בננות - בלוגים / / איזה יום היום ?
אני והעיר הקדושה
  • רונית בר-לביא

    חוזה השכירות שלי מצביע על כך שאני מתגוררת כרגע בירושלים. זה אומר שחם לי בקיץ אבל נסבל, שאני מוצאת את עצמי חלק ממיעוט קיצוני ומסוכן שהולך ונכחד בעיר הזו, שאני מעדיפה שקט כפרי ופסטורלי על פני צפיפות ורעש של עיר, שאין לי יותר מושג ממקומות חדשים לבילוי בעיר הזו, כי הפסקתי לחלוטין לצאת בה, ושבאופן כללי אני עדיין מעדיפה כאן על פני שם, אולי כי שם יותר פיח ויותר לחות ויותר רעש וצפיפות ולחץ, ונכון שגם הרבה יותר בנים שהם סינגלים ושווים לכאורה וכל זה, אבל כשיש הרבה ממילא לא מוצאים, אז מה רע לי פה בינתיים עם כל הנזירים המורמוניים,  הנוצרים-אוהדי-ישראל, המשיחיים למיניהם מכל קצוות תבל, ונציגי העיתונות-העוכרת-ישראל מכל אירופה רבתי ?? אחרי הכל, כשאת יורדת לך בכפכפים לקנות לחמנייה ושוקו בפיצוציה בתל אביב, איזה מיזוג אתני  כבר נכון לך ? מקסימום פועל רומני דלוח לרפואה. אבל בירושלים, כל גיחת סרק לרחוב מניבה מיזוג גלויות שלם שמהווה עילה לועידת פסגה אזורית לפחות. אז מי אני שאוותר על כובד אחריות שכזה, שלא להזכיר, על ההנאה המשונה שבזכות לגור במקום הדומה ביותר לעזה, בתחומי הקו הירוק ?? ובכן, לא אני. לא ולא. על כך ועוד, בטורים הבאים.

איזה יום היום ?

 

 

 
לאורך רובו של חודש אוגוסט כמעט לא הגיעו אנשים לעבודה.
החדרים נראו מדוללי אנשים, וגם אלו שהגיעו, נראו היו כלא נראים.
מן שרידי אנשים, אנשים חלקיים, שעות חלקיות, הרבה קפה ותה ובלי מזגן.
היתה להם חופשה מרוכזת ארוכה (שלא כללה את עבדי ההייטק כמובן ….),
חופשה שאנשים רבים בחרו להאריך בשבוע לפני ושבוע אחרי.

עוד לפני תחילת אוגוסט ולמעשה, גם לאורך רובו של יולי,
לא היה זה נדיר או מפתיע שאדם כלשהו לא יימצא במשרדו,
מבלי שנזדקק לסיבה ספציפית או להתרעה מראש.

מה זאת אומרת איפה נמצא מר משה זוכמיר או מרת משה רבנו ?
בטח בחו"ל או משהו או בצימר בצפון או עם הילדים בבית, או עובר דירה.
מי שלא נמצא כאן, נמצא עם כל השאר, שם בחוץ הלוהט, עושה משהו
שמצדיק את עצמו ושנחשב לבסדר בחודשים כאלה של יולי-אוגוסט,
חודשים שמצדיקים חריגות, כמעט מעודדים היעדרויות, ובלבד שתהיינה עדריות,
כלומר היעדרויות למטרות מבאסות יחסית, וכאלו שלא חורגות ממה שרוב העם
מרשה לעצמו בזמן שהוא "נופש".

חבילות נופש הכל כלול ? הולך.
כל תמהיל שרקחו בעבורך יודעי דבר בחברות הנסיעות, רכישות פרועות ברשתות
השונות, כל עמידה שהיא בתורים שאינם נגמרים, שלא נדבר על שהייה בחוץ
בחום ובלחות, או אפילו בקניונים ממוזגים או חנויות או שוב רשתות למיניהן,
כל בילוי מסוג זה נחשב נסלח בתקופה כזו של השנה, גם על ידי יושבי המשרדים בפועל,
ובלבד שיהיה סוג ה"כייף" מאושר על ידי משרד האחידות הצרכנית.

במהלך אוגוסט עצמו, בכל פעם שניסית להתמתח בחדווה ולחשוב כלום וחופש,
מישהו כבר הקפיד לטפטף משהו על בואם העתידי והקרוב להפליא השנה של שרשרת "החגים".
עוד ביולי-אוגוסט הרבצניים-לכאורה, כבר אויימו רבבות של אזרחים על ידי סוכנים שונים
ומתוחכמים של משרד האחידות ב "חגים" וכל שרשרת הפעולות שחייבת להיות נגזרת מבואם של אלה,
כיוון שלעוברם בחיבוק ידיים וללא כל התחמשות, אין זה יכול לעלות על הדעת אפילו.

וככה מיד עם סיומם של חופשי יולי-אוגוסט הבלתי צפויים, החל מרוץ ההתחמשות 
של שרשרת החגים, והנוכחות במשרדים התדללה עוד יותר, אולם נשאה אופי מבוהל משהו.

אדם נראה היה מגיח למשרדו בין סוף אוגוסט לתחילת ספטמבר, פותח תריסים וחלונות לאיוורור,
נבלע בחלל הסופרמרקט לקניות אינסופיות וחוזר בתום יום העבודה לקבל את תווי השי לחג,
להרים כוסית עם המנהלים, רק כדי לפגשם בעוד אחת מרשתות השיווק למחרת.

בין החגים עצמם, שנמתחו מלאכותית עד לאין קץ על ידי מיני גשרים, מחלפים, אומגות
ורכבלים.
משלא ניתן היה יותר לחבר שלישי לשבת ואזלו המיומנויות, הוכרזו 10 ימי חופשה מרוכזת,
שגם בה לא נכללו עבדי הייטק ההזויים.

מידי פעם נראה היה עובד יוצא את אחת מרשתות השיווק, ממצמץ בעיניו, מחתים כרטיס,
ונפרד מכמה עובדים בודדים ליתר החופשה המורחבת.
"נתראה אחרי החגים" הפך ברכה שגורה למשך חודש וחצי תמימים.
הוא החליף את "שנה טובה" המעייף, את "גמר חתימה טובה" הרליגיוזי,
וגם את צום קל, שבעידן המגה-קניות הפך ללא רלוונטי, לסוג של בדיחה ארכאית.

גם בזמן הקניות עצמם, היו מברכים הקונים את המוכרים וההיפך בברכת "נתראה אחרי
החגים", וממשיכים לקנות ולמכור מבלי להפריע את מנוחתם.

במהלך החגים עצמם, השאלה הקשה ביותר שיכולת להציג לחוגג שלידך
היתה בפשטות: "איזה יום היום?".
מי שניסה לשאול את חברו שאלה כזו, מבין על מה אני מדברת.

אחרי רצף כאוטי ומסיים של שישי-שבת-שבת-שבת, ערב חג-חג-חג-שישי-שבת-גשר-למים,
שישי-שישי-שישי-שישי-שישי-חג-שישי-שבת,
הסתיים המקבץ פתאם בשבת מסויימת, בה הקפידו השורדים לנצל היטב את היום האחרון
כי דבר לא ייאמן עומד היה לקרות:
חזרה? לעבודה? ממש מחר כאילו ? HELPPPPPPP
איך עבדתי עד עכשיו בעבודה הזו ואיך אפשר לחזור לשם ועוד לשבוע עבודה שלם שאליו
יגיעו גם שאר העובדים ויאיישו משרדים ויחייגו אליי ואולי גם יענו לטלפונים
וישתמשו בקולר ובתמי בר וניתקל בהם במסדרונות ואי אפשר יהיה יותר להתחמק לעד לעד
מכולכולכול כולםםם ???

מרוב אימה מהמצפה, הקפידו כולם לנצל עד דק את היום האחרון ופקדו את כל רשתות השיווק
האפשריות, ולסיום קינחו גם בתחילת קניות לסתיו האמור בעקרון להגיע אחרי החגים.

חצות הליל. שקט שורר. שקט של תמיהה.
הייתכן שמחר אתייצב לעבודה?
האם אצליח לחיות, לצלוח את זה ? אני לא אמות מזה ?
ואם אני אשרוד, מה יהיה עם האחרים ?

בוקר. יום ראשון.
הולכת לעבודה.
מבחינה לעצמי: העבודה היא לא גוש דחוס של רע זוועה ואיכסה.
היא עלייה במעלית, היא החתמת כרטיס, היא שלום לשומר וכמעט שימחה לראות כמה מהאנשים,
המבואסים וחרדים נורא אף הם מהיום הראשון.
היא קפה ותה, היא מחשב שעבר שדרוג, היא אינטרנט.
היא כמה לקוחות שכבר כתבו מיילים והתקשרו, אבל גם לשאול מה נשמע ואיך עברה החופשה
והקניות והאם שלום לרשתות שליד ביתי.
גם הם חששו אתמול בלילה ולא האמינו, ניסו להאריך עוד.

אחרי שעה מתכנסים לקפה של אבלים.
חלק מאיתנו לא הגיעו.
הם לא שרדו את אימת היום הראשון והפחד מנחיתה קשה.
מה פתאם לחזור ישר אחרי החגים ?
רק עכשיו הם נגמרו, כבר לחזור ?
אמרנו אחרי החגים, אבל לא אמרנו כ-מ-ה אחרי.

ואף פעם אף פעם אף פעם לא אמרנו
עכשיו.

 

 

12 תגובות

  1. כל כך יפה ונכון תארת ר,ונית, את תופעת החגים והחופשות של יולי אוגוסט,
    החופשה בעיני תמיד היתה יותר מעיפת מהעבודה עצמה
    ואני מבינה בדיוק מהי השאלה "איזה יום היום?" כשהימים הופכים למסכת משתרכת ויום דוחף יום
    קטע מקסים

    • רונית בר-לביא

      היי חנה, תודה.
      החופשה היתה לי נהדרת השנה.

      לעבוד מעייף ומאד מנוגד לזרם הטבעי ..

      אבל יש כמה דברים טובים.

  2. צחקתי. הזדהיתי. נהניתי. גם אני לא אמרתי עכשיו לכל המטלות האיומות שלי ובכל זאת…

    • רונית בר-לביא

      הי חנוש,

      אני חושבת שדווקא למטלות האיומות יש יותר נטייה מתישהו להגיד "עכשיו" ולבצע, לפחות אצלי.

      המטלות של יצירת שמחה והנאה הן לפעמים הקשות יותר ..

  3. קטע מבריק! צחקתי ונהניתי.

    • בס"ד

      קטע מבדר אולי למאמינים בקדוש ברוך הוא זווית הראיה שונה משלך. התורה מילאה אותי בתקופת החגים ורוח אלוהים שבכל ממלאת אותי בימי החול.

      • רונית בר-לביא

        הי איריס ל.

        כן, יש המאמינים באלוהים, שהתורה מילאה אותם בתקופת החגים.
        אותי מילא החופש ואנשים ואני והטבע.

        שמעתי דיווחים בעיקר מדתיים לגבי תקופת החגים, והבנתי שרובם נטרפו בסתר מריבוי ימי החג המשביתים.

        כך או כך, כל הרצף של יולי-אוגוסט-חגים
        וחלק ממה שנגזר ממנו, יכול גם להיות משותף.
        לא הכל מופרד בין המגזרים, וטוב שכך.

    • רונית בר-לביא

      היי לי.

      אני יכולה להרגיש אותך קוראת ולחשוב מה חשבת באותו זמן.
      איזה כייף זה.

      להתראות בקרוב …

  4. היי רונית
    מה שיפה שזה רץ על האמת של הנפש… הסיפור אמיתי לי… גורם לי להיזכר במחשבות שלא הקשבתי להן.
    להתראות טובה

  5. כתבת מעולה, רוניתה, ודייקת את התחושות שלי אחת לאחת. לא יודעת אם זה בגלל המעבר או סתם מצב רוח שנפל עלי, בחגים האלה, אבל השנה הם היו לי מעיקים וצפופים וכל כך חיכיתי שיעברו כבר.
    אני ממש פורחת שהם מאחורינו. בחיי. חזרתי לנשום.

    • רונית בר-לביא

      הי איריסקה.

      אני איכשהו השנה מאד מאד נהניתי בחגים.
      החופש, ההפסקה מעבודה, האיטיות שהתאפשרה, הטבע בכל יום, אני, האנשים.

      מה צריך יותר מזה ?

      ועכשיו בסיום של שבוע עבודה שלם, אני שוב שבורה ורצוצה ועם פער גדל והולך ביני לבין עצמי.

      העולם הצרכני, העולם שבו גם אני עצמי מוצר, העולם העסקי, לא קל לי עם זה.
      עבודה קשה מאד לשמור על משהו מעצמי בתוך כל הבליל.

      ואת – רק חזרת, עדיין אינני מאמינה, וכבר נטמעת במה שקורה כאן ?
      את שוב ישראלית לכל דבר ?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונית בר-לביא