בננות - בלוגים / / זכרונות וחורבות(לשולמית ועודד)
הבלוג של מירי
  • מירי פליישר

    אמנית חומר ופורצלן  וכותבת. 5 תערוכות יחיד והרבה אחרות קבוצתיות. אמא לשלושה צעירים גדולים, אשה לבעל, מורה לתלמידים, סבתא לנכדים :) מאמרים  ב"מארב"  וב"ערב רב" מגזינים מקוונים על אמנות וחברה. מאמרים על אמנות ואמנות הקרמיקה. דימויים שהתפרסמו בכמה מגזינים לשירה "נתיבים" לאחרונה בלוג עבודות  מעודכן     http://mirifleisher.blogspot.com /  טלפון להתקשרות:  03-5494799 כתובת אי מייל:   בית: רחוב יהושוע טהון 8, רמת השרון 47268

זכרונות וחורבות(לשולמית ועודד)

 

מוקדש לשולמית אפפל ועודד פלד המשוררים המופלאים . 
חיפאים מהעיר התחתית  של חיפה שקלטה  פליטים יהודים-המשפחות שלנו -אחרי שגרשה את כל הפליטים הפלסטיניים בעזרת הצבא הבריטי( יש הוכחות, למשל בספר" הדור הזקוף").

עבודות שכבר העליתי בבלוג שלי תחת השם "סמטת הרכבת 15 חיפה" ,תערוכה שנדדה בכמה גלריות גם משום שהסמטה והשכונה נמחקו ונהרסו מטעמי תוכניות מוניציפליות.

ולא אני לא באה לעצמינו ולהורינו השורדים בטענות אני רק רוצה להזכיר!

העבודות בוצעו מתוך ערמת עפר ענקית -שמופיעה בצילום השלישי – שהיא היא כל שרידי הבניינים של הסימטה שאיננה,רגע לפני שהכל פונה. בינתיים נכבש שם כביש חלופי ליציאה מחיפה,מקביל לרחוב יפו.
כל השאר בפוסט שלי שם
 
http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=36&itemID=248

הקשר"ילדי- חיפה-העיר-התחתית" נתגלה בשיר הלילה של שולמית אפפל "לא יצא ממני משורר נופן"-חפשו בתגובות.
http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=4722&blogID=136

36 תגובות

  1. מירי, מאוד אהבתי את הרעיון
    והכי אהבתי את היצירה שלא מופיעה כאן אלא בלינק – את הקומקום.
    הוא נפלא
    ויש לו כל כך הרבה מה להגיד
    וכל כך הרבה סמליות
    וצבעוניות
    ו…
    ו…
    בכלל, השכונות שם, שכבר לא קיימות ויש בהן המון סוד ומסתורין (ובית הקברות ממלחמת העולם הראושנה. זה שם, נכון? והמונומנט עם דימוי הרכבת. זה שם, נכון?) לא יודעת מה הסיפור של חיפה, כל הזמן סוללים שם

    • מירי פליישר

      תודה הדס יקרה. מתוככי יום המימונה שלא הוזמנתי אליה :)…
      האזור שאת מדברת עליו קיים. האזור שלנו יותר קרוב לתחנה המרכזית. לא שטח גדול. זו המקבילה ליציאה מחיפה לכיון תל אביב.
      הקומקום הוא כבר אוסף שברים מהסטודיו עצמו. אבל בסוף הכל מתחבר . אוסף שברים שנבנה מחדש לכלל צורה

  2. קרו המון דברים מעוותים, בין היתר אני קוראת איך הג"וינט סירב לשלם שוחד לגרמנים ולהציל חצי מיליון יהודים מציפורני הנאצים, כי העדיף להשקיע כאן לדבריו.

    נהניתי להביט.

  3. מירי, עבודות חזקות מאד ומרהיבות. בכלל אני מאד מעריכה את המעורבות שלך והאכפתיות שלך.

    • מירי פליישר

      אליענה תודה אבל קטונתי לעומת הפעילות שלך למרות שכל אמירה ועשייה חשובים.

  4. מירי,

    אלה עבודות מלאות עוצמה וטעונות מאד.
    תודה.

    רגישות כזו היא אבן פינה לבנייתה של ציונות מוסרית, הנעדרת מהציונות המדינית (שייסד הרצל), הדתית (של קלישר) או – אפילו -הרוחנית (של אחד העם).

    מעבר לס. יזהר שלנו, כדאי לקרוא גם את "השיבה לחיפה" של ע"סאן (רסאן)כנפאני. הנובלה הזו מופיה בספר "החדרים האחרים".

  5. כמה טוב לחזור למנות הטעמיות שאת מגישה.

  6. מירי
    צל"ש הייתי נותנת לך
    את אצלי ב"מועדפים" וכבר כמעט נמחקת משם בגלל עצלותך בזמן האחרון
    הצלת את כבודי …….
    כל הכבוד

  7. עבודות מקסימות וטקסטים יפים. הסתייגות אחת: לא כל תושביה הערבים של חיפה גורשו, אם כי רובם אכן ברחו/עודדו לברוח. אבא חושי ראש העיר היהודי דאז דווקא ביקשם להישאר.

    • מירי פליישר

      לאחת
      מיתוס הלא גרשנו אותם הם ברחו לבד.
      ואחרי שבוע כל מי שעזב את ביתו הפך לנפקד ולא הותר לשוב לביתו.
      המדינה נזקקה לבתיהם ולאדמותיהם.

      • מירי פליישר

        ותודה על המחמאות-אחת.
        בנושא הפוליטי לא מאשימה אנשים שאינם חותמים בשמם . זה לא נעים לשחות נגד הזרם של הקונצנזוס . גם אותי גידלו עם הסיפורים האלה.

        • שולמית אפפל

          אני יושבת כאן רחוקה מחיפה רחוקה מהבית סופרת ברומנית…דודי היה נגר לסבא שלי היתה מאפייה אבי יצק בלטות במפעל של וולפמן במפרץ ובנוסף התגוררתי ליד המפעל לקרח..ועכשיו אני מגלה שאת גרה ברמת השרון שאותה עזבתי אחרי 20 שנה…את מה שבין הנקודות נשלים כשנפגש, אני מקווה. את הרשימה שלי "את הרחוב שלי הרסו היהודים" אפרסם כאן בשובי לישראל. פרסום ראשון בחוברת של קניספל ונתן זך לפני שנים.
          תודה וחיבוק יאחו מעט שברים גדולים.

          • מירי פליישר

            זהו. אחותי.

          • אסתי ג. חיים

            עבודות חזקות ורבות משמעות. מכירה את האזור. אני לא מאמינה כמה העיר הזאת לא מתחשבת בתושביה. גדלתי בה, והכל ביקור משהו אחר, בין אם יהודי ובין אם ערבי, נהרס, ובמקומו נבנים בתי מידות מכוערים, מחלפים וכבישים. ובענין קום המדינה- והנכבה. זוהי הנכבה, ש"תחגוג" 60 שנה אף היא, ופתרון/פיצוי אינם נראים באופק.

          • מירי פליישר

            הי אסתי . את צודקת לגבי המבנים המכוערים . יש להם שם את המחלקה לארכיטקטורה ויש תחרות מתמדת על המבנה המכוער ביותר .
            גם את חיפאית במקור?

          • אסתי ג. חיים

            גם אני חיפאית במקור, ועדיין גם בזנב…

          • מירי פליישר

            אסתי גם לך אם כן מוקדש הפוסט . במ י ו ח ד שראיתי היום בגלריה שאת מוזמנת ליריד הספרים בפולין . נסיעה טובה!

          • עודד פלד [מגיב]

            הי שולמית, את מתכוונת ל"רקוויאם לוואדי סאליב"? עודד

          • שולמית אפפל

            אני חושבת שכן עודד.

  8. עבודות חזקות ועמוקות.רעיון ייחודי בעל תוכן. אהבתי.

    • כשאדמה נכנסת לפריים, למיקוד המבט, העוצמה היא חזקה. אדמה גונבת את ההצגה. למה?
      מספרים ששני מסוכסכים היוצועקים: זו האדמה שלי! ענה החבר – שלי, שלי! אחרי כמה צרחות כאלה עברשם זקן. אמרו לו השניים: מה דעתך? השיב להם -עדיף שתשאלו אותה! שאלו את האדמה- למי את שייכת? נכון לי?…נכון לי…?
      השיבה להם:שניכם, שניכם שייכים …לי!
      ………..
      האדמה של מירי מתעדת את השייכות של כל האדם למקור האני ו… האין .
      זה סוד עוצמת העבודות. יוסף עוזר

      • מירי פליישר

        הי יוסף תודה!
        אכן כשאני מציגה מי שמגיב בחום הכי רב חוץ מכשאני בועטת מידי במוסכמות , הוא הקהל . מתים על אדמה שרופה .
        הבעיה היא מבקרי האמנות שמתנשאים מאות בשנים מעליה . כיום בהחלט חלה תזוזה בנושא.
        תגובתך מלאה שיר .

      • עודד פלד [מגיב]

        ליוסי שלומות, סוף-סוף. חיכיתי לזה. כשחושבים על העניין הזה ועל כל מילימטר בארץ הזו שדרכו עליו מאות שבטים, עממים, עמים, כובשים ונכבשים, פליטים ששבו ופליטים שברחו/גורשו – בסופו של דבר, כאן נולדנו וכאן נמות. ונשוב אל אדמת ארץ הקודש שכולנו שייכים לה ולא היא לנו. עודד

    • מירי פליישר

      שירילה תודה!

  9. מירי,
    עבודות חזקות מאד –
    מכיר היטב את האזור.
    הזכיר לי את שירו של עמיחי:
    במקום שבו אנו צודקים, לא ימצחו לעולם פרחים באביב… המקום בו אנו צודקים, רמוס וקשה כמו חצר…

  10. מפחיד, עצוב ורב עצמה בעת ובעונה אחת. טוב שתפסת תעוזה לפרסם עבודות שאף אחד לא היה אולי מעז. האדם נוטה להתחבא מאחורי פרגוד "הכל טוב, יפה וזוהר" מאשר להתמודד עם המציאות הקיימת.

    עבודה משובחת, כרגיל מירי היקרה.

    • מירי פליישר

      תודה יעל.
      יש הרבה אמנים שעושים זאת ואף בדרכים בוטות יתר אבל יחסית אלי , באמת נדרשה החלטה לשבור כיוון של שתיקה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למירי פליישר