בננות - בלוגים / / חדש (?) מהתנור
הבלוג של מירי
  • מירי פליישר

    אמנית חומר ופורצלן  וכותבת. 5 תערוכות יחיד והרבה אחרות קבוצתיות. אמא לשלושה צעירים גדולים, אשה לבעל, מורה לתלמידים, סבתא לנכדים :) מאמרים  ב"מארב"  וב"ערב רב" מגזינים מקוונים על אמנות וחברה. מאמרים על אמנות ואמנות הקרמיקה. דימויים שהתפרסמו בכמה מגזינים לשירה "נתיבים" לאחרונה בלוג עבודות  מעודכן     http://mirifleisher.blogspot.com /  טלפון להתקשרות:  03-5494799 כתובת אי מייל:   בית: רחוב יהושוע טהון 8, רמת השרון 47268

חדש (?) מהתנור

 

היום יצא מהתנור והמצלמה הואילה בטובה לתפוס "משהו" ממנו. 
אחרי תגובות מפרות שלכם שהואילו לי ,אני מקווה, לראות את העבודות בעיניים קצת אחרות, 
התחלתי לקלוט מה בעצם עשיתי . 
זהו תהליך שבדרך כלל אני עוברת עם עבודות . קודם עושה אחר כך מנתחת, אחר כך שוב עושה עם התובנות החדשות , ואז בדרך כלל חלים שינויים ושוב בודקת. נדמה לי שהחדש  הזה פה קצת שונה , אם כי דומה וממשיך.
כך מלווה היצירה את חיי בשנים האחרונות המלאים ב: 
במציאות  לטוב ולרע.
זכרונות מעובדים בעיניים בוגרות. 
חומרים תאורטיים שלמדתי .(גם עליהם יש לשאול למה דוקא הם, בדרך כלל בחומרים התיאורטיים האלה אני שוקעת בתשוקה כמעט בלתי ניתנת לריסון).  
וכן גם התרשמויות מודעות ולא מודעות מיצירות של אחרים.
לזה יש להוסיף את החקירות הנפשיות שאני מצוייה בהן ON AND OFF  מגיל 20 בוריאציות שונות.
עכשיו כשאני מרגישה כבר גדולה משמשת לי המדיטציה אותה אני שואפת לשכלל ואני בה ממש בתחילת הדרך העיקבית ,יש לומר , כאמצעי  לאירגון הכאוס הפנימי .
ארגון זה אני חשה מוביל אותי ביד בטוחה ליצירות הבאות שהרי האמנות היא נוזל חיי.

רציתי לשתף אתכם בשני מקורות שהייתי מודעת להם בתהליך האחרון . בתהליך זה הלכו ונבנו  בעיקר עוברים שחלק מהם כבר ראיתם פה על המרקע.
הראשון הוא מדרש על העובר שהמלאך מלמדו את כל התורה כולה  בבטן האם ואף מראה לו את עברו ומשבא לאויר העולם סוטר על פיו ומשכיחה (ויש אומרים נוגע מעל שפתו ויוצר שקע -השכחה שנראה בפנינו באמת)(מדרש של רבי שמלאי נידה דף ל ע'ב)

והשני הוא סיפורה של לילית שמסעיר אותי  כידוע למי שעוקב אחרי פוסטי ועוד ידי נטוייה בעניין..:)ובו היא נענשת על רצונה בשויון על ידי האל ושלושת מלאכיו בזה שהיא מגורשת לים הדרומי , נישאת לאשמדאי ויולדת כל יום 100 תינוקות מתים. (מדרש תולדות בן סירא) טוב אולי אשמדאי זה מבחירה..:)

המדרש הראשון המלווה אותי שנים רבות עורר אצלי צורך לספר את הזכרון הנשכח . 
רציתי בתחילה ליצור יצירות חדשות ,טריות ,מתחילות והנה החומר הפורצלני תבע את זכות הביטוי שלו שהרי הוא רגיש לכל נגיעה , פתאום התחילו העבודות להראות תהליך יצירה , סדיקה,התפרקות כיסוי ופריצת התוך מתוך הכיסויים . לחלקכם זה נראה כבלים חניקה ונסיונות המתה , בשבילי זו היתה עשייה דו משמעית של תעוד הכיסוי וההצצה של התוך  הפורץ מתוכו. בקיצור התחלה עם זכרון . משמע התחלה של המשך.

המדרש השני היה כמו עונש שליווה את עבודתי , רציתי התחלה , פריצה ורעננות נעורים ויצאו גופים במצב קפוא . ההקפאה של התהליך גם היא אומרים לי פה (מוטי) סוג של תעוד מוות.דוקא אהבתי התייחסות הפוכה של מישהו שאינני זוכרת ואיתו הסליחה שדיבר על נתינת חיים דוקא בתהליך ההקפאה היצירתי . בבחינת רגע נצחי. 
אגב בסידרת הרישומים על פלטות פורצלן נתתי יותר ביטוי לשדוניות העולצת של שלושת העוברים שמשכתי במשיכות מכחול כמו קאליגרפיות . בקרוב אעלה אותם גם. אל תדאגו לא ייגמר מעיין העבודות שנתיים עבדתי , לא הכל יוצג שם , אז יש ממה.
לא אתווכח . גם תרצה' האוצרת שלי טוענת שהרבה עצבות יש פה ,  ואני ? אני רציתי התחלה חדשה.
הנה  אני למדה שבין רוצה ליוצא יש מרחק .  אבל יש לקחת אחריות על עוברים אלה שנולדו לי מתוכי
לאהוב אותם להציגם בכבוד האסתטי הראוי להם , להפנימם כחלק ממני , אפילו להתגאות בהם כמו שגאים בילדים לא כי הם יפים וחכמים אלא כי הם שלי. נדמה לי שאני אפילו מציעה ללילית אהובתי אי קטן לנוח עליו במעופה מים לים . אולי אפילו מקום . וכך מתארגנת לה התערוכה הבאה לאט לאט, לא לפני שכל וולד עובר וג'וק יקבלו את היחס הראוי . דפנה ק. מהפורום לקרמיקה אפילו הודתה לי בשם החרקים שהנצחתי את זכרם. 

צל עובר שנרשם , עלה נידף שתועד, לב אובד דרך שדיבר , היינו כאן.

תודה לכם על תגובותיכם המרגשות והמתייחסות . למדתי המון .

והחדש (?) מהתנור

פורצלן 40 ס"מ אורך

 

38 תגובות

  1. סבינה מסג

    מירי, אני הראשונה שרואה את החדש מהתנור והוא נפלא. הוא פחות מופשט מהקודמים. אין פלא הלא הוא לבוש, ואיזו חמריות מיוחדת ללבוש, כל כך שק אבל מפורצלן!

  2. מירי, כל הרכילות הזאת עם אשמדאי… שימותו הקנאים. הוא בכלל מן התפוצה הפרסית, אחד מכינוייו של אהרימן (איישמה דווה = האל הנורא).
    ולילית היא בחורה בבלית, שהייתה בשטח הרבה קודם.

    • אז מה אמיר אני גדלתי בתרבות שכאן , אותי הרעילו , קשה להחלץ. וחוץ מזה זהו? יעני אין מה ל"גיד על העבודה? טוב לא מוכרחים. בכל אופן כל הכבוד שקראת את הטכסט הארוך .

    • מירי, אשמדאי לא שווה אפילו מחשבה קטנה(אמיר צודק).
      עדיף להתחבר לאהורה מאזדה (אל החוכמה הפרסי).
      הטרי, טרי, הזה שעטוף במגבת רחצה נראה כל כך חמדמוד. מעולם לא ראיתי ביטוי של טקסטורות מגוונות כל כך בפורצלן, מדהים איך את עושה את זה.

      • תודה תמי . גם לאשמדאי עשו רצח אופי ביהדות . לא מאמינה להם. הרי הוא גם הילל בן שחר שנפל משמים וגם המלאך שגלה .
        לגבי הטכניקה כשתפרוץ התערוכה אחשוף אותה. יש כבר קרמיקאים שמשתמשים בה ללא הבחנה. לי חשוב שהיא תשרת רעיון . מכאן את מבינה אולי שאני לא מפסלת קמט קמט וחוט חוט.
        נתראה ואגלה:))))))))

        • :)))חשבתי שקמט קמט את רודפת…

          • שלי כבר כתבה שקמטים יש לעודד :))))))

          • מירי, לפני שנים עבדתי בסטודיו של לורנה סוקולובסקי, בפיסלונים מהפורצלן. את בטח לא חושבת שאני מנסה להבין את הטכניקה של עבודתך…לא?.

          • תפדלי אחרי הפתיחה כל הסודות. למי שיירצה , במילא אי אפשר לשמור אותם .
            השאלה כמו בשיר טוב – עובד לא עובד ,לא מה הטכניקה. ואיזה יופי שעבדת בפסלוני פורצלן . למרות שאותי לא היו תופסים שם.

          • :))) אני יכולה להבין מדוע אותך לא יתפסו שםםםםםם..

        • נ.ב. קטן: האמת שעשו מיש-מש מכל האדונים האלה.
          ישנו השטן של איוב, כמובן.
          המלאכים המורדים עניין אחר (לבוס שלהם קראו שמחזי)
          והילל בן שחר (שזיהו אותו עם לוציפר – "נושא האור") הוא בנו של האל שחר, שזוהה עם נוגה.

          • אמיר, הלוואי ותקדיש הסבר על כל הבילבול הזה בין כולם. אני כבר לא מבינה מי נגד או בעד מי שם..

          • מה עשו אמיר -אני עשיתי ואני שלמה עם זה כי כווולם מושמצים ודחויים וזרוקים . אני מאמינה שהרבה עקבות של תרבויות קדומות "נענשו" על ידי תרבות חדשה בהשמצה,הדרה,הטמנה,ושלילה. בזה הם כולם דומים ללילית -כמובן בדתות המונוטאיסטיות.

  3. די מפחיד אותי.
    עובר מת עטוף בסמרטוט.

  4. יקרה לי . אני מציירה כול כך על שנראה כאילו בעבודות שלך את מנהלת את המונולוג הפנימי שלי ושכמותי על אותם ילדים שלא נולדו ולא יוולדו לעולם.

    • דוט לא רק . הכל מטאפורה . העובר הוא אני . העובר יכול להיות היצירה שלנו . יצר היצירה מאוד דומה ליצר ההולדה . לא נראה לי שאמרת בזה את המילה האחרונה. להיפך .
      יש משהו באישה בוגרת שבשל להולדת יצירות . כמו גברים שמעולם לא ילדו והם יוצרים ביצריות רבה . דומה .
      יאללה תנתקי עצמך מהדימוי הקונקרטי . יש אגב פרשנויות פה בבבלוגייה שרואות בעוברים המתים (לא לזה התכוונתי) את מות הנפש המאובנת בקשר סימביוטי . זה דוקא רעיון מטלטל שהתבוננות בו יכולה להוביל לגדילה. תחשבי על זה

  5. מירי היקרה
    הקפלים בתוך העבודה, זה שזה עטוף הרמטית, זה כל כך מסתורי בעיני, זה מעורר בי אסוציצה של שואה ככה אנשים יצאו מהבית עם חבילות…
    אני חושבת שמה שעושה לי חזק בלב, זה שזה בודד זה אחד. לבד, משהו שנישאר מהכל לבד.
    להתראות טובה

  6. יעל ישראל

    הם הולכים ונעשים מדהימים יותר ויותר העוברים!!! סדרה מעולה וחזקה.

  7. מירי, קוסם לי המקור שממנו את שואבת את השראתך.
    העובר הפעם נראה פגיע מתמיד, לא ברור לי מדוע, הרי הוא עטוף ומחותל.

  8. מירי.
    שלום.בוקר טוב עולם.כבר שטפת פנים?שתית משהו?כי אני עוד לא.
    ולמה?כי רצתי ישר-על-מוקדם-בבוקר למחשב כדי לראות אם יצאה הלחמנייה החדשה של מירי מהתנור.
    ומה אני מגלה? שיצאו שתיים,בזמן שהייתי באיזה עולם של חצי-שינה-חצי-הזיה-חלום-מחשבות-חרטות-ספר קריאה ועוד…
    והיתה עוד לחמנייה בצורת הפוסט של נינה רמון ("רשימות") על "האושר"
    כנשוא/מדרש/סימן שאלה ..
    מירי,
    כל-כך הרבה אסוציאציות ודברימים לומר
    ולבטא ולשפוך יש לי בעקבות הפוסטים
    (איזו מילה מצחיקה..) האלה,
    שמוטב שלא אתחיל..
    וכל תגובה כאן מולידה אצלי אלף
    תגובות ומחשבות אחרות.
    אז מה עושים?
    החלטתי עכשיו לשנות ממנהגי.
    קודם לנשום עמוק כמה פעמים.
    א"כ לנרגע.
    ובמשך היום לעבד את הדברים.
    התגובה/התגובות/התייחסויות כבר יבואו,
    או שלא,זה בסדר.
    ואם יורשה לי :
    מירי,שמחתי לראות את המילה גילגול,
    כי העלתי אותה כמחשבה קודם,זו האסוצ" הכי בסיסית שיש לי למראה כל עבודותייך
    האחרונות.
    אפרופו קפקא("הגלגול")..חרק..)
    סדר הדברים,העדיפויות – כאוס – ביצה ותרנגולת – גילגולים – חומר – חימר – התקלפות מקליפות/התעטפות בתלבושת/ מסכה/בד/תחריכים/מגבת/סמרטוט/סדקים/ בקעים/שבירות/…
    שלם/לא שלם/מושלם..
    גלוי/מכוסה/מוסתר/מסתורין..
    הריון/לידה/צמיחה/דעיכה..
    יצר/יצירה..
    משמעות..חפוש..
    "נצח"/לנצח המוות/להנציח את המוות בעודו בחיים..

    * איזה דבר נהדר זה שלכל מגיב/ה ישנו סוג הדגש שלו שבא מעולמו/עיסוקו,
    גם לפי ג"נדריותו (אם כי זו קצת הכללה,בהתחשב במה שאת מירי כתבת כאן
    בפירוט):
    * הגברים שבינינו – המילים,ביטויים,מושגים פסיכולוגית/ספרותית/תודעתית/ ארכיטיפית/
    תאולוגית/מיתולוגית /והפן האקזיסטנציאליסטי/חיים-מוות;
    * הנשים – על עצם העוברות/ההריון/
    ההבשלה/הפחד מהמוות(יודית-אני דווקא
    ראיתי בסמרטוט מגבת..)/המחזוריות
    אימהות/קשר סימביוטי לצאצאים/יכולת היפרדות,שיחרור,השתחררות..
    פעם מישהי אמרה לי דבר חכם ומדהים:
    "חבל-הטבור לא באמת ניתק.. הוא נשאר
    מחובר לתמיד..
    אוף…
    התכוונתי בכלל להגיב אחרת..
    בהתייחסות ישירה וענינית ל"לחמניות"
    הטריות שלך..
    למדהימות שלך,מירי,
    גם לי בא לנשק אותך .. בסדר..
    על הלחי..
    פשוט להסתכל לך בעיניים ולומר :
    תודה.
    תודה מכל הלב.

    …ולמי שבא להגיב אלי מוזמן ברצון,אין לי אתר,לכן:
    YOBI535@GMAIL.COM
    כל תגובה תתקבל בברכה .
    יואב.

  9. כמו תינוק שהגיח לעולם ועוטפים אותו להגנה ונגד עין הרע.
    יפה ביותר.

  10. מירי, איך את עושה את זה? יוצרת אשלייה כל כך חזקה מהפורצלן? נפלא!
    קראתי את התהליך שתיארת, לא פלא שנוצרים לך עוברים – יש כאן בבלוגייה אחלה הפרייה(-: ויחד עם לילית ואשמדאי… שדונים ועוברים אך טבעי שיפרו וירבו. עבודות שלך מדרש יוצר נהדר.

    • מיכל ברגמן

      מעניין מאוד מה שכתבת.
      העובר הבהיל אותי, כמו בספורי הילדות המבעיתים על תינוק ממזר שמונח בפתח מנזר לפנות בוקר, בערפילי מסתורין.
      והוא חסר פנים, כאילו עוד לא בקע מעצמו.

    • תודה מוישלה . המדרשים הם ברקע במרכז נטיית הלב שמחפשת ביטוי ואחיזה במדרשים גם.

  11. איך זה שאינכם נכנסים לבלוג של רונית מטלון?
    סופרת מופלאה לדעתי!
    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=4880&blogID=209

    • יוסלה קשה לי שכתבת בלשון רבים יעני אנחנו לא נכנסים.
      אני בתקופת לחץ אבל אמונה עלי המלצתך.
      לפעמים קשה לקרוא טכסטים ארוכים חדשים כשמרגישים חוסר שקט כמו לפני תערוכה , לכן שירים עם כל העומס הרגשי קלים לי יותר להתייחסות וזה לא קשור לאיכות היוצר. בכל אופן תודה על התזכורת . אכן סופרת מופלאה

      • אסתי ג. חיים

        עשוי נפלא, ומעציב. מזכיר לי את הגורים העטופים מידי שנחנקו–

        • תודה אסתי
          אני מתחילה לראות בעיני הצופה הרגיש . כנראה חיבוק יתר הורג.
          כנראה שביטאתי משהו בתוכי ועלי , טוב שהאמנות יכולה להחזיר לנו השתקפות מרצוננו או שלא מרצוננו.
          עכשיו אני מבינה שאת חושבת שהגורים נחנקו לא במזיד וטוב שכך את חושבת, אני חשדתי בשכנה שלך יותר ממך…

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למירי פליישר