בננות - בלוגים / / חרבותיהם לספלי אספרסו
אני והעיר הקדושה
  • רונית בר-לביא

    חוזה השכירות שלי מצביע על כך שאני מתגוררת כרגע בירושלים. זה אומר שחם לי בקיץ אבל נסבל, שאני מוצאת את עצמי חלק ממיעוט קיצוני ומסוכן שהולך ונכחד בעיר הזו, שאני מעדיפה שקט כפרי ופסטורלי על פני צפיפות ורעש של עיר, שאין לי יותר מושג ממקומות חדשים לבילוי בעיר הזו, כי הפסקתי לחלוטין לצאת בה, ושבאופן כללי אני עדיין מעדיפה כאן על פני שם, אולי כי שם יותר פיח ויותר לחות ויותר רעש וצפיפות ולחץ, ונכון שגם הרבה יותר בנים שהם סינגלים ושווים לכאורה וכל זה, אבל כשיש הרבה ממילא לא מוצאים, אז מה רע לי פה בינתיים עם כל הנזירים המורמוניים,  הנוצרים-אוהדי-ישראל, המשיחיים למיניהם מכל קצוות תבל, ונציגי העיתונות-העוכרת-ישראל מכל אירופה רבתי ?? אחרי הכל, כשאת יורדת לך בכפכפים לקנות לחמנייה ושוקו בפיצוציה בתל אביב, איזה מיזוג אתני  כבר נכון לך ? מקסימום פועל רומני דלוח לרפואה. אבל בירושלים, כל גיחת סרק לרחוב מניבה מיזוג גלויות שלם שמהווה עילה לועידת פסגה אזורית לפחות. אז מי אני שאוותר על כובד אחריות שכזה, שלא להזכיר, על ההנאה המשונה שבזכות לגור במקום הדומה ביותר לעזה, בתחומי הקו הירוק ?? ובכן, לא אני. לא ולא. על כך ועוד, בטורים הבאים.

חרבותיהם לספלי אספרסו

 

 
לא יודעת יותר איך לאפיין את מה שעובר על החילוניים-לא דתיים-דתיים ליברליים
בעיר הזו.

זאת, אם אפשר בכלל להכלילם לכדי מאפיינים של קבוצה אחת, מה שקל הרבה יותר לעשות
עם קבוצה אמונית בה לכולם סגנון חיים ואמונה כביכול בדבר דומה.
(כביכול כי רק השם המפורש הוא מה שמאחד וכל השאר הוא מסגרת של אורח חיים וקיום מצוות
שנגזרים סביב האמונה באותו שם מפורש).

מדברים ששמעתי או דיברתי עם אנשים בסביבתי הקרובה או הרחוקה יותר בימים האחרונים,
קיבלתי בעיקר תחושה אחת די חזקה:
We couldn"t care less.

אשה אחת אף הגדילה לעשות היום ואמרה לי בתוקפנות: "היית בכלל בטקס של גשר המיתרים ?"
אמרתי לה שלא ושחברים שלי היו, והיא אמרה: "הטקס היה יפהפה !! ואת זה בתקשורת לא מראים",
"ואפשר לחשוב, את הבנות הרקדניות אפילו לא ראו, הן היו רחוקות על הגשר ….."

אכן מילים כדורבנות.

ר"ל, התקשורת-תשקורת הזאת והסילופים שלה, במקום לדבר על כמה הטקס היה יפהפה
והאורות מרצדים, והגשר זקוף עד כאב והנאומים מרגשים והלופוליאנסקים סמוקים,
במקום כל זה אתם מדברים לנו על רעלות-שמעלות.
תתביישו !!!

גרציה אחרת, דווקא אחת שנראית אינטיליגנטית, הוסיפה וליהגה שבעיר שבה כל כך הרבה
דתיים "צריך להתחשב" (משפט 2 בפופולאריות שלו אצל חילוניי-מחמד בעיר) ולא להציג
רקדניות חשופות.

סליחה, גברת, אמנם לא הייתי בטקס, אבל את תלבושות ה"לפני" של הרקדניות ראינו כולנו:
הרקדניות הולבשו בבגדים ארוכים לחלוטין ולבנים, בגדים שמשווים מראה כמעט לחלוטין
דתי, ובוודאי שצנוע,
נכון שזה עדיין נורא נורא מגרה את היצרים, כי הן בנות 13-16 ובגיל כזה רק לראות
אותן מקפיץ את ההורמונים,
אבל בכל זאת, בגדים ארוכים, בחום של 35 מעלות !!

אז חילוניי-המחמד של העיר, שהם קבוצה לא מבוטלת בכלל, מעדיפים כשמציגים בפניהם
את המצב, להשפיל עיניים.
הם נורא "סובלניים".
הם נורא לא בעד התלהטות ומלחמה ו"ליבוי שנאה" (משפט מס" 3 של הקבוצה הנ"ל בעיר),
ובכלל הם היו בהודו או הילדים שלהם ורק אהבה מביאה אהבה וגם נמסטה עלייך, אחות.

ככה עפעפו בפניי היום כ4 גרציות שישבו להן באיזה סטודיו פרטי ועסקו בענייני דיומא.
חרדים-שמרדים, עזיבה-שמזיבה, רעלות-יעלות-ניצנים-רקדניות, מה כל זה נוגע לנו ??
תני לשתות אספרסו בשקט,
מה יש לך את ומה אכפת לך.

אפשר לחשוב שהצבעת, הרי זה ידוע שכולנו רק צועקים אבל אף אחד לא הלך להצביע ברקת,
כי חילוניים זה עם לא מאוחד, כל אחד לעצמו, כל אחד לביתו, האגואיזם הרג אותנו,
והחרדים הם כוח מלוכד, אי אפשר להם,
כשהרב אומר, כולם עושים.
ואין עוררין.

אז מה אתן אומרות ?
ואין לכן בעיה שיקימו מקוואות ובתי כנסת בשכונה חילונית לחלוטין במקום בית ספר שאין לילדיכן ??

תראי, תשמעי,……
מגמגמות המאנפפות,
לא צריך להקצין ……

ואני אומרת עכשיו לכולכם בהקצנה לשונית:
סובלנות בתחת שלי !!!
לוקחים לנו את החופש והדמוקראטיה והעיר ועוד מעט את המדינה, ואנחנו מאנפפים.
באים אלינו עם חרבות ואנחנו לוגמים אספרסואים, מכוונים לעברנו חניתות ואנחנו מזמרים ורדים בגינתנו.

אני בכלל לא קוראת לצאת למלחמה, מה פתאם.
"יש חרדים שהם חבריי הטובים ביותר", כי כל אדם אצלי לגופו וכל מגבעת למותגה.

אני קוראת לאדם הלא-דתי או הדתי-ליברלי להתחיל לעמוד בראש מורם.
אתה בחרת להיות לא דתי, בדיוק כמו שהדתי בחר במודע או שלא, להיות דתי.
חלאס להתבייש וחלאס להיות סובלני איפה שלא צריך.

אין דבר תוקפני יותר מסובלנות-מוגזמת או מסובלנות מעושה שנובעת מעמדת
ה"משקיף מהאו"ם" של אדם שלא באמת חי כאן ומתערבב עם מה שקורה.

ולמי שזוכר להבדיל את תמונת הנערה משנות ה70" אי שם במלחמת וייטנאם, ילדת פרחים
שניגשה לאחד הלוחמים שחזרו מהקרב ותקפה אותו עם פרח בקנה.
פרח בקנה ללוחם שחזר כרגע מהקרב.
כמה אלים, כמה תוקפני, כמה מתחזה לאוהב-אדם ופרחים וחי וצומח-דומם.

כמה סמלי.

ותחשבו על זה,
לפחות כי ככה אמר הרב.

 

 

 

11 תגובות

  1. יניב ברנר

    כל מגבעת למותגה? חה!
    טוב שכתבת את זה. כדאי שעוד אנשים יראו את זה חוץ מהבלוגרים כאן.

    • אורה ניזר

      רונית המשפט שלך:
      "אין דבר תוקפני יותר מסובלנות-מוגזמת או מסובלנות מעושה " מיד שלח אותי לסרט דוגוויל, הסובלנות היא תוקפנות והיא מאפשרת את תוקפנות האחר והופכת אותה לבומרנג, הסובלני הופך לתוקפן באופן מעשי אקטיבי כשהוא סוף סוף מודע לתוקפנות האחר. סובלנות יתר היא חרב פיפיות. אך איפה הגבולות? אין משנה סדורה הכל על חבל דק…

      • רונית בר-לביא

        אורה החכמה:
        כל כך קלעת עם העניין של דוגוויל:
        גם אותי הסרט הזה תפס עד כדי כך שצפיתי בו כמה פעמים.

        (זהירות, ספויילר):
        אני לא אשכח את הסיום, האבא שאומר שם לילדה:
        "You are so arrogant" וכולי.

        אבל הסרט משאיר הרבה בלבול וחומר למחשבה, וצריך לזכור שלארס פון טרייט הוא מיזנתרופ שונא אדם,
        והוא די מכניס את הרעל שלו בכל סרט.

        אני לא יודעת אם אני מסכימה עם מה שקורה שם בסוף.

        אבל הסרט מאד מסמל בעיניי את מה שקורה הרבה בחברה הכאילו-נאורה שלנו, שלא מגנים מספיק על הקורבן, אבל על הפושע כל הארגונים יודעים להגן על זכויותיו.

        וסטיתי כאן מנושא המאמר שלי.

        אבל המלה "סובלנות מעושה" לקחה הלאה ..

  2. את עושה עבודה חשובה ונכונה בכתבות הללו ובהעלאת הנושא לתודעה.

    • רונית בר-לביא

      וואי וואי, איציק וגם יניב, תודה.

      אני גם חושבת שזה צריך להופיע באיזה עיתון סופשבוע או משהו :))

  3. לרונית, גם בלפאסט ודבלין זעמו לאורך השנים והגיעו למוצא. מבלי לצדד בשום כיוון, המוצא יגיע גם אצלנו, השאלה כמה דם ישפך וכמה זמן יקח.

    • רונית בר-לביא

      חס וחלילה דם,
      לא מספיק לנו מאוייבינו מחוץ לעם ?

      לא הייתי רוצה שחזון ישעיהו (לייבוביץ") יתקיים במלואו.

      אני לא בטוחה שיימצא פתרון.

      הפתרון הוא המציאות הדמוגרפית, ומי שמבין זאת רואה שמה שקורה עכשיו בירושלים יהיה נחלת המדינה כולה תוך זמן לא ארוך.

      דמוגראפית זה ברור שהחרדים יהיו רוב.
      השאלה מה יקרה כתוצאה מזה והאם תהיה לנו מדינת הלכה או שגם הציבור החרדי יעבור שינויים ויבין כמה דברים,
      והדמוקראטיה תחזור לשכון על כנה.

      • או שיקום איזה רב-מג כריזמטי ויעשה מעשה ויעלה מתנחלים חילוניים במשאיות לעיר הקודש ויישב משפחות ויפר את האיזון… גם אופציה של חזון!

        • רונית בר-לביא

          להעלות בכוח אי אפשר כנראה.

          בשביל זה צריך להחזיר עשרות ומאות מקומות תעסוקה שכובו כאן בעיר,
          ונדדו למחוזות אוהדים יותר.

          ואת יודעת מי אחראי לכל המחדלים ?
          בפשטות, העירייה והשלטון,
          למישוהים שם למעלה יש בהחלט אינטרס שהעיר תשקע כלכלית,
          אחרת אין הסבר לבני-ברקיזציה שקורית כאן בתהליך מאז 1985,
          ולסגירת מקומות התעסוקה בזה אחר זה.

          אנשים עוברים מכאן בעיקר בגלל היעדר מקומות פרנסה.
          אני אישית הוצאתי מכספי על העיר הזו מאות אלפי שקלים.
          על תקופת האבטלה הארוכה.

  4. היום ירושלים, מחר כל המדינה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונית בר-לביא