בננות - בלוגים / / אנו נושמים
היישר מן הגלות/ הבלוג של בוריס גֶרוּס
  • בוריס גרוס

    בוריס גֶרוּס (Boris Gerus), מתרגם, סופר, מסאי, משורר, חוקר תרבות, מוסיקולוג.   יליד 1978, אודסה, אוקראינה. בארץ מ-1991, בוגר המגמה למוסיקה בתיכון עירוני א' בתל-אביב. שני תארים בהצטיינות באקדמיה למוסיקה והחוג למוסיקולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב. עתה משלים עבודת דוקטורט בחוג למוסיקולוגיה, אונ' ת"א. מתרגם ספרות פולנית, רוסית אוקראינית וביילורוסית. זכה למוניטין כמתרגם מוביל מפולנית בשל תרגומיו שהתפרסמו בשנים האחרונות בכתבי העת השונים (מטען, עמדה, עתון 77), וכן בהוצאות הספרים הגדולות (הרומן "ללה" מאת הסופר הפולני הצעיר יאצק דנל בתרגומו התפרסם בפברואר 2009 וזכה לתהודה יוצאת דופן ולשבחים על התרגום בעתונות). בין תרגומיו שירה ופרוזה של: יוליאן טובים, אדם זגאייבסקי, זביגנייב הרברט, אווה ליפסקה, רוברט קולשה, יאקוב מנשטיין, סטאניסלאב לם, מארק חלאסקו,  משוררים פולנים צעירים, דניאיל חארמס (מרוסית) זמיצר ווישיוב (מביילורוסית) ואח'. הוצאת כתר תוציא בזמן הקרוב את ספרו הסופר הפולני מארק קרייבסקי "Festung Breslau") בתרגומו. תרגומו ל"שעת העקרבים" מאת קרייבסקי ראה אור ב-2010 ב"כתר" בספטמבר 2008 הוזמן כמלגאי על ידי שר התרבות והמורשת הלאומית של פולין וכן על ידי מכון הספר בקרקוב לסדנת יצירה למתרגמים ב-Villa Decius בקרקוב על הישגיו בתחום תרגום הספרות הפולנית. זכה במלגות מחקר בינלאומיות יוקרתיות. הרצה באוניברסיטאות פולניות, ביניהן אונ' וורשה, היאגלונית בקרקוב, אונ' וורוצלאב. ב-2006 לימד ספרות ישראלית במחלקה ללמודי היהדות באוניברסיטת וורשה. לימד קורס בתרבות וספרות ישראלית בחוג ללמודי המזרח התיכון, האוניברסיטה היאגלונית, קרקוב. באוקטובר 2011 ממשלת פולין קיבלה החלטה להעניק לו את עיטור ה-BENE MERITO על השגים יוצאי דופן בתחום התרבות וחיזוק מעמדה הבינלאומי של פולין.

אנו נושמים

אנו נושמים.

 

פרק א'.

 

מאת בוריס גֶרוּס

 

אנו נושמים.

Annuntio vobis gaudium magnum[1] – אנו נושמים

זאת אומרת, כדרכם של בני האדם, אנו נושמים.

נושפים, מעבירים את האוויר אנה ואנה, דוחסים אותו, מצפצפים אותו דרך הריאות ספוגות העישון או הכושלות סתם, כי לסבא היה ככה.

אנו נושמים. גם הצרפתים הגדולים, וביניהם לרוב כאלה שכבר אינם נושמים, אמרו והעירו על כך רבות. והוסיפו והעירו. וחדלו מלנשום בבוא העת או בלא עת.

אלא שהעת היא זו שעושה את הכל.

אנו נושמים ונושפים בעורפו של מותנו, מודדים את המרחק אליו בנשימה ואין מי שימנע את הפעולה הזו, הטבעית כל כך והממיתה כל כך.

ומגיל מסויים אנו יודעים שכל נשימה שלנו, כל חרחור נספר ומקצר את הדרך אל החושך הנצחי, אל הניוון והעצירה המוחלטת בהחלט, שלא נימלט ממנה.

כך שנשימת האוהבים הצעירים על חוף הים ונשימתו של המחרחר קטוע הרגליים, פיסת הבשר הדואבת שראיתי אתמול בבית החולים שליד משרד המשפטים הפולני בוורשה לא אחת היא. הם יתקשו להיפרד ממנה וינסו לנשום ככל העולה על דעתם וזמנם. הוא נראה כי יסרב. ואני שהבטתי בו, בשכוב על מיטת השרד בבית החולים הממשלתי, בלב נכמר ככל שיכול להיות ובכל זאת בהקלה האנושית השפלה, הנה תראו, אני עוד לא שם. היום אני לא שם.

ויש האומרים כי למות בגיל שלושים זו כבר איננה בושה. לא אבוש, זה בטוח. אלא שהעת, המרווח הזה, הזמנים, שממלאים בין הלידה הכואבת למוות המכוער והאלים,

העת הזו מלאה לרוב פחד.

 

חברי, פוחד. הוא פוחד באמת. איננו פוחד ממני. הוא פוחד מהמרצה באוניברסיטה, שבשיעור השני השנה עקצה אותו עקיצה שאיננה במקום, ושרק גילתה לעיני העולם את גודל התסביכים שלה.

היא ישנה בטוב ואיננה חולמת אפילו שהעוקץ שלה משגשג, נכנס מתחת לעור ומרעיל את הדם. משום שהחבר שלי איננו מפחד מהמחירים המאמירים, ולא מהקור בוורשה, איננו מפחד לשכב איתי לאור יום ולא מאוחר בלילה, איננו מפחד מהאבטלה ומהעוני כמו שהוא מפחד מאישה קטנת מידות  ונחרצת במשפטיה.

 

גוגול פחד פחד ביעותים להיקבר חי. פחד שנים רבות.

פחד במכתבים לחברים, ולידידים סתם.

פחד בפטרסבורג, ופחד במוסקווה, פחד ברומא גם כשהיה ישוב בבית הקפה האהוב שלו לאחר יום כתיבה מתיש של הנפשות המתות.

לא פחד לשכב עם הנערים האיטלקים העניים, בפרברי הזנות מפיצת המחלות. על כל פנים לא כך.

בליל מותו תהה אם זהו מותו כביכול או מותו האמיתי.

רופאיו הקיזו את דמו, שמו עליו משחות בוערות וצורבות ונתעללו בו כאוות נפשם, שום מחלקה פנימית באיכילוב לא מגיעה לעצמת סאדיזם שכזה.

שקל את כאביו, ואמר לעצמו שכנראה שאין מה לדאוג, המוות, זה האמיתי, עשוי הגרניט, מגיע.

אלא שהמוות האמיתי היה עשוי עץ של ארון מתים בו התעורר ולא הייתה דרך מוצא.

 

תמיד חשבתי שאימי לא מפחדת משום דבר. כשהייתי ילד, בערך עד גיל תשע, הייתי בטוח שהיא סלע, ein Feste Burg, שבתוך חומותיו המגינות תמיד יהיה לי מחבוא חם.

יום אחד, כשכבר יכולתי להבדיל מוות ממוות, ונשימה מנשימה, שמתי לב שהיא מפחדת. הייתהזו פרצה קטנה בקיר המגן – היא פחדה עליי. שמשהו יקרה לי, שמישהו "יעלוב בי" כמו שהייתה אומרת, והתכוונה בוודאי לדברים אחרים. למנוע את הכל היא לא יכלה, עלבו בי, אולי לא באופן הנורא שתיארה לעצמה, אבל צרבו את העלבון בעורי. והיא נלחמה עליי, היא נלחמה בשבילי ולמעני.

אז חלק מהפחדים שלה החלו לעבור אליי בלילות.

הפחד מעוני. מעוני מוחלט, שאני מכיר את ריחו של הפחד הזה, מחלחל, כמו המים הדולפים מהצינורות לאחר רעידת אדמה.

הפחד להיוותר חסר כל, חולה חסר בית, נטוש כמו חתול רחוב שלא מאכילים אותו כי הוא כבר צולע ועוד מעט ימות בלאו הכי.

והיום אני יודע שאני מוריש את הפחד, יחד עם הכל, כפי שמורישים הכל מהוריהם. אמא שלי לא מפחדת מהגיל, ולא מהמחלות, ולא מהזקנה, וגם לא מתקתוק שעונו של המוות על הקיר שבסלון. היא מפחדת מדבר אחד – חולה סכרת יבין ללבה – היא מפחדת מקטיעת רגליים, והפחד הזה מחוסר האונים המקולל של היצור האנושי הכשרוני ובר החיים מציף את הווייתה.

 

ואם המוות סופר הנשימות יעצום את עיניה בטרם יושיט ידיו אל עיניי, אף אחד לא יפריד יותר ביני לבין בור מלא פחדים שלה ושל הדורות הקודמים.

ולידם, הפחדים שלי נראים ודאי כמשחק ילדים עזוב. כקשקשת של כלבלב.

אולם למרות שאימי נהגה לומר לי שאינני יודע לחיות ואינני מבין מה הם החיים באמת, אני עומד עתה על רגליי הנפוחות ממחלתי, ואני מסוגל לראות את ראשית הבור.

ואין שם שום דשא וכלבלב בשטח.


[1]  לטינית – "אני מכריז בפניכם דבר צהלה גדולה" – המילים הראשונות של הצהרה טקסית על בחירת אפיפיור חדש

28 תגובות

  1. גיורא פישר

    אחד הקטעים המרגשים והחודרים שקראתי בזמן האחרון.
    מתחקה אחר ההתמודדות שלו (שלנו) עם המוות בלי לעשות הנחות.
    אני לא רוצה להתייחס לחשיפה האישית הבאה לידי ביטוי בקטע הזה מאחר ואני רואה בו ספרות מצוינת וכל מיני איחולי בריאות רק ירדדו את ההתייחסות לקטע.
    אבל בכל אופן..

  2. יוסי גרנובסקי

    ככל כתיבת אמת, הכתוב כאן חודר אל מתחת לעור. בוריס הוא אחד הכותבים היותר מעניינים באתר הבננות הזה, הדי נלעג בעיניי, העובדה שכתיבתו זוכה לתגובות מעטות רק מעידה על רמת הקוראים כאן, שהם בדרך כלל גם הכותבים כאן. בוריס, אני מחזק את ידיך. ראה את המייל ששלחתי אליך.
    מחבק אותך, יוסי

    • גיורא פישר

      ליוסי גרנובסקי שלום
      אני מסכים איתך שיש מידה של בעיתיות בתגובות באתר "בננות". למביט מבחוץ (וגם מבפנים) נדמה לפעמים שהמחמאות מופרזות, מוגזמות ולעתים תלויות בענינים חברתיים או מקצועיים.
      אך עדיין, כתיבת תגובה מחייבת קריאת היצירה ,מחשבה עליה ומציאת הדרך הנכונה לתגובה.
      כל זה גוזל זמן ואנרגיה.

      לכן, יש צורך במידה מסוימת של הדדיות.
      מאחר ובוריס לא טורח להגיב ליצירות של אחרים מדוע שמישהו יטרח לכתוב אצלו?
      אני בטוח שיש קוראים רבים הפוקדים את הבלוג שלו (הוא יכול לספר לך כמה מבקרים יש אצלו).
      לכן הזלזול בקוראי ומגיבי ה"בננות" לא הוגן.

      • יוסי גרנובסקי

        ערב טוב גיורא, אני הייתי רוצה לראות יותר תגובות של קוראים כקוראים נטו, ולא ככותבים/קוראים שהאופן שבו הם מגיבים מותנה ביחסים החברתיים שנוצרים באתר הזה. קורא טוב אמור להגיב ליצירה הכתובה, ותו לא. אבל, כמו שאומר אחד מחבריי, קשה היום למצוא קורא טוב. כותבים ישנם רבים, אבל קוראים טובים? כמעט ואין.
        מעבר לזה, יש משהו בעייתי בפרסום תגובות באינטרנט, לפחות בעיניי, הכתיבה המהירה, לעתים חפוזה, רגישות היתר של היוצרים שעלולה להתיר את הרסן ולשחרר בהקשת מקש דברים שאחר כך מצטערים עליהם, ואין דרך חזרה, כל זה גרם לי להתרחק מהאתר, שבעבר פירסמתי בו. חרגתי מהרגלי שלא להגיב או לכתוב כאן כי אני חש באמת כואבת בכתיבתו של בוריס, שכפי שכבר אמרתי, יצירתו מעוררת בי עניין. אני לא מזלזל בכותבים האחרים, אם כי ניתן להבין ממה שכתבתי קודם את דעתי על רובם, ואני לא חוזר בי מדעתי זו, אבל וודאי שישנם גם בין האחרים כותבי אמת.
        יוסי

        • גיורא פישר

          ליוסי
          גם אני חפץ לקרא ולדעת את דעתם של "קוראים" שאינם כותבים באתר.
          עשרות רבות מאד מאד ועוד מ פוקדים את הבלוג שלי. אך המגיבים לרוב הם חברי הבלוגיה.

          דרך אגב, מדוע שלא תחזור ותפרסם כאן,קח בחשבון שאם לא תגיב לא יגיבו אצלך, אבל אני מבטיח לך שיהיו לך קוראים רבים מאלה שזכו להם ספריך וכתב העת שאתה עורך.
          בסופו של דבר, זה מה שחשוב
          שבת שלום
          גיורא

          • רפת חלב שחור

            בוא גיורא ידידי,נאמר כאן אמת :
            אין קונים לחלב שחור
            בוא,גרנוסקי,נאמר אמת:
            אין כאן בנים יחידים.הבלוגייה היא המקלחת
            של הקיבוץ (כדימוי) של שנות החמישים.
            לאיש אין תא לעצמו באמת.כמובן יש כאלה שמשתלטים
            בחוזק יד על ברזי המים החמים,לקול תשואות החברות
            הצעירות שבמקלחת הנשים מעבר לקיר הפח.
            אנחנו כבר בשלב שמה שקורה מעבר לקיר הפח מכתיב
            יותר מכל דבר אחר.החברה חוה מובילה את המקהלה.
            בוא,ידידי בוריס,נאמר אמת:
            אתה מדליק כאן מדורה ושופך בנזין.הלהבה והאיכול – מהיר מדיי.טווח הנשימה : קצר מדיי
            עירוב החומרים: בעייתי מאוד.הפריסמה האישית
            מסוככת באופן מוגזם על התמונה שאתה מצייר.
            בוא,גיורא,נאמר יחד לבוריס:
            הטחות הצבע מהירות מדיי,בד התמונה שלא הוכן מראש,אינו מחזיק את הצבע.הוא נוזל לצדדים.
            בוא גרנובסקי,נודה יחד שהבלוג כז'אנר רק מעודד
            את סוג הכתיבה הזה,שאין לו אף פעם המשך וייצוב
            -הוא כלה וצריך לפרנס את הבלוגייה במשהו חדש.
            בוא גיורא,נודה יחד שהבלוגייה אוכלת את יושביה
            בלי שדהם מרגישים.הם זקוקים לחיזוקים הדדיים
            כדי להמשיך,החיזוקים מוענקים באורח אוטומאטי וכלאחר יד,כחלק מאורח חיים שכולו תיבת תהודה
            צולעת,מין היכל תרבות מהופך,שבו יש
            2700 נגנים – כמספר הצופים,ורק ארבעים צופים
            -כמספר הנגנים.התוצאה ההכרחית היא קאקאפוניה.

            בוא בוריס,נודה שהוידוי האישי (כז'אנר),המצוקה הקיומית,הסבל הקיומי הולכים
            לאיבוד ב"היכל תרבות" שכזה.איש לא יבדיל
            ולא יוכל להבדיל בין סטראדיוואריוס לכינור סיני במאה שקל – ואין לצפות .

            תודה לשלושת הידידים

          • גיורא פישר

            שלום לך
            כבוד גדול הוא לי ששמת אותיואת פול צלאן באותה רפת.

            בקשר לענייני הבלוג:
            אתה ואחרים מתרשמים מהתגובות ההדדיות של כעשרה יוצרים. קח בחשבון שיש עוד עשרות רבות אם לא מאות הפוקדים את הבלוג בלי "מחויבות חברתית".
            נפלא הדימוי של המקלחת בקיבוץ אבל הוא לא מתאים, אני לא רואה דליפה מתא לתא או השפעה הדדית. עם הזמן כולנו יודעים לזהות את טיבם של הקולות המגיבים ולתת לכל אחד מהם את הכבוד הראוי לו.
            הדימוי של המקלחת הציבורית מעלה חיוך אצלי. ניסיתי לחשוב על מקבילה מחיי המושב. נזכרתי שבילדותי (תחילת שנות החמישים) בית השימוש היה מחוץ לבית בתוך בקתת עץ בדומה למה שהיה בצבא גם בשנות השבעים(אתה בודאי זוכר). אני חושב שאם הדימוי הזה היה עולה אצלך- היית משתמש בו.

            אני רואה ב"בננות" במה לגיטימית. אני מקווה שיצרתי לעצמי חוג קוראים קבוע שמצפה ממני לאיכות שלפעמים אני עומד בה ולפעמים גם נופל. לעיתים אני משתמש בקוראים אינטיליגנטיים (ויש רבים כאלה כאן)שיעירו לי כמו שאתה עושה כאן לבוריס.

            ועכשיו, לעניין הפוסט של בוריס.
            אני לא מסכים עם מה שכתבת, מה שבעיניך הם חסרונות בעיני הן מעלות.
            אני מודע לכך שזו הבעיה שלי.
            השכלתי הספרותית והמוזיקלית נשענת על ידע שרכשתי עד לפני כעשור.
            מאז הפכתי להיות בעל הפרעת קשב וריכוז (כמו בשיר המצורף) ואיני יכול להתעמק בטקסט ארוך ועמוס.
            לכן, כל אותם חסרונות שמנית אצל בוריס ,הם דווקא אלה שמצאו חן בעיני.
            בברכה
            גיורא

            הפרעת קשב וריכוז

            פַּעַם יָדַעְתִּי לָנוּחַ:
            לִקְרֹא סֵפֶר
            לִצְפּוֹת בְּטֶלֶוִיזְיָה
            לִשְׁקֹעַ בְּאַמְבָּט קֶצֶף

            לָשֶׁבֶת.

            הַיּוֹם אֲנִי מְזַפְּזֵפּ אֶת עַצְמִי
            לְלֹא הֶרֶף
            נוֹשֵׁא עֵינַי
            לָדַעַת מֵאַיִן יָבֹא
            שׁוּב
            אֲסוֹנִי.

          • מכתב גלוי לגיורא (במחילה,בוריס!)

            בננות אינה במה לגיטימית גיורא!
            הסלקציה בשער היא בדיחה, כל דכפין
            יתיי ויקבל בלוג,האבחנה בין האישי אינטימי שאינו עניינו של איש לבין יצירת ספרות אינה קיימת,וגרוע מזה:
            חל בלבול מוחלט בין וידויים אינטימיים
            על תחתונים צואים וחריגות נפשית קשה, לפעמים פאתולוגית,לבין מה שמייוצג ככתיבה ספרותית.
            חל גם עירוב תחומין בין סוגות שונות של אמנות וגראפיקה,שאמנם מוסיפים תבלין למרקחת המפוקפקת אבל בינם ובין בלוג של סופרים המרחק גדול.
            תופעות תמוהות כגון שגיאות כתיב (בנפרד משגיאות הקלדה),עיוות כללי התחביר לשירות הספרות כביכול,לשון רחוב ועגה (באופן לא מובחן),והגרוע מכל – סתם גראפומאניה שהאינטרנט רק
            מקל על זליגתה לכל מקום.דווקא בבלוגייה של סופרים העברית והשימוש בה הוא איום ונורא,בהשוואה לתחנות בלוגים (שאינן מצטיינות לכשלעצמן) כגון רשימות.
            וקיימים דברים גרועים מאלה – עגבנות במילים,חלקת לשון,מאור פנים מדומה,הכשרת כל זיבה וצרעת מילולית,
            שאת פניה מקדמים בחום אנושי מן הפה ולחוץ,איומים פומבים בהתאבדות,חשיפת מומים ופגמים מכל סוג מעשה קבצן ברחוב,מעט הסופרים הרציניים הרשומים כאן,הופכים להיות שלא בטובתם ולא בידיעתם מעין הכשר תקף לכל השאר והיתר.
            שלא לדבר על הניסיון ליצור כאן אוטונומיה,שיש לה את מבקריה המדומים
            וחוקריה העוד יותר מדומים והנלעגים,המספקים מין תחבושת אקאדמית
            לכל יצירה צולעת ותורעת והדוגמאות כאן רבות מספור.
            העגבים המילוליים (בלשון תמציתית גסה:) הזיונים המילוליים מזכירים יותר מכל מיני אתרים שהיו נפוצים בזמנו (ואולי גם היום) . עוד תופעה
            שאינה מוסיפה כבוד לא לספרות ולא לכותביה.בלוגיית בננות הפכה להיות מושבת מצורעים כמעט טוטאלית,הספרות נרפשת ונרמסת והופכת להיות בדיחה עצמית.
            והגרוע מכל היא כמובן המצח אשה זונה של הגראפומאניה.במאה הקודמת,לפני האינטרנט,נהגו הגראפומאנים איזה שהיא צניעות,ורובם ידעו לכתוב עברית סבירה
            – כאן בוקה ומבולקה,מעין ספינת שוטים
            טוטאלית ,או לפחות,השוטים הם הזרם המרכזי.הייתי חבר באגודת הסופרים
            שבשנות השמונים התמלאה גראפומאנים,ואלה,משצברו כוח,החלו לטפס על הקירות,להיתלות על הווילונות
            והמנורות,להטיל רפש בכל מה שזז,כילו כל מה שמצאו בחווחים ובסדקים והחלו נטפלים בהאשמות איומות ודיבות נגד אותם פקידים צנועים שהיו ממונים על האגפים הטכניים ועל הנהלת החשבונות
            -כדי ליתן תפקידים אלה ששכרם מועט למקורבים.כאן,שאין מה לחמוס,חומסים בעיקר תשומת לב ורגשות השתתפות בצער
            עלילדות עשוקה ומעשי אונס והתעללות ממשיים או מדומיינים.

            לתוך העיסה הזאת נכנס בלי דעת ידידנו
            בוריס – שהתפתה למה שנראה ממבט שטחי
            כמצע לגיטימי לכתיבת ספרות – הרי זה וזה,וגם זה וזה וההוא,הלגיטימיים, רשומים כבלוגריסטים כאן (אמנם,הם צצים רק לעיתים רחוקות מאוד,והזהירות נודפת מכל מילה שהם מעלים כאן).השילוב של הריחוק הפיזי מהוויה ומהשפה אכן מפתה,זה כמו ללכת בלי ולהרגיש עם (או להפך).אני,שעוקב מקרוב
            אחרי בוריס,אזרח ח ד ש יחסית ובלתי מעורה ב'חיי הספרות',ומעריך את יכולותיו הגלומים ואת כשרונו ואת הבוננות ואת הרגישות ועת מידת העידון,וחושש מאוד שלכל הסגולות האלה יגרם נזק רב.אנו רפתנים קשישים שראו הכל ואינם נוטים להתרשם,לא זה מצבו המיוחד של בוריס כסופר ג ו ל ה,היינו,
            שהמדינה כאן וההוויה כאן אינה נותנת לו מקום וקיום ממשי.חיבור אמיתי ומפרה עם הספרות העברית ,מכונניה ומחולליה אינו מתאפשר דרך משלוחי
            בננות שעברו הבחלה מזורזת (תרתי משמע) לפולניה.כבר עכשיו הוא נתבע ליתר מעורבות בתולעי היצירה של האחרים בבלוגייה,היינו,להפוך להיות חלק מעדת המלקקים שאם לא כן – יוותר גם כאן בבדידות מזהרת.

            באופן שחזרנו לנקודת ההתחלה.ספרות בר קיימא לא יספוג כאן.קשר עם השפה – ישמרנו האל מהמקום הזה.מה שנותר היא אותה בדידות וחורגות של סופר גולה שנענש על לא עוול בכפו גם בחיבור צולע
            כפול – עם העברית ועם ספרותה כאן .

            מוקירך,החבר של בוריס,גרנוסקי ופישר מלמעלה)

          • בוריס גֶרוּס

            לאוחז הרפתות שלום,
            אינני מוכר חלב שחור, לא ללבנים ולא לשחורים. מצוקה אישית יש עשר טונות בשקל, אני יודע.
            המוות – פזור ברחובות, ואיננו אירוע כשלעצמו.
            למען האמת, אינני צריך את הבלוג זה לצרכים של פרסום או לטיפה בכיוון גדילת הפרווה… את הבחירות שלי עשיתי ואת המחירים שלי אני משלם, בדם ובשיניים. ומשום ששום דבר לא מביא לשום דבר, ואישי איננו אישי במחוזותיך, איש הרפתות השחורות, והשווה איננו שווה, וההומאני איננו הומאני, וסטראדיוואריוס לא יישמע במקהלת כינורות סיניים (שעולים, לדאבוני, יותר ממאה שקל) אני קמתי ונסתלקתי מפני הקהל הזה, מפני בעלי הרפתות השחורות. יוסי גרנובסקי הוא חבר יקר שלי, שלבו איתי, ואת מרבית ההתכתבות ביננו אנו מנהלים לא בבלוג, אלא במיילים האישיים שלנו. וטוב שכך.
            רק ניסיתי לשמור קשר עם העברית החיה ואולי לעניין כמה אנשים, שזה לא פשוט במדינה שבה איש כמו עודד כרמלי נחשב מותג. וכבר הואשמתי בנסיון להעמיס יותר מדי צבע. אולי בכל זאת, רפת או לא רפת, קנאת סופרים מדברת מגרונך, אישי היקר?
            אינני זקוק לפרסום בבלוג הזה, הוא איננו דרך הפרסום היחידה שיש לי – השנה עתידים לראות אור 4 כרכים פרי תרגומי ועמלי הספרותי המקורי. ובאשר לוידויים האישיים – אל תדאג, איש רפתות שחור, את גורלי הפרטי אמשיך, אנהל ואסיים בצורה אלגנטית, לא בעדר של מבצעים או קהל, אלא בבדידותו של חדר המנצחים, הרחק מריח הרפת.

          • איש רפת חלב שחור

            לחינם אתה מתכעס.
            אני קורא אותך באדיקות
            ומתחבר מאוד למה שאתה כותב
            ואין כאן עברית.יש לשון שנקראת סורסית –
            מדברים אותה ברחוב וכותבים אותה בבלוג.
            הקשר שלה עם העברית בעייתי מאוד.
            וגם לי,קשה להגיע אל המנורה ולהדליקה בשל
            רגליים חולות,ככל שיש בכך נחמת טיפשים
            ובקשר ליתר דברי הביקורת – איני חוזר
            בי,וצר לי לראות אותך מגיב כאחרון הבלוגריסטים
            כאן שקיבל מילת ביקורת ופצח במחול ויטוס מילולי.
            חדר מנצחים? המוסיקה באולם נשמעת טוב יותר מחדר מנצחים? אוי!
            (הערה: בלוג או לא בלוג,יצירה ספרותית היא יצירה ספרותית גם בבלוג,וככזו היא צריכה התייחסות,ולא כדאי לבקש הנחות בגין הצורך
            לשמור על הקשר עם העברית)
            ועודד כרמלי – אם רצונך להיות עודד כרמלי,זה קל,פשוט כותבים כמו עודד כרמלי ונהיים בן רגע!

          • בוריס גֶרוּס

            תודה על ההבהרה. לא קלטת את הסרקזם בקשר לכרמלי כמותג?

          • בוריס גֶרוּס

            אם זו איננה עברית, אז היכן העברית?
            אתה חושב שזו כתיבה בלוגריסטית, איש הרפתות השחורות? נו באמת, פה ממך לכלכת. וממתי ביקשתי ממך הנחות? הרי לא לחינם אתה קורא אותי באדיקות, כפי שאתה אומר. לא בשל ההנחות הלא.

          • איפה העברית פה?

            אילו ידעתי איפה היא נחבאת,העברית,לא הייתי
            חוסך ממך את הגילוי.
            ודאי יש לה קיום תולעי ובלתי מודע,ברחוב ובבלוג.
            בשנות השמונים זעקו יש!
            בשנות התשעים חיברו לזה את המצב
            ויצא יש מצב,ואחר כך אין מצב,ושניהם התכוונו
            (זאת אומרת לא התכוונו) למה שאין.
            אז כשהגיע מצב,לא היו מילים לתאר אותו.אני,קורא,אמור לקרוא את שכתבת בבלוג
            ולשאול את עצמי ואחרים 'יש מצב'?,ולהגיב
            בתגובת "לא! יש מצב"? כל חריגה מהאתוס המילולי הזה היא פגיעה שתיענה בחרי אף.קרא באופן מדגמי את הגובות כאן ותראה אם צדקתי.
            היכן העברית? זה כמו לחפון מים.

          • גיורא פישר

            לאיש רפת חלב שחור
            אני מצטט את דבריך ומסכים איתם
            (גם בעניין ה"הנחות")

            "בלוג או לא בלוג,יצירה ספרותית היא יצירה ספרותית גם בבלוג,וככזו היא צריכה התייחסות,ולא כדאי לבקש הנחות"

    • ובכלל, יוסי ג., איזה קביעה מתנשאת פטרונית ומטופשת. מי שמך להחליט עבורנו ממה "ראוי" להתרגש, וממה לא. כתיבה וקריאה היא ראי להלכי הנפש. ואין נפש שהיא חכמה יותר, או טובה יותר. אין בצריכת אומנות מכל סוג שהוא להעיד על גדולתו של האדם.
      צא וראה ולמד הלכות בני האדם.

      • יוסי גרנובסקי אולי בחייך הנח לנו לנפשינו במטע הבמטע הבננות שלנו.אתה חסר טעם. חסר רגישות. אתה מכריז על עצמך כי אינך מגיב. אני אומר לך מדוע אינך מגיב. תגובותיך אלימות. אתה דמה ועוד מעיז לציין שאתה עורך ספרותי.איזה ביזיון זה. אינך מבין לא דבר וחצי דבר בעריכה ועוד מעיז לציין שאתה עורך ספרות. אתה יושב בבפנים קפואות בבתי-קפה אינך בר שיח כפי שעורך צריך להיות. אינך מתקשר עם הקהל כפי שעורך צריך להיות. תגובותיך אלימות ועוד אתה מעיז לומר שאתה איש שלום. שטויות במיץ עגבניות.אתה דמה של עורך. אתה דמה של טעם ואתה דוגמא לבוז ספרותי שכל בר דעת מבין ויודע. עורך ספרות עלק.ביזיון.

        • לבוריס גרוס . לידיעתך עודד כרמלי לא רק שהוא מותג. הוא גם גם יפה כמו דמות מהרנסאס. יש בו משהו יפה איטלקי וחצי הרעל שלך לעבר דמותו של עודד כרמלי היפה אינם פוגעים בו. מאחר והוא רחוק ממך ומיוסי גרנובסקי ומחבורת עמדה הבזויה והידועה לשמצה

          • בוריס גֶרוּס

            ושוב, כרצונם של המגיבים הצהובים משהו (זו מגפה!) אני נאלץ להגיב – יכונן עודד כרמלי בכבודו בהוצאת כתר מרום שאיפותיו, והאל בחסדיו יברכו, רק הרחק ממני ומדרכי וממעשי. שיהיה יפה כמו דמות מהרנסאנס, ואפילו שילוב בין דוד למיכאלאנג'לו לאפולו מדלפי – רק רחוק ממני. הוא ודאי ימונה יום אחד עם כישוריו העילגים להיות עורך. מכיר אותם כבר, את העורכים הצעירים כותבי הספר האחד והבודד והעילג, שחותמים את שמם באותיות דפוס. יתבשמו בביבים של חבורות מלקקיהם.

          • עודד כרמלי הוא פסל שיש איטלקי ואם זה מרגיז אותך אתה יכול לפנות לשגריר האיטלקי בפולין.

          • בוריס גֶרוּס

            כך בדיוק אעשה. אולי ייצא לי משהו מעניין עם השגריר, על כל פנים, מעניין יותר מלדבר על תכונותיו הגופניות של כרמלי.

  3. אני מצטרף לדעתם של גיורא פישר ויוסי גרנובסקי.
    הביטוי היפה על האם:
    Ein Festes burg
    אינו יכול שלא לעורר אצלי את האסוציאציה לאחר הכורלים היפים ביותר בתולדות המוזיקה, המדמה את האל ל"מצודה איתנה".

    • בוריס גֶרוּס

      תודה גיורא! הכוונה גם לקנטטה "מבצר איתן הוא אלהינו" – Ein' feste Burg ist unser Gott לבאך.
      עיבוד מעניין אפשר לראות ב-http://www.youtube.com/watch?v=uqAY4lCUcRY
      ואת המקור הנפלא מכל:
      http://www.youtube.com/watch?v=Mlb0cr-k8PY

      • יוסי גרנובסקי

        אז מה, בוריס, חגיגה, אה? אני משפשף ידיי בעונג. האתר הזה הוא אכן חנונייה אמיתית, תרתי משמע. לזכותו של איש המערות השחורות אגיד שדווקא הוא הגיב עניינית, לא הייתי כועס עליו בגלל דברי הביקורת שלו, שנאמרו בכנות ובתגובה לכתוב שהוא מתייחס אליו – כפי שצריך להיות – כאל יצירה. זו דעתו, אפשר לקבלה ואפשר לא, אבל היא ראוייה להקשבה. התייחסותו רצינית ומכובדת.לעומת זאת, ראית איך נזעק "סאנו גארד"? פגעו בציפור נפשו! ואז הכול מותר – לקלל, לדבר בשפת רחוב, לרדת נמוך עד כמה שאפשר. שמע, "סאנו", האמן לי שאני מכיר את חוקי הרחוב הרבה יותר טוב ממך, לא שהם אינם מרגיזים אותי לעתים קרובות, אבל אני מכיר אותם היטב ואף למדתי לחיות איתם.אתה רוצה לגרור את חוקי הרחוב גם לכאן, ואני כבר טעמתי ושבעתי מהם די והותר. כן, באתר הבננות הזה נרקמה חנונייה שיוצרת, כפי שאמר הרפתן השחור, מעין מיקסם-שווא, בועה, עולם מחמם ומגונן מעלה אדים והבל, רפת מהבילה, או היפנוזה עצמית מושלמת. מי שרוצה לבוסס בה, שיבושם לו. יחד עם זה, כבר אמרתי וליתר ביטחון, כדי שלא יתנפלו עליי ללא סיבה אמיתית עוד משומרי הסף של האתר הזה, אחזור ואגיד: יש בין המפרסמים כאן כמה וכמה אנשים ונשים שכותבים אמת. לעיות דעתי, כמובן. ולסיום, הייתי רוצה להזכיר לכל מי שמתעתד להגיב – הגיבו ואף התקיפו ( אני מצפה ומחכה לכך! ), אבל אל נא תשכחו את מידת המינימום של נימוס שחייב אורח כלפי בעל הבית המארח. והמארח שלנו הוא בוריס, והמנה המוגשת לשולחן – גם אם אינה טעימה לכולכם – היא היצירה שלו.
        יוסי

        • בוריס גֶרוּס

          יוסי, חברי היקר,
          הרי ודאי שאני מסכים עם בעל הרפתות השחורות ויצרן החלב השחור! מי שעיניים לו כי יראה: הרי זה מה שנתכוונו לעשות, להפוך את הספרות ואת היצירה האמנותית כולה לבלוגריה נוטפת שומן ומבוייתת, מרוצה מעצמה ומהחבר'ה, וכזו שאינה מטלטלת את חושיו ואת משחבתו של הצופה/מאזין/קורא רחמנא ליצלן. מין ספרות שופינג בקניון, עם "ההתחברות לאני הפנימי", "האני הנשי" ושאר הבבל"ת של העידן החדש, רק לא התחבות לאני האנושי, שמת לב?
          אני מסכים איתו, עם בעל האורוות השחורות כי על רקע מנוון זה יצירה שכזו, שאולי כתובה בדם, נראית מגוחכת, או מוגזמת בלשון המעטה, זאת אומרת, כצעקת כאב סופנית באמצע נשף מסיכות של הוד מלכותם. ועוד לא דיברנו על עודד כרמלי, ולמען האמת אין סיבה שגם נדבר עליו. כך שאינני כעוס, ואם נראיתי לרגע מריר, אני לוקח את המרירות לוורשה. לא אל החלבן השחור נתכוונתי אלא למצב עצמו…
          האם הספרות היא תיראפיה אישית טובה מאד? לאו דווקא, היא מעוררת פחדים וכאבים משלה. אלא שהיא חייבת להיות גורם מעורר משינה, משכיח תרדמת, מנקה מעיסת ביבים, קורא להיות אדם, לחיות מתוך הבחירות הנכונות, וגם פה, באמצע הלוע של הכתיבה הלעוסה והמרוצה מעצמה של עסקני ספרות או ספסרי העסקנות. בכל מקרה, אני מודה לך מקרב לב על כך שאתה עומד על אמיתות הדברים שאני כותב.
          ולא, אינני חולם בלילות על עודד כרמלי. לילותיי מלאים במשהו אחר.

          • בוריס גֶרוּס

            כמובן, שבאופן האנושי והסקרן והרכלני משהו, מעניין מאד לדעת מי זה הרפתן השחור, והאם אני מכיר אותו אישית…

          • בוריס גֶרוּס

            ניחשתי…

  4. אין טעם לקרוא את הפוסט כשהתגובות מעניינות פי אלף יותר

    • יגאל גודקוב

      טקסט משובח ועמוק שמוסיף
      כבוד לשפה העברית.

      חברך,
      יגאל גודקוב
      האיש מפטרבורג

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לבוריס גרוס