בננות - בלוגים / / הרומן שלי עם הרומן שלי
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

הרומן שלי עם הרומן שלי

 

 

 

 

המשורר הנפלא משה יצחקי חגג לי כאן אתמול יום הולדת יחיד ומיוחד. איש מעולם לא חגג לי כך, כשלראשי זר עשוי ממילות שיר כה יפה. אז קודם כול תודה, משה, לך ולכל מי שהגיע למסיבה ובירך והרים אותי על כיסא…

 אתמול כמעט באותו זמן שבו החלה המסיבה לכבודי במטע חגגתי בחשאי עוד יום הולדת – יום הולדת ראשון לרומן החדש שלי. לא, הוא עדיין לא על המדפים. כשיגיע לשם יהיה זה כיום הולדת השלושה-עשר שלו – כבר מצווה, עלייה לתורה/מדף הספרים לעיני קהל אוהב ורב (כך אני מקווה). רק זאת שאתמול הושלם בניין הרומן (סופר=אדריכל+בנאים עד האחרון שבהם). הוא עומד, תודה לאל. נושם בכוחות עצמו. ופה ושם אפילו מחייך אלי (מקווה שזו לא סתם עווית עצבית שרירותית). הוא עדיין לא קורא לי "אמא" כי מעכשיו יהיה עלי לחתל אותו – לשייף, לחתוך פה קטע, להוסיף עוד משפט, ללמד אותו לדבר זורם, הכי הכי זורם – כדי שכל רואיו ייסחפו בו הכי קל, הכי מהנה כיציר מוגמר. כל זאת בלי דעת קהל  המוזמנים עד כמה עמל ויזע הושקע בחתן הצעיר כדי שייראה כמו בן אדם בוגר לכל דבר ובמיטב אונו בכל מובן.

 שבועות ארוכים תכננתי לכתוב את הפוסט הזה כדי לשתף בתהליך יצירה שהוא בעיני קשה ביותר – כתיבת רומן. רציתי לשתף בעיקר כדי לעורר רצון בבננות/בננים כותבי פרוזה (סיפור, נובלה, רומן) לשתף ולתאר איך זה אצלם. מסקרן אותי מאוד לדעת זאת.

 תוך כדי ההתייחדות בדלת אמות, בת השנתיים ברוטו, עם מפעל הקמת הרומן נזכרתי בווידוי פומבי של אחת הסופרות הנחשבות בארצנו. היא סיפרה איך תוך כדי כתיבת הרומן שלה היא פרצה לא אחת בבכי. חלק מנערכַי מספרים על תשוקת כתיבה שוצפת שמביאה אותם אל המחשב להנחית עליו עשרים-שלושים עמודים ב"מכה" מענגת, אין עונג גדול מזה בשבילם. לי לא קרה לא זה ולא זה.

 במהלך החודשים האחרונים עלו בי שני דימויים לתאר את מלאכת יצירת הרומן שלי, ששמו הזמני "יומנה של אישה מודרנית". בניית זוגיות ולהבדיל, או שלא, טיפוס על הר. על הר מעודי לא טיפסתי (בעצם העפלתי על החרמון, אבל באמצעות הרכבל). בניית זוגיות היא לא הצד החזק שלי חרף רצוני העז כל חיי להצליח בכך. בשני אלה – טיפוס על הר ובניית זוגיות – מדובר בשני כישורים שלי כנראה אין. הביוגרפיה האישית שלי מעידה על כך, לפחות עד כה. דרושים כאן ידע מושכל הרבה יותר מרגש ותשוקה, עצבי ברזל להיטיב לחצות בשקט מכשולים ומשברים. כוח פיזי וחסינות נפשית שתאפשר הגעה לפסגה לאחר טיפוס ממושך ומתיש (חגיגת עשרים שנות נישואין היא פסגה המעוררת בי קנאה עזה). אני משוררת בנשמתי. הרגש והמילים הם העיקר אצלי – והכול דחוס, צפוף, מבקש ללכוד הכול בכמה שורות, להתפעם כל הזמן. הכול יכול לקום או ליפול בעבור מילה מיותרת, שורה כושלת.

 בקיצור, מטבעי אין לי את אורך הנשימה לא לטיפוס על הר, לא לזוגיות של שנים ולא לכתיבת רומן.

 אז למה פצחתי בכתיבתו של זה החדש, שמאחוריו יש כבר שניים על המדף (בעצם הקודמים הם משהו בין נובלות לרומן קצר. הפעם מדובר ברומן לא קצר כלל)? כי הרומן מאפשר רוחב יריעה לבטא את עולמו של היוצר. כך בעיני. יש עוד דברים, אבל לא אכנס אליהם כאן. מה שציינתי הוא הגרעין, הכוח או הדחף המניע.

 אלא מה, כשאדם בעל נפש משורר מבקש לכתוב רומן הוא ניצב בפני אתגר קשה שבעתיים משל כל פרוזאיקון מבטן ומלידה. אי פעם עבדתי לצד הסופר יהושע קנז בעיתון הארץ. הוא סיפר שלפני שהוא מעלה שורה כתובה אחת, כל הרומן כבר מצוי בראשו ולא רק בו. עשרות כרטיסיות כבר יש לו ובהן מתואר כל שלב של הטיפוס על ההר. אצלי זה אחרת לגמרי. יש לי שורת פתיחה שבוערת בעצמותי ורעיון כללי. וכשאני כותבת, הרומן זורם איתי באותה מידה שאני זורמת איתו. אנחנו מפתיעים ומופתעים זה מזה באותה המידה. רק שבאין תכנון מוקדם, כאשר אין ציוד עזר לטיפוס על ההר – יתדות, חבלים וכו' – יש לא מעט פחד מלחצות ולכבוש עוד זיז ועוד סלע, לעקוף עוד מכשול בלתי צפוי. והעיקר – לא לעצור! לא לאבד תנופה! כי כתיבת פרוזה של משוררת מונעת בעיקרה – אין מה לעשות – מזרימת נחלי הלב הגועשים. שום קטע לא נכתב רק מתוך האיבר המופלא הזה שנקרא מוח.

 אז אתמול כבשתי את ההר. עמדתי על פסגתו בפעם הראשונה והבטתי למטה בחדווה זמנית. עשיתי זאת! ולמה זמנית? כי מהיום אפצח במלאכת עריכת מסלול הטיפוס על ההר שכבשתי. גם זאת לא מלאכה קלי קלות כשמדובר ביוצרת-משוררת-עורכת-פרוזאיקונית. כי התובענות היא גדולה מאוד. כל מילה חייבת להיות במקום. אסור שתהיה מילה מיותרת. וכן, גם מוזיקליות חייבת להיות. ליצור כל זאת על פני 300 עמודים מלאי טקסט, לא קל בכלל הדבר. אבל יחסית למה שעברתי עד כה זה הכי מהנה.

 ולסיכום הדברים הכה קצרים האלה יחסית לרומן שלם שעשוי היה להיכתב בנושא המרתק הזה בעיני – כתיבת רומן –  אומר שבעיני להיות משורר זה כמו להיות אצן למרחקים קצרים. פרוזאיקון הוא רץ מרתון. וגם אם יש משוררים הטוענים כי הם כותבים את שיריהם על פני חודשים ואף שנים – הרי שאין כתיבת שלושים שורות שיר ככתיבת שלושים עמודי פרוזה. ועדיין לא נגעתי כלל בנושא נורא ארצי ומציאותי ו"גשמי" – ההתפנות הנדרשת מכל שאר עיסוקי היומיום התובעניים כדי להיכנס לחדר הניתוחים (כהגדרת העורכת שלי, הסופרת לילי פרי), ובשקט סטרילי לברוא עוד עמוד ועוד אחד למען בריאתו השלמה בבוא היום של היקר לנו מכול (מלבד ילדינו. תאמינו לי, גידול ילדים קשה ככל שיהיה הינו קל לעומת יצירת רומן).

 כולי תקווה שבבוא יום הבר מצווה של הרומן שלי יחגגו אותו ואיתו הקוראים בו בנשימה סחופה ובשמחה מלאה, בלי להרגיש (זהו התנאי החשוב מכול) עד כמה לא קל ופשוט היה להביא את הנער הזה עד למעמד החגיגי הרם.

 ואקנח באזכור תקוותי שיימצאו חברים למטע, כותבי פרוזה, שיסגירו מעט מאחורי הקלעים שלהם, מחדרי הניתוח שלהם, כדי שלא ארגיש/נרגיש לבד. השהייה לבד לבד בחדר הניתוחים ימים על ימים על שנים, אגב, אף היא עלולה לא אחת להפיל את המעפיל לתהום…      

 

 

 

 

50 תגובות

  1. לי עברון-ועקנין

    ענת היקרה, קודם כול נראה לי שפספסתי חגיגות אתמול, אז אני מצטרפת באיחור בחיבוק חם ואיחולי אושר ומזל טוב!
    שנית לגבי הרומן – אני נורא מתרגשת לשמוע, ולמה? בעיקר כי גם אני, נפש משוררת, במערכות יחסים אני עמלה למצוא את האיזון בין סערות הלב שלי לבין העבודה הקשה ובעיקר ההתמדה הנדרשת, אבל בין זה ובין הפרנסה, בתוך תחום הכתיבה עצמו להיכנס גם למערכת תובענית שכזו עם רומן – זה קשה, אני עוד לא הצלחתי. ואני מסכימה אתך שיש בסוגה הזאת אפשרות לצלול עמוק יותר אל תוך העולם הפנימי ואולי להוציא דברים עמוקים ושלמים יותר.
    אגב, אני, המכשלה שלי כיום היא אהבת הליטוש – לכתוב 30-40 עמודים ואז במקום למצוא דרך להמשיך את התנופה, להתחיל להבריק פנינים בתוך 30-40 העמודים האלה… אבל גם אני אמצא את דרכי הפרוזאית לבסוף 🙂
    אני גאה בך וסקרנית מאוד לקרוא.

    • קודם כול לי אני שמחה מאוד במשוב שלך. אנא שתפי יותר אם תוכלי/תרצי במה עובר עלייך תוך כדי כתיבת פרוזה. היקף לא הוא העניין אלא ההבדל שבין כתיבת שירה לפרוזה! זאת ועוד, עד כמה אני מזדהה עם הדחף הבלתי נשלט לחזור כל הזמן לאחור וללטש כל הזמן. רק שזה בדיוק מה שאני עושה. כל יום עבודה מתחילה לקרוא מההתחלה… כך אני גם נכנסת להשראה! וגם מחזיקה בביטחון הפנימי להמשיך. בעבר התקצפתי על עצמי בעניין. קינאתי בכל אלה שאחרת… לא עוד! זו הדרך שלנו, לי. אולי לעולם לא נכתוב 400 עמודי רומן, כי להתחיל כל יום "מחדש" ולהגיע ל-400 נכלה את חיינו תוך כדי. אבל למי אכפת הכמות, הדרך היא החשובה – לנו קודם כול. נכון?

      • לי עברון-ועקנין

        ענת היקרה, אני מרגישה שאצלי במידת מה רוחב היריעה הוא אכן העניין (או המכשלה), אולי משום שאת אותם 30-40 עמודים אני עוד כותבת מתוך תנופה של מוטיבציה רגשית. ויש לי הנטייה (שמתאימה לשירה) לדחוס ולגבש ולאו דווקא להרחיב ולפתח. קראתי את "אחריתו של, הסתלקותו של, פטירתו של, מותו" שזו נובלה נהדרת מאת דרור גרין וזה דווקא חיזק אותי ש"מותר" לכתוב נובלות – זה ז'אנר שאני חזקה בו יותר ומתחברת אליו יותר (ככותבת. לקרוא רומנים אני אוהבת מאוד). ואיך הצלחת גם טכנית לפנות את הזמן? כמה זמן את יושבת בכל פעם?

        • א. לי, אסור לנו בתכלית האיסור לחייב עצמנו למשהו שאין אותו בנפשנו. שנים התמודדתי נפשית עם ה"המוסכמה" הכה רעה ומסיטה היום מעצם העשייה. הזנייה ממש. ולמה כוונתי? לא אחת אני שומעת כבר שנים שאין עניין בסיפור קצר ואפילו לא בנובלה. כאילו מדובר בשוק בשר ולא בספרות. שתינו נסכים שסיפור קצר של צ'כוב למשל או קפקא וכן גם של עמליה כהנא כרמון שמים בכיס הקטן הרבה מאוד רומנים ששוטפים אותנו זה שנים עד כדי טביעה מוחלטת של אמנות הספר והסיפור.
          ב. אשר לזמן… האמת רוב הרומן נכתב בגניבה מעצמי… פה עמוד שם עמוד. גם זאת למדתי שבעצם מתאים לי. מי אמר שפינוי כל הזמן שבעולם יפה לכתיבה? זה מלחיץ וחונק ומחניק. וכיוון שאנו חייבות השראה "משוררית" אז מה שחשוב זוהי ההתכוונות הפנימית. שנזכור שאנו בתהליך התבטאות נפשנו ביריעה רחבה. לכן גם לכן אני נדרשת כל פעם לקרוא מחדש כדי להיכנס לחלקת האלוהים הקטנה. אז מה? האמת, זה גם חלק מההנאה שבעשייה.
          ג. בחודשיים האחרונים שהיו חודשי גמר ההקמה שכרתי עמיתה יוצרת עורכת לילי פרי שתחלץ אותי מהבדידות ותזרוק לי חכות תימטיות פרוזאיות, והפסקתי לעבוד על טקסטים של אחרים. לא יכולתי! זה היה חזק ממני – העובר הצורח בקרבי – רוצה הכול לעצמי עד שאגיח סוף סוף בריא ושלם הגם אם לא מושלם עדיין.

          • לי עברון-ועקנין

            באמת חיזקת אותי מאוד, גם בנושא הז'אנר וגם בנושא גניבת הזמן.
            אפשר להזמין ממך פוסט נוסף שמתאר את העבודה עם לילי? אמנם את עצמך עורכת, אבל כל תהליך עבודה הוא שונה ומעניין לשמוע ממך איך את נעזרת בה (מעבר להפגת בדידות הכותב שהיא עצמה עזרה עצומה).

  2. לי עברון-ועקנין

    ענת היקרה, אני מרגישה שאצלי במידת מה רוחב היריעה הוא אכן העניין (או המכשלה), אולי משום שאת אותם 30-40 עמודים אני עוד כותבת מתוך תנופה של מוטיבציה רגשית. ויש לי הנטייה (שמתאימה לשירה) לדחוס ולגבש ולאו דווקא להרחיב ולפתח.
    קראתי את "אחריתו של, הסתלקותו של, פטירתו של, מותו" שזו נובלה נהדרת מאת דרור גרין וזה דווקא חיזק אותי ש"מותר" לכתוב נובלות – זה ז'אנר שאני חזקה בו יותר ומתחברת אליו יותר (ככותבת. לקרוא רומנים אני אוהבת מאוד).
    ואיך הצלחת גם טכנית לפנות את הזמן? כמה זמן את יושבת בכל פעם?

  3. מירי פליישר

    ברכות ברכות וחיזוק באמצעות חיבוק. את אישה יקרה ואמיתית וגם כותבת נפלא את עצמך,שזה הישג וזכות לקוראים. לדעת להעריך אותך ואת את עצמך. מסע מהנה!

    • מקבלת את מילותייך, מירי, סופגת ואספוג אותן ואעכל בעיניים, זרועות ונשמה פעורות לרווחה. תודה

  4. אלוהים, ענתי. אני מחניקה זעקת הפתעה. ולא בגלל הרומן, לא רק בגלל הרומן, אלא בגלל שאת כל פעם מדהימה אותי מחדש בחוכמה שאת אוצרת, בתבונה, בכנות, באהבה הזאת.
    ורומן. וואו.
    את יודעת, כתבתי לך, שאני שונה מאד מהאיריס שהייתי, וגם עכשיו אני עוברת חוויות לא קלות עם עצמי, אפרופו התפרצויות הבכי שכתבת עליהן, וברור לי שזה קשור לתהליכי הכתיבה שחוויתי אותם בעוצמה אדירה, ועדיין, כי עכשיו אני בתהליך כתיבת רומן אחר, נוסף, אני נמצאת איפשהו בשליש שלו, ואני לא מאמינה שאני עושה לעצמי את זה, כי זה בהחלט מטלטל אותי, ומטלטל את הסובבים אותי, אבל אני ממש מרגישה שאני לא יכולה אחרת. אני ממש מרגישה בוערת.
    ובכלל לא יכולה להתחיל לספר על התהליך הכל כך מורכב שעברתי עם עצמי. אני, כמוך, מתכננת פוסט על כתיבת "מכתוב", כל כך הרבה זמן. ולא מוצאת את הכוח. אני מתכננת לספר על הדרך המופלאה שעברתי, האנשים המדהימים שפגשתי בדרך, ואצלי, אין לי בכלל צל צילו של ספק שהמפגש עם העורך שלי, אלי אליהו, יצק לתוכי איריס חדשה, שלא הכרתי, אולי גם לא רציתי להכיר, אבל אני באמת לא יודעת מאיפה להתחיל.
    אבל אולי את תדרבני אותי?
    ענתי. אין סוף חיבוקים ונשיקות להצלחה. אולי אצליח להעלות על הכתב את התהליך, אם כי אין לי ספק שאת עשית את זה בצורה מושלמת. את חכמה ומאד מאד מקסימה בעיני, ואני כל כך שמחה שפגשתי אותך.

    • שאלות מנחות:
      א. איריס, המתנתי למילותייך. רק שחסר לי המון מצדך. למשל: בכי בעיני הוא שפה. לכן אנא אל תבושי "להיחשף". ממה/למה בכית? מתכנים מסוימים/הנאה עצמית (לגיטימית)/שחרור פנימי. אני בכיתי האמת איזה שתי דקות כשקראתי את סוף הרומן. למה? את זאת לא אוכל להסגיר.
      ב. ממה לתחושתך/דעתך נובעות הטלטלות תוך כדי? שוב, מתכנים אישיים שמשתחררים? מהזדהות יתר עם דמויות בדיוניות? מקושי מעצם המאמץ היצירתי?
      זה בינתיים. דינימיקה קבוצתית איכותית טובה אם היא במשורה…

      • ענתי, ממש לא מתביישת להיחשף, לא פיזית, כמו שוודאי שמת לב, ובוודאי עוד תשימי…:)ולא רגשית. אלא שהתשובות לשאלות שלך דורשות ממני התגייסות טכנית (זמן)ורגשית (לב, כליות ורחם) שלא עולה בקנה אחד עם היכולות שלי כרגע.
        בוודאי לא עם מצהלות הילדים וצרחות הילדים ורעשי הרקע שגוזרים לי את חוט המחשבה. (אף פעם לא היה ארוך במיוחד…)

        אבל מבטיחה לחזור לפוסט המרגש הזה בלילה.(שלי ושלך!!!!!!)

  5. ככותבת פרוזה ארוכה אני מנהלת דיאלוג בחשיכה, ועד שהדמויות לא משתלטות עלי באופן ממכר, אני מרגישה שלא נגעתי בספר.רוב הזמן אני מדוכאת ומאשימה את עצמי בהיעדר משמעת, אין לי חיים שמחים, אולי לרגעים נעלמים. לכתוב פרוזה זה אושר טרגי צרוף.זו קללה וברכה. מי שיכול שיברח.

    • לא אלחץ על הכותבת לגלות את שמה על אף סקרנותי הרבה. אתייחס עניינית אל תוכן התגובה המוחצת והכה כנה ואוכסימורונית. ואין כאן שאלות תמימות או מתגרות חלילה אלא באמת רצון עז להמשך תגובתך – הטראגיות והקושי ניכרים בדברייך יותר מהצד ההפוך – האושר והאור. ואם זה אכן סיוט, וזה אכן סיוט לא אחת עד כדי המלצה לברוח אם אפשר – אז מה באמת דוחף אותך באופן בלתי נמנע מבריחה? אגב רפי לביא הצייר המנוח אמר בראיון אחרון איתו שכל יום שבו הוא מרגיש משוחרר מהדחף ללכת לסטודיו ובמקום זאת יכול להאזין לבאך הוא יום מאושר בשבילו. אז מה באמת דוחף אותך להמשיך? אנא השיבי…

      • אני לא בורחת, כי זה חזק ממני. הערך הקיומי הרגעי, היומי, היומיומי, השבועי, החודשי, השנתי, הרב שנתי-שלי -בא מהכתיבה. שום עשייה אחרת אינה משתווה לה, לא משפחה, לא עבודה, לא תחביב, לא קריאה, לפעמים גם לא אהבה. כדאי שתהיה גם אהבה יצרית למישהו לצדה, כי אז היא יוצאת נשכרת בכאבה האותנטי. אי אפשר איתה, בלתי נסבל בלעדיה. מעגל קסמים ארור רווי סימני שאלה (למי, ולמה, בארץ היחידה בעולם שדוברת את שפת עצמה ואוכלת את כותביה). מסע שלא נגמר, וכל בוקר מזמין חיבוטי קרביים. לברוח. לברוח. לא בורחת. נופלת וקמה. נופלת נופלת וקמה. קמה קמה ונופלת.וחוזר חלילה.

  6. היכולת שלך לשתף מענגת.
    זה רומן בתוך רומן.

    דרך אגב כשאני כותבת אני לא מתכננת כלום… כלום אחרת לא אכתוב אני משתעממת מימה שאני יודעת.
    בטח אני כן מתכננת זה כמו לפגוש חברה, אני יודעת שיש לי מה לדבר איתה השאר…. בפגישה.
    ענת הצורת כתיבה שלך גורמת לי להרגיש חברתך למרות שלא ניפגשנו, ואולי לא אזהה אותך ברחוב, אך מילותייך בפוסט נותנות לי תחושה אישית כאילו את מדברת אלי.
    אם הרומן שלך ידבר ככה… המון המון יחגגו איתך
    שלך
    חג שמח חברתך החדשה טובה

    • א. את כבר חברה שלי, טובה. את יודעת למה? כי הצחקת אותי. זה מבטיח חברות בריאה.
      ב. לו ראית אותי ברחוב היית מזהה אותי. התמונה שלי מעודכנת. אפילו כאלה שלא ראו אותי שלושים שנה, ראו בתמונה ואחר כך במציאות, אמרו שאני תואמת את עצמי כבר כמה שנים טובות – ושהתמונה אמינה.
      ג. הענקת לי היום מתנת חג. חשבתי את עניין אי היכולת לתכנן מראש הכול למגרעת. סיפקת לי סיבה אמיתית להרגיש שדווקא ככה זה פגישה לאין קץ… מרענן ומפתיע כל הזמן – וקודם כול את היוצרת.
      ד. תודה על חום מילותייך כלפי. אני אוהבת כשחם לי (בתוך מזגן)

      • תודה על תגובתך, ונעים לי שתרמתי לך בחשיבה שלי.
        יש לי חברות שחושבות שאני מבולבלת, בכך שגם לפני ארוחה אני לא מתכננת, יש לי רגע כזה של ריכוז ואז אני מחליטה מה באמת היום מה אכין… זה יוצר לי שימחה להמציא….

        לא הייתי מכירה אותך, כי במסגרת זה שאני לא חושבת על כלום לא הייתי מחפשת את דמותך ברחוב, וככה מתוך אי חשיבה חיצונית הייתי חולפת על פנייך לצערי.
        את ניראת חכמה, ומשועשעת, אולי בגלל זה כן הייתי מסתכלת עליך, ואומרת… אי את מוכרת לי.
        בטוחה שניפגש… ואולי בקרוב,
        שוב חג שמח, ניראה לי שעוד מעט אי אפשר יהיה לומר שוב את צמד מילים מתוקות אלה.
        להתראות טובה

        • א. תגידי לחברות שלך בשמי שילמדו ממך להיות… ספונטנית. זה שיא הכיף.
          ב. לאנשים, רוב האנשים יש נטייה להתבלבל בין מושגים ולבלבל את המוח והנשמה, מתוך שהם עצמם כל כך חוששים להיפרד מדפיקויותיהם. אל תתבלבלי טובה… ותשיכי לרחף בדרכך ולהכין תבשילי חיים ברגע האחרון. הנה למדתי ממך עוד משהו הערב.
          ג. חג שמח אפשר להגיד לעצמנו כל בוקר, וגם יום הולדת שמח. אנסה זאת על עצמי ממחר.

  7. ענת, ההזמנה שלך להיכנס אל מאחורי הפרגוד של הכתיבה, אל המקום בו הכול מפולש וראשוני ומעלה פלומה ומבשיל לקראת בריאה, מרגשת מאד. משמח מאד לשמוע על השלב הבא, המשייף, הדיאטטי, המעצב לקראת צאתו לאור של ספרך.
    אני אוהב את הדימוי בו גם אני נוהג להשתמש על ההבדל בין משורר לסופר: האצן למרחקים קצרים לעומת רץ המרתון. באליפויות אתלטיקה אני נוהג להתבונן היטב במבנה הגופני של האתלטים, על נקודת הזינוק וההבדלים העצומים בין הרצים השונים. זה ללא ספק גם קשור גם למבנים נפשיים.
    כפי שתיארת על עצמך, גם אני חש שהמעבר לז'אנר הרומן מלווה בשינויים מולקולריים וחברבורות הנמר אינן מתחלפות או נעלמות, ואת יודעת מה, אם כל הקושי – אני מרגיש שיש לכך גם יתרונות ואולי ארחיב על כך יותר בהזדמנות אחרת.
    בהצלחה ושוב, יום הולדת שמח לך ובעתיד הקורב גם לספר.

    • מוישלה, השלב של הדיאטה בניגוד לדיאטה הגופנית הוא שלב העונג והתענוג במידה שהאגו נוחת. ככל שהאגו נוחת ההנאה ממריאה. ויתרונם של משוררים שלובשים פרוות פרוזאיקונים בא דווקא ממקור הקושי שלהם – ייחוס הערך הרב לכל מילה ומילה. נכון, בשלב הכתיבה היוצרת זה לא אחת חוסם ובולם את המשורר שרגיל לנשום קצר… אבל הבלימה הזאת גם מחלצת ככלות הכול איכויות מזוקקות יותר משל מי שהוא רק פרוזאיקון… יש כאן לתחושתי ערך מוסף, וכפי שציינת המשך בהמשכנו. ושוב תודה על שפתחת לי שער אתמול כמזל וסימן לברכה שמחה ושפע רגש טוב. זה חשוב מכל יצירה ובסיס איתן לעשייה היוצרת הנכונה שבפתחנו.

  8. הי ענת, כתיבת רומן נשמעת חוויה מיוחדת במינה. אצלי בתור מי שאוהבת קרוא וכתוב בשיר, מעולם לא צלח הרעיון לכתוב לאורך, יותר מפרק ראשון:)
    למעשה הדבר הכי ארוך שהצלחתי ליצור זה תגובה בבננות.
    כך שאיך זה עובד, את יודעת הרבה יותר טוב ממני כי יש לך את זה, ואם הבנתי נכון זה יהיה לך הספר השלושה עשר, אז מה נותר לי לומר, חוץ מ…וואוו. ובהזדמנות זאת גם ממני ברכות ליום הולדת ששמתי לב שהגיע עם שמחת התורה, איזה יופי ושמחה של יום.
    יצא לי לראות ספרים של חברות כשהם לפני עריכה סופית וחושבת שתפקיד העורך הוא לקחת את הסיפור המסופר ולעשות אותו סיפור ספר. אולי זו הסיבה שאני עוצרת די בהתחלה….מאוד קפדנית עם עצמי ולא יכולה להתחיל כתיבה בלספר סיפור שרק אחר כך תתבצע בו עריכה.
    מאחלת לך שפע הצלחה ומרגישה שתהיה לך.
    המשך יום וחג נפלא שיהיה,
    סיגל.

  9. הי ענת, כתיבת רומן נשמעת חוויה מיוחדת במינה. אצלי בתור מי שאוהבת קרוא וכתוב בשיר, מעולם לא צלח הרעיון לכתוב לאורך, יותר מפרק ראשון:)
    למעשה הדבר הכי ארוך שהצלחתי ליצור זה תגובה בבננות.
    כך שאיך זה עובד, את יודעת הרבה יותר טוב ממני כי יש לך את זה, ואם הבנתי נכון זה יהיה לך הספר השלושה עשר, אז מה נותר לי לומר, חוץ מ…וואוו. ובהזדמנות זאת גם ממני ברכות ליום הולדת ששמתי לב שהגיע עם שמחת התורה, איזה יופי ושמחה של יום.
    יצא לי לראות ספרים של חברות כשהם לפני עריכה סופית וחושבת שתפקיד העורך הוא לקחת את הסיפור המסופר ולעשות אותו סיפור ספר. אולי זו הסיבה שאני עוצרת די בהתחלה….מאוד קפדנית עם עצמי ולא יכולה להתחיל כתיבה בלספר סיפור שרק אחר כך תתבצע בו עריכה.
    מאחלת לך שפע הצלחה ומרגישה שתהיה לך.
    המשך יום וחג נפלא שיהיה,
    סיגל.

    • סיגל, אני חייבת להתוודות שכתיבה בבננות הוכחה אצלי כדבר משחרר מאוד גם בסדנת הכתיבה הפרטית. קחי את הבננות אלייך "הביתה". יש לך את זה, כמו שאומרים. ולעניין העריכה, מה שאני אומרת לנערכי וקודם כול לעצמי – אם אין אני לי מי לי. אוי ליוצר שבונה שמישהו בעולם הזה יעשה למענו את מלאכתו. עורך הוא קביים יד מושטת אבל מי שמביא לעורך חומר גלם כדי שזה האחרון יצור את הרומן, מוטב שיקרא לדברים בשמם – מדובר בסופר צללים ולא בעריכה. והספר הזה לכשיצא יהיה התשיעי במספר… אני מתקשה בלידת ספרים. חלק מהתשעה הללו הם ספרי שירה. אין לי מושג איך יש כותבי פרוזה שמנפיקים ספר עב כרס אחר עב כרס. לפעמים אני מקנאה. בדרך כלל חושדת מראש ומטילה ספק. ואחרון אחרון, שמחה ואסירת תודה על הגב והמשוב והעידוד בערוצים השונים (סמיילי).

  10. רק עתה נכנסתי למטע(היה חג) וקראתי. פוסט יפה וחשוב ,ענת
    מסכימה איתך: כותב סיפורים קצרים הוא רץ למרחקים קצרים וכותב רומן הוא רץ המרתון -דרוש לו מרחב מחיה ונשימה.
    לגבי כתיבת רומן היא בריאת חיים שלמים מן המסד עד הטפחות ,ואני דומה בגישתי לקנז תחילה אני כותבת בראש מתכננת, אוספת , מתייקת, מארגנת ,ואחר כך שוצפת לה הכתיבה: כותבת פרק, נחה, עורכת מוחקת (מלאכת הכתיבה היא מלאכת המחיקה)
    משתפת חברות קרובות שמתעקשות לשמוע (לא מהבראנז'ה)מרבה לספר על הדמויות, כדי לאשרר אותן ולהפוך אותן חלק מחיי כשכתבתי את "לאורה" היא היתה בת בית אצלנו
    הבת בטלפון מסרה לה ד"ש החברות התענינו בשלומה
    כשאני כותבת אני מתנזרת מקריאה כדי לא להיות מושפעת ,אבל רואה הרבה קולנוע ותאטרון
    אני כותבת מתוך המולת החיים, שקט עושה לי רע. כותבת במטבח, במיטה, בגינה אוהבת להיות מוקפת בחיים
    בדידות עושה לי רע
    את שני ספרי כתבתי כשלימדתי משרה וחצי והייתי בתפקיד ניהולי
    קראתי פרקים שלמים בפני תלמידי ואחת מהן אף הציעה לי ,שלאורה תלד במקום שבו עשתה אהבה כשהתלבטתי לגבי הסוף.
    עכשיו אני בתוך תחקיר די נרחב לספרי הבא ,ותוך כדי כך מתנדבת בקהילה ולומדת, אני אוהבת לחוש את רעש החיים כשאני כותבת. פוחדת להתנתק להתקע במגדל שן.
    כשמתעוררת בעיה במהלך הכתיבה אני יוצאת לג'וגינג , ואז באות התשובות
    בהצלחה ,ענתי, יקרה ומברוק גדול
    כל כך מענין לקרוא תגובות שונות

    0

    • האמת, חנה הפתעת אותי בתיאור דרכך בכתיבה מתוך מה שכבר קראתי בלאורה. באופן \"גס\" אומר כי כתיבתך בשבילי היא רגשית בעיקרה, ממחוזות יוצרי הפיוט.
      וכן, הצורך באיזולציה ספרותית בעת כתיבה הוא כנראה מאוד חיוני כדי לשמוע אך ורק את קולנו.
      וכן אחרון, הרבה יותר מעניין אותי לקרוא את התגובות לפוסט הזה משעניין אותי לכתוב אותו. זאת האמת. וצדקתי בכך שהתאמצתי לכותבו כדי לעורר לתגובות משתפות.

      • אדם יכול להכנס להתכנס בתוך עצמו גם בתוך הרעש ,אני מוצאת עצמי רוב הזמן כותבת(בראש בדרך התבוננותי גם כשאני עורכת קניות בסופר מיטב הפרקים נכתבו בהליכה , מיטב הרעיונות צצו בשעת צפיה בסרט , או בשיעור רוחני מרתק) ככה זה אצלי מתוך הבטן של החיים
        שקט מדכא אותי, האיזולציה היא פנימית יכולת ריכוז והתבוננות
        ולא במרומי ההר בהימליה:)
        כשאני רוצה להרגיש ים, אז אני בים
        משונה אבל ככה זה אצלי
        פיוט יכול להיווצר גם בתוך אוטובוס
        צפוף ,כששמים את העדשות המתאימות
        כתיבה היא הוויה פנימית , סטיט אוף מיינד ודרך חיים
        מי שכותב מוצא עצמו כל הזמן כותב כשהוא הולך ,כשהוא חולם וכשהוא מתבונן.
        עיקר הכתיבה מתרחש אצלי בראש ,כך גם עם הקצרצרים בפוסטים
        רבים מהם נכתבו בראש על ההליכון בחדר הכושר,ואחר כך על הנייר

  11. המון מזל טוב, והמון בהצלחה עם הרומן. באשר להשוואה שעשית בין גידול ילדים לכתיבת רומן, הרי שבגידול ילדים יש המון סיפוקים מידיים (החיוך הראשון, השמחה שלהם וכו'), בניגוד לכתיבת רומן שבה היעד רחוק. בעיני בכלל גידול ילדים הוא אושר צרוף קלי קלות וכיף גדול.

    • אני חייבת להתוודות גליה שאלמלא היו לי דחפים יצירתיים יכולתי לשמוח הרבה הרבה יותר בחוויית האמהות. זאת האמת. יכולתי להתמסר הרבה יותר על באמת. ולא להרגיש רוב הזמן החמצה – כאם וכאדם יוצר. ובאשר לרגעי ההנאה. כם בכתיבה יש חיוכים ולא מעט, אחרת לא היינו שורדים. ושוב כולי קנאה על מה שכתבת שאמהות היא קלי קלות. אולי בגלגול הבא אצלי. יש לי שתי בנות מוצלחות ביותר על פי כל פרמטר מקובל, וכבר לא ילדות. ועדיין קשה לי להשתחרר אל חיי שלי כפי שהייתי רוצה. משהו בתוכי מגויס מדי וכבול ומתחנן לצאת לחופשי.

      • בעיני אמהות מאד משתלבת עם כתיבה, העבודה בבית מאפשרת לי נגישות לילדה. (יש לזכור שיש לי רק אחת).

        • העבודה בבית לצורכי פרנסה אכן משתלבת לא רע עם גידול ילדים. לא ידעתי כמוך גליה ליצור תוך כדי בקשות ומילוי צרכים ורצונות של ילדים וגם של בעל די מפונק בלשון המעטה. לא נורא. שבע עשרה שנה המתנתי לרומן הזה שיספר לך סיפור קצת שונה מזה שאת חווה…

        • ואני מוצאת ,גליה, שילדים לא רק לא מהווים הפרעה לכתיבה, הם דווקא מהווים השראה לה.
          אני למשל הולכת לכלול כמה רפליקות מענינות מהז'רגון של נכדתי בת השלוש וחצי , בדמות הילדה בת ה חמש בספרי הבא
          למשל:
          סבתא אני רוצה את העקבות(נעלי עקב)
          או
          "תני לי כרית קרה לא אוהבת כרית חמה"
          איזה יופי של מטפורה -כרית קרה!
          או "תשמיכי אותי" במקום כסי אותי בשמיכה
          וכשראתה לראשונה את הים בגיל מוקדם יותר
          אמרה:
          כמה מים!!!
          אפשר ,לדעתי ,להיות קשובים לחיים וזרימתם, רק כשנמצאים ממש בתוכם במין משחק גומלין של פנים וחוץ

          • חנה, אני תוהה האם גם כאשר ילדייך היו צעירים וגדלו איתך ונזקקו לעזרה ולתמיכה יומיומיים, ולאורך שנים, האם גם אז היית משוחררת ליצירה (כפי שאת היום…)? ואם כן, שאלתי הנוספת האם כל עול גידולם היה על כתפייך בכל מובן? אני מעזה לחדור בשאלותי את הווי חיי משפחתך כדי לדעת האם יש מה שנקרא קושי סובייקטיבי שלי או שיש מה שנקרא תנאי חיים שאי אפשר ליצור בהם "אבסולוטית". ועוד אבחנה שלגביה אהיה חדה יותר. על אף שלא חוויתי זאת עדיין, נראה לי בעליל שאין דין נכד כדין ילדך בעודו עול ימים ותחת חסותך המלאה מכל בחינה.

          • כתיבתי היא מאוחרת, לא בגלל נטל גידול הילדים(ארבעה צפופים שגידלתי כשעבדתי משרה שלמה בהוראה)אלא בגלל שלא הגיע זמן בשלות לכך( עד אז כתבתי שירים למגרה) כשהתחלתי לכתוב בסוף שנות הארבעים שלי, כתבתי גם כשהייתי נתונה במצבי הלחץ מהקשים ביותר בחיי נראה כאלו המצוקה והרעב היו הטריגר לכתיבה. אני חושבת שתהליך הכתיבה הוא תוצר של מוכנות ודחיפות פנימית ולא של תנאים חיצונים כשילדי ראו לראשונה את הסרט "אביבה אהובתי" אמרו: "אמא, נזכרנו בך" והאמת גם אני הזדהיתי לא מעט עם גבורת הסרט המדהים הזה. אני מאמינה בחדר פנימי משלי, גם אם זה שולחן רעוע במטבח כשהיו ילדי קטנים חוויתי את שירת גידולם הייתי כולי אמהות- חרדה, מאושרת, דואגת -כל זה היה מעין שלב אינקובציה לכתיבתי המאוחרת אני יוצרת שרגילה לכתוב במצבי לחץ אחדים מספורי הקובץ "עלים של חסה" נכתבו במצבי מצוקה מאוד קשים בחיי. היום כשעיתותי בידי אני חווה עצלות מפונקת כל הזמן מאיצה בעצמי שהזמן קצר(הגיל… הגיל) והמלאכה מרובה ויאללה לדרך הו ענת מה שאת הוצאת ממני בפוסט הזה

          • חנה, סליחה שאני נכנסת לאזור "מסוכן" ולא מרפה. לתחושתי זה שהזמן לכתיבה לא הבשיל בעוד ילדייך קטנים זו הגנת האל על תסכולייך. שכן מחוויתי שלי אין דין עבודה בכל משרה כדין גידול ילדים שמחייב את מלוא האנרגיות הרגשיות. לא נותר שום דבר ליצירה כלשהי מעבר אולי לכמה שורות שיר למגירה. אין מה לעשות – אנרגיות הן משאב מוגבל. לא מכירה אף אישה שגידלה ארבעה ילדים קטנים ותוך כד גידול מסור גם כתבה רומן. גבר כן, לדורותיו. דוגמה מובהקת שעולה בי עכשיו היא לייב טולסטוי שיכול היה להתיר לעצמו לכלכל עסקים פוריים וגם לכתוב מלחמות ושלומות על פני אלפי עמודים בסך הכול. רק מה, ילדים הוא לא גידל עם כל הכבוד לו. כך שאל תצרי על הימים המתקצרים עתה. כל משאותינו עד כה עמנו וזוהי לנו עת עדנה. אולי זהו עיקר יתרון "המהפכה הפמיניסטית". שיש לנו בערוב ימינו חדר משלנו. בכל השאר נוצר הרבה בלגן – ולא לטובתנו.

          • יכול להיות ,ענת יקרה, שהיו תהליכים שלא לגמרי הייתי מודעת להם בסופו של דבר
            הכל השגחה פרטית וכל דבר בעיתו,
            הכל מכתוב, גם עלה שנופל ברגע זה לא נופל ככה סתם ,אלא כדי לתת מחסה לתולעת קטנה המגששת דרכה בחום הקיץ הלוהט(מכירה ראת השיר "עלה קטן")

      • הי ענת
        מזל טוב כפול ליום הולדתך ולרומן שעומד כבר על הרגליים
        הפוסט מרתק כולל התגובות עליו
        אני מלאת הערכה ליכולת שלך לכתוב רומן,
        תיארת באופן כל כך נדיב את תהליך ונושאי הכתיבה
        אני מרגישה לצערי שלי אין ריאות כל כך גדולות ואורך הנשימה שלי קצר מדי !
        מוישהלה הזכיר את ההבדלים הפיסיים בין הרצים השונים
        זה כל כך נכון המרתוניסטים נמוכים יחסית דקים ורזים כסרדינים והאצנים למרחקים קצרים שריריים ככדורי סל
        אין ספק שגם אצל המשוררים והסופרים פועלים מערכות שרירים אחרות לגמרי 🙂

  12. ענת קראתי את השיר של שולמית אפפל בפוסט מעלייך
    הוא ושירים נוספים של שולמית יכולים להדגים נפלא את ההבדלים בין שירה לפרוזה

    • ריקי, שולמית גם כותבת פרוזה יפהפייה רק שהיא קצרה מדי. הייתי שמחה לו היתה לוקחת נשימה ארוכה-עמוקה ומרחיבה את יריעת הפרוזה הפיוטית שלה. וגם לך הצעתי אי פעם אבל לא מהטעמים שאני מציעה לך זאת היום.

      • אני זוכרת את עצתך היטב !
        האם דברנו על כך מאז ?
        אם לא איך את זוכרת את זה ??????
        אולי פה נעוץ ההבדל !

        • אוי ריקי ריקי. לא נעים לי להזכיר לך שאת זאת שהזכרת לי לפני כחודשיים את עצתי. היינו על הדשא במשכן האמנים בהרצליה. תערוכת איריס קובליו. ואת זאת שהזכרת לי שהצעתי לך אי פעם לכתוב פרוזה.

          • כן ענת !
            אולי מצאנו את המקום שקבור הכלב 🙂
            יתכן שלכותבי רומנים יש זכרון טוב יותר ?
            שזה אחד השרירים הכי מפותחים שלהם 🙂

          • ריקי אוי ואבוי אם כל בעל זיכרון בן חודשיים יכתוב רומן. אפילו שזהו מטה לחמי – אני קופצת ראש לעומק הים ולא יוצאת אל אלה… ואגב מי שיש לו זיכרון אמיתי וחד הוא לא באמת יכול להיות סופר, כי סופר מדמיין שהוא זוכר…

          • גם "הדמיון הזוכר" שייך לסוג של זכרון לפי דעתי
            אני באמת חושבת שזכרון ארוך טווח מאפיין סופרים , ולא חשוב מה "אמיתי" או לא בזכרון הזה

  13. ענתי, פשוט מרתק היה לקרוא, את הפוסט, שוב, ואת התגובות.חנה תיארה את זה נפלא, וחוץ מעניין הבדידות, אני ממש צריכה להתבודד כדי לכתוב, ורעשי רקע נורא מפריעים לי ומסיחים אותי, אני מרגישה שהיא כתבה את התהליך של כתיבת "מכתוב" אחד לאחד. אצלי, בכלל לא ברור לאן תתפתח העלילה, אני מתחילה לכתוב, והדמויות מושכות אותי אחריהן, ובגלל זה יכולים לקרות להם דברים מאד קשים, ואני ממש מרגישה שאני רוצה לעזור להן, אבל הן לגמרי אוטונומיות.וגם אני נתתי לחברות לקרוא, ולפעמים, כשהן אמרו לי שהגזמתי, יש לי גם אופי מידי דראמטי, שזה כבר לא אמין, אני נוטה להכניס יותר מידי דראמות לחיים, אז כן הקשבתי אליהן, וחזרתי אל האירועים וניהלתי איתם דיאלוג.
    פרצי הבכי הם בעיקר בשל עודף הזדהות עם הדמות שבראתי, או בגלל כעס על עוולות שנעשו להן…
    🙂

    ושוב, זה כל כך ארוך. אני מתקשה לדמיין איך אני מכניסה את כל מה שקרה לי בפוסט, אז בתוך הריבוע הירוק הזה של התגובה, על אחת כמה וכמה.

    שוב המון המון בהצלחה, נתראה בקרוב? אינשאללה.

  14. תודה לפוסט, למדתי הרבה, ומזל טוב לילד))

    • תודה אומי. ברכתך בזמן. הילד מתחיל לבקש החלפת חיתולים וגיוון באוכל/מילים פה ושם.

  15. כתיבתי היא מאוחרת, לא בגלל נטל גידול הילדים(ארבעה צפופים שגידלתי כשעבדתי משרה שלמה בהוראה)אלא בגלל שלא הגיע זמן בשלות לכך( עד אז כתבתי שירים למגרה)
    כשהתחלתי לכתוב בסוף שנות הארבעים שלי, כתבתי גם כשהייתי נתונה במצבי הלחץ מהקשים ביותר בחיי
    נראה כאלו המצוקה והרעב היו הטריגר לכתיבה.
    אני חושבת שתהליך הכתיבה הוא תוצר של מוכנות ודחיפות פנימית ולא של תנאים חיצונים
    כשילדי ראו לראשונה את הסרט "אביבה אהובתי" אמרו: "אמא, נזכרנו בך"
    והאמת גם אני הזדהיתי לא מעט עם גבורת הסרט המדהים הזה.
    אני מאמינה בחדר פנימי משלי, גם אם זה
    שולחן רעוע במטבח
    כשהיו ילדי קטנים חוויתי את שירת גידולם הייתי כולי אמהות-
    חרדה, מאושרת, דואגת
    -כל זה היה מעין שלב אינקובציה לכתיבתי המאוחרת
    אני יוצרת שרגילה לכתוב במצבי לחץ
    אחדים מספורי הקובץ "עלים של חסה" נכתבו במצבי מצוקה מאוד קשים בחיי.
    היום כשעיתותי בידי אני חווה עצלות מפונקת כל הזמן מאיצה בעצמי
    שהזמן קצר(הגיל… הגיל)
    והמלאכה מרובה ויאללה לדרך
    הו ענת
    מה שאת הוצאת ממני בפוסט הזה

  16. ענת, אני שמח אתך על שיצירך מקבל חיים משל עצמו. חילופי המחשבות כאן מעניינים לגבי תהליך היצירה. הרבה פעמים מה שקובע את התהליך הוא נסיבות החיים, וכאן אני מזדהה עם לי – צריך אורך נשימה ורגש כדי לכתוב משהו טוב; ושלל מטלות הקיום שאורבות לנו הן כמו האוויר של מפרץ חיפה לחולי אסתמה. המצב הזה של ריכוז והשראה – לעתים קרובות הופך לתלוי פנאי – נפשי ופיזי.
    ודווקא באותם רגעי כתיבה, כמו שכתבה איריס, אתה משתנה ומתפתח ולומד – וחי (אם הצליחו להקדים את שעון החורף בחודשיים, אני מציע להאריך את חגי תשרי בחודש!). 

    • הכול בגללך/בזכותך נועם… חלק מהתמלוגים אני מעבירה לחשבון שעון הקיץ שלך. אין לי תלונות, רק ברכות שלוחות לך על מילותיך אי אז שעשו בי "שמות". אז מה, הסנדלר המילולי הולך יחף? חכה חכה…

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט