קְלִפַּת אֵיקָלִיפְּטוּס יְכוֹלָה לִהְיוֹת קְלָף
לְתוֹלְדוֹת אֶרֶץ.
אַךְ נָקֵל לְהַעְתִּיקָהּ מִמְּקוֹמָהּ
מִלְּהַעְתִּיקַן לְתוֹכָה.
אֲפִלּוּ שֶׁעִקֵּשׁ טִבְעוֹ הַזָּר שֶׁל הָעֵץ
וַעֲדַיִן יַשִּׁיל אֶת קְלִיפּוֹת הַזְּמַן
הוּא חֻנַּךְ כָּאן מֵחָדָשׁ
לַעֲמֹד בֶּחָצֵר צְפוֹנִית מְגֻדֶּרֶת
כְּשֶׁאָנוּ חוֹלְפִים תַּחְתָּיו.
עַכְשָׁו לֵךְ וּלְמַד מִקְּלִפָּה דַּקָּה עַל עֹבִי הַתּוֹךְ
אַחֲרֵי שֶׁהַבּוּשָׁה הִתְיַבְּשָׁה בַּבִּצּוֹת בְּתוֹכָן בּוֹסַסְנוּ.
מִי שֶׁהִתְבַּסֵּס בְּחַצְרוֹת הַגְּדוֹלִים
יִתְבַסֵּם בְּשִׁגְּעוֹן הַגַּדְלוּת
שֶׁל הַחוֹרֵט בִּקְלִפָּה אֶת תּוֹלְדוֹתָיו.
הַאִם עֵץ עַתִּיק יִתְאַחֵד עִם קְלִפּוֹתָיו
לְאַחַר שֶׁתִּתְפּוֹרֵר הָאֲדָמָה?
הַתְּשׁוּבָה אֵלֶיהָ אַתָּה נִכְסָף
תִּכָּתֵב בְּדָם.
לא יודעת אם לכך כיוונת אבל הרושם שלי מהשיר הזה שקליפת העץ מסמלת לא רק את זרותו של העץ שייבאו אותו שלא בטובתו לייבש ביצות והוא לא כל כך מתאים לאקלים שלנו, עד שהתחילו לעשות ממנו תפאורה לעוברים והשבים,
אלא אני כקוראת רוצה לקחת את הסמבול הזה יותר רחוק ולהצביע על העם היושב בציון כקליפה ריקה מתוכן.
תודה נעמה על קריאתך.
האיקליפטוס – אולי בהיותו נטע זר שהתערה "לא רע" פה – יכול לסמל את העם היושב בציון. ולמעשה את שני העמים שיושבים פה. וכן את המעשה הציוני של התישבות. לא הייתי אומר שהמעשה עצמו היה ריק מתוכן, אלא שיש התרחקות מהציונות המקורית (האם היה סיכוי שיקרה אחרת?). התוכן הרעיוני הולך ומתרוקן מהמעשה, עד שתישאר רק קליפה שתכונתה (בעץ ספציפי זה) היא שהיא מתקלפת ומתפוררת בקלות…
ואעצור כאן
האמת היא על זֶה (על "העם היושב בציון") חשבתי תוך כדי קריאת השיר. יש כאן אמירה פוליטית ומבט חודר.
טוב שניגשתי לקרוא את התגובות.
ו- גם אני אעצור כאן.
תודה, שמעון.
רבקה
תודה רבקה
פשוט נפלא.אהבתי במיוחד את השורות האחרונות
תודה עופרה