בננות - בלוגים / / שיר-מכתב אישי לסיסרא
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

שיר-מכתב אישי לסיסרא

 

 

 

 

 

לפני חודשים ספורים יעץ עמיתי למטע, צדוק עלון, שאם יש חפץ לשתף בשיר-לא-גמור, כדאי לציין זאת: זוהי טיוטת שיר.

לפני חודשים ספורים אבחן אותי  ש.י. כאדם בודד מאוד, שרואה באנשי המטע פיצוי ומילוי לחסכי רגש עמוקים. כולנו אנשים בודדים, גם כאשר אנו מוקפים בהמון. יתרון ההשתתפות במטע הבננות – שאפשר לכוון מינונים במדויק. ללכת ולחזור, להשתתף ולהימנע מכך כי השעה יפה לדלת אמות.

 אז הנה גם את זאת חוויתי לאחרונה, לשמחתי ובלי התלבטות וקושי – היכולת להינתק משותפות רציפה ושוקקת בשגרת צמיחת המטע. לפני יומיים הגשתי את הרומן החדש שלי "יומנה של אשה מודרנית" לעיונו של עורך בכיר בהוצאה בכירה. עכשיו כולי תפילה למען המראת הרומן  אל על. אנצל את פוסט שיבתי למטע כדי להסגיר דבר מה אינטימי מסדנת היצירה: התחלתי לכתוב את הרומן לפני כשנתיים. הוא נכתב בשלוש גרסאות משלימות. הגרסה האחרונה –  זו שנועדה לשאת את רוחו השלמה מסך כול חלקיו – הושגה בשחרור פנימי, שמעודי לא חוויתי כמותו, בעיקר הודות לכתיבת הפוסטים ופרסומם בחצי שנת חברותי במטע הבננות. הכתיבה הזאת במטע התירה בי הרבה פלונטרים פנימיים, שחררה בלמים, הרסה לא מעט סכרים מיותרים ומפריעים ומעצבנים. המתנה הזו – חלקתי הצנועה במטע – הוענקה לי על ידי שירלי. אז זו ההזדמנות הפומבית להודות לך – ובענק, שירלי היקרה.

ובינתיים, עד שאזכה בטלפון או במכתב המיוחל מהמו"ל, ממש זה עתה פרצו להן שורות שיר-הטיוטה שאפרסם להלן. החלטתי בעוז ובגבורה לפרסם/לשתף בטיוטת-השיר, כי גם כך אפשר מעת לעת לחוות את השורות החותמות את שירו של משורר אהוב עלי ביותר, נתן זך:

 

"לא טוב היות האדם לבדו

אבל הוא לבדו בין כה וכה.

והוא מחכה והוא לבדו

והוא מתמהמה והוא לבדו.

והוא לבדו יודע

שגם אם יתמהמה

בוא יבוא".

 

ועכשיו שלי, חם מתנור הלב-המוח הקודח:

 

 

שיר-מכתב אישי לסיסרא 

חצי הליל,

חצי מיטתךָ ריק.

הלכתָּ ולא חזרתָּ.

אחכה עד שחר

ואחר אלך אף אני.

.

אולי שאלתָּ מים שלא נתתי

ומיד תשוב רוּוי,

אולי שברת  מפרקת
בדרכךָ ממני אלי,

ואני לחינם מתחננת 
לשוב מפחדַי.

 

  

ולא הזהרתָּ,

ולא הגנתי על עירומי

כנגד גלימתך

כשמלכתָּ באוֹהלִי.

 

 

 

 

 

 

9 תגובות

  1. איריס אליה כהן

    ענתי מקסימה, ברוך רב שובך ציפורה נחמדת… מארצות הכתיבה אל חלוני… (תרתי משמע)

    לא העמקתי עדיין בשירים, אעשה זאת בהמשך השבוע, רק רציתי להגיד שנוכחותך הברה מאירה את הבלוגייה.

  2. היי ענת
    חכמתך רבה, מקווה שתצליחי, אני מאוד נהנת לקרא את הגישה שלך ואת הפילוספיה שלך.
    אני לא יודעת לתקן שירים הנושא יפה, בלי להבין מה אני אומרת צריך לקצר.
    בנתיים
    להתראות טובה

    • תודה טובה. טובות עינייך, וטובות גם עיניה של חני שטרנברג שכתבה הערותיה הנפלאות בחשאי. טובות השתיים והשלוש עוד יותר מן ולמען האחת. ואני בחזקת לא הביישנית… שבוע נפלא

  3. הי ענת
    ברוך שובך ,וברכות על סיום כתיבת הרומן
    כל הכבוד !
    מאחלת לך תשובה מהירה וחיובית 🙂

    • תודה ריקי על מילותייך המחממות את הפתילייה הבוערת. כשהאש תתלבה אפזר ניצוצות שמחים אל מעבר למסך הזכוכית.

  4. היי ,ענת יקרה, ברכות לסיום הרומן. הנה את מסיימת ואני מתחילה…
    ובקשר לסיסרא זה נושא שגירה את דמיונם של משוררים אחד מהם חיים גורי בשיר היפה "אימו" והנה את דווקא בוחרת נקודת התצפית של האישה יעל – זה מקורי

    • מזמן לא זכיתי במילותייך, חנה. הגדולה הפנימית שלך, שאת תמיד רואה קודם כול את הטוב. וזה נפלא! השיר כך הבנתי עוד לא שלם, אבל הוא היה הגשר שלי לצאת מהאוהל ולשוח במטע. וכולי אמונה ותקווה שמסעך החדש יערב לך. לא קלה היא דרכנו, סופה מי ישורנו, אבל בלעדיה משהו בבסיסנו חסר ותפל.

  5. ענת,
    וכן שמגיעות ונוגעות הברכות על סיום הרומן, אלא שמרגישה אני שמברכת אנוכי את עצמי.
    שהלא, המרווח המדוייק של המקצב עוטף את מילותייך, והקורא – הוא המבורך.
    ………
    וכבר זמן מה שאימצתי אליי את גילוי השם – מטע הבננות. וחייכתי. עד כמה נכון הוא.
    ……….
    וכמה נבון הוא צדוק. שמלמד את אורך הרוח של ההתנסות. להעלות כתב ולהחתימו ב-טיוטא, כך כותר שאינו בוש. כמה תבונה יש בכך.
    ………
    ואז,
    אני מתבוננת באומץ החשוף שלך
    ויודעת שאר הרוח מהו(תו).
    ……….
    וביקשתי רשותך לשוב אל שירך.
    כי אומר בו כה מעט, עכשיו –
    ויש.
    יש בו עוד.
    ואז
    עוד.
    ……………
    אני אוהבת את השיר גם כי הוא ידע לקחת את סיפור ההירואיקה הגדול ולעשות אותו- אישי. א-נשי.
    מאותו פסוק מפורסם בשירת דבורה –
    מים שאל חלב נתנה
    קיבצת, כמו היה פזור-גלויות הסיפור המקראי, את השירטוט הדק של פגישה שמציירת בקו חתוך את הבלתי אפשרי.
    פגישה של גוף עם גוף
    של עירום וגלוי וכיסוי ומעטה
    של מלכוּת זהירה וזוהרת ונחבאת
    של פחד
    של חמיצוּת הדם והדממה
    של הזמן האלמותי
    של ה-אל, אלי-י-ך, ההתהלכות בתוך שהיא כפסיעת הפעימה מ- אל-
    וכולה אל-מקום.
    ובתוך אותם קווים חתוכים –
    שברים. לא תרועה, לא תהלוכה,
    אפילו לא קרב ולא אימה –
    עצב ותחינה – של כמעט.
    וכמעט תפילה.
    וכמעט נבואה.
    שברי עצמות ועצמי.
    ……………..
    תודה, ענת.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט