בננות - בלוגים / / לא שכחתי (על מקרה שקרה בירושלים) + תודות
אני והעיר הקדושה
  • רונית בר-לביא

    חוזה השכירות שלי מצביע על כך שאני מתגוררת כרגע בירושלים. זה אומר שחם לי בקיץ אבל נסבל, שאני מוצאת את עצמי חלק ממיעוט קיצוני ומסוכן שהולך ונכחד בעיר הזו, שאני מעדיפה שקט כפרי ופסטורלי על פני צפיפות ורעש של עיר, שאין לי יותר מושג ממקומות חדשים לבילוי בעיר הזו, כי הפסקתי לחלוטין לצאת בה, ושבאופן כללי אני עדיין מעדיפה כאן על פני שם, אולי כי שם יותר פיח ויותר לחות ויותר רעש וצפיפות ולחץ, ונכון שגם הרבה יותר בנים שהם סינגלים ושווים לכאורה וכל זה, אבל כשיש הרבה ממילא לא מוצאים, אז מה רע לי פה בינתיים עם כל הנזירים המורמוניים,  הנוצרים-אוהדי-ישראל, המשיחיים למיניהם מכל קצוות תבל, ונציגי העיתונות-העוכרת-ישראל מכל אירופה רבתי ?? אחרי הכל, כשאת יורדת לך בכפכפים לקנות לחמנייה ושוקו בפיצוציה בתל אביב, איזה מיזוג אתני  כבר נכון לך ? מקסימום פועל רומני דלוח לרפואה. אבל בירושלים, כל גיחת סרק לרחוב מניבה מיזוג גלויות שלם שמהווה עילה לועידת פסגה אזורית לפחות. אז מי אני שאוותר על כובד אחריות שכזה, שלא להזכיר, על ההנאה המשונה שבזכות לגור במקום הדומה ביותר לעזה, בתחומי הקו הירוק ?? ובכן, לא אני. לא ולא. על כך ועוד, בטורים הבאים.

לא שכחתי (על מקרה שקרה בירושלים) + תודות

 

 

  
יום ירושלים.
בשביל הרבה אנשים זה צעדה ושירים וגעגועים לנכסף, וירושלים של מעלה,
ועוד כל מיני דברים נשגבים, ספרותיים. 
בשבילי זו עיר מגורים, לפחות בינתיים.
זו התמודדות יומיומית עם התלאות שמזמנת העיר הזו, ובשנים האחרונות, מצב שאי אפשר יותר לסבול.

הנה מקרה שקרה לי לפני כמה ימים (והפעם דיווח עובדתי ויבש יחסית):
לפני כמה ימים חזרתי הביתה שמחה ועליזה (לא קורה כאן הרבה לאחרונה),
כששמעתי צעדים מאחורי. הסתובבתי וראיתי אברך חרדי עם כל הלבוש פלוס כובע, מלחשש לעברי משהו. נבהלתי. הוא נכנס לגינה שלנו, לחצר, ואחריה למדרגות המובילות אל ביתי.
מדובר בשכונה חילונית לגמרי (אחת האחרונות בירושלים), ובחור חרדי לחלוטין הולך אחריי, בחושך גמור,
ומלחשש. שאלתי ממרחק ביטחון: "מה? " והוא ממלמל משהו, שאלתי שוב, ואז הוא אומר לי:
"למה את לא מתלבשת צנוע ??"
הייתי בשוק. אני לא יודעת אם אתם מסוגלים לתאר לעצמכם את התחושה שחודרים לך לגינה
לחצר ולבית, כוחות שמהם אתה מנסה לברוח ולו טיפה, לפחות אל ביתך המוגן. ירושלים הרי שחורה
כבר כמעט לחלוטין, לפחות יש לנו עוד כמה איים של שפיות, עם קצת ירוק, קצת ורוד, קצת צבעים
אחרים מלבד שחור.
והנה, הוא הגיע לי עד לפתח הבית. הסיג גבול. ואמר לי מה ללבוש. הייתי מזועזעת.
התעשתתי והפחד התחלף לכעס תוך שנייה. אמרתי לו: "תיזהר ממני !!" והוא קצת נרתע,
הפחדן. "אתה חוצפן!! זה לא המקום שלך, אתה לא תגיד לי איך להתלבש בבית שלי, עוף מכאן עכשיו, חוצפן שכמותך !!"

האברך הלך משם, פחד שישמעו.

הגעתי הביתה נסערת, פרקתי את חפציי והצטיידתי במצלמה לתעד את הפולש. יצאתי, הוא כבר לא היה.

הקיצור הוא, שזה לא מקרה יחיד בשכונה, שמדובר בשכונה עם רוב חילוני, שכונה שקטה מאד
ודי יאפית עם הרבה זוגות צעירים וילדים קטנים שזקוקים לגני ילדים ובתי ספר.
בשנים האחרונות החלק החלוני בעיר כה הצטמצם בשל השתלטות חרדית (לא רק בשל ריבוי טבעי, תקצר היריעה, אבל קיימת מגמה חזקה בשלטון להדיר רגליהם של העוסקים במקצועות חופשיים ומקצועות ההייטק ובכלל, אנשים אוהבי חיים מהעיר, בה המבנים היחידים שנבנים והיוזמות כמעט היחידות שעוברות הן אלו של אגף מבני דת בעירייה או בכלל יוזמות חרדיות ודתיות),
כך שהמון זוגות צעירים וילדיהם עברו לשכונה שלי, שנחשבת די למעוז החילוני האחרון, כך שפתאם אני פוגשת אנשים שפעם גרו בכל רחבי העיר, והיום כולם כאן. אנשים שלמדו איתי מדעי המחשב,
אנשים שאני זוכרת מקורסים או מסגרות שונות שהייתי בהן בירושלים ברבות השנים.

אלא מה? שיש מחסור עז בגני ילדים ובתי ספר לכל הילדים החדשים בשכונה.
מה עשו להקל את מצוקתם ? מגרש ענק וריק עומד בקצה אחד של השכונה, מגרש שהיה מיועד להקמת
בית ספר ממלכתי ולהקל במקצת את מצוקת המקומות בכיתות.
מה עשתה העירייה ? נכון, החליטה להקים עליו…. מקווה.
מקווה. 80 ומשהו שנים הסתדרה שכונת מורים חילונית זו ללא מקווה, פשוט כיוון שאין כאן חרדים,
והדתיים המועטים לא נזקקו לו. פתאם דווקא בשנה האחרונה הוא מוקם.
להזכירכם, על גבי מגרש שיועד לבית ספר לילדי השכונה.
עכשיו המשפחות הללו ייאלצו להגר מירושלים, כן, כן, המשפחות האחרונות של חילוניים או חופשיים
שהתרכזו בבית הכרם.
מקווה שני שנבנה השנה (שניהם תוך שנה אחת !!! לאחר 80 שנה שלא היה כאן צורך במקווה),
נבנה ממש ליד ביתי. לא ראיתי שמגיעים לשם כמעט אנשים, אבל המקווה בנה נבנה.
למה?
אגף מבני דת בעירייה. למה ? תכתיבים מגבוה. כמה גבוה ? אולי לעולם לא נדע.

ומה קורה כתוצאה בשכונה ? התארגנות חרדית מכל השכונות החרדיות הסובבות אותנו, לעבור
השכם והערב בשכונתנו, להציף את גן השעשועים במאות ילדים, להציק לכלבי השכונה, להעיר
לבנות השכונה על לבושן, להראות נוכחות חרדית בכל זמן ובכל מצב.

ובשכונה שלנו, תושבים שקטים, לא אנשים שעושים רעש, מה שהייתם קוראים "סובלניים".
לקח לנו כמה שנים לקלוט מה קורה כאן, ועכשיו קצת מאוחר מידי.

למי שיקום ויזעק, "אז מה, בסך הכל מדובר בשני מקוואות ?" אומר, שאין כאן חרדים,
שאין דרישה למקוואות מתוככי השכונה, ששכונתנו מוקפת בשכונות חרדיות שבהן מקוואות
מספיקים לתושביהן, לכן ברור לכולם שהקמת המקוואות היתה
צעד חרדי אלים ופוליטי,
של להראות נוכחות ולכבוש, לכבוש בכוח.


בינתיים ניר ברקת, שגייסנו את כל מי שרק יכולנו בשביל להצביע לו, שתלינו בו כל כך הרבה תקוות, מאכזב. ולא רק מאכזב, הולך נגדנו.
בכל נושא המקוואות הוא לא מוכן לעזור, בכלל. 
הוא פיזר כמה אמירות הזויות עם היבחרו, משהו על להרוס את גשר המיתרים (!!) אחרי שנבנה וכבר הושקעו בו כל הכספים, ומאז נדם.
בכל שאלה או פנייה לגבי מה שקורה בבית הכרם, אנחנו נתקלים באדישות במקרה הטוב, או בהבטחות שווא במקרה הפחות טוב. ככה עוברים להם עוד כמה חודשים, עד שאנחנו נוכחים שברקת
כרגע נאמן יותר לחבר מרעיו מהקואליציה מאשר לנו, שכניו מהשכונה.

אני מקווה שנתבדה, אני מקווה שברקת יתפכח, שיבין שהוא בוגד בדיוק
בציבור שהעלה אותו לשלטון, ושיתחיל לפעול, לפני שלא יישאר לו אפילו
מפעל הייטק אחד להצמיח פה בירושלים, על בסיס זה צמח הרי רוב המצע שלו.

כל כך מתגעגעים לימי טדי ובכלל לאישיות כמו טדי.
לא שאני ירושלמית כזו ותיקה, בכלל לא, אני באה מהנגב בכלל, ומעוד הרבה מקומות כולל חו"ל,
אבל 20 שנה בעיר הזו הספיקו לי לקלוט תהליכים, ולראות, שאנחנו לא נמצאים שנייה לפני כיבוי השאלטר, אלא שנייה אחת אחריו.

יום ירושלים שמח לכולם……

 
[ ולא פחות חשוב: תודות לחבריי בבלוגייה שתמכו בי באותו ערב שחור]

 

 

31 תגובות

  1. מירי פליישר

    טוב שתעדת שוב את מה שקרה לך . זה מרגיש כמעט כמו עבירה. פלישה מפחידה.

    • רונית בר-לביא

      כן, מירי,
      הרגשתי שאני צריכה לתעד את זה,
      גם בעוד מקומות.

      והפעם נקי.
      ראיתי איך שתקה כל המקהלה ?

  2. לא ייאמן ומפחיד

  3. כן. זה ככה.
    רשמתי עכשיו את הדר לגן במלחה. בבית הכרם מפוצץ!
    לשנה הבאה במודיעין הבנויה? 😉

    • רונית בר-לביא

      הי לי.

      כן, קראת ובטח את יודעת למה בבית הכרם מפוצץ… כי בונים מקוואות במקום בתי ספר וגני ילדים.

      מקוואות שיעמדו כפילים לבנים רק בשביל לראות ולהיראות.

      את לוקח את זה כ"ככה זה" או שהיית רוצה לפעול או להתריס ?

      • אני לא רוצה לפעול ולהתריס. אני ממקדת מאוד את האנרגיות שלי במה שיעשה לי טוב. ואני רוצה לעבור למקום שיהיה לי טוב בו.

        • רונית בר-לביא

          מניחה שמותר לך …
          ואף רצוי.

          עקרון פשוט ובריא.

          • 🙂
            בכל מקרה, ככה זה (עוד פעם הככה זה הזה…)

          • רונית בר-לביא

            אני לא בטוחה שאני מבינה למה כוונתך, לי.

            בכל מקרה, אדם צריך לפעול לפי מה שיעשה לו טוב.
            אני לא כועסת על חילוניים שפשוט מתקפלים מכאן, כי הם לא יכולים לסבול יותר. אני מניחה שאם המצב לא ישתנה גם אני אצטרך לעשות את זה.

            אני פשוט חושבת שמאד חשוב למחות לגבי צעדים לא דמוקרטיים ודי מסוכנים שקורים, ולתת להם את הדעת, כי הולכים ואוזלים השטחים במדינה אליהם אפשר יהיה לברוח, בקצב הזה.

            וגם למען העניין של זכויות אזרח בסיסיות. המקרה לדוגמא שהבאתי חמור מאד.

  4. עיר נפלאה ירושלים
    אבל לחיות בה נראה לי באמת תיק …
    מוזמנת להתאוורר בשבת בשפלה רונית
    ולהנות מציוריה של איריס אצלי בבית:)

    • מירי פליישר

      ואצלי רונית גרה לא רחוק מריקי…:)

      • רונית בר-לביא

        אני יודעת, מיריל'ה.

        אני חלשה בלהגיע לדברים האלה.
        גם לא ממונעת.

    • רונית בר-לביא

      תודה, ריקיל'ה,

      מתאווררת בינתיים במקומות אחרים,
      ביניהם ים המלח הוא המועדף עלי.

      איכשהו יצא שדווקא במרכז אף אחד מחבריי הטובים לא גר,
      או בצפון או בדרום.

  5. גיורא לשם

    נאיביות כזאת!
    מדוע חשבתם שברקת לא ירמה אתכם?

    • רונית בר-לביא

      לא יודעת, גיורא,
      אני לא מייצגת אף ירושלמי חוץ מאת עצמי. לא חשבתי שלא ירמה, קיוויתי,
      קיוויתי שמשהו ישתנה כאן לטובה, על אף שראיתי לו בעיניים. מהרגע הראשון ראיתי. לכן כמעט והצבעתי התעוררות למפלגה. והחבר'ה של התעוררות – הצעירים, מקסימים. הם היחידים שעושים משהו לטובה בעיר הזאת, המון עשייה חיובית !!
      אני אכתוב עליהם בנפרד מתישהו.

      ועוד יושבים במועצה עם מלא חרדים, ככה שניים שלושה צעירים בני 20-30 עם תיקים נחשבים, שמצליחים להזיז דברים. בינתיים בקטן, אבל חזון למועד.

      • גיורא לשם

        בוודאי שהצעירים מקסימים. הצרה היא שאת המדינה מנהלים נוכלים מזדקנים, וזה כולל ראשי ערים וכו'.
        אני מודה שתודעתי הדמוקרטית השתנתה מן הקצה אל הקצה, באשר אין לי דעות פוליטיות (שמאל, ימין וכו') ויש לי רק השקפת עולם.
        זה שנים שאינני הולך להצבעה כלשהי מאחר שהתחלתי לחשוב כאריסטוקרט — כלומר כאדם שמטיל ספק עקרוני בזכות הצבעתם של המונים.

        • רונית בר-לביא

          גיורא,
          לא כל הצעירים מקסימים…
          חלקם כבר בשלב הזה נגועים ופועלים כפוליטיקאים, כולל כל הלכלוכים.
          אפשר לראות את זה כבר באגודות הסטודנטים באוניברסיטאות.

          אתה מטיל ספק עקרוני בזכות הצבעתם של המונים ? שמעתי כבר את הדעה הזו כמה פעמים בחיי, מעניין אינטלקטואלית,
          קצת מסוכן אידיאולוגית,
          כי מי יקבע מי כשיר להצביע ומי לא ?

          אני לא בטוחה שהייתי מקשרת "אריסטורקטיה" לרעיון הזה, כי זה הופך אותו לעוד יותר מסוכן ונבדל.

          נדמה לי שכמה שהוא יכול לקסום כרעיון,
          מדובר בצורה הכי בוטה של הפרדה.
          של "אנחנו" לעומת "הם", וזה בעיני מקצין את הקרע בחברה.

          • גיורא לשם

            כמובן שאני מסכים לכל מלה שכתבת.
            האריסטוקרטיות שאני מדבר עליה אינה אידאולוגית, אלא אישית.
            אני גם סבור שאין שום צורך שדעתי תהיה נחלת הכלל.
            עם זאת, למשל, קשה לי לקבל את העובדה שאדם שהגיע אתמול מחו"ל, שאינו יודע עברית, שאינו מכיר את הארץ, שאינו מכיר את תושביה וילידיה, מקבל את הזכות להצביע ביום בואו.
            ודרך אגב, גם את הזכות להיבחר!
            באשר לצעירים, אני מקבל את דעתך, שכן אני מכיר אותם פחות ופחות.

          • רונית בר-לביא

            גיורא,

            האמת שמה שיוצא מהאריסטוקרטיה האישית
            שלך (:)) היא שאתה לא מצביע 🙂

            כי אתה לא מאמין בהצבעה להמונים.

            זה גדול, ותודה שחייכתני 🙂

            תזכירו לי איך הגעתי לכתוב פוסט בנושאים שהם לא הנושאים שלי ?

  6. גם בעיני הערתו כלפי לבושך היא בלתי נסבלת, היא והקונספט מאחריה. כל רחישת בחישת היצרים והתביעה מנשים להסתיר עצמן. גם הטענה שמעשי אדם(לא פשיעה, חלילה) מעשיו, אורח חייו, משליכים על גורל אומה. לא תאמן התפיסה הזו, מפחידים אותי אנשים המחזיקים בה, ובנימת טוב לב ואהבה
    תובעים מאחרים להחזיק בתפיסותיהם ואמונותיהם.

    • רונית בר-לביא

      תודה, סמדר.

      כולנו עושים את זה, קצת או הרבה.
      את הפחד, אני מתכוונת.

      אני חושבת שככל שאדם יותר מאמין בעצמו, ככה הוא פחות צריך לנקוט באמצעים כאלו, אמצעי פחד והפחדה.

      ועם כל הסובלנות, לפעמים אדם צריך לקום ולהגן על הבית שלו, גם אם זה אומר להיעשות יותר אסרטיבי או תקיף.

      להשתמש גם בגרזן כשצריך, אחרת נמות.

  7. טוב שהחזרת, רונית, ודעתי כבר ידועה…

    • אני בשוק שהוא הלך אחרייך(!) כדי להעיר את הערותיו המפגרות…כבר לא מספיק להם לתפוס אותנו במקרה, עכשיו צריך לארוב לנו כדי להחכים אותנו ולשפוך עלינו את אור גאולת הצניעות?! הייתי מרססת אותו בגז מדמיע (שאגב כדאי שיהיה לך בתיק. מותר לרסס בשבת?)
      מחריד. כידוע לך, אני כבר מזמן לא שם, אבל זוכרת גם לפני 15 שנים הערות דומות מנשים דתיות ("המיני שלך קצר מדי" – אז למה היא מסתכלת?) וגברים חרדים באוטובוס ("את יכולה לזוז?" – אולי אתה תזוז אם אני כל כך מפריעה?)… ואנחנו סובלניים, מה שנקרא, כמו שתיארת. פתוחים להקשיב, להבין – פלא שנותרתם מיעוט בעיר הזאת?

      • רונית בר-לביא

        טלוש, זה עוד הנוסח העדין של הפוסט.
        כתבתי באותו ערב, איך שחזרתי הביתה, נסערת. היו כאן שני חוזרים בתשובה/חרדים לשעבר שכל מה שעניין אותם הוא לומר לי שאני גזענית ולהציע שארסס בגז אמיתי כמו בשואה וכאלה אמירות, ולא התייחסו בכלל לכל העובדות בפוסט.
        זה היה כל כך הזוי, שהחלטתי להוריד את הפוסט ואז החזרתי בגרסא יבשה, ללא העצבים ….

        לגבי האירוע: היה מבהיל ומיד מכעיס ברמות.
        ממש רתחתי !!!
        עכשיו אני מבינה שהוא היה סוג של משוגע או דפוק, לא מהאנשים שאומרים לך מה לעשות מתוך איזו פטרונות.
        הוא ראה אותי בשביל ואז בא אחריי.

        באמת גז מדמיע, חייבת להצטייד.
        יש כאלה שאפילו על זה יש להם מה להגיד לי….. צבועים !!

        מלבד זאת, המצב לא עד כדי כך נורא. באמת.
        פתאם היום מנו לי אנשים בערך 7 שכונות שהן עדיין חילוניות בירושלים. אז בסדר.
        ומישהי גם כתבה לי שהמון חרדים עוזבים את העיר, בדיוק כמו החילוניים, רק שהם – בגלל מחירי הדירות.

        הקיצר – על השד.

        וכן, צריך ליידע, צריך לכתוב, צריך להגיד.

        • אכן. כשהרוחות הסוערות נרגעות (אני הייתי צריכה להרגע מהסיפור הזה בעצמי, מה שקרה לך מן הסתם הפחיד אותי באופן אישי) אפשר להבין שהמדובר באדם שאינו בקו השפיות, ולצורך העניין זה יכול היה להיות כל אחד, לאו דווקא אברך חרדי, ואין להכליל מן הסיפור הזה על אוכלוסיה שלמה. אבל לא סתם העלת אותו על הכתב בהקשר הזה, שכן יש כאן ביטוי קיצוני למה שאת חווה ביום-יום הירושלמי שלך. אני לא נפגשת עם חרדים ביום יום ולא יודעת בדיוק מה היחסים שם ביניכם בירושלים אז לא יכולה לחוות דעה אובייקטיבית. אבל מכירה אותך מספיק כדי לדעת שאם כתבת יש סיבה.

    • רונית בר-לביא

      דווקא טוב יהיה אם תפרט, אמיר.
      למען הדמוקרטיה ועוד כמה שטויות זניחות כאלה 🙂

      • אמיר אור

        נו, את יודעת שדווקא פירטתי לאורך כמה תגובות בפוסט שמחקת.

        • רונית בר-לביא

          נכון, וזה היה עסיסי.
          אני מניחה שרצוי לא לחזור פה שוב על השורטס והגופית, כי יגידו שאנחנו גזעניים ובוטים ועושים דווקא.

          האמת שירושלים דווקא זורחת לי בימים האחרונים מחדש.
          פתאם אפילו החרדים חייכנים מתמיד ולא עושים בעיות מיוחדות.
          אפילו לנוכח גופיות.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונית בר-לביא