בננות - בלוגים / / והיתה כאש בוערת – על שירתה של חיה אסתר
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

והיתה כאש בוערת – על שירתה של חיה אסתר

 

 

 

 

 

חיה  אסתר/ "שרפה" / כרמל/ 2006/ 238 עמ'

 

אל ספר שיריה של חיה אסתר "שרפה" התוודעתי בזכות חילופי ספרים בדואר ישראל. המנהג היפה הזה מתקיים מעת לעת מאחורי הקלעים של מחוזות המטע. החלפת הספרים – לפחות זו שהתקיימה ביני לבין חיה אסתר והאחרים – אינה נעשית מטעמי יחצ"נות עצמית אלא מטעמי חברות טהורה בין יוצרים. אך אני, אין מה לעשות, אם כי זה מכבר הסרתי מעלי את תווית ה"מבקרת" הנוהגת לפרסם ואפילו להתפרנס משיתוף בחוויות הקריאה, עדיין ותמיד כנראה יהיה בי הדחף לשתף במילים כתובות על ממצאי קריאתי במילים כתובות שרוח יצירה באפן.

 חיה אסתר, עמיתתנו, נוהגת מעת לעת לפרסם משיריה, בבודדת. ובעצם על מאפייני שירתה העיקריים אפשר לעמוד בנקל על פי כל שיר ושיר. אך כשקוראים בספרה השלם, היפהפה – גם הודות לשזירת ציוריה בין השירים והשערים – האמפקט של השפעת המאפיינים כולם יחד וכל אחד לחוד עצום שבעתיים. שירתה של חיה אסתר היא מדיטטיבית, סוחפת אל בין שורותיה קודם כול את מלוא החושים ועוד לפני שבכלל נמצא הצורך להבין על מה היא כותבת. חתימת יד היוצרת שלה כה ברורה ומזוהה – כך חשבתי לעצמי – שגם אם יעירוני באמצע הלילה וימציאו לי כמה שירים של משוררים ויבקשוני לזהות מי כתבם, סמוכה ובטוחה אני שאת זה של חיה אסתר אזהה מיד.

 אלמלא היו אלוהים ואהבת האלוהים מככבים במרכז בימת "שרפה" עב הכרס (יחסית לרוב ספרי השירה העבריים הרואים אור כיום), הייתי יכולה להגדיר את שירת "שרפה" כפגנית – פואטיקה המעניקה כוח מאגי לטבע ולמופעיו. המאגיות היא "שם המשחק" של היוצרת בחומריה. דומה שהיא עצמה מצויה בטרנס כשהיא כותבת ואל הטרנס הזה נסחף הקורא. הוא אינו עוצר אחרי כל שורה על מנת להבין על מה או למה התכוונה המשוררת. בעת הקריאה דומה כי מלוא חושיו מתעוררים באחת להבעירו באש המילים הפורצות לכאורה כל סכר של תבנית שירית סדורה.

 במהלך קריאתי בספר הזה מצאתי עצמי לא אחת מתמלאת קנאה בדוברת. פשוט כך. קנאה על שום מה? על שום יכולתה לטרוף את החיים, לכתוב עליהם ואותם ואותה בתוכם ללא שום עכבה או מחסום. היא נשרפת באִשם אך לא מתכלה, כי אם להפך. הבערה מתלבה עוד ועוד ומבעירה אותה בתוך ולמען מדורת היקום הנפלאה במלואה. הרבה יופי, הוד והדר יש בחזיונות היקום של חיה אסתר. ועיקרם אינו מתגלה משום מראה העיניים המתבוננות אלא מכוחו של היצר הפעור להתחבר אליהם, להתבולל בהם ולבלוע אותם ללא שום יראה. חיה אסתר אינה "חוששת" או נרתעת מתיאורי השתגלות גלויה וחשופה עם כל הנקרה בדרכי יצריה ויצריותה. נזכרתי תוך כדי קריאה בתיאורי המיניות שבשיריה של יונה וולך וכן בתיאוריו של אהרון שבתאי בשיריו לזיוה. ולא, שירתה של חיה אסתר אין בה ולו קמצוץ מן "הבוטות" שנכרכת לא אחת בחשיפת היסוד המיני בשירה. המיניות בשירת "שריפה" כולה רוך ועדנה, אם כי היא מגרה ומלבה את היסודות האורגזמתיים המצויים קודם כול בנשמתו של המזדווג. האורגזמה על פי חיה אסתר אינה אלא ההתמזגות השלמה ובשיאה עם חומרי ההוויה האלוהית. ובהוויה הזאת, בשיא סערת החושים, הכול מתערבל ונהיה לאחד. אין חציצה בין תהום רבא לעולמות של מעלה, בין צרחה לדממה, בין טירוף מלא להיגיון צרוף. רק אדם מלא בעצמו ולטובתו, רווי בהכרת כל מכמניו ובטוח בהם, אוהב את יפי בריאתו שלו, מסוגל לנוע כך בין כל חומריו ולהניח להם לנוע ללא מעצור כמעט בין עצמו לבין כל שמחוצה לו – הלוך וחזור, פנימה והחוצה, וחוזר חלילה.

תפילה אחת לדוברת בשיריה של חיה אסתר. והתפילה הזאת נענית במלואה – לפחות על פי שיריה, כולם עד אחד. "יינשאו מעופפים נתיבי תשוקה חסד חיים/ חג בגבהים דבר לא נגדע/ שמש לא נשברת/ הגבר בי הגבר הרוח נתייחד נתאחד נהיה לאחד / כי רוח הוא גבר גוהר וגובר וקדוש הוא הדם" (עמ' 28). ו"משב הרוח למסע/ צעיר לעד עתיק יומין". אין מוקדם ומאוחר. אין צעירות וזקנה. אין פריחה וכליה, כי אם בעיני המתבונן. ועיני הדוברת בשירת "שרפה" אין לה חלק בנפרדות ובהפרדה הללו. מה שהיה הוא שהווה והוא שיהיה. נישואי נצח. "הנה ימים באים ביערות העד של געגוע/רוח התשוקה ינהם בין ההרים/יצית אור בנשמתי/ישאוני געגועי הלאה מעלה/ בכיסוף אינסוף הלב הוא שיכרון רותח/הילולת כלולות להתעלות… נכספה לך נפשי/ בשרי לך כמה/ אהובי/חפה יפה אין צלקת בנשמה אוהבת… ולא יכולתי לשאת צרב הגעגוע, לבי נקרע שתת/ הרפי אמר לי קול ממעמקים/ אל טמון אל שואף ליחד / אל תאבקי…" (מתוך "אלאל" עמ' 75-78).

אז זהו הסוד. זהו סוד הכוח לעמוד בלהבה המתלבה, להכיל הכול ולהיוותר שלם, להישרף מבלי להתכלות ולחיות בשלום וברפואה שלמה עם כל הצלקות – לא להיאבק, לא להתנגד, לא להעמיד חומות, והעיקר – לא לפחד כלל.

 גם לא מן המפגש עם הסיטרא אחרא, כי אף הוא קטן על הדוברת מטעם המשוררת: "כשהכתר שלי מתפוצץ מרוב אושר/ אני שוכבת עם השטן" (עמ' 143).

אז כן, חיה אסתר, גם לי נדמה הבוקר הזה שאני מסוגלת להתפוצץ מאושר גם אם אשכב עם השטן, כי הרי מיהו ומהו אם לא מלך מלכי התאווה והחטא שאף הם אינם כאלה אלא בעיני המתבונן/ננת – או בעצם החווה ללא עכבות התבונה והתובנה שבה אנו מורגלים ושלה אנו מחונכים/מאולפים. מן הראוי והרצוי שבעת ההזדווגות לא נראה בעצם דבר, כי אם נחוש מן הבטן – אותו מקום פלאי שממנו החיבור המיטבי למי שברא אותנו ולכל מכמני גן העדן מאז ולעולם, גם אם לפעמים אנו שוגים לראותם בצבעי אש הגיהינום.

לפני שבועות ספורים העלתה חיה אסתר פוסט שבו שומעים אותה קוראת משיריה. קריאתו של משורר את שיריו יש בה בדרך כלל מעין פרשנות עצמית. האמת היא שהופתעתי אז מאוד מדרכה של חיה אסתר לקרוא את אחד משיריה היפהפיים – "אלאל". היה זה תוך כדי שקראתי אני את ספרה. רבת פנים וסגולות ותכנים ויכולות היא חיה אסתר, ובעיקר יסוד ההפתעה טבוע בדמה היוצר. ובעצם יסוד זה טבוע בדם כולנו, רק שהוא כבוש ומסתתר עד שהוא מתמגנט אל הקול הקורא אליו להתעורר מתוך ואל שירי "שרפה".  

  

 http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=360&itemID=22283#post22283

 

 

19 תגובות

  1. ענת אהובה ויקרה לי מאוד, אני בוכה מרוב אושר. מלאך בוער של חסד את בשבילי הבוקר, איך את בוערת אתי, איך בחיבוק אדיר של חדות המחשבה והטרנס את חודרת, מתמזגת בכתיבתי, מאירה את הלוז, מעמיקה, זורמת, מעוררת, נוסקת לעולם שמעבר, לוגמת, חולקת את היופי הטמון בכולנו עם כולנו, כי מה שכתבת היא יצירה בפני עצמה. יצירה מוסיקלית במילים. ואני לא יכולה להתאפק ועפה אלייך לנשק לחבק אותך לאהוב אותך. תודה לך יקרה, שרפה, מלכת החסד

    • אם את תתאפקי, אבוי לנו. ואני לא ידעתי את עשיתי רק שעשיתי זאת מהאש ששירייך ליבו בי. אז לפחות היום נעלה יחדיו בסערה השמיימה ובלבד ששתי רגלינו יישארו כאן למחר ולעוד הרבה הרבה ימים. תאבת חיים ארוכים אני – לעצמי, לך ולכל אוהבי החיים כנתינתם. והנה עוד דמיון בין אישנו – בכי הוא שפת השפות, בטוב וברע. ברעש ובדומייה. בשיא האהבה ובייסורי פצעיה. ומי ייתן ונמשיך לבכות בעיקר בשיאי הםריחה וההנאה. הללויה!

    • אהובה. המילים עולות לי ומתערבלות מרוב התרגשות, ומה שאגיד לא ישקף כהוא זה את תחושתי ואת רגשותי. חשפת את השטן, הראת אותו בפניו האמיתיות, פני העונג התאווה, התשוקה, הכוח, הכישוף, התמזגת עם האחד, גילית את החומר הראשוני הטמון בבריאה. כן כן, כתיבה כמו שלך היא מתנת אלוהים הטמון בכולנו. הבה נשכב איתו עוד ועוד. נתמזג בו נזדווג באורגזמה אדירה נחדור אל הנצח. תודה יקרה. אוהבת אותך מאוד. חיה אסתר

      • יקרה, מעיין הדמעות הוא טהור מטהר. ובדמעות שמחה, זורם שיקוי עדן. כן, יקרה, נעלה בסערה השמיימה, ונחזור לכאן מחוזקות שבעתיים. מגלות עוד ועוד סודות, כישופים, תמונות, טמונות. אושר. חיה אסתר

        • אמן סלע. רק תמונות אושר, כי מכוחנו האולטימטיבי להפוך/להעלות כל תמונת חיים לתמונה שכזו. וזו המתנה הכי יקרת ערך שזכינו בה.

          • הנה סוף סוף אני יכולה להגיב ,מהבקר אני מנסה
            כמה יפה ורגישה הרשימה שלך ענת כה דקות מזוקקות מדוקקות אבחנותיך לגבי שירת האש האקסטטית של חיה אסתר
            נפלא לפגוש את זה על הבוקר
            ולמה צריך בכלל
            להתאפק
            מי צריך את זה
            המשך יום נפלא לכולנו

          • החלטתי שעניין התגובות הנמלטות הוא "מבחן שירלי" לבדיקה עצמית עד כמה אנחנו נחושים ברצוננו להגיב ובמילות התגובה. יחד עם זאת, כמו לגבי מכמונות המשטרה אפשר להתגבר גם על המבחן באופן הזה: כל תגובה שנכתבת, לפני שליחתה לסמנה ולעשות "העתק". אם התגובה נמלטת אפשר לסגור את המטע ולשוב אליו ולעשות "הדבק". כך לפחות נחסך הכורך/התסכול לשחזר את נוסח תגובתנו. ואכן חנה, הלוואי ולא תידרש להתאפק בכלום. פשוט לזרום/לשעוט/לסעור עם כל (או רוב) מאוויינו – יהיו התוצאות אשר יהיו. ההפך מ"אילוף הסוררות"

          • צ"ל כורח/תסכול…

          • ענת יקרה הרבה אושר, שמחה, גדילה, ניתוק מוסרות וחופש טמונים בשעיטה הזו, ותודה על הוראות ההדבקה. אשה אהובה. חיה אסתר

          • ולך חנהלה תודה על דברייך, הרגישים היפים. חיה אסתר

  2. ענת הי,
    כתבת נהדר — בכתיבתך השזורה ניצוצות אור הצלחת להביא לידי ביטוי את ניצוצות האור שבשירתה של חיה אסתר.
    תודה — צדוק

  3. חיה אסתר היא משוררת יחידאית !
    אין דברים כאלה !
    וכתבת את זה יפה ביותר ענת
    כבוד 🙂

  4. ענת שלום
    כתבת נפלא
    קראתי את הספר ואני חותם על כל מילה ממילותייך
    אהבתי מאד את הדיאלוג הנפלא ביניכן מלא אהבה
    ובשירתכן אחת לשניה סחפתם אותם לערסל אהבתכם

    • צ״ל סחפתם אותי

      • האמת הפשוטה היא כזו, חיכיתי לתגובותיכם במיוחד, כי אני יודעת שאף אתם כמוני סחופי שירת חיה אסתר הנכם, ורציתי וקיוויתי שתבואו למסיבה שקיימתי כאן לכבודה ובעיקר לכבוד שירתה. אז עכשיו משהגעתם אפשר להרים כוסית! ולהמשיך לחגוג בכיף מבעיר/בוער! בוקר טוב ישראל

        • ענת אהובה, נהדרת. ושוב את נותנת לי מתנת השכמה עוד לפני הזריחה, איזו מסיבה, הרמת כוסית של אהבה טהורה עם אנשים נפלאים, כותבים מיוחדים, יפים בנשמתם, יפים בכתיבתם, התגובות טהורות כמו האוויר לפני הזריחה. וריקוד המילים מעניק לך את האהבה שאת ראויה לה. את האוויר הצלול הנקי, את האושר את המרחב שנותנת לכולנו הנתינה, את ההתמזגות עם נשמה המגיבה לרצון הגדול של כולנו לתת. עשית, עשיתם לי את היום בגדול. חיה אסתר

        • ענת אהובה, נהדרת. ושוב את נותנת לי מתנת השכמה עוד לפני הזריחה, איזו מסיבה, הרמת כוסית של אהבה טהורה עם אנשים נפלאים, כותבים מיוחדים, יפים בנשמתם, יפים בכתיבתם, התגובות טהורות כמו האוויר לפני הזריחה. וריקוד המילים מעניק לך את האהבה שאת ראויה לה. את האוויר הצלול הנקי, את האושר את המרחב שנותנת לכולנו הנתינה, את ההתמזגות עם נשמה המגיבה לרצון הגדול של כולנו לתת. עשית, עשיתם לי את היום בגדול. חיה אסתר

          • ענתי יקרתי,דוד עם הלב הרחב והקול החם, ריקי המקסימה, המשוררת בכל ר"מח אבריה, צדוק הטוב, המדויק, המלא הומור, החכם, איזה כף לרקוד לשעןט לבעור להישטף להיסחף בחגיגה בוערת מדליקה עפעפי שחר. תודה חיה אסתר

        • תודה רבה לך ענת
          כשרונך ניכר גם בשירה
          לעולם לא הייתי מפספס את הריקוד היפה הזה
          אז לחיים עכשיו ויהיה לנו לחיים גדול בהשקה הקרובה
          של המשוררת הגדולה מכולם בשבילי

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט