בננות - בלוגים / / על הספר "בית קיץ עם בריכה"
כתיבה תמה
  • ורד רובין

    אשתו של צורי. אמא של עמיר ניב יפעת.  אוהבת את ארבעתם אהבת נפש.  קוראת וכותבת מכיתה ב' ועד בכלל ללא הרף. לפרנסתה (ולגודל אושרה) עובדת כספרנית/מידענית במכללת בית ברל למעלה מעשרים שנה.

על הספר "בית קיץ עם בריכה"

לאחרונה קראתי את שני ספריו של הרמן קוך, שתורגמו לעברית:  "ארוחת ערב" ו"בית קיץ עם בריכה".
שני הספרים עוסקים באותו נושא עצמו: המעמד הבורגני של ימינו בעולם המערבי, ובעיקר:  חשיפת ערוותו שאינה ממש מוסווית של מעמד זה

במרכזם של שני הספרים משפחה בורגנית  ממוצעת בהולנד. במקרה של "בית עם בריכה" אב המשפחה הוא רופא משפחה מאוד מוערך, אשתו היפה והתומכת, ושתי בנותיהן הצעירות המוצלחות ויפות התואר. המשפחה מתארחית בחופשת הקיץ בבית קיץ של חברים (משפחה שהיא לכאורה לא פחות מושלמת). 

מה שנראה  בתחילה כחופשה אידילית  הופך אט אט לטרגדיה נוראה.
 
אותו משפט  ניתן לומר על ספרו הקודם של קוך "ארוחת ערב". בספר זה מתרכזת העלילה סביב ארוחת ערב של שני זוגות חברים, השייכים לאותו מעמד בורגני ההולנדי דשן ומרוצה מעצמו. במהלך ארוחת הערב הולכים ומתגלים פרטיה של מעשה איום ונורא בו היו מעורבים חלק מילדיהם המתבגים  של שני הזוגות.

שני הספרים נוגעים בעצבים החשופים של השכבה החברתית המהווה את חוט השדרה של החברה בעולם המערבי כיום. קוך בא לומר לנו שלא רק שהדברים אינם כפי שהם נראים כלפי חוץ (כל אושר משפחתי הוא ריק מתוכן , הוא זיוף והתחסדות), הרי הם בתוכם רקובים ובאושים. חיי הנישואים (שעל בסיסם בנוי מעמד הביניים) כפי שהם משתקפים בשתי היצירות הללו הם מחוסרי אהבה במידה מביכה, ומהווים כר נרחב לבגידות ושקר, היחסים בין הילדים והוריהם משובשים, והתקשורת בין ילדים להוריהם היא רעועה במקרה הטוב, או לא קיימת במקרה הגרוע.

אם אכן משקפת השכבה הבורגנית את  פניה הטובים של החברה המערבית היום הרי אליבא דקוך מצויה חברה זו בצרות צרורות.

מעבר לביקורת החברתית המבהילה שהיא הלוז של שני ספרים אלו, הרי הדמויות המופיעות בהן עגולות ומרגשות, העלילה מושכת לב,  והסיפורים כתובים להפליא. 

ספר חשוב לכל הורה, ולכל מי שלא מהסס להביט במראה גם אם עלול לפגוש שם פנים מכוערות להלל.

2 תגובות

  1. תודה על השתוף בחווית הקריאה
    מעורר סקרנות
    וברוכה הבאה אל מטענו

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לורד רובין