בננות - בלוגים / / לעיסה-לעיסה-בלון !
אני והעיר הקדושה
  • רונית בר-לביא

    חוזה השכירות שלי מצביע על כך שאני מתגוררת כרגע בירושלים. זה אומר שחם לי בקיץ אבל נסבל, שאני מוצאת את עצמי חלק ממיעוט קיצוני ומסוכן שהולך ונכחד בעיר הזו, שאני מעדיפה שקט כפרי ופסטורלי על פני צפיפות ורעש של עיר, שאין לי יותר מושג ממקומות חדשים לבילוי בעיר הזו, כי הפסקתי לחלוטין לצאת בה, ושבאופן כללי אני עדיין מעדיפה כאן על פני שם, אולי כי שם יותר פיח ויותר לחות ויותר רעש וצפיפות ולחץ, ונכון שגם הרבה יותר בנים שהם סינגלים ושווים לכאורה וכל זה, אבל כשיש הרבה ממילא לא מוצאים, אז מה רע לי פה בינתיים עם כל הנזירים המורמוניים,  הנוצרים-אוהדי-ישראל, המשיחיים למיניהם מכל קצוות תבל, ונציגי העיתונות-העוכרת-ישראל מכל אירופה רבתי ?? אחרי הכל, כשאת יורדת לך בכפכפים לקנות לחמנייה ושוקו בפיצוציה בתל אביב, איזה מיזוג אתני  כבר נכון לך ? מקסימום פועל רומני דלוח לרפואה. אבל בירושלים, כל גיחת סרק לרחוב מניבה מיזוג גלויות שלם שמהווה עילה לועידת פסגה אזורית לפחות. אז מי אני שאוותר על כובד אחריות שכזה, שלא להזכיר, על ההנאה המשונה שבזכות לגור במקום הדומה ביותר לעזה, בתחומי הקו הירוק ?? ובכן, לא אני. לא ולא. על כך ועוד, בטורים הבאים.

לעיסה-לעיסה-בלון !

 

 

 

 
זה היה בסביבות גיל 9 או 10.
בבית הספר הקיבוצי בו למדתי, היינו נוסעים תכופות לטיולים ברחבי הארץ.

רק שאצלנו לא מדובר היה רק בטיול שנתי כמו ה"עירוניסטים",
אלא בטיולי סיירות של ממש, שנערכו לפחות אחת לשבוע-שבועיים.

אנחנו היינו כה מורגלים להיעדרויות האלה מהבית, היינו עומסים תרמיל מושקע,
אורזים מספר מדוד של לבנים וביגוד, ע"פ הוראות מפורטות שנמסרו לנו ע"ג דפי סטנסיל
להעביר להורים מלאי הציפייה ששוב נעוף קצת מהבית לכמה ימים של שלווה ברוכה.

אבל כל אלו, לרבות ימי שלישי הקבועים שיועדו לטיול השבועי לאמבטיות הגיר
בחברתו של המורה למלאכה מהפלמ"ח "גנדי", יסופרו בפוסטים אחרים.

הפעם רציתי להתמקד בנסיעה אחרת.

בוקר אחד הגיעה המורה נירית ופניה מוצתות באור מחודש של התלהבות.
"בשישבת הקרוב נוסעים לכפר חב"ד".

הביקור הוצג לנו בגדול כסוג של ביקור אנתרופולוגי (בשפה שהתאימה לילדים בגילנו),
משהו בסגנון תנועת העבודה של אז, "ניסע ונלמד על אורחות חייהם של אנשים ששונים
מאיתנו, של דתיים אדוקים, חרדים חסידים, נכבד אותם ואת אורח חייהם, וכך נצא נשכרים
שני הצדדים: אנחנו נלמד עליהם והם יכירו אותנו. נכון שזה נפלא, ילדים ??"
סיימה מורתנו וזרחה כל כך, עד שהתחלנו כבר לחשוד שבעלה החתיך חוזר מהפלחה לאחרונה
מוקדם מהרגיל, מה שניכר היה בעור פניה של נירית.

לא התרגשנו מידי, היינו רגילים בהקפצות, וכרגיל אצל ילדים, לא כל כך שאלנו שאלות,
בטח ובטח לא העלינו על הדעת שאפשר אולי גם למחות או להחליט לא לנסוע,
או להביע ספק או תרעומת.
אומרים, עושים.

"אנחנו נתחלק לזוגות, של בנים ובנות בנפרד, כי זה דתיים, וכל זוג ילדים יתארח
אצל משפחה דתית בכפר חב"ד, יאכל אצלם ויישן אצלם. 
שכל הבנות בכיתה ישיגו חצאיות ארוכות,
למי שאין ולאמא שלה אין וגם לא לאחותה, תיגש אליי, ונלך יחד באופן מאורגן למחסן תחפושות
לאתר לה חצאית ארוכה".
מחסן תחפושות !! אז אפילו לא הנדנו עפעף. לכמה בנות מקיבוץ של תנועת העבודה
בסוף שנות ה70' תחילת 80' היתה בדיוק חצאית ארוכה ? לרוב לא היה,
שלא לדבר על האמא המשופמת שלהם, שאם כבר היתה מוציאה את הראש מהלול או
בית הילדים או חדר האוכל, היה זה לרוב בסרבל מיוזע, וכבגדי שבת היתה לובשת
את מכנסי הקורדרוי הסגולים בתוספת אפודה שיקית בצבע בורדו "נועז".

כך הלכנו שיירה ארוכה של בנות אל מחסן התחפושות וכל אחת בחרה לה חצאית ארוכה
לאחר שאושרה על ידי המורה נירית כ"עוברת", וזה כלל חצאיות נוסח "מלכת אסתר",
חלקים מתחפושות של כלנית, שושנה, ליצנית חצר, דתית-אדוקה (התחפושת הזו כללה גם כסיות
ארוכות שלל שביסים ומטפחות חסרות הקשר) וכולי , וככה חזרנו לנו בשיירה כל הבנות
העולזות אל בית הילדים בשמחת אין קץ.
לא זו בלבד שנוסעים בשבת אל כפר של חסידים (וחסידות !!) נפלאים, אנחנו גם מורשות ללבוש
בגדי התחפשות, וזה נחשב בסדר !! לא היה קץ לאושרנו.

אחד הדברים שילדים הכי אהבו באותן שנות פשטות מבורכות היו הממתקים הספרטניים
יחסית להיום שניקנו לעיתים לא מזומנות כ"כ, וזה כלל "טעמי", "טוב טעם", "טורטית",
"שוקולד רוזמרי" האלמותי,
ועשרות על עשרות של הנחשק מכל: מסטיק בזוקה.

גם לנסיעה הזו הצטיידנו מלבד כל הביגוד המינימלי ההכרחי, בפיסות פיסות של הורוד-ורוד הזה,
והטמנו בין הבגדים, ככה לעת צרה.

כשהגענו לכפר חב"ד חולקנו בסלקציה שרירותית לזוגות-זוגות,
התכנסנו יחדיו באיזה אולם, תודרכנו קלות ע"י נציגת הכפר וע"י מורתנו נירית,
ופוזרנו נמרצות אל המשפחות המארחות. 
רגע לפני שנפרדנו לשלום, הגיע מתנשף אחד הילדים שערך מן סיור מקדים ברשות עצמו בכפר, 
והעביר מיד את השמועה:
"מסטיק בזוקה זה לא כשר, בכפר הזה לא אוכלים מסטיק בזוקה, כי זה חטא, 
זה עשוי מעצמות של חמור !!!", 
זו השמועה שהצליח ללקט מי יודע מאילו מחוזות באותו כפר.
מבוהלים משהו הידקנו את התיקים הכמוסים אל חזותינו ונשאנו תפילה, שאולי עד הערב
הכל יתברר כבדיה, ובכלל זכרנו שעלינו להתנהג בנחמדות ולהקשיב לדברי המארחים שלנו.

כך התפזרנו אל הבתים המארחים, ואני ובת זוגי הגענו אל משפחה עם הרבה ילדים
(זה מה שאני זוכרת), מיד נערכה לנו היכרות עם כל בני הבית, והתיידדנו במיוחד
עם אחת הבנות שהיתה בדיוק בגילנו. היא הראתה לנו את מחברותיה וספריה, ודיברנו
על הלימודים (ילדות חנאנות גמורות היינו). הבננו מיד שהלימודים שלנו שונים, והסביבה, והחברים,
והבנים שלהם. 
כל הגברים נראו לנו אותו דבר במראה, אז שאלתי בתמימותי את אם המשפחה
איך היא מבדילה בין דוד שלה למשל לשכן שלה, כי כולם נראים אותו דבר.
אחר כך נתבקשנו להדליק נרות, והבת אמרה שכדאי להדליק נרות, כי נרות זה אור וחום.
בת זוגי הנקאצית אמרה שגם בתנור יש אור וחום וגם בשמש וגם בפנס וגם ב….
אבל הוסתה על ידי, כשהתחלתי להבחין שאנחנו גורמות אי נחת למארחים המעט קשוחים
שהוצמדו לנו.

אני לא זוכרת שהיה רע, אבל גם לא מי יודע מה טוב או חמים או משהו, מלבד:
תחושה רצינית שמנסים להשפיע עלינו, ללמד אותנו, ללמד וללמד, וכשניסינו אנחנו לספר
על עצמנו (כמו שנאמר לנו ע"י המורה נירית), נתקלנו בסוג של חומה מחויכת.

כאמור היינו ילדים, ולא ייחסנו הרבה חשיבות לכלום.

אחרי ארוחת הערב שהיתה משופעת במיני תפילות וברכות וזמירות וטקסים,
קצת פחות משופעת באוכל (היה מספיק, אבל לא יותר מכך, והופתענו שאין מיץ, רק בקבוק
פשוט עם מים רגילים מהברז, מה שבעיני היום מבורך),
ועוד פחות משופעת בדיבורים רגילים אליהם אנחנו היינו רגילות בארוחות בבתינו אנו,
יצאנו לפגישה משותפת עם כל בני כיתתנו ולהרצאה של רב המקום או אחד הרבנים שם.

הרב הרצה והרצה, על שבת קודש, על אורח החיים שלהם, אני לא זוכרת כלום כמעט.
אני רק זוכרת שהדבר היחיד שהעסיק אותנו הוא שאלת השאלות:
האם בזוקה זה כשר, ומה יקרה לנו אם לא.

לאחר שעה מייגעת, הרב סיים לנאום.

"יש שאלות, חברים ?", שאל בחביבות.
לחשושים.
"תשאל אותו", "לא תשאלי את", "את, את", "אתה".
בסוף הוחלט שיקי, האנטי-מלך של הכיתה (כי היה לו שיער מקורזל אפרו, אבל זה כבר לסיפור אחר),
ישאל.

"כן, ילד, מה רצית לשאול", אמר הרב.

"אממ… בזוקה זה כשר ?", סינן יקי והתיישב מיד.

הס הושלך באולם.

הרב דיבר, "בזוקה אתה אומר ??"

"כן, בזוקה….. זה כשר ?"  לחש יקי, עומד להתעלף.
באותו רגע, 400 בזוקות ורודות הפכו בורדו עז, רשרשו בכיסים ובתיקים הצמודים,
ולא ידעו את נפשן.

מה תהיה הגזירה ? מה עכשיו ? מה יאמר הרב ?

הרב לא התרגש במיוחד.

הוא בסך הכל אמר ש:
זה כשר וזה לא כשר וזה כשר וזה לא כשר וזה כשר וזה לא כשר וזה כשר וזה לא כשר וזה כשר וזה לא כשר וזה כשר וזה לא כשר וזה כשר וזה לא כשר וזה כשר וזה לא כשר וזה כשר וזה לא כשר.

לא הבננו כלום.
הוא דיבר הרבה.

לא רצינו להזכיר את הצירוף "עצמות חמור", לבל יתכעס הרב וייטה את דיננו לחומרה, על כן 
שתקנו.

לכשסיים הרב את דרשתו, נטלנו את תיקינו ועפנו בזוגות בחזרה אל הבתים המארחים,
נזהרנו מאד שלא להרגיז ולא להרעיש ולא לחלל ולא לאכול הרבה, ולהוריד בשקט מהשולחן
ולא לעבוד, ובעיקר בעיקר, לא להזכיר אפילו ברמז את המילה בזוקה,
וליתר בטחון גם את המילים: ורוד, מתוקה, עתידות, מוטי, חמור, עצמות, טעים, בגיל 21 תגיעי לירח.

השבת עברה בהצלחה יחסית, אף אחד לא נענש או הוגלה לחדר אחר או נתפס על לעיסה,
או הרגיז במיוחד את אוסף האנשים החביבים ומכניסי האורחים.

כשחזרנו, חזרו איתנו עוד 400 בזוקות נפחדות-משהו ומעט יותר אדוקות (שלא לומר קשות) מבעבר.

כאקט של מרי היו 30 ילדים תלמידי בית ספר קיבוצי אזורי נראים לועסים מסטיקי בזוקה
במשך כל השבוע שאחרי, באדיקות רבה ומחליפים ביניהם עתידות ובדיחות בהפסקה.

הקצב היה אחיד כיאה לקיבוץ, ונע סביב הסטנדרטי.

לעיסה לעיסה לעיסה לעיסה לעיסה לעיסה לעיסה לעיסה לעיסה —בלון— פיצוץ.

היה אושר.

 

 

31 תגובות

  1. סן פרנסיסקו על המים

    מותר לאכול מסטיק בזוקה בשבת ובלבד שמברכים עליו "שהכל נהיה בדברו".

    טוב, סתם המצאתי. אבל הכתיבה הקולחת שלך השאירה אותי מחייך הרבה זמן.

  2. איריס קובליו

    מקסים! ממש ראיתי סרט דוקו על הטיול ההוא שלך. מתאים לך להיות תסריטאית. את כותבת נהדר. וזה גם כל כך ויזואלי

    • רונית בר-לביא

      וואי, תודה איריס.
      אני מניחה שאין לי סבלנות לתסריטאות,

      אבל יש לי הרבה סיפורים על חיי,
      הרוב דווקא לא ורוד ..

  3. מירי פליישר

    היה שווה לחכות לך עד שתצחיקי אותי בקול.

    • רונית בר-לביא

      מירוש,

      כשאת צוחקת אני יודעת שהפוסט נכון.
      מהרגע הראשון בבלוגייה הזו
      היה קשר בלתי אמצעי, בטוב ברע.

      • מירי פליישר

        הוא מושלם יקירתי ואין רע…………………………………

        • רונית בר-לביא

          🙂

          בתנ"ך בבראשית בפרק א' כתוב "וראה כי טוב מאד", הדרש על זה הוא טוב מאד = רע, כלומר הרע הוא טוב מאד, כיוון שה"רע" דורש תיקון, ותיקון בלבד מצמיח אותנו מעלה !

          אני מתה עלייך !

  4. מצחיקים העינויים האלה.
    דברייך כל כך קולעים בענין חד-צדדיות ההתענינות! זה משפט מדוייק.
    מענין מה תהיה תגובתה כאן של אביטל. פשוט מענין אותי.
    זה כמבן לא אותו דבר כמו למשל לו כתת ילידים מצרפת מול נגיד מנורבגיה היו נפגשים. היתה מן הסתם התענינות תרבותית וחילופי רשמים בעלת תוכן. במקרה שתיארת – זה עם אחד! היה מפגש בין ילדים מהארץ וילדים מהירח. זה לא אותו דבר… הרי אפילו על הבסיסי ביותר בחיי ילדים – המסטיק – לא היתה הסכמה בלכתחילה!!!…

    • רונית בר-לביא

      כן, משה,
      אבל אני לא נורא מבקרת אותם על זה,
      בגלל שזה מה שהם מורגלים וגדלו אליו,
      אני רק מציגה את העובדה.

      יצא לך "ילידים" במקום ילדים,
      אולי בגלל מה שכתבתי על "אנתרופולוגיה".

  5. נעם רחמילביץ'

    נהדר!
    לא זוכר שנערי חב"ד היו באים לסופשבוע היכרות עם "יושבי הבריכות". אות מסטיק הודבק על מצחנו.

    • רונית בר-לביא

      תודה נעם, הוחמאתי.

      הם לא באו לבקר אצלנו,
      אולי כי זה נגזר מהשקפת העולם
      המדברת על בידול מסויים לשם התחזקות ושמירה על ערכים (מבחינתם),
      מלבד כמה עניינים פרקטיים של כשרות,
      המקל יאכל אצל המחמיר.
      זה הגיוני טכנית.
      וזה הכל …

  6. נראה לי קצת כבד, להזמין ילדחילוני לשבת, אצל משפחה לא מוכרת, כאילו זה מסע לשבט.

    עם הכנה מנימאלית.

    הפעם הראשונה שהוזמנתי לשבת, התעקשתי לצאת להתאורר בבית,שהיה קרוב יחסית, זה נראה לי סיוט. והייתי קצת לא מנומסת.
    לקח לי כמה שנים להבין מה זאת בכלל שבת.

    מסטיק בזוקה כשר, אבל הם לועסים בד"ץ , מן הסתם.

    אבל רבנות כשר למי שמסתפק בזה.

    כלומר= כשר, אבל לא לילדי חב"ד.
    בחו"ל דרך אגב, הכשרות יותר בעיתית, וכאן אנחנו במצב מצוין.
    למי שלא יודע, במוצרים לא כשרים מוכנסים חלקי ציפורנים של חזיר ושות, וזה מוכח כימית. הייתי בהרצאה של הכימאי צבי ענבל, שגם המליץ לא לשתות ממתיקים, כי בעייניו הם מרעילים,יותר מסיגריות, גם אם יש עליהם הכשר.

    ז
    שבוע- טוב

    • הז' כוונתה לזהו.

      שבוע- טוב

    • רונית בר-לביא

      לגמרי מסע לשבט, אביטל,
      נסענו גם לפקיעין לדרוזים ליומיים
      לאירוח במשפחות ולעוד כמה מקומות…

      זה נהוג בבתי ספר קיבוציים, וזה מיוחד בכל מקרה.

      • אני משערת שכל צד בשבטיות שלו אוחז.

        אבל פקיעין, זה באמת מעניין.
        הדרוזים למשל מרצים אצל חוזרים בתשובה, יש להם ידע על גלגול נשמות.

        אז טוב שאצל הדרוזים יש קרבה:)

        • רונית בר-לביא

          אביטל, את די צודקת לגבי השבטיות אצל כל אחד מהצדדים.
          אני מספרת על שלי.

          ודרוזים, הם מדהימים בסיפורי גלגול הנשמות שלהם.. רק מה שמוזר לפעמים
          בסיפורים ההם הוא שבחלק גדול מהם, המתגלגל מתגלגל בתוך החברה הדרוזית או מקסימום לגלגול של יהודי ישראלי ..
          🙂

  7. כתוב בחן, בשנינות ובהומור. מצטרפת להערה של איריס על הכשרון התסריטאי שיש לך, רונית
    והנה התחזית:
    שבוע נפלא מצפה לך יקירתי,נא לא להחמיץ הזדמנויות!

    תוכשר לאלתר הבזוקה,מלכת ילדותי

    • רונית בר-לביא

      :))) חנה, אני מתה על העתידות,
      ובעיקר על דמות הבזוקה הנקראת "מוטי", הבחור בחולצת גולף שמגיע עד אמצע הפנים ..

  8. איריס אליה כהן

    משעשע, רונית.איכשהו בזוקה מצליחה לזרוק אותי לשני מקומות. גם לישראל. וגם לילדות. לפני המצאת המסטיקים המשוכללים של העת הזאת. היום הם מגיעים בכל מיני צורות שונות ומשונות. בצורת שבלולים. בתוך סוכריות, ולפני כמה ימים מצאתי פה מסטיק בתוך שוקולד!
    בעיקר אושר לרופאי השיניים פה.

    • רונית בר-לביא

      איריס, את מזכירה לי את ימיי שלי
      בתור טינאייג'רית בשליחות עם הוריי בארה"ב.

      אכלנו שם מסטיק שבתוכו.. מיץ.
      זה היה כל כך חדשני אז, בארץ לא היה.

  9. נהדר רונית, צחקתי והרגשתי בפה את הטעם המתוק של הילדות והבזוקה..

  10. כתבת מתוק מאד ומשעשע ממש
    ובעניין הבזוקה, זוכרת שאת בלוני הבזוקה שהתפוצצו על הפנים היה נורא קשה להוריד ? לנו בחיפה היתה טכניקה מיוחדת 🙂

    • רונית בר-לביא

      הי ריקי, תודה.
      ותגלי לי איך הורדתם אז את הבזוקה מהפנים ?

      אגב, לפני כמה שנים חשבתי על זה עם חברה כאמצעי להורדת שיער השפם:)

  11. תַּלְמָה פרויד

    שולחת לך בלון בזוקה ורוד וכשר לאות הערכה על הפוסט המשעשע והציורי הזה, רונית 🙂

  12. עקיבא קונונוביץ

    רונית, הצלחת להפוך את המלים "מסטיק באזוקה" לנושאות משמעויות כל כך טעונות, ובחוש הומור,בלי סטירה…חולקת כבוד לשני הצדדים.
    עקיבא

    • רונית בר-לביא

      תודה עקיבא,
      שמחתי על תגובתך.

      ואתה בטח זיהית באיזה קיבוץ מדובר,
      אתה זוכר, זה שכל יישובי הסביבה נסעו אליו כולל אנחנו המדרשניקים ..

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונית בר-לביא