמוז שאבוי, ברח לך קצת במעיין, אבל מיד יצאת לחפש מסתור בעץ ואיפה כל נייר הטואלט עכשיו, ותקבל תנזופת חמורה ממנהיג המעיין. 

מנהיג המעיין הינו אדם מוקפד ורציני, שבדרך כלל מוסווה היטב בשטח, אבל

יודע לצוץ באופן מיידי בזמן של הפרה בוטה של אחד מחוקי המעיין הבלתי כתובים.
לסיכום:
זכור! המבטים החביבים וההתנהגות הנאורה כביכול, יכולים להפוך עוינים בן רגע.
לא תמיד תדע להצביע בדיוק בשל מה ולמה או על העיתוי המדויק בו זה ארע, אבל אז אתה פתאום
מרגיש, שממש לא חברים שלך פה, ושהדבקות והאחווה המזויפת שהרגשתם בחברת האחרים,
הייתה אך ורק השקט שלפני הסערה.
 
זה בדיוק יהיה הרגע להתנגב היטב, לשים איזו חולצה, לקום לתפוס מרחק, מספיק של כמה מטר מהחבורה ההיא, למצוא לכם את עץ התאנה שלכם, ולהרגיש שוב הכי מבודדים שבעולם, הרחק מבני
אנוש,
לבד בשקט הגדול.
 

 

3 תגובות

  1. מירי פליישר

    רונית
    תדעי לך שמאוד אהבתי את זה אז.
    לא כתבתי תגובה וזה לא יפה.
    כשאוהבים צריך לומר. יש שם מישהו שמחכה לתגובה אחרת לא היה מוציא מהמגרה אפילו.
    אני כותבת את זה למרות שקראתי את תגובתך אצל מיכה כי בחיי אהבתי את זה אז
    ורק רציתי לשאול אבל בטח לא אקבל תשובה . זה בעין כרם אהובתי?

    • רונית בר-לביא

      זה לא בעין כרם.
      (למרות שאני מכירה וגם עוד הרבה אנשים את המעיין בצד הכביש בתוך ניקבה בירידה לעין כרם ליד הפנייה לרחוב ברקלי).

      זה בכל מיני מעיינות שאין לגלות את מיקומם :)) באזור ירושלים.

      אבל אם תרצי אכתוב לך בפרטי.

      ומעניין למה אז אהבת את זה ולא כתבת.
      (לא שחייבים).

      • מירי פליישר

        חשבתי שזה עין כרם ויש לי סיפור מורכב איתה . משהו אישי ומשפחתי. חוץ מזה היה פה משהו ישיר ואני הרגשתי כמו זו שלא רוצים אותה שם. משהו מובנה באישיות. בגלל זה אני זקוקה לכל כך הרבה סימני אהבה או קבלה כמו שזה כבר מצטייר פה בבלוגייה. כתבתי לך היה פה משהו חזק שהיה לי קשה להתמודד איתו . וגם מושך.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונית בר-לביא