בננות - בלוגים / / ארבעת פרשי האפוקליפסה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

ארבעת פרשי האפוקליפסה

המקרה המוזר מאמש, שבו סוסה דהרה מעל מכונית באחד מכבישי הארץ, הזכיר לי אירוע הזוי שחזר על עצמו כמה פעמים בשכונה שלי, לפני כמה שנים. אני גרה בשכונה שקטה ומנומנמת למדי, אבל עדיין, שכונה עירונית שבה רבות המכוניות על פני הכלבים ואפילו החתולים.

 

ופתאום לראות ארבעה סוסים באמצע הרחוב בחצות, תודו שזה הזוי. בפעם הראשונה שזה קרה היה יום שישי בלילה. שמעתי דיבורים של אנשים, אז הצצתי בחלון. ומה אני רואה? ארבעה סוסים מסתובבים מפה לשם בגינה הציבורית הקטנה שמול ביתי, מלחכים את הדשא בסבבה, כאילו הוא של האימא שלהם ולא של עיריית תל אביב. המראה היה כה משונה, וגם קצת בראשיתי, אפילו מעט מפחיד – ארבעה סוסים מגודלים מתרוצצים במדשאה עירונית חשוכה – שמיד מצאתי להם שם: ארבעת פרשי האפוקליפסה.

 

לפעמים אחד מהם ירד לכביש, ואז זה כבר ממש נעשה מסוכן, שכן מדי פעם עברו שם רכבים של בלייני יום שישי שחזרו הביתה או יצאו לבילוי. בסופו של דבר אחד מהם קרא למשטרה, ואלו באו עם קרונות מיוחדים ואספו לתוכם את הסוסים.

 

אבל כעבור שבוע שבועיים שוב חזר על עצמו האירוע ההזוי, ושוב זה קרה ביום שישי אחרי חצות. הפעם ארבעת פרשי האפוקליפסה שלי הביאו תגבורת. החבורה שלהם מנתה הפעם שבעה סוסים, ביניהם שני סייחים. הם שוטטו להם לאיטם בכביש, עלו לגינה הציבורית, אכלו דשא להנאתם, ואחד מהם אפילו חדר לאחת מחצרות הווילות שממול. אולי הריח שם עשב טעים במיוחד. 

 

ושוב הזמינו הנהגים שנתקלו במראה המוזר את המשטרה, ושוב באה המשטרה עם הקרונות לבעלי חיים, ושוב הייתה מהומה בשכונה המנומנמת שלי באמצע הלילה.

 

האירוע חזר על עצמו ארבע פעמים, ובכל פעם שאלתי את עצמי מי הם, מאיפה באו, ובעיקר, כיצד יודעת המשטרה מי בעליהם ולאן להחזיר אותם. אני מניחה שהם הגיעו מהשדה הגדול שנמצא מצפון לשכונה שלי, שמגיע עד פי גלילות, ואחר כך עד הרצליה. ואולי היו שייכים לבעל חווה או לבעלי שדות התותים ברמת השרון הרחוקה יותר, מי יודע. ובייחוד תהיתי למי הם שייכים, מיהו בעל החווה הרשלן והמזניח הזה, שבוודאי נתן לעובדיו חופש ביום שישי בערב, והסוסים הרעבים, שלא השאירו להם אוכל, נאלצו לכתת רגליים ולצעוד עד השכונה שלי כדי למצוא קצת דשא לאכול.

 

ושוב עלתה בי אותה השאלה כשראיתי בחדשות את הסוסות שקפצו מעל מכונית: הסוסה הגדולה ושניים מסייחה. מי מזניח ככה בעלי חיים כה יקרים וטובים ואהובים, וגורם להם לצאת למסע כדי לחפש אוכל, ולסכן את עצמם בדרך, ולהפר את הסדר הציבורי, ולגרום לכל המהומות האלה.

 

אני יודעת שיש הרבה מאוד בעלי חיים ובעלי כנף בארץ שסובלים רבות מידי בני האדם: חמורים שמזניחים אותם נוראות, פרות ועופות שמגודלים בתנאים תת אנושיים, ואני כבר לא מדברת על מצבם של חתולי הרחוב. אבל תמיד חשבתי שלאנשים יש קצת יותר ריספקט לחיות היפות והאציליות האלה, הסוסים, מה גם שהם יקרים למדי. והנה, גם בהם מתעללים, גם אותם מזניחים ומרעיבים. ואולי אני לא צריכה להתפלא על זה בכלל. בעולם שבו הזנחה והתעללות בילדים היא לחם חוק, מי אני שאתלונן על התעללות והזנחת בעלי חיים.      

 

15 תגובות

  1. יעל, יעל, למה הכל צריך להפוך לשלילי עם טענות למישהו? אפשר גם לקבל מראות כאלה עם קצת דמיון ורוח טובה: 4 סוסים יצאו לטייל… ואת ראית מראה מלא יופי ומסתורין.

    • סבינה, סבינה, אכן המראה היה יפה וסוריאליסטי, אבל ברור שהסוסים סבלו מרעב, אם נאלצו לכתת רגליהם מרחק די רב כדי למצוא מזון.

      ואני כבר לא מדברת על הסכנה להם ולבני האדם. לו ראית בחדשות את הסוסה קופצת מעל המכונית, ובתוך כדי כך שוברת את השמשה הקדמית, והנהגת נפצעה קל, וגם הסוסה יכלה להיפצע, היית מבינה שאי אפשר להתייחס למראה הזה באופן רומנטי.

      אין שום דבר רומנטי בתאונה שבה מעורב סוס ובנאדם, בגלל שבעל הסוס לא שמר עליו. גם ברחוב אצלי, כשזה קרה, זה היה יכול להיגמר בתאונה חמורה, כי יש עיקול ברחוב, והנהגים יכלו בקלות לפספס את הסוסים, להתיקל בהם חזיתית, ואז בוודאי לא היית פותרת את העניין ב"דמיון ורוח טובה."

      אני מבינה שאת חיה באיזור כפרי, שם אולי זה לא יכול לקרות. אבל בשכונה התל אביבית שלי, שביום שישי בלילה דוהרים ברחוב בני נוער ברכבי הארבע על ארבע של הוריהם, את בוודאי יכולה לדמיין איך זה היה יכול להיגמר.

      כך שעם כל רצוני להינות מהאירוע, ואכן נהניתי מהסוריארליזם הפסטרולי שבו, אי אפשר להתעלם מההזנחה הפושעת של בעלי הסוסים. (ואני כבר לא מדברת על ההזנחה בקרב יתר בעלי החיים וחיות המשק).

    • טוב שלא כולם כאן נאיבים וחיים בחלום ורוד כמו סבינה.

  2. מירי פליישר

    מכיון שאין פרשים עליהם והם עזובים לדהרתם אולי ארבעת סוסי האפוקליפסה . ללא יש מכוונת וללא שומר.
    את לגמרי צודקת ובאמת חבל , אבל מתאים 🙁

  3. אהוד פדרמן

    ברחוב שלי מסתובבות, מידי פעם, פרות כשרות שחיות בשלום עם חזירי בר מזדמנים שלאחרונה חייהם קשים במיוחד שכן שמם מקושר למגיפה המאימת על שלום העולם.
    מה שמזכיר לי ששנאת החזיר משותפת ליהודים ולמוסלמים מה שמוכיח ששנאה משותפת אינה בסיס טוב לאהבה ואפילו לא לשיתוף פעולה על בסיס אינטרסים זהים

    • אהוד פדרמן

      אשר לויכוח בין יעל לסבינה שהייתי נותן לו את הכותרת : 'איך צריך לכתוב על דברים שרואים ?' אני בדעה שאם כותבים כתיבה יוצרת ההתבוננות 'הנכונה' היא הבלתי שיפוטית – נקרא לה התבוננות המצלמה . ואם מדובר בכתיבת מאמר כמו במקרה של הפוסט הזה – מותר וכדאי שתובע בו עמדתו של הכותב.
      וכמו שרואים בתמונתה של יעל – משקפיה כהות שלא לומר שחורות.
      וסבינה אמנם הצטלמה ללא משקפיים אך אני מניח שעל שולחן עבודתה מונחות משקפיים וורודות

  4. אחד המראות היפים בחיי קשור לסוסי פרא (יש כאלה בישראל) ביער ביריה במבואות צפת. איזה מראה זה היה.

    אבל בממלכת אורבניה – כן, הזנחה פושעת. אבל מצד כולנו, לא? ראי מה עוללנו לבעלי החיים. צמצמנו את שטחי המרעה שלהם בבטונאדה ואספלט ומגדלים. כלאנו אותם בשנורות טבע מזעריות (בירושלים, למשל – מה עוללנו לצבאים). פלא שתגלי קיפודים בחצרות, נחשים בשולי הבתים וסוסים על הכביש?

  5. גם אני חשבתי כמוך כשראיתי את הקטע המטורף בטלויזיה. ממש מבהיל. מזל שלא נגמר רע יותר.

  6. רונית בר-לביא

    סיפור מהאגדות, לא שמעתי על זה.

    אמנם מסוכן, אבל קצת אלוהי.

  7. עדנה גור אריה

    את צודקת יעל, יש סוסים שמעבידים אותם, אך לא מאכילים אותם מספיק והם ברגע שזה מתאפשר להם הם יוצאים לחפש מזון. אני מקווה רק שהמשטרה לא החזירה אותם לבעליהם.

  8. בהחלט סיטואציה הזויה ולגמרי לא רומנטית

    הם דברו עברית ? 🙂 (סתאאאם)

    הסוסה שדהרה על המכונית זה היה קטע לא יאומן
    מזל שזה נגמר בפציעה קלה של הנהגת ולסוס לא קרה דבר
    מדי פעם שומעים על גמלים שמסתובבים על הכבישים בדרום וגרמו כבר לתאונות קטלניות
    הפארטאצ'יה חוגגת

  9. יעל אני מגיבה כאן, כי סגרת את התגובות ביתר הפוסטים.
    התגובה היא לקטע "חשדנות חולנית".

    נדמה שמה שמפריע יותר אצלך, הוא דווקא הצורך לנתץ את המרווח בין הכותב לספרות . הזכרת את רונית מטאלון. אבל לא רק היא. גם עמוס עוז וגם מישל וולבק וגם טוני מוריסון ובעצם כמעט כל סופר, מספר את הספור שלו דרך העלילה , דרך הטקסט. מהי ספרות? דרך לתרגם את המציאות ליריעות של טקסט.
    אצלך , אני לא מרגישה בעבודה ספרותית. גם הדברים שלך מפתיעים מאוד. ולא לחינם אנחנו לא רואים שרונית מטאלון מפרסמת סוג כזה של פוסטים. היא נותנת לטקסט שלה לדבר . מדוע שלא תתני לטקסטים שלך לדבר? מדוע שלא תכתבי , במקום וידוי בלוגיסטי בניחוח ריאליטי, תכתבי קטעים שפוסעים כמה צעדים החוצה מתוך יעל ישראל, ומגיעים אל יעל הכותבת. ונובעים ממנה.

    אצל סופרים רבים, האדם מאחורי הטקסט לא היה מרשים כל כך כמו הכותב. מדוע לעמת אותנו כל הזמן עם יעל האישה, אנחנו כאן בשביל יעל הסופרת. אני לא מכירה אותך, אני קוראת את בננות כבלוג ספרותי. מדוע להטיח בי את קורותיך הסוציאליים? מה עניין של זה לכתיבה?
    ואם יש עניין, מהרי והציגי את הכתיבה. פרסמי קטעים מספרים, פרסמי קטעים מספורים חדשים שלך. תפתי אותנו באמצעות הכתיבה. ואז, אז אפשר לשפוך קצת אור על המקורות . קצת. אבל כפי שציינת יפה, כתיבת יומן היא לא כתיבת פרוזה. ובלי החלוקה הזו, לא היתה לנו את אמנות הספר. ואת בסופו של דבר, עם כל הכבוד ליעל האישה האחות הבת הבלוגרית העיתונאית, את קודם כל כאן , עבור יעל הסופרת.

    • לאחת,
      לפני שכותבים לאדם תגובה שלא מבוססת על כלום, מנסים לברר מיהו ומהו. אחרת זה מעליב, וגם מעמיד את המגיב באור קצת שטחי, כאילו מטרתו היא רק להתנגח בבלוגר. אז היה רצוי שתבדקי קודם על מה את מדברת, אחרת זה מעמיד אותך באור לא רציני.

      ואולי את חדשה בין הקוראים כאן. אבל אם תיכנסי לארכיון של הבלוגים שלי כאן ו"ברשימות", תמצאי שלושה מספריי שניתן להוריד בחינם!!!! מעוד ספר שלי יש די הרבה פרקים, ויש גם לא מעט סיפורים אחרים שפורסמו בכל מיני אנתוןוגיות שהעליתי לכאן. בעצם, בעוונותיי, כמעט את כל מרכולתי הספרותית העליתי בבלוגיי במשך שלוש שנים של בלוגריזם, חוץ מאשר את ספרי החמישי, שזכה בפרס אס"י, ויראה אור בהוצאת ספרא. ממנו יש רק כמה פרקים כי עדיין לא ראה אור. אפילו, במחילה, יש בבלוג כאן שני פרקים ארוכים מרומן לא גמור שלי. ועוד פרק מרומן חדש. אז את מוזמנת להיכנס ולקרוא ממכמניי הספרותייים בכל עת, ואף להוריד לעצמך שלושה רומנים שלמים שלי בחינם.

      לגבי אי ההבנה הבסיסית מהו בלוג. בלוג הוא שטח אישי, שבהו כל בלוגר יכול לפרסם מה שהוא רוצה. כאשר הקמתי את "בננות בלוגס" לפני שנתיים, יח עם שירלי, עשיתי זאת במטרה לקבץ סופרים דווקא כדי שיכתבו פוסטיים אישיים, או על חייהם, או על דעותיהם. אותי למשל, זה מעניין. אני מאמינה שזה היה מעניין גם אותך. הייתי מתה שרונית מטלון תכתוב פוסט אישי מאוד. ולא מפני שאני מחפשת התערטלות, אלא מפני שכתיבה אוטוביוגרפית מעניינת אותי. אשר לכתיבה האוטביוגרפית שלי, אנא סורי לפוסט המדובר, יש שם תגובה שלי לרות בלומרט על הסיבה לכך שאני כותבת כתיבה אוטוביוגרפית בבלוגיי, שמשמשת לי מקפצה לכתיבה ספרות אוטובגיוגרפית, למשל למאמר שלי שהיה באנתולוגיה "פשןט זה לא", הוא יצא מסדרת פוסטים בבלוג שלי ברשימות.

      כמובן, מי שלא אוהב ז'אנר זה, שנרתע, שלא סובל את כתיבתי, שלא מאמין לה – לא חייב להיכנס. אין צורך סתם לנבל את הפה או להעליב בלוגר ולהוציא עליו אגרסיות, מה גם שזה תמיד תמיד לא מבוסס, ראי התגובה הזו שלך.

      אגב, אני אמחק תגובה זו בקרוב, בגלל שאינה שייכת לנושא. ואת הפוסט ההוא סגרתי, בדיוק בגלל תגובות אגרסיביות ומעליבות. כבר אמרתי כמה פעמים שבלוגר הוא לא פח זבל לרגשות העוינות והאלימות של הקורא.

      • אגב, כדי להקל עלייך, כנסי לארכיון ברובריקה "הספרייה הקטנה שלי", שם מקובצים של ספריי וסיפוריי. או בארכיון של רשימות
        http://www.notes.co.il/yael/
        ואפילו בעמוד הראשי שם.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל