בננות - בלוגים / / רשמים צעירים מביקור בתערוכת וקסמן
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

רשמים צעירים מביקור בתערוכת וקסמן

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אתמול בצהריים שאלתי את בתי הבכורה, תמר שם אור, אם היא רוצה להצטרף אלי לפתיחת התערוכה של ידידי האהוב יוסי וקסמן. תמר היא בת 21, אמנית בזכות עצמה, שחקנית תאבת תרבות ואמנות. זה מכבר היא שבה  משהות חניכה בת חודשיים בניו יורק, ולא שבעה מלספר על תערוכות מדהימות שבהן ביקרה ועל הצגות נפלאות. החלטתי להעשיר אותה מטעמי בעוד חוויה – הפעם ישראלית למהדרין.

 עברנו שעה ארוכה מציור אחד של יוסי למשנהו. כשיצאנו גמלה בי החלטה לכתוב פוסט שיתאר רשמים מהתערוכה, כדי לשתף בהם ולעודד צפייה המונית. כיוון שחשדתי בעצמי שאני משוחדת רגשית באהבה והערכה אפריוריות ליוסי, עלה בי רעיון לתחקר את תמר ולהביא את רשמיה הבתוליים. בלילה גיליתי שאיריס קובליו "גנבה" לי את רעיון הפוסט. בכל מקרה אחר של "גניבת" רעיון הייתי מצטערת – לא הפעם. להפך. בבוקר ראיתי שגם יוסי העלה פוסט בעניין התערוכה. כמעט ויתרתי על רצוני הראשוני מאמש. החלטתי שלא. לא תמיד כל המוסיף גורע.

 אז הנה, כה אמרה תמר על תערוכתך, יוסי וקסמן הצייר, שדרכינו נפגשו לראשונה בהיותך סופר ברוך כישרון מילולי ועתיר דמיון.

 

 

"הציורים של יוסי ממכרים ממש. התחושה היא שיש המון עומק מעבר למה שקולטים בהתבוננות ראשונה. אנחנו מתמכרים בדרך כלל לדברים שגורמים לנו טלטלה רגשית. משהו חד ממדי הוא בדרך כלל שטחי. אותו די לראות פעם אחת למען תחושת הסיפוק. הציורים הללו נועדו בעיקר לאנשים שיש להם מסה גדולה מאוד של רגשות. אבל גם אנשים שלא מחוברים יותר מדי לצד הרגשי שלהם לא יוכלו להתעלם מהטלטלה הראשונית שהציורים האלה יגרמו לה. אנשים רגשיים צפויים להיות מסוגלים יותר להכיל.

חלק חשוב בעשייה אמנותית תופסת הטכניקה. פה הטכניקה משתלבת מדהים עם הרגש ועם הרעיון הקונספטואלי. כמו בשיר שבו המצלול תואם את הרעיון. בציורים של יוסי כל משיחת מכחול תואמת את הרעיונות הרגשיים הקונספטואליים שעומדים מאחוריהם.

 מדהים שהחוויה הראשונית היא חוויה של אימה, אבל בהתבוננות נוספות מגלים דברים שונים בתכלית. נוצר דיסוננס חזק מאוד בין שתי תחושות – רחמים לצד אימה. זה מעורר למחשבה שכשפוגשים הרבה רוע, אם משנים את זווית הראייה אפשר לחשוף את הפגיעות שיש מאחורי גורם הרוע.

כל משיחת מכחול של יוסי מובילה לקליימקס. כל משיחת מכחול היא שיא לעצמו שנוצר בדם הלב.

ציור שלא כמו צילום וידיאו, למשל, מעביר הבעת פנים אחת. להעביר מבע עיניים שיכול להתפרש בכמה פרשנויות הפוכות זו מזו זה סוג של גאונות.

 יוסי מעביר בציורים שלו כאילו בו זמנית גם שיקוף של מציאות וגם את הפרשנות שלו לאותה מציאות.

התחושה היא שלטבע יש המון המון כוח, ומצד שני יש גם חוסר האונים כי הוא תלוי בנו, בני האדם. אנחנו שולטים בטבע. למשל, מלחמת השליטה הקדמונית של החיות בצד זה שהן פוחדות פחד מוות מאיתנו – בני האדם המשמידים. בתמונה של האישה והזאבים, למשל, מבע העיניים של החיות גם מאיים וגם מיוסר. האישה מאוד דומה לחיה ברוע שבה, בכיעור ובחוזק. יוסי מבטא בהרבה ציורים שלו מלחמה בין החיה לאדם וגם זהות ביניהם.

 מלחמת הזהות!"

 בערב אמרה פתאום תמר: "את יודעת, אמא, הציורים של יוסי לא עוזבים אותי."

 אכן, לא עוזבים. ואנחנו לא נעזוב אותם. בהזדמנות הראשונה, יוסי, לאחר שוך החגיגה המטלטלת שלך, נגיע בנחת לראות את הציורים בנחלה הטבעית שלהם בעין הוד. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 תגובות

  1. יוסי וקסמן

    ענתי'לה, כל כך מרגש מה שכתבת…
    באהבה, יוסי

  2. איריס קובליו

    ענת, מאד אהבתי את מה שכתבת. מדוייק כל כך ויחד עם זאת אישי שלך. וטוב עשית שפרסמת. כמה שיותר -יותר טוב. מגיע לו.

    • יוסי ואיריס היקרים, את דבריכם הנעימים אמסור לתמר בתי. אני בסך הכול הייתי המראיינת והמביאה לדפוס, וכן גם המתפעמת האמהית הגאה מניסוחי רשמיה, ושמחה שאהבתי ואהבתה לך, יוסי, וליצירתך התלויה על קיר, נפגשו.

  3. אני לא מכירה את עבודותיו של יוסי וקסמן, בהחלט מעורר עניין. אבדוק תחילה באנטרנט. דרך אגב לא ציינת איפה התערוכה.

    • גליה, אנא אל תערכי שום בדיקה באינטרנט. תהמרי על מילותי ועל מילותיה של איריס קבליו, כדוגמה. ואם את אוהבת ציור ומבקשת ריגוש עז ומיידי, פשוט לכי ותחווי. לא ציינתי פרטים טכניים כי יוסי מטעמו עשה זאת בבלוגיה לא פעם. אז תזכורת נוספת. התערוכה היא בבית האדום – גלריה לאמנות. הבית כשמו כן הוא – אדום מאוד ונמצא ברחוב שלבים 18, חזית אחורית. (הפנייה היא מדרך בן צבי שמאלה, לא רחוק מרחוב שדרות ירושלים-יפו). התערוכה תינעל ב-14 ביוני ועד אז יום שני-חמישי בין שעה 11 ל-19, שישי-שבת בין 10 ל-14.

  4. עוברת אורח

    סקירה כזו מקסימה ומעוררת סקרנות היא דבר נדיר. אז נראה שגם התערוכה הזו היא מאוד מאוד מיוחדת.

    • לעוברת האורח, אכן תערוכתו של יוסי וקסמן מיוחדת במיוחד. אנא זכי עצמך בחווייה עזת צבעים ותכנים שלמענה בניתי גשר של מילים.

  5. חנה טואג

    התבוננות עמוקה בסבטקסט של הציורים המתארים רוע וחייתי , אך בו זמנית גם פחד וחולשה ובתוך המצוייר נמצאת גם הפרשנות
    אהבתי את פרשנותה של בתך תמר
    היא מעמיקה להסתכל בציוריו של וקסמן, שהם ציורים מיוחדים ועזי מבע
    כפולי קרקעית

    • חנה, בוקר טוב ושבוע טוב. כוחן של מילים עזות מבע וכפולות קרקעית כשלך אלי – כוחן לרומם מאוד רוח שלושה: יוסי וקסמן, תמר בתי ואנוכי. יבורכו לבך ועינך הקוראת והמתבוננת.

  6. חני ליבנה

    פוסט מרתק ענת, גדלות נפש ורוח

    • גדלות נפש ורוח שלך, חני, לכתוב כך על פוסט שנכתב מאהבה ומהערכה… תודה!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט