בננות - בלוגים / / יסמין הכחולה
משוטטת
  • מאיה וינברג

    נולדתי בעיר אחת וגדלתי בעיר אחרת. עשיתי שירות צבאי מלא, למדתי, סיימתי בתואר דוקטור, התחתנתי, ילדתי. בדרך קרו דברים נוספים. כעת אני כותבת, מדברת עם חיות, מתרגלת יוגה בשיטת איינגר ומשנה את דעתי לעיתים תכופות. תמיד אני משוטטת בעולם. שוטטות הוא מושג שפותח על ידי בודלר. ה-flâneur על פי בודלר הוא אדם שמהלך בעיר כדי לחוות אותה. כעת (2012-2013) אני משוטטת בפריז . בשם העיר היפה החלטתי לפתוח את הדלת, טקסטים ותמונות.

יסמין הכחולה

עונה מוזרה. לא סתיו ולא לא-סתיו. לא חם ולפעמים חם מאד ולא קר ולפעמים קריר ממש. בדוכן הירקות ענבים לצד תפוזים. אלה ואלה לא בעתם. מוזרים לעצמם בוודאי. זמן הפקר..

חברים מפריז באים לבקר. בעיר היפה רק 13 מעלות , גשום וקר. אבל הגרוע מכל שהשמש זורחת מאוחר והיום מתקצר. בשמונה בבקר דמדומי זריחה ופנסי הרחוב בפעולה מלאה. זה לא מפחית כהוא זה מגעגועי  אבל זה נעים לדעת שכאן טוב יותר. לפחות מבחינת מזג האויר , אם לא יותר..

תל אביב מצידה ממשיכה להיות מכוערת. מתקלפת, מפוייחת, רועשת ומקושטת בכובעי  דודי השמש המרוטים ועניבות של אנטנות ללא קולט. משען אמת ליונים ולעורבים. אחת לנצח, נוחתת דררה ירוקה מבהיקה על ענף האזדרכת הזקן. בתנועה מדוייקת של כף הרגל היא מלקטת פרי אחד עגול מהאשכול החום וטועמת שוב שוב במקור התוכי המעוקל  שיש לה במקום פה. היא יפה כל כך, חריגה בזוהר בשלה. בגלל יופייה  אני סולחת לה שהיא מין פולש. קצת כמו שסולחים לסיפור אהבה או מופתעים ממנו.

ותל אביב המכוערת, היא העיר היחידה. נדמה שרק בה אפשר לבלוע  שלושה אירועי שירה בשבוע בנסיך הקטן ובבית אריאלה ובבית הסופר.  כולם בחינם אין כסף. החופש לעשות אהבה עם המילים, זה עונג  מיוחד ואיזוטרי ביותר. בועה בתוך בועה. לפעמים באים איתי ולפעמים אני הולכת לבד. לא אכפת לי. כשאני לבד אני מקשיבה יותר

בין ראיון עבודה אחד למשנהו  אני ממשיכה באדיקות  לחפש האל יודע מה. גם אני בעונת מעבר. מה שהייתי  לפני כבר אינני אבל עדיין איני במקום אחר. ובינתיים, בזמן ההפקר האישי, אני חופשיה להיות כל דבר העולה על הדעת. השכן החביב והמובטל בעצמו  מהקומה התחתונה כבר הפסיק להזמין אותי לכוס קפה. התייאש. מדהים כמה אני עסוקה בעצמי בתור מובטלת. יש לי זמן לסדר את המיטות של הבנות ואת התחתונים במגרות לפי סדר. יש לי זמן לשקוע בחלומות לא ממוקדים ופתאום להזדרז מאד. יש לי זמן להעמיד סיר עם משהו טוב על האש. אני מנקה את הדירה ושותקת הרבה. נכון, לפעמים יש מספר מוגזם של כניסות לספר הפרצוף , אני מודה. אבל גם זה לא נמשך זמן רב .ונדמה שהכל הבלים באותה המידה. אם אעשה ואם לא אעשה. לאף אחד לא אכפת. וכל עוד חשבון הבנק רק נוגס אך לא קורס, והפיצויים מפצים- הרשות נתונה.

כמו פסואה , אין  צורך אמתי להרחיק. דירת 70 המטר ומסך המחשב נותנים די זמן וחלל  לצייר את כל חלומות העולם. בבטלה המוזרה הזו לא משעמם. יש לי יכולת חדשה להתבונן על דברים מהצד. להיות רואה ואינה נראית. אני מתנתקת והולכת מהעולם שבחוץ, יש לפחות חברה אחת שמערכת היחסים שלנו בצרות, זה ברור לי, אבל  הריק הזה כל כך מפתה. לפעמים אני מגיעה עד הים, ואיך הוא תמיד יפה.

מפתיע כמה אנשים מגיעים להצגה יומית, באמצע החול, בקולנוע לב. ומה שעצוב ביסמין הכחולה הוא לא המסר הברור  (שאסור לרמות ואסור לגנוב ואסור לשקר פן תישארי לבדך, אפילו  את יפה כמו קייט בלאנשט) אלא שגם החיים הקטנים, ההוגנים, המסתפקים במועט, החוגגים את הרגע – נראים לא משהו. ממש לא משהו. וזה בעצם כל מה שיש. ואולי אני טועה. ונעצבת לשווא. זה רק הסתיו עם הענן ועם הרוח המייבב

כל זה יגמר יום אחד. יבואו עננים אמיתיים. ירד גשם. הענבים ייעלמו מן המדף. יופיעו  ארטישוקים ותותים. דוד השמש כבר לא יחזיק מעמד ונצטרך לחזק בחשמל  את החימום. אני אהיה במשרה כזו או אחרת ואהנה מאד או אחשב את קיצי לאחור. גם אז הדבר לא יעלה ולא יוריד לזמן החולף

 

 

5 תגובות

  1. מאד יפה. מעורר הזדהות.

  2. יפה וכתוב בכנות כובשת

  3. שמעון מרמלשטיין

    צחקתי. בקטע של סידור המיטות והתחתונים. נזכרתי באישתי (לשעבר) איך היא הייתה מסדרת את אטבי הכביסה בהתאמה לצבע התחתונים והחולצות. מישהי כתבה לי שזה הדבר הכי מופרע שהיא ששמעה עליו. מעניין אם היא עוד עושה את זה… בעצם נזכרתי. היא עברה למייבש כביסה.

    הדלתות המסתובבות. והים האפור … התצלומים הנהדרים, כמו תמיד. תמיד יש לי הרגשה שאת נמצאת בעיר אחרת. משהו בין פריז לתל אביב. שזה סלוניקי בערך.
    הים רגוע תמיד בסתיו ובאביב. דבר נורא לגולשים. איך היה הים היום, אני שואל את בתי הגולשת. בערב. והיא כמעט בוכה … לא היו גלים. לא היו גלים … אלוהים תעשה שיהיו גלים.

  4. מאיה וינברג

    חברים יקרים למטע, תודה
    המילים חמות וחשובות ומנחמות
    ושמעון, כרגיל אתה מצחיק אותי נורא

    • שמעון מרמלשטיין

      הכי מצחיק שיש כאלה שאומרים שאני כל כך רציני ויש כאלה שאומרים שאני הבן אדם הכי מצחיק בעולם. אז כשאלה מדברים עם אלה, הם מגיעים למסקנה שזה לא אותו בן אדם. אלא מישהו עם שם דומה.וזה עושה אותי מאושר כי אני פשוט שניים (במחיר אחד) אבל אם הצלחתי להצחיק אותך, מאיה, אז אני בכלל בעננים של אושר.

      ביום ראשון אני במכון "ההוא" בכניסה לרחובות. מצלמים אותי. את יודעת למה. את היית באותה סיטואציה לפני שנתיים או שלוש. גיליתי את זה שדפדפתי בתחרויות הקודמות של אותו ארוע.
      אני אוהב לראות תצלומים. במיוחד שלך. כלומר מעשי ידייך. אני ממש לא משתגע על זה שמצלמים אותי. פעם באו לראיין אותי מאיזה ערוץ טלוויזיה בקשר לשכונת פלורנטין בה אני מתכנן בנינים רבים . הם איחרו בשתי דקות. אז ניצלתי את זה כדי לברוח (יש אנשים שמשלמים הרבה כסף כדי להיות במצב כזה) אז הם פגשו בי כשכבר התרחקתי. רצו אחרי. עם המלמות, עם הבום. עם המאפרת (ממש כמו בסרט איטלקי) אמרו לי אתה האדריכל. לא? אז לא היה לי נעים ואמרתי להם כן. ושאלתי אותם, איך ידעתם? אז הם אמרו "אתה לבוש שחור, כולכם תמיד. (למרות שאני בדרך כלל לא)

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למאיה וינברג