בננות - בלוגים / / מצטרפים?
יהדות, יצירה, אדם
  • מוטי לקסמן

    קורא חושב, יוצר על יהדות ועל בני אנוש שנוצרו בצלם אלוהים. בעל שני תארי מוסמך: סוציולוגיה, מקרא.

מצטרפים?

אבנים, קדושה, אדם / מוטי לקסמן, תשרי, תשע"ו.

<>

אבנים, סכין, מברג, אש, כדורי אקדח, פצצות, נפל"ם,

הרבה דם אדם.

הכל למען ובשל קדושה, למען אתרים קדושים ובשם חפצים קדושים!

<>

מקום קדוש

אחד המקומות הקדושים בעולם אשר נמצא במוקד של סכסוך דתי לאומי, הר הבית / אל-חרם אל-שריף.  [א]

"מסגד אל-אקצא, כי זה המסגד שלנו". [ב]

"הר הבית הוא הר המוריה, הוא המקום הקדוש ביותר ליהודים". [ג]

"הר הבית הוא מקור הקודש, ומקור האנרגיה המרכזי שממנו שאב עם ישראל בעבר את עולמו הרוחני, ואליו הוא נשא את נפשו לאורך הגלות. [ד]

<>

תורה קדושה.

סלע, מסגד, הר, כותל, אבנים, הכל קדוש.

קדושה.

הקדושה היא בתורה?

הקדושה היא במסגד?

הקדושה היא בהר?

הקדושה היא בכותל?

הקדושה היא באבנים?

הקדושה טבועה בהם מטבע ברייתם?

האם אין אלה בני אדם, שבתקופה זו אחרת, העניקו קדושה לתורה, למסגד, להר, לכותל לאבנים?

<>

ובכל זאת, תורה ואדם.

מה לעשות במקרה בו אדם אוחז בידיו ספר תורה. לפתע נופל האדם ארצה, ספר התורה בידו.

שניהם, ספר התורה והאדם מונחים בביזיון על הרצפה. את מי להרים קודם, את התורה הקדושה או את האדם?

כך פסק רב שהיה רב אורתודוקסי למהדרין, "אם שניהם מוטלים בביזיון, אזי ביזיון של אדם עדיף. לכן יש להציל את האדם קודם מביזיון, אפילו אם אינו תלמיד חכם, סתם אדם. יש לומר, ביזיון דאדם עדיף מספר תורה. בכל מקרה יש להסיר קודם הביזיון מהאדם. כי הרי האדם נברא בצלם אלוהים". [ה]

כמו שכתוב, "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם". [ו]

אכן, "יוחנן בן זכאי אומר הקדוש ברוך הוא חס על כבודן של בריות". [ז]

אכן דברי רב אנושי חכם.

<>

מצד שני, בהרבה מקרים, בשל הקדושה מוצאים הצדקה  להפעיל כוח, כוח רב, כוח אלים.

כוח שמביא לפצע באדם, להרג בני אדם.

תמיד רצוי כוח?

<>

לא בכוח!

"וַתִּתְפַּלֵּל חַנָּה וַתֹּאמַר", [ח] חנה אישה, כמהה לבן, מצהירה באומץ ובאמונה רבה, "לֹא בְכֹחַ יִגְבַּר אִישׁ". [ט]

התגלות האלוהים, מה היא מבטאת?

"ה' עֹבֵר, וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי ה' לֹא בָרוּחַ ה' וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ לֹא בָרַעַשׁ ה' וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ לֹא בָאֵשׁ ה' וְאַחַר הָאֵשׁ קוֹל דְּמָמָה דַקָּה". [י]

האלוהים מתממש לא בכוח רק ב"קוֹל דְּמָמָה דַקָּה".

<>

האם אפשר, להאמין בקדושת תורה, בקדושת אבן, בקדושת מסגד, בקדושת הר מבלי לפגוע באדם?

אפשר להקדים קדושת האדם לקדושת התורה, האבן וההר?

<>

כן, אפשר.

להפסיק בסיסמאות הנדושות, במילים ריקות, במלים הורגות!

כן, אפשר לחולל שינוי.

איך?

איך אפשר לחולל שינוי?

בדרך אחת, להפסיק לחשוב כמו שחשבנו אתמול.

לחשוב מחדש.

ולהתחיל ממשהו.

איך אמר ארכימדס, תנו לי נקודת משען ואניע את כדור הארץ.

אכן לשינוי צריך נקודת משען, נקודת-מוצא.

יש נקודת משען להנעת תהליך השינוי???

יש, ויש!

המוקד שכולם רואים בו מוקד, המוקד שכולם רואים בו עיקר, המוקד שכולם רואים את המהות הבסיסית ביותר!

רק מוקד כזה יכול להניע שינוי!

 

הר-הבית בירושלים.

 

הר-הבית בירושלים, הוא נקודת-משען להנעת חשיבה חדשה, להנעת תהליך חדש של הבנה, של שיתוף אמיתי.

הר-הבית? אבן-השתייה?

כן.

הרי גם מנהיגים, מעצבי דעת קהל, רבנים, קאדים כמרים חוזרים ואומרים,

הר הבית שייך לאלהים.

כולם מסכימים אלוהים הוא אחד, של כולם, רק נקרא בשמות אחרים.

 

אם-כך, הנתיב קיים, ישנה דרך!!!

 

א. הבהרת טענות בסיס

מדינת ישראל לא צריכה את הר-הבית, היהודים כן!

הישות הפלסטינאית לא צריכה את הר-הבית, המוסלמים כן!

לא המדינה צריכה את הר-הבית אלא הדת והאמונה!

 

ב. הר-הבית ממוקד מחלוקת לזרע של שיתוף והבנה

אמר הנביא, "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת;

וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל-הַגּוֹיִם". [יא]

כל הגויים, כל בני-אנוש כולם!!!

איך יקרה שהַר בֵּית-ה' נָכוֹן יִהְיֶה???

זה יתכן בכלל?

כן!

במקום מוקד מחלוקת הַר בֵּית-ה' יהפוך לזרע של שיתוף והבנה.

הַר בֵּית-ה' ינותק, יהיה מופקע מכל מסגרת פוליטית-מדינית.

הַר בֵּית- ה' יהיה נחלת אלהים בלבד, יהיה אזור דתי בלבד; ופתוח לכל בני-אנוש!!!

הַר בֵּית-ה' יהיה רשות עצמאית, שתנוהל על ידי נציגי שלוש הדתות המונותיאיסטיות הגדולות, יהדות, נצרות ואיסלם.

לא ייהרס דבר.

 

בצד המסגדים יבנו כנסייה נוצרית ובית כנסת יהודי.

תקבע אמנה לדורות, לנצח, שתבטיח את עצמאותו הדתית של ההר,

גם את היות הַר בֵּית-ה' ליהדות, לנצרות ולאיסלם באופן שווה, לעד!

 

יקבע דגל חדש, גם סמל חדש.

 

דגל וסמל שישקפו את ההסכמה והשיתוף של היהדות, הנצרות והאיסלם .

 

מי יודע, אולי תולדה מהסכמה כזו תעורר הסכמות אנושיות נוספות?

אולי, "עַמִּים רַבִּים. יְכַתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת" ואז "לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה". [יב]

רק חלום?

בסך הכל, טירוף?

לא ריאלי?

תמים מידי?

אני מאמין באמונה שלמה, שאפשר!

מנהיג, אדם, איש אישה

יש לך אומץ להצטרף לחלום?

להניע את יסודות לבניית מציאות חדשה???

יחד, רק יחד נעורר מצב בו לא נצטרך משקפת כדי לראות אור בקצה המנהרה,

כל המנהרה תהיה מוצפת אור.

<>

הבהרות ומראה מקום

א. מודעה של מכון ירושלים לחקר ישראל, הארץ חדשות 09/10/2015, עמ' 6.

ב. ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת אמר, "לא נתניהו ולא הימין יוכלו למנוע מאתנו להיכנס למסגד אל-אקצא שלנו […] כולנו נהיה שם במסגד אל-אקצא, כי זה המסגד שלנו".

ג. http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php

ד. יובל שרלו.

ה. הרב אליעזר יהודה וולדנברג, 1915– 2006, מחשובי הפוסקים במאה העשרים. היה חבר בית הדין הרבני הגדול, זכה בפרס ישראל לספרות תורנית גם בפרס הרב קוק, בעל  ה "ציץ אליעזר".

ציץ אליעזר יז, לט.

ו. בראשית א, כז.

ז. מכילתא דרבי ישמעאל משפטים – מסכתא דנזיקין פרשה יב.

ח. שמואל א ב, א.

ט. שמואל א ב, ט.

י. מלכים א יט, יא–יב.

יא. ישעיהו ב, ב.

יב. ישעיהו ב, ד.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למוטי לקסמן