לפני חודשים ספורים יעץ עמיתי למטע, צדוק עלון, שאם יש חפץ לשתף בשיר-לא-גמור, כדאי לציין זאת: זוהי טיוטת שיר.
לפני חודשים ספורים אבחן אותי ש.י. כאדם בודד מאוד, שרואה באנשי המטע פיצוי ומילוי לחסכי רגש עמוקים. כולנו אנשים בודדים, גם כאשר אנו מוקפים בהמון. יתרון ההשתתפות במטע הבננות – שאפשר לכוון מינונים במדויק. ללכת ולחזור, להשתתף ולהימנע מכך כי השעה יפה לדלת אמות.
אז הנה גם את זאת חוויתי לאחרונה, לשמחתי ובלי התלבטות וקושי – היכולת להינתק משותפות רציפה ושוקקת בשגרת צמיחת המטע. לפני יומיים הגשתי את הרומן החדש שלי "יומנה של אשה מודרנית" לעיונו של עורך בכיר בהוצאה בכירה. עכשיו כולי תפילה למען המראת הרומן אל על. אנצל את פוסט שיבתי למטע כדי להסגיר דבר מה אינטימי מסדנת היצירה: התחלתי לכתוב את הרומן לפני כשנתיים. הוא נכתב בשלוש גרסאות משלימות. הגרסה האחרונה – זו שנועדה לשאת את רוחו השלמה מסך כול חלקיו – הושגה בשחרור פנימי, שמעודי לא חוויתי כמותו, בעיקר הודות לכתיבת הפוסטים ופרסומם בחצי שנת חברותי במטע הבננות. הכתיבה הזאת במטע התירה בי הרבה פלונטרים פנימיים, שחררה בלמים, הרסה לא מעט סכרים מיותרים ומפריעים ומעצבנים. המתנה הזו – חלקתי הצנועה במטע – הוענקה לי על ידי שירלי. אז זו ההזדמנות הפומבית להודות לך – ובענק, שירלי היקרה.
ובינתיים, עד שאזכה בטלפון או במכתב המיוחל מהמו"ל, ממש זה עתה פרצו להן שורות שיר-הטיוטה שאפרסם להלן. החלטתי בעוז ובגבורה לפרסם/לשתף בטיוטת-השיר, כי גם כך אפשר מעת לעת לחוות את השורות החותמות את שירו של משורר אהוב עלי ביותר, נתן זך:
"לא טוב היות האדם לבדו
אבל הוא לבדו בין כה וכה.
והוא מחכה והוא לבדו
והוא מתמהמה והוא לבדו.
והוא לבדו יודע
שגם אם יתמהמה
בוא יבוא".
ועכשיו שלי, חם מתנור הלב-המוח הקודח:
שיר-מכתב אישי לסיסרא
חצי הליל,
חצי מיטתךָ ריק.
הלכתָּ ולא חזרתָּ.
אחכה עד שחר
ואחר אלך אף אני.
.
אולי שאלתָּ מים שלא נתתי
ומיד תשוב רוּוי,
אולי שברת מפרקת
בדרכךָ ממני אלי,
ואני לחינם מתחננת
לשוב מפחדַי.
ולא הזהרתָּ,
ולא הגנתי על עירומי
כנגד גלימתך
כשמלכתָּ באוֹהלִי.
ענתי מקסימה, ברוך רב שובך ציפורה נחמדת… מארצות הכתיבה אל חלוני… (תרתי משמע)
לא העמקתי עדיין בשירים, אעשה זאת בהמשך השבוע, רק רציתי להגיד שנוכחותך הברה מאירה את הבלוגייה.
היי ענת
חכמתך רבה, מקווה שתצליחי, אני מאוד נהנת לקרא את הגישה שלך ואת הפילוספיה שלך.
אני לא יודעת לתקן שירים הנושא יפה, בלי להבין מה אני אומרת צריך לקצר.
בנתיים
להתראות טובה
תודה טובה. טובות עינייך, וטובות גם עיניה של חני שטרנברג שכתבה הערותיה הנפלאות בחשאי. טובות השתיים והשלוש עוד יותר מן ולמען האחת. ואני בחזקת לא הביישנית… שבוע נפלא
הי ענת
ברוך שובך ,וברכות על סיום כתיבת הרומן
כל הכבוד !
מאחלת לך תשובה מהירה וחיובית 🙂
תודה ריקי על מילותייך המחממות את הפתילייה הבוערת. כשהאש תתלבה אפזר ניצוצות שמחים אל מעבר למסך הזכוכית.
היי ,ענת יקרה, ברכות לסיום הרומן. הנה את מסיימת ואני מתחילה…
ובקשר לסיסרא זה נושא שגירה את דמיונם של משוררים אחד מהם חיים גורי בשיר היפה "אימו" והנה את דווקא בוחרת נקודת התצפית של האישה יעל – זה מקורי
מזמן לא זכיתי במילותייך, חנה. הגדולה הפנימית שלך, שאת תמיד רואה קודם כול את הטוב. וזה נפלא! השיר כך הבנתי עוד לא שלם, אבל הוא היה הגשר שלי לצאת מהאוהל ולשוח במטע. וכולי אמונה ותקווה שמסעך החדש יערב לך. לא קלה היא דרכנו, סופה מי ישורנו, אבל בלעדיה משהו בבסיסנו חסר ותפל.
ענת,
וכן שמגיעות ונוגעות הברכות על סיום הרומן, אלא שמרגישה אני שמברכת אנוכי את עצמי.
שהלא, המרווח המדוייק של המקצב עוטף את מילותייך, והקורא – הוא המבורך.
………
וכבר זמן מה שאימצתי אליי את גילוי השם – מטע הבננות. וחייכתי. עד כמה נכון הוא.
……….
וכמה נבון הוא צדוק. שמלמד את אורך הרוח של ההתנסות. להעלות כתב ולהחתימו ב-טיוטא, כך כותר שאינו בוש. כמה תבונה יש בכך.
………
ואז,
אני מתבוננת באומץ החשוף שלך
ויודעת שאר הרוח מהו(תו).
……….
וביקשתי רשותך לשוב אל שירך.
כי אומר בו כה מעט, עכשיו –
ויש.
יש בו עוד.
ואז
עוד.
……………
אני אוהבת את השיר גם כי הוא ידע לקחת את סיפור ההירואיקה הגדול ולעשות אותו- אישי. א-נשי.
מאותו פסוק מפורסם בשירת דבורה –
מים שאל חלב נתנה
קיבצת, כמו היה פזור-גלויות הסיפור המקראי, את השירטוט הדק של פגישה שמציירת בקו חתוך את הבלתי אפשרי.
פגישה של גוף עם גוף
של עירום וגלוי וכיסוי ומעטה
של מלכוּת זהירה וזוהרת ונחבאת
של פחד
של חמיצוּת הדם והדממה
של הזמן האלמותי
של ה-אל, אלי-י-ך, ההתהלכות בתוך שהיא כפסיעת הפעימה מ- אל-
וכולה אל-מקום.
ובתוך אותם קווים חתוכים –
שברים. לא תרועה, לא תהלוכה,
אפילו לא קרב ולא אימה –
עצב ותחינה – של כמעט.
וכמעט תפילה.
וכמעט נבואה.
שברי עצמות ועצמי.
……………..
תודה, ענת.
הלנה דייקת בקליטת רוח השיר וכוונת הכותבת, ומה שכתבת הוא עצמו שיר…