בננות - בלוגים / / כמה חבל על הסופרים והמשוררים…
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

כמה חבל על הסופרים והמשוררים…

סופרת מאוד מפורסמת אמרה לי פעם, כשהצעתי לה לפתוח כאן בלוג בראשית ימי ייסוד הבלוגיה, שהיא לא כותבת אם לא משלמים לה. אמרתי לה שגם אם לא משלמים, לפעמים אדם רוצה להגיד משהו, למשל דעה פוליטית, ואם זה בא מפיה של סופרת רהוטה ומפורסמת כמוה, זה יכול, למשל, להשפיע על דעת הקהל.

 

והיא הייתה בשלה. את לא משלמת, היא אמרה לי, אז אני לא כותבת אצלך. ומעניין, מאז ועד היום לא ראיתי שמישהו הציע לסופרת המפורסמת הזו לכתוב את דעותיה הפוליטיות למשל, ואני מניחה שיש לה כאלה, לא בתשלום ולא לא בתשלום.

 

זאת אומרת שרק בגלל דעותיה הנוקשות לגבי בלוגים או כתיבה בבלוג אישי בחינם, היא אולי הפסידה במה לכתוב את דעותיה הפוליטיות, או סתם משהו שמעצבן אותה, ובכך לנסות להשפיע על המצב, הציבור, הצרכנות וכו'.

 

נתקלתי בזה לא מעט, בגרסאות אלה ואחרות, בפניותיי לסופרים כדי שיפתחו בלוג אישי. באמריקה זה כבר מאוד מקובל. המוני סופרים הם בעלי בלוגים, והם מביעים את דעותיהם בענייני השעה או בכלל. ככה הם בקשר בלתי אמצעי עם קוראים, וגם בזה יש משהו מיוחד מאוד, בייחוד בשביל סופרים הספונים מול המחשב, בבדידות מזהירה.

 

מה שסופרים לא מבינים, וגם משוררים אגב, זה שבלוג הוא אמצעי העברת מידע או דעות מהחזקים שנוצרו עד היום. במובנים רבים הוא עולה על עיתון, בגלל זמן המדף שלו ועוד דברים שאפרט עליהם בעתיד. הם לא מבינים שלהחזיק בלוג אישי תורם גם אישית (למשל ליחצ"ן את ספריהם, להיות בקשר עם קוראים, להעלות ספרים שלהם שנשכחו לגמרי,  ועוד) וכן, גם ציבורית. אני מחזיקה בדעה שאנשי רוח צריכים להביע את דעותיהן בענייני השעה והפוליטיקה, מה גם שיש להם כלי חזק מאוד ביד: כשרון כתיבה. בבלוג אפשר לעשות את זה בלי שום צנזורה, ואפשר להגיע ללא מעט אנשים.

 

זה כלי שיש לו המון כוח השפעה. ובכל זאת אין הרבה היענות. דומה שסופרים לא מבינים את היתרונות הללו עדיין, ואולי הם פשוט פוחדים להיות חשופים לתגובות.

 

אבל גם מי שפותח בלוג, לא תמיד ממהר להיות מעורב בענייני השעה. אצלנו למשל יש המון משוררים (וקצת סופרים) שרק מעלים שירים, שזה בסדר, לגיטימי לגמרי, אבל אני שואלת: לא חבל? לא חבל לא להשתמש בכלי הזה להפצת דעותינו? הלוא אנשי הרוח צריכים ללכת לפני המחנה, אז למה לא להשתמש בשופר הזה שיש לנו?

 

ותחשבו, אם יותר בלוגרים כאן היו כותבים גם רשימות בנושאים שונים, כולל רשימות בענייני השעה, ולא משתמשים בבלוג רק כחלון ראווה ליצירותיהם, היינו זוכים כאן מהר מאוד לקהל רב של קוראים שמתעניינים יותר בענייני השעה, כמו שקורה ב"רשימות".

 

ושוב, אין לי דבר נגד זה, אדרבה, רצוי שהספרות תישמע בקולי קולות, אבל אם כבר יש לנו בלוג שבו אנחנו יכולים לכתוב על כל מה שאנחנו רוצים, מדוע שלא נשתמש בו גם כדי לקדם את האג'נדה שלנו? אני למשל איני רואה כל רע בניסיון של בלוגר לקדם מפלגה שהוא תומך בה, או כל ניסיון אחר להביע דעות פוליטיות ולנסות להשפיע על המצב.

 

במקביל, אינני מבינה מדוע ישנם קוראים שתובעים מבלוגרים לספק רק סחורה ספרותית. כבר כתבתי על זה בשבוע שעבר. הלוא גם לנו יש דעות פוליטיות וחברתיות, שלא לדבר על כך כשאנשי רוח חובה עלינו לדעתי להיות ראש החץ בחברה ובתרבות, ולהעלות נושאים שונים לדיון ציבורי.

 

שוב, תחשבו איזה כוח יכול להיות לבלוגיית סופרים ומשוררים שמתנסחים גם פוליטית וחברתית, לצד הרצון הטבעי להביא את יצירותיהם. תחשבו כמה אנשים זה יביא לכאן. תחשבו איזו השפעה על דעת הקהל יכולה להיות לבלוגיה כזו שנכנסים אליה, כי יודעים שסופרים ומשוררים, גם מהשורה הראשונה, משמיעים בה את דעתם החברתית והפוליטית.

 

לצערי, כל ניסיונותיי להביא הנה סופרים מאוד מפורסמים, שיכלנו לקדם את הבימה הזו ולהפוך אותם למאוד מבוקרת, בייחוד אם היו מפרסמים גם מהגיגיהם הפוליטיים, לא הצליחו עדיין. והנה, למעט אחדים מהם, אני לא רואים שקופצים עליהם כדי שיביעו את דעותיהם בעיתונות בתשלום. האם עלי להסיק מכך שהם פשוט לא רוצים להביע דעה או להיות מעורבים בחברה? אולי. ואולי הם פשוט פוחדים עדיין. ואולי עדיין לא מבינים איזה כוח פרסומי גדול יש ברשת. 

 

 

30 תגובות

  1. יעלי, צפור לילה חשובה, כל מילה בסלע. את אומרת את הדברים הנכונים וטוב שאת אומרת אותם כי אני זקוקה לשמוע בדיוק את הצעקה הזו.

  2. שולמית אפפל

    יעלה, ברור שאת צודקת ומרביתינו משתמשים בבלוג כבלוח כיתה או כבגלריה לעת מצוא ואני מתכוונת שכך גם נוהגים המשוררים כולל אני. ובאופן כללי
    הבמה הזו בעולם היא הייד פארק של מחשבות כי הרי לא כולם כותבים בעיתון, בארץ לא כך והוא נחות עדיין ומשמש יותר כרשת חברתית להכרויות בלבד. חשוב, אבל לא העיקר.

  3. כנרת בית הלחמי

    נדמה לי שתמצאי תשובה בכתבה של שלומציון על מקארתי

  4. יעל, וואלה את צודקת!.

  5. רשימה בענייני השעה –

    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=9659&blogID=114

    יעלה, מסכימה איתך. לפעמים זה לא קל. אבל בעת הנוכחית זה הכרחי.

  6. שלום יעל
    כתיבת שירה שונה במהותה מכתיבה עיתונאית. לכן, אין קשר בין יכולת כתיבה פיוטית או ספרותית לכתיבת בלוג על עניני דיומא.
    הפוסטים ב"רשימות" עוסקים ברובם בעניני היום יום והם נכתבים כרשימות על ידי אנשים מתחומי מקצוע שונים, ברור שהביקוש לרשימות כאלה יהיה רב יותר משיהיה לעניני שירה ושאר אומנויות שבאופן טבעי נועדו לפלח הרבה יותר מצומצם מהאוכלוסיה.

    אין לראות בעובדה שאומנים לא ממהרים לכתוב את הגיגיהם הפוליטיים והחברתיים כהתנשאות או חוסר ענייןמצדם. להפך, יש לראות בכך צניעות המעידה על כך שהאמן חושב שבתחומים שונים יש לאנשים אחרים עליונות עליו והעובדה שנחן בכשרון ציור למשל, לא מקנה לו את החובה להשמיע קולו בעניני כלכלה.

    • לגיורא פישר,
      1) לגבי "רשימות". עד שהתחלנו כאן את הבלוגיה, אני ושירלי, אני הייתי בעיקר שם, ואני חייבת לומר לך שכולם ברשימות מעלים דעות שאינם מתחום התמחותם, וזה בסדר גמור. אם יש דעה, מנומקת מותר ורצוי להביע, גם אם זה לא התחום שלך.

      2. אני חולקת עליך בעניין הבעת דעה. ברור שלא חייבים, אבל מי שיש לו דעה, בלוג הוא המקום להביע אותה. זה לא עיתון. ההבדל גדול מאוד. ולכן, הבלוגר לא חייב להתמחות בתחום עליו הוא כותב, אבל אם יש לו דעה מנומקת, מדוע שלא יביע אותה? אני חושבת שהימנעות אינה צניעות, אלא חוסר מודעות לכלי הזה, הבלוג, וגם אולי פחד מפני להביע דעות ש"לא בתחום שלנו". עכשיו, האם עלי להיות פוליטיקאית כדי להביע את דעתי בענייני פוליטיקה? ברור שלא. וכן הלאה. אם למשל נתקלתי בעוולה צרכנית, מדוע שלא אכתוב את המקרה בבלוג, כדי להזהיר אחרים, וכו'? אני עצמי עושה את זה, וראה זה פלא, אני רואה שיש לזה השפעה מהותית עם הזמן. ועוד ועוד.

      אבל אם שוקעים בהימנעות, מתוך מחשבה ש"מה דעתנו כבר שווה" או וענווה מזויפת, אז מובן שלא יכולים להשפיע על שום דבר. גם חומר למחשבה.

  7. וויצמן לזר

    קראתי את רשימתך בעיון את עצמך התנהגת בברוטאליות כנגד תגובה של הסכמת עליה ופשוט מחקת אותה כמו אותם אחרוני הפשיסטים וזו היתה התגובה שלי בכל אופן לגבי סופרים ומשוררים אנחנו כיום בתקופה הכי רעה של המשוררים אין שכר אין משפחה הוצאות לאור יותר משהן הוצאות לאור הן הוצאות להורג פשוט לא מדפיסות ספרי שירה ללא מימון יוצא מזה ואני יכול להעיד על עצמי שכתיבה שיר היא רגע לא נורמלי קטסטרופה ממש יש בה אלמנט פסיכוטי ולכן כשאני רואה שקבוצת אנשי רוח באים לייצר איזשהו קו פולטי אני שואל את עצמי מה בדיוק הם באים להציג קו שפוי או לא שפוי שהרי מרביתם ואני בתוכם לא שפוי אנשי רוח כיום הם יותר חולי רוח ואין גרפומניה יותר גדולה בארץ כמו שלנו מגרפומניה פולטית ובקו התחתון שירה פולטית משורר שרוצה כיום להצליח במדינה חומנסטית כשלנו שומה עליו שיכתוב תשמישי קדושה או קמעות שהרי כולם ללא יוצא מן הכלל בזים למשורר החל מן המשפחה הקרובה וכלה במשפחה הרחוקה ולראיה המשפט מה כונת המשורר ששם ללעג ולבוז את המשורר

    • ויצמן לזר,
      אם מחקתי תגובה שלך, בוודאי נעלבתי ממנה. אמרתי כבר בעבר: אינני פח זבל לתוקפנותם המילולית של קוראים. אם מגיבים לא אישית ועניינית, בלי התלהמות והשתלחות והתנשאות והנמכה, אינני מוחקת. כבר הסברתי שזו זכותו של כל בלוגר. וגן, זכותו של בלוגר למחוק, גם אם המגיב לא הבין במה פגע. עצ מחיקת תגובה, מעידה שהבלוגר נפגע, ובלוג הוא סלונו האישי. כמו שבעל בית ינקה צרכים שיעשו לו בסלון, כל זכותו למחוק תגובות שמעליבות אותו לדעתו.

      לגבי יתר מה שאמרת, תראה, אתה צודק באופן חלקי, אבל האם ייתכן שמצבו של האמן בחברה ישתפר אם ייצא מבועתו ואולי יכתוב גם את דעותיו בענייני השעה שלא רק בשירה? אולי זה יוציא אותי ממגדל השן הלא מובן שבזים לו? הצעת מחשבה.

      • לזר,

        אגב, עולה בדעתי שאולי תגובה שלך נחמקה בטעות. יש באג במערכת מאז ימי הקמתה, שלא מצליחים לסדר אותו, והוא שאם יש תגובות שרשרת (ז"א, שהגבת אחרי תגובה, ולא מתוך המקום לתגובה בפוסט), אז אם מחקתי את התגובה או התגובות השרשרת שלפניך, גם אתה נחמחק. ככה נמחקים לי לפעמיפ תגובות שהייתי רוצה להשאיר, רק בגלל שלפניהן היתה תגובה מרושעת.

        בכל אופן, הדרך להימנע מזה היא להגיב מתוך הפוסט, ולא מתגובה קודמת.

  8. אם דעתו של משורר (או סופר) אינה משתמעת בשירתו, חבל על הזמן!
    שאם לא כן, את טוענת כי ליוצר מעין שתי ישויות: האחת כותבת שירה (נניח) והשנייה משמיעה דעות.
    כמובן שאני דוחה את השקפתך מכל וכל. אם היוצר אינו שלמות של כל עולמו, אין בו כלום.
    באשר לתשלום, הים גם כתבי העת אינם משלמים פרוטה. יתרונו הגדול של בלוג הוא היות היוצר גם עורך כתב-העת של עצמו.
    באשר לתגובות, דעתי חלוקה. התגובות, על פי רוב, חסרות ערך.

    • וויצמן לזר

      נתחיל מדברי שבח אני מעריץ את תרגומיך לווליאם בלייק כאיש רוח מדוע אתה טוען שמרבית מן התגובות הן חסרות ערך אין תגובה שהיא חסרת יש קורא שהוא חסר וכל תגובה כבודה במקומה מונח

      • לוויצמן לזר:
        "יעל, וואלה את צודקת!"
        זאת תגובה שהעתקתי ממש הרגע בפוסט הזה של יעל ישראל. מה ערכה?

    • גיורא, תראה, סופר או משורר יכול לכתוב טקסטים ליריים, אישיים, הוא לא בהכרח חייב שיצירתו תהיה פוליטית. זה עדיין לא אומר שהוא לא יכול להביע את דעתו ברשימה למשל. הטוטליות שאתה מבקש מסופר או משורר נראית לי קצת מוגזמת. אינני עושה הפרדה בין ישות הכותב לכלל ישותו, רק מציעה ש:
      1.לפעמים להגיע לכלל הקהל יש צורך ברשימה עיתונאית ישירה, לא בפרוז או שירה, שהם יותן ליודעי חן.
      2. שכותב יכול לכתוב על דברים שאינם חברתיים או פוליטיים (למרות שבעיני כל איש הוא ממילא פוליטי, אבל נניח לדיון הגדול הזה כרגע), אבל ברשימותיו יכול להיות מאוד ממוקד ועיניני בסוגיות שבאג'דה שלו. מה כל כך רע בזה?

    • גיורא,
      מסכים עם טעונים שלך לגבי שלמותו של היוצר. לרוב, מר גורלו של היוצר שמתפנס אך ורק מהיצירה. העידן הצרכני הצר הזה בקלות משמיד אותם אפילו בלי לשים לב בכלל. ואז באה הקידמה. היא תשנה את פני הדברים מקצה לקצה ובזמן קצר. בימינו.
      אך יש דבר שלא הייתי שולל אותו בכלל: ערך התגובה המיידית ברשת. יש לה ערך גדול מאוד לכותב, למגיב ולקורא. אם התגובה שלילית משהו, היא תחזק עם הזמן את חוסנו של הכותב. אם חיובית, תרומם את רוחו. והפרצוף האמיתי של שניהם מייד רואים עשרות קוראים. קשה להסתיר. הכל פתוח מאוד. ושוב, זה טוב.

  9. "בלי כסף אני שותקת…". מסכים לגמרי עם טעונים שלך. אני מכיר משוררת מפורסמת מאוד שבאה לערב שירה, מתיישבת לחמש שניות, מרימה אצבע, מייד מקבלת במה, גומרת, שמה פס רחב על כל אדם ונעלמת בלהשאיר לנו שיר בינוני לחלוטין. והשאלה הגדולה היא האם התנהגות הגועלית הזאת לא פוגעת מכה אנושה ביצירה שלה עצמה? האם אישיות מזלזלת בזולת לא משפיעה על שיטחיות וצביעות היצירה? האם חוסר כבוד לתחום יצירה חדש לא יגרום לשממון חייה? דעתי – כן. כן. ומאוד. הכשרון לא מספיק. צריך גם אנושיות נקיה עד כמה שניתן. כי אולי שם בקהל יושבים כוכבי העתיד ואוצר סיפרותי שיחליף אותה במהרה. ברוך השם, יש גם אחרת. ובכלל, מה יותר חשוב לו לאדם, להיות קודם כל בן-אדם או יוצר מפורסם? אני עניתי.

  10. היי יעל,
    את צודקת לגמרי. לצערי נתקלתי בשנים האחרונות בסופרים ומשוררים שהכתיבה היא מקצוע בשבילם. שזה בסדר גמור. אבל גם כתיבה בשביל להשפיע או סתם בשביל הכיף יכולה להיות נחמדה.
    אני לא רוצה להיות גסת רוח, אבל יש כמה אנשים גדולים שמאוד הערצתי שבא לי להוציא להם את המקל מהתחת. יאללה, אז אתם אנשי רוח משכילים, אבל כתיבה היא גם בשביל הנשמה. לא כל שורה חייבת להיות יצירת אמנות שצריך לשלם עליה. ועל מי אתם עובדים? מי בכלל מצליח להתפרנס מכתיבה???
    לפעמים אני מרגישה צורך לכתוב בשביל לשחרר את הנפש. זה לא שיר מושלם, סיפור מרתק או סינגל פוטינציאלי-זה אני ותו לא.
    אני אמנם לא כתבתי כאן זמן רב, אבל זה באמת בגלל חוסר זמן. בפעם הבאה שמציעים לכם לכתוב בבלוג, אולי כדאי שתחשבו פעמיים. אני למשל קראתי כאן דברים שמאוד אהבתי ושלא הכרתי לפני ועכשיו אני אלך לקנות את הספר.
    קיצור, I HAVE MADE MY POINT.

    שבוע טוב

  11. יעל, מאמר יפה מאוד ואני מסכים איתך בכל מילה שכתבת. אני עצמי איני מרבה לכתוב דעות, אני פשוט לא נמשך לזה במיוחד. לדעתי, דורות קודמים פשוט לא מודעים לכוח שיש באינטרנט, ברשת, בבלוג, ונוטים לזלזל בדבר מתוך פחד מפני החדש. הם פשוט לא מבינים את השפה הזאת. אני הייתי כזה. בדידי הווה עובדא. אבל הנה, שחר-מריו ואמיר אור וגם אחרים, הרימו את הכפפה שהשלכת ויש דיון פוליטי, יופי! רני.

    • מיכל ברגמן

      אני זוכרת שאביטל למשל כתבה כאן דברים אשר על ליבה והזכרת לה שהרוב כאן חילונים ומה פתאום ולמה להכניס פתאום אקטואליה ופוליטיקה, הרי זה מקום לאומנים וכד'. מה השתנה?
      בעיני אפשר כך ואפשר אחרת – בינתיים הכתיבה הפוליטית כאן מעודדת את המעודדים וזה בסדר. מה יועל למישהו נימוקי והתלבטויותיי שהביאו אותי להצביע לליכוד – רק אלוהים יודע.
      זה בטח לא ישכנע אף אחד, אולי יעשה טוב למי שחייב לומר את דעתו. או לאלו שמשוכנעים שאתה מצביע למישהו מושלם כ"כ שמחרבבוקר אתם יכולים להתחתן מרוב התאמה.
      יש נושאים רבים וחשובים ששאלת ההצבעה לא מכסה בכלל – והם מעניינים לענ"ד הרבה יותר.
      מה שמעניין, ועולה גם פה בבלוגים, איך מתכנסים חברי השבטים הישראליים לשבטיהם לקראת הבחירות. זה בסדר, רק לא חייבים לעטוף את זה באיזו שליחות לאומה.

      • מיכל,

        קיוותי שיבינו את הפוסט מעבר לעניין הפוליטיקה, כי הוא פוסט שאני מתכננת לכתוב כבר הרבה זמן. העליתי אותו עכשיו כי העיתוי נראה יותר טבעי, בהקשר לבחירות.

        אבל בוודאי שמת לב שאני מציעה לכתוב דעות על נושאים בכלל: חברה, צרכנות אפילו וכו'. בעיני, גם מאמר אישי, שיש לו הד חברתי, הוא רשימה בעלת אוריינטציה חברתית שיכולה להועיל במשהו למישהו (ונתתי דוגמה את הרשימות המשפחתיות של על אחותי חולת הנפש) .

        לגבי אביטל ויוסף עוזר, מעצם היותם חריגים מאוד כאן בבלוגיה "צפונית, שמאלנית, חובבת ערבים", הם יוצאי דופן, וככאלה, שגם מרגישים יוצאי דופן, הם יצאו כאן בפרובוקציות מוגזמות שיצרו כעס וחימה.

        עכשיו, איני טוענת שאני מבקשת ליצור כאן מקום הומוגני ו"פשיסטי", למרות שאני יודעת שאת חושבת את זה עלי, שזאת מין בלוגיה שאני רוצה שכולם יהיו אותו הדבר, דומים ו"אוהבים" – וזה לא כך בכלל.

        בגדול, במה שחלמתי שיהיה פה, זה אכן במת סופרים (גם משוררים, למה לא), מכל תחומי החברה, ימין ושמאל וכו', שיביעו דעות, לא רק יפרסמו פרוזה, שהקהל יידע שכאן אפשר למצוא את הסופרים נגישים כשהם מתבטאים על כל העולה על רוחם.

        מעצם במה כזו, הכוונה לבמה הטרוגנית. אלא מה? קיוותי למקום נעים, בלי פרובוקציות היסטריות, , בלעי עלבונות אישיים, בלי התנפלויות. עכשיו, לו הייתי מביאה לכאן את יעל משאלי (זה שמה?, אולי אני טועה), בכל אופן היא סופרת מרקע דתי, אבל די שמאלנית בדעותיה. ובכן, לו היא היתה כאן, היא לא היתה מתלהמת ועושה פרובוקציות ומעליבה חילוניים כמו שעוזר עשה כאן באיזה שלב.

        אני קיוותי לדיון יותר שפוי ומתון, לא מטורף.

        עכשיו, באמת פניתי ליעל משעלי, והיא התלבטה, ואמרה שאולי תבוא פעם. כך היה גם עם יוכי ברנדס, שעלתה, אבל חוץ מףוסט אחד לא העלתה עוד חומר. וכו'. אני דווקא רציתי במה כזו, מעורבת, תוססת, ערבים ויהודים, דתיים וחילוניים, רוסים, אתיופים, מכל וכול. תוססת, אבל מתונה, בלי היסטריות ובלי פרובוקציות מרושעות. לכן אמרתי אז את מה שאמרתי לאביטל, כי הדברים שהיא העלתה, וגם עוזר בזמנו, נראו יותר כמו לנפנף בד אדום בפני קהל מתנגד, יותר מאשר כמו באמת רצון להביא בפנינו את האנג'דה שלהם. לכן באותה עת ביקשתי ממי שרוצה להתחיל להביא כל מיני שיעורי גמרא וקבלה, לרדת מזה. אג'נדה כן, לא שיעורי דת, לא הטפות דתיות. זה ממש נראה לי כמו לנפנף בד אדום, לא כמו רצון אמיתי בקירוב לבבות.

        עכשיו, מטבע הדברים הפנטזיה שהיתה לי לגבי המקום הזה, ומציאות. במציאות נוצר כאן מקום מעניין ומיוחד מסוגו, גם אם זה לא בדיוק המודל שהיה לי בראש. אני מקווה שעם הזמן אולי יעלו עוד סופרין ומשוררין, כולל ידועים, אין כל רע בזה, המקום יהיה יותר חי, יותר תוסס, יותר אקטואלי, יותר מעורב בחיים, וגם, אין בזה כל בושה, מיכל: מתון.

        זה שרציתי לנהל כאן במה מתונה אך תוססת, לא אומר שאני לא עקבית בדעותיי (כמו שאת רומזת כאן) או פשיסטית, כמו שחלק כאן מאשימים אותי לפעמים, ואת בכללם. לפעמים יש מאחורי משהו קו מחשבה, רק שהוא לא כל כך מצליח.

        • מיכל ברגמן

          בוקר טוב יעל,
          לא זוכרת שהאשמתי אותך שאת פאשיסטית (????!!!!???) – מה, את ליברמן???

          מה שאת כותבת על שיעורי הגמרא למשל, הוא האירוניה בהתגלמותה – מדוע לוינס יכול היה ללמוד גמרא וחובבי הבננה לא יכולים? "קבלה" למשל, הוא שם משפחה לדברם שבעיני הם הזויים לגמרי יחד עם עומק רוחני גדול (ד"ר מלילה לנר אשד, או פרופ' שלום רוזנברג)וגם להיות הזוי זה בסדר, כל אחד צריך איזו הזיה לפעמים.
          ומי שלא מוצא חן בעיניו שלא יקרא, זה למיטב הבנתי פלוראליזם.

          אינני זוכרת מה רשמו אביטל או יוסף, אבל בודאי זה לא היה פחות מקומם מהאשמה קולקטיבית בגזענות ובשנאת ערבים בזמן (שלפחות אני) חרדה גם לחיילים וגם לילדים קטנים (ביניהם תינוק יונק בן 3 שבועות) שחיים תחת מטר קאסמים.
          משום-מה זה לא נראה לך מקומם, או טעם רע, או סתם הכללה מכוערת במיוחד.

          לגבי אקטואליה וכו' – גם לדעתי זה רצוי, בל זאת בתנאי שמותר לאדם להעלות את האקטואליה שלו, תהיה דעתו אשר תהא (ולגבי הדוגמאות שהבאנו – כאן צריכה להיות איזושהי עקביות – אם מותר לעצבן אז מותר לכולם לעשות את זה).
          מטבע הדברים אנשים מרגישים נוח עם מי שדומה להם וזה בסדר. אפשר אחרת?

          באופן אישי חשבתי כמה פעמים להעלות עוולות וכאלה אבל אני עובדת עם עוולות כל הזמן ומרגישה שהאוויר יוצא לי מהמפרשים בזמני החופשי. אולי פעם אצליח לגייס את עצמי למבצע אקטואלי.

          שיהיה יום טוב

          • מיכל,
            אני זוכרת רשימות של אליענה ומיכה, הפוסט ציוניים, שאכן יצאו בהכרזות שמאלניות קיצוניות. ואגב, אני זוכרת שגם התנפלו עליהם.

            מלבד זאת, זכור לי גם, שהם לא אמרו את זה נגד אנשי הבלוגייה, אלא באופן כללי. וזה היה ההבדל בעיני.

            ואילו במקרה ההוא עם יוסף עוזר (בעצם היו כמה מקרים), הוא העלה דברים שהיו ממש כתוצאה ממה שאחרים העלו כאן בבלוגיה, עם הרבה לעג. לדוגמה, אמיר, רונן ואני כתבו דברי זכות על ישוע, ומיד יוסף הוציא פוסט הכפשות על היהודים שפונים לדרכים רעות וכו'. וזה היה כתשובה לבלןגרים כאן. והיו עוד מקרים של לעג ממש לאוכלי השפנים והחזירים כאן, בבלוגיה.

            לו הכול היה מתנהל כאן ברמה לא אישית, אז היה יותר טוב כמובן. שיעלו מה שרוצים, אבל לא בתקיפה אישית נגד בלוגרים אחרים. אבל בסוף, כרגיל, הכול נגרר לרמות אישיות.

            עכשיו, בעיקרון, אף פעם לא אמרתי לאנשים מה להעלות, מלבד אותה תקופה שהבלוגיה נורא סערה מכל ענייני הדתיים מול חילוניים, שזה ממש כבר העלה שנאה, שהצעתי לרדת מזה. מעולם לא מחקו כאן פוסט לאיש, לא הוצע לאיש למחוק פוסטים, בסופו של דבר כולם מעלים מה שהם רוצים. זו בלוגיה, לא עיתון, ושירלי ואני לא עורכות. אנחנו לא מסננות חומר. אני מציעה לפעמים אם אני רואה שהעניינים מתחילים להשתגע כאן.

            אז השאלה היא איך יוצרים איזון . שמצד אחד כל אחד יעלה את האג'נדה שלו, ומצד שני לא נגיע גם כאן לריב נוראי בין כולם. אני עוד לא גיליתי את נוסחת הקסם.

            דבר נוסף, בלוגיה מטבעה היא בסופו של די די הומוגנית, והכוונה לבלוגיה קטנה, כמו "רשימות" או כמו כאן. כולם שם אותו די הדבר. "החריגים", במקרה זה דתיים יותר קיצוניים, יוצא שמרגישים חריגים וכולם גם נותנים להם להרגיש כאלה. זו עוד סיבה להתנפלות על העלאת תכנים ימניים ודתיים. מה עושים נגד זה? הרי תמיד יוצא שהרוב קובע. זה יוצא כאן טבעי, בלי לקבוע מראש בכלל. בלי להתוות דרך. פשוט יוצא ככה.

        • יעל היקרה , אני חוששת שלהביא את יעל משאלי כי היא מיצגת אותך ואחרים לא כי הם לא זה עוול.
          זאת זכותך, אך זה לא דמוקרטי.
          כשאני קוראת כאן דברים מנקודת מבטי הם הכל חוץ ממתונים. אך זה לגטימי.
          איני מגיבה על מה שמקומם אותי לרוב וכך נחלצת מויכוחים. אם כי זה לא חוק .
          סתם רעיון.

        • ואחרון יעל, אני קוראת כאן המון פוסטים ברוח קרישנה ועוד. פעם אהדתי את הגורו מהרג'י היום לא.
          האם הכותבים מנפנפים בסדין אדום, כשהם כותבים את שעל ליבם ודרכם.

          לכתוב על קרשנא מאמרים שלמים זה טוב ועל גמרא וקבלה חוסר קירוב ללבות.
          מי אמר שאני אמורה לקרב לבבות?
          בא לי לכתתוב על קבלה וגמרא( סתם אני לא מספיק מתמצאת )
          אקרב לבבות כי זה טוב חיובי, אבל זה חוק כאן?
          הם אמורים לקרב לבבי לקרישנא ואם לא דרכם לא צלחה?
          סלחי לי אבל כדאי שתבדקי את זה עם עצמך.
          ואני אומרת את זה ברוח פלורליסטית ודמוקרטית מאד.

          • אביטל, מזיכרוני הרפה לא זכורים לי כאן יחצנות לתורות המזרח. אמיר אור כותב כל מיני דברים שקשורים למזרח, אבל זה סתם אגדות, לא נסיונות לשטיפת מוח או לעשות נפשות לאיזו תורה.

            תראי, בגדול, לי אישית, לא סוג החומר מפריע, אלא איך שמעלים את זה. על פי רוב, כשמעלים חומר דתי יהודי, זה נראה כמו מיסיון בעיני ובעיני החילוניים. ואגב, גם את הבאת בזמנו כל מיני דברים שקשורים לאמונתך, ומלבד כמה תגובות מגעילות, שתמיד יש, אצל כולם, לא זכור לי שמישהו מנע אותם ממך.

            והאמת, הלוואי שיכולנו לייצר במה ממש קיצונית, עם כל הקצוות, אבל גם פלורליסטית, אבל מה לעשות שזה תמיד גורר הכפשות ונגרר מהר לגועל נפש. ואז במה כמו זו תיהרס מהר מאוד.

            • לא רק אמיר , אלא גם אחרים, אני לא נכנסתי , כי זה לא מדבר אלי , כלומר כספרות כן ,אבל כהשקפה לא.
              אם יבוא לי אכתוב על יהדות, זאת דתי, אמונתי, ואני חיה בהם.
              אין כאן מסיונריות.
              כמו שמי שחי על פי עקרונות אחרים אינו כזה.
              אם יהיה איזון אנשים ילמדו להסתדר כמו בכל מקום.
              אנשים מסתדרים בסוף כי יש להם אינטרס משותף האמיני לי. אם אין אז הם מפוצצים. קודם צועקים , נושכים ואז מתקפלים.

              ועכשיו אפנה לאמונותי הלא מסיונרית ואקרא מספר פרקי תהילים יומיים.

              אולי פעם אכתוב על זה .

              • וויצמן לזר

                יעל היקרה וזה באמת שאת יקרה בעולם יש גועל ויש הכפשות ויש גם מה לעשות צואה ויש גם הרמניה ויש גם דיהרמוניה והעולם עדיין לא נהרס ועדיין מי שהורס את העולם זה האילו שבמרכאות רוצים לעשות טוב שום תגובה ותהיה קטלנית ככול שתהיה לא תהרוס בלוג מה שיהרוס בלוג זה חוסר תגובות

                • ויצמן, תגובה מכוערת מעליבה בלוגר אישית. מדוע, מדוע שישאיר אותה? תן לי סיבה אחת מדוע? בלוג הוא סלון וירטואלי קטן של אדם, אין שום סיבה להיכנס בו להעליב אותו ולבוז לדעותיי וכו'. אדרבה, פתח בלוג ותתנסה בהכפשות ורשע, נראה מה תחשוב על זה אז. ואם יש לך בלוג ואתה מקבל תגובות מרושעות ולא מוחק, כל הכבוד לך. כנראה שיש לך עור עבה. לרובנו יש עור דק, אנחנו נעלבים, ומוחקים. תגובה אושית טבעית ובריאה לדעתי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל